Search This Blog

Saturday, January 5, 2013

Malayan-based parties too greedy to wallop state seats


By : DANIEL JOHN JAMBUN

KOTA KINABALU : It disturbs us in Star when certain opposition leaders here keep on mentioning in their speeches that STAR is splittng the opposition votes and in the process help return Barisan Nasional in the coming general election.

To some of the simple-minded people this could be very misleading, but a deeper look at things, the finger would point that it is the Malaya-based political parties that are truly splitting the votes in Sabah and Sarawak as they are too greedy of wanting to wallop even the smallest number of seats in Sabah and Sarawak.

When Malaysia Federation was formed in 1963, it was an agreement that our seats, both state and parliamentary seats in our own state should be our safeguard that those representatives elected are to be Sabah and Sarawak genuine voices especially in Parliament.

But what short of safeguards Sabah and Sarawak can have if even our small number of seats are being taken and contested by parties from outside East Malaysia? It is obvious that these Sabahans reps would listen to their leaders who are from Peninsular. Just look at UMNO reps from Sabah.

We want to push away Umno from Sabah but why must these Malayan and their Sabahan proxies and stooges here insist we replace Umno with yet another Malayan political parties say Parti Keadilan Rakyat (PKR)?

Yeah it is their democratic right but why is PKR-led Pakatan Rakyat too greedy? Isn't the about 400 state seats in the 11 states of Peninsular a huge number already for them to have a one-to-one fight with Umno?

Isn't the 165 parliamentary seats (out of 222) lumped together in the whole of Malaya good enough for PKR and PR to contest that they must contest Sabah's mere 25 and Sarawak's 31 parliamentary seats?

We Sabahans must realy ponder on this facts. Do we really want a change that is real? Or will we allow another outsider organisations to rule over us?

65 comments:

  1. History will be repeating itself if another party from Malaya is to rule over Sabah and Sarawak. We can only protect our own destiny by ourselves and not depend on outsiders.WE have had enough of colonisation in the last 50 years under Malaya -- umno/bn.
    We must make changes in GE13 and vote for local parties that have no connection / link with umno/bn, otherwise we must as well stay at home in election day..

    ReplyDelete
    Replies
    1. So, let our focus be known. We can hold our own. We will make a better steward over what is on loan to us. We are all mortals with gifts. Let us take pole position to be accountable to a better stewardship over our resources.
      To empowerment of Sabah and Sarawak.

      Delete
    2. Jangan sokong PR. Semua pemimpin tiada pendirian.

      Delete
  2. WHY MALAYAN PARTIES COMPETING IN SABAH & SARAWAK?

    THIS IS CALL FINAL MOVES TO TAKEOVER SABAH AND SARAWAK

    IF WE LET THIS HAPPEN WE SHOULD CALL IT A DAY AND BE COLONISED FOREVER!

    THE ONLY WAY WE CAN BE OUR OWN MASTER IS TO TAKE BACK OUR COUNTRY!

    ReplyDelete
    Replies
    1. that's why we as voter must reject PR in the coming election..no more PKR, no more DAP, no more PAS..

      Delete
  3. HAHAHAHA....Malang buat Parti Pembangkang yang ada di negeri Sabah ini. Ingatkan mereka menyengat, rupa-rupanya mereka tidak menyengat seperti yang di war-warkan. Parti-parti pembangkang yang ada di Sabah ini umpama "seperti melukut di tepi gantang" atau dalam bahasa Jerman nya "kacau daun" sahaja. Yang pastinya mereka saling sengat-menyengat sesama sendiri.....satu perkembangan yang positif juga tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkembangan yang lebih positif buat pihak lawan..

      Delete
    2. sebab masing2 pemimpin pembangkang tu ada agenda politik peribadi...masing2 mahu sengat saingan mereka..

      Delete
    3. Masing-masing ada agenda sendiri, berebut kuasa pembangkang ini.

