Search This Blog

Tuesday, February 26, 2013

Lahad Datu Standoff, green light to move in?


Malaysian security forces hinted at an early end to a standoff with a group of Filipinos in Sabah, saying they have been given the green light to disarm the group, a Malaysian news site reported early Tuesday.

A report on Malaysia's The Star online said the security forces are now just waiting for the right time to move and disarm the group led by Raja Muda Azzimudie Kiram.

“It is only a question of right timing for us to act,” Sabah police chief Commander Datuk Hamza Taib was quoted in the report as saying.

He took part in a two-hour briefing in Lahad Datu attended by security commandos, the General Operations Force, army, maritime, navy and police, the report said.

Also, The Star online reported a police helicopter had been dropping leaflets over the village in Tanduo, Sabah to persuade the Filipinos to surrender peacefully.

The standoff entered its third week this week, amid reports the Filipinos are running out of food supplies.

Malaysian security forces also formed a 500-meter cordon around the village where they are holed up, to block off any escape route.

Crucial 48 hours

The Star online report said the next 48 hours may be crucial to avoid bloodshed.

However, it also noted that both the Philippine and Malaysian governments are trying to persuade Azzimudie and his group to return home peacefully.

A Philippine "humanitarian" ship is now on standby to fetch the Filipinos.

But it has not yet received clearance from Malaysian authorities to move in as there is no sign the group is ready to be deported.

5 arrested

Meanwhile, Hamza was quoted in the report as saying police have so far arrested at least five men for alleged links to the group.

But he also denied reports two people were shot dead last weekend.

On Monday, however, members of the Royal Army of the Sultanate of Sulu, who are engaged in the standoff with Malaysian authorities in Sabah, remained adamant that they will not board the ship sent by the Philippines' Department of Foreign Affairs to take them back home.

Around 180 of Sultan Jamalul Kiram III's followers, some of them allegedly armed as claimed by Malaysian authorities, have been in a standoff with Malaysian police in Sabah since early this month to assert their claim on what they call their ancestral territory. —KG, GMA News

48 comments:

  1. I'm sad to think that if it was Sabahans with guns demanding Sabah oil to be returned to Sabahans, they would already be shot dead or imprisoned forever. No negotiations or humanitarian ships.

    ReplyDelete
  2. For me, its better to wait the case solved by the authorities.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Keselamatan LD harus diutamakan.

      Delete
    2. Sama-sama kita berdoa agar tidak terjadi sesuatu yang buruk di LD.

      Delete
  3. We hope the relations between Malaysia and Philliphine is still ok.

    ReplyDelete
  4. This claim should bring to international court of justice if needed.

    ReplyDelete
  5. It is already two weeks.hope the situation at Lahad Datu is not getting worse.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kawalan yang lebih baik harus dibuat agar tidak mengancam ketenteraman dan keharmonian.

      Delete
  6. I think the extremist from Philippines is the one who makes thing worse.

    ReplyDelete
  7. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

    Polis memutuskan untuk bertindak berlandaskan undang-undang negara selepas mengambil kira pelbagai faktor bagi merungkai isu pencerobohan warga Filipina yang mendarat di Kampung Tanduo, kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Pesuruhjaya Polis Sabah Datuk Hamza Taib berkata polis akan menggunakan undang-undang berkaitan untuk mendakwa mereka yang kini dalam kepungan pihak keselamatan bagi memastikan tiada yang terlepas keluar dan tiada kemasukan orang yang tidak berkenaan ke kawasan itu.

      Delete
    2. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      “Kita akan membuat keputusan selepas melihat pelbagai faktor termasuk mengkaji kawasan persekitaran dan dalaman sebelum bertindak. Kita menunggu masa yang sesuai dan ini bermakna tiada lagi rundingan. Kita akan berlandaskan undang-undang…kalau ingin dakwa di mahkamah kita akan gunakan…ini terpulang kepada kita.

      Delete
    3. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      “Kami tidak kira mereka datang dari mana sama ada dari Kesultanan Sulu… tapi kita tahu mereka adalah orang luar yang datang ke negara kita dan mencabuli undang-undang dan kedaulatan negara.

