Search This Blog

Tuesday, March 19, 2013

LAHAD DATU: 'Locals a part of the problem'


LAHAD DATU - THE community leader lit up a cigarette as he spoke of the problems caused by illegal immigrants in Sabah.

He blamed the lax security for not being able to tackle the presence of many illegals, who have had a free reign to smuggle in, among others, contraband cigarettes.

"Just like the type I am smoking now," he said of the Astro brand cigarette that he bought at RM3 on the streets here from immigrant pedlars.

Oblivious that his purchase had contributed to sustaining the livelihood of illegal immigrants in the state, he said: "Those 'legal' cigarettes are just too expensive."

This community leader is not the only culprit.

The transient population is feeding off the convenience they provide the locals, from cheap goods to cheap labour, and that makes almost everyone responsible.

None, however, wants to take the blame, not even the community leader who said the enforcement authorities and security forces were not doing their job properly.

The arrival of the armed terrorists from the southern Philippines last month and the eventual battle to flush them out at Felda Sahabat had been an eye-opener of the threats, posed by the illegals.

Society, however, remained dependent on their supply of cheap products and services; and for that, they will keep coming.

District officer Zulkifli Nasir said many locals were in denial that they were a part of the problem because of the demands they created by buying the goods the illegals sold cheaply and hiring cheap labour.

He recounted how he came under fire when he tried to remove about 200 makeshift stalls at a parking lot at Dataran Palma here.

"From a few romben- gan stalls selling second-hand clothes, they turned the area into a full-fledged illegal flea market that eventually became a threat to traders running legitimate businesses."

When Zulkifli initiated the move to tear down the stalls, he was criticised by locals who backed the illegal Indonesian and Filipino traders.

"Despite this, the illegal structures were torn down. If we had allowed the area to remain as it was, it is tantamount to giving recognition to their illegal activities."

For some time now, Indonesian and Filipino immigrants have been coming to Sabah because of the hardship they face in their countries.

Zulkifli said they were willing to do anything, legal or otherwise, to earn their living.

52 comments:

  1. The government is to blame. Because of their bulls*** laws and regulations, legitimate businesses suffer more than illegal ones. Who made legal cigarettes more expensive? The government. Who made labor and goods more expensive than they have to be? Government. Who taxes everything? Yes. The government is a parasite sucking the lifeblood of society.

    ReplyDelete
  2. Keadaan muka bumi Sabah yang berbukit bukau dengan sempadan laut yang begitu panjang merupakan cabaran utama kepada pasukan keselamatan dan agensi penguatkuasa untuk mengawal pergerakan manusia antara negeri ini dan negara jiran, kata Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Sukarti Wakiman. Beliau berkata keadaan itu memudahkan pendatang menyelinap masuk ke Sabah secara tidak sah.

    ReplyDelete
  3. Jabatan Imigresen akan mengambil pendekatan strategik dalam usaha mengawal dan memperketatkan keselamatan di semua pintu masuk khususnya di daerah ini. Ketua Pengarah Imigresen, Dato’ Alias Haji Ahmad, berkata kerjasama melibatkan pasukan keselamatan dan agensi yang berkaitan seperti Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) dan Jabatan Air itu adalah bagi menangani masalah kebanjiran pendatang tanpa izin.

    ReplyDelete
  4. Katanya, kolaborasi secara strategik ini untuk mencapai matlamat penubuhan Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) yang kini diperluaskan demi menjaga keselamatan rakyat negeri ini.

    ReplyDelete
  5. “Berdasarkan maklumat, di Sandakan saja mempunyai 31 pintu masuk haram yang dikenal pasti menyumbang kepada kebanjiran Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI),” jelasnya kepada pemberita selepas menghadiri Mesyuarat Keselamatan melibatkan agensi seperti PDRM, APMM, ATM dan Jabatan Kastam di sini, kelmarin.

    ReplyDelete
  6. Beliau berkata kewujudan ESSCOM mampu membendung apa jua pergerakan keluar masuk kerana setiap pintu masuk haram yang dikenal pasti selama ini akan dikawal ketat. Di Sandakan, katanya lagi, adalah dianggarkan kira-kira 55 peratus merupakan warga tempatan manakala selebihnya adalah warga asing.

