Search This Blog

Saturday, October 8, 2011

2012 budget a disappointment for Sabah

By Datuk Yong Teck Lee

It is clear that the target groups for the RM 232.8 billion election budget for election purposes are teachers, civil servants, Felda settlers, military and police personnel and the Indian community. These are the voter groups that the BN is now trying to improve upon compared to the results of the last general elections in 2008.

However, for Sabah, what it is glaringly missing is the proposed 300 MW natural gas power plant in Lahad Datu to supply the east coast of Sabah when the controversial coal-fired power plant was cancelled earlier this year.

Another disappointment for Sabah is the long overdue upgrading of the Sandakan airport to international standard, as promised by the Sabah Chief Minister last October 2010. In the 10th Malaysia Plan (2011 to 2015), there is no mention of such plan for Sandakan. Now that the 2012 budget has missed out the Sandakan airport, the proposed Sandakan airport upgrading has been confirmed to be another empty promise of the BN government.

The Sabah business community will also be similarly disappointed that the Prime Minister makes no mention of any review of the Cabotage policy that unfairly causes higher prices in Sabah. Hence, the cabotage policy to protect a few shipping companies will continue to plague the manufacturing sector in Sabah. The BN continues to ignore Sabah's key concerns because Sabah is considered as "fixed deposit" for the BN.

The budget surprisingly misses out the urgent need of a comprehensive manpower policy to tackle the over dependence on the 2 million foreign workers in the country and a low wage regime in the country concurrent with the crisis of youth unemployment among local Malaysians. As such, I consider the high expectations of the 2012 budget have turned into disappointments for Sabah.

Datuk Yong Teck Lee is Sabah Progressive Party (SAPP) President

57 comments:

  1. As long as there is no Sabah representatives in the decision making for the budget, Sabah will be forever left out and continue to be backward.

    ReplyDelete
  2. The basic utility like electricity is a basic and urgent needs for the people of Sabah to improve the state economy.

    ReplyDelete
  3. Sabah people in the eyes of the federal leaders are stupid because the way our leaders behave- simple minded, easily satisfied, easily fooled and allow themselves to be short-changed for short terms personal benefits.
    Don't they know that they can't bring their money to hell?!

    ReplyDelete
  4. As expected, Sabah will be the biggest loser & will remain the poorest.
    BN no longer cares about Sabah because they are very confident of winning GE13 thanks to PATI outnumbering local Sabahans.

    ReplyDelete
  5. Saya tidak terkejut sedikitpun dengan Bajet 2012 ini.Semua aspek sudah Najib ambilkira.Bagi Sabah,kalaupun semua parti politik Sabah bergabung,BN UMNO akan arahkan PATI dan PR Indons dan Pelipin buat kacau.Sabah akan kacau,kecoh dan huruhara barulah Najib pakai Polis (anjing anjing beruah) dan 5 Briged (Tentera upahannya) untuk mengambil alih kuasa CM.

    Paling senang Najib buat.Wakil wakil BN dari Sabah agak lembab,Maximus,Kurup,Dompok,VK Liew,Rahim ini bodoh bodoh pintar.Jadi apapun pada akhirnya Sabah sahaja miskin,tertipu dan patutpun ditipu sebagai wakilnya TOLOL.


    Ali Kusug
    Kerakit Banggi

    ReplyDelete
  6. seperti belanjawan dulu-dulu , kerajaan tetap mengutamakan anak - anak emasnya ; guru,polis,tentera dan doktor. Tahniah lah kepada kumpulan anak emas ini.adil tak adil sendiri fikir dan renung-kan undi mereka + undi fixed deposit di sabah , BNsudah menang tanpa bertanding sampai akhir zaman

    ReplyDelete
  7. With such poor planning budget, Malaysia is heading to BANKRUPT!

    BN Sabah will LOSE BIG in this coming election GE13.

    We want local Sabah opposition party SAPP to get back our Sabah autonomy and let Sabah party manage and govern our own state.

