Search This Blog

Thursday, October 3, 2013

IRB steps up efforts in collecting overdue taxes

SANDAKAN - The Inland Revenue Board of Malaysia (IRBM) is intensifying efforts to locate taxpayers who fail to settle their outstanding taxes from this month.

Following the issuance of a reminder letter and notice of outstanding tax, the tax defaulters may be prevented from leaving the country under Section 104 of the Income Tax Act 1967 and Section 22 of the Real Property Gains Tax Act 1976, unless and until they settle all their tax.

The stoppage order is being invoked only after various attempts to collect tax arrears have failed due to resistance by the tax defaulters. Therefore, in order to uphold the fairness of the tax system, IRBM is taking this drastic measure to ensure that no one is excluded from carrying out their responsibility to meet their tax obligation.

Taxpayers are advised not to ignore notices of outstanding tax, and are advised to contact IRBM to arrange for installment payment based on the information provided for consideration.

They should understand that all tax collected will help the government provide facilities and infrastructure according to the planned development programmes.

IRBM believes that when a nation is successful, it makes the people feel good, where prosperous development can be shared with its citizens and future generations.

40 comments:

  1. Errand taxpayers should bear the consequences

    ReplyDelete
  2. Jangan lepaskan peluang itu

    ReplyDelete
  3. Jangan biarkan terlepas dan melepas

    ReplyDelete
  4. IRB has played a good role in this

    ReplyDelete
  5. Ada yang sengaja lari tu pasal diorang kan kaya raya

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang2 macam ini jugalah yang selalu buat bising pasal tahap pembangunan di Malaysia.. tapi dorang sendiri tidak laksanakan tanggungjawab mereka membayar cukai..

      Delete
  6. Ini satu jalan penyelesaian yang baik

    ReplyDelete
  7. Nampaknya ramai la yang kena ni

    ReplyDelete
  8. Yang keras kepala tu harus kuat sikit penangan dia

    ReplyDelete
  9. But make sure it is within the law

    ReplyDelete
  10. i just hope this article will circulate all over the state so that no one will be caught unaware.

    ReplyDelete
  11. if everyone remains faithful by paying taxes, i believe that more funds will be available for the government to carry out their responsibilities

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. since the people keep demanding for development, then they should also doing their responsibility..

      Delete
  12. tax payment is one of the duty of every citizen

    ReplyDelete
  13. we should all submit to the authority and pay our tax

    ReplyDelete
  14. i think IR has been fair enough to everyone

    ReplyDelete
  15. ikut sajalah undang2.. kalau tidak suka bayar cukai, tukar saja kerajaan.. minta pembangkang janjikan pula supaya semua jenis cukai dimansuhkan..

    ReplyDelete
  16. mana2 individu yang liat bayar cukai, cari sampai dapat dan penjarakan terus.. selesai masalah..

    ReplyDelete
  17. bukankah membayar cukai ini adalah kewajipan yang sudah lama diamalkan di malaysia? kenapa dikaitkan dengan bankrap pula??

    ReplyDelete
  18. Cukai merupakan satu instrumen ekonomi yang amat penting bagi sesebuah negara memperolehi hasil atau pendapatan.

    ReplyDelete
  19. Hasil daripada cukai ini digunakan oleh sesuatu kerajaan itu untuk mentadbir dan mengurus negara dan juga bagi perbelanjaaan membangunkan negara.

    ReplyDelete
  20. Cukai yang dikutip ini dibelanjakan oleh kerajaan bagi tujuan keselamatan negara dan rakyat, pembangunan fizikal dan infrastruktur seperti jalan raya, hospital, sekolah, tujuan membangunkan ekonomi, tujuan sosial seperti perkhidmatan kesihatan, pendidikan, kebajikan rakyat dan banyak lagi.

    ReplyDelete
  21. kita perlu faham yang hasil cukai yang diperoleh daripada rakyat melalui cukai yang kita sebagai individu perlu bayar kepada kerajaan akan dapat dimanfaatkan dan dinikmati balik oleh kita sebagai rakyat.

