Search This Blog

Wednesday, February 8, 2012

Kejayaan Malaya Di Sabah Setelah Pembentukan Malaysia

Setelah Perjanjian Malaysia ditandatangani oleh wilayah Singapura, Malaya, Sabah dan Sarawak, maka dunia mencipta satu lagi sejarah selepas perang dunia di asia, ia itu penyatuan wilayah menjadi sebuah negara bernama Malaysia.

Agak sedih kerana tanpa pengetahuan Sabah dan Sarawak, Singapura samada dikeluarkan atau menarik balik atau sememangnya telah bermain wayang untuk memikat Sabah dan Sarawak supaya bersetuju membentuk Malaysia. Suatu tanda tanya yang tidak pernah terjawab samada oleh Singapura atau Malaya, ialah kenapa wilayah rakan kongsi Sabah dan Sarawak tidak dijemput berbincang mengenai Singapura tidak bersama-sama Malaysia.

Peristiwa demi peristiwa selepas itu, seolah-olah menjadi jawaban kenapa Singapura tidak bersama-sama Malaysia, dan kenapa Sabah dan Sarawak tidak dijemput bersama mengenai hasrat Singapura tidak lagi bersama-sama Malaysia. Malaya telah berjaya mendesak Sabah menghalau pegawai-pegawai British di Borneo dan menggantikan dengan pegawai-pegawai daripada Malaya yang sepatutnya diisi oleh rakyat Sabah sendiri. Apabila Tun Mustapha tidak bersetuju dengan perjanjian petroleum cadangan Malaya, Tun Mohd. Fuad Stephens dijadikan alat untuk menjatuhkan USNO pimpinan Tun Mustapha melalui parti BERJAYA. Menyedari bahawa Tun Mohd. Fuad Stephens juga tidak bersetuju dengan perjanjian petroleum itu, maka terjadilah peristiwa double six yang mengorbankan enam orang pemimpin Sabah termasuk Tun Mohd. Fuad Stephens. Belum pun habis masa berkabung rakyat Sabah kepada pemimpin yang telibat dalam tragedy double six, perjanjian petroleum telah pun ditandatangani di mana Sabah berhak memperolehi 5% hasil petroleum Sabah sementara 95% adalah untuk Malaya. Tidak lama selepas itu, Pulau Labuan telah bertukar nama Wilayah Persekutuan Labuan. Kebanjiran pendatang asing mulai terasa. Tanda-tanda ekonomi Sabah mula dikuasai orang asing juga mula kelihatan. AWISS (Anak Warisan India Seluruh Sabah) adalah bas express pertama di Sabah yang beroperasi dari Sabah ke Beaufort. Apabila rakyat Sabah memilih PBS (Parti Bersatu Sabah) menerajui kepimpinan Sabah, Malaya telah memecahbelahkan para pemimpinnya dan menyertai UMNO yang telah memujuk Tun Mustapha supaya USNO dimusnahkan. Untuk menguatkan kedudukan UMNO di Sabah, maka berlakulah pemberian kad pengenalan kepada orang asing yang mencari makan di Sabah dan mendaftarkan mereka sebagai pengundi. Banyak perkara berlaku untuk kepentingan Malaya di Sabah.

Kejayaan Malaya menjajah Sabah melalui UMNO dalan Barisan Nasional, telah mengubah perlembagaan untuk kepentingan Malaya, termasuk penambahan kerusi Parlimen dan DUN di mana hampir keseluruhan kerusi tambahan diambil oleh UMNO. Walau pun calon daripada parti UMNO adalah Orang Sabah (samada hasil projek IC) sokongan mereka adalah kepada Malaya dan bukan kepada kepentingan rakyat Sabah.

Hari ini, rakyat Sabah telah menyedari perkara ini. Rakyat Sabah sedang berhadapan dengan cabaran. Warga asing yang telah mendapat kad pengenalan projek UMNO, berusaha mempertahankan UMNO. Rakyat Sabah tidak ada pilihan, selain bersatu tanpa mengira fahaman politik, anutan agama dan suku bangsa. Sabah adalah milik rakyat Sabah. Rakyat Sabah berhak menikmati kekayaan dan hak kemerdekaannya yang diperlolehi pada 31hb. Ogos 1963. Rakyat Sabah berhak mempertahankan tanah airnya dan maruah bangsanya demi untuk generasi bangsa Sabah.

