Search This Blog

Friday, November 23, 2012

PKR hands new leads to ICAC over RM40mil probe


PKR has provided Hong Kong's Independent Commission Against Corruption (ICAC) several fresh leads for its investigation into a businessman who in 2008 was accused of smuggling money to Kuala Lumpur.

The details were provided to the ICAC this morning following Hong Kong chief prosecutor Kevin Paul Zervos' promise to reopen the investigation should new evidence emerge.

The party delegation, led by PKR strategy director Rafizi Ramli (second from right in photo), submitted a report with supporting documents with details on:

1. Former Sabah Umno committee member Lajim Ukin's ignorance that the money, reportedly amounting to RM40 million, was a donation for his party.

2. Former United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (UPKO) deputy president Wilfred Bumburing's claim that the RM40 million was deposited in a personal account and not that of Umno, as reported by Malaysian Insider last month.

3. Alleged links between de facto Law Minister Mohd Nazri Abdul Aziz - the person who told Parliament that the money was political donation - and Michael Chia, the businessman in question.
In a press statement issued today, Rafizi said the PKR delegation had a discussion with ICAC officers on the three issues, and they stressing that they believe the claim of the Malaysian authorities that the RM40 million was a “political donation” to be untrue.

More evidence soon

“Other than these three issues, PKR also agreed to hand over more evidence, including proof of transactions in Hong Kong, to the ICAC in three weeks to help in their investigation,” Rafizi said.

Zervos had on Tuesday been quoted by Free Malaysia Today (FMT) as saying that Hong Kong had "insufficient evidence" at the time to "take the case further".

"Material that was obtained from Malaysia was that it was political donations.

"If anything comes up now to show that this wasn’t the case, the matter would definitely be looked into," Zervos is quoted as saying in the FMT report.

In 2008, Chia was investigated by Hong Kong authorities for allegedly trying to board a plane to Kuala Lumpur with Singapore currency worth RM40 million.

Speculations over the purpose and source of the money have been rife, since Chia is well-connected and is said to enjoy very cozy ties with Sabah chief minister and the state's Umno chief, Musa Aman.

Four years later, Nazri told Parliament that both the Attorney-General's Chambers and the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) had cleared Chia of any wrongdoing.

He said both departments had also concluded that the funds were meant for Sabah Umno and not for Musa.

264 comments:

  1. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    ingatkan Rafizi benar-benar dedahkan bukti dalam bentuk dokumen, resit, bank statement, gambar, video atau sebagainya, rupanya dia hanya petik kenyataan Lajim dan Bumburing dan menggambarkan kenyataan itu adalah bukti yang mewajarkan pihak ICAC membuka semula kes RM40 juta? Belum reda lagi isu Rafizi terkantoi dalam sidang media beliau sendiri dimana beliau membuat pendedahan video Hummer yang tidak nampakpun kelibat pihak tertuduh berada dalam Hummer berkenaan. Selepas beliau gagal memperbodohkan wartawan, kini beliau ke Hong Kong pula untuk memperbodohkan pegawai-pegawai ICAC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lajim and bumburing statement is not a strong enough prove. Rafizi ought to provide a firm evidence and not end up making a fool out of himself just like the hummer case.

      Delete
    2. Tu la...Rafizi tu tidak boleh prcaya. Tambirang saja lebih. Mahu publisit murahan.

      Delete
    3. Isu RM40juta ini sebenarnya hanyalah isu politik PR semata-mata. Tidak ada kebenaran pun dalam isu ini. ICAC sendiri pun sudah mengatakan yang mana Kerajaan Malaysia telah memaklumkan yang mana duit itu adalah sumbangan daripada pihak tertentu kepada UMNO Sabah. Jadi terimalah kenyataan. Kerajaan BN telah banyak membawa pelbagai pembangunan di Malaysia ini dan membawa Malaysia dikenali di mata dunia. Maka ini menyebabkan PR juga dengki dengan kejayaan yang telah dicapai oleh Kerajaan BN.

      Delete
    4. Kenapa UMNO dapat RM40juta tapi PR tidak. Sebab Anwar ada RM2billion sudah. Lagi pun ini kerana sokongan kepada UMNO lebih ramai berbanding dengan PR. PR ini memang tidak sedar diri. Kalau sendiri salah cakap tidak bersalah tapi bila Kerajaan BN salah bermati-matian mereka mencari dan mendedahkan. Sedar-sedarlah diri itu sikit.

      Delete
    5. Memang patutlah kes PR ini disiasat juga. Tambahan lagi kes mempunyai bas mewas, lori mewah ini juga menjadi persoalan dari mana mereka dapat duit. Sudah pasti dari sumbangan daripada pihak lain. Jadi kalau mendapat sumbangan itu salah maka PR pun bersalah dalam hal ini. Kalau macam itu PR pun harus disalahkan kerana mendapat tajaan dan sumbangan politik. Kalau tidak bagaimana Anwar mampu menyewa jet peribadi kalau tidak ada sumbangan politik.

      Delete
    6. Dimana salahnya mendapat tajaan itu satu kesalahan. Boleh buktikan? Undang-undang Negara pun tidak menyatakan menjadi satu kesalahan mendapat tajaan untuk politik.Mendapat tajaan sebanyak RM40juta ini menjadi satu kesalahan jugakah?

      Delete
    7. Kerajaan BN adil kepada semua pihak. Semua pihak berhak mendapat hak mereka tapi mestilah dengan cara yang mengikuti undang-undang.Kalau kita lihat pun kerajaan BN yang memerintah. Tapi orang Pembangkang pun kaya raya juga. Ini bermakna kerajaan BN tidak berat sebelah dalam mentadbir Negara ini.

      Delete
    8. Kalau benar rafizi ini seorang yang ingin membenteras rasuah, kenapa tidak membangkitkan juga isu di Negeri Selangor dan Pulau Pinang dan juga isu Anwar Ibrahim. Mana kununnya individu yang menegakkan kebenaran. Di sini sudah kita nampak yang mana Rafizi cuma ada niat tersendiri.Semua yang Rafizi buat ini tidak jujur untuk rakyat. tapi untuk dirinya sendiri. Memang kita nampak seperti Rafizi serius tapi sebenarnya tidak. Ada sebab disebalik niat Rafizi ini.

