Search This Blog

Tuesday, September 17, 2013

Kerajaan Persekutuan mencuri hasil Sabah

KOTA KINABALU - Pemimpin Malaysia tidak mempunyai asas undang-undang untuk menyatakan bahawa sumber minyak yang terletak di luar pantai Sabah adalah milik kerajaan persekutuan.

Menurut Ketua STAR Sabah, Datuk Dr Jeffrey Kitingan, pendedahan Tan Sri Majid Khan bahawa minyak hanya terdapat di pantai milik Sabah jelas membuktikan bahawa pemimpin persekutuan dari Malaya “mencuri” minyak dan sumber gas Sabah.

Katanya,mereka sanggup mereka cerita dan memujuk pemimpin Sabah untuk menerima bayaran tunai sebanyak 5 peratus.

“Apabila Tun Datu Mustapha dan Tun Fuad Stephens  (gambar) enggan menandatangani perjanjian dengan Petronas maka kosnpirasi dibuat supaya berlakunya kemalangan kapalterbang yang dinaiki Fuad pada petang 6 Jun 1976,” dakwa beliau sebagai mengulas cerita terpendam yang dibentangkan oleh Majid Khan pada forum baru-baru ini “The Formation of Malaysia – The Untold Story” yang dianjurkan oleh Persatuan Sabah.

Majid turut menambah bahawa apa yang dikatakan benar atau sah adalah perkara yang lain dan ia terpulang kepada rakyat Sabah hadir untuk membawa perkara itu ke mahkamah untuk menentukan kesahihan itu.

Perlembagaan Persekutuan 1963 memperuntukkan bahawa wilayah Sabah sebagai wilayah yang terkandung di dalamnya sebaik sebelum Hari Malaysia pada 16 September 1963 merupakan sempadan antarabangsa 1954.

Petronas telah ditubuhkan pada tahun 1974, empat daripada 19 telaga minyak di Sabah dan Sarawak sudah mengeluarkan kira-kira 99,000 tong sehari.

Sumber petroleum di Sabah termasuk pelesenan dan pungutan royalti sebagai hasil Sabah datang dalam lingkungan Seksyen 24 Ordinan Tanah Sabah (Bab 68) yang telah diluluskan pada tahun 1930, dahulu sebelum pembentukan Malaysia.

Di bawah Perkara 74 Perlembagaan Persekutuan, perkara-perkara tanah yang termasuk sumber petroleum datang dalam kuasa Senarai Negeri dalam Jadual 9. Permit dan lesen untuk mencari gali untuk lombong, pajakan perlombongan dan sijil juga datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

Dr Jeffrey menegaskan bahawa Parlimen Malaysia tidak mempunyai hak menggubal undang-undang perniagaan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 apabila perkara-perkara yang datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

“PDA adalah undang-undang perlembagaan tidak bernilai, namun, ia masih digunakan untuk menyedut kira 95% daripada minyak Sabah dan sumber gas sehingga hari ini tanpa bantahan daripada pemimpin-pemimpin BN Sabah,” katanya.

Katanya lagi, Allahyarham Tun Razak tidak mempunyai kuasa undang-undang dan tidak mempunyai bidang kuasa ke atas minyak dan gas di Sabah apabila beliau secara tidak sah dan menyalahi undang-undang yang ditandatangani Perintah Letak Hak pada 27 Mac 1975 pemberian minyak Sabah dan sumber gas kepada Petronas.

“Kehilangan royalti akan menjadi antara 12% hingga 30% jika angka yang diberikan oleh Tengku Razaleigh sebagai kayu pengukur untuk pergi. Royalti 30% kepada RM18 bilion yang dikutip oleh Petronas keseluruhan kepada kerajaan Sabah merupakan tambahan RM5.4 bilion dalam pendapatan tambahan pada tahun 2012 kepada RM3.7 bilion hasil bajet negeri dikumpulkan dalam negara.” tegas beliau.

Tambahnya lagi, seperti yang dinasihatkan oleh Majid, hari ini bola kini berada di kaki rakyat Sabah untuk mengambil isu pemilikan dan perkongsian hasil minyak Sabah dan sumber gas.

“Pemimpin BN Sabah tidak boleh diharapkan untuk meneruskan perkara itu terutama apabila Ketua Menteri telah memberikan petunjuk kepada pemimpin-pemimpin yang lain untuk berdiam diri apabila beliau berkata bahawa tidak ada semakan segera pembayaran minyak dari Petronas,” dakwanya lagi.

Oleh William Mangor

452 comments:

  1. jangan sembarang ulas mengenai tragedi double six.. nanti kena saman rm1 juta.. enda pasal2 terpaksa jual bangunan parti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. peduli dia...dia tu kaya sudah tu..

      Delete
    2. saman2 ni mmg fymes sgt...."U ulang I saman".~~~

      Delete
    3. parti nyamuk macam STAR patut keluar masuk kampung selesaikan masalah rakyat.. dan cari sumber dana banyak2 sebelum buat apa tuduhan kontroversi.. jangan jadi macam SAPP.. gara2 buat fitnah, terpaksa jual bangunan parti untuk bayar saman..

