Search This Blog

Monday, May 28, 2012

20 Perkara masih sah kata SAPP


TENOM - Perjanjian 20 Perkara yang menjaga kepentingan Sabah apabila negeri ini bersetuju turut serta menubuhkan Malaysia pada 1963 masih lagi sah, kata Parti Maju Sabah (SAPP).

Presiden SAPP Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee berkata, Perjanjian 20 Perkara itu sah sampai bila-bila kerana tidak ada tamat tempoh.

“Malangnya, di Sabah ada pemimpin tidak sanggup pertahankan hak Negeri ini.

“Contohnya, Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah Datuk Seri Salleh Tun Said kerana dalam satu kenyataan di akhbar telah berkata bahawa Perjanjian 20 Perkara itu tidak lagi sah.

“Dokumen yang amat penting bagi Sabah ialah Perjanjian Malaysia 1963. Perjanjian itu masih berkuatkuasa kerana tidak ada tempoh tamat.

“Apabila Perjanjian Malaysia masih ada maka 20 Perkara itu masih sah,” katanya berucap merasmikan perayaan Pesta Menuai SAPP 2012 peringkat Negeri di Kampung Pulong di sini.

Turut hadir, Penasihat SAPP yang juga bekas Menteri Kewangan Sabah Datuk Mohd Noor Mansoor, Pengerusi Penganjur majlis merangkap Naib Presiden SAPP Jimmy Jawatah, Timbalan Presiden merangkap Ahli Parlimen Sepanggar Datuk Eric Majimbun, Timbalan Presiden merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Likas Datuk Liew Teck Chan dan Ketua Wanita merangkap ADUN Luyang Melanie Chia.

Hadir sama, Naib Presiden Jaafar Ismail, Ketua Pemuda Edward Dagul, Ahli Majlis Tertinggi (AMT) Stephan Gaimin, Roger Stimin dan Ketua Penerangan Chong Pit Fah.

Salleh  telah dilaporkan sebagai berkata, bahawa Perjanjian 20 Perkara mengenai penjagaan hak dan kepentingan Sabah apabila Negeri ini bersetuju terhadap pembentukan Malaysia tidak lagi sah kerana ianya sudah menjadi sebahagian daripada Perlembagaan Malaysia.

Yong berkata Perjanjian Malaysia yang ditandatangani bersama wakil Kerajaan British, Malaya, Sabah (Borneo Utara), Sarawak dan Singapura di London pada 1963 diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

“Jika Perjanjian Malaysia tidak ada lagi maka dengan sendirinya kewujudan negara Malaysia hilang,” kata Yong bekas ketua Menteri Sabah dari 1996 hingga 1998.

Beliau berkata, salah satu daripada 20 Perkara itu adalah dasar Borneonisasi dimana para pegawai Jabatan Persekutuan di Sabah seharusnya terdiri daripada rakyat Sabah.

“Artikel 8 dalam Perjanjian Malaysia menyatakan kesemua 20 Perkara itu termasuk Borneonisasi mesti dilaksanakan,” kata Yong sambil menambah satu saman mendesak Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Sabah melaksanakan Borneonisasi telah difailkan di MahkamahTinggi Kota Kinabalu.

Hakim Datuk Wong Dak Wah pada 25 Mei menegaskan bahawa bekas Inspektor polis Bernard Fung Fon Chen, 70, dan bekas Cikgu Mohd Nazib Maidan Dally, 35, mempunyai hak menuntut Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Sabah melaksanakan dasar Borneonisasi itu.

76 comments:

  1. Saya selaku Penduduk Asal Sabah yang dilahirkan pada era [sebelum MERDEKA atau lebih dikenali sebagai Borneo Utara] merasakan kenyataan Datuk Seri Salleh sebagai mengelirukan dan memesongkan generasi muda yang lahir selepas kemerdekaan Sabah.

    Mungkin DS Salleh sudah lupa bahawa bapa dia Arwah Keruak Sintam pernah sama sama berusaha agar Negeri Sabah menyertai Sarawak dan Persekutuan Tanah Melayu bersama Singapura dan Brunei untuk membentuk MALAYSIA.

    Malaysia menjadi entiti Negara Malaysia yang ditubuhkan bersama sama Sabah,Sarawak,Singapura dan Tanah Melayu.Inilah senario sebebenar bagaimana Malaysia itu wujud.Sehinggakan Gelaran pada Ketua Negara Sabah (Arwah Datu Mustapha bin Datuk Harun) adalah Yang Dipertuan Negara.Pengara Arkib (YBhg Datu Tigabelas Datu Jainal Abidin) boleh terangkan dengan lanjut jia belia benar benar "orang yang beramanah".