      Delete
    9. Buat ada Rafizi terhegeh-hegeh membongkarkan isu ini kerana sudah dijanjikan satu hadiah yang special daripada Anwar untuk Rafizi kalau dapat menghuru-harakan BN. rafizi sebenarnya sedang mencari sokongan untuk mendapat kuasa yang besar dalam PR. Itulah strategi Rafizi sebenarnya sekarang ini.

      Delete
    10. Nampak sangat Rafizi ini cuba mencari untuk menjadi lebih popular dan pada akan datang dapat dicalonkan sebagai orang yang ternama. PAS memang tahu sudah yang mana menfitnah itu satu kesalahan besar maka terpaksa berdiam diri dan tidak ikut campur dengan PKR. PKR ini parti yang kurang pengetahuan agama. PAS pun risau untuk menasihati PKR ini.

      Delete
    11. Apa yang kita perlu tahu sekarang yang mana ICAC tidak dapat berbuat apa-apa kalau Rafizi cuma membawa mulut kosong tanpa ada bukti. ICAC telah mengatakan yang mana Kerajaan Malaysia tidak memaklumkan yang mana duit itu adalah sumbangan politik kepada parti UMNO Sabah dan tidak ada unsur rasuah yang dapat dikaitkan dalam hal ini. Cuma PR yang cuba untuk memburuk-burukkan BN dengan kes ini. Tapi kalau kita lihat pun PKR saja yang memperjuangkan perkara ini tapi tidak bagi DAP dan PAS. Ini menampakkan Rafizi seorang yang lemah dalam menegakkan kebenaran. Dia hanya tahu berkata-kata tapi tidak ada bukti yang benar dalam dakwaannya.

      Delete
    12. Terdapat juga pelbagai kelemahan yang kita dapat lihat dengan cara Rafizi ini. Setiap perkara yang dibangkitkan cuma cakap kosong saja tanpa ada bukti yang kuat.Berani kerana benar, takut kerana salah. Bukan berani kerana salah, takut keran benar. Salah perinsip sudah Rafizi kalau macam ini.

      Delete
    13. Kalau ada bukti sudah buat apa takut Rafizi. Kenapa perlu melarikan diri dan mengelak untuk ke Mahkamah.Nazri ada mencabara Rafizi untuk membawa kes ini kemahkamah. Tapi rafizi asyik melarikan diri. Nampak bukan yang mana Rafizi seperti bersalah.

      Delete
    14. Menimbulkan persoalan bukan kenapa Rafizi cuba mengelak untuk membawa kes ini ke mahkamah.Tapi kenapa Rafizi menjadi seorang pengecut bila dibawa ke mahkamah?

      Delete
    15. Mana bukti Rafizi yang cakap ada bukti kukuh?Kes anak nazri yang didedahkan oleh Rafizi. tapi sampai mana kes ini sekarang? kenapa pula beralih kembali kepada RM40m dan ICAC.

      Delete
    16. Betul..Nampak sangat yang mana pembangkang ini cuba memutar belitkan isu. Ini mementingkan diri sendiri untuk parti mereka. Siapa tidak kenal dengan Rafizi yang sedang mencari sokongan dengan cara yang salah.Samalah kisahnya dengan Akuan Bersumpah mantan Penolong Gebanor Bank Negara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, kononnya mantan TPM itu mempunyai master akaun yang berjumlah RM2bilion.

      Delete
    17. Isu RM 40 Juta sumbangan terhadap Umno Sabah, tidak ada kesalahan pun rasanya. Cuma PR yang rasa ini satu kesalahan dalam undang-undang mereka. Tapi tidak ada undang-undang di Negara kita ini mengatakan menjadi satu kesalahan mendapat sumbangan politik daripada pihak lain.Sebelum mengatakan sesuatu itu sedarlah diri sendiri dahulu PR. Apa yang Anwar telah lakukan dulu semasa menjadi TPM Malaysia dahulu. Memang pelbagai kesalahan telah dilakukan.

      Delete
    18. Cuma andaian dan kesimpulan terlalu cepat direka oleh pihak pembangkang untuk politik mereka. Sedangkan mereka tidak tahu cerita sebenar akan perkara ini tapi telah membuat kesimpulan awal mengatakan ini satu kes rasuah dan penyelewangan wang haram.tidak ada unsur rasuah pun dalam kes ini. Sebenarnya duit itu adalah sumbangan khas kepada UMNO Sabah. Terima kasih kepada pemberi sumbangan tersebut.

      Delete
    19. Selepas kedua-dua dakwaan itu disiasat pihak pencegah rasuah, ternyata badan itu mengeluarkan kenyataan, bahawa dakwaan adalah tidak benar. Memang tidak benar dakwaan yang dibuat oleh Pembangkang ini.Cuma pihak Rafizi saja yang tidak berpuas hati dengan laporan yang diberikan dan cuba untuk memutar belitkan fakta daripada ICAC dan SPRM.

      Delete
    20. ICAC dan SPRM telah pun memberikan kenyataan yang mana kes ini telah ditutup sepenuhnya.Apa lagi kalau sudah menjadi kerajaan memang keluar tanduk dan taring mereka melakukan pelbagai kes jenayah dan sebagainya. Jauhi diri daripada memilih PR.

      Delete
    21. Nampak sangat bukan yang mana pihak pembangkang ini tidak adil sebenarnya. Tidak menegakkan kebenaran. Kalau Anwar buat salah tetap dipandang baik oleh mereka. Adilkah begini untuk menjadi kerajaan? Belum jadi kerajaan pun sudah nampak akan sikap berat sebelah. Yang ironinya, kenyataan pihak SPRM berhubung dengan Anwar diterima baik oleh pembangkang, manakala dalam isu RM40 juta, pihak pembangkang menganggap sebaliknya.

