Search This Blog

Saturday, December 17, 2011

Dr Jeffrey Kitingan announces formation of United Borneo Alliance

KOTA KINABALU: United Borneo Front (UBF) president Datuk Dr Jeffrey Kitingan yesterday announced the formation of an alliance with Sabah and Sarawak-based parties to be known as the United Borneo Alliance which would take on the ruling Barisan Nasional (BN) in the upcoming 13th General Election (GE).

The former PKR vice-president made the announcement here in the presence of Sarawak-based State Reform Party (Star) president Dr Dripin Sakoi, who assumed the post after its former president Dr Patau Rubis assumed the post of the party’s permanent chairman.

Also present were pro-tem president of newly revived Usno, Datuk Badaruddin Tun Datu Mustapha and Sabah Progressive Party (SAPP) deputy president Amde Sidik.

“Sabah and Sarawak have common interests. We feel there is a need to form an alliance as a platform for us to pursue the Borneo agenda.

“We (Sabah and Sarawak) can be teammates in protecting and safeguarding the interests and the rights of the people in both states,” he told reporters after making the announcement at UBF’s first anniversary celebration.

However, Dr Jeffrey did not name a platform for him and his supporters to carry on his political career amidst growing speculation that he would form the Sabah chapter of a Sarawak-based party. — Bernama

26 comments:

  1. Orang Kota Belud yang dulu dulu USNO macam mana?Kami masih bersama UMNO BN yang akan mengakibatkan Malaysia ini muflis? Tanya Datuk Seri Idris Jala.Dia PAKAR ekonomi.


    Orang Kota Belud taksub kepada UMNO BN macam itulah TUHAN MEREKA.Macam sekarang?

    ReplyDelete
  2. 1.Hope Jeff and all intend parties(here means persons,sabahan or any leaders)are serious with 1Heart and 1Mind for it.
    2.If compromise on the basis of 1 to 1 fight in the coming PRU challenge BN surely will be in a better and win-win position to win support from many true Borneon with confident.
    3.There will never be too many years for those existing leaders to take back our rights for Borneo regain our status since forming nation as Malaysia to shape a better future for our young Borneon.So please think with wisdom to stand UNITED or otherwise perish!

    ReplyDelete
  3. Seru semua rakyat Sabah agar tumbangkan kerajaan BN dan UMNO pada PRU 13 nanti yang hanya mahu kayakan keluarga dan kroni diorang saja. Anak Sabah makin miskin bah !!! Jalan raya pun macam 30 tahun punya level..apa yang kamu sudah buat wahai pemimpin Sabah dgn negeri ini hah? Di bandar makin dicantikkan, bandar kecil dan kampung terus mundur makin usang bah tempat kami...!!! Jawab !!!

    ReplyDelete
  4. Siapa sini yang biasa dengan pemimpin Sabah, bagitau dorang spya datang lah sendiri di kampung-kampung di daerah2 kecil di negeri ini. Ikut jalan raya, jgn naik helikopter...biar durang tau mcmana susahnya rakyat Sabah dgn jln raya yg makin hangkang tidak terjaga....berapa lama sudah kamu memerintah tp tiada juga perubahan besar-besaran..

    ReplyDelete
  5. Ya bah..dari Pensiangan di ulu2 sini..rakyat ini mcm tputus dgn hubungan dunia luar,rakyat sakit, miskin yg teruk..pemimpin mcm ndaa mau tau..jln raya jgn crita laa...tahun 2011 mau habis sudah tp teda juga ada perubahan...BN menjajah Sabah sampai anak2 kami sudah jadi dewasa tp tampat kami tatap begini saja...org Sabah bukannya bodoh sudah...kami sudah pandai tunjuk perasan di internet lagi ni...

    ReplyDelete
  6. Teda yang apa dibanggakan dgn pemimpin Sabah skrg...setahun ka...6 bulan ka..sebulanka..smggu ka...tidak lah kami pernah jumpa dorang bersemuka di tmpt2 kami..klu trjumpa pun, kami pura2 sja senyum dgn diurang tp dlm hati..hmm nanti bah kamurang..kami inda mau undi lg kamu..ko rasalah...alang2 bgini kami jadi mundur, bagus terus mundur dipimpin oleh parti lain...tp kalau parti yg kami pilih nanti pandai urus negri dgn lebih baik...bah kami juga yg akn terus dpt kebaikannya...cubalah dulu wahai orang Sabah, apa salahnya mencuba.

