Search This Blog

Tuesday, July 3, 2012

Joe Fernandez Wartawan Kehabisan Modal?

Jefron Jaimin (Dalam Sabahkini)

SAYA perhatikan Joe Fernandez yang terkenal sebagai wartawan di Sabah sekarang sudah kehabisan modal untuk menulis. Setelah dia dibuang dari negerinya sendiri, iaitu Sarawak, oleh Taib Mahmud sejak lebih sepuluh tahun yang lalu, dia yang berbangsa India, merantau ke Sabah dan tidak lagi dapat masuk balik ke Sarawak, tanah tumpah darahnya selama itu.

Maka kerana itulah dia terus menghentam Taib Mahmud dari jauh, dari Bumi Di Bawah Bayu, seperti anjing media yang menyalak bukit tak habis-habis. Dia memanggil Taib Mahmud 'The white-haired Devil' (Iblis berambut putih), seolah-olah panggilan ini akan membawa kesan yang buruk kepada Taib Mahmud.

Panggillah apa sahaja, salaklah bukit hingga sarut suara, sampai berpuluh-puluh tahun Taib tetap teguh dengan wangnya yang belambak setinggi Kinabalu dan Everest, sedangkan Fernandez tetap dengan janggut putihnya, dan putih matanya yang semakin lesu kerana penat lelahnya mencakar di bumi Sabah untuk sesuap nasi.

Ya, kais pagi makan pagi, kasi petang makan petang. Cari makan dengan mengutuk orang, mengutuk SAPP dan sekarang mengutuk STAR, seperti anjing jalanan yang memakan sampah; namun bila menyalak seperti dialah yang paling pandai dan lantang.

Kerana terlalu berani, Fernandez, sebagai wartawan Malaysiakini, telah menulis artikel-artikel yang menghentam dan mengutuk Taib, lalu Taib mengambil tindakan undang-undang dan menyaman Malaysiakini dengan tuntutan malu berjuta ringgit.

Kasihan anjing media jalanan dipecat oleh Malaysiakini! Dijatuhkan ke tanah seperti seketul batu! Hai, Fernandez, sedih juga nasib wartawan, ya? Kerana untuk mendapat seringgit dua, untuk makan sesuap nasi untuk hari ini, kita ditendang dan dipelantingkan kerana keberanian kita!

Nah, sekarang Fernandez terpaksalah menyorokkan kepalanya minta kasihan daripada Free Malaysia Today. Dan syukur bagi dia, dia telah diterima untuk menghasilkan beberapa artikel. Dia juga mendapat ruang di Sabahkini.net sekali-sekala.

Namun yang menghairankan, sekarang tidak lagi kelihatan artikel-artikelnya di Free Malaysia Today (FMT). Kenapa? Mungkin dia terlalu berani hingga cuba menggunakan FMT untuk mengentam beberapa orang tertentu. Adakah dia tahu bahawa FMT bersimpati kepada pembangkang?

Jadi sekarang dia terpaksa pula menyorokkan kepalanya ke satu blog kecil. Kalau dulu dia bekerja dengan satu portal, sekarang turun pangkatlah sudah jauh ke bawah dan menulis untuk satu blog Selvarajah Somiah yang tidak memberikan apa-apa bayaran. Kasihan!

Kalau sudah tidak ada gadingnya, tanduk pun berguna jugalah! Jadi adakah ini bermakna Fernandez sudah mengikut rentak Selvarajah Somiah yang sudah berpaling dari penyokong pembangkang dan kini mengampu pada Musa Aman? Adakah ini ada kena-mengena dengan hakikat bahawa Fernadez dan Somiah adalah dari satu bangsa?

Ini bermakna Fernandez terpaksa mempromosikan dirinya sebagai wartawan dari tangga yang paling rendah sekali lagi. Setelah berpuluh tahun menjadi penulis, menjadi editor majalah, sekarang balik ke tangga terbawah.

Di tangga terbawah inilah Fernandez berhabis-habisan menghentam Datuk Dr. Jeffrey dan STAR! Segala hal-hal kecil yang berlaku dalam mesyuarat STAR dikoreknya, lalu diperbesar-besarkan dan dibuat seolah-olah sangat penting dan signifikan. Inilah yang dipanggil 'spin' (putar-belit cerita). Maklumlah, untuk cari makan, bah kan?

