Search This Blog

Monday, March 12, 2012

RCI, Mahathir Wajar Dihukum Mati?



By Mutalib M.D

"SAYA terkejut ketika Pesuruhjaya Polis Sabah, Maulana Babjee memanggil saya dan mengarahkan saya membunuh beberapa orang Kadazan dan Cina untuk mencetuskan rusuhan kaum. Saya tergamam!" kata Mantan Ketua Daerah Sandakan, OKK Asainar Bin M.P. Ebrahim @ Hassnar.

Asainar Bin M.P. Ebrahim @ Hassnar adalah salah seorang bekas tahanan ISA yang paling lantang menyuarakan isu PATI dan kad pengenalan Projek. Beliau merupakan salah seorang daripada 52 tahanan ISA yang menjadi dalang sindiket kad pengenalan projek.


Hassnar juga menjadi salah seorang saksi dalam perbicaraan Petisyen Pilihanraya DUN Likas 1999 yang telah membuat pengakuan bersumpah dan telah menulis surat kepada saya dan sekaligus membuat pengakuan secara terbuka yang telah dimasukkan ke dalam buku saya 'IC PROJEK-Agenda Tersembunyi Mahathir?' dan dipetik oleh Datuk Dr Jeffrey Kitingan sebagai bukti untuk mengukuhkan bukti di dalam bukunya 'Justice For Sabah' (Keadilan Untuk Sabah).

Demam PATI belum sembuh, sekembalinya daripada bercuti selama sebulan di India, Hassnar mencabar polis menangkapnya jika ingin mengambil kenyataan kerana dia enggan memberikan keterangan. Ikuti temu bual saya dengan beliau.

Mutalib: Bolehkah saudara beritahu saya kenapa enggan memberi kenyataan kepada polis yang ingin menyiapkan kertas siasatan sebelum mereka mengemukakan perkara ini ke Bukit Aman walaupun mereka menghubungi saudara sejak tahun lalu?

HASSAR: Saya tidak faham statement apa lagi yang mereka mahu. Mereka telefon saya bertubi-tubi. Saya merasa hak saya sebagai warganegara terganggu. Saya sudah bosan dengan semua ini. Tidakkah boleh mereka melihat saya senang dan ingin mencari kedamaian sehingga terpaksa melancong ke India.

Mereka menahan saya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri selama dua bulan pada tahun 1988 dan Tahanan Kediaman Terhad selama dua tahun di atas kesalahan yang dirancangkan ke atas saya.

Tidak cukupkah mereka mengambil kenyataan saya selama dua bulan semasa di dalam tahanan ISA. Polis ini hipokrit. Saya tidak lagi percaya kepada polis. Jika mereka mahu, mereka tangkap saya dan dakwa saya di mahkamah. Saya tidak akan memberi keterangan atau kenyataan kepada polis. Saya mahu rakyat tahu apa yang polis dan pemimpin politik lakukan.

Mutalib: Bukankah saudara boleh dituduh menghalang tugas polis kerana enggan memberi kerjasama dan didakwa di bawah Kanun Acara Jenayah?

Hassnar: Mereka boleh tangkap saya, tetapi saya tetap akan berdiam diri melainkan mereka menghadapkan saya ke mahkamah. Saya sudah bagi keterangan di Mahkamah dan mereka boleh gunakan keterangan berkenaan dan selama ditahan selama dua bulan, mereka telah mencungkil banyak rahsia daripada saya, tetapi kenapa sampai sekarang masih mahu mengambil statement? Kenyataan apa lagi?

CABAR....Hassnar mencabar Jabarkhan (dalam bulatan) memberi keterangan di mahkamah dan berhenti bercakap kosong.

Mutalib: Menurut Haji Jabar Khan, kenyataan saudara tidak betul kerana dia menyimpan banyak rahsia yang saudara tidak tahu?

Hassnar: Dia boleh berkata apa sahaja. Dia boleh buat pelbagai persepsi. Tetapi pernahkah dia memberi keterangan di mahkamah berhubung isu ini?

Dia salah seorang anggota sindiket kad pengenalan projek yang ditahan di bawah ISA kerana terlibat dengan Ops Gembleng yang berorientasikan wang ringgit. Saya tidak pernah menerima walau satu sen pun daripada PATI yang diberikan kad pengenalan.

Saya bekerja untuk parti Berjaya dan bukan mengkayakan diri sendiri. Saya cabar Jabar Khan memberi keterangan di mahkamah dan buat keterangan bersumpah. Jika tidak, lebih baik beliau berdiam diri. Namun saya harap Jabar akan memberitahu siapa yang terlibat dan sejauh manakah petualangannya. Insaflah. Umur kita bukan panjang.

Mutalib: Bolehkah saudara ceritakan kembali bagaimana saudara terlibat dengan sindiket ini?

Hassnar: Ketika itu saya dilantik sebagai Ketua Daerah Sandakan dan telah terlibat secara langsung di dalam proses mengeluarkan kad pengenalan projek kepada para pendatang asing Indonesia dan Filipina sejak 1976 sehinggalah saya ditangkap di bawah Akta Kediaman Terhad selama dua tahun pada 1988.

Untuk makluman saudara, saya terlibat secara langsung dengan penubuhan Parti Berjaya sejak September 1976 dan ditugaskan untuk memantau pola pengundian bagi memastikan Berjaya mencapai kemenangan mutlak dan menumbangkan USNO yang menderhaka kepada Kerajaan Persekutuan.

Ketika itu pola pengundian berkisarkan kepada 20 kawasan Islam, 20 kawasan bukan Islam dan 08 kawasan Cina. Kemenangan tipis pada tahun 1976 memberikan pengajaran bahawa Berjaya harus mencari jalan bagaimana mahu mendapatkan 20 kawasan Kadazandusun.

Hanya satu jalan yang terbuka iaitu menambah jumlah pengundi Islam dan tidak ada jalan lain melainkan merekrut pendatang asing atau pendatang asing tanpa izin (PATI) Filipina yang kebanyakannya bertaraf pelarian dan di bawah pengawasan Suruhanjaya Tinggi Pelarian Bangsa-Bangsa Bersatu (UNHCR) dan warga Indonesia yang bekerja di ladang kelapa sawit.

Pada mulanya saya dilantik sebagai Pemimpin Kemajuan Rakyat (PKR) bagi kawasan Sandakan Bandar, namun Datuk Harris Salleh telah menawarkan jawatan Ketua Daerah kepada saya. Samun saya keberatan menerima jawatan tersebut kerana pada hemat saya jawatan itu hanya sesuai untuk orang tua yang berpengalaman.

Hampir enam bulan jawatan tersebut kosong sejak kematian OKK Sheikh Abdul Aziz kerana saya tidak memberikan reaksi.

Sewaktu lawatan Datuk Harris Salleh ke Sandakan, dia mengarahkan saya menerima jawatan tersebut. Turut hadir dalam pertemuan tersebut ialah Hassan Alban Sandukong dan Datuk Stephen Wong. Saya terpaksa menerima jawatan itu kerana ketika itu tidak ada yang berani berkata 'TIDAK' kepada Datuk Harris.

Selepas memegang jawatan berkenaan, saya didatangi oleh Haji Lokman (Bekas Ketua Daerah). Dia menyerahkan satu fail 'RAHSIA' berhubung projek memberi kerakyatan Malaysia kepada PATI.

Saya agak terkejut kerana tidak menyangka perkara sebegini keji boleh berlaku dan didalangi oleh pemimpin tertinggi parti. Saya kesal kerana merasakan seolah-olah menjadi tali-barut dan penderhaka kepada negara, namun saya tidak mempunyai pilihan.

Saya diminta tandatangani 500 borang kosong HNR 10 atas kapasiti saya sebagai Ketua Daerah, apatah lagi borang kosong tersebut telah diakui sah oleh Pegawai Daerah tapi ditandatangani Hassan Alban Sandukong.