    ReplyDelete
  7. Jangan terlampau ghairah dengan parti baru pembangkang.Korang mesti ingat ini adalah baju baru sahaja tapi yang memakainya orang politik lama yang sudah usang dan terkenal pula dengan lari lompat pagar.Sudah terbukti bahawa JK ini bukan pandai memimpin hanya pandai bersendiwara dan buat kacau-bilau dalam politik.Kalau tidak percaya tanya PBS,AKAR,PBRS dan PKR.Huruhara di buat nya.

    Walaupun saya faham sentimen rakyat yang sudah sedikit sebanyak terpengaruh oleh pembangkang tapi kita mesti melihat gambaran keadaan sekarang dengan lebih besar dan bukan dengan cara fikiran yang sempit.

    BN/UMNO telah terbukti dengan kemesraan rakyat dan pembangunan yang pesat.Walaupun ada pemimpin yang mungkin 'tersilap langkah'dengan urusan pentadbiran negeri tapi ianya maseh boleh di perbaiki.Kalau kita tidak suka kepada nakhoda kapal kenapa pula kapal tersebut di karamkan? Masa akan menentukan kerana pemimpin tidak akan kekal selamanya."Patah tumbuh hilang berganti'dan yang penting kita mempunyai kesabaran.

    Menukar kerajaan adalah risiko yang paling tinggi sekiranya berlaku.Bak pepatah Inggeris,'Its better to vote for the devil that you know than the angel that you don't dan ini adalah panduan yang mesti di fikirkan secara masak dan mendalam.

    Sabah sudah sampai di pertengahan jalan dalam pembangunan dan memilih pembangkang sebagai kerajaan hanya seperti 'putting on the reverse gear'dalam kemajuan dan pembangunan.Pendek kata pembangkang hanya pandai berpidato.Beri mereka kerusi dan tanggungjawab mereka akan hilang akal fikiran dan seperti 'anak yang baru lahir dan baru pandai menghisap susu.'

    Rakyat mesti waspada dan jangan senang terpedaya.teruskan bersama BN/UMNO kerana parti ini menjamin masa depan kita yang lebih cemerlang dan gemilang di bawah payung 1Malaysia.

    ReplyDelete
  8. Bagi saya, parti yang baru ditubuhkan oleh orang yang suka lompat parti macam Dr Jefrey K adalah parti yang tidak ada kekuatan dalamannya untuk menongkah arus kepesatan pembangunan politik di Sabah yang kini telah menghadapi monsun perubahan politik yang kencang seperti di semenanjung. Ianya sudah bertiup kencang. Jadi parti mcm ini bukan favourite org Sabah utk menjadi platform memajukan negeri. Nanti asyik berpolitik dan berpidato saja.