      Delete
  4. Apa pun, daripada sini kita dapat lihat bahawa parti-parti pembangkang yang ada di Sabah ini hanya inginkan kuasa sahaja, buat perbalahan sesama sendiri dan menjadikan rakyat Sabah menjadi mangsa percaturan mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang harus memperjuangkan misi yang sama, pepecahan parti pembangkang akan memberi lebih ruang untuk BN terus berkuasa.

      Delete
    2. BN harus membaiki juga kelemahan agar rakyat akan terus memberi sokongan.

      Delete
    3. undi pembangkang akan pecah...

      Delete
  5. Wahai PKR, DAP, PAS, SAPP, STAR......Inikah yang dikatakan sebagai pembela nasib rakyat? Ternyata salah apa yang ditonjolkan oleh parti pembangkang bahawa mereka adalah ULTRAMAN/SUPERMAN/BATMAN/ROBIN HOOD sebagai penyelamat kepada rakyat.....rupa-rupanya mereka hanya memainkan sandiwara untuk mengaburi mata rakyat sahaja. Hancurlah negeri Sabah ini gara-gara mainan politik kotor parti pembangkang ini.

    ReplyDelete
  6. Perkembangan terbaru berkaitan dengan parti-parti pembangkang di Sabah ini nampak dengan jelas sekali. Mereka bercakaran sesama sendiri gara-gara untuk merebut kerusi pilihan untuk bertanding dalam PRU-13 yang akan datang ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walaupun pembangkang sanggup bekerjasama, adakah mereka ikhlas. Jika sudah berkuasa, nanti pula berlawan lagi.

      Delete
    2. Di kalangan mereka terdapat beberapa orang pemimpin yang mempunyai impian untuk menjadi KM.

      Delete
    3. I think Musa is a great and success KM as compare.

      Delete
    4. PKR dan SAPP pun tiada persepakatan...PR tidak mahu SAPP bertanding lebih kerusi daripada PR...hampir pasti akan ada pertandingan 4 penjuru di sabah...

      Delete
    5. Tidak perlu tukar pemerintah lagi, pemerintah yang ada sekarang sudah cukup bagus untuk Sabah.

      Delete
  7. Bagi SAPP dan STAR, yang masing-masing diketuai oleh Datuk Yong Teck Lee dan Datuk Jeffrey Kitingan, kerjasama antara mereka belum lagi wujud sepenuhnya. Kedua-dua parti ini kadang kala "MAIN PINTU BELAKANG" dalam usaha untuk mempertahankan kuasa dan perjuangan mereka. Pakatan Rakyat lagi lah dasyat mainan kotornya....SAPP dan PKR mana tahu.

    ReplyDelete
  8. Tetapi bagi Pakatan Rakyat yang berasal dari Semenanjung Malaysia, mereka ingin sokongan daripada parti-parti pembangkang di Sabah untuk merealisasikan impian mereka untuk menguasai Parlimen. Walau bagaimanapun, mahukah rakyat Sabah menjadi korban perjuangan rakus Pakatan Rakyat tersebut? Menerima pelawaan PR umpama "mati katak" bagi SAPP dan STAR Sabah? Negeri Sabah akan terjual kepada PR jika SAPP dan STAR menerima pelawaan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak mungkin mereka dapat berjuang seiring bersama. jika ya pun mungkin hanya dalam masa yang singkat dan akhirnya akan berbalah sesama mereka.

      Delete
    2. sebab itulah PR harus ditolak oleh rakyat sabah pada pru13 nanti...

      Delete
  9. Pengerusi DAP Sabah Jimmy Wong mengesahkan bahawa rundingan kerusi antara DAP, PKR dan PAS masih belum dimuktamadkan. Katanya, rundingan masih belum selesai kerana terdapat 20 kerusi negeri dan tujuh kerusi Parlimen yang masih menjadi rebutan.

    ReplyDelete
  10. Rundingan dengan parti pembangkang tempatan, kata beliau, masih belum gagal walaupun dihangatkan melalui media. “Pintu sentiasa terbuka,” katanya. “Tetapi syarat kami mudah... mereka perlu sertai Pakatan Rakyat. Mereka perlu bersatu jadi kita boleh menjadi satu pasukan... bukan dua.”

