Search This Blog

Thursday, December 20, 2012

‘Sabah Umno reps only servicing Muslims’


Thomas Pi

Disgruntled Sabah Upko members are fed up with Umno YBs and want a special programme to re-educate them on their responsibilities to the electorate.

LAHAD DATU: The strained relationship between two Barisan Nasional components here has emerged into the open over the preferential treatment given to Muslim Bumiputera at the expense of the non-Muslims.

The United Pasokmomogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko) which is embarrassed that it has not been able to provide the same level of social assistance that Umno provides its supporters, this week accused the dominant BN party of granting assistance based on religious beliefs rather than on needs and creating a split where none existed before.



Silam Upko division chairman, Basari Sarkun, charged that the Silam Umno elected representatives were neglecting the wellbeing of the non-Muslim Bumiputera and ignoring the sacrifices of BN component parties and their supporters that ensured the coalition’s victory in the last election.

Basari, who is also district councillor, said Umno seemed to be only interested in helping the Muslim community, especially its party members first and then the community.

“Let me remind you all that the victory of Silam is the victory of all the component parties in BN, and not solely Umno or the YBs themselves. They should fulfil their election pledge to the people after they had won,” he said.

He suggested that the BN conduct a special programme to educate its elected representatives to understand their duty to all citizens as well as Prime Minister Najib Tun Razak’s unity drive which they had taken to mean as an exercise of merely putting up their finger and shouting “1 Malaysia” during a function or a photo opportunity.

“I have requested for the YBs special fund to repair churches, roads, village community halls in non-Muslim Bumiputera majority villages. I also requested 1Malaysia computer, zinc sheets, water tanks and other such items for our communities, but sadly the YBs were not forthcoming,” he said.

A highly emotional Basari, who cried at various points of his speech to some 600 party members during a division meeting, said that even government poverty eradication programmes were discriminatory in nature including the supply of electricity and water in rural areas.

‘There’s still hope’

In attendance were Upko president Bernard Dompok, who is also federal Plantation and Commodity Minister, his deputy Ewon Ebin, who is State Rural Development Minister, State Cultural Board chairman Wences Anggang and central committee members Madius Tanggau and Markus Mojigoh (Putatan MP).

Dompok urged his party members to be calm and voice their grievances through the proper party channels.

He said the acceptance by Najib to set up Royal Commission of Inquiry on illegal immigrants was “a good indication” of the willingness of the current BN government to resolve the long-standing Sabahan problems.

“There is still hope in BN… it is willing to listen and find ways to improve the situation. Of course, we can’t resolve everything overnight, but when the right times come, it will be resolved,” he told disgruntled members and party supporters.

19 comments:

  1. UMNO bukan sahaja parti yang banyak berjaya untuk orang Melayu. UMNO dilihat parti yang banyak menabur jasa juga kepada bangsa bangsa lain seperti kaum Cina, India dan lain lain yang hidup aman dan makmur dalam Malaysia ini.

    ReplyDelete
  2. Selama 66 tahun UMNO lahir di Malaysia dan selama itulah juga perjuangan untuk orang Melayu diperjuangkan oleh UMNO dari masa ke semasa yang mana turut membantu kaum lain menapak di negara ini.

    ReplyDelete
  3. Bukan satu atau dua pekara jasa UMNO kepada bangsa bangsa lain selain Melayu di Malaysia ini malah apa yang dinikmati oleh kita hari ini adalah hasil kepimpinan pemimpin UMNO sejak dulu hingga kini yang juga bersama sama kepimpinan kaum Cina dalam MCA dan juga India MIC.

    ReplyDelete
  4. Biar apa pun bangsa kependudukan di bahagian wujudnya UMNO namun UMNO tetap menjalankan kerja mereka yang telah dilakukan sejak dulu lagi dengan membela siapa sahaja baik kaum Melayu, Cina mahupun India dan juga lain lain bangsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kebajikan dan perjuangan untuk rakyat tidak kira apakah bangsa dan agama.

      Delete
    2. Agree to anonymous, kebajikan harus diperjuangan untuk semua warga negara tulen.

      Delete
  5. Apapun, masing2lah kita nilaikan. lain orang lain pandangannya.

