Search This Blog

Friday, March 1, 2013

Lahad Datu stand-off: Two Sulu gunmen shot dead

FELDA SAHABAT (LAHAD DATU): At least two Sulu gunmen are believed killed and three policemen injured in an encounter in Tanduo village this morning.

According to first reports emerging from Tanduo village, the three injured cops were being airlifted to Sandakan. (pic on left - Army in Lahad Datu Town)

As of 12.45pm, villagers say they were still hearing gunshots.

However, Malaysian security forces have yet to confirm the first reports emerging from gunfire heard at Tanduo village from about 11am Friday.

Police have also decline to comment if the gunfire was the start of a move against the gunmen led by Azzimudie Kiram, the younger brother of self proclaimed Sulu Sultan Jamalul Kiram III.

The Star's attempt to contact Azzimudie went into answering mode but he has reportedly told a Philippines radio around 10.20am that they were being shot at and they had to defend themselves.

He claimed there were casualties on his side.

Azzimudie, who claimed that he was also involved in the shooting, said that the Malaysian security forces suddenly came in and the fire fight started.

He said he did not know if any of the Malaysian policemen were injured but he vowed not to retreat or call for a ceasefire.

Azzimudie said that his group will not retreat or call for a ceasefire but continue to defend themselves at Tanduo village which they have been occupied by about 180 followers including 30 gunmen since Feb 9.

As word of the shooting filtered out, parents in Lahad Datu and surrounding Felda Sahabat oil palm plantations and nearby Tungku, rushed to pick up their children, forcing schools to close.

Many shops in Lahad Datu town about 165kms away from Felda Sahabat 17 had also closed.

At the entrance to Felda Sahabat 17 where the Sulu group is holed up there heavy security presence with at least two ambulances of standby with a medical team.

12 comments:

  1. Pencerobohan Lahad Datu hanya sandiwara!!! – bekas Laksamana TLDM

    Bekas Ketua Staf Logistik Markas Armada TLDM, Laksamana Pertama (B) Imran Abd Hamid tidak menolak kemungkinan pencerobohan 100 lelaki bersenjata di Lahad Datu, Sabah sebagai sandiwara.

    “Ini kes yang dirancang. Saya tak percaya TLDM tak efisien. Kita ada bot laju, CB90 (combat boat) Saya tak fikir mereka (penceroboh bersenjata) boleh terlepas.

    “Ini semua untuk manfaat politik. Sama macam Al-Maunah. Tak masuk akal satu Land Rover boleh bawa ratusan rifle, orang tak perasan dan masuk (kem) buka armory.

    “Fikir punya fikir, macam sandiwara,” katanya kepada Keadilan Daily.

    Imran berkata, perairan negara dikawal empat agensi penguatkuasa iaitu Polis Marin, Agensi Penguatkuasa Maritim Malaysia (APMM), Kastan Diraja Malaysia dan TLDM.

    “Kita ada ‘Operasi Pasir Laut’ antara tentera dan polis. Tak malukah tentera sudah jaga, orang lain boleh masuk?” katanya.

    Ops Pasir Laut ialah operasi keselamatan perairan dan kepulauan pantai utara dan timur Sabah oleh Markas Angkatan Bersama (MAB) Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

    Ops Pasir Laut dikawal selia Pusat Kawalan dan Sistem Pengawasan (JRCC) dengan kelengkapan pesawat tanpa juruterbang (UAV), bot tempur kapal peronda ATB dan helikopter Nuri.

    Antara peralatan canggih ditempatkan sepanjang ‘laluan panas’ ialah 12 radar dengan kemampuan mengesan pergerakan kapal mahupun bot kecil pada jarak 100 kilometer.

    Kawasan seliaan MAB meliputi 22 pulau dan 11 pesisiran pantai sepanjang 1,577 kilometer dari Tawau hingga Kudat.

    Pandangan itu turut dipersetujui bekas Timbalan Panglima Angkatan Tentera Darat, Lt Jen (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid.