Sejak daripada itu, projek berkenaan berjalan terus dan beratus ribu PATI mendapat kerakyatan negara ini secara TIDAK SAH dan tidak melalui sebarang saringan Imigresen sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan. 

IC PROJEK....Beberapa tokoh ternama yang mendapat IC Projek daripada Harris?

Kerajaan Berjaya pada masa itu telah mempelopori pengeluaran kad pengenalan projek kepada PATI secara senyap pada tahun 1980 sehingga 1981.

Hasilnya Berjaya telah menang besar pada pilihanraya 1982. Mereka inilah yang diwarisi oleh UMNO dan memang diakui agak sukar untuk meminggirkan mereka daripada arena politik Sabah kerana jumlah mereka yang ramai dan sanggup melakukan apa sahaja asalkan terus memperolehi perlindungan dan jaminan keselamatan.

Mutalib: Apakah ada bukti atau tuduhan secara rambang?

Hassnar: Ada. Bukti banyak dan ada di mana-mana terutama bukti yang bergerak ke sana ke mari. Izinkan saya jelaskan secara ringkas. Pada tahun 1981, UNHCR ada memberi peruntukan sejumlah RM5 juta untuk mendirikan rumah pelarian di Kampung Bahagia, Sandakan; Kampung Kinarut, Papar dan beberapa lokasi terpilih di seluruh Sabah.

Salah seorang penerima rumah tersebut ialah Sharif Jul Bin Titing yang lahir di Jolo, Filipina dan merupakan pelarian 'MORO' yang tiba di Sabah pada tahun 1972. Beliau menerima rumah tersebut daripada UNHCR.

Tetapi pada hari ini beliau menjadi pengundi berdaftar di DUN Sekong, mempunyai beberapa permit teksi dan kereta sewa.

Paling menakjubkan beliau telah dilantik menjadi Ketua Anak Negeri Sekong oleh Kerajaan Barisan Nasional.

Jika Sharif Jul yang lahir di Jolo iaitu tempat Kumpulan Abu Sayyaf melancarkan perang gerilya boleh mendapat kad pengenalan projek dan dilantik sebagai Ketua Anak Negeri Sekong dan berkuasa untuk mengesahkan status Anak Negeri ketika itu, maka tidak hairan jika ramai lagi yang mendapat kerakyatan secara tidak sah. Bukti lain akan saya ceritakan kemudian kerana banyak rahsia yang perlu saya beritahu saudara untuk disampaikan kepada rakyat.

Mutalib: Jika Berjaya yang mengarah merekrut PATI sebagai pemilih berdaftar melalui pemberian kerakyatan songsang, kenapa tumbang kepada sebuah parti kecil?

HASSNAR: Pada 1985, Berjaya tumbang kepada PBS di dalam pilihanraya dan kekalahan ini meninggalkan kesan mendalam kepada keterlanjuran Datuk Harris merestui pengeluaran kad pengenalan projek kepada PATI kerana ada pihak tertentu telah menyalahgunakan kemudahan tersebut untuk tumbangkan Berjaya.

Berjaya tumbang kerana HNR 10 yang tidak mencapai sasaran sehingga rakyat menuduh Berjaya memberi kerakyatan kepada PATI. Datuk Harris memikirkan kalau betul-betul Berjaya menaja sindiket kad pengenalan projek mereka mesti menang, sebaliknya mereka tumbang kepada PBS pada pilihanraya penentuan tersebut.

Datuk Harris yakin projek tersebut yang didalangi oleh Kerajaan Persekutuan bukannya untuk mengekalkan Berjaya di tampuk kuasa, sebaliknya meramaikan pengundi Melayu untuk menjatuhkan Berjaya kelak dan memantau pola pilihanraya di Sabah pada masa akan datang dan yang menjadi sasaran pertama ialah Berjaya, tumbang dek sokongan membawa rebah Kuala Lumpur.

Mutalib: Selain saudara, siapa lagi yang terlibat dengan sindiket awal berkenaan?

HASSNAR: Sepanjang ingatan saya, Hassan Alban Sakudong (Datuk). Beliau telah menandatangani lebih 1,000 borang HNR 10 di antara tahun 1982 hingga 1983.

Mutalib: Apa yang terjadi selepas kejatuhan Berjaya kepada PBS dan apakah saudara terus terlibat atau menarik diri?

HASSNAR: Selepas kejatuhan Berjaya dan kegagalan rampasan kuasa oleh Tun Mustapha, Datuk Harris memanggil saya dan Datuk Yahya Lampong ke rumahnya di Likas. Datuk Harris memberi dua tiket kapal terbang meminta saya dan Datuk Yahya ke Kuala Lumpur untuk berjumpa dengan Datuk Megat Junid Megat Ayub yang ketika itu Timbalan Menteri Dalam Negeri.

BERSUBAHAT.....Datuk Salleh Japaruddin (kanan) turut bersubahat dalam Projek IC.

Pertemuan pertama diadakan di rumah Datuk Salleh Japaruddin, mantan Timbalan Ketua Menteri Sarawak (era Tun Abdul Rahman Yaakub). Kemudian keesokan harinya saya dan Datuk Yahya ke Pejabat Datuk Megat Junid.

Megat Junid bersetuju dengan rancangan Datuk Harris untuk meramaikan pengundi Melayu/Islam di era pemerintahan PBS sebagai rancangan jangka panjang untuk menumbangkan PBS dan mendaulatkan ketuanan Melayu di Sabah.

Datuk Megat Junid mengarahkan Pengarah Pendaftaran Sabah, Haji Sani dan Pengarah Imigresen Sabah, Dusmi Ibrahim datang berjumpanya di Kuala Lumpur.

Mutalib: Adakah saudara menghadiri apa-apa mesyuarat khas dan siapa yang terlibat?

HASSNAR: Januari 1986, saya dan Datuk Yahya menghadiri mesyuarat khas bersama Dusmi Ibrahim, Mohd. Yaakub (Setiausaha KDN), Tan Sri Ahmad (Pengarah M6), Tan Sri Alwi Jantan (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam), Datuk Halim Harun (Ketua Pengarah Imigresen Malaysia), Haji Sani Adnan (Pengarah JPN) dan tiga orang pegawai Polis di-Raja Malaysia yang dipengerusikan oleh Datuk Megat Junid.

Dalam mesyuarat tersebut Datuk Megat Junid berkata nasib dan masa hadapan orang Islam di Sabah berada di hujung tanduk jika mereka tidak berbuat sesuatu, terutama meramaikan pengundi Islam melalui pemberian kad pengenalan projek.

Setelah berbincang panjang lebar, Sani Adnan meminta tangguh kerana memikirkan kaedah tersebut tidak betul dan membahayakan keselamatan dan kedaulatan negara, lalu bersurai kami balik ke Kota Kinabalu.

Mutalib: Bermakna projek berkenaan dibatalkan kerana Haji Sani Adnan tidak bersetuju?

HASSNAR: Tidak. Projek berkenaan diteruskan. Tidak lama selepas mesyuarat pertama, Datuk Harris minta saya dan Datuk Yahya Lampong ke Kuala Lumpur sekali lagi berjumpa dengan Datuk Megat Junid untuk mendapatkan persetujuan meneruskan projek pengeluaran kad pengenalan projek kepada PATI.

Datuk Megat Junid bersetuju dengan permintaan Datuk Harris tetapi meminta RM 2 juta sebagai ongkos untuk menjalankan 'PROJEK RAHSIA' tersebut.

Datuk Yahya terus menelefon Datuk Harris. Datuk Harris minta kami balik dulu ke Kota kinabalu dan minta Datuk Yahya sampaikan hasratnya untuk berjumpa Datuk Megat Junid. Saya tidak bercakap dengan Datuk Harris tetapi Datuk Yahya.

Mutalib: Adakah Datuk Harris dapat berjumpa dengan Datuk Megat Junid dan di mana? Adakah saudara ikut hadir?