      Delete
    22. Tidak tahulah kenapa pihak pembangkang di Negara kita sangat gilakan kuasa untuk Anu-war ini.Maka berhati-hatilah bila mendengar pelbagai dakwaan daripada PKR. Semua itu cuma cara mereka yang tidak patut diterima pakai.

      Delete
    23. Satu persatu pemimpin BN cuba ditumbangkan dengan pelbagai tuduhan. Nampak sangat terdesaknya PR sekarang ini.Jadi berhati-hatilah dengan permainan mereka ini. Ini cuma untuk mereka mencari sokongan daripada rakyat Malaysia ini.

      Delete
    24. Di sini kita dapat menilai, bahawa pihak pembangkang adalah golongan-golongan yang hipokrit. Yang tidak pernah sedar daripada kesilapan sendiri.Tapi mana kebenaran dalam hal ini? Memang semua ini cuma rekaan semata-mata.

      Delete
    25. Rayuan terdesak ketua AMK tersebut kepada ICAC. Memang tidak sangat cuba menegakan benang yang basahPembangkang akhirnya Ketua AMK PKR pergi ke Hong Kong untuk membuat aduan kepada ICAC Hong Kong. Tapi sayangnya tidak ada apa-apa bukti pun yang dibawa. Cuma rayuan saja yang kedengaran..

      Delete
    26. Inilah kelemahan yang kita dapat lihat dengan pihak pembangkang ini. Ini menandakan yang mana pembangkang sudah kehilangan cara untuk menjatuhkan kerajaan.Tidak salah menegakkan kebenaran. Tapi bukannya dengan cara fitnah, penipuan dan cara kotor yang lain. Berdosa besar tahu tak Rafizi.

      Delete
    27. Rafizi kalau mahu mendedahkan kesalahan orang lain itu carilah bukti yang kukuh dan bukannya bukti yang terdesak yang boleh menjejaskan diri sendiri. Sedarlah wahai PEMBANGKANG sekalian.Begitu juga dengan Video yang didedahkan oleh Rafizi tidak ada pun muka anak Nazri.

      Delete
    28. Nampak sangat Rafizi tidak ada bukti yang kukuh dan cuma rekaan semata-mata yang dibuat untuk kepentingan politik sendiri.Cakap kereta itu diguna oleh Anak Nazri tapi tidak ada pun muka anak Nazri dalam gambar.

      Delete
    29. Bukti kunun sudah ada tapi jika dilihat pun bukti itu tidak kukuh lagi dengan dakwaan Rafizi.Macam juga kes Anak Nazri tidak sampai kemana pun oleh Rafizi. Seperti diam begitu selepas pendedahan.

      Delete
    30. Kalau tidak ada bukti rasanya ICAC tidak dapat buka lagi kes ini. Jadi Rafizi belajarlah untuk terima kenyataan.Seperti apa yang kita tahu. ICAC boleh buat semua itu tapi memerlukan bukti.

      Delete
    31. Sudah-sudahlah cuba untuk memutar belitkan fakta ini. Kalau sudah tewas itu terimalah kenyataan dan tidak perlu cakap yang bukan-bukan.Inilah yang kita dapat lihat dengan tindakkan Rafizi sekarang ini. Sudah terdesak baru mahu pergi.

      Delete
    32. Kenapa baru sekarang mahu pergi. Ini menampakkan yang mana Rafizi tidak serius untuk menyelesaikan masalah ini. Cuma menjadi isu politik mereka sebenarnya.Kenapa tidak dari dulu lagi Rafizi datang ke Hong Kong?

      Delete
    33. Macammana ICAC mahu menolong kalau macam ini. Sia-sia saja usaha Rafizi.Datang Hong Kong merayu dengan ICAC lepas itu tidak ada apa-apa sumber yang boleh dipercayai untuk mendakwa.

      Delete
    34. Cuma meminta untuk siasatan dibuat oleh pihak ICAC. Tapi apa yang Rafizi ada?Inilah kelemahan yang ada pada Rafizi sebenarnya sekarang ini.

      Delete
    35. Kalau kita lihat sendiri pun memang ada benar juga yang mana Rafizi sendiri tidak ada bukti untuk mendakwa seseorang itu.nampaknya masalah Rafizi dengan mengadu tanpa bukti ini cuma akan memburukan nama Rafizi sendiri.

      Delete
    36. Agak2lah juga kalau sudah terdesak untuk mendapat sokongan rakyat.gunalah cara yang betul.

      Delete
    37. Masing-masing ada agenda sendiri untuk dicapai.

      Delete
    38. Rafizi masih tidak kecewa lagi. Perjuangan beliau dalam ke sini amat kuat.

      Delete
    39. It means that Rafizi is playing truant now.

      Delete
    40. Now is what?I feel like he is trying to stir up everything so that he can do anything he like.

      Delete
    41. Mempercayai orang macam ini hanya akan mati awal.

      Delete
    42. Ini namanya memperbodohkan diri sendiri, nak menegakkan benang yang basah, rafizi yang malu sendiri.

      Delete
  2. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    Jauh-jauh dia datang, dari Malaysia ke Hong Kong, hanya 3 "bukti" itu saja yang dia bawa? Dia ke Hong Kong semata-mata untuk makan angin ka? Boleh percaya ka bila Rafizi cakap akan menyerahkan lebih banyak bahan bukti dalam tempoh 3 minggu? jika benar bukti-bukti itu ada dalam simpanan beliau, kenapa tidak serahkan saja hari ini? Sepatutnya Rafizi berterus terang kepada pihak ICAC bahawa buat masa ini beliau tidak mempunyai apa-apa bukti selain dari kenyataan dua ekor katak dan video Hummer yang telah gagal menarik minat wartawan di negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Kenyataan Lajim dan Bumburing tidak boleh dianggap sebagai bahan bukti, lebih-lebih lagi ketika kedua-dua ahli politik ini mempunyai kepentingan dengan parti politik Pakatan Rakyat. Sudah tentulah Lajim dan Bumbring akan membuat kenyataan yang memburuk-burukkan kerajaan BN. Malah, kedua-dua katak ini juga tidak pernah mendedahkan bukti bahawa wang itu dimasukkan ke akaun peribadi menteri. Jesteru, Bagaimana Rafizi boleh anggap kenyataan itu sebagai bukti?

