Search This Blog

Thursday, May 5, 2011

RON97 petrol NAIK

The price of RON97 will go up by 20 sen to RM2.90 per litre while RON95 remains unchanged.

KUALA LUMPUR: The price of RON97 petrol will go up by 20 sen to RM2.90 per litre effective midnight today, according to the Petroleum Dealers Association of Malaysia.


Association deputy president Zulkifli Mokti said the increase was due to the rise in the price of crude oil in the global market.

“But the price of RON95 and diesel remain unchanged,” he said when contacted by Bernama tonight.

On April 2, the price of RON97, which was floated according to the prevailing oil market price, rose by 20 sen to RM2.70 per litre due to the crisis in the Middle East.

RON95 petrol remains at RM1.90 per litre.

- Bernama

31 comments:

  1. As I expected, the petrol price continued to rise.

    ReplyDelete
  2. RON95 petrol remain unchanged but why RON97 petrol price rise too fast?

    ReplyDelete
  3. keadaan ini pasti membimbangkan pengguna petrol RON97.

    ReplyDelete
  4. Why RON97 in Brunei only 0.65 = RM1.40 per litre and Malaysia charge RM2.90?

    UMNO is useless and cannot be trusted. Bye bye umno

    ReplyDelete
  5. naik lagi.. harap jgnlah naik lagi lepas ni..

    ReplyDelete
  6. mungkin lebih ramai yang akan menggunakan RON95.

    ReplyDelete
  7. Kena tanya Petronas.

    ReplyDelete
  8. Haish,mmg tidak terbeli2 la kereta ni kalau trend gini....price keep increasing.

    ReplyDelete
  9. Dimana duit subsidi kita? Semua masuk pocket umno ke?

    UMNO memang tidak boleh diharap lagi. Tahu aje KOREK KOREK KOREK!

    Minyak dari Sabah, tapi orang sabah beli minyak mahal dan juga guna jalan raya kerbau!

    ReplyDelete
  10. Tidak hairanlah kita kena bersedia sepanjang masa. Harga minyak akan sentiasa naik, lihatlah apa yang sedang berlaku diperingkat dunia. Semua yang berlaku memberi impak kepada ekonomi dunia, terutamanya harga minya.

    ReplyDelete
  11. Saya rasa mana2 pihak yang memerintah, keadaan tidak akan berubah. Kita lihat faktor luar, mana mungkin kita dapat mengubah ekonomi dunia kerana kita bukan antara major actor diperingkat antarabangsa.

    ReplyDelete
  12. Guna jalan raya kerbau?? Kerbau di pedalaman Keningau pun jalan atas jalan raya bertar. Ooppss Sapi (lembu) pla bnyk di Keningau tu.LOL..

    Alamak, naik lagi kaaaa...aiyooo

    ReplyDelete
  13. Tansangut Kambing BanawaMay 5, 2011 at 12:06 PM

    Apa nak buat. faktor sebenarnya bukan semata-mata kerana keadaan ekonomi dunia. banyak faktor menyumbang terutamanya kerana sokongan melulu terhadap kerajaan sedia ada. cuba bayangkan jika polisi kerajaan kita terhadap industri minyak dan gas negara adalah seperti yg kerajaan venezuela amalkan. mereka mendahulukan kepentingan domestik seiring dengan perniagaan antarabangsa berkenaan industri minyak mereka. Venezuela menjual minyaknya kepada rakyat pada harga paling rendah dan pada masa yg sama menyumbang kepada rendahnya harga barang keperluan harian.

    Hugo Chavez berpenggal-penggal dlm jawatan presiden kerana polisi dlm negara yg dia amalkan adalah mesra rakyat bukan seperti kerajaan kita yg menguatkuasakan polisi mengarut dan lapuk serta tidak releven, rasuah dan mengugut rakyat.