Kenapa Fernandez berbuat begini? Katanya untuk mengejutkan Dr. Jeffrey, untuk mengajar Dr. Jeffrey dengan mendedahkan apa yang dipanggilnya konon kelemahan-kelemahan Dr. Jeffrey.

Fernandez lupa siapa yang dia mahu ajar? Orang politik yang sudah lama main politik, orang yang pernah menjadi

Pengarah Yayasan Sabah, yang lulus dengan kedoktoran dari UNIVERSITI HARVARD!

Kasihan Dr. Jeffrey. Sekarang dia perlu lagi masuk sekolah rendah anjuran Joe Fernandez, orang buangan dari Sarawak yang menumpang nasib di Negeri Di Bawah Bayu! ”OK, Datuk, follow me. ”A, B. C ... repeat, A, B, C... Good boy!”

Pengajaran moral dari cerita ini simple sahaja. Jika anda sudah kehabisan modal dalam karier kewartawanan dan muka anda tidak laku lagi di mana-mana, cari blog bodoh yang mengampu UMNO dan hentam pembangkang. Buka juga sekolah tadika untuk mengajar orang politik yang sudah veteran!

83 comments:

  1. Kasihan Joe.
    Sekarang pasal mau cari makan, mesti ikut arahan hentam Star dan Dr Jeffrey. Kalo tidak, tidak dapat duit daripd blog yang MA kontrol.
    Itu pun duit sikit2 sja. Pasal tu masti tulis banyak kali hentam baru dpt duit cukup bayar sewa rumah.
    Padan muka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagitulah nasib wartawan.. bgs jadi wartawan yang neutral.. sampaikan maklumat yang tepat.

      Delete
    2. Sejak bila Free Malaysia Today, dikontrol oleh MA? Dari mana kamu dapat maklumat ini?

      Delete
    3. Entah durang ni, macam semua tau, Free Malaysia Today pun buli cakap di control oleh MA.

      Delete
  2. dulu waktu Jeff bawa STAR masuk Sabah ramai pemimpin sama ada dari pihak BN atau pemimpin parti pembangkang lain memandang rendah terhadap keupayaan DR.Jeff mengembangkan parti itu di Sabah dan ramai menjangkakan parti STAR pimpinan Jeff akan berakhir dalam waktu yang singkat..tapi keadaan itu tidak menjadi kenyataan malah STAR berkembang dengan pesat..dan sekarang nampaknya ada keperluan untuk menyerang STAR dari setiap penjuru..ini bermakna STAR telah menjadi sebuah parti yang mampu memberi kejutan dalam pilihanraya akan datang...Joe Fernandez salah seorang wartawan politik yang digunakan untuk menjatuhkan imej STAR...

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum tau lagi sejauhmana kekuatan Star, Star pun sama jg parti buangan dari Sarawak.. Star tak laku di Sarawak.

      Delete
    2. JK mesti explain kenapa dia tak pigi London dulu sebelum Daniel John Jambun. John Soh & Nelson Fernandez ada beli ticket RM 10, 500 untuk dia dan girlfriend Sarina. Masih tak pigi.

      Delete
    3. Panggilan Jeff..hehee...Datuk Jeff tu belum tentu lagi menang PRU13. kewujudan Star di Sabah tu hasil daripada raja Katak. Siapa/apa sumbangan Star kepada Sarawak? sekarang ni mahu pula bertanding di Sabah. Star sudah sah ka di Sabah???...

      Delete
    4. Selagi belum bertanding pada PRU-13, kita belum boleh tahu sama ada Star boleh berjaya ataupun tidak. Tunggulah dan lihat selepas rakyat membuat pengundian.

      Delete
    5. JK buang masa bawa parti Star ke Sabah, rakyat tidak akan menyokong parti sarawak ini.

      Delete
    6. JK hanya mengunakan parti Star untuk kepentingan diri sendiri.

      Delete
    7. Belum setahun jagung pun STAR di Sabah. belum nampak apa2 kejayaan.