Oleh James Ait, AJK STAR

81 comments:

  1. cuba lah rakyaat sabah bersatu tidak kira ugama dan bangsa dan tuntut apa yang memang hak penduduk sabah macam mana malaya ubah sampadan pun mereka akan tetap menyembah bumi,kalau asyik parti kerajaan yang monopoli apa-apa yang dituntut akan di bagi juga tapi sikit-sikit macam duit syiling tahun ini bagi 5 sen tahun depan 5 sen dan begitu lah sehingga akhir ayat sabah hingga habis dihisap baru lah mereka berhenti..malay bah itu ..orang bilang kalau tidak menipu bukan malaya

    ReplyDelete
  2. What is passed, is passed. We cannot change what has already happen, we can only look forward towards the future.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju. Yang dah lalu jadikan pengajaran dan pastikan masa depan dapat dilalui dengan lebih baik.

      Delete
    2. the only thing we can do now is wait for GE13 to come.

      Delete
    3. Apa yang sudah berlaku, tidak dapat di ulang kembali, apa yang penting, lakukan yang terbaik pada masa hadapan.

      Delete
    4. kesilapan lalu harus diperbetulkan..bukannya dibiarkan..

      Delete
    5. setuju dengan maliau basin..pandang ke depan untuk melakukan yang terbaik untuk Sabah.

      Delete
    6. Kenal pasti masalah dan kesilapan, jangan diulangi.

      Delete
    7. Ya, saya setuju. Apa yang sudah berlalu tidak boleh diubah lagi, kita hanya boleh mengharapkan masa depan yang lebih baik.

      Delete
  3. Sabahan leaders must play their part in fighting for the people's rights and get back what is rightfully ours.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabahans leaders must set aside their greed for power and fight to the people's rights.

      Delete
    2. apa yang penting kini hak rakyat perlu dijaga dengan dengan sebaiknya.

      Delete
  4. Adakah artikel ini hanya mahu memutarkan kepala rakyat Sabah supaya membenci setiap apa yang diberi kerajaan kepada rakyat Sabah. STAR masih baru lagi, sejauh mana kemampuan STAR rakyat Sabah pun masih ragu2 lagi. Usno masih belum mendapat kelulusan dari ROS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JK tubuhkan STAR dekat2 PRU, apa motif?? Agenda tersendiri ka

      Delete
    2. JK dan star takkan pergi jauh.

      Delete
    3. Susah mahu cakap... Sekarang ni dari rakyat sajalah yang fikir...

      Delete
    4. If only JK had formed STAR ealier, the people will not be suspicious.

      Delete
    5. Penubuhan STAR tidak mendapat sokongan rakyat.

      Delete
    6. tiada persepakatan antara pembangkang di sabah..

      Delete
    7. JK ni terkenal dengan lompat parti..tunggu dan lihat bagaimana pula kali ini.

      Delete
    8. Star masih baru lagi di Sabah, belum kita tahu sejauh mana mereka boleh membawa kita.

      Delete
  5. kita sebagai rakyat Sabah harus memperjuangkan hak2 kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We can do that by voting wisely when election comes.

      Delete
    2. hak dan kepentingan sabah harus dipertahankan dan diperjuangkan...perjanjian 20 perkara harus dipatuhi..

      Delete
    3. kami tiada banyak hak juga, kesian bah..

      Delete
  6. The worrying part is most of the leaders are orginating from the ruling parties . what differenc is going to make if they are in power?

    will they put personal interest first instead of the Rakyat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. we shall only know when they get elected.

      Delete
    2. We should also bear in mind that, in politics, its difficult to identify a leader who is actually sincere to help the people as many of them tend to put personal interest first when they win the election. It always happen.

      Delete
    3. most politicians are behave like that...so far i didn't see any politician put the people's interest first..its always personal agenda first..

      Delete
    4. Setuju, bolehkah mereka meletakkan rakyat dahulu daripada kebaikan mereka sendiri?