    “Ikut senario, ia mungkin satu perancangan. Ada kemungkinan ia direka-reka. Walaupun tak boleh buat spekulasi, saya boleh beri jawapan jika ada di sana,” katanya.

    Lebih 100 lelaki dari selatan Filipina berpakaian ala tentera dan bersenjata api menceroboh ke Lahad Datu, Sabah pada 12 Februari lalu.

    Polis pada 17 Februari membuat kenyataan untuk mengusir pulang ke negara asal penceroboh yang dikepung di Kampung Tanduo, Lahad Datu.

    Pada 23 Februari, Wisma Putra bersetuju dengan permohonan kerajaan Filipina yang meminta tangguhan proses masa pengusiran kumpulan penceroboh berkenaan.

    ReplyDelete
  2. The people should refrain from speculating on the situation in Lahad Datu.

    ReplyDelete
  3. Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, sahkan jawatankuasa siasatan khas diwujudkan Malaysia dan Filipina untuk menyiasat dakwaan pembabitan pembangkang dalam kes pencerobohan di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  4. siasatan itu dijalankan secara berasingan kedua-dua pihak kerana Malaysia dan Filipina sama-sama mahukan kepastian dalam dakwaan itu yang dianggap sebagai serius.

    ReplyDelete
  5. Perdana Menteri turut memuji tindakan berani penduduk kampung di Semporna yang menumpaskan seorang penceroboh yang dianggap beliau bukti penduduk setempat tidak bersetuju dengan kes pencerobohan di Lahad Datu.

    ReplyDelete
  6. Antara bukti yang menunjukkan campurtangan dari pakatan haram ini adalah, Tian Chua cuba selamatkan dirinya sendiri apabila pemergiannya ke Filipina bersama Sivarasah terdedah kerana kebodohannya sendiri bila Tian Chua ni 'twit' kononnya dia sibuk ke hulu ke hilir..dalam dan luar Negara.

    ReplyDelete
  7. Anwar juga telah dilihat di Filipina.Beliau bersama Tian Chua dan Sivarasa untuk berjumpa Nur Misuari yang terkenal dengan kaki pow..makan sorang..dah banyak dana dari seluruh negara Islam dia sakau..akhirnya penyokong sendiri berpecah dan buat group lain semata-mata nak selamatkan Islam yang tertindas d sana..malah hingga kini Nur Misuari hidup bagaikan jutawan.

    ReplyDelete
  8. Malahan kita boleh lihat puak pakatan haram yang mengangkat komunis sebagai pejuang negara manakala anggota keselamatan negara sebagai petualang telah menghina dan mengetawakan anggota polis yang telah terkorban dalam operasi membenteras penceroboh Sulu.

    ReplyDelete
  9. Insiden tembakan di Kampung Tanduo, Lahad Datu sememangnya amat pahit dalam sejarah.

    ReplyDelete
  10. Dalam pertempuran di kubu kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa sebagai tentera Kesultanan Sulu dari selatan Filipina itu , dua anggota komando polis Inspektor Zulkifli Mamat, 29, dan Koperal Sabarudin Daud, 46, telah terkorban setelah terkena tembakan daripada kumpulan penceroboh itu di kampung tersebut yang terletak kira-kira 130 kilometer dari pekan Lahad Datu.

    ReplyDelete
  11. Kumpulan penceroboh bersenjata itu telah menggunakan taktik mengibarkan bendera putih (sebagai tanda menyerah diri) untuk memerangkap anggota polis komando VAT 69.

    ReplyDelete
  12. Dua anggota polis yang terbunuh itu telah melihat bendera putih dikibarkan sebelum rakan kumpulan penceroboh itu memerhati gerakan anggota polis itu sebelum melepaskan tembakan. Sememangnya ianya satu perangkap oleh kumpulan itu dan ia adalah satu taktik pengecut

    ReplyDelete