      Delete
    2. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Nampaknya Rafizi begitu obses dengan kerja yang direka oleh parti beliau sendiri sehinggakan saban hari tidak ada perkara lain yang difikirkannya selain dari berusaha untuk mencari kesalahan UMNO dan Barisan Nasional. Namun sesuatu yang amat-amat perlu rakyat ketahui adalah dalam kesibukan Rafizi berusaha mencari dan mendedahkan kepincangan ataupun apa yang beliau faham sebagai penyelewengan pernahkah anda semua terfikir mengapa agaknya Rafizi berbuat demikian?

      Delete
    3. why wait so long for the prove to be given?? alang2x rafizi should have just collect all the evidence and only then go to hong kong.

      Delete
    4. It is all about time. The GE is coming soon.

      Delete
    5. If I say he is a workaholic, I don't think it is suitable.

      Delete
    6. Kita harus tahu bahawa kerajaan juga yang akan memberi bantuan dan mereka juga la yang berhempas pulas untuk menerajui negeri.

      Delete
  3. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    Apa motif utama Rafizi berbuat demikian? Dalam bahasa mudahnya Rafizi mahu membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional dan UMNO hari ini adalah kerajaan yang tidak baik dan merupakan kerajaan yang di penuhi dengan gejala rasuah yang harus rakyat tolak dalam pilihan raya yang akan datang. Tetapi Rafizi sebenarnya terlupa rakyat juga sedang melihat kepada perkembangan Pakatan Rakyat yang kononnya merupakan alternatif terbaik bagi menggantikan kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga ingin mengetahui berapa nilai sewaan jet peribadi yang dinaiki oleh Anwar? Jika harga jet itu sudah mencecah USD39 juta, sudah tentu nilai sewaannya juga berlipat kali ganda lebih tinggi dari harga tiket MAS atau Airasia. Dari mana datangnya dana untuk membiayai kos penerbangan jet itu?

      Delete
    2. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga mahu mengetahui dari mana datangnya dana untuk membeli sebuah bas mewah yang didaftarkan dibawah nama Khalid Ibrahim? Dan turut menjadi persoalan, kenapa tandas dalam bas tersebut perlu mempunyai ruang yang besar hingga boleh memuatkan dua orang dalam satu-satu masa?

      Delete
    3. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Tahukah Rafizi bahawa pembelian lori sampah yang menjadi pertikaian di Selangor kini masih gagal dijawab oleh Pakatan Rakyat? dan apa sebenarnya hubungan pembelian lori sampah tersebut dengan kewujudan bas mewah khalid Ibrahim?

      Delete
    4. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Tahukah Rafizi bahawa rakyat juga ingin tahu berkenaan isu KCB ladang ternakan lembu di Papua New Guinea yang melibatkan kerajaan negeri Kedah di bawah PAS? Bagaimana pinjaman pesisir pantai berjumlah USD44 juta yang diperolehi melalui Capital Investment Agency (CIA) ini boleh ditandatangani oleh Pengarah Urusan projek tanpa kelulusan Lembaga Pengarah? Malah, bayaran juga telah dibuat kepada syarikat perunding berserta yuran guaman walaupun projek tersebut telah dibatalkan?

      Delete
    5. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Bagaimana pula agaknya dengan status tanah Taman Manggis yang kini diberitakan sudah dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada sebuah syarikat lain, sedangkan proses pembelian tanah tersebut sedang berjalan diantara Pemuda BN dan kerajaan negeri?

      Delete
    6. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Agaknya apa yang berlaku dengan Ladang Rakyat kerajaan negeri Kelantan yang terbentang di atas tanah seluas 81,095 ekar meliputi Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah? Siapa individu/kroni yang mendapat manfaat dari hasil balak tanah tersebut?

      Delete
    7. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Itu belum masuk dana asing yang diturunkan kepada pemimpin Pakatan Rakyat dan NGO-NGO pro pembangkang? dalam pendedahan Bullet sebelum ini, dari tahun 2005 hingga 2011, NGO dan media pro pembangkang di negara ini telah disuapkan dengan dana yang mencecah hampir RM20 juta dari National Endowment for Democracy (NED) bagi membantu misi rampasan kuasa Pakatan Rakyat. Kenapa Rafizi tidak siasat motif serta kaitan antara Pakatan Rakyat dengan NED?

      Delete
    8. The people will be the judge for whether bn is a good government or not in this coming election.

      Delete
    9. Yes I'm sure we all know who we vote for.

      Delete
    10. Bukan apa la cuma apa yang penting ialah kita tahu siapa yang di pihak yang benar.

      Delete
  4. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

    Dalam isu Hummer, Rafizi sedang berusaha untuk mencari setiap titik kesalahan yang ada sehingga sanggup mengendap keluarga menteri semata-mata untuk mencari bahan yang boleh dipolitikkan. Namun Rafizi barangkali terlupa sesuatu yang sedang bermain di fikiran rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Bagimana dengan kereta Ferrari milik Azmin Ali? Azmin sendiri pernah mengaku bahawa kemewahan beliau datangnya dari Tauke Wong, tauke balak dari Sarawak. Namun itu dahulu. Kini, Azmin lebih “advance” kerana memiliki sumber dana dari luar negara. Khabarnya dari puak-puak Yahudi dan Zionis yang menyokong Anwar.

      Delete
    2. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Dan satu lagi pendedahan terbaru oleh blogger pro BN berkenaan dengan kekayaan luar biasa seorang ahli parlimen PKR iaitu Zuraida Kamaruddin yang mampu memiliki koleksi kereta seperti VOLVO XC90 2.5 T, Toyota Hilux Double Cab 2.5 AT, Toyota Hilux Double Cab 3.0 AT dan Mercedes Benz E240. jika harga keempat-empat kereta ini disatukan, nilainya lebih tinggi dari Hummer.