      Delete
    4. Dia tu mimang mau kana saman atau kana tangkap...good exposure mah di media, bulih pok femes sama sokongan...

      Delete
    5. bah sedia ja masing2 saturang satu juta...

      Delete
  2. memandangkan jeffrey setuju dengan pandangan Majid Khan, sanggupkah Jeffrey failkan saman terhadap kerajaan persekutuan atas tuduhan mencuri hasil sabah?? atau membawa perkara ini ke mahkamah antarabangsa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin JK hanya mahu menggunakan isu ini sebagai bahan publisiti...mana dia sanggup tu...

      Delete
    2. sy rasa c Jeffrey ni bru mo kasi timbul isu bah ni..blom lg mo saman..
      mo jd org pertama announce yg hasail Sabah kna curi

      Delete
    3. jangan haraplah si jeffrey ada biji mau saman kerajaan persekutuan.. semua tuduhan ini hanya untuk mengapi2kan rakyat supaya ada dikalangan rakyat biasa yang failkan saman terhadap persekutuan..

      Delete
    4. Mana dia brani, tiada telor punya orang tu...kalau bercakap nombor 1, kalau take action saaaana dia di samak2...

      Delete
    5. patrick apa kunun buat d samak tu, tapuk biji??

      Delete
  3. wahh.. pandai tuduh2 kerajaan persekutuan mencuri hasil sabah.. bukan si jeffrey pun pernah dituduh mencuri hasil yayasan sabah bernilai rm4 billion ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak sedar diri bah si jeffry tu...

      Delete
    2. haaa...tu bru 4 billion, yg ni lg besar bah...berlipat kali ganda daripada 4 billion tu..sbb tu dia bising..

      Delete
    3. kalau jeffrey jadi ketua menteri sabah, rm4 trillion pun tidak cukup kali.. maklumlah banyak kantung kosong dia mau isi sebelum melaksanakan pembangunan untuk sabah..

      Delete
    4. Itu laitu, kesalahan orang punya la dia main bising...kesalahan sendiri dia diam kan pula...biar Tuhan saja judge dia bila sampai masanya....

      Delete
    5. For investment in the refinery activities on petroleum products, he said, Investment Tax Allowance of 100 per cent for a period of 10 years will be provided to qualified companies.

      Delete
  4. senang cerita.. suruh saja si jeffrey tubuhkan syarikat oil and gas dia sendiri.. kemudian laksanakan operasi cari dan gali dengan kos 100% ditanggung si jeffrey.. tapi untungnya pula 100% diberikan kepada rakyat sabah.. sanggupkah si jeffrey dapat untuk 0%??

    ReplyDelete
    Replies
    1. nah jeff, kau jawab ni soalan dia...jangan kau pura2 di sana ah jeff...

      Delete
    2. mana dia mau tu...bukan JK nama dia klu mo 0%...paling2 pun dia mo tu 70%-30% bah....

      Delete
    3. haha.. inilah basic dalam berniaga.. mana ada company yang sanggup laburkan puluhan billion ringgit dengan pulangan 0%.. kira bagus sudah tu kena bagi 5%.. kalau tidak puas hati, korek sendiri la minyak tu.. orang luar buka kebun getah di kampung saya, enda ada pula penduduk kampung minta 5% setiap bulan dari si pekubun getah..

      Delete
    4. jeff, sia tau kau ada bisnes...kau bagi tu untung 100% sama sia lah...kos operasi kau tanggung sendiri...amacam jeff?

      Delete
    5. MANA dia Mau tuuuu...duit dia dia mau bawa sampai kubur maaaa!!

      Delete
  5. bikin boring juga agenda si jeffrey ni.. balik2 isu royalti dan borneonisasi saja dia bangkitkan.. hal2 mengenai pentadbiran, penyelesaian isu kemiskinan, pengangguran dan sebagainya,, macam mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya lah...muka si jeffrey pun buat orang bosan sudah...balik2 kitar semula isu dia ni..

      Delete
    2. klu isu kemiskinan, pengangguran tu mcm kurang fymes bah...mo yg panas2 blh serang kerajaan tp mcm kantoi ja ni...hahahaha...

      Delete
    3. kalau itu sajalah agenda yang dia bangkitkan, macam mana la rakyat mau percaya yang dia ni boleh memimpin sabah dengan baik??

      Delete
    4. haha...macam biasalah kalau si jeffrey...kitar semula saja..

      Delete
    5. Apa lagi isu dia mau main???main telur sendiri saja la buli wakakaka....

      Delete
  6. kunun federal mencuri hasil sabah.. tapi bukan si jeffrey pernah beriya2 mahu masuk semula BN ka?? sedangkan pendirian pun tidak konsisten dari dulu sampai sekarang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau katak memang macam tu...

      Delete
    2. memang betul federal curi hasil Sabah..kalau tidak sudah Sabah jadi kaya sekarang.