    ReplyDelete
  8. There are Sabah reps inthe cabinet meeting,but they are only bumbling fools,

    Reps likes Dompok,Maximus and Kurup are not more than three stooges,they are laughing stock by the Malayan.

    Show us that you are truly man enough,the Three Stooges.

    Alex
    Tarawi Putatan

    ReplyDelete
  9. Hidup SAPP.Perjuangkan Hak Hak Sabah.Hidup Yong,Hidup Eric,Hidup Hj Amdee Sidik,Hidup Mohd Noor Hj Mansoor.

    Satukan semua kaum untuk tuntut hak sabah yang dirompak MALAYA.

    Tolak BN UMNO

    Gontalib Linjuat
    Papar

    ReplyDelete
  10. Oleh: Ambrose M. Matthew

    PEMBENTANGAN Bajet 2012 sejumlah RM232.8 billion oleh Perdana Menteri Dato’ Seri Najib Tun Razak memang tidak dinafikan agak menyeronok apabila dibaca sekali imbas namun jika diamati secara mendalam terdapat beberapa
    perkara yang tertinggal tidak diambil perhatian.

    Bajet 2012 amat membimbangkan dari aspek struktural dan kitaran, atas faktor tiada keseimbangan di dalam usaha meningkatkan daya mampu ekonomi domestik dan mempersiapkan daya tahan negara menempuhi kesan kelembapan ekonomi luaran.

    Pertumbuhan KDNK 2012 diunjurkan sekitar 5% - 6% di samping kadar inflasi yang masih berlegar di kadar 3% - 4% dan paras pengangguran di bawah 3.5%. Bajet 2012 memperuntukkan jumlah perbelanjaan melebihi jumlah pendapatan buat 14 tahun berturut-turut.

    Malahan anggaran defisit 4.7% bagi tahun 2012 berbanding 5.4% bagi tahun 2011 yang merupakan unjuran yang sangat optimistik berbanding situasi suku ketiga 2011 yang ditampung oleh impak kenaikan pendapatan hasil daripada sumber komoditi dan bahan asli.

    Bagi menampung peningkatan perbelanjaan, kerajaan terpaksa meminjam dalam keadaan nisbah hutang kepada KDNK sekarang berada di paras 53% dan jika mengambil kira kemungkinan situasi kelembapan ekonomi bagi tahun akan datang.
    Sebarang belanjawan tambahan akan hanya membebankan kadar hutang negara ke paras kritikal 60% seterusnya membawa kepada kancah krisis hutang negara sebagaimana yang dihadapi kuasa ekonomi Eropah sekarang.

    Bajet 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri gagal memberi isyarat mengalu-alukan pelaburan baru dan sedia ada untuk turut serta dalam usaha transformasi ekonomi ke arah ekonomi berpendapatan tinggi

    Dalam senario ketidaktentuan pasaran di Eropah dan Amerika, pelabur-pelabur dari Timur Tengah, dan China mungkin akan mengalihkan tumpuan mereka kepada destinasi pelaburan yang mampu menjamin suasana kondusif untuk pelaburan, terutamanya untuk mengambil peluang peningkatan permintaan domestik dan kerancakan pembangunan, khususnya di dalam sektor komoditi dan perkhidmatan.

    Pembentangan Bajet 2012 ini, jelas memperlihatkan gendang pilihanraya telah dibunyikan dan menandakan hari-hari yang mendatang bakal ditabur dengan agenda propaganda pihak kerajaan BN untuk mendapatkan keyakinan dan mandat rakyat di dalam pilihanraya umum ke-13.

    ReplyDelete
  11. Sabah need fresh new leaders to lead the state.

    ReplyDelete
  12. The federal government should not treat Sabah and Sarawak as Fixed deposit.

    ReplyDelete
  13. Sabah should have more...

    ReplyDelete
  14. I really hope they manage to meet the target and the situation is change.

    ReplyDelete
  15. Sabahans, what you say?

    ReplyDelete
  16. The truth is, yes indeed.

    ReplyDelete
  17. Sabah mmg perlukan lebih byk peruntukan bagi mambangunkan kawasan2 yang masih mundur.

