Search This Blog

Friday, February 1, 2013

Anwar directly involved in Project IC, says Dr M


Opposition leader Anwar Ibrahim was directly involved in the project to issue citizenship and identity cards to unqualified immigrants Sabah in the 90s, and without orders from him, claims former prime minister Dr Mahathir Mohamad.

"He normally takes the initiative and sometimes does more (than is required)," Mahathir told a press conference in Kuala Lumpur today.

"What happens on the ground is often different from the directive (from above)."

Mahathir said Anwar (right) and the implementing officers on site in Sabah at the time took matters into their own hands and were not necessarily following instructions from the chain of command.

The veteran politician noted that the government had taken action against those officers involved.

He was asked to comment whether he ever ordered Anwar, then his deputy, to issue ICs to unqualified immigrants in Sabah.

"He had a hand in it," alleged Mahathir adding that what happened may have included illegal action and abuse of process.

The former PM added that while he may not have evidence that could be adduced in court, he "has knowledge" of the possible wrongdoings by Anwar.

Asked how a strong prime minister of a strong government like his could have a deputy and underlings running around not following orders, Mahathir said that even if Superman is a prime minister, he will be hard pressed to be able to look at everything.

He said that he would testify before the royal commission of inquiry (RCI) into illegal immigrants in Sabah if called.

"I'll stick to the facts," assured Mahathir.

Allegations of Anwar's involvement in handling the Sabah situation ran rampant when the opposition politicians began to call for an RCI into the immigrant situation in the state.

State BN leaders immediately came out decrying Anwar as the one behind such sheenanigans when he was Mahathir's deputy, though the allegations were downplayed by the opposition leader.

However, both sides agreed that an RCI was needed. Bipartisan pressure made possible the ongoing hearings into allegations that unqualified immigrants were handed out citizenships and ICs by those seeking electoral support from the grateful, newly-made citizens.

Hazlan Zakaria 3:42PM Jan 31, 2013 (Msiakini)

24 comments:

  1. MAKIN panas punggung Anwar Ibrahim bila Ketua Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu mahu dalang sebenar pemberian kad pengenalan di Sabah yang sedang disiasat Suruhanjaya DiRaja (RCI) didedahkan segera.

    ReplyDelete
  2. Mungkin Lahirul benar-benar mahu tahu siapa sebenarnya yang “gatal” sangat memberikan kad pengenalan kepada ayahnya yang datang dari Indonesia sehingga mengahwini ibunya yang didakwa berketurunan kaum Murut di sana.

    ReplyDelete
  3. Kita semua tahu bahawa Anwar sememangnya licik dalam pelbagai hal yang menuding jari terhadapnya, terutama bila ia membabitkan integriti dan tindak-tanduknya yang sebelum ini sangat terkenal dengan sifat keji.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan Anwar ingin jadi hero di mata rakyat, jadi tidak mau mengakulah.

      Delete
  4. Kononnya, Anwar menafikan kenyataan Tun Dr. Mahathir dengan mengatakan bahawa mantan Perdana Menteri itu tiada bukti untuk mengaitkan isu tersebut dengannya.

    ReplyDelete
  5. Persoalannya, apakah saksi-saksi yang dipanggil oleh RCI itu semuanya mempunyai bukti ditangan masing-masing?

    ReplyDelete
  6. kenyataan Tun Dr. Mahathir itu sangat relevan, boleh diterima pakai dan wajar disiasat segera.

    ReplyDelete
  7. RCI yang menyiasat kes ini sepatutnya sudah memanggil Anwar untuk memberi keterangan berhubung isu tersebut dan dia perlu membuktikan dirinya tidak terlibat dengan kes itu sekiranya dia menafikan pembabitannya.

    ReplyDelete
  8. Tapi jangan lupa, ramai lagi bekas-bekas Menteri Kabinet di zaman itu yang mampu tampil untuk memberi keterangan untuk menyokong kenyataan Tun Dr Mahathir dan senario itu sudah tentu akan memeningkan kepala Anwar selepas ini.

