Search This Blog

Tuesday, November 20, 2012

Rafizi wants RM40mil 'donation' case reopened


PKR strategy director Rafizi Ramli will fly to Hong Kong tomorrow to appeal to the city's Independent Commission Against Corruption (ICAC) to reopen its investigation into the RM40 million 'political donation' involving Sabah Chief Minister Musa Aman and businessman Michael Chia.

Rafizi will also ask the internationally renowned anti-graft body to open a fresh investigation against Minister in Prime Minister's Department Mohd Nazri Abdul Aziz over the same matter.

Rafizi claimed that Nazri's earlier statement to Parliament clearing Musa and Chia of any wrongdoing has tarnished the good image of ICAC.

"The National Oversight and Whistleblowers Centre (NOW) has taken the initiative to send a delegation to Hong Kong to collect further information.

"We will also update the enforcement agency in Hong Kong on the latest developments in the RM40 million bribery case involving Musa, Chia and Nazri," Rafizi told a press conference in Kuala Lumpur today.

NOW is an NGO established by Rafizi to encourage whistleblowing on matters of corruption and other wrongdoings and to protect whistleblowers.

By Zulaikha Zulkifli (Msiakini)

237 comments:

  1. Anwar USD39 million JETNovember 20, 2012 at 10:17 PM

    Datuk Mohd Taufik Omar, the Chairman of Tjets Sdn Bhd did confirm that his company did rent a Dassault Falcon 900 jet, registration number N990BB to Anwar with amount of cost which remain a secret.

    The cost for it must have been high even though Tian Chua tried to make it sound as if it was cheap. If the rental cost was paid by Anwar himself, then he would need to explain where did the money come from. If it was from the Selangor government, so Khalid Ibrahim would need to explain why people of Selangor's money was used for PKR's political party, and so on.

    If it was paid for, by other entity, like what Anwar mentioned, so Anwar is responsible to state who the sponsor is. Especially when it was proven that PKR or PR through SUARAM has been receiving funds from Zionists and George Soros. And fore that, Dr. Hatta Ramli, PAS's Treasurer would need to also explain to PAS's supporters about the source of the sponsor.

    We want to make sure that it did not come from Jews, Soros nor the fund which is given by PAS's supporters. The same thing goes if it was borrowed, like what Nurul Izzah. Rakyat would need to know who was the one who is so humble yet so rich that he would lend his private jet to Anwar. As a party leader which often fights for transparency and integrity, Nurul Izzah should state who lend the jet to avoid any doubt on any probable corruption case.

    We do not understand why is it hard for PR to handle such easy question regarding this jet. If everything was done legally, why hide? Why the different answers? And why wouldn't their supporters ask upon this matter in details? Why should BN be the only one who is transparent, not PR? PR supporters should rise up and seek for real answers for this matter with evidence such as documents so that their fight for integrity, clean and transparent would be fulfilled.

    ReplyDelete
    Replies
    1. daripada Rafizi bersusah payah terbang ke Hong Kong semata2 memuaskan hatinya yang tidak puas hati dengan hasil siasatan ICAC, baik dia bersihkan dulu parti sendiri.. atau sekurang2nya tolong jawab skandal jet mewah ini bagi pihak Anwar..

      Delete
    2. entah kenapa susah betul Rafizi berpuas hati dengan siasatan ICAC ketika beliau sendiri tidak mempunyai bukti2 kukuh dan terkini bagi mengaitkan tuduhan itu dengan musa aman? tapi mudah pula dia berpuas hati dengan skandal jet, skandal bas mewah, kekayaan zuraida, kekayaan Azmin dan Samsidar dan sebagainya..

      Delete
    3. tembirang saja lebih si Rafizi ni.. konon dia mahu tunjuk kepada dunia bahawa beliau lebih telus, jujur dan profesional dari pegawai2 ICAC.. padahal di Malaysia, dia sudah dapat gelaran sebagai akauntan terbodoh dalam sejarah.. belajar tinggi2 bidang akaun tapi tidak tahu apa itu akta Bafia..

      Delete
    4. Nampak sangat Rafizi ini cuba mencari untuk menjadi lebih popular dan pada akan datang dapat dicalonkan sebagai orang yang ternama.

      Delete
    5. rafizi sebenarnya sedang mencari sokongan untuk mendapat kuasa yang besar dalam PR. Itulah strategi Rafizi sebenarnya sekarang ini.

      Delete
    6. Buat ada Rafizi terhegeh-hegeh membongkarkan isu ini kerana sudah dijanjikan satu hadiah yang special daripada Anwar untuk Rafizi kalau dapat menghuru-harakan BN.

      Delete
    7. Semua yang Rafizi buat ini tidak jujur untuk rakyat. tapi untuk dirinya sendiri. Memang kita nampak seperti Rafizi serius tapi sebenarnya tidak. Ada sebab disebalik niat Rafizi ini.

      Delete
    8. Kalau benar rafizi ini seorang yang ingin membenteras rasuah, kenapa tidak membangkitkan juga isu di Negeri Selangor dan Pulau Pinang dan juga isu Anwar Ibrahim. Mana kununnya individu yang menegakkan kebenaran. Di sini sudah kita nampak yang mana Rafizi cuma ada niat tersendiri.

      Delete
    9. nampaknya masalah Rafizi dengan mengadu tanpa bukti ini cuma akan memburukan nama Rafizi sendiri. Kalau kita lihat sendiri pun memang ada benar juga yang mana Rafizi sendiri tidak ada bukti untuk mendakwa seseorang itu.Inilah kelemahan yang ada pada Rafizi sebenarnya sekarang ini.