      Delete
    3. Rafizi ke Hong Kong hanya untuk makan angin

      Apa yang ingin dikongsikan disini ialah mengapa agaknya Rafizi langsung tidak berusaha untuk mencari serta mendedahkan isu-isu yang melanda Pakatan Rakyat? Adakah ketelusan itu hanya perlu dipihak BN, tapi tidak dipihak Pakatan Rakyat?

      Atau ianya hanya untuk kepentingan Rafizi dan Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihan raya semata-mata?

      Delete
  5. Rafizi strike for his own benefit?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin tidak akan kekal jika teruskan sikap pentingkan keuntungan sendiri.

      Delete
    2. Banyak pemimpin termasuk BN yang mementingkan agenda dan manfaat peribadi. Rakyat yang menjadi mangsa sebenarnya.

      Delete
  6. Duit RM40m sudah disahkan tidak salah dari sisi undang-undang. Terima keputusan yang dibuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lets just wait and see whether rafizi evidence is strong enough.

      Delete
    2. Kesalahan dalam BN boleh nampak tapi kesalahan diri sendiri tidak pula..

      Delete
    3. ICAC menantikan bukti yang menyakinkan untuk membuka kes ini untuk siasatan.

      Delete
  7. ICAC akan buka file semula jika ada bukti yang sah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC will need to ensure that every evidence given are genuine and not being made up.

      Delete
    2. Lepas ni Rafizi nak tuntut pula habuan dia..

      Delete
    3. We will see whether Rafizi manage to get more valid evidence.

      Delete
  8. If the evidence is not strong enough, don't expect icac to re-open the case.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ICAC hanya bertindak mengikut bukti. Tanpa bukti, mustahil ICAC akan bertindak. Jadi, elemen yang penting sekarang adalah bukti.

      Delete
  9. He said both departments had also concluded that the funds were meant for Sabah Umno and not for Musa.

    Musa sudah menafikannya dan ICAC sudah membuat keputusan muktamad. Kes ini dikira tamat.

    ReplyDelete
  10. Perhatian harus diberi kepada perkara lain, kes ini sudah berakhir.

    ReplyDelete
  11. Selagi Musa tidak didakwan, pembangkang akan teruskan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The opposition will not give up till they manage to bring down musa. its all part of their strategy .

      Delete
    2. We know Sabah is fixed deposit for BN. if they can get more vote from Sabahans, the possibility to win is high.

      Delete
    3. Let the people to decide which government they want.

      Delete
  12. Jelas bukti yang dikemukakan adalah lemah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the evidence provided are indeed weak. i doubt the icac would reopen the case.

      Delete
    2. ICAC akan bertindak jika ada lebih banyak bukti yang kukuh untuk membuka semula file kes RM40m.

      Delete
  13. Pembangkang juga sering membuat transaksi dermaan politik ini?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasa-rasa pembangkang juga terlibat dalam aktiviti dermaan sebegini.

      Delete
  14. Pengesahan ICAC memang menyakinkan sebab badan ini tegas mencegah rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah pasti ICAC akan membuat yang terbaik dalam siasatan kes ini.

      Delete
  15. PKR also agreed to hand over more evidence, including proof of transactions in Hong Kong, to the ICAC in three weeks to help in their investigation,”

    Kami menantikan sama ada bukti baru dapat dikesan untuk meneruskan siasatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. why does it need to take 3 weeks to provide the evidence?

      Delete
    2. we hope no fake document from Rafizi this time..

      Delete
    3. Jiak bukti adalah rekaan, pasti ICAC dapat mengesankannya.

      Delete
    4. Dokumen berkemungkinan bukannya rekaan tetapi kurang menyakinkan dan kurang kuat untuk menjatuhkan hukuman.

      Delete
  16. muktamar PAS kali ini dipayungi oleh roh kebijaksanaan pemimpin PAS. Ini adalah kerana ucapan pemimpin utama lebih banyak berkisar kepada soal nafsu untuk berkuasa yakni nafsu untuk menawan Putrajaya. Sayugia diingatkan bahawa penawanan Putrajaya tidak akan dapat dijayakan tanpa bantuan daripada DAP dan PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sesungguhnya citra PAS sebelum akhir 90-an dengan PAS di pasca 2000 adalah jauh berbeza.

      Delete
  17. Naib Presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi
    menyifatkan PRU13 sebagai PRU luar biasa. beliau menyeru ahli Umno menggunakan pendekatan luar biasa dalam merebut hati 40% pengundi atas pagar menyokong BN dalam PRU13.

    ReplyDelete
  18. DAP & PKR dua entiti parti yang lebih ligat & licik lagi dalam bermain politik sesama parti komponen.

    ReplyDelete
  19. Menjelang PRU, banyak kes dan isu sebegini akan ditedahkan.

    ReplyDelete
  20. Harapkan kebenaran kes RM40m yang dikaitkan dengan Musa dan UMNO akan terbukti.

    ReplyDelete
  21. let see whether Rafizi visit to ICAC, HK will turn up positively.

    ReplyDelete
  22. Nampaknya Rafizi begitu obses dengan kerja buatnya sehinggakan saban hari tidak ada perkara lain yang difikirkannya selain dari berusaha untuk mencari kesalahan UMNO dan Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  23. Rafizi mahu membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional dan UMNO hari ini adalah kerajaan yang tidak baik dan merupakan kerajaan yang di penuhi dengan gejala rasuah yang harus rakyat tolak dalam pilihan raya yang akan datang.

    ReplyDelete
  24. Tetapi Rafizi sebenarnya terlupa rakyat juga sedang melihat kepada perkembangan Pakatan Haprak yang kononnya merupakan alternatif terbaik bagi menggantikan kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  25. Tahukah Rafizi rakyat juga mahu mengetahui dari mana datangnya dana bagi pembelian sebuah bas mewah yang didaftarkan dibawah nama Khalid Ibrahim ? Malah kos operasi bas mewah tersebut turut menjadi persoalan dana dari pihak mana agaknya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi, rakyat juga mau tau dari mana datangnaya kemewahan pemimpin pembangkang.. cuba siasat dulu.

