Search This Blog

Tuesday, June 5, 2012

"Bah! Tunggu apa lagi!" Slogan SAPP PRU-13


KONGRESS SAPP 2012 yang dihadiri perwakilan dan pemerhati hampir 3,000 bertempat di Star City pada Ahad telah merintis jalan baru parti itu apabila 17 Perkara Manifesto yang diumumkan parti itu sebagai janjinya kepada rakyat untuk ditunaikan sekiranya SAPP membentuk kerajaan selepas PRU-13, menandakan keseriusan kepimpinan SAPP merobah wajah kesuraman Sabah ke era baru.

Antara perkara yang diberi tumpuan terkandung didalam Manifesto itu ialah pengwujudan Kad Pengenalan Sabah (Sabah IC) sebagai usahanya membasmi keraguan kerakyatan dan pemberian Kad Pengenalan secara songsang yang meletakkan jumlah kependudukkan Sabah mencecah kepadatan penduduk yang luar biasa berbanding negeri negeri lain yang tidak ada PTI seperti Sarawak.

Selain itu, Manifesto tersebut turut meletakkan pembangunan sosial sebagai agenda terpenting kerajaan baru SAPP , terutamanya masa depan belia beliawanis dan keperluan tenaga kerja untuk diperkasakan dan diperbetulkan supaya tidak akan berlaku penghijrahan belia belia Sabah ke Semenanjong untuk mencari pekerjaan.

Dalam pada itu, SAPP yang lantang memperjuangkan hak tanah adat (NCR) turut meletakkan agenda itu didalam Perkara 17 berhubung dasar reformasi tanah Sabah termasuklah pelan ekonomi Sabah untuk diperkasakan supaya hak tanah NCR dan tanah individu terus terpelihara.

Kongress tersebut yang merupakan terakhir sebelum menghadapi PRU-13, menyaksikan ikrar dan taat setia yang telah disampaikan oleh pemimpin tiga cabang sayap itu pemimpin GKB Noor Fadizla Hamzah, Pemimpin Mudanita Philicica Tong, Pergerakan Pemuda SAPP Edward Ethan Dagul dan Pergerakan Wanita SAPP Melanie Chia dimana masing masing meminta rakyat agar tidak menoleh ke belakang lagi sebaliknya terus mara kehadapan untuk menukar kerajaan BN kepada SAPP yang dianggap mereka sudah tidak relevan lagi arus kepimpinannya.

“ Bah! Tunggu apa Lagi!”, demikianlah slogan parti itu yang terus berkumandang menggamatkan dewan persidangan itu kerana para perwakilan dan pemerhati kelihatan bersemangat sangat untuk menghadapi PRU-13 yang bakal diadakan pada bila bila masa dari sekarang. Kehadiran pemimpin pemimpin pembangkang yang lain antaranya Timbalan Presiden PKR Azmin Ali, Pengerusi Pimpinan PKR Sabah Tamrin Jaini, Pengerusi DAP Sabah, PAS dan Setiausaha Parti STAR Sabah Guandi Kohoi serta Timbalan Pengerusi Parti STAR Sabah Datu Badaruddin Tun Mustapha mengukuhkan keyakinan hadirin bahawa jalinan kerjasama gagasan pembangkang tetap wujud dalam satu ikatan untuk menentang BN secara 1 lawan 1 pada PRU-13.

Berdasarkan senario itu, adalah jelas bahawa impian rakyat yang teringin sangat mahu menumbang UMNO-BN bukan lagi sekadar angan angan atau omongan kosong tetapi sebaliknya akan menjadi kenyataan apabila jalinan kerjasama dikalangan parti parti pembangkang seperti yang ditunjukkan kehadiran mereka (pemimpin pembangkang) pada Kongress SAPP menunjukkan “Ikatan gagasan pembangkang” sudah bermula.

Diakhir majlis itu, keceriahan dan kegembiraan para perwakilan terus terukir diwajah masing masing sambil bersalaman antara satu dengan yang lain tanpa mengira keturunan, kepercayaan dan keagamaan diman ianya suatu petanda bahawa UMNO-BN bakal mengakhiri regime kekuasaan mereka di bumi bertuah Sabah dibawah bayu.

Oleh: Gonod Sunda

59 comments:

  1. Yong Syn Ngee, Sembulan Kota KinabaluJune 5, 2012 at 6:17 PM

    Kongress SAPP bagi tahun 2012 memang hebat sekali...terutama sekali apabila kesediaan semua parti2 pembangkang utk bekerjasama 1 lwn 1 menghadapi BN pada PRU13. Kalau begitu, tiada masalah utk menumbangkan BN..!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya kesediaan saja...belum ada kata putus pun...