HASSNAR: Datuk Megat Junid setuju jumpa Datuk Harris, tetapi bukan di dalam negeri dan masanya akan diberitahu kelak. Dua minggu selepas itu Datuk Megat Junid beritahu saya dia ada di Hotel The Peninsula, Hong Kong dan bersedia untuk jumpa Datuk Harris. Saya sampaikan berita ini kepada Datuk Harris yang hanya mengiyakan sahaja. Saya tidak hadir dalam perjumpaan rahsia empat mata tersebut di Hotel Peninsula Hong Kong.

Mutalib: Bagaimana saudara yakin bahawa Datuk Harris bertemu Datuk Megat Junid secara empat mata?

HASSNAR: Saya yakin mereka telah berjumpa kerana tidak lama selepas itu, Datuk Harris meminta saya dan Datuk Yahya jumpa Datuk Megat Junid sekali lagi di pejabatnya. Datuk Megat Junid menyerahkan 20,000 borang HNR 3 kepada saya untuk disampaikan kepada Datuk Harris.

Mutalib: Apa Datuk Harris buat dengan borang HNR 3 tersebut?

HASSNAR: Ketika kami sampai di Kota Kinabalu bersama borang HNR 3, sudah ramai orang menunggu di Pejabat Datuk Harris untuk mengisi borang HNR 3, termasuk cap jari dan gambar. 

Kesemua 20,000 borang HNR 3 habis dibahagikan kepada petugas dan pemimpin kanan Berjaya. Antara yang menerima borang kosong HNR 3 ialah Ghafur Salleh, Lajim Yusof, KK Laugan Tarki, Murtaza dan ramai lagi; namun Ansari Abdullah yang turut hadir enggan menerima borang HNR 3 tersebut.

NEGARAWAN.....Ansari (kiri) berani berkata TIDAK kepada Harris dan tidak pernah terlibat dengan IC Projek.

Mutalib: Maksud saudara Ansari tidak terlibat dalam kerja merekrut warga asing menjadi warganegara songsang?

HASSNAR: Ya, dia secara jujur mengakui di hadapan Datuk Harris yang dia tidak mahu terlibat dan meminta maaf kerana tidak sanggup menurut perintah Datuk Harris. Hanya dia seorang sahaja yang tidak terlibat dan enggan terlibat. Dia benar-benar seorang negarawan.

Mutalib: Apa yang terjadi dengan 20,000 borang HNR 3 yang telah diagehkan itu?

HASSNAR: Tidak lama selepas itu, hanya 11,000 borang HNR 3 dikembalikan kepada saya dan Datuk Harris meminta saya ke Kuala Lumpur untuk menyerahkan sendiri borang tersebut kepada Datuk Megat Junid.

Saya diiringi oleh Inspektor Jamail Ismail berjumpa dengan Datuk Megat Junid di pejabatnya. Projek 'HARAM' tersebut berjalan terus sehingga beratus ribu kad pengenalan projek dikeluarkan kepada PATI Indonesia, Filipina dan Pakistan.

Mutalib: Macam mana pula saudara boleh tertangkap sedangkan saudara hanya menjalankan tugas yang telah dipersetujui oleh Datuk Megat Junid dan Datuk Harris?

HASSNAR: Haji Sani telefon saya dan beritahu Datuk Megat Junid mahu berjumpa dengan saya. Saya terus ke Kuala Lumpur dan diberitahu Datuk Megat Junid berada di rumah Datuk Salleh Japaruddin. 

Ketika tiba di rumah Datuk Salleh, Akhbar Khan menyambut saya dan membawa saya berjumpa Datuk Megat Junid di dalam rumah tersebut.

Menurut Datuk Megat Junid, ada perundingan di antara Parti Bersatu Sabah dengan UMNO dan dalam perundingan tersebut Datuk Pairin Kitingan minta Dr Mahathir tangkap saya.

Datuk Megat Junid menasihatkan agar projek tersebut dihentikan buat sementara waktu. Saya balik ke Kota Kinabalu dan beritahu Datuk Harris amaran Datuk Megat Junid. 

Namun Datuk Harris kata itu kerja gila. Kalau mahu tangkap kenapa harus beritahu dan menganggap Datuk Megat Junid hanya mahu mengadakan perang psikologi dengannya. 

Datuk Harris mengarahkan projek tersebut diteruskan dan jangan pedulikan amaran tersebut. Tidak kurang daripada 30,000 lagi borang HNR 3 telah diberi kepada PATI di seluruh Sabah.

Pada suatu hari, Piting Ali (Allahyarham) menghubungi saya dan mengakui dia sudah lama terlibat dengan projek tersebut, namun hanya menggunakan borang HNR 10 sahaja. 

Apabila saya berjumpa dengan Piting saya terkejut kerana rumah Piting sudah menjadi Pejabat Pendaftaran kerana lengkap dengan borang HNR 1, HNR 3 dan HNR 10. Piting sendiri memberi nama kepada PATI bagi mengelakkan dikenali atau bertindih dengan sebarang dokumen mereka.

Piting memberi beberapa borang HNR 1, HNR 3 dan HNR 10 kepada saya untuk digunakan dengan segera tanpa perlu bersusah payah berjumpa Datuk Megat Junid atau pegawai pendaftaran. Saya sendiripun tidak tahu bagaimana Piting boleh memperoleh borang HNR 1 dan HNR 10 sedangkan saya hanya diberi borang HNR 3 oleh Datuk Megat Junid. 

Kata orang, sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga. Saya ditangkap di Lapangan Terbang Subang bersama borang HNR 1, HNR 3 dan HNR 10 yang diberikan oleh Piting kepada saya.

Inilah perangkap yang tidak terlihat oleh saya, terutama ketika Piting menghubungi saya kerana ketika itu saya terlalu memikirkan kesihatan isteri saya sehingga lupa bahawa segala perlakuan saya selama ini telah diperhatikan dan menunggu masa ketika saya membuat kesilapan untuk dicekup oleh mereka yang menjadi dalang sebenar di sebalik projek haram ini.

Mutalib: Di mana saudara di tahan dan berapa lama dan kenapa saudara dibebaskan tanpa dihantar ke Kamunting?

HASSNAR: Saya terus di bawa ke Ibu Pejabat Polis di Jalan Bandar dan kemudiannya dalam keadaan mata tertutup dipindahkan ke suatu tempat yang saya percaya Kuala Kubu Bahru dan ditahan di sana di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri.

Setelah dua bulan dalam tahanan, akhirnya saya diberikan dua pilihan sama ada ditahan selanjutnya atau dibebaskan dengan satu syarat. Seorang pegawai Polis menulis sesuatu di atas sehelai kertas. Setelah selesai menulis, pegawai itu mengoyak kertas itu kepada dua bahagian.

Pegawai itu memberitahu kertas di tangan kirinya adalah kenyataan yang tidak benar dan kertas di tangan kanannya adalah kenyataan yang benar.

Saya diberikan satu pilihan untuk memilih satu kertas sahaja dan diberi amaran bahawa jika saya memilih yang benar akan ditahan, sebaliknya akan dilepaskan jika memilih yang tidak benar.

Saya pun memilih kertas yang berada di tangan kirinya iaitu kenyataan yang tidak benar dengan harapan akan segera dilepaskan tetapi saya tidak tahu apa isi kandungannya kerana tidak dibenarkan melihat kertas tersebut. 

Semasa menurunkan tandatangan di kertas tersebut saya tidak dibenarkan melihat isi kandungannya. Saya dibebaskan dengan satu syarat tambahan lagi iaitu tidak boleh menghubungi sebarang wartawan atau media.

Saya ditangkap semula jika membuat sebarang kenyataan akhbar atau bertulis. Saya kembali ke Sandakan dan terus dikenakan Tahanan Kediaman Terhad selama dua tahun sehingga 1990.

Mutalib: Kenapa saudara menghubungi saya untuk mendedahkan perkara ini dan kenapa tidak tulis terus kepada pihak yang berwajib?

HASSNAR: Saya kini insaf menjadi 'hamba abdi' kepada pemimpin politik yang kononnya memperjuangkan nasib dan masa hadapan bangsa 'Melayu', sebaliknya menjadi petualang negara, bertopengkan kuasa dan membelakangkan undang-undang serta perlembagaan negara. 