    Hancur Sabah dengan percaturan parti pembangkang ini!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin pembangkang akan membawa perkembangan yang tidak terjangka?

      Delete
  11. Musa Aman menyambut baik dan menyokong penuh langkah yang diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengenai penyelarasan kepada formula pembahagian kerusi pilihan raya bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Im sure BN will still win big in Sabah.

      Delete
    2. BN sudah lama di Sabah dan perkembangan BN di Sabah ekonomi juga positif.

      Delete
  12. Beliau menyifatkannya sebagai keputusan tepat dan langkah yang dinamik, sesuai dengan senario dan cabaran politik semasa negara.

    ReplyDelete
  13. “Inilah tradisi dan budaya politik kita dalam BN yang sentiasa mengutamakan mua- fakat, kerjasama dan persefahaman bagi memperkukuh- kan kekuatan dan perpaduan kita untuk terus membela nasib rakyat dan menjadikan BN terus relevan sebagai pilihan yang terbaik untuk rakyat dan negara,” katanya .

    ReplyDelete
  14. Najib berkata pelarasan kepada formula pembahagian kerusi pilihan raya yang kini digunapakai perlu untuk menyesuaikan dengan keadaan setempat sama ada telah berlaku perubahan politik dinamik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pasti Najib akan membuat terbaik dalam pembahagian kerusi untuk perjuangan di PRU13.

      Delete
  15. Formula pembahagian kerusi dibuat pada 2004 dan dipakai pada 2008, PRU ini kena tengok sama ada berlaku perubahan politik dinamik yang menyebabkan pelarasan adalah perlu.

    ReplyDelete
  16. Musa berkata, beliau percaya menerusi perbincangan dengan hati yang terbuka dan ‘Semangat BN’ yang tinggi dalam kalangan semua pemimpin komponen BN, cadangan Perdana Menteri itu akan menghasilkan formula yang terbaik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurutnya, apa yang penting ialah untuk melihat calon-calon BN beroleh kejayaan dengan memenangi kerusi-kerusi yang diberikan kepada parti yang bertanding atas tiket BN.

      Delete
  17. Rakyat jangan terkena dengan janji manis yang semata-mata untuk memancing undi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn mudah terpedaya dgn janji2 manis pembangkang.

      Delete
  18. Kemiskinan rakyat akan menjadi lebih buruk jika barisan pemimpin lebih mengutamakan agenda untuk membina kekayaan peribadi, keluarga dan kelompok. Macam pemimpin2 yang lompat parti untuk survival politik sendiri.


    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa yang mereka nampak hanya pemimpin yang rasuah, tamak, menggunakan politik sebagai wahana menjana keuntungan, pelitik sebagai jambatan membangunkan diri dan keluarga, menggunakan politik untuk kelihatan hebat, kurang memberi perhatian kepada aspek moral dan etika dalam diri, akhirnya, rakyat seolah-olah menjadi asset mereka untuk menjana kekayaan.

      Delete
    2. mereka yang tamak ini adalah musuh negara. wajib disingkirkan dari barisan kepimpinan. sudah sampai masanya ketegasan dilaksanakan

      Delete
    3. Golongan WR yang cuma mengambil kesempatan dan menggunakan kuasa dengan sewenang-wenangnya harus dilucut dari senarai.

      Delete
  19. DAP seems desperate and is becoming so greedy as to claim for additional seats without getting the views and approval of its partners in the opposition

    ReplyDelete
  20. the opposition had tried to copy the Barisan Nasional power-sharing concept but had failed because there was no understanding among them and also because they did not have a sustainable plan to develop the country

    ReplyDelete
  21. janganlah lupa untuk menjadi seorang pemimpin yang jujur & ikhlas untuk menabur bakti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin yang jujur dan ikhlas dalam perjuangan akan menjadi pilihan rakayt.

