Search This Blog

Wednesday, October 16, 2013

LDP crisis: Teo says Liew lying about pact

KOTA KINABALU - While LDP president VK Liew claims the rival factions had come to an agreement mediated by the Registrar of Societies (ROS) on Monday, its dissenting former secretary-general Teo Chee Kang has denied this.

In fact Teo, who was present at the ROS meeting, said there was no agreement to postpone the party congress which was scheduled for Oct 19-20.

“We did not reach any agreement on postponement of the party congress which is to be held at the Star City on Oct 19 and 20, the date and venue of which were fixed by the supreme council months ago before the party crisis.

“It is regretted that Liew chose to unilaterally announce the postponement of the party congress,” he said in a statement.

Bernama quoted Liew as saying that the meeting in Putrajaya with ROS director general Mohammad Razin Abdullah and his deputy Alias Mamat had been positive.

“It was a long meeting and at the end of the day, it was agreed by all parties that, amongst other things, the party’s 24th congress fixed on Oct 19 and 20 this year, is postponed to another date to be decided by the party election committee,” he said.

Liew said he was accompanied by Pang Yuk Ming, Karamunting assemblyman, Charlie Pang Su Pin and Loretto Padua while Teo was with Chin Su Pin, Chin Su Yin and Peter Chong Su Leong.

But Teo claims there was no agreement on the matter.

“ROS advised us to do whatever we deemed as right and proper under the party constitution, which included proceeding with the congress.

“It is the wish of the grassroots to proceed with the congress and elections without further delay.

“As such, we will proceed with the party congress and elections as scheduled,” he said.

Teo urged all leaders nominated to contest in the party elections are urged to submit their duly signed consent forms to the Election Committee or party headquarters by today (Wednesday).

“All delegates from all divisions are urged to exercise their right to attend the congress and let their voices be heard,” he added.

LDP has been embroiled in a leadership crisis which saw Deputy Prime Minister Muhyidin Yassin expressing his concern at the state of affairs of Barisan Naisonal’s Chinese majority coalition partners.

As it stands all its partners – MCA, Gerakan (in the Peninsular), LDP and SUPP (in Sarawak) are mired in internal strive.

Muhyiddin had reported said that the crisis could affect BN’s image in the voters’ eye - FMT

36 comments:

  1. Parti Liberal Demokratik (LDP), yang sedang dilanda masalah, kini mengorak langkah ke arah perpaduan, sekali gus membayangkan kemungkinan barisan kepimpinannya kekal buat masa ini, hasil inisiatif Pendaftar Pertubuhan (ROS).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam apa yang dilihat sebagai petanda yang baik untuk menyelesaikan masalah dalaman parti berpusat di Sabah itu secara aman, Presiden LDP Datuk V. K. Liew mengesahkan beliau menghadiri pertemuan khas di ibu pejabat ROS di Putrajaya semalam, dipengerusikan Ketua Pengarah ROS Mohammad Razin Abdullah dan timbalannya, Alias Mamat.

      Delete
    2. "Saya mengesahkan bahawa saya menghadiri pertemuan itu, saya ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada ROS dan semua pihak yang terbabit kerana kesabaran, persefahaman dan kerjasama mereka dalam perkara ini," katanya

      Delete
  2. Krisis dalam Parti Liberal Demikratik (LDP) mengenai perebutan jawatan Presiden masih ada ruang untuk berdamai semula antara satu sama lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. krisis dalaman LDP jangan dibiarkan berlarutan sehingga memudaratkan parti

      Delete
  3. FMT yang mengkuti perkembangan parti LDP telah mendapat banyak info daripada orang dalam LDP yang menyatakan Presidennya Datuk Liew Vuin Keong masih membuka pintu untuk pendamaian bagi menyelesaikan kemelut dalam parti itu.

    ReplyDelete
  4. LDP adalah parti komponen tertua BN Sabah, dan pada PRU-13 lalu telah menyumbang tiga kerusi DUN kepada BN Sabah. Presiden parti itu juga pernah dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah dalam sistem penggiliran Ketua Menteri, malah seorang Naib Presidennya juga pernah dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebagai parti komponen yang veteran harus menunjukkan sikap kematangan dalam setiap ahli dan kepimpinan

      Delete
  5. Pada Pilihanraya Umum Sabah tahun 1994, walaupun gabungan itu mendapat 23 kerusi DUN berbanding PBS 25, namun selepas itu gabungan BN Sabah itu membentuk kerajaan Negeri, selepas dua ADUN Sabah, iaitu Rubin Balang ADUN Kemabong dan Lajim Ukin ADUN Klias menyertai Umno. Bermula pada tahun itulah Kerajaan BN Sabah terus bertapak sehingga ke hari ini.