      Delete
    3. katak bah tu suka lompat2....

      Delete
    4. kenyataan:
      MadicSeptember 19, 2013 at 12:37 AM
      memang betul federal curi hasil Sabah..kalau tidak sudah Sabah jadi kaya sekarang.

      ambil kira jga kos penyelenggaraan sama operasi..gaji pekerja lg...hasilnya banyak kos pun tinggi jga...

      Delete
    5. Madic.. cuba ko search dulu berapa sumbangan sabah kepada persekutuan dan bandingkan dengan negeri2 lain.. selangor dan pulau pinang yang paling banyak menyumbang kepada persekutuan tatap maju juga bro.. masalah di sabah ni, asal ada projek pembangunan ekonomi, puak2 pembangkang la yang lebih dulu membantah.. bila projek gagal dilaksanakan, barulah dorang berkempen konon kerajaan gagal membangunkan ekonomi negeri sehingga penduduknya menjadi fakir miskin..

      Delete
    6. pembangkang ni tidak suka kalau rakyat hidup senang...dia mahu rakyat hidup susah..pasal tu lah pembangkang asyik meroyan saja di parlimen bantah projek2 pembangunan...kita tengok nanti masa pembentangan bajet 2014...mesti kaki2 bahalol pembangkang tu meroyan...

      Delete
    7. YAAA betul, knapa dulu dia mau try masuk UMNO kalau benar federal curi duit Sabah??

      Delete
  7. kalau si Jeffrog bleh dipercayai sangat kenapa dia tidak bentangkan saja tentang bagaimana dia boleh memberikan royalti lebih banyak kepada sabah dengan mengambilkira kos operasi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam biasalah kalau pembangkang...cakap kosong janji kosong..

      Delete
    2. betul cakap si Jeffrey, minyak Sabah kepunyaan orang Sabah maka royalti harus diberi kepada Kerajaan Sabah 100%.

      Delete
    3. Musa AmanSeptember 19, 2013 at 12:41 AM
      betul cakap si Jeffrey, minyak Sabah kepunyaan orang Sabah maka royalti harus diberi kepada Kerajaan Sabah 100%.

      ni org masi tia faham owh pasal kos sampingan..ingat tu hasil datang bergolek ka...besar bah kos operasi tu...

      Delete
    4. rupanya ada juga penyokong si jeffrey di sini..katanya betul kunun cakap si jeffrey yang kerajaan sabah patut dapat 100% royalti minyak.. entah ini orang paham ka tidak kos operasi dan lain2 kos yang ditanggung petronas.. untuk lebih mudah difahami, bukalah bisnes sendiri dan keuntungan bagi sama orang lain 100%.. amacam? ok?

      Delete
    5. itu orang tu yang pencacai si jeffry tu babal juga...buduh berabis...

      Delete
  8. uinah jadi jeffrey konon kau lah yang boleh diharap ni? konon kau lah mahu jadi hero lah ni kan...bah jadi jeffrog, kau bawa bah pi mahkamah kalau kau ada biji...kalau tiada, kau ni macam si lajim jugalah...pandai cakap saja tapi ekor kasi tapuk di kangkang macam dog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap memanjang tak guna, orang bosan sudah dengar politician ini bercakap saja ikut suka mulut...

      Sekarang ini, orang muda mau tingu action, because action speak louder than words!

      Delete
    2. Kalau sudah bosan Max tutup mata dan telinga saja...jangan lagi buang masa buat komen.

      Delete
    3. boleh dikatakan hero juga si jeffrog ni.. hero lompat tinggi.. tapi enda juga masuk sukan olimpik.. last2 masuk juga parti STAR WORSE... saya memang enda percaya ini orang.. dari dulu dia cuma kejar jawatan presiden parti..

      Delete
    4. Star Worse..good words Harun...

      Delete
    5. Star Better than BN.

      Delete
  9. Jeff mungkin lupa siapa yang angkat dia menjawat jawatan penting dalam kerajaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia kemaruk mau berkuasa macam si AnuWar Ibrahim.. itulah sebabnya dia sanggup mau pisahkan sabah dari Malaysia.. dengan cara ini barulah dia berpeluang jadi perdana menteri..

      Delete
  10. Tu la si mahathir tu ada penyakit dementia

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa.. yang berpenyakit tu tiada dalam government suda..

      Delete
    2. susahlah...penyakit sudahpun merebak dalam government BN sakarang.

      Delete
  11. Jeffrey pok silap saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi kasian si jeffrog ni bila kita tengok macam dia sorang dalam parti STAR.. balik2 dia saja yang buat statement bagi pihak STAR.. tidak seperti DAP, PKR dan parti2 lain..

      Delete
    2. perjuangan untuk diri sendiri bah..

      Delete
    3. publisiti murahan ja bah ni c Jeffery ni...