      Delete
  26. Tahukah Rafizi bahawa pembelian lori sampah yang menjadi pertikaian di Selangor kini masih gagal dijawab oleh Pakatan Haprak dan hubungan pembelian tersebut dengan kewujudan bas mewah khalid Ibrahim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi jawab semua soalan berkenaan dengan scandal pembangkang juga.

      Delete
  27. Lupakah Rafizi bagaimana rakyat mahu tahu berkenaan isu KCB ladang ternakan lembu di Papua New Guinea yang melibatkan kerajaan negeri Kedah di bawah PAS?

    ReplyDelete
  28. Bagaimana pula agaknya dengan status tanah Taman Manggis yang kini diberitakan sudah dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada sebuah syarikat lain sedangkan proses pembelian tanah tersebut sedang berjalan diantara Pemuda BN dan kerajaan negeri?

    ReplyDelete
  29. Nampak sangat tindakan terdesak juak-juak Pakatan dalam usaha mereka untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada hanyalah melalui jalan belakang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terdesak untuk mencari isu untuk menjatuhkan kerajaan.

      Delete
  30. mengapa agaknya Rafizi langsung tidak berusaha untuk mencari serta mendedahkan isu-isu yang melanda Pakatan sendiri.

    ReplyDelete
  31. Ada ketelusankah disini ? Double Standard ? atau ianya untuk kepentingan diri dan Pakatan dalam menghadapi pilihan raya semata-mata.

    ReplyDelete
  32. ICAC Hong Kong dan SPRM memberi jawapan, bahawa tiada sebarang unsur rasuah berhubung sumbangan RM40 juta kepada Umno Sabah. tp Rafizi Ramli tidak puas hati.

    ReplyDelete
  33. pihak ICAC Hong Kong berpuas hati berhubung siasatan terhadap wang RM 40 juta melalui siasatan badan itu di Sabah yang mengambil masa lebih sebulan.

    ReplyDelete
  34. ICAC Hong Kong telah menjalankan siasatan terperinci mengenai perjalanan wang tersebut, bermula daripada bagaimana wang itu dihantar ke akaun Umno, sehinggalah kepada penggunaan wang tersebut.

    ReplyDelete
  35. The State Government is aware of the fact that there are still people in Sabah including those in the state capital, who cannot afford to own houses.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chief Minister Datuk Seri Musa Hj Aman said that the Government would take steps to resolve the housing problem faced by the people, when responding to Kota Kinabalu divisional Umno chief Datuk Faisyal Diego’s speech at the division’s annual delegates meeting here yesterday.

      Delete
    2. Musa who is also Sabah Umno liaison chief when officiating the meeting said, “I realise that one of the problems faced by the people in the state capital is the lack of housing.

      Delete
    3. “I have asked the Local Government and Housing ministry to identify an area in Luyang for a housing project for the rakyat, especially local squatters,” he disclosed.

      Delete
    4. He went on to add that the federal government has announced a ‘Perumahan Prima’ project which will build low cost houses for the people, and the state Government will ensure that Kota Kinabalu will be included in the list of areas where the project will be implemented.

      Delete
    5. Speaking to reporters later, Musa said, “we will also give consideration to the Umno Kota Kinabalu’s requests especially on the issue of shortage of houses in the city. We will look for a suitable site for a housing project and we will seek assistance from the Jabatan Perumahan Negara.

      Delete
    6. When asked to elaborate about the ‘Perumahan Prima’ project, Musa said that he was informed Sabah will also be given a quota for houses.

      Delete

    7. “What is important is that we must find a suitable location. This I believe is a good concept whereby the houses are priced lower than normal.

      Delete

    8. This will provide opportunity for those who do not have houses to purchase affordable houses,” he said adding that the houses will be built in both urban and rural areas.

      Delete


    9. Touching on another of Faisyal’s request concerning the residents in Sembulan area, Musa said that the state government is looking for ways to ensure that these people can continue to stay there but in a better and more comfortable environment.

      Delete

    10. “I realise that to develop the state and country, we must be aware that problems and issues do not occur only in the rural areas. Similar problems and issues also exist in urban areas and they also demand for the same solution,” he stressed.

      Delete
  36. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said he is ever willing to sit down with any Sabah Barisan Nasional (BN) leader to discuss and resolve any issue or problem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “What is important is sincerity. Not say one thing in front and then something else at the back,” he said, adding that he had never looked down on any Sabah BN leader.“

      Delete
    2. “To me, the Chief Minister’s post is not a privilege but a responsibility for me to discharge my duty for the state and people,” he said at his alma mater SK Mempagar “Jasamu Di Kenang” programme cum launching of the SK Mempagar Alumni Association at the Dewan Baru, here yesterday.

      Delete
    3. Musa, who is also Sabah BN and Umno chief, added that as the leader in Sabah, he wanted cooperation to be a top priority not only within Umno but also BN.

      Delete
    4. “I have said that my door is always open if there is any problem involving either leaders from BN or Umno. We can discuss and solve whatever problem there is,” he said.

      Delete
    5. He added that in this respect there must also be honesty because the struggle was for the party and coalition, not an individual.

      Delete

    6. “As long as we struggle for the party and for the benefit of the rakyat then we are on the right platform,” he said, stressing that he has no intention whatsoever to politically take down anyone.

      Delete

    7. Nonetheless, the Chief Minister said, he believed the people were politically matured now and knew which leader was telling the truth and which one was not.

      Delete

    8. As such, he advised State BN leaders not to resort to behaviour that would only make the rakyat lose out because they have done nothing wrong in the first place.

      Delete
    9. “If there is something that you feel not satisfied about just come and see me. I will try to help where I can,” he said, adding that it was important for leaders to continue upholding the spirit of consensus in their action.

      Delete
    10. He cited the State Cabinet as a good example of the BN spirit of consensus being alive and well, as “there has never been a fight during the Cabinet meeting”.

      Delete
    11. “I think (Community Development and Consumer Affairs Minister) Datuk Azizah Dun can vouch for me as all the decisions are made through consensus,” he said.