    Saya kecewa dengan sikap WakilBN dari Kota Belud dan ADUN Tempasuk yang nampak sangat buta sejarah dan terjangkit sindrom MUDAH LUPA.Ingatkan Melayu sahaja mudah lupa,tapi orang Bajau Samah pun Mudah Lupada.


    Berilah peluang untuk berkuasa baru mereka boleh melaksanakan semua projek untuk rakyat.Kenyataan Hj Musbah yang mengatakan PR tidak berbuat apa apa untuk rakyat.Kenyataan ini betul,BN banyak buat projek untuk rakyat tapi untuk diri mereka lebih besar lepas itu baru "sukusakat" dan barulah untuk RAKYAT.

    Janganlah Hj Musbah ini jadi biawak pasir yang bercakap dengan lidah bercabang.Tahulah malu.Kalau rakyat tidak dapat mengadili kamu semasa hidup,ingat Allah itu akan menjadi Hakim Yang Maha Adil.

    Gonzales
    Sangkir Taun Gusi Kota Belud

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Salleh Said berkata penjelasan akan diberikan mengenai isu perjanjian 20 perkara ini. Semoga kenyataan beliau akan dikaji dulu untuk mengetahui status sebenar.

      Delete
    2. Salleh kena hati2 dengan kenyataan beliau sebab 2o Perkara ni adalah sangat sensitif buat orang Sabah.

      Delete
    3. Generasi muda kena belajar lebih banyak perihal sejarah Sabah dan bukan hanya mendengar dari mulut orang walau dari ahli politik sekalipun.

      Delete
    4. 20 Points is crucial for Sabahans in order to protect their rights. Ambiguous statement is not acceptable.

      Delete
    5. Yang penting saya menyokong kenyataan Maximus bahawa Perjanjian 20 masih sah.

      Delete
    6. Sebagai generasi muda, saya keliru dengan kenyataan Said Salleh.

      Delete
  2. UMNO memasuki Sabah dengan niat menjadikan Sabah sebagai jajahan penuh Malaya...ejen2 mereka terdiri daripada pengkhianat yang lahir sebagai pemimpin segera asalkan tunduk pada tuan MALAYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah satu ejen yang membawa UMNO masuk Sabah adalah ketua PKR Datuk Anwar Ibrahim.

      Delete
    2. Rupanya Anwar pun terlibat sama. mungkin kemasukan PATI beramai2 pun Anwar terlibat juga.

      Delete
    3. Tidak mustahil Anwar tidak terlibat dalam projek ic di Sabah.

      Delete
    4. don't forget that Anwar is also one of the agent that brought in UMNO. Think twice before voting for PKR. Voting for PKR is just as same as voting for BN/UMNO.

      Delete
    5. Anwar pun sama juga.Tidak boleh kena percaya.

      Delete
  3. Bernard Dompok said the principles from the 20 points agreement have been included in the Malaysia Constitutions.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Please provide proof that it has been included.

      Delete
    2. yes, as far as i can see .. it is not included in the constitution ...

      Delete
    3. Tidak mustahil Anwar tidak terlibat dalam projek ic di Sabah.

      Delete
    4. Tidak mustahil .. sebab itu, para pemimpin kita perlu berhati-hati dengan orang luar dan sepatutnya berusaha duduk semeja dengan para pemimpin tempatan untuk kepentingan rakyat Sabah, bukan kepentingan parti atau pihak tertentu ...

      Delete
    5. Even Max is saying the same thing too.

      Delete
    6. Maybe Bernard could explain more in detail regarding his statement.

      Delete
  4. Hope that further explanation about Salleh's statement on the 20 points agreement will be made. So that the people will understand the actual status of the agreement.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..rakyat perlu tahu status sebenar 20 Perkara ni.

      Delete
    2. Rakyat sudah tahu status sebenar 20 Perkara ini kerana ia sudahpun diiktiraf oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

      Maka apa yang Salleh Said cakap ini adalah pandangan pribadinya supaya sejarah Sabah boleh diputarbelitkan beliau untuk kepentingan Umno BN Sabah yang semakin hilang sokongan rakyat.

      Delete
    3. How complicated the 20 Points could be for the Sabahans to understand?

      Delete
    4. rakyat Sabah seharusbaty didedahkan dgn sejarah sebenar sejarah Sabah dan pembentukan gagasan Malaysia. ia penting untuk memupuk semangat cintakan tanah air.

      Delete
    5. Actually I was confused by his statement on the 20 agreement. Oath Stone is still in Keningau, standing still.