Saya menghubungi saudara kerana percaya hanya saudara berani menulis isu penting ini. Semoga pengakuan saya memberikan kesedaran kepada anak jati Sabah bahawa 'HAK' kita telah dirampas dan kita berada dalam situasi yang genting kerana kita akan berhadapan dengan dilema kepupusan 'Bangsa Melayu Jati' kerana ditenggelami spesis Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI).

Mereka ini telah diberikan kerakyatan secara tidak sah, tetapi 'DIHALALKAN' oleh undang-undang negara semata-mata untuk memuaskan nafsu para pemimpin yang tamakkan kuasa politik dan kekayaan untuk diri dan keluarga.

Kini kita harus bangkit bersama untuk menentang ketidak adilan dan menebus maruah bangsa kita yang tergadai sebelum terlambat. Jika semasa saya ditahan hanya terdapat sekitar 300,000 PATI yang mendapat kewarganegaraan ini secara tidak sah, namun kini sudah lebih sejuta orang asing telah diberikan kerakyatan 'MALAYSIA' melalui pintu belakang dan daripada jumlah tersebut sudah melahirkan lebih dua juta generasi 'TERAPUNG' di negara ini dan akan secara automatik mendapat kerakyatan negara ini kerana ibu bapa mereka telah mendapat kad pengenalan Malaysia.

Mutalib: Adakah kini saudara benar-benar insaf. Adakah masih ada harapan untuk rakyat Sabah mengatasi isu ini?

Sebagai rakyat Malaysia, saya mohon maaf dari hujung kaki sehingga ke hujung rambut daripada rakyat Sabah khasnya dan rakyat Malaysia amnya kerana terlanjur menjadi tali barut para pemimpin yang rakus sehingga kita kini berhadapan dengan situasi yang genting.

Kita harus menangani isu ini secara bersama demi menyelamatkan maruah bangsa kita yang selama ini 'DIHINA' dan 'DILANYAK' oleh Kerajaan Persekutuan yang mengamalkan dasar pecah dan perintah sehingga kita kini menjadi bangsa minoriti bagi memudahkan mereka terus menjadi tuan dan kita akan menjadi hamba sampai bila-bila.

Memang masih belum terlambat kerana kita masih mampu kenalpasti mereka yang telah mendapat kerakyatan secara tidak sah dan saya berjanji akan bersama saudara dan NGO lain meneruskan perjuangan murni ini dan saya bersedia pada bila-bila masa memberikan keterangan di mahkamah untuk menegakkan kebenaran yang kini semakin dinafikan oleh Kerajaan Persekutuan.

Mutalib: Kenapa saudara memohon agar Mantan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir menangkap saudara walaupun saudara telah dibebaskan daripada ISA?

HASSNAR: Pada 9 Ogos 1988 saya telah ditangkap di bawah ISA dan seterusnya merengkok dalam tahanan selama 2 bulan. Setelah dibebaskan saya dikenakan syarat Perintah Sekatan (Restricted Residence) selama 2 tahun.

Semasa dalam tahanan dan semasa menjalani hukuman Perintah Sekatan saya ada berulang kali meminta kepada semua Pegawai Polis yang menangkap dan menyiasat kes saya supaya mendakwa saya di Mahkamah jika saya ada melakukan sebarang kesalahan terhadap negara ini. Permohonan, rayuan dan permintaan saya tidak pernah diambil perhatian sehingga sekarang.

Apabila Anwar Ibrahim ditangkap, Dr. Mahathir berulang kali berkata negara ini ada undang-undang dan mereka yang bersalah perlu dihadapkan ke muka pengadilan.

Sehubungan itu, saya mencabar Mahathir membuka semula kes penangkapan dan penahanan saya seterusnya mendakwa saya di Mahkamah atas semua kesalahan yang dituduh telah saya lakukan terhadap negara ini sehingga saya ditahan selama 2 bulan dan dikenakan Perintah Sekatan selama 2 tahun.

Mutalib: Adakah Dr Mahathir memberikan respon dan polis tangkap saudara?

HASSNAR: Tidak. Mereka tidak memberikan sebarang respon sehingga ke hari ini.Tetapi polis menangkap saya atas tuduhan lain dan bukan IC Projek.

Mutalib: Kenapa saudara tidak menyaman pihak yang telah mempergunakan saudara?

HASSNAR: Saya telah berbincang dengan beberapa peguam dan panel penasihat saya untuk membuat tuduhan bahawa Dr Mahathir bersama Dato' Megat Junid Megat Ayob, bekas Timbalan Menteri dalam Negeri dan Datuk Harris B Mohd Salleh bekas Ketua Menteri Sabah telah mengkhianati rakyat negara ini terutama rakyat negeri Sabah dengan memberikan Kad Pengenalan Biru kepada puluhan ribu rakyat asing dari Filipina dan Indonesia menjadikan mereka rakyat Malaysia melalui proses yang tidak direstui undang-undang. Tetapi tidak ada peguam yang berani mengambil kes ini. Sekarang sudah terlewat kerana Limitation Act.

Mutalib: Di permulaan wawancara tadi saudara mengatakan bahawa ada personel lain yang boleh dijadikan bukti PATI yang mendapat KP Projek?

HASSNAR: Ya. Saya sedia mengatakan isteri Mantan Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Hassan Alban Hj Sandukong iaitu Datin Nurfideri Bederi adalah 'PENDATANG HARAM' dari Filipina yang telah diberikan kerakyatan Malaysia secara haram oleh Kerajaan Barisan Nasional Mahathir.

PATI.....Datin Nurifideri Bederi bersama Mark Hunter, Juara Pidato Dunia dan suaminya, Tan Sri Hassan Alban Sandukong. Malang sekali kerana Hassnar kata Nufirideri adalah 'Datin PATI'.

Saya harap dakwaan ini dapat disiasat dan tindakan diambil terhadap Datin 'Pendatang Haram' yang saya sebutkan bersama mereka yang telah bersubahat menandatangani semua borang bagi melayakkannya memegang kad pengenalan biru.

Mutalib: Dr Mahathir terlibat secara secara personel dalam sindiket ini?

HASSNAR: Ya. Dr Mahathir terlibat langsung memberi restu kepada Datuk Megat Junid menjalankan projek haram tersebut dan memberi kuasa penuh kepada Megat Junid selaku Timbalan Menteri Dalam Negeri. Mahathir tidak boleh nafikan penglibatannya. Tanpa restu dia, projek ini tidak berjalan dan saya tidak merengkok dalam tahanan ISA selama 2 bulan dan kediaman terhad selama 2 tahun.

PETUALANG.....Mahathir dan Megat Junid (kiri) adalah pengkhianat kepada negara. Memandangkan Megat Junid sudah meninggal dunia, maka Hassnar mencadangkan agar Mahathir dihukum mati!

Saya cabar Mahathir tangkap saya dan hadapkan saya ke Mahkamah ketika dia berkuasa. Jika kerajaan sekarang mahukan bukti yang jelas dan selesaikan isu ini Mahathirlah yang perlu menjawab semua ini.

Kenapa dia harus dilindungi? Pengkhianatan yang dia buat kepada negara terlalu besar iaitu 'MENDERHAKA' kepada 'YANG DIPERTUAN AGONG' dan hukuman yang setimpal adalah 'HUKUMAN MATI' mandatori!

Mutalib: Apakah kesan paling ketara akibat warga asing songsang ini?

HASSNAR: Kehadiran mereka bukan untuk menambah bilangan umat Islam di Sabah tetapi dijadikan alat oleh ahli politik dari Semenanjung memecah belahkan rakyat negeri ini supaya memberi kemenangan kepada calon daripada parti yang sanggup menjadi 'kerbau dicucuk hidung' kepada pemimpin Kuala Lumpur untuk berkuasa di Sabah. Apabila rakyat Sabah berpecah maka semua hasil daripada negeri Sabah boleh dengan mudah menjadi milik orang luar dari Sabah.