      Delete
    2. Not all of the opposition parties agree on joining forces with other opposition parties.

      Delete
    3. Sekejap nampak semua akan bekerjasama, sekejap nampak saling sindir-menyindir. Mana satu yang betul ni.

      Delete
  2. Masalahnya mau kah majoriti rakyat mengundi SAPP yang sudah lapuk.Hadiran seramai itu tidak cukup untuk menang P/raya.Ini hanyalah,'harapan setinggi gunung tapi tangan tidak dapat mencapainya.'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat Janggut, KudatJune 6, 2012 at 7:09 AM

      Siapa yg perjuangannya lapok SAPP kah atau UMNO/BN? Rakyat sudah sedar objektif sebenar UMNO datang ke Sabah sejak tahun 1990an dimana tujuannya tidak lain tidak bukan untuk menjajah Sabah...memanipulasikan hak asasi Sabah spt mana terkandung didalam 20 Perkara.

      USNO dan Parti Akar telah diperdayakan UMNO disuruh bubar tetapi selepas kedua duanya dibubar...Tun Mustapha di ketepikan. TS Pandikar bernasib baik PakLah lantik dia sbg Speaker kerana masa itu situasi Dewan Rakyat sudah berubah dan memerlukan Speaker yg tegas dan petah berhujah mematah agenda pembangkang.

      Anak Petagas tdk perlu persoal jumlah kehadiran penyokong sejumlah kira kira 3,000 semasa Kongress itu memang jumlah itu tdk cukup untuk memenangkan SAPP pada PRU13 tetapi semasa Kongress UMNO pun yg datang di PWTC hanya segelintir tak sampai 3,000 juga tapi org lain tdk persoal itu semua.

      Kalau Anak Petagas teringin sangat nak tahun SAPP kuat atau tidak, boleh menumbangkan UMNO/BN...usulkan kpd Najib bubar Parlimen ayuh adakan PRU13 bila bila masa dari sekarang.

      Delete
    2. Jamrin Busu, Taman Jumbo PetagasJune 6, 2012 at 7:14 AM

      Ini si Anak Petagas sudah menggigil semalaman tidak cukup tidur sudah terlalu takut UMNO akan balik Malaya bah! UMNO sudah bangas diSabah siapa mahu bah orang Malaya itu! Lagi pun pantat Malay sadap dijilat bah leh Anak Petagas...pantat orang Sabah tidak sadap dia nda mau jilat bah!

      Delete
    3. Anak Petagas ni hasil Projek IC juga tu... tu la terkencing2 sda.. tinggal terceret lagi, kakakakaka..

      Delete
    4. Its up to the people to decide which party to vote this coming election.

      Delete
  3. Sabah untuk Sabah, SAPP boleh!

    ReplyDelete
  4. SAPP is the Sabah government in waiting! Those party malaya politikus RIP in this GE13!

    ReplyDelete
  5. SAPP telah pun diberi peluang untuk bertanding dalam p/raya kecil Batu Sapi tapi Boss mereka YTL sendiri kecundang dengan teruk sekali.Sekarang ini mau pula tawan negeri Sabah.Itu namanya angan-angan si Luncai.
    Saya tidak juga menyalahkan penyokong-penyokong SAPP yang sudah di cuci-otak dan di tanamkan dengan semua propaganda yang berunsurkan fitnah terhadap BN dan khayalan untuk menjadi kerajaan.Ini hanyalah semangat berkubar sahaja tapi kenyataan nya jauh sekali.

    SAPP memang tidak tahu dan mempelajari isi-hati hati dan budaya kesopanan rakyat khasnya bumiputra Sabah.Perjuangan mereka adalah berasaskan kekasaran dan tidak beradab terhadap perasaan rakyat untuk memilih dengan mengunakan slogan.'Bah! Tunggu apa lagi!' iaitu satu slogan yang dianggap biadab.Kalau di kaji mendalam ianya adalah satu paksaan yang tidak bersentimen.Bayangkan kalau slogan tersebut digunakan pada mereka warga tua,bukan kah perasaan mereka tersinggung kerana tidak menghormati perasaan dan peradaban mereka seolah-olah memaksa mereka membuat pilihan yang selama ini dianggap bebas.Cuba di laungkan di hadapan khalayak ramai ianya seolah-olah satu laungan 'nazi' dalam era Hitler.Ianya satu bentuk kekerasan dalam nada slogan.
    Slogan parti STAR pula mempunyai kehalusan tersendiri tidak seperti SAPP yang penuh perkataan kasar dan biadab.Bagaimanapun semuanya tidak boleh menandingi slogan 1MALAYSIA,slogan yang memupuk harmoni,kesejahteraan,kebebasan,perpaduan,kemajuan dan pembangunan untuk rakyat jelata.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen ni hanya utk orang yg ic nya tulen ya... Kalau AP jangan la komen kala kau tu anak Projek IC...