    Sebenarnya petrol RON95 adalah petrol gred rendah yg diimport oleh petronas dari luar utk kegunaan domestik kerana mereka hanya memikirkan keuntungan semata-mata. mereka mengeksport minyak kita ke luar utk keuntungan berganda dan membeli minyak 'scrap' utk kegunaan tempatan tapi dijual pada harga tinggi dgn alasan utk mengimbangi harga pasaran semasa minyak dunia. kesnya adalah, mereka menjual minyak dari dlm negara pada harga pasaran dunia dan membeli minyak gred rendah dari luar pada harga paling rendah seterusnya menjualnya kepada kita pada harga pasaran minyak semasa dunia. Jadi, mereka sudah huntung semasa menjual minyak negara ke luar, dan huntung sekali lagi utk penjualan minyak import ke dlm negara. Bijak bukan.

    ReplyDelete
  14. Waaa. cantik penjelasan dari Tansangut Kambing Banawa..Harap kerajaan jangan fikr rakyat tidak tahu semua ini. Semoga harga dapat diimbangkan. Jika harga minyak naik pasti harag barang akan naik juga. Maka kita harap harga dapat dikawal.

    ReplyDelete
  15. harga minyak naik, maka harga barangan pasti naik demikian juga dengan harga tambang pengangkutan awam..

    ReplyDelete
  16. jadi bila gaji minimum akan dikuatkuasakan? harga minyak makin mahal..kos hidup makin tinggi..

    ReplyDelete
  17. diharap diesel dan RON95 dikekalkan atau dikurangkan harga seliter..

    ReplyDelete
  18. kenaikan harga minyak RON97 ini pasti akan memberikan impak kepada industri2 lain di negara seperti kereta dsbgnya..kenaikan harga ini jelas akan membebankan rakyat..

    ReplyDelete
  19. Harga minyak naik sebab duit kerajaan dimakan habis oleh umnok. Itu sebab sekarang mahu ambil duit rakyat@naik harga minyak!

    Kenapa brunei negara pengeluar minyak hanya jual RM1.30 satu litre RON97? Harga RON97 Malaysia lebih mahal 100% dari Brunei.

    Gaji di Sabah pun sikit. Pengangkutan awam pun macam tahi. Harga kereta pun mahal di malaysia. Jalanraya di Sabah pun macam jalan kerbau. Orang Sabah dikenakan cukai peribadi yang mahal. Brunei free cukai!

    Dimana duit rakyat kita? Kita mintalah pampasan dari umnok yang palui.

    Umnok tidak boleh dipercayai lagi. Baliklah kamu pergi semenanjung.

    ReplyDelete
  20. Di mana keprihatinan kerajaan Sabah terhadap rakyat? Mana Musa Aman dan kenapa tidak jelas kan kepada rakyat? Rakyat Sabah patut tolak UMNO/BN untuk selama lamanya.Jangan lagi rakyat di perbodohkan konon UMNO bagus,BN bagus.Bagus apa? Rakyat makan maggee mee mereka masih bolih makan kari daging,ayam dan ikan tenggiri.Masih bolih pergi restoran mahal untuk menikmati makanan sedap.Rakyat dikampung? Adakala minyak masak pun tidak bolih beli.Go to hell la UMNO/BN!

    ReplyDelete
  21. Cuba bandingkan jumlah pengeluaran minyak serta nilai subsidi negara2 yang murah minyaknya.. Dengar cerita, their subsidies are not more than 2% of total income compared to ours of 5-6% of total incomes from fuel.

    Negara2 yang kaya dengan minyak, dengan jumlah penduduk yang tidak terlalu ramai, bagi minyak free pun boleh.

    Cara terbaik kalau nak compare adalah melalui oil consumption against oil production and the MOST IMPORTANT adalah jumlah WANG terkumpul untuk buat subsidy. Contoh - negara pengeluar minyak jual minyak 1 juta tong dapat duit RM100,000,000 dgn harga RM100 per tong,, Malaysia jual 600,000 tong dapat RM60,000,000.. Dengan jumlah tu macam mana mau bagi subsidi setanding dengan negara2 pengeluar minyak yang lain??