      Delete
  22. karaktor seseorang pemimpin penting kerana sikap anda menentukan keperibadian anda.

    ReplyDelete
  23. KEPADA ‘ORANG-ORANG LAMA’ serta kroni2nya, ingatlah bahawa jawatan yang anda sandang itu bukanlah satu kelebihan untuk kepentingan peribadi, tetapi adalah amanah dari rakyat !

    ReplyDelete
  24. Itu adalah dinamakan politik masakini

    ReplyDelete
  25. Jawatan tidak penting - yang penting hati kita untuk memperjuangkan nasib bangsa sendiri. Perjuangan masakini adalah semata-mata untuk material sahaja.

    ReplyDelete
  26. komponen parti pembangkang adalah sangat lemah kerana tidak mempunyai sebarang kesepakatan dan toleransi malah sedang berjalan di atas titi yang rapuh.

    ReplyDelete
  27. DAP merupakan musuh ketat Pas suatu ketika dahulu kerana agenda serta perjuangan yang berlainan tetapi demi kuasa, mereka bersama-sama menjalin ikatan yang cukup lemah semata-mata untuk merampas Putrajaya,

    ReplyDelete
  28. Parti Keadilan Rakyat (PKR) didakwa menjadi orang tengah bagi memastikan DAP dan Pas tidak bercerai 'talak tiga' sekurang-kurangnya sehingga agenda merampas Putrajaya tercapai.

    ReplyDelete
  29. pembangkang diyakini tidak mampu menandingi kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) yang berupaya mengotakan janji kepada rakyat setelah 55 tahun mentadbir negara.

    ReplyDelete
  30. Pembangkang tidak boleh menandingi kekuatan BN, mereka sebuah ikatan yang cukup lemah.

    ReplyDelete
  31. Apa yang pembangkang lakukan ialah tabur janji, memburuk-burukkan dan tidak langsung menyatakan kebaikan yang dilakukan kerajaan,

    ReplyDelete
  32. rakyat juga semakin muak dan bosan dengan ideologi politik pembangkang yang mengatasi kebajikan dan kepentingan rakyat sehingga menafikan kebaikan kerajaan.

    ReplyDelete
  33. Pembangkang hanya boleh berjanji bulan dan bintang selain pendustaan yang berpanjangan manakala BN berterusan melakukan transformasi untuk mengembalikan keyakinan rakyat

    ReplyDelete
  34. These days, complaints from DAP’s top leadership is getting more obvious. Most of them are saddened with party leader’s dictatorship. The party had delayed it’s election toce and few of the reasons include the worry from the leaders whom began to realize the sentiment from top leadership who are not pleased with them.

    ReplyDelete
  35. The top leadership expressed their dissatisfaction by supporting leaders who are not in the circle of Lim’s family or friends. A few of those who Lim Guan Eng favored lost during the election, few of them include Wong Kah Woh and his political secretary, Ng Wei Aik

    ReplyDelete
  36. This clearly showed how DAP are tired of Lim and his circle can no longer deny the matter. However, rumors are saying that Lim’s circle will not stay quiet and they would work hard to ensure that each of the party members will bow down to them. DAP’s problems get even bigger when PAS began to stand up to themselves against the party which all these while has been seen as the more superior one.

    ReplyDelete
  37. PAS also suffered trust issues from top leadership had to prove that the party is not just a follower to DAP. So, the issues of Muslim women cutting mens’ hair as well as khalwat between non Muslims because the great clash between PAS and DAP. PAS seems to be very consistent and they would not back out from their decision on both of those cases. But it is surprising that they are not focusing on matters that are more serious such as vice, LGBT and murtad cases.

    ReplyDelete
  38. In murtad for example, PAS is willing to lose one of their great leaders such as Datuk Dr. Hasan Ali just to please DAP. But it is more surprising that PAS would slash DAP’s throat because they would not allow Muslim women to cut men’s hair. What is worse is when PAS even accepted an LGBT as their Prime Minister but they cannot tolerate with non-Muslims committing khalwat.

    ReplyDelete