    Saudara anak Petagas, rakyat Sabah terutama di kalangan belia sudah celik bah. Segelintir orang tua sebelah Pantai Barat juga bijak2 sudah. Tidak taulah rakyat Sabah yang baru dapat taraf warganegara Malaysia. Heheee....Periksalah di sebelah Pantai Timur Sabah di sana. Indon dan phils ada mykad.
    Kita memang melihat gambaran besar bah saudara anakPetagas dan kita juga melihat benda yang rakyat Sabah tidak diberitahu dan diperbodohkan. Saudara memang tinggal di Petagas yang memang sekarang pesat membangun. Sebab itulah sayang dengan kerajaan BN/UMNO. Saudara hanya tau di sana tapi tidak tau di tempat lain yang masih jauh mundur macam tahun 50an. Berapa hasil kekayaan Sabah sebenarnya yang boleh Sabah perolehi tiap tahun? ada ambil tahu? Dari gas di Kimanis..kemana hasilnya? Kaya kan Sabah? Sabah ada minyak mentah kan? Mana hasilnya? Berapa ja pulangan yg kerajaan negeri taburkan selepas untungnya dibahagi2 di federal. Balak di kawasan Pensiangan...tau kah siapa orang atasan yang main di sana? orang pembangkangkah atau pemimpin kerajaan? ladang2 besar palm oil..ada saudara tau hal ini siapa yang master mindnya yg dapat untung lebih? kemana hasilnya? di Petagas saja kali dan kwsn2 yg sewaktu dgnnya. Kemudian naik ke Pantai Barat Utara..cuba sekali sekala bertandang ke sana. Baru saudara tau bezanya jauh mcm daerah2 zaman baru lepas merdeka dan masih lumpuh begitu dengan jalan raya nya yang 30-40 tahun tetap grabal. Bukan mcm di Petagas, saya pun bangga sebab hari2 limpas sana bah..sikit2 rosak terus kena baiki. Jln masih bagus diturap lagi...sbb yg limpas sana timbalan KM. Pandai dia dan kuat kerja dia. Di DUN dan Parlimen lain mcm? paling kuat berdebat di parlimen sana KL bah..saudara pun tau bah kan tapi tmpt2 dorang gitu juga. Ada yg jadi menteri penuh ada yg timbalan menteri federal...kesian rakyat diorang..sokong2 saja...sepenggal dua penggal tia penggal apa bah diorang bikin. Jadi pemimpin yang mau ditukar ni ramai bah. Ini bukan 'tersilap langkah' lagi. 'Ter' maksudnya tidak sengaja tapi ini sudah sengaja. Diorang duduk di bandar..di KL, tidak maukah tmpt diorang maju mcm di bandar. Tengoklah masa PRU nanti baru balik kampung dan bikin janji baru balik. Eh bagus tukar orang barulah bah...tapi kalau ramai ADUN dan MP yang tabiat sama bagus tukar keraaan lah dulu. Belia sekarang sudah berpendidikan dan sudah ada pengalaman hasil daripada yang ditunjukan oleh pemimpin2 kita. Mana yang tidak baik, belia akan baiki. Orang baru,kerajaan baru..fikiran dan idea baru, tenaga baru. Tidak mau lagi enjin yang slow2 ni. Dulu negeri kita juga adalah pembangkang dgn parti federal..boleh bergerak juga. Pasti parti yang selain BN/UMNO boleh majukan Sabah ni sama rata membangun maju. Bukan sebahagian2 ja dipacu dan didahulukan mcm sekarang. UMNO parti melayu di semenanjung. Kita klu melayu, melayu Sabah tau adat melayu Sabah. Campur2 la tu melayu sabah, bajau,sungai, melayu brunei dll. Jadi tidak perlula kita parti malayu dari sana.BN/UMNO di sana pun diorang tolak. Kenapa kita di sini yang kutip.

    ReplyDelete
  9. Sarawak tiada UMNO pun diorang ok kan. Cuma cerita dorang lagi teruk sana. Pemimpin nya ja kaya mengalahkan sultan Brunei. Tua sudah bah KM nya tapi tidak mau turun. Ada dorang tukar? Nah alang2 bagus tukar kerajaan. Biar parti baru urus dan ambil alih pentadbiran negeri ni. Di Selangor, Kedah, PPinang..ok juga diorang. laporan audit pun ok. Nanti subuk2 juga la laporan audit negara 2011. Compare nanti ya. Jangan risau saudara..pentadbiran baru kerajaan negeri akan meneruskan pembangunan negeri dgn telus, adil, sama rata membangun di segenap daerah kecil, besar sehinggalah kembali ke bandar-bandar.
    Fikir-fikir dan renung-renungkan dan bergeraklah ke seluruh Sabah melihat sendiri keadaan daifnya negeri ku. Jgn lupa pakai kereta 4WD sebab jalanrayanya mcm yg saya kata tadi. Moga terbuka mata hati yang telah rabun dan kabur2 disebabkan hanya melihat Petagas dan KK sahaja.
    Bangkitlah rakyat dan anak jati Sabah!!! Majukan negerimu dengan lebih baik dari yang ada sekarang. Jangan cuba mengambil harta anak Sabah dengan cara yang salah. Kelak kamu juga akn disingkir. Buatlah pembaharuan duhai anak kelahiran Sabah!!!