      Delete
  7. STAR dengan 3 orang pemimpinnya berkelulusan PHD-Doktor pun main cincai mentadbir Parti,tidak baca perlembagan parti,ROS kata tiada kelulusan untuk Sabah chapter....JK pakai lambang Lembu sajalah PRU 13 ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terserah kepada kita rakyat ASAL Sabah,nak teruskan sokongan kepada BN UMNO sebab kita telah dirasuahkan wang BRIM 500 ataupun kita fikir kan HAK HAK Sabah kerana turut menubuhkan MALAYSIA sehingga puluhan ribu hektar tanah Sabah jadi MILIK MALAYA.

      Rakyat ASAL Sabah asal dasar terlalu susahhidup dengan mudah sahaja diperdayakan UMNO BN.Ada orang BINADAN MENTANANI KB menyatakan wang BRIM 500 sudah cukup beli beras tidakperlu lagi makan UBIKAYU.Inilah delima Rakyat ASAL Sabah.

      Kalau SIBINADAN ini ada cerita tidak HAIRAN jika SIBAJAU KB juga ada cerita ghairah wang BRIM 500.

      LIUD SEMBIRAI

      Delete
  8. Jadi kamu yg nda mau sokong parti tempatan mw BUAT apa ? Buat perti sendiri ? Sya tau yg banyak kesilapan yg kita punya pemimpin buat DULU. Sya pun nda tau knapa masa tu diorg mmg bodoh, takut atau tamak, yg penting SEKARANG ini diorg sedar apa yang perlu kena buat utk BUANG tu UMNO/BN dari Sabah ni, okay ? Klu kamu ada cadangan yg lebih berkesan, jan lambat2 mau buat ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, I like. hehhehe... Kalau ada cadangan utk jadi lebih baik, lakukanlah segera dan tak payah lagi banyak komplen.

      Delete
    2. Pemimpin mudah lupa diri bila duit dan kuasa menjadi keutamaan.

      Delete
    3. Cakap memang senang tapi implementasinya yang payah.

      Delete
    4. the local party is not necessary the best party for the sabah. Just because they are local doesn't they can be trusted. We all need to make a wise judgement before casting a vote.

      Delete
    5. Betul, cakap memang senang, semua boleh buat, tapi untuk buat.. betul tentu lagi.

      Delete
    6. yang penting ialah pilihan rakyat...siapa akan jadi pilihan rakyat nanti?

      Delete
  9. Hak Sabahan harus dipertahankan dan para pemimpin harus memperjuangkan hak rakyat dan bukan sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The leaders need to unite and fight for sabah's rights.

      Delete
    2. We have leaders that would do anything for money rather to fight for the people's right. I hope when election comes, these sort of leaders will not be elected.

      Delete
    3. Its important for us to make a wise judgement on every party. Not all opposition party can be trusted. Some may just pretend to be a hero but the fact is they only interested in getting the power.

      Delete
    4. mana2 pemimpin yang pentingkan diri, tidak harus dipilih dan diundi..

      Delete
    5. Ya, better late than never! Jangan undi pemimpin2 tamak dan buduh dari kalangan KDM! Buduh dan tamak saja yg dorang tahu! Palui!

      Better these bodoh KDMS leaders locked themselves in the toilet and eat the najis!

      Delete
    6. You dont say? XD

      Delete
  10. Apapun, terpulanglah pada rakyat utk buat pilihan next GE nanti. Kita nantikan saja keputusannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabah's future is in your hand. Vote wisely!

      Delete
    2. Semua terletak di tangan rakyat untuk memilih siapa yang terbaik untuk memimpin mereka.

      Delete
    3. jadi rakyat hendaklah membuat keputusan yang wajar..undi dengan bijak..

      Delete
    4. dalam PRU rakyat perlu membuat pilihan dengan bijak..pilihan ditangan anda.

      Delete
  11. Only our forefather knew what happened during the signing of the formation of the Malaysia and the siging of the oil agreement etc.
    We do not look at the past and to do what is best for Sabah at this moment.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm sure our forefather only wants the best for us.

      Delete
    2. harris masih hidup lagi...tanya dia..

      Delete
  12. Too many political parties to confuse the people of Sabah. who to vote ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN/UMNO sure to win again..no doubt about that.

      Delete
    2. Unless all the opposition parties willing to set aside their greed for power and unite under one party,then there be highest chances for the opposition to win.

      Delete
    3. yang pasti akan berlaku pertandingan 3 atau 4 penjuru..BN akan menang..

      Delete
  13. We can't turn back time but we can fix things up.