      Delete
    6. Generasi muda perlu di dedahkan dengan sejarah2 Sabah agar mereka tau dan tidak lupa.

      Delete
  5. Datuk Musa Aman berkata, Bernard dan Salleh tidak salah dalam kenyataan mereka, tetapi yang penting bukan mencari siapa yang betul atau salah, tetapi kesatuan antara semua rakyat Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul juga kenyataan Musa Aman. yang penting sekarang kena satu hati perjuangkan hak dan kepentingan rakyat Sabah.

      Delete
    2. Nandapan Kuliou, KeningauMay 29, 2012 at 6:18 PM

      Kita bukan tidak mau satu hati tapi siapa suruh Umno datang sini kasi IC semua itu pilaks! Bila RCI kena laksana...mana janji kamu? Itu yg rakyat Sabah tidak puas hati...lagi pun Pakistan jual kain bertambah ramai diSabah!...Jadi?...macam mana mau bersatu hati kalau kamu bersekongkol dgn Malaya tidak peduli suara anak jati Sabah! Sekarang kamu cakap 20 Perkara sudah hangus...siapa kasi hangus, pegi Kenigau diPejabat Daerah tanya itu batu sumpah apa dia sakap!

      Delete
    3. Kenyataan
      Musa
      Dompok
      Salleh..memang..dan..dgn..jelas..sekali..SALAH!!!..kalau..ada..manusia.spt..anon..diatas..kata
      kenyataan..MUSA-DOMPOK-SALLEH..ttg..20PTS..tdk..salah..Tentu..dia..
      ini..Otaknya..agak..sakit!!!!

      Delete
    4. Kesatuan berdasarkan apa ? berdasarkan ketidaktahuan ?? Saya tidak akan bersatu dengan pihak yang berdiri atas landasan yang salah, dan tidak berkompromi dengan fakta yang diputarbelitkan oleh pihak yang berkepentingan ..

      Delete
    5. Rambut sama hitam, hati lain-lain. Tidur satu bantal, mimpi lain2.

      Delete
    6. Unity is more important, after all unity and peace are the symbol of Sabahans.

      Delete
    7. Kerjasama antara semua pihak itu penting, jangan pentingkan diri sendiri dan terlalu mengikut perasaan.

      Delete
  6. Salleh kena jelaskan apa maksud beliau dalam kenyataannya baru2 ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, sebaiknya penjelasan diberikan berhubung pekara ini.

      Delete
    2. Harap penjelasan akan di berikan oleh Salleh agar rakyat tidak terkeliru.

      Delete
  7. perjanjian 20 adalah asas penyertaan Sabah dalam pembentukan Malaysia. ia amat penting dan perlu dipertahankan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju, ia memang perlu dipertahankan.

      Delete
  8. Apa guna asyik pertikaikan perjanjian ni? Nanti pembangkang ambil peluang untuk menjatuhkan kerajaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Karut ini 20 Perkara...janganlah tipu kita...

      Delete
    2. That is exactly what the opposition had in mind. using this issue to have the people go against the government.

      Delete
    3. This is what the BN government does not want you to know.

      When you are uneducated or uninformed you will be easily manipulated.

      After being manipulated you will be rob and become a slave and poorer by the day.

      Delete
  9. Kenyataan Said Salleh pasti mengelirukan ramai rakyat Sabah. Pemimpin2 veteran perlu menjelaskan hal tu dengan lebih lanjut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. isu ini tidak harus dibiarkan berpanjangan, sebaiknya ia dijelaskan.

      Delete
  10. 20 pekara memang relevan sehingga kini.

    ReplyDelete
  11. apa pun, jangan sampai isu ini jadi bahan politik pula.

    ReplyDelete
  12. 20 perkara masih Sah untuk Sabah. Maka tidak ada makna jika dibatalkan 20 perkara ini.

    ReplyDelete
  13. Bukan saja SAPP malahan Pemimpin BN sendiri pun berpandangan tersebut. Yang mana perjanjian 20 perkara itu masih relevan sehingga bila-bila pun. Itu yang dikatakan oleh Datuk Maximus Ongkili.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin BN sendiri sudah mengatakan penjanjian 20 perkara masih relevan, maknanya Bn tidak menolak atau mau membatalkan penjanjian itu.

      Delete
  14. dia cakap sah selepas keluar dari pembangkang.. dia tutup mulut masa ketuanya jadi KM Sabah..