      Delete
    12. Musa also said the state government used to be in bad financial shape but now Sabah’s financial status and management had been acknowledged by the Auditor-General to be one of the best in the country.

      Delete
    13. “If we don’t have money… forget about building a multi-purpose hall that costs a few hundred thousand ringgit… even a toilet costingRM10,000 cannot be built,” he said.

      Delete
    14. Meanwhile, Musa said he could work with everyone irrespective of race and religion.

      “I have friends from different races and faiths,” he said.

      Delete
    15. And, he advised his colleagues and also the people here to continue cooperating with one another to develop Sabah and Beaufort, in particular, adding that more development would be coming for the people’s benefit.

      Delete
    16. “What is important is our BN party struggle. The BN has been providing huge allocations and carried out many development programmes in Sabah including Beaufort and so on, so we must be wary of any negative element that may try to split us,” he said.

      Delete
    17. At the same time, he said it was also important that the people knew the country has a capable government with a proven track record under the leadership of Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak, who was always sensitive to the needs of Sabah and its people.

      Delete
    18. Musa also supported the call by the Prime Minister for all BN component parties to resolve any internal problem before the 13th general election.

      Delete
    19. “It is time for us to put aside our differences, further strengthen our cooperation and work hard as a team for the party, the coalition and more importantly for the people,” he said.

      Delete
  37. Hala tuju negeri ditentukan oleh kita sendiri melalui Jemaah Menteri atau Kabinet Negeri yang ada.

    ReplyDelete
  38. kita bersyukur mempunyai seorang pemimpin yang sentiasa merasai denyut nadi rakyat dan amat prihatin terhadap keperluan rakyat di seluruh pelosok negeri Sabah, terutama di kawasan luar bandar.

    ReplyDelete
  39. Ini dibuktikan menerusi peruntukan yang besar daripada Kerajaan Pusat kerana Sabah negeri kedua terbesar di Malaysia dan banyak permintaan telah diluluskan.

    ReplyDelete
  40. KM Sabah mahu melihat ramai anak tempatan memegang jawatan pengarah negeri dan itu juga sudah tercapai.

    ReplyDelete
  41. Pengarah Imigresen dan Pengarah Pelajaran Negeri telah diketuai oleh pegawai-pegawai tempatan Sabah.

    ReplyDelete
  42. Kerajaan Persekutuan mengiktiraf kebolehan orang Sabah dan menghormati pentadbiran kerajaan negeri.

    ReplyDelete
  43. dakwaan itu adalah fitnah jahat semata-mata yang cuba menafikan kejayaan dan pencapaian Sabah sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dakwaan yang tidak mempunyai asas atau fakta hanyalah untuk mencari publisiti.

      Delete
  44. Kemajuan dan kemakmuran ekonomi hasil usaha kerajaan negeri selama ini telah menarik minat warga asing mahu bekerja di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan sedang berusaha untuk mengatasi masalah tersebut.

      Delete
    2. bukan mudah menyelesaikannya dalam tempoh yang singkat.

      Delete
    3. usaha untuk membanteras isu pati memang giat dilaksanakan. harap Rci akan berjaya.

      Delete
  45. Banyak program yang dijalankan termasuk penguatkuasaan melalui pelbagai agensi iaitu polis, tentera dan imigresen bagi menghantar pulang mereka ke negara masing-masing.

    ReplyDelete
  46. I don't care about others but it doesn't mean I should be silent about it.

    ReplyDelete
  47. Dalam dunia, ada banyak manusia berfikiran cetek.

    ReplyDelete
    Replies
    1. What to do? Since we are born in three dimensional world.

      Delete
  48. Sabah has grown so fast in the faster pace.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang ketara pembangunan yang ada di Sabah.

      Delete
    2. sebaiknya tumpuan terus diberikan untuk melaksanakan pembangunan.

      Delete
  49. Bersatu hati bercerai roboh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This is well applied to those who never really appreciated the blood and sweat behind the closed doors.

      Delete
  50. No matter how the issue came out, we all know that who's in the other side.

    ReplyDelete
  51. Sudah2 la dengan segala penipuannya.

    ReplyDelete
  52. I think land issues and illegals are far more important than this.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang banyak isu lain yang lebih penting daripada isu ini.

      Delete
  53. dalam politik pelbagai cara digunakan dapatkan perhatian dan sokongan. nilailah dengan baik dan jangan mudah terpengaruh.

    ReplyDelete
  54. Wasting time and energy.

    ReplyDelete
  55. Begini la sikap pembangkang yang tak tahu malu.

    ReplyDelete
  56. Never mine, we all know that the government has do everything to protect us.

    ReplyDelete
  57. PKR hanya ingin memainkan isu rm40j untuk kepentingan politik mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada juga yang masih mahu percaya dengan PKR?

      Delete
  58. Sekarang ini, PKR menerusi Rafizi Ramli dan Sivarasa Rasaiah sedang berusaha sedaya mungkin untuk mengenakan Musa Aman, Ketua Menteri Sarawak yang dikatakan memperolehi RM40 juta secara haram dari seberang laut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sekalipun telah dijelaskan bahawa wang berkenaan adalah derma politik, namun PKR tidak dapat menerima kenyataan tersebut.

      Delete
    2. Bahkan sewaktu ICAC Hong Kong menegaskan bahawa siasatan mereka tidak menemui sebarang penyelewengan atau money laundering sepertimana yang dituduh oleh PKR, Rafizi Ramli dan konco-konconya ke Hong Kong untuk memujuk agar kes tersebut dibuka semula.

      Delete
    3. Dan seperti dalam kes Scorpene, Rafizi Ramli segera meuar-uarkan bahawa kes tersebut telah dibuka semula oleh ICAC untuk disiasat.

      Delete
    4. Manakala Sivarasa Rasaiah pula menyatakan bahawa UBS Bank di Switzerland sedang membuka kes siasatan berhubung penggubahan wang haram (money laundering) membabitkan USD90 juta yang juga melibatkan Ketua Menteri Sabah, Musa Aman.