Mutalib: Jika tidak silap saya saudara turut terlibat di dalam Rusuhan 1986 kerana saya lihat saudara dibawa dengan Black Maria daripada masjid Negeri. Sejauh mana penglibatan saudara dalam rusuhan tersebut?

HASSNAR: Semua pemimpin USNO dan Berjaya terlibat dalam Rusuhan 1986 kerana mendapat maklumat yang salah dan terhasut oleh sentimen keagamaan yang direka-reka oleh Tun Mustapha, Harris, Karim Ghani dan kuncu-kuncu mereka.

Saya juga tidak terkecuali, turut terpengaruh dengan hasutan pemimpin yang mengaku Islam tetapi menabur fitnah kepada PBS dan mencetuskan seolah-olah Kerajaan PBS Anti-Islam dan benar-benar menghina Islam sehingga mereka menghalalkan cara termasuk mengerah PATI dan Pelarian Perang di seluruh Sabah untuk memberontak dan mengatur beberapa siri rusuhan yang meletus di seluruh Sabah.

Saya dimasukkan ke Black Maria kerana saya mencabar polis menggari saya kerana menghalang saya masuk dan keluar Masjid Negeri Sabah untuk bersembahyang.

Mujur rusuhan yang ditaja oleh Tun Mustapah-Harris tidak menjadi kenyataan kerana keadaan masih terkawal walaupun beberapa orang meninggal dunia dan insiden letupan bom dan rusuhan terus berlaku.

Mutalib:Apakah insiden yang tidak dapat saudara lupakan dalam Rusuhan 1986?

HASSNAR: Gerakan haram untuk mencetuskan rusuhan tidak mencapai kejayaan kerana beberapa halangan sehingga desakan agar Kerajaan Persekutuan mengistiharkan Darurat seperti Peristiwa 13 Mei 1969 tidak kecapaian, walaupun perintah berkurung dikuatkuasakan beberapa hari.

BUNUH.....Maulana Babjee (kiri) telah mengarahkan Hassnar melakukan pembunuhan?
 
Saya terkejut ketika Pesuruhjaya Polis Sabah, Maulana Babjee memanggil saya dan mengarahkan saya membunuh beberapa orang Kadazan dan Cina untuk mencetuskan rusuhan kaum. Saya tergamam!

Saya katakan saya tidak bersenjata kerana senjata saya telah dirampas polis dalam beberapa pertikaian kerana mempertahankan tanah saya. Namun Maulana memulangkan senjata saya dan mengarahkan saya melakukan pembunuhan (nama mereka yang disuruh bunuh terpaksa dirahsiakan) demi membolehkan tercetusnya rusuhan kaum dan memaksa kerajaaan mengistiharkan 'MAGERAN' dan sekaligus menafikan peluang PBS memerintah.

Saya bukanlah pembunuh dan saya tidak tahu mahu berkata apa lagi jika Pesuruhjaya Polis Sabah yang diamanahkan untuk menjaga keamanan menyuruh saya membunuh rakyat yang tidak berdosa dan kemungkinan saya akan dibunuh selepas itu untuk menghapuskan bukti.

Mujur saya mempunyai kekuatan untuk membantah arahan polis, namun saya masih trauma sehingga hari ini dan tidak lagi mempercayai polis.

Mutalib: Sebagai warganegara Malaysia, apakah saudara puas hati dengan layanan yang diberikan oleh pihak polis?

HASSNAR: Saya amat sedih dengan kegelinciran maruah polis yang diperkudakan oleh pemimpin negara seperti Mahathir dan Megat Junid. Walaupun mahkamah belum menjatuhkan hukuman ke atas saya, tetapi polis telah melabelkan saya sebagai penjenayah. Selepas ditahan saya sekeluarga menderita. Sebaliknya penjenayah yang sebenar dapat hidup mewah dan berkuasa dengan angkuh dan sombong. Kini saki baki Polis yang menjadi rejim Mahathir-Megat masih berkuasa.

Justeru, jika benar negara ini ada undang-undang, saya menuntut supaya semua tuduhan ke atas saya dapat dibawa ke mahkamah untuk diadili.Jika tidak maka saya akan menganggap Mahathir dan Megat Junid sengaja menyalahgunakan ISA menangkap saya untuk menutup pengkhianatan mereka berdua terhadap rakyat Sabah.

Mutalib: Nampak sangat bahawa saudara amat membenci pihak polis sehingga saya dimaklumkan bahawa saudara sahaja yang berani menentang mereka dan apakah dendam kesumat sehingga saudara bertindak sedemikian?

GARI.....Apakah kerana digari dan dimalukan makan Hassnar berdendam dengan polis? Hassnar digari kerana kerana dituduh menghasut penduduk BDC membuat laporan polis setelah rumah mereka diroboh PDRM atas arahan Chong Kah Kiat?

HASSNAR: Hanya mereka yang hilang akal sahaja menyukai polis. Saya tidak mempunyai dendam terhadap mereka dan bukan sikap saya untuk berdendam kepada sesiapa sahaja, tetapi polis sering menyalahgunakan kuasa sehingga menyebabkan kerugian kepada orang ramai.

Dalam kejadian pada 19 Ogos 2006, seorang pegawai Polis bernama Inspektor Sharil Bin Abd Rahman, yang bertugas di Balai Polis Sandakan, Sabah bukan sahaja tidak membenarkan laporan polis dibuat mengenai salahlaku beberapa anggota polis yang bertugas di Batu 32, Jalan Telupid, Sandakan.

Bahkan tanpa sebab munasabah menahan dua pekerja Indonesia, memiliki dokumen sah dan dijamin oleh Syarikat Ladang Zaharah Maju Sdn.Bhd.

Laporan Polis cuba dibuat terhadap anggota Polis berkenaan tetapi, lebih dashyat lagi, Inspektor Polis berkenaan dengan biadap telah mengoyakkan laporan polis yang telah disedia lebih awal oleh seorang pengadu.

Bukankah membuat laporan kepada polis tentang berlakunya jenayah adalah hak setiap rakyat Malaysia terkandung dalam Perlembagaan kita?

Individu atau kumpulan yang dinafikan haknya dan polis yang melakukan jenayah dilindungi pihak atasan yang berkepentingan dan nyata sekali usaha Suruhanjaya Penambahbaikkan Perjalanan dan Pentadbiran Polis tidak berkesan membawa perubahan dalam pentadbiran pasukan PDRM.

Mutalib: Pada pandangan saudara apakah punca polis bermaharaja lela dan kata orang di mana ada polis di situ ada jenayah dan penjenayah?

HASSNAR: Keadaan seperti ini berpunca daripada sikap masyarakat kita yang memandang remeh segala kelakuan sumbang anggota PDRM sehingga akhirnya lahir anggota Polis tidak bertanggungjawab terus bermaharaja lela melakukan sesuka hati perkara yang tidak wajar dilakukan dan menyalahi undang-undang. Situasi sebegini wajar diambil perhatian serius sebelum keadaan menjadi parah.

Lebih penting rakyat Malaysia wajib mengambil langkah positif mempastikan para pegawai atasan polis berhenti membohongi rakyat Malaysia.

Anggota Polis dibayar gaji untuk menjalankan tugas menjaga keamanan. Gaji yang mereka bawa pulang untuk mengisi perut ibu bapa atau anak isteri mereka datang dari cukai yang kita bayar. Menjaga keamanan bukan bermaksud mereka diberi kuasa penuh sesuka hati boleh gari, tutup mata seterusnya belasah orang tahanan dalam lokap seperti mana pernah dilakukan oleh Ketua No. 1 mereka. Jauh sekali mereka bukan dibayar gaji menjadi 'Tuan Besar' untuk memperbodohkan kita dengan retorik yang beragenda merahsiakan jenayah oleh anggota polis.

Kalau Polis lakukan kesalahan menjadi tanggungjawab kita bersuara menyatakan dengan jelas dan terang kesalahan mereka? Berdiam diri membawa mesej kita bersetuju dengan perangai buruk mereka. Kelak kita sendiri rugi.