      Delete
  3. If we are not mistaken, JF is from KK, not Sarawak and he’s semi-retired. We learnt that’s why he doesn’t write much these days. Also, he’s busy finishing his law studies, according to other journalists in KK. It’s the Chinese in Sarawak who call Taib white-haired devil. malaysiakini was sued by Taib because of timber articles written by the late Tony Thien @ S. C. Chan long before JF joined malaysiakini. malaysiakini was sued by lawyer Ansari Abdullah because of an article reportedly written by JF re a Client who claimed monies from the said lawyer. The case was struck out by the High Court after it was discovered that the article was different from what JF emailed malaysiakini, the headline was different and contempt of court charges arose in the process. malaysiakini did not pay the lawyer who handled the case for them and he’s going to sue them after Parliament is dissolved. Real politicians will exercise their Right of Reply and not shoot the messenger for the message or attack in personal and offensive terms. The people are watching.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya dengar Kanol cerita Joe diminta tinggal Mkini jika tidak Joe akan dipecat. Penulis lain pun cakap Joe tidak boleh dipercaayai dan banyak kali kena tuntutan saman malu.
      Dengar2 sekarang dia tapok di blog kecil dan menerima upah daaripada pemimpin Umno melalui org tengah untuk menghancurkan pembangkang di Sabah.

      Delete
    2. Aduii.. nama saya disebut di sini lagi ah.. Spjg memori sayalah, saya tak pernah pun sebut ayat-ayat kamu ne fasal Joe Fernandez kawan writer kita mau ken tinggalkan Malaysiakini.. tak tahu pun saya dia ne mau kena pecat Malaysiakini, ingatkan Joe masih menulis di Malaysiakini.. Pandai-pandai jak ne anonymous kasih babit saya.. janganlah kasih gaduh saya sama itu Joe takde guna buat begitu, bagus lagi kita semua kerjasama, nanti datang gila saya, semua kita hancur..buat apa kan.. hehe bah take care everyone. fyi i seldom come to this place..hmm gudluck and be genuine

      Delete
    3. Apa saja yang di blog Selva juga terdapat di blog Borneoherald juga.

      Delete
    4. Tidak kira apa saja artikel yang ada, rakyat sendiri juga perlulah membuat penilaian yang bijak. Jangan begitu mudah diperdaya.

      Delete
    5. JF asal dari Perak, dia khawin orang tempatan di Sabah.

      Delete
    6. wah..mana satu yang betul tentang JF ni?ada yang kata dari Sarawak la, Sabah la, Perak la.huhu

      Delete
  4. Joe Fernandez is just mercenary writer out to earn extra bucks.

    His integrity is gone, his professionalism in journalist writing is also gone.

    While he is rejected becoz of his unethical and false reports, reason for his being sacked here and there is evidently for readers to judge.

    While we watched movies like psycho...Joe F is another example of a psycho writer.

    To me, he is as good as dead...Not a cent worth!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its not surprising that he has to stop so low just to earn a few bucks just like the article says. How true also.
      A party chief say he is a useless piece of shit.
      Not even worth toilet paper so he didnt sue the bugger for defamation.

      Delete
    2. Terpulanglah kepada pembaca sendiri sama ada percaya Joe Fernandez ataupun tidak.

      Delete
  5. Remeber a saying, if you see an Indian and a snake. Who do you kill first?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I will call the Indian to help me to kill the giant snake UMNO the colonizer...killing A greatest G-d creature was a biggest sin and hell was the price for killing human being...remember that..

      Delete
    2. So bad have to comment ownself?
      No supporters?
      How this Indian can kill Umno when on Umno's payroll.

      Delete
    3. That phrase is very racist. It's people like you who are a threat to national unity & the peace of this nation. Politics is an intellectual issue so it is obvious that a person like you has no intellect whatsoever.