    ReplyDelete
  9. Peliknya, sejurus selepas mendapat tahu Tun Dr. Mahathir membocorkan rahsianya, Anwar tiba-tiba melenting marah. Malah, Azmin Ali tiba-tiba cuba “membersihkan” Anwar dari tuduhan tersebut.

    ReplyDelete
  10. Biasalah. Ketika Anwar menjadi Timbalan Perdana Menteri, Azmin Ali menjadi pegawai khasnya dan sudah tentulah Azmin akan bermati-matian mempertahankan “boss”nya itu, bukan?

    ReplyDelete
  11. Sampai ke tahap ini, haruskah rakyat Malaysia percaya lagi dengan sandiwara Anwar? Sudah banyak kes dan skandal yang membabitkan dirinya, namun dia tetap buat “muka tebal” tanpa rasa malu.

    ReplyDelete
  12. Saya yakin bahawa Anwar hanya layak menjadi harapan golongan LGBT dan akan menghuru-harakan negara saja sekiranya dia menjadi Perdana Menteri. Sudahlah berbohong, dia khianat pula pada rakyat demi kuasa politik?

    ReplyDelete
  13. Anwar Ibrahim merupakan seorang politikus yang amat bijak berstrategi.

    ReplyDelete
  14. Kekurangan Anwar hanya satu. Dia amat terburu-buru dan sentiasa hendakkan sesuatu terhasil dengan segera. Sebab itulah timbul angan-angan 16 September dan juga 50 MP lompat parti suatu ketika dulu.

    ReplyDelete
  15. Pada permulaan penubuhan parti Keadilan Nasional, Wan Azizah mengepalai parti tersebut dengan agak pasif walaupun segala hala tuju parti dibuat oleh Anwar dari Sg Buloh. Sifat keibuan Wan Azizah telah menghalangnya untuk melaksanakan corak diktatorship yang diarahkan oleh Anwar.

    ReplyDelete
  16. Apabila Anwar bebas dari belenggu tirai besi atas ehsan Tun Lah dan menantu, bermulalah era pemerintahan gaya komrad Stalin didalam Keadilan Nasional hinggalah penggabungan dengan Parti Rakyat Malaysia pimpinan Syed Husin.

    ReplyDelete
  17. Anwar dilihat begitu berkuasa sebagai pemimpin Pakatan Pembangkang di zaman pemerintahan Tun Lah dan juga menantu. Apatah lagi apabila Anwar berjaya menggoncang kerajaan UMNO/BN pada PRU 12.

    ReplyDelete
  18. Walaubagaimanapun, kaedah dan juga cara yang digunakan oleh Anwar, semuanya berjaya dipatahkan dan dimanipulasi dengan baik dibawah kepimpinan DS Najib Tun Razak. Ini yang membuatkan Anwar semakin terdesak.

    ReplyDelete
  19. Kini suka ataupun tidak, ramai pemimpin didalam PKR sendiri terpaksa menerima bahawa parti tersebut telah rosak sepenuhnya akidah perjuangannya. PKR bukan lagi bertunjangkan ketuanan rakyat tetapi berpaksikan kerakusan nafsu Anwar Ibrahim sahaja.

    ReplyDelete
  20. Ramai pemimpin besar PKR telah meninggalkan bayangan Anwar kerana tak mahu bersekongkol dengan niat Anwar menghancurkan negara. Ruslan Kassim, Chandra Muzaffar, Nalakaruppan, Ezam Md Noor, Zahrain Hashim adalah antara orang kuat Anwar sewaktu zaman reformasi tetapi kini sanggup berpatah arang dengannya.

    ReplyDelete
  21. Siapa yang pernah berkerja dan rapat dengan Anwar sahaja yang tahu akan "belang" sebenar manusia yang bernama Anwar Ibrahim ini. Bagi yang hanya mengenali Anwar dari jauh, pasti akan terpedaya dengan metafora yang menyelubungi diri Anwar.

    ReplyDelete
  22. Ramai yang kurang menyedari bahawa agenda rakyat yang dilaung-laungkan sudah jauh terkubur didalam diari Anwar. Isu rasuah kerajaan hanya menjadi modal politik didalam setiap ceramah bagi menarik pengunjung.

    ReplyDelete