    Venezuela = 75,590,000,000 barrels (jumlah penduduk 29,105,632)
    Malaysia = 3,100,000,000 barrels (jumlah penduduk 27,565,821)

    Kalau semuanya mahu murah tanpa mempertimbangkan pendapatan dan jumlah penduduk.. Confirm Malaysia bankrap..

    ReplyDelete
  22. Ace..Aku suka baca penjelasan kamu. Memang inilah faktanya.. Harga minyak naik bukan kerana ketamakkan kerajaan, tapi kerajaan cuba untuk meminimumkan perbelanjaan. Jika subsidi ditanggung 100%, alamak bankrap la malaysia selepas ini. Jadi mesti ada sebab kenapa dibuat demikian.

    ReplyDelete
  23. US pun banyak minyak dari Malaysia, tapi kenapa tak ada subsidi? Contohnya semasa taufan Catrina melanda luar pantai US, minyak tak dapat dibekalkan, harga minyak dunia terus naik sikit. tapi kalau Malaysia hentikan minyak sepenuhnya, kau rasa harga minyak dunia boleh naik ka?. Ini menunjukan sikitnya minyak kita.

    Ok katakan kita dapat subsidi minyak pun, tapi sampai bila? 15-20 tahun lagi habislah. bila minyak Malaysia habis, tidak ada lagi subsisdi, dan harga minyak tiba2 melambung sampai USD300 setong? Semua harga naik sekali gus 3 kali ganda dari sekarang.. Apa ingat masa tu Pakatan boleh bagi lagi subsidi kepada rakyat yang jumlahnya semakin meningkat??

    Dalam channel Bloomberg, ada banyak perbincangan pasal harga minyak dunia termasuk pasal subsidi minyak di Malaysia. Experts beri komen subsidi minyak memang tidak sihat untuk diamalkan dalam jangka masa panjang. So whats now?

    apa yang aku nampak sekarang penyokong fanatik Pembangkang dalam forum ni kebanyak dipenuhi oleh orang yang emosional dari yang rasional. kalau pemimpin BN kau kata RASUAH dan TIDAK CEKAP, bagaimana pulak Pakatan yang ramai penyokong dan pemimpin EMOSIONAL dan SAMSENG.. Sedangkan mentadbir 4 buah negeri pun masih banyak cacat celanya dan masih banyak rungutan rakyat.. Itukah yang dikatakan cekap?

    ReplyDelete
  24. Pemberian subsidi kepada rakyat kebanyakan adalah dikira lebih baik dan bermakna berbanding ketirisan dana awam dlm projek2 kerajaan. Itu belum dikira kerugian kerajaan dlm pendapatan tahunan terhadap percukaian apabila dianggarkan lebih 1 bilion ringgit yg lolos begitu sahaja. Ace Ferdinando mungkin betul dlm angkanya tapi itu bukan bermakna ia fakta yg nyata.

    Kita perlu melihat dan menilai kekuatan serta kekukuhan ekonomi antara kedua-dua negara ini di mana Malaysia berada di atas venesuela. Anggapan bahawa malaysia akan "bankrupt" apabila penurunan harga terhadap beberapa barangan keperluan utama adalah karut dan mentaliti buruk yg telah diserapkan oleh kerajaan semasa kepada rakyat sejak beberapa dekad yg lalu.

    Kita adalah antara negara yg mempunyai sistem percukaian yg tinggi dengan hampir kesemuanya benda dan pendapatan termasuk perkhidmatan dicukaikan oleh kerajaan. itu belum kira keuntungan kerajaan keatas pungutan 'duit angin' dari rakyat iaitu seperti saman2 polis, harta rampasan, harta yg tidak dituntut dsb. tapi kerana urus tadbir yg terlalu lemah dengan perlakuan rasuah yg terlalu tinggi, kerajaan terpaksa menanggung kerugian ratusan juta ringgit kalau tidak bilion. Kes seperti skandal PKFZ, pembelian kapal selam yg tidak boleh menyelam, kehilangan 2 set enjin jet, projek2 sakit yg perlu di'topup', syarikat2 GLC@Kroni yg terpaksa di'bailout', bla...bla..bla...(senarai panjang lagi) menyebabkan pembaziran yg keterlaluan. Jadi mana satu yg anda rela pilih jika anda berkuasa, adakah membenarkan ketirisan atau memberikan subsidi utk dinikmati oleh rakyat yg mengundi anda. Kau Fikirlah.