      Delete
    10. Cuma meminta untuk siasatan dibuat oleh pihak ICAC. Tapi apa yang Rafizi ada? Datang Hong Kong merayu dengan ICAC lepas itu tidak ada apa-apa sumber yang boleh dipercaya. Macammana ICAC mahu menolong kalau macam ini. Sia-sia saja usaha Rafizi.

      Delete
    11. Kenapa tidak dari dulu lagi Rafizi datang ke Hong Kong? Kenapa baru sekarang mahu pergi. Ini menampakkan yang mana Rafizi tidak serius untuk menyelesaikan masalah ini. Cuma menjadi isu politik mereka sebenarnya.Inilah yang kita dapat lihat dengan tindakkan Rafizi sekarang ini. Sudah terdesak baru mahu pergi.

      Delete
    12. Sudah-sudahlah cuba untuk memutar belitkan fakta ini. Kalau sudah tewas itu terimalah kenyataan dan tidak perlu cakap yang bukan-bukan. Seperti apa yang kita tahu. ICAC boleh buat semua itu tapi memerlukan bukti. Kalau tidak ada bukti rasanya ICAC tidak dapat buka lagi kes ini. Jadi Rafizi belajarlah untuk terima kenyataan.

      Delete
    13. Macam juga kes Anak Nazri tidak sampai kemana pun oleh Rafizi. Seperti diam begitu selepas pendedahan.Bukti kunun sudah ada tapi jika dilihat pun bukti itu tidak kukuh lagi dengan dakwaan Rafizi.Cakap kereta itu diguna oleh Anak Nazri tapi tidak ada pun muka anak Nazri dalam gambar.

      Delete
    14. Nampak sangat Rafizi tidak ada bukti yang kukuh dan cuma rekaan semata-mata yang dibuat untuk kepentingan politik sendiri.Begitu juga dengan Video yang didedahkan oleh Rafizi tidak ada pun muka anak Nazri.Rafizi kalau mahu mendedahkan kesalahan orang lain itu carilah bukti yang kukuh dan bukannya bukti yang terdesak yang boleh menjejaskan diri sendiri. Sedarlah wahai PEMBANGKANG sekalian.

      Delete
    15. Tidak salah menegakkan kebenaran. Tapi bukannya dengan cara fitnah, penipuan dan cara kotor yang lain. Berdosa besar tahu tak Rafizi.Inilah kelemahan yang kita dapat lihat dengan pihak pembangkang ini. Ini menandakan yang mana pembangkang sudah kehilangan cara untuk menjatuhkan kerajaan.Pembangkang akhirnya Ketua AMK PKR pergi ke Hong Kong untuk membuat aduan kepada ICAC Hong Kong. Tapi sayangnya tidak ada apa-apa bukti pun yang dibawa. Cuma rayuan saja yang kedengaran.

      Delete
    16. Rayuan terdesak ketua AMK tersebut kepada ICAC. Memang tidak sangat cuba menegakan benang yang basah. Tapi mana kebenaran dalam hal ini? Memang semua ini cuma rekaan semata-mata.Di sini kita dapat menilai, bahawa pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit. Yang tidak pernah sedar daripada kesilapan sendiri.

      Delete
    17. Jadi berhati-hatilah dengan permainan mereka ini. Ini cuma untuk mereka mencari sokongan daripada rakyat Malaysia ini.Satu persatu pemimpin BN cuba ditumbangkan dengan pelbagai tuduhan. Nampak sangat terdesaknya PR sekarang ini.Maka berhati-hatilah bila mendengar pelbagai dakwaan daripada PKR. Semua itu cuma cara mereka yang tidak patut diterima pakai.

      Delete
    18. Tidak tahulah kenapa pihak pembangkang di Negara kita sangat gilakan kuasa untuk Anu-war ini.Yang ironinya, kenyataan pihak SPRM berhubung dengan Anwar diterima baik oleh pembangkang, manakala dalam isu RM40 juta, pihak pembangkang menganggap sebaliknya.Nampak sangat bukan yang mana pihak pembangkang ini tidak adil sebenarnya. Tidak menegakkan kebenaran. Kalau Anwar buat salah tetap dipandang baik oleh mereka. Adilkah begini untuk menjadi kerajaan? Belum jadi kerajaan pun sudah nampak akan sikap berat sebelah.

      Delete
    19. Baru tahu pembangkang memang gila kuasa..benda yang sama saja cuba di mainkan.

      Delete
    20. Rafizi is mainly power crazy.

      Delete
    21. Layan Rafizi buang masa la, tengok ja muka pondannya tu.Langsung tak ble pakai.

      Delete
    22. Hati-hati dengan kata Rafizi, jangan mudah terpedaya.

      Delete
  2. Anwar USD39 million JETNovember 20, 2012 at 10:19 PM

    Eksklusif ... RM 694,000 ... LUAR BIASA KEKAYAAN Zuraida Kamaruddin

    2008

    No kenderaan : WRL 575
    No enjin : B5254 T2 A027402
    Model : VOLVO XC90 2.5 T
    Tarikh daftar : 01.07.2008
    Pemilik : Zuraida Bt Kamaruddin
    KP : 580314 71 5206
    Harga kenderaan : RM 355,000.00

    2010

    No kenderaan : WTY 1547
    No enjin : 2KD650 8915
    Model : Toyota Hilux Double Cab 2.5 AT
    Tarikh daftar : 31.05.2010
    Pemilik : Zuraida Bt Kamaruddin
    KP : 580314 71 5206
    Harga kenderaan: RM 99,000.00

    2011

    No kenderaan : WNA 276
    No enjin : 1KD687 8384
    Model : Toyota Hilux Double Cab 3.0 AT
    Tarikh daftar : 03.11.2011
    Pemilik : Zuraida Bt Kamaruddin
    KP : 580314 71 5206
    Harga kenderaan: RM 107,000.00

    2012

    No kenderaan : BLR 9680
    No enjin : 1129 1331 8818 93
    Model : Mercedes Benz E240
    Tarikh daftar : 24.05.2012
    Pemilik : Zuraida Bt Kamaruddin
    KP : 580314 71 5206
    RM 133,000.00

    Dari mana datangnya sumber kewangan ahli Parlimen Ampang ini ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kayanya Zuraida Kamaruddin, boleh memiliki begitu banyak kereta mewah.