      Delete
  12. Mau MAsuk BN tapi kena halauSeptember 18, 2013 at 5:06 PM

    Bukan si Jeffrey ka ni dulu yang mau masuk BN tapi dihalau? Sampai sekarang dia hanya mengeluarkan kenyataan 'popular' sama seperti bekas tuannya ANWAR BIN IBRAHIM.....Kalau hasil Sabah dirompak.... pembangunan di Seluruh Sabah tidak akan dijalankan..... jalanraya tidak akan meliputi seluruh Sabah, so jangan cakap merapu la Jeffrey.... kau punya Parti semua 'lost deposit' tiada orang percaya kau sudah..... kau menang pun sebab kau bernasib baik saja....

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia menang pun sebab hujung nama dia ada kitingan.. sama macam Pairin Kitingan.. faham2 la.. cuba dia tukar nama kepada Jeffrey Lampagak.. confirm hilang deposit..

      Delete
  13. Pasal hal minyak 5% itu, itu adalah tindakan Harris Salleh semasa dia menjadi ketua menteri Sabah, sekarang Musa Aman & menteri-menteri kabinaetnya sedang berusaha untuk mengusulkan 20% royalti minyak untuk Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. patut si jeffrey pigi saman si Harris, bukannya menyerang pemimpin2 BN hari ini.. see.. nampak sangat motif dia bukan untuk mendedahkan kebenaran, sebaliknya sekadar untuk mengambil "kesempatan" menyerang kerajaan hari ini disebalik "kesempitan" yang dilakukan oleh pemimpin2 terdahulu..

      Delete
  14. Kemajuan di Sabah adalah berperingkat & akan berterusan sampai bila2..... BUKA la mata anda semua... lihat apa yang berlaku di sekitar anda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabah akan lebih maju jika pemimpin2 pembangkang negeri ini tidak membantah apa sahaja projek pembangunan ekonomi yang dilaksanakan oleh kerajaan.. ini tidak.. asal ada projek, mulalah puak2 pembangkang turun ke kampung menghasut rakyat kononnya kerajaan sedang melakukan rampasan tanah, melakukan pencemaran dan sebagainya....

      Delete
  15. Kalau dapat kembali tu hak minyak.... Jefrey buli bagi jaminan ka yang Sabah boleh urus sendiri hasil minyak itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia akan cakap boleh.. sebab dia ada barisan kroni yang sedang menunggu projek minyak.. tapi jangan haraplah dia boleh bagi sabah 20% royalti.. 90% akan masuk kos operasi, 5% masuk tabung parti STAR, 3% masuk akaun kroni dan 2% masuk poket si Jeffrey..

      Delete
    2. Kalau begitu adalah lebih baik kerajaan yang uruskan hasil minyak Sabah.... hahaha

      Delete
  16. Jefrey Say:

    Dr Jeffrey menegaskan bahawa Parlimen Malaysia tidak mempunyai hak menggubal undang-undang perniagaan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 apabila perkara-perkara yang datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

    *Jadi apa guna tu parlimen kalau tidak boleh membuat keputusan? Siapa yang boleh buat keputusan? Kau ka Jefrey??? In your dream la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang Jeffrey kata memang betul. Parlimen Malaysia memang tidak ada hak atas Kerajaan Sabah selaras dengan Perjanjian Malaysia 1963.

      Delete
    2. jika perkara2 yang dinyatakan oleh jeffrey itu benar, kenapa dia hanya berani cakap di media? kenapa tidak bawa terus perkara ini ke mahkamah..

      Delete
    3. kalau kau berani lah jeffrey, kau saman saja bah Parlimen Malaysia...banyak bising saja kau..banyak cakap kosong saja kau ni jeffrog..

      Delete
  17. eh eh eh! Jeffery the story teller. your story is becoming more boring every time.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangankan story dia.. tengok logo bintang pun saya rasa boring campur meluat..

      Delete
  18. the question is, what has Jeffery himself contributed to the growth of Sabah. all i hear from him is public noise here and there

    ReplyDelete
  19. Jeffery has now turned out to be one of anwars messenger

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau Anwar offer si jeffrey jawatan ketua menteri atau timbalan perdana menteri, confirm dia lompat lagi jadi tukang kipas Anwar..

      Delete
    2. bukan lagi tukang kipas, tukang lap jubur si anwar lagi bah...haha

      Delete
  20. how much does anwar give you for every story you compose

    ReplyDelete
  21. the public is tired of your boring stories and articles Mr Jeffry. its better you accept your fate

    ReplyDelete
    Replies
    1. lagi memboringkan bila dia hanya tahu bercakap di media tapi tidak berani ambil tindakan..

      Delete
    2. jeffry - NATO (No Action, Talk Only) haha

      Delete
    3. musa - NATBO (No Action, Talk Big Only) haha

      Delete
  22. How long will Jeffery continue in this folly of his. who is ever gonna believe you?