    ReplyDelete
  18. usaha pembagunan perlu sentiasa dilakukan agar Sabah menjadi terus membangun..

    ReplyDelete
  19. semua pun sibuk bercakap tentang bajet yang telah diumumkan. apa pun, yang penting perlaksanaan bajet itu nanti perlu dilakukan dengan baik.

    ReplyDelete
  20. Bila kita pernah dengar kaki pengampu umno kata budget umno tidak baik?

    Tidak mustahil jika umno suruh mereka makan tahi, mereka pun kata sedap sebab mahu jaga nasi periuk mereka.

    ReplyDelete
  21. Sabah BN should stand for the rights of Sabah .. if not people will think that the government is weak

    ReplyDelete
  22. maybe Sabahan will switch their votes to the opposition if the government continued to ignore their requests

    ReplyDelete
  23. yang rakyat Sabah harapkan daripada kerajaan negeri gabungan BN ialah kepentingan rakyat tidak diketepikan

    ReplyDelete
  24. 'Cabotage principle policy' not beneficial to East Malaysia, hope the federal government can consider other ways to provide balanced benefits to Sabah / Sarawak rather than just to Peninsular

    ReplyDelete
  25. yang penting, kedudukan Sabah sebagai negeri termiskin harap tidak akan berkekalan..semoga kerajaan dapat melakukan sesuatu positif/drastik

    ReplyDelete
  26. pemimpin2 Sabah perlu bersatu hati untuk membuat perubahan dan menggesa kerajaan untuk memenuhi tuntutan2 yang belum dipenuhi.

    ReplyDelete
  27. Rasanya apa yang diperuntukkan dalam belanjawan 2012 masih belum memenuhi kebajikan dan kepentingan semua rakyat secara menyeluruh.

    ReplyDelete
  28. Its very normal human behaviour as never being ever satisfied no matter how much the govt is trying to please them.It is as if the opposition can give out a better budget.Can Pakatan or SAPP do a better job?My foot!

    ReplyDelete
  29. hahahhaa, my foot! Tak apa lah. Jika mereka rasakan diri mereka lebih baik biarlah mereka atasi kekurangan yang berlaku itu. hehe

    ReplyDelete
  30. Sekaranmg ni komen banyak pun susah. Saya tak salahkan para pemimpin yang gagal tarik perhatian kerajaan pusat untuk menanggani kekurangan2 yang ada di Sabah kerana bagi saya siapa suruh Sabahan undi dorang jadi wakil!!!

    ReplyDelete
  31. Sekarang ini kalau masih tak puas hati tak banyak yang kita boleh lakukan melainkan berharap agar intipati bajet itu dapat direalisasikan.

    ReplyDelete
  32. Jadi kerajaan kenalah pastikan apa yang dibentangkan tercapai dan jangan pula bajet itu sekadar menjadi bahan untuk menarik undi rakyat. hihihi

    ReplyDelete
  33. Apapun, harap semuanya OK dan selebihnya biarlah rakyat tentukan apa yang patut dilakukan.

    ReplyDelete
  34. Please make Sabah as one of your main priorities.

    ReplyDelete
  35. Daripada beratus billion yang dicanang, berapa peratus saja peruntukan untuk Sabah dan Sarawak? Itu pun belum tentu dapat bulat2. Tentu peruntukan itu berhenti di setiap 'perhentian @ poket' tertentu.

    ReplyDelete
  36. Diharap federal jangan pandang Sabah ini sebelah mata saja. Jangan ketepikan hak sebenar kami.

    ReplyDelete
  37. Ramai yg tidak berpuas hati dengan bajet ini.. tapi apa yg kita harapkan agar bajet 2012 ini dapat dilaksanakan dengan sempurna..

    ReplyDelete
  38. Napa la Sabah selalu disisihkan?

    ReplyDelete
  39. Peruntukan wang yang begitu banyak amat membebankan kerajaan. Harap peruntukan wang ini berdasarkan kemampuan negara.