    ReplyDelete
  10. Wah! Syukul Si AnakPetagas memanglah sayang samaUMNO sebab diakan anakbuah si Yahya Hussin!

    Lagipun, di Petagas itu menang UMNOkerana telampau banyak Pilak!

    Uinaa! Kadapatan kau punya tambirang ini !
    Itu bugispun ramaiuga.
    Semua bikin rumah setinggan tapi sekarang sudah buat rumah cantik kerana sudah kaya hasilmembomikan bah!
    Uinaa!! batulbahkan Anak Petagas!

    ReplyDelete
  11. Sebenarnya semua parti politik baik dan mulia matlamatnya mana boleh kena lulus sekiranya perlembanganya parti bertujuan buruk atau jahat!Kebanyakan pemimpin tidak baca perlembagan parti masuk ahli sahaja,bila jadi YB buat suka hati!dasar kerajaan dan dasar parti politik jadi dasar Sendiri!

    ReplyDelete
  12. xda salah kalu kita belajar untuk menerima perubahan.. kalu sdh kita nampak sepanjang beberapa panggal BN?UMNO memerintah.. xda ada hasil yg rakyat sabah dapat.. buat apa lagi mau undi.. mau sabar sampai bila.. sampai anak2 kita yg gnti tempat kita untuk bckp meluah kekesalan.. sdh cukup bagi saya..

    ReplyDelete
  13. wow!!!! Salah sebuah parti pencabar parti pemerintah. Harap2 rakyat mendapat manfaat terhadap semua ni.

    ReplyDelete
  14. semoga maju jaya dan berjaya. harap2 jeffrey akan kekal dengan parti ini.

    ReplyDelete
  15. jeffery ni dilihat terlalu byk rancangan, tapi rancangan tiada yagn tetap, sekejap itu, sekejap ini, seperti tiada pendirian. jika jeffery berterusan begini, pasti rakyat akan hilang keyakinan terhadapnya.

    ReplyDelete
  16. kali ini kita tgk bagaimana perjuagan jeffery, adakah ia akan menjadi atau tidak.

    ReplyDelete
  17. kali ini Jeffrey pegang jawatan apa pula? tiap kali dia lompat parti mesti dia mau ada kedudukan.

    ReplyDelete
  18. Lihatlah sejauh mana pakatan ini dapat pergi. Ia agak baru walaupun terdiri daripada orang lama. Perlu ambil masa untuk dapatkan sokongan.

    ReplyDelete
  19. support apa2 usaha untuk memperjuangkan hak orang Sabah tapi kenalah betul2 ikhlas dan bukan sekadar melepaskan batuk di tangga.

    ReplyDelete
  20. Pastikan usaha ini adalah ikhlas untuk memperjuangkan hak rakyat.

    ReplyDelete
  21. Harap UBF mampu membantu Sabah untuk mengekalkan hak mereka dan juga mempertahankan kepentingan mereka.

    ReplyDelete
  22. Jeffrey patut wujudkan gabungan ini sebaik beliau keluar dari PKR..

    ReplyDelete
  23. sudah banyak parti yang disetai oleh Jeffrey sebelum ini..entah bagaimana pula keadaannya kali ini.

    ReplyDelete
  24. tunggu dan lihat sama ada ini akan mendapat sambutan atau tidak.

    ReplyDelete
  25. Seperti JK merancang untuk mendapat sokongan dari Parti Borneo yang lain dari Sarawak. Tidak ada salahnya beliau menubuhkan parti itu semua adalah ditangan rakyat sendiri untuk membuat penilaian.

    ReplyDelete
  26. Pengaruh Jeffery tidak kita boleh pandang rendah. Mungkin ini akan menghalang kehadiran PR untuk menawan Sabah. Jeffery pasti ada rancangan tersendiri. Adakah Jeffery tidak suka dengan Anwar@PKR.

    ReplyDelete