    ReplyDelete
  23. this is one of the schemes of the oppositions again. we can never fall for it

    ReplyDelete
  24. This man Jeffry is just trying to make fame again and it can never work out

    ReplyDelete
  25. the writer of this article should be arrested because this is a blasphemy to the government

    ReplyDelete
    Replies
    1. the writer of this article should sue Tony for insulting and issuing threats

      Delete
    2. saman saja si jeffrey dengan si majid khan..

      Delete
    3. jangan lupa kurung si Harun ini juga..

      Delete
  26. why is Jeffry wasting his time again

    ReplyDelete
  27. the question is, what has Jeffery himself contributed to the growth of Sabah. all i hear from him is public noise here and there

    ReplyDelete
  28. Many people are grateful to Jeffrey especially the younger generation where Sabah's history learned in school has been twisted and erased by the BN Federal Government.

    ReplyDelete
  29. Jangan terpengaruh sangat dengan cakap-cakap Jeffrey. Kerajaan Sabah bertekad untuk membawa lebih banyak pembangunan dan kemajuan untuk dinikmati oleh seluruh rakyat tanpa mengira latar belakang, suku kaum dan agama.

    ReplyDelete
  30. rakyat harus terus menjaga dan memperkukuhkan semangat perpaduan dan saling hormat-menghormati yang juga elemen penting bagi memastikan kelancaran pelaksanaan pelbagai program pembangunan untuk kebaikan rakyat.

    ReplyDelete
  31. I am awaiting Harris-Yong tussle again, phew

    ReplyDelete
    Replies
    1. dua2 pun sudah kena reject oleh rakyat sabah...

      Delete
  32. sejak kebelakangan ini ialah kecenderungan pihak tertentu yang cuba untuk menggugat keharmonian dan merosakkan perpaduan rakyat yang kita kecapi selama ini.

    ReplyDelete
  33. kerajaan Persekutuan dan negeri telah mewujudkan lebih banyak peluang pekerjaan dan memacu peningkatan ekonomi untuk manfaat rakyat termasuk Program Transformasi Ekonomi yang berada pada landasan yang betul.

    ReplyDelete
  34. Siapa kalau bukan dia punya pasal la tu

    ReplyDelete
  35. Bagi negeri Sabah, fokus yang diutamakan ialah pembangunan pelancongan, minyak dan gas serta kelapa sawit.

    ReplyDelete
  36. kerajaan sedang berusaha untuk melaksanakan lebih banyak aktiviti pemprosesan hiliran minyak, gas dan produk berkaitan kelapa sawit, sekali gus meletakkan kedudukan ekonomi negeri ini pada tahap yang lebih baik

    ReplyDelete
  37. yakin penubuhan pelbagai institut latihan dan kemahiran akan membolehkan lebih ramai penduduk tempatan khususnya para belia mendapat latihan kemahiran bagi memenuhi matlamat kerajaan dalam melahirkan rakyat yang berkemahiran tinggi.

    ReplyDelete
  38. komponen BN khususnya di Sabah, untuk terus merapatkan barisan, membulatkan tekad dan bekerjasama untuk membangun dan memajukan negeri ini.

    ReplyDelete
  39. Kebuduhan Harris jual Labuan, nasib sabah dia inda jual

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu si harris cabar si yong sudah tu mahu lawan debat...haha..season 2 sudah diorang ni..

      Delete
  40. Datuk Seri Najib Tun Razak today stressed that the federal government under his leadership would in no way neglect Sabah and Sarawak but instead would ensure balanced development for all states in Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Prime Minister said a compromise was reached to protect the interests of Sabah and Sarawak together with those of the Federation of Malaya in the formation of Malaysia.

      Delete
    2. He said autonomy rights and the position of the two states were stated in Article 20 of the Cobbold Commission.

      Delete
    3. “As prime minister, I am always making efforts to ensure there is equitable development for all states in Malaysia,” he said in his latest posting in his blog www.1Malaysia.com.my in conjunction with Malaysia Day tomorrow.

      Delete
    4. Najib said continuous efforts to develop the economies of Sabah and Sarawak were a priority of the federal government.

      Delete
    5. In fact, he said, the living standard of the people in the two states had seen a marked change since 50 years ago, in tandem with global development.

      Delete
    6. Najib said since 2010, the government allocated RM2 billion to implement 70 basic rural infrastructure projects in Sabah dan Sarawak.

      Delete
    7. He said, in 2012, a total of RM62.3 million from the RM2 billion was allocated to the Sarawak Corridor of Renewable Energy (Score) for several projects, including access and internal roads in the Tanjung Manis Halal Hub, water supply in Samalaju and feasibility studies for a Science Park in Mukah.

      Delete
    8. Najib said this year was very historical for all Malaysians as tomorrow the nation will be celebrating the 50th anniversary of the formation of Malaysia.

      Delete
    9. “The proclamation on the formation of Malaysia was made by Malaysia’s first prime minister Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj on that historic day (Sept 16) in 1963 at Stadium Merdeka, Kuala Lumpur,” he said.

      Delete
    10. He said it was witnessed by the Yang di-Pertuan Agong, Malay rulers, the governors of Penang, Melaka, Sarawak and Sabah and 30,000 citizens, which brought a new ray of hope for the people.

