Search This Blog

Tuesday, September 30, 2014

Not proper for Junz to ask public to pay for his folly

KOTA KINABALU - DAP Likas Assemblyman Junz Wong should set a good example to young people by not behaving like a spoiled child with a bloated ego, said the SAPP new Wanita leader Chia Miu Lee.

Reacting to news reports that DAP was organising a fund raising dinner to fund a legal action by Junz Wong against the Sabah Legislative Assembly for suspending him for six months, Chia said:

"To ask the public to pay money merely to cover up his folly in the Suria girl case is the height of irresponsibility," she said at a press conference here Monday.

"Nobody asked him to manipulate the innocent girl to lodge a police report which turned out to be a false report that is punishable under the law.



Nobody asked him to post photos of himself at the police station showing his thumbs up to make more people believe that the police reports and the attack on the Suria girl were indeed true," she said.

"As for his suspension by the Assembly, nobody asked him to repeat the lie in the Legislative Assembly," asked Chia.

For the record, even the opposition leader Datuk Lajim Ukin, had admitted that Junz Wong should be penalised, although less harshly, for being guilty of lying to the Assembly.

"The victims of this charade of Junz is the innocent girl and her family. For the sake of the girl and family, we ask Junz to admit his mistake and move on.

Serve the people who elected you, set up a service centre or something instead of keep playing petty politics."

"The frivolous attempt to sue the Legislative Assembly will prolong the trauma suffered by the girl and her family who must be allowed the time, space and privacy to recover from Junz's publicising of their private family matter.

"This is because the case will take months, if not years, and the whole episode of the girl's private family matter will be played out in public all over again.

All these because of Junz and his ego.

"Junz should feel ashamed for causing even more agony to the girl and family.

In trying to be a hero, Junz has tragically turned the girl's private family matter into a public embarrassment," she said.

Versi Melayu

Adun DAP Likas harus beri teladan yang baik : Chia 

KOTA KINABALU: Adun DAP Likas Junz Wong sepatutnya memberikan teladan yang baik kepada belia muda dengan tidak bersikap seperti kanak-kanak yang terlalu dimanjakan dengan ego yang keterlaluan, kata Pembantu Wanita SAPP baru, Chia Miu Lee.

Reaksi Chia terhadap laporan berita bahawa DAP telah menganjurkan satu majlis makan malam mengutip derma untuk membiayai tindakan undang-undang oleh Junz Wong terhadap Dewan Undangan Negeri kerana menggantung beliau selama enam bulan, Chia berkata: “Meminta orang awam untuk membayar wang sekadar menutupi kebodohannya di kes gadis Suria adalah amat tidak bertanggung-jawab,” katanya dalam satu sidang akhbar di sini pada Isnin.

“Tiada sesiapapun yang meminta beliau untuk manipulasikan gadis tidak bersalah itu untuk membuat laporan polis yang mana sebaliknya adalah laporan palsu yang boleh dihukum di bawah undang-undang. Tiada yang menyuruh beliau (Wong) untuk mengepos gambar-gambarnya di balai polis dengan menunjukkan isyarat terbaik untuk membuatkan lebih ramai orang percaya bahawa laporan polis berkenaan dan serangan terhadap gadis Suria terbabit benar belaka,” katanya.

“Mengenai penggantungannya oleh Dewan itu, tiada sesiapa yang meminta beliau untuk mengulangi penipuan itu di Dewan Undangan,” soal Chia.

Untuk rekod, sedangkan pemimpin pembangkang Datuk Lajim Hj. Ukin telah mengakui bahawa Wong sepatutnya .didenda, walaupun hukuman ringan, kerana bersalah menipu kepada Dewan.

“Mangsa kepada kepura-puraan Junz ini adalah gadis yang tidak bersalah itu dan keluarganya. Demi gadis itu dan keluarganya, kami meminta Junz untuk mengakui kesilapannya dan teruskan hidup.

Beri khidmat kepada rakyat yang telah memilih anda, dirikan satu pusat perkhidmatan atau sesuatu daripada terus bermain politik yang remeh-temeh.”

“Cubaan semberono untuk mendakwa Dewan Undangan akan memanjangkan trauma yang dideritai oleh gadis terbabit dan keluarganya yang mesti diberikan masa, ruang dan privasi untuk pulih semula kerana Junz memberi publisiti kepada perkara peribadi keluarga mereka.

“Ini adalah kerana kes itu akan mengambil masa yang lama, dan seluruh episod kehidupan peribadi keluarga gadis itu akan dimainkan semula berulang kali di tempat awam. Semua ini kerana Junz dan egonya.

“Junz sepatutnya merasa malu kerana menyebabkan gadis dan keluarganya terseksa. Dalam cubaannya menjadi hero, Junz secara tragisnya menyebabkan kehidupan peribadi keluarga gadis itu menjadi suatu yang memalukan awam,” katanya.

No comments:

Post a Comment