      Delete
    4. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      “Kita boleh lihat kesalahan itu banyak. Mungkin kita boleh mengambil tindakan di bawah kesalahan Kanun Keseksaan atau bersama undang-undang yang berkaitan,” katanya kepada pemberita di Kompleks Pasukan Polis Marin Lahad Datu di sini, Isnin.

      Delete
    5. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Hamza berkata polis akan menggunakan pendekatan yang bersesuaian dan tidak akan berkrompomi terhadap isu pencerobohan ke atas negara ini bagi menjamin dan mempertahankan kedaulatan tanah air.

      Delete
    6. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Beliau turut menafikan berlaku perbalahan sehingga mengakibatkan dua kematian di kawasan itu dan menambah pihaknya akan menyiasat perkara itu.

      Delete
    7. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      “Setakat tembakan kita ada dengar tapi saya berani mengatakan tembakan bukan dari pasukan keselamatan. Tembakan dari dalam pun kita tidak berani hendak mengesahkan…mungkin tembakan ke atas binatang atau amaran (kumpulan penceroboh),” katanya mengulas laporan yang disiarkan media altenatif.

      Delete
    8. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Beliau meminta masyarakat tidak gusar kerana keselamatan masih terkawal, meskipun pada masa kini, kumpulan itu kemungkinan berdepan masalah kekurangan bekalan air, makanan dan minyak.

      Delete
    9. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Sementara itu, beliau mengesahkan polis menahan empat individu atas kesalahan tidak mempunyai dokumen yang sah pada awal pagi semalam di satu kawasan di Lahad Datu, namun kesemua mereka bukan anggota kumpulan terbabit.

      Delete
    10. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Ketika ditanya mengenai kapal Filipina yang didakwa akan digunakan untuk membawa kumpulan itu pulang ke negara asal, Hamza berkata kapal itu tidak berada di perairan negara ini.

      Delete
    11. PASUKAN KESELAMATAN MALAYSIA AKAN BERTINDAK..

      Polis mengenal pasti kumpulan warga Filipina yang mendarat di Kampung Tanduo sejak 12 Februari lepas sebagai waris berketurunan ‘Raja Sulu’ dari Selatan Filipina.

      Delete
    12. Adakah tuntutan Waris Raja Sulu ini akan dikhaburkan?>

      Delete
  8. Pihak berkuasa sudah memberi jaminan.

    ReplyDelete
  9. Kerajaan sedang berunding agar sekumpulan orang asing bersenjata api yang menceroboh masuk ke kawasan pesisir Pantai Tandao menurut Najib.

    ReplyDelete
  10. Pasukan keselamatan, Angkatan Tentera Malaysia dan polis yang kini mengepung kawasan itu mempunyai kekuatan mencukupi untuk bertempur, tetapi tidak akan memilih langkah itu sebaliknya akan melakukan rundingan secara aman.

    ReplyDelete
  11. "Kita mahu mereka balik secara baik ke selatan Filipina dan elakkan sebarang pertumpahan darah. Mereka mempunyai saudara-mara di sini dan kita tidak mahu melakukan apa-apa tindakan yang menyebabkan ada nyawa terkorban.

    ReplyDelete
  12. "Saya telah diberi taklimat mengenai situasi terkini oleh Ketua Polis Negara dan Pesuruhjaya Polis Sabah bahawa keadaan di sana boleh dikatakan berada dalam keadaan terkawal," katanya.

    ReplyDelete
  13. Pihak berkuasa telah mengenal pasti identiti kumpulan itu yang dianggarkan antara 80 dan 100 orang, tetapi enggan mengulas lanjut dengan menyerahkan kepada polis untuk melakukan rundingan dan menyelesaikan dengan mereka.

    ReplyDelete
  14. "Dalam maklumat polis, harap jangan buat sebarang spekulasi, apa yang penting bukannya untuk dedahkan apa-apa maklumat dalaman tetapi biarkan polis jalankan kerja mereka."