      Delete
    11. “At the time, the people, from various races and religions, dreamed of independence, freedom and prosperity in a sovereign nation,” he said.

      Delete
    12. In conjunction with the 50th Malaysia Day tomorrow, Najib called on all Malaysians to work together to advance the nation’s economy, defend its sovereignty and preserve harmony.

      Delete
    13. “Although still at a young age, Malaysia has built a nation that is respected, whether in the aspects of politics, economy or social. The sacrifices and hard work by all parties in developing the country, safeguarding the peace and prosperity all is this while will always be valued,” he added

      Delete
    14. No need to listen to Najib. He has no credibility, He doesn't practice what he is preaching.

      Delete
  41. The federal government will support the Sabah state government in developing the Tanjung Aru Eco Development (TAED) project for the benefit of the people in the state, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He said the development of the Tanjung Aru beach was a viable investment which includes preserving the environment.

      Delete
    2. "This project is worth investing in because any effort to protect the environment makes good business that generates good revenue.

      Delete
    3. Najib said he was excited with the project and hoped that the state government would turn the project into a reality for the people to enjoy.

      Delete
    4. The prime minister said Tanjung Aru was synonymous with the people in Sabah and it was high time to resuscitate and give new life to the beach, and at the same time, give back to the people that have had fond memories there.

      Delete
    5. "We need development, but such development must be in sync with the environment. We must protect and preserve it for the future generation," he said.

      Delete
    6. Najib said Sabah had enormous potential in tourism, especially in eco-tourism, and the warmth of the people of various races in the state was hard to beat.

      Delete
    7. The project will develop 260 hectares of land along the Tanjung Aru beach by rehabilitating the beaches and regenerating the parks.

      Delete
    8. The master plan of the project placed emphasis on community facilities, open space, landscaping and supported by many sustainable environmental features.

      Delete
  42. The Native Customary Rights (NCR) Land Survey Programme Coordination Committee for Sabah has been set up to speed up efforts to resolve native land claims in the state.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its first meeting was chaired by Energy, Green Technology and Water Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili here yesterday, in line with the decision made by the Sabah and Sarawak Bumiputera Technical Committee Meeting in June for the committee to be set up in Sabah and Sarawak respectively.

      Delete
    2. The Sabah and Sarawak Bumiputera Technical Committee, jointly chaired by Ongkili and Plantation Industries and Commodities Minister Datuk Seri Datuk Amar Douglas Uggah Embas, reports to the Cabinet Committee on Bumiputera minorities of Sabah and Sarawak that is chaired by the Prime Minister.

      Delete
    3. ”The Sabah NCR Land Survey Programme Coordination Committee is specially set up to coordinate the implementation of land survey for issuance of communal grants as well as to look into funds needed for this purpose.

      Delete
    4. “Communal grants is one of the approaches taken in Sabah to resolve the issue of NCR land claims,” said Ongkili in a statement here yesterday.

      Delete
    5. The Federal government has approved RM25,702,600 to assist the state government to resolve NCR land claims and for survey work to be done for issuance of communal grants.

      Delete
    6. The amount will also be used for the setting up of a Native Land Unit and Native Land Ownership Database .

      Delete
    7. Ongkili added that as of Aug 31, a total of RM19.72 million had been channelled by the Federal government through the Natural Resources and Environment Ministry.

      Delete
    8. He said the state government through the Land and Survey Department had prepared 62 communal grants involving 33,812 hectares of land.

      Delete
    9. “The number of beneficiaries is 8,115 people from 155 villages. I was also informed that surveying work has been completed for 36 communal grants while 20 more are in process,” he said, adding that among the districts that have benefited from the programme were Pensiangan, Nabawan, Kota Marudu and Tongod.

      Delete
  43. Skrg berdrama lagi diorang

    ReplyDelete
  44. Hahah both are excellent pairs

    ReplyDelete
  45. Pencuri hasil sabah adalah orang yang suka mencuri la

    ReplyDelete
  46. Banyak kejadian berlaku kebelakangan ini

    ReplyDelete
  47. Mereka ini sengaja mau bangkit kan kemarahan

    ReplyDelete
  48. I wonder where are those ppl who annoyed us

    ReplyDelete
  49. Tahniah kerana anda adalah lulusan Universiti Harvard... tapi belum tentu ilmu ko tinggikan. Banyak orang bilang bila sudah dapat PhD maka ilmu dia tinggi. Dia mungkin expert dalam satu kajian saja, lain perkara dia masih buta bahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu Baru Intro bah

      Baiklah, ko bernasib baik kerana abang ko Joseph lebih dulu masuk politik dan pernah jadi Ketua Menteri. Semasa PBS memerintah, ko pigang banyak anak syarikat Yayasan Sabah.

      Delete
    2. Selepas itu ko mula masuk politik dan pernah dilantik memegang peranan di peringkat pusat. Ko juga pernah masuk ISA dan terkontang kanting mencari parti untuk kasi hidup perjuangan ko.