      Delete
    2. Macam mana Zuraida Kamaruddin mengumpul kekayaannya?

      Delete
    3. YB ZURAIDAH KAMARUDDIN MENABUNG SEJAK KECIL LAGI UNTUK BELI KERETA MEWAH ?

      Delete
    4. Nampaknya untung betul orang-orang politik ni , kononnya berjuang atas nama rakyat . Tolak kronisma , tolak rasuah dah macam2 tolak lagi , kononnya tak penting wang ringgit . Sanggup bermandi darah , dan kena tear gas FRU .

      Delete
    5. Macam-macam lagi depa punya drama . Segelintir rakyat tak pakai otak pula mudah terpengaruh dengan drama low class ni

      Delete
    6. Khabarnya , YB PKR , Zuraidah Kamaruddin lepas je menang pilihanraya ke-12 dan bergelar YB telah membeli banyak kereta yang boleh tahan harganya :) .

      Delete
    7. Siapa Zuraidah ni sebelum bergelar YB , adakah dia seorang ahli perniagaan yang berjaya ?

      Delete
    8. Macam Jamaluddin Jarjis tu , sebelum pegang jawatan menteri pun kita tau dia memang a successfull businessman. Dah memang kaya raya sebelum menang di Parlimen Rompin pun , yang kita pelik orang yang tiba2 jadi kaya lepas menang Parlimen Ampang ni ?

      Delete
    9. Dahsyat.. 2008,2010,2011, 2012 beli kereta mewah berderet deret ... rakyat terpaksa bayar loan bank sehingga 9 tahun untuk sebijik kereta , dia pula sedap2 beli kereta baru hampir tiap2 tahun lepas bergelar ahli parlimen

      Delete
    10. Itu baru kereta , harta lain kita tau lagi ? Sibuk - sibuk persoalkan rasuah, kronisme , duit datang mana dan macam2 lagi , rupanya ada juga sesuatu yang tersirat disitu ...

      Delete
    11. Zuraidah menabung sejak kecil lagi ke ? dan kebetulan simpanan mencukupi untuk dia beli kereta2 mewah itu lepas jadi MP ? Well ... I dunno , please ask her :)

      Delete
    12. wahhh.. 4 kereta dalam masa 4 tahun?? hebat.. patutlah si Lajim dan Bumburing beriya2 mahu join Pakatan Rasuah ni..

      Delete
    13. hanya dengan menyertai Pakatan Rasuah, barulah seseorang ahli itu boleh terlibat dengan rasuah tanpa perlu risau dihadapkan ke mahkamah.. maklumlah, pemimpin rasuah dalam Pakatan Rasuah sahaja yang akan dijulang sebagai pemimpin negara.. dia rasuah ka, meliwat ka, melanggan pelacur ka.. tetap diangkat sebagai Anugerah Tuhan..

      Delete
    14. disebabkan penyokong2 pembangkang yang suka sangat membutakan mata dan memekakkan telinga, maka lahirlah pemimpin yang memiliki kekayaan luar biasa seperti Zuraida walaupun kerjanya hanya berdemo, mencarut, membohong, memfitnah dan memutar belit..

      Delete
    15. Kalau kita lihat pun kerajaan BN yang memerintah. Tapi orang Pembangkang pun kaya raya juga. Ini bermakna kerajaan BN tidak berat sebelah dalam mentadbir Negara ini.

      Delete
    16. Kerajaan BN adil kepada semua pihak. Semua pihak berhak mendapat hak mereka tapi mestilah dengan cara yang mengikuti undang-undang.

      Delete
    17. Mendapat tajaan sebanyak RM40juta ini menjadi satu kesalahan jugakah?

      Delete
    18. Dimana salahnya mendapat tajaan itu satu kesalahan. Boleh buktikan? Undang-undang Negara pun tidak menyatakan menjadi satu kesalahan mendapat tajaan untuk politik.

      Delete
    19. Kalau macam itu PR pun harus disalahkan kerana mendapat tajaan dan sumbangan politik. Kalau tidak bagaimana Anwar mampu menyewa jet peribadi kalau tidak ada sumbangan politik.

      Delete
    20. Memang patutlah kes PR ini disiasat juga. Tambahan lagi kes mempunyai bas mewas, lori mewah ini juga menjadi persoalan dari mana mereka dapat duit. Sudah pasti dari sumbangan daripada pihak lain. Jadi kalau mendapat sumbangan itu salah maka PR pun bersalah dalam hal ini.

      Delete
    21. PR ini memang tidak sedar diri. Kalau sendiri salah cakap tidak bersalah tapi bila Kerajaan BN salah bermati-matian mereka mencari dan mendedahkan. Sedar-sedarlah diri itu sikit.

      Delete
    22. Kenapa UMNO dapat RM40juta tapi PR tidak. Sebab Anwar ada RM2billion sudah. Lagi pun ini kerana sokongan kepada UMNO lebih ramai berbanding dengan PR.

      Delete
    23. Kerajaan BN telah banyak membawa pelbagai pembangunan di Malaysia ini dan membawa Malaysia dikenali di mata dunia. Maka ini menyebabkan PR juga dengki dengan kejayaan yang telah dicapai oleh Kerajaan BN.