      Delete
    2. Anak Jati Taman Jumbo, PetagasJune 6, 2012 at 1:08 PM

      Kepada Sdra Anak Petagas...mungkin kamu agak terperanjat kalau slogan SAPP "Bah! Tunggu apa lagi!" kerana slogan itu membuatkan UMNO dan Malaya "fobia" sebab sudah menjangka bilakah masanya orang2 Malaya kena balik Semenanjong kerana kehadiran kamu disini tidak diperlukan lagi diSabah.

      Lantaran itu, setiap hari kamu mengigau kerana tidak cukup tidor terlalu dibayangi "Ketakutan akan bayang bayang sendiri" dimana talian hayat UMNO akan berakhir tidak lama lagi.

      Maklum sajalah kalau sudah banyak dosa yg UMNO lakukan terhadap rakyat Sabah selama lebih 17 tahun menjajah Sabah...mahu tidak mahu kena balik Malaya tapi perut dah buncit, gemuk gempal lagi itu hasil pemanipulasian hak dan kekayaan rakyat Sabah selama ini.

      Kekalahan SAPP di prk Batu Sapi jangan dijadikan ukuran kerana kalaulah BN dan UMNO tidak menang pada masa itu sudah tentu pemimpin2 kamu dari Malaya dari PM hinggalah ke pemimpin2 bawah tidak harap langsung terhadap kepimpinan kamu sedangkan projek berjuta juta diumum, zink, rumah pprt, wang dibekalkan utk diagihkan kepada rakyat tapi banyak yg menyinggah dipoket pemimpin
      bawahan...sampai sekarang pengundi Bokara, Karamunting, Lupak Meluas Taman Pohing masih menunggu nunggu bantuan dan pembangunan yg dijanjikan BN terutamanya UMNO.

      Untuk mengesahkan yg SAPP masih mendapat sambutan disana...ayuh beritahu PM bubarlah Parlimen dan adakan PRU13, sebaliknya janganlah bermain sandiwara menanguh nangguhkan pilihanraya...itu pengecut namanya!

      Wahai Anak Petagas....janganlah mendabik dada kononnya slogan 1Malaysia lebih baik dari slogan SAPP dan lain2 pembangkang diSabah tetapi slogan pembangkang adalah tulen dan bukan sandiwara kerana ia digubal berdasarkan keadaan senario sekarang...sebaliknya slogan BN 1Malaysia adalah tiruan kepada jalinan perpaduan dan kemesraan rakyat Sabah dan Sarawak sejak sebelum menyertai pembentukkan Malaysia. 1Malaysia tidak terbukti kekukuhannya kerana ia bukan lahir dari kehendak gagasan rakyat di Malaya, sebaliknya ia seakan akan memaksa rakyat utk bersatu...tidak spt Sabah dan Sarawak tetap berlaku ketulenannya.

      Mengenai dakwaan/tuduhan Anak Petagas bhwa SAPP adalah biadab...sebaliknya UMNOlah yg biadab... siapakah menghalang "Bible" dihantar ke Sabah dan Sarawak? Siapakah membakar Gereja di Malaya sekitar tahun 2009/2010? Sabah dan Sarawak tidak sekali kali melakukan perkara terkutuk itu.

      Delete
    3. SAPP shouldn't blame everything to the project IC whenever they lose in the election. Just accept the fact that people prefer to vote other parties other than SAPP.

      Delete
  6. 1 Malaysia memang bagus tapi kalau mula guna slogan ni kerana takut penyokong sda lari, tiada gunanya.. Sini di Semenanjung, undi Cina & India sudah lari.. harap melayu saja. Tapi Melayu pun bagi dua... BN harap Sabah/Sarawak sja la... Kalau sini pun sudah pecah... hancur juga...