    ReplyDelete
  25. Emosional tak emosional tapi sekurang-kurangnya sedar dengan ketidaknormalan dlm pentadbiran kerajaan yg ada sekarang. Saya ingin tanya En.Ace, sudah berapa dekad kerajaan yg ada sekarang berkuasa? Saya jawabla... sejak persekutuan Malaysia dibentuk. Dalam aspek Sabah, umno sudah berkuasa di sini sejak 90-an dan janji utama mereka adalah utk menjadikan tahap kemiskinan di sini ke 'sifar'. Jadi dalam konteks Sabah, adakah salah bagi kami utk berasa emosi semasa menyatakan kesakitan dan penyeksaan yg kami terima selama ini. Saya cakap, KAMU TIDAK TAHU APA2!!! kerana kamu hanya alat bagi umno dan kami pula adalah alat bagi diri kami sendiri. Apa yg kami cakap adalah dari dlm hati kami dan bukanya dari pakatan seperti yg kamu cakap. Menyuarakan rasa marah dan tidak puas hati adalah lebih baik dari kami datang ke seberang dan meletakkan beberapa bom di sana.

    ReplyDelete
  26. Sabar. Kita di sni berkomen sekadar meluahkan apa yang terpendam. Kita tidak tahu sapa alat @ sapa bukan. Masing2 ada pendapat masing2. Sekarang ini undi Sabahan yang akan menentukan bagaimana rupa Sabah selepas PRU13 nanti. walaupun kita berkomen di sni ada yang pro parti kerajaan & ada yang pembangkang, tapi harus diingat undi adalah rahsia. Tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  27. Orang Sabah menderita setiap hari, kerajaan selalu "cover up" dalam menangani rasuah, yang kena tangkap hanya org kecik saja, pernah terlintas dalam fikiran mengapa pegawai kastam boleh ada berjuta-juta dalam bank, senang-senang ja durang buat g2?mesti ada ahli politik di belakang yang makan lebih banyak, buat pa kita buatkan isu besar-besar yang orang mati itu satu orang, timbalan pengarah kastam yang makan duit padahal orang sabah setiap hari menderita, cuba kamu p QEH tgk wad, betapa sengsara orang...Nilai dari kehidupan seharian orang sabah, dan buat penilaian. Menteri2 dari sabah ada juta dalam akaun, hantar anak p luar negara,macam mana negara x mundur. Anak PM pun kena hantar p US, x heran uni malaysia teruk, belum lagi sabah, tambah teruk!!

    ReplyDelete
  28. Kerajaan tarik subsidi kerana nak jimat wang untuk pembangunan.Pembangunan adalah untuk semua kroni UMNO.Kerajaan bolih buat projek berbillion billion dan yang dapat orang UMNO juga.
    Kenapa Anwar bolih janji minyak turun sehari lepas pakatan menang?Ini bukan pasal kenaikan minyak di luar negara tapi hanyalah pengurusan yang tidak cekap.UMNO yang punca subsidi ditarik balik kerana laungan Khairy di perhimpunan Agung UMNO.Dia mendesak kerajaan tarik balik subsidi.Mereka tidak apa lah kerana tanpa subsidi kerajaan bolih simpan banyak wang untuk projek pembangunan.Untuk siapa? Mereka juga.Rakyat sudah di binggungkan dan diperbodoh.Terimalah hakikat ini.

    ReplyDelete
  29. Tukar baju!Kali ini dengan seluar pun.Zaman UMNO/BN sudah selasai dan sekarang giliran Anwar pula jadi PM.Orang Sabah tidak payah 'habis air liur' cakap pasal PTI tukar saja kerajaan.

    ReplyDelete
  30. Undi akan menentukan sapa yang bakal memerintah kerajaan.

    ReplyDelete