Search This Blog

Saturday, May 26, 2012

Sipitang, a dumping ground for foreign labourers


SIPITANG - Sabah Progressive Party (SAPP) said Sipitang has become a dumping ground for foreign labourers from Nepal and India.

"Their presence was visible in the Sipitang town nowadays, said Hj Amde Sidik, who is the Deputy President of SAPP.

Amde, who is also South Zone and Constituency Liaison Committee Chairman for N28 Sindumin said these foreign labourers are recruited by Sabah Forest Industries.

"Nepalese and Indians monopolised the labour sector of SFI, after all, 95 percent of SFI shares belong to an Indian company perhaps that could be the reason why 'unstoppable' by anyone," Amde added.

"These people are willing to work for RM400 per month with airfares and transportation provided for. That low wage puts off our local labourers.

"Ironically, our home grown State Agency, Lembaga Tebung Getah (LTG) based in Kg Mendulung makes no difference," said Amde when giving a talk to the village community in Kg Mendulung last night.

Almost all recruited foreign rubber tappers are Indonesians and they are better treated than the locals with provision of living quarters and transport fares.

"LTG didn't fulfil its promise to the local kampong people, said Robert (not his real name).

Earlier, it had been an understanding with the kampong people with regard to land that were taken by the LTG. The revenue meant to be shared between the LGT and the land owners but now LTG made a policy that, we neither have the share nor say, for those who own plantations aren't even allowed to recruit rubber tappers as the LTG did and in instances allowed, only get 40 percent of the revenue that is very unfair he said".

And with such huge presence of foreigners it scares local folks, if not addressed could lead to social problems like, kids getting rebellious because of frustration and so forth.

40 comments:

  1. Saya lebih senang sekiranya saudara Amde Sidik dapat membuat satu cadangan sekiranya perkara tersebut menafikan rakyat tempatan untuk bekerja di Badan-Badan berkenaan.Memang betul bahawa dalam perkara pengambilan pekerjaan rakyat tempatan mestilah di beri keutamaan.Saya juga teguh dalam pendirian saya bahawa sekiranya ada rakyat tempatan(Sabahan)yang layak untuk memegang apa juga jawatan dalam Syarikat atau Badan-Badan berkanun atau GLC yang membuka pejabat dan berniaga di Sabah,rakyat Sabah mesti di beri keutamaan.Hanya dalam kes kekosongan tersebut tidak dapat di penuhi oleh rakyat tempatan maka rakyat asing di lantik untuk berkerja.

    Dalam kes yang di sebut diatas Saudara Amde patut menghuraikan fakta atau statistik permohonan pekerja tempatan yang di tolak untuk bekerja ataupun permohonan mereka tidak di layan di mana mereka mempunyai kelayakan untuk berkerja mengikut keperluan Syarikat tersebut dan seterusnya kekosongan kerja di beri kepada pekerja asing.

    Di seluruh dunia pekerja asing ujud atas sebab pekerja tempatan tidak mempunyai kelayakan yang di perlukan,kurang minat untuk berkerja dalam bidang tertentu atau tidak ada sambutan langsung dalam memenuhi bidang kerja yang di perlukan.

    Dengan terus terang bahawa saya sendiri memang benci kepada pekerja asing yang menafikan rakyat tempatan untuk bekerja.Bagi saya Sabahan mesti di utamakan dalam negeri Sabah,negeri lahir mereka.Di sebabkan Saudara Amdi sendiri telah menengahkan perkara ini saya berharap ianya terus di perjuangkan ke pihak atasan agar sebarang kepincangan dapat di perbetulkan dan seterusnya mencapai satu penyelesaian yang berpihak kepada rakyat tempatan.

    Saya memang setuju bahawa Sabah tidak patut di buat sebagai tempat pembuangan 'sampah-sampah'dari negeri-negeri asing dalam memenuhi pekerjaan yang boleh di pikul sendiri oleh rakyat tempatan.Memang sedih dan pahit sekiranya berlaku dan saya hanya boleh berharap ianya dapat di perbetulkan.Tentangan boleh di buat dalam hal ini dengan pihak berkenaan hanya saya berharap perkara ini bukan lah setakat di timbulkan untuk mendapat 'political mileage' tapi demi kepentingan dan masa depan rakyat tempatan untuk mendapat peluang pekerjaan sekarang dan di masa depan.

    Saya ingin merekodkan kekecewaan saya dengan wakil rakyat Sipitang kerana membiarkan perkara ini berlaku dan sekiranya sudah tidak terdaya untuk memperjuangkan rakyat Sipitang lagi maka patutlah berundur dan memberi laluan kepada sesiapa yang mampu berkhidmat untuk kesejahteraan rakyat Sipitang khasnya dan rakyat Sabah amnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Projek SAMUR ini dijangka akan mencipta peluang pekerjaan yang banyak kepada rakyat tempatan, mereka yang ingin memasuki industri ini perlulah menjalani latihan dari sekarang supaya boleh diserap menjadi pekerja terlatih bila projek ini disiapkan.