    ReplyDelete
  14. Penduduk Sabah dahulu tidak sama seperti yang ada sekarang ini. Mereka mula berfikiran luas dan tahu menilai mana yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  15. Semoga kerajaan persekutuan memastikan apa yang telah dijanjikan kepada Sabah dapat ditunaikan sebaiknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti segala janji yang di beri oleh kerajaan persekutuan akan di tunaikan.Rakyat di utamakan.

      Delete
  16. Saya percaya BN Sabah akan memperjuangkan apa yang perlu untuk Sabahan. Semoga Sabah akan terus maju kehadapan.

    ReplyDelete
  17. 20 perkara persetujuan penubuhan Malaysia adalah antara yang diperjuangkan oleh penduduk Sabah. KErajaan perlulah peka akan permintaan yang telah dibuat oleh penduduk Sabah. Kerana jika tidak ini akan mengundang sokongan akan berkurangan.

    ReplyDelete
  18. x guna bercakap..... SAMPAI BILA2 PUN BN/UMNO x akan pernah keluar dr sabah.....

    we see and wait... who will be our next state gov on PRU13....
    kompom BN.....

    WHY???
    sokongan dari PATI/PArti d sabah Pun Buduh2....

    ReplyDelete
  19. sama ada Sabah dan Sarawak akan berpakat untuk keluar dari Malaysia, kita tunggu sahaja apa akan terjadi selepas PRU-13 ini

    ReplyDelete
  20. sama ada parti ini dapat kekal berkuasa, kedudukan BN/UMNO di Sabah dan Sarawak hanya akan dapat ditentukan selepas tamat PRU-13

    ReplyDelete
  21. semuanya di tangan rakyat Sabah dan Sarawak sahaja yang dapat menentukan nasib kedua-dua negeri ini...

    ReplyDelete
  22. berharap PRU-13 akan dijalankan secara bersih/adil dan tanpa penglibatan PATI atau 'phantom voters'

    ReplyDelete
  23. rakyat Sabah dan Sarawak, undilah dengan bijak..!

    ReplyDelete
  24. suruh dulu parti pembangkang di Sabah bersatu sebelum menasihatkan rakyat Sabah untuk bersatu..

    ReplyDelete
  25. yang penting RCI mesti ditubuhkan sebelum pru13..

    ReplyDelete
  26. rakyat nilailah dengan bijak..pasti rakyat dapat menilai mana yang baik untuk mereka dan mana yang hanya muncul pada musim tertentu saja..

    ReplyDelete
  27. Give a bit of time to STAR to prove their capability. Im sure STAR can strike more for the people.

    ReplyDelete
  28. Rakyat harus pandai menilai. Keputusan yang dibuat sekarang akan mengubah sejarah di masa akan datang.

    ReplyDelete
  29. Perjanjian 20 perkara harus ditunaikan.

    ReplyDelete
  30. Perosak parti harus disingkirkan.

    ReplyDelete
  31. kepada rakyat sabah pro dengan umno bn, sebenarnya kelian ini tidak ada otak.macam mana kelian masa sekolah yang dulu, begitu punya tinggi kelian tak berfikil bahawa kedatagan parti umno bn disabah seperti kedatagan tentera jepun yang menjaja di sabah dahulu.kesian betul kelian ini temakan dengan gula-gula yang dibagikan oleh umno bn Rm500 ringgit dan pambagunan yang begitu lapuk dari malaya di angkat ke sabah ini, dah kelian taat setia sagat dengan parti malayu itu dan sanggup nak gadaikan tanah kelian dengan parti dari malaya iatu parti umno.dan dimana kelian punya otak? kelian simpan dimana?di kepala ke,di lutut atau di talapak kaki?sedi betul sya tgk komen kelian di biolok ini tak pandai berfikil langsung. saya yang tak mahu nak berpolitk dan antie dgn politik pun berfikil juga sebab kedatagan parti umno di sabah ini, adalah di anggap sebagai penjaja.. bagus kelian jilat punggun malayu dan talapak kaki malayu barulah bagus kelian ini dinamakan hamba adbi oleh parti umno bn.

    ReplyDelete
  32. UMNO/BN akan kalah teruk di Sabah... Enough is enough!!! Ini Kali Lah!!!

    ReplyDelete