      Delete
    24. Isu RM40juta ini sebenarnya hanyalah isu politik PR semata-mata. Tidak ada kebenaran pun dalam isu ini. ICAC sendiri pun sudah mengatakan yang mana Kerajaan Malaysia telah memaklumkan yang mana duit itu adalah sumbangan daripada pihak tertentu kepada UMNO Sabah. Jadi terimalah kenyataan.

      Delete
    25. Pembangkang kaya-raya..dari mana datangnya semua itu, harus siasat juga.

      Delete
    26. PR harus di siasat juga, baru adil, jangan hanya sibuk mencari kesalahan orang lain saja.

      Delete
    27. Who is this lady by the way?

      Delete
    28. Talam case how?

      Delete
    29. Banyak duit pembangkang, dari mana semua itu, itupun harus disiasat juga.

      Delete
  3. Anwar USD39 million JETNovember 20, 2012 at 10:26 PM

    Bas Mewah PKR: Khalid Brahim Kantoiiii.... Cakap Berbelit-Belit

    Pengerusinya, Hamidzun Khairuddin berkata, akhirnya sandiwara dan lakonan Khalid Ibrahim terbongkar semalam selepas beliau mengakui membayar RM10,833.00 sebulan untuk membeli bas mewah pkr yang digunakan oleh penasihat ekonomi kerajaan negeri selangor untuk kempen pilihanraya umum pada kali ini.

    Sedangkan sebelum ini, pada 30 Ogos 2012, Tan Sri Khalid Ibrahim menegaskan dalam kenyataan akhbar beliau yang bas itu disewa untuk tempoh enam bulan dan ianya dibiayai sepenuhnya oleh beliau untuk digunakan oleh penasihat ekonomi kerajaan negeri Selangor untuk kempen pilihanraya umum pada kali ini,” ujarnya dalam satu kenyataan hari ini.

    Namun beliau ‘kantoi’ selepas itu bila carian di JPJ mendapati bas BLU 8779 itu didaftarkan atas nama beliau Abdul Khalid Bin Ibrahim, yang membukti sebenarnya beliau adalah pemilik bas itu.

    Kemudian selepas itu beliau menyatakan pula yang bas itu dibeli oleh beliau secara sewa beli.

    “Namun kalau bas itu Khalid bayar sebanyak RM10,833.00 sebulan selama 6 bulan sewabeli seperti yang dinyatakannya, ia berjumlah RM 64,998.00 (RM10,833 x 6). GAPS ingin tahu bayaran muka sebanyak RM 885,002.00 (RM950,000 - RM 64, 998.00) siapakah yang membayar wang muka tersebut.

    GAPS juga berminat ingin tahu syarikat kewangan mana yang memberikan pinjaman sewabeli kepada Khalid Ibrahim kerana umum mengetahui beliau adalah seorang yang black listed Ctos dan Ccris kerana kes pinjaman RM60 juta Bank Islam yang masih beliau belum jelaskan.

    “Sebagai MB, Khalid Ibrahim wajar berterus terang kepada rakyat dan tidak cuba membohongi rakyat sehingga `kantol’ beberapa kali,”

    --MANA RAFIZI HERO PAKATAN YANG KONONYA BERJANG MEMBANTERAS RASUAH DAN PENYELEWENGAN??--

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik Khalid Ibrahim berterus terang sajalah, jangan cuba memperbodohkan rakyat.

      Delete
    2. kenyataan berbelit2 Khalid ni atau lebih tepat lagi "TERKANTOI", takkan tidak menimbulkan kontroversi dikalangan penyokong2 PR?? Kalau Khalid guna dana awam OK ke??

      Delete
    3. patutlah kerajaan negeri selangor gagal menunaikan janji air percuma di negeri itu.. rupanya dana awan kerajaan negeri sudah dikebas oleh Khalid untuk kepentingan parti politik beliau..

      Delete
    4. ini baru skandal bas mewah.. belum masuk lagi penyalahgunaan dana awam oleh Khalid untuk membiayai kos guaman adun seri muda dan Rafizi Ramli.. entah berapa banyak dana awam sudah dirompak oleh pemimpin pujaan penyokong PR ni..

      Delete
    5. Kan sudah terkeluar, Rafizi apalagi, jalankan lah tugas, ini pun boleh kasih naik nama juga, kan beria-iya sangat mau membanteras rasuah dan penyelewengan.

      Delete
  4. Rafizi is the only person who wants this case to be re-opened.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Serahkan jika ada bukti baru.

      Delete
    2. because he is the only super stupid person in the world who dare to bring up this case which already settled by MACC dan ICAC.. even he don't have any fresh evidence to reopen the case..

      Delete
    3. Sebab beliau gila publisiti, sibuk nak cari kesalahan orang lain saja.Perkara sudah selesai masih nak buka kes lagi.

      Delete
    4. Dia tidak layak dipanggil beliau pasal dia langsung tidak hormat orang lain pun.

      Delete
    5. Rafizi, sudah-sudahlah tu, kerajaan tidak akan layan dengan cakap-cakap kosong.

      Delete
    6. Ayam jantan yang tak boleh berkokok.Kasihan.

      Delete
  5. Rafizi sudah merancang untuk ke Hong Kong untuk menemui pihak ICAC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sampai ke Hong Kong dia membanteras rasuah.. tapi yang makan sepinggan dengan dia tersengih2 dalam jet mewah, tidak pula dia bising..

      Delete
    2. Sampai ICAC dia buang masa sahaja, bikin malu sahaja ada orang macam ini.

      Delete
    3. Plans won't work.

      Delete
    4. Saya pun boleh rancang ba kalau saya mau.

      Delete
    5. Buka pekung di dada je jambu ni. Tak tahu malu langsong.

