Search This Blog

Wednesday, November 4, 2020

Chong: JKDB, Kapitan Cina Kepayan harus melapor kepada DBKK dan bukannya Majlis Daerah Penampang

Kota Kinabalu, 4 November 2020: Pemimpin masyarakat setempat seperti Kapitan Cina, JKDB bagi kawasan Kepayan yang merangkumi perumahan kos rendah Kepayan Ridge, kawasan rumah kedai harus dilaporkan dan bertugas kepada DBKK dan bukannya Majlis Daerah Penampang, kata Chong Pit Fah.

Chong, yang merupakan naib presiden Parti Progresif Sabah (SAPP), berpendapat bahawa ini adalah kerana kawasan Kepayan ini berada di bawah bidang kuasa Dewan Bandaraya KK (DBKK), mengenai urusan dan perkhidmatan seperti pengumpulan sampah, pemotongan rumput, kebersihan dan sebagainya. Adalah logik dan praktis apabila pemimpin masyarakat Kepayan ini melaporkan secara langsung, dan terlibat dalam pertemuan, perundingan dan sebagainya dengan DBKK. Selain itu, kawasan Kepayan ini berada di bawah kawasan perkadaran DBKK mengenai cukai pintu, termasuk pelesenan dan lain-lain, tambahnya.


"Jawatankuasa Pembangunan Komuniti Bandar (JKDB) ini adalah" mata dan telinga "kerajaan" dari segi keselamatan, kesejahteraan dan pembangunan wilayahnya. Adalah sangat penting agar para pemimpin ini dikembalikan dari Majlis Penampang ke bidang kuasa DBKK, ”kata Chong.

Difahamkan, pentadbiran terdahulu meminta agar pemimpin komuniti ini ditempatkan di bawah bidang kuasa Majlis Penampang.

"Perkara ini harus ditangani secepat mungkin untuk menghindari kekeliruan dan melicinkan pentadbiran bagi mengatasi masalah masyarakat," tegas Chong.

No comments:

Post a Comment