      Delete
  50. Bermula dari PBS, AKAR, PBRS dan pernah mohon masuk UMNO. Masa ko dalam kerajaan, ko macam Anwarlah juga sokong berabis sama kerajaan, tapi bila di luar ko jadi jagoanlah konon mahu mempertahankan 20 perkara sehingga ko kena ISA...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu ko masuk PKR dan dilantik salah seorang dari orang kanan PKR di peringkat pusat, ini mengalahkan Ansari yang hanya memegang Ketua PKR di Sabah.

      Delete
    2. Dalam cerita politik ko cuba hidupkan suara BEBAS dengan menaja ramai calon termasuklah si Ampal sama si Karim Adam di Ranau.... tentu dorang mo duitbah bila mo tanding, jadi dorang cari sama ko...

      Delete
    3. Tahniah kerana kini suara ko kedengaran dan mirip ke arah perjuangan untuk membela rakyat Sabah. Saya mo tanpa sama ko secara ikhlaslah dan tidak payah pigi sumpah-sumpah....

      Delete
    4. BERAPA jumlah wang yang ko dapat semasa jadi Pengarah Yayasan Sabah dan memegang anak syarikat Yayasan Sabah. KO PERNAH MENYELEWENGKAH DARI TUGAS KO..

      Delete
    5. KO PERNAH TIPUKAH PASAL EKSPORT KAYU BALAK.. cuba gia ko tangkis ini saya punya pertanyaan. Sia pun mo tahu cerita wang berjuta-juta ringgit tu... ini lagi suspen.

      Delete
  51. Minta puji ja si Harris tu

    ReplyDelete
  52. APa yang dirampas? Semua yang berlaku adalah mengikut undang2.. tiada salah laku yang berlaku disitu.

    ReplyDelete
  53. Kenapa baru sekarang Jefrey bising? kenapa bukan semasa dia berada di PBRS, PKR, PBS, & banyak lagi parti?? Itulah akibat terlalu banyak lompat.... sampai pendirian pun tiada sudah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang dia ni tiada pendirian...raja katak kan..

      Delete
  54. Jefrey Says:
    “Kehilangan royalti akan menjadi antara 12% hingga 30% jika angka yang diberikan oleh Tengku Razaleigh sebagai kayu pengukur untuk pergi. Royalti 30% kepada RM18 bilion yang dikutip oleh Petronas keseluruhan kepada kerajaan Sabah merupakan tambahan RM5.4 bilion dalam pendapatan tambahan pada tahun 2012 kepada RM3.7 bilion hasil bajet negeri dikumpulkan dalam negara.” tegas beliau

    *Apa yang dikatakan Jefrey sini hanyalah andaian, tiada pun kertas kerja beliau mengenainya, Kerajaan Sabah sekarang mempunyai kekuatan kewangan yang semakin kukuh, & kadar kemiskinan yang semakin menurun di bawah pentadbiran Musa... kenapa Jefrey tidak berbicara tentang itu!?

    ReplyDelete
  55. Masalah rakyat harus diselesaikan

    ReplyDelete
  56. The Native Customary Rights (NCR) Land Survey Programme Coordination Committee for Sabah has been set up to speed up efforts to resolve native land claims in the state.

    ReplyDelete
  57. Communal grants is one of the approaches taken in Sabah to resolve the issue of NCR land claims

    ReplyDelete
  58. The Federal Government has approved RM 25,702,600 to assist the state government to resolve NCR land claims and for survey work to be done for issuance of communal grants

    ReplyDelete
  59. Jefrey Says:

    Dr Jeffrey menegaskan bahawa Parlimen Malaysia tidak mempunyai hak menggubal undang-undang perniagaan Akta Pembangunan Petroleum (PDA) 1974 apabila perkara-perkara yang datang dalam lingkungan Senarai Negeri dalam Jadual 9.

    *Bah Jefrey... bawa la peguam kau saman kerajaan Malaysia kalau kau berani... cakap saja siapa pun boleh buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul cakap si Jeffrey tu. Mana sudah si Musa Aman itu ...tiada bijikah ???

      Delete
  60. JEFREY KITINGAN SAYS:

    “Apabila Tun Datu Mustapha dan Tun Fuad Stephens (gambar) enggan menandatangani perjanjian dengan Petronas maka kosnpirasi dibuat supaya berlakunya kemalangan kapalterbang yang dinaiki Fuad pada petang 6 Jun 1976,” dakwa beliau sebagai mengulas cerita terpendam yang dibentangkan oleh Majid Khan pada forum baru-baru ini “The Formation of Malaysia – The Untold Story” yang dianjurkan oleh Persatuan Sabah.

    *Konspirasi yang kau cakap ni mesti apa perancang dia.... SIAPA??? Sila nyatakanlah kalau kau berani Jerfrey... jangan menuduh yang bukan2 sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita harus berterima kasih kepada Jeffrey kerana berjaya buka mata pemimpin2 BN Umno Sabah yang masih tidur di pejabat mereka.