      Delete
  6. Baik kita tunggu dan lihat apa penjelasan akan diberikan oleh ICAC kepada pihak PKR yang sibuk badan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. penjelasan ICAC ialah, kes itu hanya akan dibuka semula jika ada bukti2 terbaru.. macam si rafizi yang hanya guna imaginasi, jangan harap kena layan.. jadi bahan ketawa adalah..

      Delete
    2. Penjelasan ICAC sudah di keluarkan, tapi Rafizi buat-buat bodoh tidak faham.

      Delete
    3. I'm actually waiting for Rahman Dahlan to reveal the letter.

      Delete
  7. Sebenarnya AMK sudah pernah mendapat pemberitahuan daripada ICAC bahawa kes ini sudahpun ditutup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Isu ini sudah tamat jika tiada bukti baru. Harus juga terima hakikat ini.

      Delete
    2. yup.. kes ini memang sudah ditutup.. sebab itu si Rafizi minta supaya kes ini dibuka semula.. tapi yang bangangnya budak ni, dia tidak ada bukti terbaru untuk membuka semula fail siasatan.. yang dia ada hanya bohong, bohong dan bohong..

      Delete
    3. Minta kes di buka semula, supaya beliau boleh jadi hero di mata rakyat konon, padahal rakyat rasa dia la yang paling gila kuasa.

      Delete
    4. Yes and even Rahman Dahlan publicy said that the letter has been given to them.

      Delete
    5. Whatever you say Rafizi, I don't think we should be influenced by it.

      Delete
  8. Rasanya ICAC akan memberi kenyataan yang sama walaupun Rafizi menemui mereka sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jawapan masa di Hong Kong sama dengan jawapan Nazri, tapi bila dia balik ke Malaysia nanti, jawapan lain pula yang akan dia dendangkan kepada rakyat.. orang macam dia ni, kalau tidak menipu sehari, tidak hidup la tu..

      Delete
    2. Ini namanya dasar suka menipu rakyat, cerita yang di sampaikan tidak sama dengan fakta, hanya untuk kepentingan sendiri sahaja.

      Delete
    3. Harus lihat bagaimana.

      Delete
    4. Could it be a trap?

      Delete
  9. ICAC pernah datang ke Sabah untuk menyiasat kes ini, walaubagaimanapun, mereka tidak mendapat apapa bukti yang releven.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika ada bukti yang sah sudah pasti ICAC akan bertindak.

      Delete
    2. malah pada waktu itu, Musa Aman sendiri memberikan kerjasama penuh dengan pegawai2 ICAC.. kalau kena dengan Anwar, sebelum pegawai2 itu datang, dia lebih dulu anjurkan demo untuk menghalang pegawai2 ini dari menyiasat beliau..

      Delete
  10. Lagipun, SPRM juga berkeputusan untuk menutup kes ini setelah tidak menjumpai apapa elemen rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepanjang siasatan dijalankan, tidak ada pula pemimpin2 pembangkang tampil membantu siasatan dengan menyerahkan bukti2 terkini.. kes sudah ditutup, baru terhegeh2 minta kes dibuka semula..

      Delete
  11. Suka hatilah Rafizi Ramli kalau mahu berjumpa dengan ICAC, adakah Anwar akan pinjamkan jet peribadi kepadanya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kemungkinan besar anwar akan pinjamkan jet peribadinya kepada rafizi.

      Delete
    2. si rafizi tu pun mengidam sebenarnya mahu naik jet mewah.. mungkin ada harapan la kot naik jet tu..

      Delete
  12. Rafizi sudah terdesak untuk menjatuhkan Musa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. antara semua pemimpin2 Pakatan Rakyat, dia sorang saja yang nampak melebih2 meroyan.. mungkin untuk cover malu sebab dia langgar akta Bafia.. atau mungkin sebab terkantoi dalam sidang media sendiri sehingga menimbulkan kemarahan dikalangan wartawan..

      Delete
  13. Keputusan tidak memihak kepada pembangkang, itulah pembangkang tidak lepas tangan.

    ReplyDelete
  14. ICAC adalah badan pencegah rasuah yang tegas, keputusan yang dibuat adalah amat menyakinkan.

    ReplyDelete
  15. Musa juga sudah menafikannya. ICAC & MACC sudah mengesahkan tiada elemen rasuah juga.

    ReplyDelete
  16. Duit itu sudah disahkan untuk dermaan politik, tiada elemen rasuah juga.

    ReplyDelete
  17. Rafizi memberi imej bahawa beliau ada agenda sendiri untuk dicapai.

    ReplyDelete
  18. Rafizi Ramli yang kini hanya menunggu hari perbicaraan dan akan di penjarakan berhubung tindakannya melanggar undang-undang di bawah Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (BAFIA) cuba untuk mengekploitasikan keadaan semasa.

    ReplyDelete
  19. tindakan Rafizi Ramli yang menyerang Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz yang mengaitkannya dengan ahli perniagaan balak, Michael Chia. Apakah sebenarnya motif Rafizi Ramli sehingga beriya-iya benar mahu menyerang Nazri?

    ReplyDelete
  20. Nazri dan Musa yang berpegang kepada kebenaran sedikitpun tidak takut akan ancaman Rafizi yang diketahui mempunyai nafsu yang kuat untuk menjadi calon Parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin perlu berani dalam menegakkan kebenaran sekiranya mereka yakin berada pada landasan yang betul.

      Delete
  21. Anwar harus memperjelaskan isu Jet tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR hanya senyap saja mengenai isu jet yang dinaiki ioleh Anwar tu.