    ReplyDelete
  15. "Kita tidak mahu polis diganggu atau ditekan oleh mana-mana pihak, yang penting ialah keberhasilannya untuk menyelesaikannya tanpa sebarang pertumpahan darah. Jumlah antara 80 dan 100 orang itu hanya anggaran, tidak pasti sama ada betul atau tidak,".

    ReplyDelete
  16. Perdana Menteri turut menafikan desas-desus mengatakan bahawa kumpulan itu mempunyai tebusan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan dengar dengan cakap-cakap kosong tanpa ada bukti yang kukuh.

      Delete
  17. Najib menafikan insiden itu mempunyai kaitan dengan perasaan tidak puas pihak-pihak tertentu terhadap peranan Malaysia dalam rundingan damai dengan kumpulan pemberontak di selatan Filipina.

    ReplyDelete
  18. "Perairan kita ini amat luas dan amat mustahil untuk kita mengawalnya setiap masa di setiap penjuru. Tetapi apa yang penting setelah mendapat maklumat kita segera bertindak mengepung menyebabkan mereka tidak mampu lari ke mana-mana lagi."

    ReplyDelete
  19. "Mana-mana negara pun sama, hatta Amerika Syarikat yang merupakan kuasa besar dunia pun sempadannya turut dibolosi hingga rakyat Mexico turut dapat menceroboh masuk," kata beliau.

    ReplyDelete
  20. Kumpulan itu yang diketuai oleh Raja Muda Azzimudie Kiram, yang mendakwa merupakan saudara kepada Sultan Sulu, Jamalul Kiram III, masih ingkar dan menolak permintaan terbaru oleh Presiden Filipina, Benigno Aquino dan wakil Malaysia walaupun tiga tarikh akhir diberikan kepada mereka telah dilanjutkan, di mana yang terakhir berakhir pada Selasa.

    ReplyDelete
  21. Dalam perbualan telefon dengan The Star, Azzimudie berkata, kumpulan itu bersedia untuk menghadapi serangan.

    ReplyDelete
  22. Kami baik sahaja. Kami menjangkakan angkatan bersenjata Malaysia akan membuat serangan pada hari ini (Selasa). Kami sedia untuk mempertahankan diri, kami tidak takut,” katanya.

    ReplyDelete
  23. Ditanya mengapa memikirkan bahawa kumpulan itu akan diserang, beliau menjawab: “Kerana ditunjukkan di televisyen dan di radio bahawa tarikh akhir telah tamat. Kami tidak takut kerana kami tahu adalah benar. Ini adalah tanah kami.”

    ReplyDelete
  24. Ditanya sekiranya beliau tidak takut berikutan hanya mempunyai seramai 30 lelaki bersenjata, Azzimudie berkata: “Kami sudah bersedia, kami sedang menunggu. Kami tidak akan menyerang (tetapi) kami akan mempertahankan diri kami.”

    ReplyDelete
  25. Azzimuddie yang juga berhubung dengan saudaranya menerusi telefon, telah menyatakan bahawa beliau hanya akan mengambil pesanan daripada Jamalul Kiram.

    ReplyDelete
  26. Sementara itu, setiausaha agung kesultanan yang diperkatakan, iaitu Abraham Idjirani berkata, kumpulan itu menolak rayuan Aquino untuk kembali ke Filipina.

    ReplyDelete
  27. Setelah membiarkan pasukan Sulu mengepung selama hampir tiga minggu, pasukan keselamatan Malaysia, yang menunggu untuk mendapatkan satu perintah untuk menangani kumpulan bersenjata itu, dengan tampil di beberapa lokasi strategik di dalam dan di luar sekitar perladangan Felda pada Selasa.

    ReplyDelete
  28. Kerajaan dan pasukan perubatan tentera bersiap sedia bagi menunggu lampu hijau untuk mengusir kumpulan Sulu.

    ReplyDelete
  29. Ditanya sama ada langkah menentang penceroboh Sulu akan dibuat dalam tempoh 24 jam yang akan datang, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar berkata: “Mungkin. Kami bersedia untuk menamatkan pencerobohan ini

    ReplyDelete