    ReplyDelete
  40. Bukan satu kerja yang senang untuk memenuhi keperluan semua individu. Tetapi terbukti juga kerajaan memberi banyak peruntukan kepada pekerja kerajaan, golongan miskin dll. Harap kesemua ini dijalan dengan lancar.

    ReplyDelete
  41. Walaupun tidak banyak peruntukan untuk Sabah, semoga masalah di Sabah seperti kemiskinan, pendidikan, projek pembangunan dll dapat diteruskan agar Sabah tidak masih negeri yang termiskin.

    ReplyDelete
  42. Tidak mungkin satu bujet memenuhi semua rakyat, ada juga critikan negatif. Yang penting, suara rakyat didengari dan perhatian seharus diberi agar masalah di Sabah dapat diperbaiki. Apakah yang SAPP akan buat jika diberi peluang untuk membuat bujet 2013?

    ReplyDelete
  43. Sistem Carbotage perlu dikaji semula sama ada dimansuhkan. Sistem ini memang membebankan kesemua rakyat di Sabah dengan harga barang yang amat tinggi jika dibandingkan.

    ReplyDelete
  44. Plan more development plans for Sabah please.

    ReplyDelete
  45. Berilah peluang untuk Sabah bersinar.

    ReplyDelete
  46. only opposition party who was disappointed with the announcement of the budget because it can bring an impact on their political interests.

    ReplyDelete
  47. Sabah needed more projects and developments plan that cash token. With only proper development planthat can change our way of living, resolve poverty, boots economy.

    ReplyDelete
  48. Tidak berkemungkinan untuk memenuhi permintaan setiap insan. Kepada mereka yang tidak dapat bantuan secara langsung, mungkin ada juga mendapat manfaat secara tidak langsungnya. Cuma sudut pandangan setiap pihak berbeza sahaja. Yang penting, bujet perlu dilaksana dengan lancar.

    ReplyDelete
  49. Peruntukan untuk Sabah & Sarawak adalah amat kurang jika dibandingkan. Memandangkan keadaan Sabah sekarang, adalah seharus memberi peruntukan yang lebih mencukupi untuk projek dan plan pembangunan agar ekonomi di Sabah diperbaiki. Ini berkemungkinan salah satu kekecewaan yang dikatakannnya.

    ReplyDelete
  50. Pemimpin di Sabah seharus memperjuangkan lebih banyak untuk semua rakyat di Sabah. Dengan masalah yang berterusan, susah untuk Sabah berkembang. Semoga masalah yang serius diselesaikan satu demi satu, projek pembangunan dijalankan dengan lancar. kami harus berpandangan panjang daripada peruntukan cash yang sekelip mata akan habis.

    ReplyDelete
  51. Semoga kerajaan persekutuan betul-betul memahami keadaan sebenar di Sabah ini. Peruntukan untuk projek pembangunan harus diberi agar negeri ini tidak lagi kemunduran dan taraf hidup penduduk di Sabah seharus diperbaiki.

    ReplyDelete
  52. The best budget in history.Congratulation Mr.PM.Sabah will support you and Datuk Musa Aman.

    ReplyDelete
  53. If not satisfied with the plan, then why don't you do it?

    ReplyDelete
  54. To me, the budget is good enough.

    ReplyDelete
  55. SAPP saja yang kecewa itu..Tapi kalau pakatan punya bajet dia tidak kecewa pula..

    ReplyDelete
  56. kalau nak puaskan hati semua orang memang susah. Apa pun perancangan mesti ada kekurangannya. Tidak semua dapat di realisasikan atau di adakan sekali gus. kena faham iotu saudara suadari. makanya kita harus terima seadanya dan bekerja lebih keras untuk mencapai kejayaan. kalau asyik kritik san kritik sini ...semua akan terlepas begitu sahaja.

    ReplyDelete
  57. Dulu Yong Tek lee ni KM sabah juga. masa tu pun dia tidak melakukan apa apa. sekarang dia banyak cakap pula. macamana ni?? bikin pening saya selaku rakyat sejati. he he he

    ReplyDelete