      Delete
  22. Rafizi akan disabitkan kesalahan terhadap BAFIA tidak lama lagi dan penjara untuknya sudahpun disediakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah Strategik Parti Keadilan Rakyat (PKR), Rafizi Ramli didesak memberikan penjelasan berhubung tindakannya melengahkan proses mahkamah tentang dakwaan mencabuli Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan (Bafia) yang dikenakan terhadapnya.

      Delete
    2. Rafizi perlu berbuat demikian sekiranya beliau seorang pemimpin yang mempunyai integriti dalam memperjuangkan ketelusan pentadbiran negara.

      Delete
    3. Jika benar Rafizi mempunyai integriti, pasti beliau akan melicinkan kes Bafia yang dihadapinya itu sama seperti ketika mendesak kes National Feedlot Corporation Sdn. Bhd. (NFCorp) sebelum ini.

      Delete
    4. Jangan tidak adil dan pilih bulu, ini melibatkan profesionalisme beliau sebagai pemimpin masyarakat. Rakyat berhak mendapat penerangan ini dan Rafizi tidak boleh berlengah lagi,

      Delete
    5. hairan dengan tindakan Rafizi melengahkan kes dihadapinya itu sedangkan beliau sebelum ini pernah mendesak semua pihak mengambil tindakan segera dalam kes NFCorp.

      Delete
    6. sudah menjadi kewajipan setiap pemimpin untuk menggalas tanggungjawab dalam memberi penjelasan lengkap kepada umum sekiranya mereka melakukan sesuatu yang dapat menimbulkan kecurigaan terhadap pertimbangan rakyat.

      Delete
    7. sikap berlengah-lengah ini memberi impak kepada persepsi masyarakat. Rafizi tiada alasan lagi untuk melengah-lengahkan kes yang dihadapinya itu dan rakyat menanti-nantikan penjelasan pemimpin pembangkang ini

      Delete
  23. BAFIA penting untuk memelihara keyakinan negara luar terhadap integriti sistem kewangan negara.

    ReplyDelete
  24. tingkahlaku Rafizi itu telah mencemarkan BAFIA untuk memenuhi nafsu cita-cita beliau iaitu menjadi Ahli Parlimen, sebab itu beliau selalu membuat sidang akhbar di Parlimen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya sebagai calon Parlimen, Rafizi kerap mempergunakan kemudahan Parlimen untuk kepentingannya khususnya meraih publisiti murahan.

      Delete
  25. Kini, Rafizi tersepit dengan kes BAFIAnya sendiri, maka sebab itu beliau menyerang anak Mohamed Nazri untuk meraih alasan bahawa tindakan BAFIA terhadap beliau merupakan tindakan balas peribadi daripada Nazri dan kerajaan BN.

    ReplyDelete
  26. Selain isu BAFIA, Rafizi jua terjerat dengan isu PKNS yang mengambilalih hutang TALAM Corporation Bhd dan isu RM3 bilion yang melibatkan Anwar Ibrahim sewaktu menjadi Menteri Kewangan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah Strategik PKR itu hanya menjuarai isu yang mungkin memberi manfaat politik kepada beliau dan parti diwakilinya, bukan yang mempunyai kepentingan terhadap rakyat dan negara ini.

      Delete
    2. Rafizi seorang pemimpin yang gemar mengambil kesempatan terhadap suasana semasa dan bersikap dwi standard dalam kebanyakan kerja-kerja politik demi mengangkat kariernya semata-mata.

      Delete
  27. Dengan pelbagai publisiti dan promosi, Rafizi kini tidak lagi menjadi kredibiliti disebabkan rakyat sudah tahu segala tindak-tanduknya hanya untuk kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Would we want to vote for a party that only concern in being the government??Vote wisely

      Delete
  28. Rafizi bukannya berminat dengan kes rasuah atau penyelewengan demi kepentingan rakyat dan negara tetapi beliau hanya mementingkan publisiti untuk diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He as the strategy director needs to come up with strategy to get the people support. It happens that this issue come along, he use it for political interest.

      Delete
  29. Kononnya Umno & BN keji,rasuah ,maka PR lebih keji kerana mengankat khalifah korup berpaksi SOSIALIS di Pulau Pinang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PR members are a bunch of hypocrites. They are even more worse than UMNO & BN.

      Delete
  30. Skandal Penganjuran ACC oleh MATEX di tapak pesta pulau pinang, yang pasti nya orang ramai tidak tahu akan wujudnya skandal ini, betapa kerajaan negeri terpaksa menangung kerugian RM700 ribu termasuk sewa & utiliti,yang akhirnya kerajaan negeri terpaksa melupuskan hutang hutang tersebut,siapakah MATEX,ia hanya syarikat RM2 yang didaftarkan dan beralamat di Bukit Mertajam.bagaimana perkara ini boleh berlaku dan dilupuskan segala hutang oleh kerajaan negeri sedangkan penganjur KING OF TENNIS terpaksa mengeluarkan kos untuk membaik pulih padang di tambah dengan kerugian berjumlah USD5juta atau RM17.5 juta,kenapa harus ada double standart MATEX terlepas dan hutang dilupuskan tetapi penganjur KING OF TENNIS terpaksa membaik pulih atau berdepan dengan tindakan makhamah.

    ReplyDelete
  31. Kes 2 pemimpin PKR di Pulau Pinang menerima rasuah daripada sebuah syarikat kuari di Seberang Perai,melibatkan habuan yang besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Even opposition are corrupted. Now which party should we vote if all parties are corrupted and not to be trusted??

