Search This Blog

Friday, March 1, 2013

14 killed in Lahad Datu firefight, including 2 M'sians

LAHAD DATU - At least 14 people, including two security personnel, were killed when armed followers of a Filipino Sultan clashed with the Malaysian security forces as tension mounted in their nearly 20-day standoff.

Sabah police commissioner Hamza Taib said 12 Filipino clansmen of Sulatn Jamalul Kiram III were killed in the clash with Malaysian forces in Sabah province.

"The operation is still going on," he said, adding that police continued to surround the area where about 100 people were left.

The number of injured is not known.

Malaysian Prime Minister Najib Razak confirmed that the two security personnel were killed and three others injured during the clash between Malaysian armed forces and Sulu gunmen in Tanduo village near Lahad Datu in Sabah.

The armed Filipino group had ventured 1.5 km from their holed up area and opened fire at the Malaysian security forces, Najib said adding Malaysia had wanted to prevent the bloodshed.

"I have given the full mandate to the ground commanders, namely the Inspector-General of Police Ismail Omar and the Armed Forces Chief Zulkefli Mohd Zin to take action deemed necessary," he said.

A group of about 200 followers of the Sultanate of Sulu from the southern Philippines entered the coastal village of Lahad Datu in Sabah on Borneo island on February 9 to claim the territory as their own, citing ownership documents from the late 1800s.

The group is asking Malaysia to renegotiate the original terms of a lease on Sabah by the Sultanate to a British trading company in the 19th century.

Both the Philippines and Malaysian authorities told the group to leave the area but the clan refused, leading to today's standoff.

The clan led by Raja Muda Agbimuddin Kiram, a brother of the self-proclaimed sultan, has occupied the tiny village and refused to go back.

News reports from Manila said Kiram had told Philippine radio station DZBB earlier today that Malaysian police had surrounded the village and opened fire suddenly.

On Tuesday, Philippines President Benigno Aquino urged Kiram's elder brother in the southern Philippine province of Sulu, Sultan Jamalul Kiram III, to tell his supporters to return.

Jamalul Kiram III, 74, says he is heir to the Islamic Sultanate of Sulu, which once controlled parts of Borneo, as well as southern Philippine islands.

18 comments:

  1. Musa Aman nasihatkan semua pihak bertenang

    KOTA KINABALU — Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman menasihatkan semua pihak supaya bertenang dan tidak sesekali percaya kepada khabar angin dan sumber berita tidak sahih disebarkan menerusi media sosial berkaitan insiden serangan kumpulan penceroboh bersenjata terhadap anggota keselamatan negara di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

    Musa yang juga Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan Negeri berkata apa yang lebih penting pada masa kini ialah jangan ada pihak yang mengambil kesempatan dengan menyebarkan khabar angin dengan tujuan untuk memburukkan lagi keadaan.

    "Pihak berkuasa akan memberikan maklumat terperinci berkaitan insiden ini dari semasa ke semasa,” katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

    Musa yang mewakili kerajaan negeri dan seluruh rakyat Sabah merakamkan ucapan takziah kepada keluarga anggota pasukan keselamatan yang terkorban dalam insiden serangan penceroboh itu terhadap anggota keselamatan negara.

    "Sesungguhnya kita berasa amat sedih dan bersimpati serta amat menghargai jasa dan pengorbanan anggota pasukan keselamatan kita dalam mempertahankan kedaulatan negara,” katanya.

    Musa berkata, pihak berkuasa keselamatan sedang menangani krisis tersebut.

    "Pihak keselamatan berupaya dan mampu untuk menghadapi sebarang kemungkinan,” katanya.

    Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengesahkan kumpulan penceroboh bersenjata di Lahad Datu, Sabah telah terlebih dahulu memulakan serangan terhadap pasukan keselamatan Malaysia apabila mereka mara 1.5 kilometer dari tempat mereka berkampung sebelum ini.

    Dua anggota keselamatan Malaysia terkorban dan tiga lagi cedera manakala 12 anggota kumpulan penceroboh itu terbunuh. - Bernama

    ReplyDelete
  2. Secara nyata dan jujur, keselamatan di Malaysia tidak akan terjamin selagi orang bernama Anwar Ibrahim masih dibenarkan wujud di negara ini. Anwar pernah cuba melakukannya pada penghujung tahun 1990-an, tetapi dia tidak berjaya.