Era rakyat Malaysia menerima saja segala penjelasan Polis mengenai apa jua perkara sebagai benar sudah berlalu.Lantas segala pembohongan dan sandiwara atau tindakan man-mana anggota PDRM yang tidak berasaskan prinsip keadilan seperti yang anda warisi dan lakukan wajar diberhentikan.

Dalam hal ini, saya pernah heret Anuar Basah Sohor, bekas Ketua Polis Daerah Sandakan, ke Mahkamah kerana menyalahgunakan kuasanya dan cuba merampas hak milik beberapa keping tanah milik tanah saya. Setelah perbicaraan dijalankan baru diketahui Mashud B Awang Hamid adalah dalang sebenar di sebalik masalah yang saya hadapi.

Sebagai Timbalan Ketua Polis Daerah dia (Mashud B Awang Hamid) guna nama ketuanya, Anuar Basah Sohor, arahkan beberapa anggota Polis dari Daerah Sandakan pergi ke Ladang saya, terletak dalam daerah Polis Beluran, untuk mengusir keluar beberapa pekerja saya yang saya tempatkan di beberapa keping tanah bergeran dan berdaftar.

Seluruh kawasan tanah terbabit kemudian telah diserahkannya kepada beberapa Taukey berbangsa Tiong Hua. Sebelumnya para Taukeh berkenaan telah cuba rampas hak milik tanah yang sama menggunakan surat kuasa (P.A) palsu.

Setelah gagal menyalahguna proses Mahkamah kerana kegiatan mereka gunakan dokumen palsu dan ikrar palsu telah juga diadu kepada Polis tetapi tidak ada tindakan diambil sehingga sekarang, para penjenayah berkenaan telah dihubungi dan dapatkan bantuan daripada Mashud B Awang Hamid! (kini telah bersara). 

Akibat pengkhianatan pegawai polis seperti Mashud B Awang Hamidlah kini ribuan rakyat Bumiputra Sabah mengalami kerugian, hidup melarat menjadi pelarian di negeri sendiri kerana ramai mereka kehilangan tanah melalui jalan tipuan yang didalangi polis.

Majoriti rakyat Sabah sekarang menyedari sebilangan besar anggota PDRM di Sabah adalah tidak profesional, berkualiti rendah dan tidak ada etika kerja. Justeru itu janganlah anggap segala tindakan mereka akan diterima bulat-bulat diterima tanpa soal.

Mutalib: Akhir sekali jika tidak keberatan bolehkah saudara cadangkan kaedah atau cara terbaik bagi mengatasi isu kerakyatan songsang ini?

HASSNAR: Saya menyeru agar syor daripada pemimpin Sabah di semua peringkat agar ditubuhkan Suruhanjaya Siasatan DiRaja (RCI) untuk menyiasat pemberian kad pengenalan biru dan kini Mykad kepada pendatang asing dapat diwujudkan. Biarlah Suruhanjaya Penyiasat menentukan sama ada Mahathir, Megat Junid atau Harris Salleh benar-benar 'WIRA NEGARA' atau seorang 'PENGKHIANAT DURJANA' yang menjadi petualang negara yang wajar ditangkap dan disiasat terlebih dahulu.

Jika mereka dihadapkan ke Mahkamah, semuanya akan terbongkar. Apakah kita menunggu mereka sehingga mati dahulu baru kita buka kertas siasatan?

Mutalib: Ada apa-apa lagi yang ingin saudara sampaikan?

HASSNAR: Saya merayu agar Jawatankuasa Pilihan Integriti Parlimen bersikap telus, jujur dan tulus memanggil semua tahanan ISA yang terlibat dengan Sindiket Kad Pengenalan Projek sebelum terlambat.

Saya amat kesal kerana mereka ini menjadi mangsa konspirasi politik dan hampir semua wakil rakyat yang ada sekarang 'TERPAKSA' memelihara 'PATI' yang mendapat kad pengenalan projek demi survival politik mereka.

Mudah-mudahan kerajaan dapat menyelesaikan kemelut ini sebelum 'DITOLAK RAKYAT'. Pilihanraya hanyalah cara, tetapi balasan tuhan tidak dapat dielak!

Extracted from: http://www.sabahkini.net/index.php?option=com_content&view=article&id=11183:rci-mahathir-wajar-dihukum-mati&catid=40:laporan-khas&Itemid=49 

(PERINGATAN: Semua kenyataan yang disampaikan Hassnar Ebrahim dalam wawancara khas ini adalah pendapat beliau secara peribadi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian beliau. Apa yang dinyatakan tidak semestinya mencerminkan pendirian ataupun pendapat Sabahkini.net. Kenyataan beramaran beliau ini boleh dibaca di dalam buku '007-Lelaki Malaysia Terakhir?' yang boleh dipesan terus daripada Sabahkini.net.)

32 comments:

  1. Mahathir..,Harris,Mjunid..Pesuruhjaya..Polis..Bajingan..Maulana-Bajee..sewajarnya..mendapat..hukuman..yg..setimpal..hukuman..TEMBAK..MATI..di..depan..rakyat..Sabah.

    Kita..doakan..agar..Allah..terus..melindungi..dnsentiasa..memberi..kekuatan..dn..kebijaksanaan
    serta..keberanian..kpd..Hassnar..dlm..melawan..
    kejahatan..

    Terima-Kasih..Mutalib-MD..tentunya..rakyat..Sabah..akan..mengenag..dn
    menyanjung..keberanian..kamu..selamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amat wajar Harris Salleh Tipu kaling, Mahadir, Maulana Babi dan semua YB2 BN ditembak mati di hadapan rakyat Sabah!

      Megat Junid sedang dihakimi Tuhan, sementara Harris dan yg masih hidup Mahataik, Maulana Babi akan merasakan penghakiman dunia dan akhirat.

      Harris terpaksa menjual atau memberikan Pulau Labuan secara percuma kepada SM kerana terhutang budi dgn pertolongan memberi IC kepada PTI.

      Di keningau,YB. Sairin terpaksa memberikan satu keping tanahnya di batu 5 sook untuk perkampungan PTI yg beliau bantu untuk mengundinya. Yg lain2 tinggal di Liawan, Durok, Kg, Feri, Borneon,Aokam kg Kandang ayam, kg. Contoh dan kg Masjid serta tinggal di kampung2 Islam seperti Tudan baru, Panagatan, Banjar, Bakiau, Bayangan dan lain2 lagi. Baru2 ini beliau tergamak membuat laporan polis kerana ada saksi yg cuba membawa isu YB Sairin memberi IC kepada 2000 org Bugis di Liawan.

      Itu bukan rahsia, kerana ramai dripada Bugis2 itu terang2an memecahkan rahsia itu tapi memang betul, YB2 iBNUMNO termasuk KM Musang berjanggut terpaksa menjaga pengundi PTI mereka untuk kekal berkuasa.

      BNUMNO=PTI=Kerajaan Haram!

      Tembak Mahataik, Harris Kaling, Maulana Babi dan anak sekarang si Kerismuddin sama Nazri temberang!

      Delete
    2. Cakap hal politik patutnya tidak melarat kepada galakan untuk membunuh seperti di nyatakan oleh Anonymous diatas.Komen mestilah ada batasan dan tidak melintasi sempadan untuk melakukan jenayah.

      Saya berharap pehak berkuasa mengambil tindakan terhadap pengomen Anonymous diatas dan meminta pehak polis menyoal maksud perkataan 'tembak' adakah untuk membunuh.