    ReplyDelete
  22. Cukai adalah suatu yang tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan kita, pentabiran Negara dan ekonomi.

    ReplyDelete
  23. Malah, jika kita melihat isu cukai ini dengan lebih mendalam, kita akan dapat melihat bahawa orang yang mendapat manfaat daripada cukai yang dikenakan ialah diri kita sendiri.

    ReplyDelete
  24. Secara ringkasnya, cukai ialah kunci kepada pentadbiran negara yang berkesan dan kita tidak akan dapat lari darinya. Namun, sebelum kita boleh menerima cukai dengan hati yang terbuka, seseorang itu perlulah faham bagaimana dan kenapa cukai digunapakai oleh sesebuah negara.

    ReplyDelete
  25. Antara tanggungjawab kerajaan – yang memerlukan pendapatan dari cukai – ialah membina sekolah sebagai tempat untuk mendidik kanak-kanak. Cuba kita bayangkan di manakah kita sekarang, jika kerajaan mengabaikan tanggungjawab ini?

    ReplyDelete
  26. kerajaan juga memperuntukkan dana untuk menyediakan infrastruktur asas seperti membina jalan yang menghubungkan kampung, pekan dan bandar dengan kawasan sekitarnya, dan membolehkan aktiviti perdagangan berlaku antara kawasan-kawasan tersebut.

    ReplyDelete
  27. Kerajaan juga bertanggungjawab untuk membina kemudahan awam seperti pasar untuk memberi ruang kepada rakyat untuk berniaga dan menjalankan kegiatan ekonomi mereka.

    ReplyDelete
  28. Peniaga tempatan akan mendapat keuntungan apabila barangan import dikenakan cukai – ini kerana ia akan menggalakkan pengguna untuk memilih barangan tempatan yang lebih murah.

    ReplyDelete
  29. Ini adalah satu strategi perdagangan yang penting yang digunakan oleh negara-negara di seluruh dunia dalam menjaga kepentingan rakyat tempatan.

    Satu lagi kebaikan cukai ialah cukai yang dikenakan ke atas barangan seperti minuman keras, rokok dan perjudian.

    ReplyDelete
  30. Beban cukai ke atas barangan-barangan ini adalah untuk memastikan aktiviti tidak sihat seperti meminum minuman keras, merokok dan berjudi akan dapat dikawal dan tidak mendatangkan kemudaratan kepada masyarakat.

    ReplyDelete
  31. Selain itu, cukai yang dikenakan ke atas barangan-barangan ini juga boleh digunakan ke arah aktiviti pemulihan, alam sekitar dan pelbagai kempen untuk menggalakkan cara hidup sihat.

    ReplyDelete
  32. Di negara kita, hampir 70 peratus daripada hasil negara datangnya dari hasil cukai.

    ReplyDelete
  33. Sistem cukai jualan dan cukai perkhidmatan yang ada sekarang mempunyai banyak kelemahan dan kerajaan kehilangan banyak hasil disebabkan oleh kelemahan ini.

    ReplyDelete
  34. Sebagai satu langkah reformasi cukai dan bagi memastikan sistem percukaian yang lebih adil telus dan efisien pihak kerajaan telah menyatakan hasrat untuk memansuhkan cukai jualan dan cukai perkhidmatan yang ada sekarang dan menggantikannya dengan cukai barang dan perkhidmatan atau dalam bahasa Inggerisnya ‘Goods and Services Tax’ (GST).

    ReplyDelete
  35. Cukai barang dan perkhidmatan telah diperkenalkan di lebih daripada 160 buah negara di seluruh dunia dan telah terbukti berkesan di dalam konteks ekonomi moden.

    ReplyDelete
  36. Negara-negara seperti Singapura, United Kingdom, Australia dan Thailand telah lama memperkenalkan cukai barang dan perkhidmatan dan Malaysia juga dijangka akan turut memperkenalkan cukai ini tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  37. Dengan pengenalan cukai barang dan perkhidmatan ini, negara akan melangkah setapak lagi ke arah status negara maju dan rakyat akan berada dalam sistem percukaian yang lebih adil, telus dan efisien.

    ReplyDelete