    'Rakyat Didahulukan, Pencapaian di utamakan'... .. Saya kerja di KL,.. tiap2 petang jam gila.. kalay YB ni mau limpas... polis teriak2 suruk orang p tepi... Ya, kalau mau undi cakap rakyat di dahulukan.. tapi kalau dia mau limpas time jam gila... RAKYAT DIKETEPIKAN... cara cakap pun macam rakyat di jalan raya ni anjing.. Diorang lupa,.. kami yg kena suruh p siring ni yg letak kan orang2 ni di atas.. Terutamanya NAJIB...

    ReplyDelete
  7. Sokong... ya la... sudah la minyak, roadtax, parking dia tidak bayar.. tapi kalau mau jalan semua orang yg undi dia kena suruh p tepi... KENAPA??

    ReplyDelete
    Replies
    1. what ask the obvious answers. Just vote for the best party.

      Delete
  8. BABI BA SEMUA NI ORNG... MUDAH-MUDAHAN SEMUA MATI ACCIDENT, PERUT TERBURAI KERANA MAKAN DUIT RAKYAT...

    ReplyDelete
  9. Lo Su Cheng, Birawa KeningauJune 6, 2012 at 1:16 PM

    Siapa mau Umno Oooo!?...dulu boleh pecaya sikit...sikarang lancaulah! ham kaar Chan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wait for election to come and vote for the best party.

      Delete
  10. apa slogan sekalipun, SAPP takkan menang di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP mempergunakan PR dan Star untuk survive pada pru13 nanti..sebab tu SAPP tahu diorang adalah parti lemah...pemimpin pun lemah..kalau tanding atas tiket sendiri kompom kalah punya..

      Delete
    2. SAPP is no longer relevant. The people are more supporting either PR or STAR.

      Delete
    3. The people have seen how YTL handle sabah and he didn't really did much for sabah's development while he was the cm.

      Delete
  11. Yong pun kalah di Batu Sapi, ketua SAPP tu.. apa lagi orang2 dia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP doesn't stand a chance in winning the election.

      Delete
    2. Terlampau rakus mahu berkuasa. 3 penjuru saja, BN senang2 menang. Pembangkang kalau tiada kata sepakat, memang hilang deposit la dalam PRU13 ni.

      Delete
    3. Masa Batu Sapi, Pakatan minta Yong Teck Lee memberi laluan, tapi Yong Teck Lee enggan. Akhirnya undian berpecah.

      Delete
  12. YTL liabiliti kepada SAPP...mungkin rakyat mahu sokong SAPP tetapi rakyat tidak mahu YTL jadi KM sabah...bagus tu SAPP buang si YTL awal2 sebelum pru13..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tiba masa Yong Teck Lee memberi jalan kepada anak-anak muda untuk mengambil jawatannya.

      Delete
  13. tu Star pun sudah cakap mahu tanding semua kerusi DUN dan parlimen sabah...cakap mahu halau semua parti malaya balik malaya...tapi kenapa mahu memberi kesediaan untuk kerjasama dengan PR+SAPP?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak tahulah apa yang Star mahu, sekejap hijau, sekejap merah. Mereka baru sahaja mengeluarkan kenyataan bahawa perlawanan 1 ke 1 tidak penting, tapi dulu mereka mahu semua parti pembangkang bersatu?

      Delete
  14. RCI better be set up before election comes to ensure a clean and fair election.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The Prime Minister said once the Terms of Reference have been finalized, the RCI will be set up. Hopefully before 13th GE.

      Delete
  15. Terikut-ikut sudah slogan Parti Star.

    ReplyDelete
  16. hahahahaa..SAPP pun tidak mahu kalah dengan Star

    ReplyDelete
  17. opposition is hungry for glory, trying to tell the voters that they have the sacred and pure hearts to care for the people of Sabah.

    Land issue, from time immemorial, the local land owners have been selling their land, for quickly but temporary happiness, but now, blame the new landowners for displacement. The NCR is an issue but we can always go for win2 approach rather than confrontation an creating a blame culture. The leaders in BN are our leaders and I strongly believe that they will not abandon us. Work with them and together we will reap the fruits of our land.