      Delete
    3. Mahataik
      Pasti
      Mandapat
      Balasan
      Samada
      Di-Dunia
      Atau
      Akhiat
      Manusia-Jahat

      Delete
    4. Anggota
      Polis
      Sialan
      apa
      mau
      siasat
      polis=penjenayah
      Maulana=BABI

      Delete
    5. suka hati dialah mau cakap apa

      Delete
    6. Good-day,

      I'm Mr. Carlos Stev. A reputable, legitimate & accredited lender. We give out loan of all kinds in a very fast and easy way, Personal Loan, Car Loan, Home Loan, Student Loan, Business Loan, Inventor loan, Debt Consolidation. etc

      Get approved for a business or personal loans today and get funds within same week of application. These personal loans can be approved regardless of your credit and there are lots of happy customers to back up this claim. But you won’t only get the personal loan you need; you will get the cheapest one. This is our promise: We guarantee the lowest rate for all loans with free collateral benefits.

      We strive to leave a positive lasting impression by exceeding the expectations of my customers in everything I do. Our goal is to treat you with dignity and respect while providing the highest quality service in a timely manner.

      No social security Number required and no credit check required, 100% Guaranteed.

      So email: carlos_stev@yahoo.co.uk today to apply for a LOAN.

      Delete
    7. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya katiman dari surabaya kerja tki di malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu..saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang bapak tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Bila butuh angka togel ghaib yg sudah kami buktikan hubungi MBAH WITJAKSONO DI 0852_2223_1459. ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinga
      KLIK=> BOCORAN ANGKA TOGEL 2D 3D 4D 6D

      Delete
  2. Gontoluhan
    Alban
    Sakundong
    terlibat
    IC
    project..
    Kahwin
    Pendatang
    Haram

    Mampus
    kau

    ReplyDelete
  3. Buat
    apa
    RCI
    Bazir
    masa
    wang

    ReplyDelete
  4. Nah..apa lagi yang pihak penguat kuasa tunggu? Bukti sudah ada dan saksi pun sudah bersedia untuk di soal-siasat. Jangan tunggu-tunggu lagi. Ini lah masa nya.

    ReplyDelete
  5. Semua ini tidak akan tertunai kalau RCI tidak diluluskan.

    ReplyDelete
  6. si najib mana berani mau kasih lulus tu... dia takut bah sb silap sikit dia sendiri pun terlibat bai itu. nah rakyat sabah yg berbangsa KDM tutup mata kamu tu utak kamu taruk di toto dan toli kamu sial lah kamu kalau kamu masih undi umno dan barisan nasional. pukima kamu semua pengundi BN bagus kamu mati ramai2 sama2 tu PTI patai kubur satu kali pukima kamurang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah, kena kasi duit sikit sudah begegar macam itu demam malaria.
      Lagipun ini orang2 KDM yg sudah masuk islan terutama YB2nya tidak pandai sedar2 tentang kejahatan ini BNUMNO. Agama/bangsa dan politik lain! Bangsa dan tanah air kamu sanggup jual kerana wangX1000!

      Rakyat asal Sabah memang bodohX1000!
      Pergi kamu ramai2 terjun sana di gaung Gunung Kinabalu dan Mongoluh di sana terutama yg YB2 KDM Islam dan Kristian sama saja.

      Sial dan tiada keberanian membela bangsa. Ingat mau kaya saja. Kuat moginum dan manansawo!

      Bodoh, sial, terkutuklah kamu terutama si Pairin HUGUAN Talou KDM. PTUI!!!
      Maksimusialllll!
      Kurup Penipuuuuu!
      Dompokkkk! Gila harta!!!
      Sairinnnnn! Gila khawin!

      Pergilah kamu terjun sana gaung Gunung Kinabalu!
      Lanun kamuuuu!!!

      Delete
    2. baaaa, sy kasitau pulis ni.,. abis la ko.. XD

      Delete
    3. polis
      sialan
      makan
      babi...

      Delete
  7. kepada semua pengomen diatas.berfikiran lah secara logik.kalau kita orang sabah yang tulin sudah tau,kesemua pemimpin sabah tidakira si pairin,dompok musang berjanggutkah sairin logiutkah,safee badukangkah,tidak boleh dipakai sama sekali .kenapa kita yang warga muda tidak pergi kekampung2 memberikan penerangan kepada warga kampung supaya ge13 tidak sekali sekali mengundi barisan nasional lagi kerana ianya tidak akan menguntungkan rakyat negara sabah.SABAH ADALAH SEBUAH NEGARA 31/08/1963 ADALAH HARIKEMERDEKAAN SABAH.BUKANYA 16/9/1963.KITA PEMUDA PEMUDI SABAH HARUS MAJU KEHADAPAN KERANA KITA SAJA YANG BOLEH MEMBAWA PERUBAHAN NEGARA KITA SABAH.BUKANYA BARISAN NASIONAL ATAU PUN UMNO.KITA PERGI SINGAPURA SEKEJAP TIME DIKASI KELUAR OLEH SI ABDUL RAHMAN TANPA MEMINTA PERSETUJUAN DARI SABAH/SARAWAK DIA INGAT SABAH/SARAWAK BAPA DIA YANG PUNYA DAN SUKA-SUKA HATI DIA KASI KELUAR SINGAPORE DARI PERSEKETUAN MALAYSIA,PADAHAL DALAM PERJANJIAN TIADA SEORANG PUN BOLEH KELUAR DARI PERSEKUTUAN MALAYSIA TETAPI KANAPA SINGAPUR BOLEH TERKELUAR....?SABAH/SARAWAK MATI MATI MAU KELUAR TIDAK BERJAYA KENAPA?SINGAPURA YANG BERAPA KM SAJA KALAU JALAN KAKI PUN BOLEH SAMPAI TERKELUAR SABAH/SARAWAK BERIBU BATU TIDAK TERKELUAR?....UNTUK PENGETAHUAN RAKYAT NEGARA SABAH MINYAK TELAH DIJUMPAI DIPERAIRAN KITA PADA25/12/1910 LAGI.ITULAH PENYEBAB MALAYA MAU BERIA-IA BERGABUNG DENGAN SABAH/SARAWAK ADA PAHAM.KITA PUNYA PEMIMPIN KETIKA ITU TIDAK TERHIDU NIAT JAHAT MALAYA PADAMASA ITU.TAPI BARU SEKARANG SEORANG PEMIMPIN YANG BAGI SAYA YANG BETUL-BETUL MENPERJUANGKAN HAK NEGARA KITA MUNCUL 20 TAHUN YANG LALU IAITU DR JEFFRY..TAPI YANG SPOILNYA MASIH BANYAK YANG BERANGAPAN YANG DR JEFFREY TIDAK BOLEH DIPAKAI..KENAPA SEBAB DIA SELALU TUKAR PARTI? ITU BIASALAH KALAU KITA DARI KENINGAU MAU PIGI KK TATAPI TEKSI YANG KITA NAIKINSTED PIGI KK DIA SINGGAH LAGI PIGI RANAU 1 TERUSKAN DENGAN TEKSI TADI 2 CARI TEKSI DAN TERUS PI KK MUDAHKAN.KITA SEPATUTNYA BERI PELUANG DENGAN DR JEFFREY DAN BUKANNYA MENOLAK BELIAU BULAT BULAT,DIA SABAHAN BAH BUKAN NYA BUGIS/PHILIPIN ADA PAHAM BAH INI KALILAH, KALAU BUKAN KITA SIAPA LAGI,KALAU BUKAN SEKARANG BILALAGI.HANYA PARTI YANG BERLAMBANGKAN BINTANG SAJA YANG DAPAT MEMBAWA PERUBAHAN KEPADA NEGARA SABAH/SARAWAK BELSS TO ALL SABAHAN N SARAWAKIAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya sangat2 sokong lah dgn pendapat ko saudara..ini kali la.jgn padam mata,buka mata dan minda luas2,bayangkanlah sekarang ini kita ada sdh pemimpin tulen asal sabah yang sedang rancak mengatur pembangunan sosio-ekonomi negeri kita sabah yang tercinta ini,tanpa diganggu oleh semananjung..sudah tentu lah setiap tahun kita dapat merasai peningkatan ekonomi yang konsisten hasil drpd kesapaduan seluruh rakyat asal sabah yang sedar bahawa hanya seorg terpelajar sabah yg boleh mampu membawa sabah ke arah yg di tuju melalui PARTI STAR..hidup Dr.Jeffrey maka hidup lah Sabah..hidup umno/bn maka miskin lah sabah..ini kali la.