      Delete
    2. Rakyat tempatan perlu memenuhi keperluan pekerjaan dengan kemahiran yang diperlukan. Kerajaan ada juga membantu dalam hal ni. Macam training di Kimanis tu.

      Delete
    3. Masalah PATI jika tidak dibendung dari awal, lama-kelamaan pun jadi kronik. Keselamatan penduduk tempatan pun akan terjejas. Perlukah pihak berkuasa butakan mata dan pekakkan telinga mengenai isu ini?

      Delete
    4. I thought is Semporna which is having this problem.

      Delete
    5. So it can cure the occurred problem efficiently.

      Delete
    6. moga dalam projek samur, pekerja tempatan akan diberi keutamaan.

      Delete
    7. Belia juag harus bersedia dengan kualifikasi yang mencukupi untuk mengisi jawatan.

      Delete
  2. Ramai rakyat tempatan tidak berminat bekerja di sesetengah sektor seperti sektor pertanian, perladangan, pembinaan dan lain-lain lagi. Kalau bukan menggunakan pekerja asing, susah untuk sektor ini untuk meneruskan operasi mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak kisah pekerja asing asal ada dokumen yang sah.

      Delete
    2. Betul, yang penting pekerja asing ini mempunyai dokumen perjalanan yang sah dan juga permit kerja. Jangan pula mengambil pekerja tanpa izin.

      Delete
    3. Orang tempatan sendiri sama ada tidak berminat atau tiada kemahiran dalam bidang seperti yang disebutkan, maka rakyat asing yang isi kekosongan itu.

      Delete
    4. I never blame on them but let's put in a big frame. If the pay is good, I don't think the locals will reject the offers.

      Delete
    5. Like it or not, foreign labourers contributed Sabah's economy growth.

      Delete
    6. There are many sector that locals are not interested in working.That is why companies took in the foreigners to do the job.

      Delete
  3. Bukan kerana majikan tidak mahu mengambil pekerja tempatan, kerana tiada pekerja tempatan yang berminat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dirty, Dangerous & Difficult- rakyat tempatan memang ramai yang tidak berminat apa lagi yang mempunyai kelulusan pendidikan yang tinggi. orang kampung pula lebih senang mengusahakan tanah sendiri daripada kerja makan gaji.

      Delete
    2. Memang betul, kebanyakan rakyat tempatan terutamanya graduan dari universtiti, mana mungkin mereka mahu kerja dalam sektor seperti ini? Mereka kata pekerjaan macam ini tidak padan dengan status dan kualifikasi mereka dan akan dipandang rendah oleh rakan-rakan mereka. Terpaksalah majikan mengambil pekerja asing, bukan sahaja kerja keras, gaji juga rendah, siapa tak nak?

      Delete
    3. Ada betul juga. tapi tu bukan alasan untuk mengambil pekerja PATI.

      Delete
    4. Kalau mahu ambil pekerja PATI, pastikan mereka didaftarkan.

      Delete
    5. Kalau bayaran bersamaan dengan kerja, saya fikir itu bukan satu masalah.

      Delete
    6. Just hope that the hired foreigners have valid documents to work in sabah and coming here illegally.

      Delete
    7. Jangan pula guna pekerja asing yang tidak sah. Tindakan undang-undang harus diambil juga.

      Delete
    8. majikan yang mengambil pekerja asing secara tidak sah perlu dikenakan tindakan tegas.

      Delete
  4. The unemployment rate in Sabah is decreasing.

    ReplyDelete
  5. SFI sebelum ini dimiliki oleh Lion Group, kini ia diambil ahli oleh syarikat dari India, jadi pasti pihak SFI akan mengambil lebih ramai pekerja dari negaranya. pihak kerajaan kena mengambil langkah dgn mengawal kemasukan pekerja asing ke negara kita.

    ReplyDelete
  6. Orang tempatan jangan pula terlalu memilih kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, rakyat tempatan juga janganlah terlalu memilih.

      Delete
  7. Perkembangan industri-industri yang berpotensi akan mengurangkan kadar pengangguran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, perkembangan industri dan pembangunan yang rancak akan membuka banyak peluang pekerjaan.

      Delete
  8. Jika nak mengupah pekerja asing, pasikan melalui saluran yang betul.

    ReplyDelete
  9. keutamaan harus diberikan kepada rakyat tempatan.

    ReplyDelete
  10. rakyat tempatan juga harus bijak merebut peluang yang ada.

    ReplyDelete
  11. This issue needs to be confronted.

    ReplyDelete
  12. The government needs to look into this matter.

    ReplyDelete
  13. Jobs are supposed to be provided for the locals.

    ReplyDelete
  14. Is it that these foreign labourers work harder than the locals?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perhaps they render better services compared to the locals.

      Delete
  15. Dalam hal pendatang asing/warga asing ini haruslah ditangani sebaiknya. Kehadiran yang tidak terkawal akan menyebabkan masalah yang besar akan berlaku. Pihak berkuasa kerap melakukan operasi membenteras mereka ini namun masih belum menemui jalan yang terbaik.

    ReplyDelete
  16. if only local people are willing to work for RM400 per month, then there will be no illegal immigrants in this state..

    ReplyDelete