Search This Blog

Thursday, October 3, 2013

PRIBUMI urges Sabahans to reject Bungsu’s call

KOTA KINABALU - Pertubuhan Pribumi Rakyat Sabah (PRIBUMI’S) has urged Sabahans to reject the proposal by Sabah Mufti Bungsu @ Aziz Jaafar who proposed that Muslim of all ethnicities in the state be categorised as Malays.

Making the call was its Deputy President Abdul Tani Lo Shen Foh who also described it as absurd and totally uncalled for.

“PRIBUMI’s rejects any suggestions to change the ethnicities of Sabahan natives who are Muslims. This issue is not only about religion but also about the rights of a sovereign race in Sabah,” he stressed.

“It is not relevant to discard the ‘Pribumi Sabah’ status and replace it with ‘bangsa Melayu’ as this is akin to ‘ethnic cleansing’,” he opined and urged all Pribumi to reject the proposal.

He noted that the issue is a very sensitive one which the KadazanDusun Murut community does not agree to, and even political parties in Sabah like PBS and UPKO have expressed their concern about the issue and hopes that the state Mufti can address the sentiments he has caused among people in the state.

Abdul Tani also hoped that Aziz would retract the statement and apologise to Sabahans for the sake of unity of all indigenous groups in the state.

He also stressed that individuals who hold such an important position in government bodies should be more cautious in making their statements, especially those which affect the communities.

“Don’t make any suggestions without consulting the relevant quarters as it will most certainly create controversy and hurt the feelings of some groups.

“Please don’t allow the wind of hate to blow in Sabah which has been a harmonious and peaceful state all this while,” he stressed.

By Bobby Yee

35 comments:

  1. adakah agama itu melambangkan bangsa..??
    atau
    adakah bangsa itu melambangkan agama..??
    di malaysia apa2 pun boleh jadi...
    MALAYSIA BOLEH..!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam pembangkang jugalah.. masuk PAS terus dapat tiket masuk syurga..

      Delete
  2. Replies
    1. jangan2 dia tu kuda tunggangan Perkasa di sabah kali..

      Delete
  3. Adakah dia tergamak buat statement mcm tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia memang tidak layak jadi mufti sabah.. orang yang gagal menggunakan kewarasan akal fikiran patut ditendang dari menjawat sebarang jawatan penting..

      Delete
  4. Replies
    1. kalau ada Perkasa di sabah, Pribumi la lawan dia.. memang ngam betul..

      Delete
  5. Mana mufti tu sudah? Kanapa dia tidak diambil tindakan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin ada pihak yang nasihatkan dia supaya senyap seketika atau bersembunyi.. bila sudah buat silap, ini sajalah cara terbaik untuk lepaskan diri..

      Delete
    2. kena tindakan saman malu juga ka dia ni..memang tidak wajar dia keluarkan statement begitu

      Delete
  6. We need to take strong action now!

    ReplyDelete
  7. Ini tidak boleh dibiarkan

    ReplyDelete
  8. Kaum kita tidak boleh ditindas

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup.. jangan biarkan si perkauman musnahkan bangsa di sabah.. siapa lagi yang boleh diharapkan untuk mempertahankan bangsa jika bukan kita sendiri..

      Delete
    2. Ada pemimpin yang sokong barulah perjuangan kita lagi bertambah kuat

      Delete
  9. He has to realize that he has made a very tragic comment

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan bilang tersedar saja tapi biarla bertaubat..sampai bila2 nanti rakyat akan benci kalau tetap xsedar2

      Delete
  10. Jangan biarkan dia membuat spekulasi buruk

    ReplyDelete
  11. Please stand for our rights

    ReplyDelete
  12. Replies
    1. sama juga dengan sorang peguam di sabah tu dulu..apa yang diorang cakap tu memang apa yang diorang sendiri faham saja

      Delete
  13. Kenapa sampai skrg blum ada brita

    ReplyDelete
    Replies
    1. mufti sekalipun tiada kekebalan untuk terhindar dari apa2 tindakan dan hukuman

      Delete
  14. Ahli Parlimen Ranau, Datuk Ewon Ebin mengeluarkan kenyataan sebagai bantahan dan menyelar cadangan Mufti Negeri.

    ReplyDelete
  15. Sebagai seorang yang berbangsa Dusun dan seorang jemaah Menteri di Malaysia yang mewakili masyarakat Dusun dan Murut membuat pendirian yang jelas bahawa saya tidak bersetuju sama sekali dan membantah cadangan Mufti Negeri Sabah, Bungsu@Aziz Jaafar untuk mengadakan program ‘Memelayukan’ orang-orang KDM yang beragama Islam.

    ReplyDelete
  16. Beliau juga menambah bahawa beliau telah melihat dan meneliti setiap perkataan yang dikeluarkan oleh Mufti tersebut melalui media sosial dan beliau membuat satu kesimpulan.

    ReplyDelete
  17. Mufti tersebut memaparkan kecetekan ilmu dan kurangnya sensitiviti beliau apabila mengatakan atau menggelarkan terma bangsa ‘Kadazan’ ini adalah bangsa yang direka-reka.

    ReplyDelete
  18. Bangsa Kadazan ini sudah wujud sebelum Pembentukan Malaysia lagi seperti dalam tulisan Owen Rutter dalam bukunya bertajuk ‘The Pagan of North Borneo’ yang diterbitkan pada tahun 1929.

    ReplyDelete
  19. Malahan buku tersebut juga ada mencatat bahawa ‘Dusun’ biasanya menggambarkan diri mereka secara umum sebagai ‘tulun tindal’ atau, di Pantai Barat, khususnya Papar sebagai Kadazan.

    ReplyDelete
  20. Ewon berpendirian tegas bahawa agama dan bangsa adalah dua perkara yang berbeza.

    ReplyDelete
  21. Jangan ada pihak cuba untuk meniadakan hak kita dengan mengubah bangsa atau etnik yang kita warisi sejak turun temurun dengan mempunyai agenda tersembunyi.

    ReplyDelete
  22. Masyarakat Dusun yang saya wakili di parlimen Ranau di mana sebahagian besarnya beragama Islam tidak rela ditukar bangsa atau etnik mereka.

    ReplyDelete
  23. Dari bangsa Dusun ke bangsa Melayu walaupun mereka ini beragama Islam sejak dahulu lagi. Seorang Dusun tidak boleh sesuka hati ditukarkan kepada seorang Melayu kerana menentukan agamanya, Islam.

    ReplyDelete