      Delete
  6. Jefron Jaimin, Jeffrey Kitingan and everybody that has criticized JF are frustrated old farts who are less superior in intellect than Joe Fernandez & are unable to re-butt what JF has wrote thats why all of you have resorted to hurling insults towards a great writer who writes the truth that NOBODY & I MEAN NOBODY has the balls to write. Jeffrey Kitingan(JK) may be a Harvard Graduate but he does not carry himself like one, he does not speak, think or act like a Harvard Graduate.I highly doubt that JK is really a Harvard Graduate because if he really is one he would look at JF's criticism as constructive criticism and improve his flaws. JF is the one that gave JK publicity and built up his public image. Before this nobody gave two fucks about JK. Some people even thought that he was dead. As far as STAR is concerned they are all talk & no action so in conclusion STAR is full of shit only. They can only talk the talk but they can't walk the walk. They can't back up whatever comes out from their mouth. According to the author JF can't teach JK anything because JK has been in politics for a long time but people ask yourself, has JK been Chief Minister? NO, has he done anything for the people of Sabah? NO, why now? why suddenly he wants to do something for Sabah after keeping quiet for so many years? Because he is incompetent & unfit to be a leader. He does not have the qualities or the characteristics of a leader. He can only come up with nonsense like The Borneo Tea Party, The United Borneo Front and STAR to seek cheap publicity.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The colourful statement above really confirm my suspicion that JF is definitely on BN Umno's payroll. So beware.

      Delete
    2. correction: JF not the only one who gave JK publicity-Luke Rintod also gave JK publicity and did built up his public image...why you have to comment with full of hate and emotional over JK, he' s not the one who wrote this articles...
      tekanan jiwa mula melanda pada para manusia yang anti-JK dan STAR..

      Delete
    3. Luke Rintod baru saja di FMT. JF yang dari dulu build up JK di malaysiakini sehingga pembaca MK dan PKR/Anwar complain teruk dan JF di ban di MK tentang JK, Sapp, Dap, PKR dan Anwar.

      Delete
  7. Ambiga is calling for free, fair and clean elections. Instead of the EC addressing the issue, it's hiding behind Umno which is attacking Ambiga in personal and offensive terms. This is not about Ambiga. This is about clean, free and fair elections. Is Umno saying that we are having clean, free and fair elections or or is it saying it sees clean, free and fair elections as a threat to it? The issue here is not Keling bising atau tidak.

    Similarly, Star, Sapp and others have the Right of Reply to whatever Joe Fernandez writes. If they don't reply, then whatever he wrote remains unchallenged.

    No use attacking the writer in personal and offensive terms.

    Reply to whatever he wrote.

    JF is not writing for malaysiakini because it did did pay the legal fees owing to Messrs Rakhbir Singh & Co for the case brought by Ansari Abdullah against malaysiakini.

    Today Ansari is dead.

    Why?

    Political statements must be replied politically, not in court.

    ReplyDelete
  8. Correction: JF is not writing for malaysiakini because it did NOT pay the legal fees owing to Messrs Rakhbir Singh & Co for the case brought by Ansari Abdullah against malaysiakini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes that is the right answer, but someone just want to spin it...

      Delete
  9. The Indian and snake comment is by Phillip Among who is a bankrupt but has been appointed as a vice chairman of Star by Jeffrey Kitingan just because the conman Phillip pays some bills.

    ReplyDelete
  10. Luke Rintod baru saja di FMT. JF yang dari dulu build up JK di malaysiakini sehingga pembaca MK dan PKR/Anwar complain teruk dan JF di ban di MK tentang JK, Sapp, Dap, PKR dan Anwar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan pembaca MK yang complain. Yang complain teruk Latifah Koya, Baru Bian, Sapp, Hiew Dap dan Anwar.

      Delete
  11. Begini pula cerita sebenar Joe Fernandez. Menyedihkan, tapi apa yang berlaku terhadap beliau adalah pilihan beliau. Keputusan ada di tangan beliau untuk merencanakan kehidupannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang JF ini telah banyak berkorban masa and tenaga untuk orang orang yang langsung tidak tahu erti sebenar terima kasih. Sekarang hentam dia pula pasal satu atau dua cerita. Dia orang fikir dia orang "own" JF kah?

      Delete
    2. Belum tahu lagi betul kh tidak artikal ini. Mana tau bukan begitu jalan cerita si JF ni.