    ReplyDelete
  6. Hasil kerjasama antara komponen BN Sabah, bahawa sejak PRU 1999, 2004, 2008 dan 2013, BN Sabah terus memenangi pilihanraya. Kemenangan cemerlang BN Sabah, adalah atas kerjasama yang erat antara para pemimpin BN Sabah. Namun kerana krisis yang melanda salah satu komponen BN Sabah, iaitu LDP, maka akan mempengaruhi keupayaan komponen itu berdepan dengan PRU-14, jika krisis itu tidak diselesaikan dengan segera.

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua komponen BN harus bersatu dan bekerjasama

      Delete
  7. kepimpinan VKLiew dalam LDP merupakan tunjang mengapa Parti itu boleh berkerjasama dengan para pemimpin Bn yang lain. Pendekatan beliau yang sederhana dan bertolak ansur, membuatkan ramai pemimpin komponen lain selesa berkerjasama dengan beliau.

    ReplyDelete
  8. Adalah malang bagi parti itu, jika dikemudi oleh Kumpulan Teo dan Chin, kerana pada tahun 2010, mereka pernah menyatakan secara terbuka tidak dapat menerima kepimpinan Pengerusi Umno Sabah Datuk Seri Musa Aman, yang juga Ketua Menteri Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cari pemimpin yang berkaliber dan layak mempimpin LDP

      Delete
  9. Kenyataan kumpulan Teo dan Chin itu juga, telah menyebabkan seorang Naib Presiden Parti itu- Datuk Peter Pang terpaksa keluar parti pada tahun 2010; dan selepas itu, jawatan Timbalan Ketua Menteri daripada LDP telah terlepas daripada parti itu sehingga kini.

    ReplyDelete
  10. Masalah ini harus segera diselesaikan

    ReplyDelete
  11. When they finally make it over?

    ReplyDelete
  12. LDP just stop and makes way for good things to come

    ReplyDelete
  13. Making so much noise over this wont help really wont help!

    ReplyDelete
  14. Jauh menyimpang suda diorang ni

    ReplyDelete
  15. Why this crisis is keep on happening?

    ReplyDelete
  16. Tiada kerja lain ka diorang ni ah?

    ReplyDelete
  17. I bet this party is going to nowhere if the fight continues

    ReplyDelete
  18. Datuk Pang Yuk Min berkata, beliau menyambut baik kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini yang mahu masalah dalaman parti itu diselesaikan secepat mungkin demi kepentingan memelihara keharmonian dalam gabungan Barisan Nasional (BN).

    ReplyDelete
  19. Datuk Pang yang baharu dilantik ke jawatan parti itu berkata, sekiranya semua orang mengutamakan kepentingan dan perjuangan parti, ia pasti boleh diselesaikan secara baik.

    ReplyDelete
  20. Sambil melahirkan kebimbangannya terhadap krisis kepimpinan dalam parti berkenaan, Timbalan Pengerusi BN itu berkata beliau mengarahkan Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor supaya berbincang dengan parti itu sama ada wujud kemungkinan untuk berdamai atau menyelesaikan masalah dan mencapai persefahaman untuk mengatasinya.

    ReplyDelete
  21. Kita amat bimbang apa yang berlaku dalam LDP dan beberapa parti kaum Cina, SUPP di Sarawak dan MCA di Semenanjung.Sedikit sebanyak kesemua parti ini sedang menghadapi masalah dalaman yang amat serius termasuk LDP di Sabah. Saya diberitahu mengenai masalah dalaman serius yang mereka hadapi, terutama AGM (mesyuarat agung tahunan) mereka.

    ReplyDelete
  22. Parti komponen Barisan Nasional (BN) mesti bijak menangani masalah dalaman masing-masing untuk memastikan parti terus stabil dan kukuh serta disanjung tinggi rakyat.

    ReplyDelete
  23. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kestabilan dalam setiap parti komponen BN penting dan ia amat bergantung kepada kesatuan setiap parti dan cara mengurus pemasalahan dalaman masing-masing.

    ReplyDelete
  24. Kalau kita berjaya mengurus parti dengan baik dan meletakkan kepentingan parti mengatasi segala-galanya, maka parti kita akan berjaya dan terus berjaya.

    ReplyDelete
  25. Saya tidak nampak kejayaan ini tidak dapat dikekalkan, sebab itulah saya menghargai kestabilan dalam setiap parti komponan BN-Najib

    ReplyDelete
  26. Najib yang juga Pengerusi BN Pusat berkata, parti komponen BN kini berdepan cabaran untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih berjaya pada masa akan datang.Menurutnya sama ada UMNO mahupun PBB, atau parti komponen BN lain, mereka mesti berusaha mengurus masalah dalaman parti dengan baik untuk menjadi parti yang terus kuat, bersatu dan berjaya.

    ReplyDelete
  27. Katanya lagi setiap parti komponen BN mesti berusaha dengan lebih gigih kerana politik bukan realiti semata-mata tetapi lebih kepada persepsi.

    ReplyDelete
  28. Setiap ahli parti komponen tegasnya mesti tahu cara mengetengahkan persepsi yang positif kepada rakyat kerana sekarang cara pemikiran rakyat adalah berbeza berbanding dahulu.

    ReplyDelete