      Delete
    2. tapi sya hairanlah,masih terdapat orang asal sabah sendiri yg mempertikaikan perjuangan tulen dr jeffrey..?Apa mereka mau ini,ada kah orng ini tdk faham atau tidak sedar2 atau org ni tdk berpijak di bumi sabah nyata?atau org ini membayangkan suatu hari nanti dia selesa menjadi pelarian,pengemis di negeri sendiri dan hanya menjadi penonton org luar yg hidup bahagia mengecapi atau menikmati hasil negeri kita sendiri..sebab itu sya cadangkan supaya semua ibubapa harus memberi didikan dan kefahaman kepada anak2 genarasi mendatang mewariskan amanat ini!siapa sebenarnya kita di borneo ini!dan apa harus kita lakukan utk genarasi akan dtg...

      Delete
    3. saya memang setuju dgn perjuangan dr jeffrey untuk sabah.tidak dinafikan kita perlu mengambil balik apa yg jadi hak kita .masalahnya dia memperjuangkan perkara tersebut dlm lingkungan yg sempit.coba fikir,STAR yg dia gunakan adalah parti berasal dr sarawak yg masih pro BN.maksudnya,kalau berjaya memerintah sabah pun,dia tetap ahli komponen BN.sedangkan rakyat mau menumbangkan kerajaan BN terutamanya UMNO.satu lagi kalau menang pun,dia hanya menang d sabah.dia x akan dapat memerintah malaysia.so mau x mau kalau c join BN jadilah pembangkang,kalau join BN samalah juga dgn keadaan sekarang.cuba kalau kita bersatu dlm PR menumbangkan BN dulu...lepas tubuh kerajaan baru kita perjuangkan lah apa yg kita mau dlm kerajaan baru.kalau kerajaan baru sama juga dgn yg lama...kasi 5 thn saja bah lepas tu tukar lagi balik melalui PRU14.sekarang ni saya dengar dr org PBS c jeffrey mau masuk BN lagi balik.kan sama juga tu...balik asal.

      Delete
  8. UNDIO NOH CALUN STAR

    ReplyDelete
  9. please spread the words..sebab saya rasa banyak yg tiada access info yg macam ini...kalau bukan kita TRUE SABAHAN yang mau ubaha ini bencana samapai kiamat pun begini la kita ni..no even majority pun sya tidak sure if we, SABAHAN still have it..

    lets change SABAH, preserve and reclaim our rights..secure next generation fate..and never repeat the mistakes done by past leaders..

    SABAH tanah airku!!

    ReplyDelete
  10. perlakuan yg menyalahi undang2 harus diadili dan dihukum. kebenaran harus ditunjukkn pd rakyat..ini umpama menjual negeri/negara yg tercinta ini, adakah free2 mau bg ic sma pati...sekarang tengok, pandang, lihat...siapa pelarian.. oupus oku sabah kinoiyonon, kinosusuon ku...

    ReplyDelete
  11. kalau betullah yb yb bn sekarang sayangkan sabah merek tidak seharusnya bersersama dengan umno bah,keluar bn semua, bersatu dengan parti star,macam tu punya teruk perbuatan umno pada sabah kamu masih sokong bnkah,fikir-fikirkanlah ketara yb-yb bn semua fikir duit saja bukan ingat rakyat.cubaa...kamuuu fikirrr.... betullllah.....parti parti bn di sabah tiada kuasa bah umno yang berkuasa betul sangup kamu jadi kerabau ohhh.....

    ReplyDelete
  12. KITA HARUS BERFIKIR UNTUK GENARASI KITA AKAN DATANG,LAH TOMPINAI

    ReplyDelete
  13. MARI ANAK ANAK MUDA PENDUDUK ASAL SABAH SARAWAK MASUK KAMPUNG BAGI PENERANGAN KAPADA SEMUA ORANG SABAH SARAWAK KITA SAJA YANG BERHAK ATAS NEGARA KITA SABAH SARAWAK PASTIKAN ABU PASTIKAN DAN AKHIRNYA KITA BENTUK NEGARA KITA SENDIRI....MERDEKA MERDEKA MERDEKA

    ReplyDelete
  14. Pegi mati lah penyokong si Mahatir yang tidak lama di makan cacing dan harris tu cacing tidak dapat tunggu lagi...mati lah cepat cepat. Tidak payah disiasat. Biar Tuhan berikan mereka tempat yang panas dimana ketua saitan, LUficer akan memberikan mereka sedikit pengajaran. Itu HISAP mudin...biar lah dia hisap balabak di Najis...Pukima punya malayu kuat makan daging BAKAS

    ReplyDelete
  15. bha..sama2 lah kita dalam parti star nti PRU 14 kio

    ReplyDelete
  16. klu saya ada kuasa..pasti gelap masa depan 2 pengkianat.....

    ReplyDelete
  17. rupa rupanya ada pula musuh sabah ni yang dulu tiada. musuh sabah adalah orang kita sendiri iaitu nama nama yang keluar di artikel ini. ini lah musuh musuh kita yang harus berdepan dengan penderhakaan sabah dan borneo. saya pilih hokum gantung sampai mati

    ReplyDelete
  18. Good-day,

    I'm Mr. Carlos Stev. A reputable, legitimate & accredited lender. We give out loan of all kinds in a very fast and easy way, Personal Loan, Car Loan, Home Loan, Student Loan, Business Loan, Inventor loan, Debt Consolidation. etc

    Get approved for a business or personal loans today and get funds within same week of application. These personal loans can be approved regardless of your credit and there are lots of happy customers to back up this claim. But you won’t only get the personal loan you need; you will get the cheapest one. This is our promise: We guarantee the lowest rate for all loans with free collateral benefits.

    We strive to leave a positive lasting impression by exceeding the expectations of my customers in everything I do. Our goal is to treat you with dignity and respect while providing the highest quality service in a timely manner.

    No social security Number required and no credit check required, 100% Guaranteed.

    So email: carlos_stev@yahoo.co.uk today to apply for a LOAN.

    ReplyDelete
  19. Apabila membicarakan tentang isu PATI di negeri Sabah, kerajaan Persekutuan seolah-olah kurang serius dan berminat untuk memberikan perhatian. Apabila rakyat Sabah mempersoalkan bagaimana semakin hari negeri ini dibanjiri oleh PATI, alasan yang sering kita dengar adalah, Sabah terlalu luas, sempadan lautan amat luas dan menyukarkan pihak keselamatan bertindak. Jika alasan kerana perairan yang telalu luas mungkin masih boleh diterima, tetapi apa yang langsung kita tidak boleh terima apabila kita melihat PATI semakin ramai membanjiri daerah Kota Kinabalu dan beberapa kawasan pedalaman. Persoalannya, adakah untuk sampai ke kawasan pedalaman ini menggunakan pengangkutan laut atau darat. Sudah pasti darat. Jadi kenapa tidak dapat dibendung pergerakan mereka ini. Sedangkan alasan yang selalu diberikan adalah kerana perairan antara Sabah dan Filipina sangat luas. Kedua jika PATI ini mula-mula mendarat juga tidak dapat dikawal kerana terlalu banyak kawasan pendaratan mereka mungkin masih boleh diterima akal. Tetapi setelah mereka mendarat, mereka telah mewujudakan perkampungan mereka. Tetapi kenapa ini juga gagal dibenteras. Senang cerita cuba kita lihat di kawasan pasar Kraftangan di bandar Kota Kinabalu, kenapa begitu mudah PATI ini berkeliaran sambil menjual rokok? Apa lagi alasan kerajaan yang mengatakan sukar untuk membendung kebanjiran PATI ini disebabkan perairan yang teralu luas. Majoriti rakyat Sabah menbuat kesimpulan bahawa Kerajaan Persekutuan memang tidak serius dalam perkara ini dan mungkin ada agenda tersembunyi disebalik perkara ini.

    ReplyDelete