    ReplyDelete
  7. Bagaimanapun, beliau turut menganggarkan sebanyak 70 peratus daripada warga asing di daerah ini pula terdiri daripada PATI. Sehubungan dengan itu, tambahnya, sebanyak 10 penempatan perkampungan atas air telah dikenal pasti didiami PATI.

    ReplyDelete
  8. “Sebab itu, agenda dalam mesyuarat tadi adalah bagi membincang usaha membendung masalah berkaitan termasuk mengenal pasti pintu masuk secara haram berdasarkan maklumat yang diperolehi. “Dari segi Imigresen … kita bertanggungjawab kepada pergerakan keluar masuk ke negara ini, seandainya didapati ada pendaratan yang tidak melalui pintu masuk sah maka kita akan bertindak mengikut undang-undang negara ini.

    ReplyDelete
  9. “Malaysia adalah sebuah negara yang bebas sesiapa pun boleh masuk tetapi mestilah mengikut peraturan sedia ada,” ujarnya sambil menambah bahawa kewujudan ESSCOM sebagai tepat pada masanya memandangkan pendekatan secara strategik itu mampu mengekang kebajiran pendatang tanpa izin.

    ReplyDelete
  10. Ditanya apakah 10 perkampungan atas air itu turut melibatkan perkampungan yang sebahagian besar didiami rakyat tempatan, Alias menegaskan “Sekiranya ada laporan mengenai wujudnya pendaratan warga asing... pihak berkuasa akan bertindak segera. “Apa yang kita lakukan adalah demi kemakmuran dan kesejahteraan rakyat Malaysia sekali gus mencapat matlamat ESSCOM itu sendiri,” katanya.

    ReplyDelete
  11. Insiden pencerobohan kumpulan militan di Lahad Datu, harus dijadikan iktibar kepada penduduk Sabah betapa mereka perlu menyiapkan diri menghadapi segala cabaran yang menimpa negeri ini dan betapa keamanan ialah sesuatu yang tidak ternilai harganya, kata Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri.

    ReplyDelete
  12. Beliau berkata walaupun Sabah terhindar daripada ancaman pengganas komunis yang menimpa Semenanjung Malaysia dan Sarawak, namun pencerobohon di Lahad Datu merupakan ancaman kedua selepas serangan “peristiwa Kalabakan” Tawau, bahagian pantai timur pada tahun 1965.

    Oleh itu, katanya, rakyat harus memahami sejarah dan mengelak pertelagahan sesama sendiri untuk menjaga bersama kedaulatan negara ini ibarat sebuah keluarga yang besar.

    ReplyDelete
  13. “Sekiranya rakyat berpecah-belah maka sudah tentulah ia akan membuka ruang yang luas kepada sesiapa sahaja untuk mengeksploitasi kelemahan itu. Dalam hal ini, rakyat tidak seharusnya terpengaruh dengan dakyah pihak tertentu yang menggunakan pelbagai kaedah matlamat menghalalkan cara.

    ReplyDelete
  14. Saya minta rakyat sentiasa berpegang teguh kepada prinsip asas kesederhanaan, kebijaksanaan dan kewarasan, dan bukan berlandaskan emosi,” katanya

    ReplyDelete
  15. Beliau turut mengingatkan rakyat supaya memberikan mandat besar kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bagi memastikan agenda pelbagai transformasi yang dirancang dan sedang dilaksanakan dapat dinikmati oleh seluruh rakyat berbilang kaum di negara ini.

    “Kestabilan, keamanan dan perpaduan rakyat ialah kunci kejayaan negara. Halkikatnya, selama ini itulah hadiah yang tidak ternilai yang diberikan kerajaan BN kepada rakyat yang telah menjadikan Malaysia makmur dan berada sentiasa di hadapan dalam kalangan negara baru merdeka,” katanya

    ReplyDelete
  16. Tindakan undang-undang yang tegas wajar dikenakan ke atas PATI supaya mereka tidak cenderung untuk kembali semula ke negara ini. Dengan itu, jumlah PATI dapat dikurangkan disebabkan ketiadaan bantuan orang perantaraan.