    ReplyDelete
  18. RCI, we have laws in M'sia. The illegal immigrants are also human. We cannot in our adily life keep on condemning them in public but quietly, employ them in our homes, restaurants and workshops. They have skills and we can make them pay taxes and register them. Otherwise, we can send them home. What is the objective of setting up the RCI for the them? There is a provision in our constitution for foreigners to become the citizen of the country (like any other countries). If we do come across any wrong doings, just report them to the police and they will be investigated. To form a RCI for something that is already legal is simply a waste of public funs. We have systems, procedures, practices and laws. Go along this line and we will see the light at the en of the tunnel. Politician of confrontation has always seen a chain reaction and normally, an ugly outcome. But, Government already agree setting up RCI hopefully can get good outcome.

    ReplyDelete
  19. Masing-masing ada slogan dan agenda, siapa yang menang nanti juga keputusan rakyat sendiri.

    ReplyDelete
  20. Pasti pembangkang harus kerjasama. Perpecahan akan memberi ruang kepada UMNO menang lebih banyak.

    ReplyDelete
  21. SAPP menghadapai cabaran dari parti STAR juga.

    ReplyDelete
  22. Jika pembangkang harus kerjasama, memang satu keadaan yang menggalakkan dan pasti memberi saingan hebat kepada BN.

    ReplyDelete
  23. BN masih parti kuat di Sabah. Tambahan projek ic, perpecahan parti pembangkang, jelas juga siapa pemenangnya.

    ReplyDelete
  24. There are some many disputes amongst themselves.

    ReplyDelete
  25. Be prepared for absolute readiness.

    ReplyDelete
  26. Well the people do have the right to make a desirable choice as to what party to vote for.

    ReplyDelete
  27. I can’t wait for the coming GE13.

    ReplyDelete
  28. Make the wise decision prior to voting for any of the parties.

    ReplyDelete
  29. SAPP sedarkah yang mana rakyat Sabah telah memberikan SAPP peluang untuk memerintah pada masa dulu. Tapi SAPP tidak mengambil peluang itu sebaiknya dan membuat perkara yang memberikan manfaat sepenuhnya kepada Parti tersebut. Peluang itu cuma datang sekali saja. Maka SAPP perlu sedar yang tidak akan ada yang kedua kali selepas ini. Semua peluang untuk nampaknya bukan untuk SAPP lagi.

    SAPP telah membuat SAS mengalami kerugian yang besar pada ketika itu. Tapi SAPP tidak mahu mengaku sedangkan YTL adalah KM ketika itu dan menandatangani perjanjian pelaburan.

    ReplyDelete
  30. Slogan apa pun SAPP lakukan dan katakan tidak akan menggugat BN. Contoh boleh kita ambil sendiri di Batu Sapi. Di kedudukan manakah SAPP dalam kerusi disana. Bayangkan saja yang bertanding ketika itu adalah President SAPP sendiri Yong Teck Lee.. Tapi tetap juga mendapat kerusi yang tercorot mendapat sokongan dan undi penduduk dikawasan tersebut. YTL tidak menjadi pilihan pun. Jika dibandingkan dengan Ansari dari PKR, Ansari lebih diterima daripada YTL yang dari parti tempatan Sabah sendiri.

    Di sini kita boleh nampak kelemahan yang ada pada SAPP sendiri. Ketua sendiri bertanding pun dapat yang dibawah apatah lagi orang-orang kanannya. Pasti akan menerima nasib yang sama seperti YTL. Maka nasihat untuk YTL jangan terlalu yakin dengan diri sendiri sehinggakan lupa dengan keutamaan rakyat. Slogan apa pun yang SAPP berikan jika orangnya adalah sama tetap tidak akan berubah juga sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  31. inilah dia contoh manifesto last minute.. dia tengok dulu apa isu2 hangat masakini yang boleh memberikan kelebihan kepada mereka, barulah dia masukkan dalam manifesto parti..

    ReplyDelete
  32. The opposition parties for trying to breed a negative value culture among Malaysians including teaching the people not to appreciate deeds and services of other people.

    ReplyDelete
  33. The negative culture such as this if not checked and corrected could bring adverse implications to the thinking of the people not only in government and people relations but also among members of the community.

    ReplyDelete
  34. The culture practised by the Prime Minister Najib Tun Razak is a culture of protecting and assisting the people as well as developing the country while the opposition plants negative values such as being ungrateful.

    ReplyDelete
  35. They tell the people that it is the responsibility of the government to build roads, public amenities and manage the economy. So the people need not feel obligated. In that case even our children in future would also not be grateful to their parents. This would lead to the breakdown of our social fabric.

    ReplyDelete
  36. Apart from teaching the people to be ungrateful, the opposition also breed other negative culture such as not servicing loans and to be bold in making empty promises.

    ReplyDelete