Search This Blog

Friday, February 1, 2013

I had nothing to do with Project IC, reiterates Anwar


Anwar Ibrahim continues to deny any role in Project IC in Sabah, saying this matter was never brought to the cabinet, and neither did he attend or chair any meeting on it.

The opposition leader also alleged that the project to grant blue identity cards to immigrants did not end in the 1990s and that it continued during the reign of former prime minister Abdullah Ahmad Badawi and went on until last year, covering Najib Abdul Razak's reign as well.

"This task force was handled by the then PM Dr Mahathir Mohamad and his right-hand man Abdul Aziz Shamsuddin (Mahathir's political secretary then) and the late Megat Junid Megat Ayub (who was deputy home minister at that time)," Anwar said.

He said this when asked about the claim by Mahathir yesterday that Anwar was involved in Project IC.

The PKR de facto leader, who was deputy prime minister under Mahathir, went on to reiterate that he was willing to testify before the royal commission of inquiry on immigrants in Sabah if called to do so.

Hafiz Yatim

16 comments:

  1. JANGAN BOHONGLAH ANWAR IBRAHIM.. DARI RIAK MUKA TU JELAS TERPANCAR PEMBOHONGAN DAN FITNAH YANG MAHA LUAR BIASA

    Menurut mymassa, Semua Ketua-Ketua Bahagian UMNO yang pro Tun Datu Mustapha, Tun Ghafar Baba, Pak Lah telah dimatikan dengan cara memberikan seberapa banyak wang kepada proksinya bagi tujuan menumbangkan sesiapa sahaja yang tidak menyokong Anwar.

    ReplyDelete
  2. JANGAN BOHONGLAH ANWAR IBRAHIM.. DARI RIAK MUKA TU JELAS TERPANCAR PEMBOHONGAN DAN FITNAH YANG MAHA LUAR BIASA

    Pada tahun 1995, apabila ramai orang-orang Anwar yang sedang memegang jawatan Ketua Bahagian hendak dilawan, Anwar menggunakan apa saja cara untuk mengalahkan mereka. Anwar bukan sahaja memberi wang tunai, tetapi Lot-Lot Saham yang boleh ditukar di bank-bank Bumiputera. Ramai Ketua Bahagian dan Timbalan Ketua Bahagian yang pro-Anwar kaya mendadak!

    ReplyDelete
  3. JANGAN BOHONGLAH ANWAR IBRAHIM.. DARI RIAK MUKA TU JELAS TERPANCAR PEMBOHONGAN DAN FITNAH YANG MAHA LUAR BIASA

    Satu contoh, Anwar telah menggunakan kuasanya untuk mengarahkan pihak keselamatan supaya menangkap individu-individu yang kononnya terlibat dalam projek IC. Inilah manusia yang paling Hikpokrit! Dia menyuruh orang itu mengatur IC Projek, kemudian dia mengarahkan pihak polis menangkap orang itu semula. Tujuannya supaya orang itu tidak menang Ketua Bahagian, kerana jika dia menang dia akan mencalonkan Tun Ghafar Baba bukannya Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  4. JANGAN BOHONGLAH ANWAR IBRAHIM.. DARI RIAK MUKA TU JELAS TERPANCAR PEMBOHONGAN DAN FITNAH YANG MAHA LUAR BIASA

    Menurut mymassa juga, Anwar turut menggunakan kuasanya untuk menumbangkan PBS dengan pendekatan "apa cara sekalipun". Selain itu, Anwar juga bertanggungjawab membawa masuk warga asing ke negeri Sabah melalui pemilikan ladang kelapa sawit yang luas di Sandakan. Menurut mymassa, ladang milik Anwar ini hanya mengambil PATI sebagai pekerja, bukannya warga tempatan Sabahan.

    ReplyDelete
  5. Ketua pembangkang Datuk seri Anwar Ibrahim , pernah menolak penubuhan Suruhanjaya Diraja (RCI) bagi mengatasi masalah pendatang asing tanpa izin di negeri ini dan perkara ini harus diketahui oleh rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  6. Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek, berkata rakyat Sabah tiak wajar terpedaya dengan dakyah Anwar yang menolak penubuhan suruhanjaya berkenaan ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  7. Sambil menyatakan sokongan MCA terhadap penubuhan RCI, Soi Lek berkata, pihak Yang mula-mula memperjuangkan penubuhan RCI adalah Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS),Tan Sri Joseph Pairin pada 1994.

    ReplyDelete
  8. "Anwar menolaknya ketika Pairin membangkitkan perkara berkenaan tetapi hari ini Anwar berkata lain pula.

    ReplyDelete
  9. mungkin Anwar ingat orang lain sudah lupa mengenainya tetapi bukan saya, saya ingat kata-katanya," katanya

    ReplyDelete
  10. anwar mmg terlibat dalam projek IC,

    ReplyDelete
  11. Ambiga kata Anwar Ibrahim patut disiasat sekirnya terdapat bukti penglibatanan beliau dalam "Projek IC Sabah".

    ReplyDelete
  12. Anwar terlibat secara langsung dalam projek untuk mengeluarkan kewarganegaraan dan kad pengenalan kepada pendatang yang tidak layak di Sabah dalam tahun 90-an, walaupun tanpa arahan darinya, dakwa Mahathir.

    ReplyDelete
  13. "Beliau biasanya mengambil inisiatif dan kadang-kadang melakukan (lebih daripada yang diperlukan)," kata Mahathir.

    ReplyDelete
  14. Mahathir berkata, apa yang berlaku di bawah sering berbeza daripada arahan (dari atas).

    ReplyDelete
  15. Anwar dan pegawai pelaksana di Sabah pada masa itu bertindak sendiri dan tidak semestinya mengikut arahan, jelas Mahathir.

    ReplyDelete
  16. Kerajaan juga telah mengambil tindakan terhadap pegawai-pegawai yang terlibat.-Mahathir

    ReplyDelete