      Delete
  12. Kelebihan yang beliau adalah menulis artikel. Jika penulisan beliau begitu mempengaruhi para pembaca pasti beliau akan bertahan hanya pada satu tempat untuk menulis dan tidak akan dibuang negeri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan risau. Kalau penulisan dia tidak mempengaruhi para pembaca, apa guna hentam dia teruk teruk. Tak payah lah. Lebih baik diam diam saja. Kalau tidak dia yang akan menjadi hero lagi, lagi terror. Siapa yang rugi? Memang, Star, Sapp dll

      Delete
    2. Beluai hanya mengeluarkan pendapat beliau sahaja, terpulang kepada rakyat untuk menilai. Terima dengan positif.

      Delete
  13. Las2 Danil dedahkan Joe ambik duit Silvarajah dan arahan berpakat merosakkan nama JK dan Star utk melamahkan Star.

    Boleh percaya baruah India mcm ini?
    Fikir2kan lah.

    ReplyDelete
  14. Bukan setakat ahli politik, wartawan pun kena hentam juga sekarang. hahhahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Na jadeyyy... Dunia sekarang ni apa-apa pun boleh berlaku. Hairan bin ajaib kan. hehe

      Delete
  15. Tidak perlu risau, pembaca sekarang semuanya pun bijak dan sudah tentu mereka akan membuat analisis sebaik mungkin sebelum buat apa-apa kesimpulan.

    ReplyDelete
  16. Jadi tidak payahlah hal sebegini diperbesarkan mahupun dipanjangkan. Yang untung nanti reporter tu juga, makin popular. hahhahaa

    ReplyDelete
  17. Orang tak suka JF tapi saya yakin orang yang komen tak suka tu sebenarnya orang yang paling rajin baca artikel JF. hehhee

    ReplyDelete
  18. Ondu ba, yang membuat artikel pun berapa juga kena bayar. Cukup makan untuk 1 bulan saja ka...

    ReplyDelete
  19. If Dr J steps out of line, Star should not hesitate to express no confidence in him and ask for his resignation. If he doesn't resign, sack him. Who gave all the information to JF? It must be from Star leaders themselves. Don't blame JF. Blame the Star leaders!

    ReplyDelete
  20. Joe Fernandez yang kehabisan modal atau STAR? Tengoklah PRU13 ni siapa yang jatuh tersungkur.

    ReplyDelete
  21. Ini bukan tentang Star. Ini tentang Jeffrey. Tidak sama.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang terpenting, perjuangan untuk mengembalikan hak-hak Sabah yang dihakis sejak 1963.
      Sabah adalah 1 drpd 3 rakan kongsi sama-rata dan sama-taraf dengan Malaya dan Sarawak.
      Sabah bukan 1 drpd 13 negeri seperti Perlis dll.
      Keluasan Sabah sama dgn 90 kali keluasan Perlis.
      Adilkah minyak keluar dari bumi Sabah hanya dapat 5% dan 95% diambil oleh Petronas. Kenapa harga minyak sama dgn Semenanjung dan tidak murah seperti Brunei.
      Subsidi gas yang dikeluarkan oleh Sabah dan Sarawak kepada pengeluar letrik di Malaya adalah RM19 bilion setahun. Sabah dan Sarawak dapat 0 sen subsidi setahun. Pengguna letrik di Malaya bayar kadar letrik dengan kadar yang jual lebih murah daripada pengguna letrik di Sabah dan Sarawak.
      Sabah negeri termiskin di Malaysia.
      Ngam kah semua itu?
      Kita mau Sabah kekal termiskin dan 1 drpd 13 negeri atau Sabah kaya-raya, maju dan makmur sebagai 1 drpd 3 rakan kongsi sama-rata dan sama-taraf dgn Malaya dan Sarawak?
      Fikir2kan lah.

      Delete
  22. Who has betrayed Sabah?
    JK or the current leaders in Umno/BN?
    Who has done more damage to Sabah?
    JK and opposition or Umno/BN and Umno/BN leaders?

    ReplyDelete
  23. You can see from Joe Fernandez's articles in Free Malaysia Today, all recycled materials, only rewritten in a different way to make is sound new.

    ReplyDelete
    Replies
    1. That's interesting. Cite just one example!

      Delete
    2. If recycled, why no big fuss over the "original" articles?

      Delete
    3. We need at least one example i.e. compare the so-called original article and the rewritten one side by side to prove the allegation.