    ReplyDelete
  17. Pengawasan kawasan sempadan juga perlu diperketatkan untuk mengatasi masalah kebanjiran pendatang asing terutamanya dalam kawasan perairan di mana situlah jalan utama kemasukan pendatang asing.

    ReplyDelete
  18. Pelbagai pihak seperti polis marin, pihak imigresen dan tentera laut hendaklah berganding bahu dan bertindak secara bersepadu. Pihak berkuasa perlu giat meronda dan mengesan ke atas tempat-tempat kemasukan PATI. Pihak berkenaan turut perlu sentiasa berusaha dalam cara untuk mencegah penyusupan PATI.

    ReplyDelete
  19. Rakyat tempatan juga diserukan melaporkan sebarang maklumat tentang kedatangan pendatang asing dan kegiatan yang mereka terlibat. Operasi mengurangkan kehadiran PATI akan berkesan dengan kerjasama semua pihak.

    ReplyDelete
  20. Resolution? Stop buying from smuggle things from the illegals.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I have a better idea. Remove taxes, price regulations, import restrictions, and let the free market adjust prices itself according to supply and demand...

      Delete
  21. Malaysia akan menang mudah dalam isu tuntutan ke atas Sabah jika kerajaan Filipina dan Malaysia bersetuju membawa perkara itu ke Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ), kata seorang pakar sejarah terkemuka tanah air.

    ReplyDelete

  22. Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim berkata ini berdasarkan rekod dan bukti sejarah yang jelas menunjukkan Sabah adalah milik Malaysia.

    ReplyDelete

  23. Khoo berkata jika sekalipun diadakan satu lagi pungutan suara mengenai hasrat rakyat Sabah, "semua rekod menyebelahi kita".

    ReplyDelete
  24. “Jika kerajaan Filipina membawa isu tuntutan ke ICJ, mereka akan kalah, sama seperti mereka kalah dalam isu tuntutan Sipadan.

    ReplyDelete
  25. “Mereka telah tidak 'mengendali' pulau ini sejak 1873. Lebih penting, rakyat Sabah telah bersetuju menjadi sebahagian daripada Malaysia. Ini keputusan dicapai Suruhanjya Cobbold sebelum pembentukan Malaysia,” katanya.

    ReplyDelete
  26. Jabatan Imigresen akan bertanggungjawab sebagai 'gatekeeper' bagi mengawal pergerakan kemasukan warga asing terutama dari Filipina berikutan pewujudan kawasan Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) di sepanjang perairan pantai timur Sabah.

    ReplyDelete
  27. Ketua Pengarah Imigresen Datuk Alias Ahmad berkata ini sebahagian agenda utama jabatan itu untuk memudahkan kemasukan warga asing secara betul hanya melalui pintu masuk yang sah sejajar rancangan mewujudkan tiga kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) di kawasan ESSCOM.

    ReplyDelete
  28. Kita telah menyusun pendekatan strategi rancangan jabatan. Kita memberi fasilitasi, pada masa sama kita memperketatkan pintu masuk.

    ReplyDelete
  29. Malaysia sebagai sebuah negara terbuka yang bebas tidak boleh menyekat orang masuk ke negara kita, tetapi mereka mesti mengikut peraturan dan undang-undang negara.

    ReplyDelete
  30. Kita pastikan orang-orang yang berniat baik datang ke negara ini dan ia menjadi tugas bersama agensi-agensi yang mengawal pintu masuk," katanya pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat bersama jabatan dan pasukan keselamatan di Sandakan

    ReplyDelete
  31. Alias berkata pihaknya telah mengenal pasti beberapa tempat mendarat yang menjadi pintu masuk tidak sah termasuk 31 lorong di daerah ini yang digunakan warga asing untuk memasuki secara haram dan 10 penempatan utama di perkampungan air yang juga didiami warga asing.