    ReplyDelete
  15. The content and spirit of the 20 points document on Sabah’s safeguards for the formation of Malaysia is forever valid and relevant by virtue of them being incorporated in the Inter-Governmental Committee (IGC) report and Federal Constitution, opines Science, Technology and Innovation Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

    ReplyDelete
  16. The Kota Marudu MP said the 20 points made in a memorandum by seven political parties in 1962 and submitted to the IGC was not an official government document but purely a political memorandum.

    ReplyDelete
  17. However, what became official were the deliberations and adoption of the points by the IGC and their eventual incorporation into the Malaysia Agreement and Federal Constitution," he said at Pesta Kaamatan celebration in Kpg Timbang Batu.

    ReplyDelete
  18. However, Ongkili also pointed out that there were now less than 10 matters in the original 20 points that remained relevant.

    ReplyDelete
  19. The rest especially those provisions pertaining to finance, language, religion and education have been willingly surrendered by previous government leaders of Sabah to the federal government, or they (the points) had lapsed due to time relevance.

    ReplyDelete
  20. Therefore, when we talk about the 20 points today we need to be specific about which particular points we are referring to.

    ReplyDelete
  21. Keep in mind Point number 4 of the 20 Points which stated that there will be no secession from the Federation. This makes Malaysia a permanent marriage.

    ReplyDelete
  22. So we should be talking about strengthening the Federation and enhancing territorial integration because these were the political commitment of the Sabah founding leaders of the Federation.

    ReplyDelete
  23. He said: “Today Sabah politicians, mainly the opposition, talk only of damning and criticising the federation and federal leaders but say little about building the nation and making Malaysia an even better place for our children"

    ReplyDelete
  24. Ongkili, who is Parti Bersatu Sabah deputy president, added that PBS would continue to fight for whatever remaining points to preserve them as well as towards enhancing their validity.

    ReplyDelete
  25. PBS stand by the people of Sabah to ensure the Federal government respects the points. The champions of the 20 points are the political parties in Barisan Nasional especially PBS. The opposition parties only know how to talk and play on sentiments yet have no teeth to defend the rights of the people of Sabah.

    ReplyDelete
  26. “So, the best way to defend the points is to ensure Barisan Nasional continues to rule Sabah,” said Ongkili who also attended the Mukim Ranau level and Kg Manggaris Pesta Kaamatan celebrations.

    ReplyDelete
  27. The content and spirit of the 20 points document on Sabah’s safeguards for the formation of Malaysia is forever valid and relevant by virtue of them being incorporated in the Inter-Governmental Committee (IGC) report and Federal Constitution, opines Science, Technology and Innovation Minister Datuk Seri Dr Maximus Ongkili.

    ReplyDelete
  28. The Kota Marudu MP said the 20 points made in a memorandum by seven political parties in 1962 and submitted to the IGC was not an official government document but purely a political memorandum.

    ReplyDelete
  29. However, what became official were the deliberations and adoption of the points by the IGC and their eventual incorporation into the Malaysia Agreement and Federal Constitution," he said at Pesta Kaamatan celebration in Kpg Timbang Batu.

    ReplyDelete
  30. However, Ongkili also pointed out that there were now less than 10 matters in the original 20 points that remained relevant.

    ReplyDelete
  31. The rest especially those provisions pertaining to finance, language, religion and education have been willingly surrendered by previous government leaders of Sabah to the federal government, or they (the points) had lapsed due to time relevance.

    ReplyDelete
  32. Therefore, when we talk about the 20 points today we need to be specific about which particular points we are referring to.

    ReplyDelete
  33. Keep in mind Point number 4 of the 20 Points which stated that there will be no secession from the Federation. This makes Malaysia a permanent marriage.

    ReplyDelete
  34. So we should be talking about strengthening the Federation and enhancing territorial integration because these were the political commitment of the Sabah founding leaders of the Federation.

    ReplyDelete
  35. He said: “Today Sabah politicians, mainly the opposition, talk only of damning and criticising the federation and federal leaders but say little about building the nation and making Malaysia an even better place for our children"

    ReplyDelete
  36. Ongkili, who is Parti Bersatu Sabah deputy president, added that PBS would continue to fight for whatever remaining points to preserve them as well as towards enhancing their validity.

    ReplyDelete
  37. PBS stand by the people of Sabah to ensure the Federal government respects the points. The champions of the 20 points are the political parties in Barisan Nasional especially PBS. The opposition parties only know how to talk and play on sentiments yet have no teeth to defend the rights of the people of Sabah.

    ReplyDelete
  38. “So, the best way to defend the points is to ensure Barisan Nasional continues to rule Sabah,” said Ongkili who also attended the Mukim Ranau level and Kg Manggaris Pesta Kaamatan celebrations.

    ReplyDelete