    ReplyDelete
  6. Jika PAS menjadikan alasan bahawa UMNO pernah menyakitinya 24 tahun yang lalu (1977), DAP juga pernah menyakiti PAS 10 tahun yang lalu (2001). Menurut rekod, PAS dan UMNO dalam tahun 1977 berpecah kerana "pergelutan politik sesama pemimpin politik". Manakala DAP dan PAS berpecah pada tahun 2001 adalah "kerana perbezaan ideologi dan matlamat politik".

    ReplyDelete
  7. Dari segi idelogi, PAS-UMNO mempunyai banyak persamaan. Perbezaan PAS-UMNO yang digembar-gembur kini oleh kedua-dua parti hanya lebih kelihatan sebagai desakan dan momokan persaingan politik semata-mata BUKAN pertentangan ideologi di kalangan pemimpin-pemimpinnya.

    ReplyDelete
  8. Persaingan merebut kuasa politik dan pola keahlian yang sama antara UMNO dan PAS menjadikan situasi saling mencari danmemberi penekanan terhadap perbezaan antara satu dengan yang lain sambil terus berusaha mengenepikan dan melupakan hakikat sebenarnya bahawa persamaan UMNO-PAS melebihi perbezaan, samada pola keahlian dan ideologi politik. Persaingan PAS-UMNO telah berjalan melebihi 24 tahun menyebabkan "kesumat dan dendam", sakit hati dan seumpamanya telah menebal dan terbuku dengan mendalam di kalangan pemimpin-terutamanya dan ahli-ahli yang fanatik khasnya.

    ReplyDelete
  9. PAS dan DAP pernah berpecah 10 tahun yang lalu. Tetapi mereka mempunyai persamaan objektif yakni menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional dan membentuk kerajaan atau mendapatkan kuasa. Well, ultimate goal sesebuah parti siasah ialah "mendapat kuasa". Ultimate goal inilah yang mendekatkan semula PAD-DAP yang pernah terpisah. Ditambah pula dengan kehadiran PKR yang berusaha sedaya upaya mengikat silaturahim antara PAS-DAP, walaupun nyatanya kedua parti ini mempunyai ideologi yang jauh berbeza.

    ReplyDelete
  10. PAS asalnya adalah dari "Tulang Rusuk UMNO". Sebahagian PKR adalah dari UMNO dan sebahagian besarnya lahir sebagai "bayi" dari didikan dan induktrinasi atau tarbiyah DAP. Sehingga kini PKR kelihatan sebagai perantara hubungan PAS-DAP kerana dalam darah PKR, mengalir idelogi PAS dan DAP. Justifikasi yang jelas ialah bekas-bekas calon DAP yang gagal dalam PRU 11 mampu meraih sokongan yang memenangkan mereka dengan majoriti yang besar di atas tiket PKR. Bekas ahli-ahli PAS yang bertanding atas tiket PKR juga mampu meraih sokongan yang kuat dan mengalahkan BN. Jelas dengan kesepakatan itu, BN kehilangan majoriti 2/3 dalam parlimen di tangan Pakatan Pembangkang an BN kehilangan kuasa di 4 Negeri di Semenanjung Malaysia..

    ReplyDelete
  11. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan akan mengubah dasarnya dari masa ke masa agar ia adil kepada semua orang tidak kira latar belakang kaum dan agama mereka.

    ReplyDelete
  12. Perubahan dasar yang selaras dengan konsep 1Malaysia adalah untuk membina suatu ekosistem yang membolehkan rakyat mencapai potensi maksimum mereka berdasarkan kebolehan masing-masing dan menyumbang ke arah mencapai visi untuk menjadikan negara ini satu bangsa yang besar dan maju pada masa depan.

    ReplyDelete
  13. Kita mahu memastikan bahawa dasar kita adalah adil kepada setiap warga Malaysia,

    ReplyDelete
  14. Beliau berkata kerajaan mahukan masa depan negara ini berlandaskan pada hubungan baik di kalangan rakyat pelbagai bangsa dan agama hingga mewajarkan perubahan dasar itu dan kerajaan mahu rakyat menganggap yang ia adalah milik mereka semua.

    ReplyDelete
  15. Beliau menggesa rakyat menyertainya dalam perjalanan melakukan transformasi ke arah mencapai masa depan yang lebih baik dan lebih cerah sebagai sebuah keluarga besar di bawah semboyan 1Malaysia.

    ReplyDelete