Search This Blog

Sunday, December 23, 2012

Karpal Singh ticks off two party leaders who accepted Datukships


(The Star) - DAP chairman Karpal Singh (pix) has chided two party leaders, Datuk Ngeh Koo Ham and Datuk Teng Chang Khim, for accepting Datukships from state rulers, which is against the party's long-standing principle.

He said that according to the principle agreed upon by party members since the mid 1990s, DAP state assemblymen and Members of Parliament were not to accept Datukships during their tenure in office.

“From now on, the party will take action against members who don't follow this ruling,” he said, adding that the form of punishment would be decided by the party's disciplinary board after a hearing.

Ngeh, who is also Perak DAP chairman, was conferred the title in 2008 while Teng, who is the Selangor state assembly speaker, accepted a Datukship in 2010.

28 comments:

  1. Karpal Singh ni memang sering tidak sependapat dengan pihak lain.

    ReplyDelete
  2. Inilah Karpal Singh ini. Orang-orang Anwar sepatutnya dia ini.

    ReplyDelete
  3. Bukan itu saja, dalam PKR sendiri pun berlaku perkara sama. Memang beginilah kehidupan PR sebenarnya.

    ReplyDelete
  4. Mereka mahu menjadi lebih daripada orang yang ada dalam parti mereka.

    ReplyDelete
  5. Kuasa itulah yang mereka mahu kejar sebenarnya. Macam Lajim juga sebagai contoh,.

    ReplyDelete
  6. Nasib juga Lajim keluar, kalau tidak orang macam ini menghuru-harakan parti sebenarnya.

    ReplyDelete
  7. Isu penganugerahan darjat kebesaran oleh Sultan-sultan Melayu dan TYT negeri telah menyerlahkan pergolakan dalaman parti DAP.

    ReplyDelete
  8. Yang memalukan ialah percanggahan pandangan yang ketara di antara Karpal Singh dengan kepimpinan utama CEC DAP

    ReplyDelete
  9. Pada mulanya, Karpal Singh telah mengkritik keras Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham dan Tenh Chang Khim kerana menerima darjat kebesaran yang dianugerahkan oleh Sultan Perak dan Sultan Selangor.

    ReplyDelete
  10. Karpal mengatakan bahawa kedua-dua ahli politik DAP itu telah melanggar prinsipal parti yang telah lama digunapakai dan dipersetujui sejak pertengahan 1990-an.

    ReplyDelete
  11. Teng Chang Khim mendedahkan bahawa tiada sebarang polisi yang menghalang mana-mana ahli parti untuk menerima darjat kebesaran. Beliau juga seperti mencabar Pengerusi DAP yang juga MP Bukit Gelugor itu untuk menunjukkan minit CEC yang menyatakan seperti yang didakwa oleh Karpal.

    ReplyDelete
  12. So, how now? Apakah Karpal Singh yang berbohong atau pun Teng Chang Khim? Yang lebih memalukan ialah Ngeh Koo Ham mengaku mendapat persetujuan daripada CEC DAP yang jelas telah membelakangi Karpal Singh, Pengerusi DAP Pusat!

    ReplyDelete
  13. Apa mungkin ada lagi boneka kepada the true power in DAP yang rasis dan cauvinis? Malah sebelum ini, FreeMalaysiaKini telah menyiarkan rencana yang menyerlahkan kebiadapan dan kurang ajar seorang pemimpin DAP

    ReplyDelete
  14. Hanya satu sahaja yang mampu difikirkan oleh para strategik DAP untuk counter balik isu-isu yang memalukan seluruh kepimpinan dan ahli-ahli DAP itu iaitu mencipta diversion.

    ReplyDelete
  15. Hanya dengan mencipta satu cerita baru yang sensasi, conflicting dan kontroversi sahaja akan dapat mengalihkan pandangan para media dan rakyat daripada memperkatakan kedua-dua isi besar tadi. Apakah cerita baru yang sensasi, conflicting dan sensasi itu? Kita tunggu dan lihat!

    ReplyDelete
  16. Tetapi, walau apa pun cerita terbaru itu, jangan lupa dengan label DAP parti rasis, cauvinis dan masaalah dalaman mereka yang semakin menyerlah. Tolak DAP di PRU 13 nanti

    ReplyDelete
  17. Pertubuhan Amal Kebajikan Islamiah Malaysia (Pakim DiRaja) Serampang Tiga membuat laporan polis terhadap Pengerusi DAP negeri Perak, Ngeh Koo Ham selain mengecam kenyataan dalam laman sosial twitternya yang mempertikaikan tindakan umat Islam membantah dan menentang filem "Innocence Of Muslims".

    ReplyDelete
  18. hli Majlis bahagian Serampang Tiga (PAKIM) Wilayah Persekutuan, Dato’ Daniel Lee Kong Sing yang telah membuat laporan polis tersebut, mendesak pihak berkuasa khususnya pihak Polis untuk mengambil tindakan segera terhadap Ngeh Koo Ham memandangkan tindakan beliau dan kenyataannya dalam twitternya yang mempertikaikan tindakan umat Islam membantah dan menentang filem "Innocence Of Muslims", mengancam dan boleh menjejaskan hubungan antara kaum dan agama di dalam negara

    ReplyDelete
  19. Ngeh seperti tidak tahu menjaga sensitiviti umat Islam sedangkan beliau merupakan ahli politik yang dianggap senior di negara ini, apatah lagi DAP mempunyai pakatan dengan parti Pas

    ReplyDelete
  20. Ngeh pastinya sudah dapat membaca reaksi umat Islam yang sanggup mengorbankan nyawa demi mempertahankan kesucian agama Islam dan dalam konteks di negara ini ianya diterjemahkan melalui demontrasi dan ia juga diadakan di kebanyakan negara Islam yang lain

    ReplyDelete
  21. Ahli Majlis PAKIM DiRaja Negeri Melaka, YB Senator Datuk Haji Saat Hj Abu berkata, soal agama Islam tidak boleh dikompromi dan tidak seharusnya digunakan untuk kepentingan politik

    ReplyDelete
  22. Dalam negara kita ini, kita membina negara berasaskan kepada perpaduan kaum.

    ReplyDelete
  23. Kita minta ahli-ahli politik dalam negara kita, bukan sahaja dalam pihak kerajaan malah dari pihak pembangkang, bertanggungjawab bersama-sama menjaga keharmonian yang telah kita bentuk selama 55 tahun

    ReplyDelete
  24. Sejak PAS dan DAP tidur sebantal dengan diwalikan oleh PKR, watak, sikap, prinsip dan dasar parti Islam itu semakin menyamai parti cauvinis Cina tersebut.

    ReplyDelete
  25. Sedang DAP bijak mengatur langkah dan strategi untuk menawan hati orang Melayu, PAS pula bertindak sebaliknya.

    ReplyDelete
  26. Umpamanya DAP menggula-gulakan orang Melayu kononnya parti itulah pejuang yang ikhlas terhadap agenda Melayu di Pulau Pinang.

    ReplyDelete