    ReplyDelete
  3. Sekarang, dia melakukannya lagi demi mendapatkan Sabah dalam usahanya memburu kuasa.

    ReplyDelete
  4. Biarpun para pecacainya cuba menolak fakta tersebut dengan menyatakan bahawa Anwar berad adi dalam penjara dan tidak boleh berbuat apa-ap kerana dia tidak mempunyai sebarang kuasa, tetapi hakikatnya segala keburukan, kerosakan, kekacauan dan ketidakstabilan di negara ini, telah dicetuskan oleh Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  5. Annwar gagal dalam usaha mewujudkan gelombang kebangkitan rakyat secara besar-besaran dengan merusuh di jalan raya menerusi demonstrasi BERSIH 2.0, BERSIH 3.0, HKR dan sebagainya, tetapi akal jahatnya tidak pernah sunyi daripada mencari-cari jalan mewujudkan suasana tidak tenteram yang membolehkan kedatangan Amerika Syarikat dan Zionis sepertimana yang berlaku di negara-negara lain di seluruh dunia.

    ReplyDelete
  6. Ini merupakan satu pengajaran yang cukup berguna terhadap mana-mana pihak yang cuba menghuru-harakan negara dengan membawa unsur keganasan. Sesungguhnya kesabaran Kerajaan Malaysia ada hadnya.

    ReplyDelete
  7. Jangan mereka fikir boleh memijak kepala dan menghayun rentak sesuka hati dengan mencabar kewibawaan Malaysia yang tercinta.

    ReplyDelete
  8. Dua komando polis terbunuh setelah terkena serangan mortar di Kampung Tanduo, yang menjadi kubu kumpulan penceroboh bersenjata dari selatan Filipina hari ini. Mereka terkena serangan itu ketika sedang berkawal di satu daripada pos di sekitar Kampung Tanduo.

    ReplyDelete
  9. Azzimudie mengesahkan bahawa 10 lelaki terbunuh dan empat yang lain cedera dalam insiden tersebut.

    ReplyDelete
  10. komando polis Malaysia telah menggunakan penembak tepat ke atas pengikut Azzimudie.

    ReplyDelete
  11. Sesungguhnya para pemberontakkan itu telah diberi masa yang secukupnya untuk menyerah diri.

    ReplyDelete
  12. Namun begitu disebabkan sikap tamak haloba dan terpengaruh dengan hasutan pihak yang begitu mahu melihat Malaysia berada di dalam keadaan huru hara maka mereka ini telah mengambil sikap keras kepala dengan mencabar kesabaran pihak berkuasa Malaysia.

    ReplyDelete
  13. Walaupun tiga tempoh masa telah berlalu, kumpulan yang menggelar diri mereka sebagai Tentera Kesultanan Sulu dan menjadi pengikut Sultan Sulu Jamalul Kiram III terus degil sehingga memaksa pihak keselamatan bertindak.

    ReplyDelete
  14. Malangnya dalam keadaan kerajaan Malaysia bertungkus lumus untuk mengelak pertempuran berdarah daripada berlaku serta menyelesaikan kemelut ini secara aman dan diplomatik, pembangkang pula cuba menangguk di air keruh.

    ReplyDelete
  15. Naib Presiden PKR, Tian Chua menuduh UMNO menjadi dalang di dalam insiden tersebut kononnya untuk mengalih pandangan rakyat daripada masalah pendatang asing di Sabah.

    ReplyDelete
  16. Malah Tian Chua semakin celupar mulutnya apabila cubamengaitkan insiden Lahad Datu dengan insiden berdarah kumpulan Al Maunah di Bukit Jenalek, Sauk pada tahun 2000 yang didakwanya didalangi UMNO.

    ReplyDelete
  17. Apabila mereka tidak mampu untuk menjawab dakwaan agensi berita asing bahawa pihak pembangkanglah yang menjadi dalang kepada pencerobohan itu, PKR dengan cepat-cepat menuding jari kepada UMNO tetapi fakta yang menjelas menunjukkan kepada jalan cerita yang berlainan.

    ReplyDelete
  18. Pertama, portal berita Philippine Daily Inquirer melaporkan pihak perisikan Filipina telah mengenalpasti tiga kumpulan yang mendalangi insiden pencerobohan itu yang mana salah satunya adalah pihak pembangkang dari Malaysia.

    ReplyDelete