      Delete
    4. Does this mean that there are other writers who also have BALLS like him? Or do they only have balls?

      Delete
    5. Recycled? Cerita karut dan donggeng. Tak pernah baca di tempat lain benda yang sama.

      Delete
    6. JF ini lain dari lain. Itulah rahsia penulis ini. Contoh: penulisan tentang 3rd Force di malaysiakini pada tahun 2008.

      Delete
    7. Comment pieces are never recycled? Comment pieces are always original.

      For example, the contents of JF's recent pieces on Dr JK/Star were never written about by any other writer. If they were written about previously, Star would have kicked up a big fuss then against those other writers and not against JF.

      JF also wrote not so long ago a piece on Sapp being an irrelevant party. Did anyone else write on this theme? If so, Yong Teck Lee would not have screamed curses at JF.

      He also wrote a piece tearing Sapp's economic plan to bits and pieces.

      Delete
    8. CORRECTION: Comment pieces are never recycled. Comment pieces are always original.

      Delete
  24. JF ini lain dari lain. Itulah rahsia penulis ini. Contoh: penulisan tentang 3rd Force di malaysiakini pada tahun 2008.

    ReplyDelete
  25. last time remember he wrote and praise Jeffrey to sky high, why this turnabout by him? Has Musa bought him over?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Good point. I have been thinking about it. I think it's more because Jeffrey is No Action Talk Only.

      Delete
    2. I think JF is only against Jeffrey over the internal situation in Star. If Star vs others, JF will praise Jeffrey to the skies again.

      Delete
    3. JF has never been seen with Musa and only seen with Jeffrey by chance.

      Delete
  26. JF lagi hentam Jeffrey

    http://borneoherald.blogspot.com/2012/07/everyone-has-right-of-reply-no-need-to.html

    ReplyDelete
  27. http://borneoherald.blogspot.com/2012/06/jeffrey-extends-olive-branch-to-party.html

    ReplyDelete
  28. http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=35608:no-indications-jeffrey-is-a-game-changer&Itemid=2

    ReplyDelete
  29. http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2012/04/29/better-for-jeffrey-to-ignore-anwar/

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/04/26/jeffrey-hails-hindraf-chiefs-return-from-exile/

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/frontpage/2012/04/17/how-stars-young-turks-won-the-day/

    http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2012/03/26/star-sees-13th-ge-as-unfinished-business/

    ReplyDelete
  30. pelik pula...selalu cerita pasal ahli politik yang keluar..tapi kali ini wartawan pula yang di "tembak".

    ReplyDelete
  31. pembaca tahu juga menilai setiap penulisan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, setiap pembaca perlu bijak menilai.

      Delete
  32. adakah star ni langsung tidak boleh dikritik? atau JF ni memang bermasalah?

    ReplyDelete
  33. susah juga mau cakap siapa salah..tapi masing-masing ada pendapat sendiri juga..nilailah dengan bijak.

    ReplyDelete
  34. Cerita JK pinjam STAR juga ini dari Sarawak berhijrah ke Sabah. Tapi tidak tahu lagi apa yang JK rancang dan cuba lakukan dengan STAR.

    ReplyDelete
  35. Kita tunggu apa yang Jeffery mampu buat nanti untuk Sabah. Saya percaya tidak pergi jauh pun Jeffery di Sabah ini.

    ReplyDelete
  36. Jeffrey Kitingan comes across as being in a daze most of the time. No wonder Joe Fernandez hentam him. JK must decide whether he's coming or going. He must say what he means and mean what he says. Don't play play!

    ReplyDelete
  37. kalau penulis ini lebih bijak dari fernandez, kenapa tidak sangkal satu persatu tulisannya yang menyerang JK?? kenapa perlu merapu hingga ke latarbelakang penulis?? siapa yang kehabisan modal sebenarnya?? kehabisan modal untuk mempertahankan pemimpin yang dipuja2 selama ini..

    ReplyDelete
  38. jika tulisan fernandez ditujukan kepada Jefrrey, kenapa si penulis ini pula yang tersentak?? kenapa bukan si Jeffrey saja yang jawab atau ambil tindakan undang2 (kalau berani la)??..

    ReplyDelete