      Delete
  32. Lim Guan Eng mengatakan tidak mengamalkan rasuah,tetapi kenapa menerima sponsor ratusan ribu ringgit untuk program rumah Terbuka Tahun Baru Cina,kemana duit itu disalurkan,jika di salurkan ke akaun kerajaan negeri bagaimana ia di belanjakan? Atas arahan apa yang boleh di gunakan atau bagaimana amaun ini di belanjakan, Akaun ini harus di beri nama apa? Akaun amanah DAP? atau Akaun Amanah Suka Suka nak belanja (AASNB), Tidakkah akauntan buruk(LGE) tahu yang akaun amanah tertakluk dibawah Arahan Perbendaharaan,Dimana segala bayaran hanya boleh di buat atas arahan amanah atau deed sahaja,Bolehkah SFO(state financial officer) meluluskan arahan amanah untuk bayaran sesuka hati?

    ReplyDelete
  33. Skandal YB Malik & TKM 1 Fairus yang terlibat didalam pemberian kontrak MAJALAH SUARA RAKYAT,iaitu pada mulanya kontrak itu di beri kepada kroni YB Fairus,tetapi YB Malik telah masuk campur dan diserahkan kepada kroni nya dikenali sebagai Mr X,walau pun di buat melalui proses sebut harga,namun ia hanya sebagai syarat semata mata mengaburi orang ramai,walhal telah melalui proses runding terus, adakah ini di benarkan?di mana ketelusan ?akibat daripada pelangaran proses yang tidak mengikut prosedur, kontrak ini di batalkan dan mengakibat kerajaan negeri terpaksa berbelanja 3 kali ganda lebih dari kos sebenar. (Skandal PR di Penang)

    ReplyDelete
  34. ULTIMATE LOYALIST: Azmin can turn whistleblower to all of Anwar's secrets and wealth

    If it's not internal political horseplay within the Parti Keadilan Rakyat of which he is the deputy president, it is his role as receptacle to a nifty sleight of hand that led to the cordon breach in an ugly street demonstration.

    ReplyDelete
    Replies
    1. If it's not allegations of sexual dalliance captured by a spy camera that went viral, it is the dysfunctional family feud with his mother and sister entrapping him.

      Delete
    2. Any mortal trapped inside the eye of any of these psychological hurricanes would have been crushed many times over, but Azmin seems resolute and tough despite the soft physique, confronting all hostilities unconvincingly in some, but with head on tenacity, nevertheless.

      Delete
    3. A category 5-like hurricane, where Azmin and his wife, Shamsidar Taharin, stand accused by Raja Petra Kamaruddin (RPK) of illegally amassing fabulous wealth that betrayed their modest means, courtesy of their devotedly long patronage to disgraced ex-deputy prime minister and Umno deputy president, the PKR supremo and Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

      Delete
    4. RPK, through a series of A4 documents displayed as images on his news portal, Malaysia Today, quoted a former MACC officer as saying that the then Anti-Corruption Agency had buried Azmin's corruption file when Azmin could have been prosecuted.

      Delete
    5. Then ACA director-general Datuk Shafee Yahaya stated in an exclusive interview with the New Straits Times that he recommended to Anwar that disciplinary action be taken against (Azmin), following a 1995-97 probe into alleged corruption.

      Delete
    6. In a nutshell, the NST was told by highly-placed sources that Azmin was investigated for, among others, assets allegedly amassed with wife, Shamsidar, including houses and cars totalling almost RM1.5 million, shares valued at hundreds of thousands of ringgit, and almost RM10 million in cash and cheques that went in and out of both their accounts that had been certified by the banks concerned.

      Delete
    7. What is discomfiting, at least to Anwar and Azmin, is that the typical indignant reactions by opposition colleagues when their PKR bosses get assailed, has been somewhat muted.

      Delete
    8. Instead of dismissing RPK's imputations of corruption head on, some are calling Azmin and Anwar to come clean and be measured by the same broom that is being swiped to clear graft.

      Delete
    9. Intriguingly, the voices that had chimed for Anwar and, to a certain extent, Azmin, the so-called intimate backers and supporters, already have a history of desertion in sensationalistic ceremonies.

      Delete
    10. But not Azmin, who is sticking by Anwar like stubborn sticky glue -- absolutely nothing will break that steely bond, from the time he was Anwar's confidential secretary in the halcyon 1990s in the higher offices of the Federal Government to Anwar's torrid moments, from the sodomy trials to brutal political assaults from all sides.

      Delete
    11. Azmin is, undoubtedly in the eyes of supporters and detractors, the ultimate loyalist: so quintessential is he to Anwar's scheming that without this man, Anwar's travails could have flamed out ignominiously a long time ago

      Delete
    12. In Azmin, Anwar was gifted the ideal right-hand man -- the executioner of his policies and plans, the keeper of all of Anwar's secrets and wealth, the man who knows where all the bodies are buried and skeletons are hidden.

      Delete
    13. Azmin's political career blossomed under the tutelage of Anwar, first as his confidential secretary and suggested by that career title, possessing confidential knowledge of Anwar's most intimate details.

      Delete
    14. In Azmin is where the highly sought paper trail ends. If the MACC is keen on resolving this conundrum, then they should train their investigations on Azmin, which means not just probes into his and his wife's financial affairs (Shamsidar read finance in University of Minnesota), but also subpoenas on bank records and people associated to the duo, including the so-called benefactors and sponsors who provided the generous, if not dubious, largesse.

      Delete
    15. Azmin and Shamsidar should not be treated as hostiles, only because the evidence they can reveal is extremely valuable. But it would be difficult: Azmin will defend Anwar, even if it means sacrificing himself.

      Delete
    16. In this sense, the authorities could cut a deal and mollycoddle Azmin and Shamsidar as supreme whistle blowers.

      Delete
  35. What is Abu Kassim, the MACC boss, going to do about Azmin?

    ReplyDelete
  36. Has Abu Kassim re-opened the files? He must. The MACC is always a bit reluctant investigate the Opposition for fear of being accused of bias.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its hard to believe that the opposition are not corrupted at all. MACC should definitely investigate the opposition.

