Search This Blog

Saturday, October 29, 2011

Group attacked while investigating IC scam

Activists claims that a party out to investigate an alleged scam in Sepang, Selangor to register foreigners as citizens and voters, was “attacked” in their car in the process.

The party, consisting a Jingga 13 member and several PKR Youth along with reporters from Selangor TV, went to a resort in Sepang yesterday evening on a tipoff that four busloads of foreigners were being brought there allegedly to be given Malaysian ICs in order to be registered as voters.

“At that time, our cars were attacked, hit and kicked by several men, who demanded we come out,” said one of the activists on Jingga 13's blog Milo Suam.

“In the panic that ensued we managed to take a photograph of one of the attackers,” it reported.

Earlier, said the report, people identifying themselves as the organisers of an “entrepreneurial course” approached them, asking them to leave the resort’s premises.

----------------------------------
Warga asing dapat IC, Jingga 13 dan TV Selangor diserang!

SEMALAM Jingga 13 telah ke daerah Sepang, Selangor. Kami mendapat maklumat 4 bas pendatang asing dibawa ke sebuah Resort untuk diberikan kad pengenalan dan bakal diberikan hak mengundi.

Kami dapati 3 buah bas berada di jalan masuk Resort yang dimaksudkan berhampiran sebuah cafe (Coffee Village). Difahamkan sebuah bas lagi sudah beredar. Wartawan TV Selangor turut sama membuat liputan di lokasi tersebut.

Tiga orang pemandu bas yang ditemuramah mengesahkan bahawa memang benar mereka membawa warga asing, yang kebanyakkannya warga Indonesia. Di bawah ini gambar pemandu bas yang dimaksudkan ketika ditemuramah.

Beberapa orang Angkatan Muda Keadilan dan seorang ahli Jingga 13 telah pergi ke Resort tersebut untuk menyiasat, dengan alasan mahu menempah bilik malangnya dihalang untuk masuk. Kononnya Resort tidak beroperasi.

Mereka dihampiri oleh beberapa orang yang mendakwa diri mereka sebagai urusetia program keusahawanan yang memaklumkan satu program keusahawanan sedang berlangsung dan mengarahkan pihak kami supaya beredar.

Selepas kira-kira setengah jam di cafe tersebut, kami Jingga 13 membuat keputusan untuk pergi sendiri ke Resort yang dimaksudkan bersama wartawan TV Selangor menaiki dua buah kereta. Resort tersebut terletak kira-kira 1 km dari cafe tempat kami menunggu.

Sebaik sahaja memasuki kawasan Resort tersebut kami memberhetikan kereta. Pada waktu itu keadaan hujan renyai-renyai. Kami lihat kira-kira 50 orang berkumpul di bahagian kiri resort, rupa mereka kelihatan seperti warga asing.

Saat kami ingin keluar dari kenderaan tiba-tiba seorang lelaki kepala botak berbadan besar berbaju putih meluru ke arah pintu pagar. Kami faham dia ingin menutup pintu tersebut supaya kami tidak dapat keluar.

Dalam masa yang sama, kereta kami telah diserang dipukul ditumbuk dan diterajang oleh beberapa orang yang berada di situ mereka mahu kami keluar dari kereta. Dalam keadaan panik tersebut sekeping gambar berjaya dirakamkan memaparkan wajah salah seorang penyerang.

source: Milosuam Blog

20 comments:

  1. Yeaterday, it was Sabah's pain, today, it is Malaya's turn. Why do Malaysians allow this to happen and continue to happen?

    ReplyDelete
  2. They should be charged for treason for giving out our Mykad easily to foreigners. So cheapsket now our MYKad.

    It is the time SAPP to introduce our Sabah IC.

    ReplyDelete
  3. Because Malays are originated from Indonesia,. They are afraid of the other races to top theMalay race.

    I agree with airpanas! Sabah sudah menderita memohon perkara ini diselesaikan tapi tidak dihiraukan. Kejadian ini sekurang-kurangnya telah membuka sedikit rahsia di sebalik dakwaan Sabah yang selama ini tidak dipedulikan. Sabah dilihat sebagai negeri paling bodoh dan boleh diperalatkan sesuka hati oleh ahli2 politik semenanjung yang diketuai oleh MAHA TAI dan kini diteruskan oleh Najis dan para pengikutnya seperti Nazri Babi dan Hishammudin Gobuk!

    ReplyDelete
  4. sebaiknya jika pekara ini disiasat untuk mengetahui apa yang berlaku sebenarnya.

    ReplyDelete
  5. Harap perkara ini akan disiasat, siapa mereka yang menyerang penyiasat?

    ReplyDelete
  6. harap perhatian akan diberikan terhadap pekara ini.

    ReplyDelete
  7. Mereka yang terlibat dalam pemberian IC kepada orang asing adalah pengkhianat negeri kita.

    ReplyDelete
  8. I can't stand anymore with these PTI....

    ReplyDelete
  9. We should something new to make them leave this land....

    ReplyDelete
  10. Nanti dedahkan saja si penghkhianat2 itu.

    ReplyDelete
  11. hal ini kena disiasat, jgn biarkan pemberian IC kepada PATI dilakukan.

    ReplyDelete
  12. pihak yang telibat dalam sindiket ini harus dikenakan hukuman berat.

    ReplyDelete
  13. Isu PATI tidak akan selesai kalau manusia masih berperangai sedemikan!

    ReplyDelete
  14. buat la laporan polis.. kita tunggu apa lagi alasan pihak polis selepas ini..

    ReplyDelete
  15. macam2 alasan untuk menafikan bila ada dakwaan tentang pemberian IC kepada warga asing/PATI. sampai bila perkara ini berterusan?

    ReplyDelete
  16. pengkhianat negara memang tidak layak untuk dipanggil warganegara.

    ReplyDelete
  17. Kita tunggu siasatan atas dakwaan mereka ini. Sukar untuk dipercayai jika hanya mendengar dari sebelah pihak saja.

    ReplyDelete
  18. PR berusaha untuk mencari maklumat untuk kes ini. Sehingga sekarang masih belum ada bukti kukuh mendakwa kebenaran kenyataan mereka. Jadi kita tunggu saja apa yang PR akan lakukan selepas ini.

    ReplyDelete
  19. Masalah IC ini tetap perlu disiasat supaya tindakan yang terbaik boleh diambil.

    ReplyDelete
  20. Harap isu ini dapat ditangani dengan berkesan.

    ReplyDelete