      Delete
    5. Hebat sungguh PKR berusaha untuk mengenakan pemimpin-pemimpin UMNO-BN. Namun ada satu kes yang sudah sangat lama dan sehingga sekarang, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun perbicaraan dibuat.

      Delete
    6. Kes tersebut melibatkan penyelewengan dan rompakan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim sewaktu bergelar Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

      Delete
    7. Jumlahnya pula adalah sebanyak RM3 bilion... jumlah yang sangat besar berbanding tuduhan yang dilemparkan kepada Musa Aman mahupun Ketua Menteri Sarawak, Taib Mahmud.

      Delete
    8. 5 Jun 2012, Presiden PERKASA, Ibrahim Ali telah membuat laporan polis meminta polis menyiasat kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid bahawa Anwar Ibrahim telah mengawal lebih 20 akaun peribadi (Master Akaun) bernilai lebih RM3 bilion.

      Delete
    9. Anuar Shaari juga meminta Anwar menjelaskan sama ada akaun induk tersebut membabitkan pemilikan aset, saham serta wang Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat, Azmin Ali dan isterinya, Shamsidar Taharin yang nilainya begitu lumayan.

      Delete
    10. 10 Jun, Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin turut memberikan respons agar Anwar menjelaskan segera dakwaan berhubung pemilikan 20 akaun induk membabitkan aset, saham dan wang bernilai lebih RM3 bilion seperti yang terkandung dalam akuan bersumpah bekas Penolong Gabenor Bank Negara itu.

      Delete
    11. Namun Anwar Ibrahim langsung tidak menjawab. Pun begitu, pada masa yang sama, tiada sebarang siasatan, tindakan mahupun ulasan yang diberikan oleh pihak berkuasa berhubung Pengakuan Berkanun Datuk Abdul Murad bin Khalid.

      Delete
    12. Manakala konco-konco Anwar Ibrahim juga, langsung tidak berani bersuara atau mencuit perkara berkenaan, walaupun pada masa yang sama, mereka begitu sibuk dengan para pemimpin UMNO yang lain, seolah-olah mereka cuba mengelakkan orang ramai dan para pengundi daripada mengetahui kisah Anwar melarikan wang negara secara haram.

      Delete
  59. Berikut adalah pengakuan berkanun Abdul Murad bin Khalid yang dibuat pada 26 Oktober 1999:


    Pengakuan Berkanun Dato’ Abdul Murad Bin Khalid
    Saya, Abdul Dato ‘Murad Bin Khalid (No Kad Pengenalan 531215-08-5957), seorang warganegara Malaysia yang cukup umur dan menetap di No 104, Jalan Setiabakti 9, Bukit Damansara, 50490 Kuala Lumpur, dengan ini sesungguhnya dan seikhlasnya mengaku sebagai berikut: -

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1. Pada 16 September 1999 saya telah didakwa kerana gagal untuk mendedahkan maklumat sebenar berkenaan saham Ben Harta Sdn Bhd (BHSB) dan 51 hartanah yang didakwa memberi manfaat kepada saya menurut seksyen 87 (2) (c) Akta Bank dan Institusi-Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

      Delete
    2. 2. Untuk melakukan keadilan kepada diri saya sendiri, saya mesti membuat akuan awam mengenai perkara-perkara tertentu yang berkaitan dengan pelbagai jawatan yang saya lakukan di Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menunjukkan kepada orang ramai bahawa bebanan besar dan tekanan yang dipikul untuk jawatan-jawatan tersebut. Pernyataan awam ini juga bertujuan untuk memberikan perspektif yang betul kepada orang ramai tentang komplot bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim (“DSAI”) yang juga Menteri Kewangan dalam penglibatannya secara langsung dalam memberi arahan terhadap BNM.

      Delete
    3. 3. Sebagai salah satu daripada eksekutif tertinggi di BNM, Saya kebiasaannya termasuk di dalam kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disukai – dan kemudiannya diamanahkan kepada saya untuk menjalankan beberapa arahan beliau, apa yang dipercayai oleh saya sekarang adalah untuk melanjutkan cita-cita politiknya. Dalam melaksanakan skim politiknya, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah mengarahkan saya untuk melaksanakan eksesais korporat tertentu yang memihak kepada kawan-kawan dan kroni-kroninya. Hutang-hutang kroni-kroni beliau telah dibersihkan / diselesaikan dengan menggunakan keuntungan daripada rundingan-rundingan menggunakan pengaruh BNM.

      Delete
    4. 4. Antara eksesais korporat yang paling ketara ialah pengambilalihan syarikat Sikap Power, pemegang konsesi Projek Kuasa Bebas (IPP) di Lumut, Perak. Konsesi itu telah dijual kepada MRCB atas arahan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan MRCB kemudian menyuntik ‘konsesi’itu ke dalam Malakof Berhad yang merupakan anak syarikat MRCB. Saya percaya bahawa keuntungan kira-kira RM50 juta daripada urus niaga ini dimasukkan ke salah satu dana politik DSAI.

      Delete
    5. 5. Seorang lelaki Cina bernama Tong Kooi Ong juga terlibat dengan ketara dalam meningkatkan bantuan kewangan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim. Tong Kooi Ong adalah Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Phileo Allied Berhad yang disenaraikan di Papan Utama BSKL. Phileo Allied Bank juga adalah di bawah kawalan Tong Kooi Ong. Tong Kooi Ong menjadi kenalan Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui pengenalan saya dan mereka kemudiannya menjadi sangat rapat.
      Tong Kooi Ong kemudiannya mendedahkan kepada saya bahawa sebagai balasan bantuan yang diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau telah menubuhkan satu “Akaun Induk” (Master Accounts) – yang di bawah kawalannya. Di mana sumbangan kewangan dibuat untuk kepentingan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Akaun Induk itu hasil yang diperolehi daripada pegangan saham dan bangunan. Pada satu peringkat Tong Kooi Ong membuka rahsia kepada saya bahawa Akaun Induk itu bernilai RM200 juta berdasarkan nilai saham dan bangunan yang diperolehi daripadanya.

      Delete