      Delete
  37. It should stopped being afraid. Don't forget, an investigation could also clear Azmin of the accusations made by former ally RPK.

    ReplyDelete
  38. It will also shed light on the real role of Shafee and tell us if, indeed, Anwar had swept more than a few things under the carpet when he was the Deputy PM.

    ReplyDelete
  39. Development, Musa said, is a measurement stick to gauge the level of progress of a nation or state.

    ReplyDelete
    Replies
    1. But, he said, apart from the various development programmes that were carried out, the green wealth and natural beauty of the State must be preserved.

      Delete
    2. It is for this reason, Musa said, that all professionals and researchers from the public and private agencies as well as NGOs should continue cooperating with one another in developing the State without sidelining the natural environment.

      Delete
    3. "I am confident and believe that if we create green towns in the State, and at the same time ensure the development that we are implementing are integrated, the people would surely live in an environment that is clean, safe and harmonious," he said.

      Delete
    4. Hence, he urged everyone involved to ensure the application of green technology in all development for the common benefit of everyone.

      Delete
    5. He said a well-planned and well-organised development must also provide spaces for leisure and recreation activities by integrating green technology into the project, be it housing, commercial and industrial development.

      Delete
    6. Musa said this is important so as to create a peaceful, conducive and healthy environment for the occupants. This, he said, is also in line with the government slogan of "People First, Performance Now".

      Delete
    7. Towards this end, he welcomed interaction between the civil service, private sector and NGOs so as to come up with good ideas for development programmes in Sabah.

      Delete
    8. Sabah is lucky to have cm like musa . His vision to develop sabah and at the same time preserve the natural beauty of the state is something that we should applaud.

      Delete
  40. Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin today went on a walkabout in this town located 114 km from Kota Kinabalu, bringing cheer to the people.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Soon after he arrived here at 9.45 am, Muhyiddin, who was accompanied by Sabah Chief Minister Datuk Seri Musa Aman, headed straight for the Kuala Penyu market and mingled with the traders and other people there.

      Delete
    2. The 24 traders and people from various ethnic groups, some of whom had gathered there as early as 7 am, were thrilled to meet Muhyiddin up close.

      Delete
    3. Wahid Kapal, head of the Kadayan ethnic community which hails from Brunei, Bisaya, Kadayan and Tatana, said they were honoured by the visit of the deputy prime minister to the area rich in agriculture.

      Delete
    4. "We are very proud to have been given the honour of welcoming the deputy prime minister to this district," he said as they joined Muhyiddin for breakfast at Anjung Tasik Sitompok here.

      Delete
    5. Amir Awang Bhatt, 54, owner of a banana fritters stall trading there over the past seven years, said he was most happy to have been asked to prepare a variety of traditional cakes, including his special banana fritters.

      Delete
    6. During the visit, Muhyiddin launched the construction of a RM7.2-million fisheries complex of Ko-Nelayan, the Sabah Fisheries and Fishermen's Development Cooperative, which is expected to be ready in September next year.

      Delete
    7. Muhyiddin later met the people at the town field where more than 8,000 people of various ethnic communities had gathered.

      Delete
    8. We need more minister like Muhyiddin.

      Delete
  41. The Barisan Nasional (BN) government will fight to take back the Beaufort parliamentary seat following Datuk Lajim Ukin's jump to Pakatan Rakyat, said Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. He described Lajim as a 'traitor' for leaving Barisan.

      "But we are confident that Beaufort will be won back despite talks that thousands of supporters would follow Lajim's footstep and leave Barisan," he said while officiating a 'meet the people' programme in Sabah's southwestern Kuala Penyu district on Wednesday.

      Delete
    2. Muhyidin also described Lajim's move as "not so smart" because he left the party after receiving a lot of assistance for the district's development.

      Delete
    3. "Lajim has let the people down, and he was stupid to have left Barisan but we need to look forward and ensure this district continues to be developed," he added.

      Delete
  42. isu ini semakin disensasikan, namun tanpa bukti isu ini hanyalah sekadar isu politik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. So far there is not strong evidence. Rafizi has fail to provide one.

      Delete
  43. opposition is trying to confuse people with sedition and create a negative perception.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The people are wise enough to evaluate this matter.

      Delete
  44. sebenarnya Rafizi hanya pentingkan publisiti terhadap dirinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Everything is he does is for cheap publicity.

      Delete
  45. biar pihak SPRM yang menentukan siapa bersalah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi should just let SPRM do their job.

      Delete
  46. SPRM tau buat kerja mereka, biar mereka buat kerja mereka sahaja.

    ReplyDelete
  47. Rafizi is trying to get the attention of the people.

    ReplyDelete
  48. Will the people ever support reopening of this case?

    ReplyDelete
  49. The people of Sabah are wise enough to evaluate this matter and the stories surrounding it.

    ReplyDelete
  50. Why are the opposition trying to sway the minds of the people by trying to evaluate this issue for them?

    ReplyDelete
  51. No strong evidence so far.

    ReplyDelete
  52. Economic Transformation Programme (ETP) has provided public facilities for the people.

    ReplyDelete
  53. ICAC can do it all but requires proof.

    ReplyDelete
  54. If there is no evidence i don't think ICAC will reconsider opening the case again.

    ReplyDelete
  55. Could there a reason behind Rafizi's intentions?

    ReplyDelete
  56. when crazy for power, nothing will stop the opposition to do from what they want

    ReplyDelete
  57. opposition is trying to confuse people

    ReplyDelete
  58. dengan mengeluarkan hasutan dan mewujudkan persepsi negatif

    ReplyDelete
  59. ini semua untuk publisiti diri semata-mata

    ReplyDelete