    ReplyDelete
  32. Beliau berkata berdasarkan maklumat dan risikan, pihaknya mengetahui beberapa pendaratan pengangkutan kapal kumpit yang tidak melalui pintu sah di CIQ di daerah ini.

    ReplyDelete
  33. Kita lihat kepentingan ini (ESSCOM) dari aspek keselamatan sempadan kita, keselamatan negara, rakyat dan ekonomi yang mengambil kira semua sektor termasuk Sandakan yang merupakan satu daripada 10 daerah di bawah ESSCOM

    ReplyDelete
  34. Menurutnya, agensi dan jabatan terlibat telah mengemukakan cadangan untuk melaksanakan koridor itu serta merta selaras permintaan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menjamin keselamatan di Sabah.

    ReplyDelete
  35. Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Dr Ali Hamsa semalam dipetik sebagai berkata enam balai polis dan tiga lagi pusat CIQ akan diwujudkan di kawasan ESSCOM dalam tempoh sebulan.

    ReplyDelete
  36. Sementara itu Alias menafikan laporan media Filipina bahawa pihak berkuasa Malaysia merampas dan memusnahkan dokumen pengenalan sama ada pasport, kad pengenalan atau dokumen IMM13 kaum Suluk di Sabah.

    ReplyDelete
  37. Saya nafikan laporan media (Filipina). Ia tidak benar dan itu dakwaan palsu yang bersifat propaganda," katanya.

    ReplyDelete
  38. Mengenai laporan bahawa warga Filipina yang tidak mempunyai dokumen sah ditangkap semasa Operasi Daulat di Lahad Datu, beliau berkata pihaknya masih menunggu kenyataan rasmi pasukan keselamtan yang menjalankan operasi itu dan menambah mereka yang ditahan itu boleh didakwa mengikut peruntukan bersesuaian di bawah Akta Imigresen serta Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012.

    ReplyDelete
  39. EFFECTIVE IMMEDIATELY, ALL FILIPINO BARTER TRADERS WILL ONLY BE ALLOWED TO ENTER SABAH FOR SEVEN DAYS AND NO EXTENSION WILL BE GRANTED.

    ReplyDelete
  40. Disclosing this, Immigration director-general Dato' Alias Ahmad also said the Immigration Department would no longer issue the seaman identification card (SIC) effective April 15 - which means that these barter traders would be required to produce passports in order to enter Sabah.

    ReplyDelete
  41. "If they don't have passports, they can produce the seaman's book to gain entry," he said.

    ReplyDelete
  42. In the past, barter traders who did not possess passports were issued with the SICs which allowed them to remain in Sabah for up to two weeks.

    ReplyDelete
  43. Last year, 18,388 barter traders who came to Sabah in 1,768 vessels were issued with the SICs.

    ReplyDelete
  44. Alias said the new immigration rules were part of efforts to have tighter control on the arrivals of barter traders.

    ReplyDelete
  45. "We are serious about this matter...we are the ones manning all entry points in the country," he told a press conference.

    ReplyDelete
  46. And, he also warned that stern action would be taken against those who failed to comply with the new immigration rules.

    ReplyDelete
  47. Under Section 55 (A) of the Immigration Act, the kumpit captain is liable to imprisonment of up to five years or a fine not exceeding RM20,000 as well as whipping in the event of conviction.

    ReplyDelete
  48. For the vessel's crew members who committed the offence, they are liable to imprisonment of not more than five years or a fine not exceeding RM10,000 and whipping.

    ReplyDelete
  49. These barter traders - the kumpit (barter trading boat) captain and crew members come in through the designated ports in Sandakan, Tawau and Kudat as well as one in Labuan FT.
    The vessels are required to drop anchor one kilometre away from the ports.

    ReplyDelete
  50. Alias also disclosed that a person charged under the Anti-Trafficking in Persons and Smuggling of Migrants Act 2007 was liable to imprisonment of up to 20 years or a RM500,000 fine.
    .

    ReplyDelete
  51. Meanwhile, he said the villagers who were evacuated from the red zone areas in Lahad Datu would be screened by security forces, and those who committed offences under the Immigration Act would be charged

    ReplyDelete