      Delete
  61. Kesemua kenyataan Jefrey ini lebih kepada pendapat peribadi beliau, langsung tidak disokong oleh apa2 fakta atau bukti terutamanya konspirasi double six itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. barangkali jeffrog perlu cabar si harris berdebat ni...itu pun kalau dia ada biji lah..

      Delete
    2. mana sudah si Musa itu...tiada bijikah ???

      Delete
  62. Kau saman la kerajaan Malaysia kalau kau ada bukti Jefrey??? Cakap bohong, menghasut & menuduh bukan2 adalah satu kesalahan serius.

    ReplyDelete
  63. Kemajuan di Sabah akan berterusan sampai bila2... biarpun tiada hasil Minyak kerajaan akan tetap membantu Sabah, & semua Negeri di Malaysia... sudah-sudahlah angan2 dongeng anda tu Jefrey mau jadi perdana menteri Sabah.

    ReplyDelete
  64. The cooperation between two parties actually had been called for by many Muslim leaders.

    ReplyDelete
  65. Pada masa Hariss menandatangani perjanjian minyak tersebut, & abangnya menjadi saksi... mengapa Jefrey tidak menentang akan perjanjian tersebut?

    ReplyDelete
  66. Pembangunan di Sabah semakin rancak belumpun budget 2014 keluar, kadar kemiskinan juga semakin menurun dengan drastik.... so macamana si Jefrey boleh kata kerajaan menipu rakyat Sabah??

    ReplyDelete
  67. Sudah 50 tahun Sabah bergabung dengan Malaysia, Jefrey sepatutnya bangga dengan keputusan pemimpin kita yang terdahulu.

    ReplyDelete
  68. a lot had been done for the Malays or Muslims, and they had progressed but conceded that the progress was still not up to the level that the government aspired for.

    ReplyDelete
  69. Petronas telah memberikan banyak biasiswa kepada pelajar Sabah untuk melanjutkan pelajaran mereka ke luar Negara.... Jefrey tidak tahukah akan perkara itu.... semasa Jefrey berkuasa di YAYASAN SABAH... ada ka dia membantu memberikan bantuan biasiswa kepada pelajar KDM yang layak?

    ReplyDelete
  70. Rakyat Sabah janganlah mendengar pandangan negatif PERIBADI daripada seorang yang digelar 'king of Frog of Sabah' ini.... dia hanyalah mahu mencari publisiti murahan, & mahukan pangkat saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeffrog ni memang gila publisiti...gila tumpuan bah dia ni..

      Delete
  71. Jika saya di tempat Jefrey, saya akan mencadangkan bantuan perniagaan kepada rakyat Sabah terutamanya yang bumiputera.... bukanya menuduh kerajaan mencuri... nampaknya pengundi jefrey telah melakukan kesilapan yang besar dengan memilih beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pengundi jeffry patut lebih matang menilai katak ini... terbaru jeffry akan lompat pergi party cinta sabah.. jeffry memegang rekod lompat katak paling banyak di malaysia dan dunia.. disampaing dia juga melompat lebih banyak daripada menyelesaikan issue dan permasalahan org sabah

      Delete
    2. Haha, siapa yang tak kenal dengan 'lompatan' si Jeffrey ni. Kuat melompat sampai terbukti dia tu takd apendirian.

      Delete
  72. Musa berkata perjuangan untuk membina bangsa dan negeri Sabah masih belum selesai walaupun negeri ini telah mencapai usia 50 tahun kemerdekaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jadi ini bermakna Musa akan terus melipat gandakan usaha demi memastikan negeri ini terus maju jaya. Jeffrey sebagai orang Sabah patu bagi sokongan dan bukannya buat hal cari populariti.

      Delete
    2. Musa banyak cakap besar tapi semuanya cakap kosong saja. Langsung tiada kredibiliti sudah.

      Delete
  73. jeffry memang pandai putar belit... dari dulu sampai skrang ..sabah mempunyai hak mutlak kepda oil and gas...sebab itu kana bayar rolaylti,, bodo punya jeffry... 5% tambah peruntukan kerajaan pusat sudah lebih daripada 25% oil royalti.. sibangang jeffry ini kata apa??

    ReplyDelete
  74. Kita komen apa sekalipun, belum tentu betul sebab tidak ada yang tahu kebenarannya melainkan empunya diri yang terlibat.

    ReplyDelete
  75. Sekarang beginilah dialog si DJK. Mahu tunjuk hero betul sedangkan dia sendiri tak pasti apa yang dilakukannya tu betul atau tidak.

    ReplyDelete
  76. Alaaa si Jeffrey ikut sedap mulut saja. Kena saman nanti padan muka.

    ReplyDelete
  77. Penjelasan yang diberi oleh Jeffrey memang tepat sekali.

    Janganlah kita mudah terpengaruh dengan kata-kata dan janji kosong pemimpin-pemimpin BN penjajah dari Tanah Melayu ni.

    ReplyDelete