Search This Blog

Tuesday, June 12, 2018

Sarawak govt: Postponement of Petronas' court case disappointing

KUCHING - Sarawak is disappointed that the Federal Court has postponed the hearing of Petronas' application for leave to start proceedings against the state government to June 21 over the country's petroleum resources. 

Petronas has gone to court to declare that under the Petroleum Development Act 1974 (PDA), it is the exclusive owner of the petroleum resources in the country, including Sarawak. 

The state Attorney General's (SAG) legal team representing the state government was notified of the postponement by a Federal Court official by phone late Monday (June 11). 

The Chief Minister's Office said the Federal Court agreed to the request by the Federal Attorney General for a postponement of the hearing, which had been scheduled for Tuesday (June 12), to enable him to consider whether the Federal Government should intervene in the case. 

"The state government wishes to express its deep disappointment over the sudden postponement of the hearing of this case, particularly when Petronas, the Federal AG's Chambers and the Federal Court registrar had been informed by the SAG legal team that the state government objects to the application for adjournment," the Chief Minister's Office said in a statement on Monday. 

It said the postponement was granted without giving the SAG legal team the courtesy of being heard on the state government's objection. 

"Besides, all affidavits and submissions for the hearing have been delivered to the court in readiness for the hearing," it said. 

The Chief Minister's Office also said it was "surprising" that Petronas, which made the application and sought an urgent hearing, did not object to the postponement. 

It added that the state government would now have to consider "all other options" to protect and enforce Sarawak's constitutional rights in the matter. 

"The state government will not allow Petronas to disrespect and disregard our rights to regulate the upstream activities under our laws such as the Oil Mining Ordinance and the Land Code," it said. 

On June 4, Petronas filed an application to the Federal Court seeking a declaration that the PDA is the law applicable for the petroleum industry in Malaysia. 

It also wants the declaration to state that Petronas is the exclusive owner of petroleum resources and the regulator for the upstream industry throughout Malaysia, including in Sarawak.

Bahasa Melayu section ...................
KUCHING, Jun 11, 2018: Kerajaan Sarawak telah menyatakan "kekecewaan yang mendalam" dengan keputusan Mahkamah Persekutuan untuk menangguhkan 21 Jun untuk pendengaran hak-hak negara mengenai sumber minyak dan gasnya.

Dalam satu kenyataan semalam, kerajaan negeri berkata ia akan mempertimbangkan semua pilihan lain untuk melindungi dan menguatkuasakan hak perlembagaannya dalam perkara ini,

Pada 4 Jun, Petroliam Nasional Bhd (Petronas) memfailkan saman yang memohon pengisytiharan dari Mahkamah Persekutuan bahawa ia adalah pemilik eksklusif sumber petroleum di negara ini, dan juga pengawal selia aktiviti huluan di seluruh negara, termasuk di Sarawak.

Kes itu sepatutnya didengar pada hari Isnin, 11 Jun.

"Ia menghairankan bahawa Petronas yang membuat permohonan itu dan memohon perbicaraan segera tidak mempunyai bantahan terhadap penangguhan pendengaran kes itu," katanya.

Penangguhan itu, menurut kenyataan itu, diberikan tanpa mengikut undang-undang Peguam Negara Sarawak yang dihormati oleh bantahan kerajaan negeri.

"Kerajaan negeri tidak akan membenarkan Petronas menghormati dan mengabaikan hak kita untuk mengawal selia aktiviti huluan di bawah undang-undang kita seperti Ordinan Perlombongan Minyak dan Kod Tanah," katanya.

Sepanjang tahun lepas, Sarawak telah memulakan beberapa inisiatif yang akan melihat Petroleum Sarawak Bhd (Petros) berkuatkuasa dari Julai.

Surat rasmi dari Peguam Negara Sarawak (AG) Datuk Talat Mahmood Abdul Rashid kepada Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin pada 13 April menyatakan bahawa dari 1 Julai, kerajaan negeri akan mengawal selia industri O & G hiliran dan huluan untuk menyatakan undang-undang.

Pendengaran permohonan Petroliam Nasional Bhd (Petronas) bagi cuti untuk memulakan prosiding terhadap kerajaan negeri Sarawak telah ditangguhkan hingga 21 Jun 2018.

Petronas mencabar tuntutan pemerintah Sarawak terhadap pihak berkuasa kawal selia di sektor minyak dan gas huluan.

Menurut kenyataan ketua menteri Sarawak, pasukan undang-undang Negara Peguam Negara (SAG) mewakili kerajaan negeri, menerima pemberitahuan daripada pegawai Mahkamah Persekutuan mengenai penangguhan pendengaran itu lewat telefon lewat hari ini.

"Mahkamah Persekutuan telah menyetujui permintaan Peguam Negara (AG) untuk penangguhan pendengaran untuk membolehkan beliau mempertimbangkan sama ada kerajaan persekutuan harus campur tangan dalam kes ini.

"Ia menghairankan bahawa Petronas yang membuat permohonan ini dan mendapatkan pendengaran segera daripadanya, tidak ada bantahan terhadap penangguhan pendengaran kes itu," kenyataan itu dibacakan.

Pejabat ketua menteri terus menyatakan bahawa negara sangat kecewa terhadap penangguhan secara tiba-tiba, terutama ketika Petronas, Dewan AG Persekutuan dan pendaftar Mahkamah Persekutuan telah dimaklumkan oleh pasukan undang-undang SAG bahawa kerajaan negeri berhasrat untuk permohonan penangguhan .

"Penangguhan itu diberikan tanpa mengikut undang-undang pasukan SAG, yang sudah ada di ibu kota persekutuan, hormat mendengar bantahan kerajaan negeri.

"Selain itu, semua afidavit dan penyerahan untuk pendengaran telah diserahkan kepada mahkamah sebagai kesediaan untuk pendengaran hari ini," katanya.

Kerajaan negeri berkata ia sekarang perlu mempertimbangkan semua pilihan lain untuk melindungi dan menguatkuasakan hak perlembagaan negara untuk perkara ini.

"Kerajaan negeri tidak akan membenarkan Petronas menghormati dan mengabaikan hak kita untuk mengawal selia aktiviti huluan di bawah undang-undang kita seperti Ordinan Perlombongan Minyak dan Kod Tanah," katanya.

No comments:

Post a Comment