Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

'We never knew RM40mil was for Sabah Umno'


Former Umno supreme council member and now independent MP Lajim Ukin today claimed that state party leaders never knew that RM40 million was donated to Sabah Umno.

"I didn't know. We never knew this. We didn't know we had so much money," the Beaufort MP claimed when contacted.

"I was an Umno supreme council member, a member of the Sabah Umno liaison committee and was with Umno from the beginning in 1994 to last July, almost 18 years...

"I only knew when it was announced by the Minister in the Prime Minister's Department".

Lajim, who was Deputy Minister of Housing and Local Government, had defected from Umno to be Pakatan Rakyat-friendly last July.



The MP also alleged that while state Umno leaders did not know about the donation, there was an assumption that funds were obtained by Chief Minister and Sabah Umno chief Musa Aman.

“We don't know where the money was from, but we always thought it was for Musa,” he said.

Musa a 'one man show'

He added that the state leadership were in the dark as "Musa is a one man show".

"Where did the money come from and was tax paid? RM40 million is not a small amount. If I am a businessman, I'd only give RM40 million if my project is worth RM4 billion," he said.

Minister in the Prime Minister's Department Mohd Nazri Abdul Aziz told Parliament that the RM40 million was a donation for Sabah Umno, and that no elements of corruption was involved.

Prime Minister Najib Abdul Razak, however, refused to disclose the identity of the donor and insisted that the donation was made through a "proper" manner.

Whistleblower website Sarawak Report cited leaked Hong Kong's Independent Commission Against Corruption (ICAC) investigation papers when revealing that businessman Micheal Chia was arrested at the Hong Kong Airport for attempting to smuggle SGD16 million in cash into Malaysia.

However, Mohd Nazri said that the funds were in fact in a bank account in Hong Kong and was wired into Malaysia. He also said that the ICAC had probed the matter and took no further action.

Mohd Nazri, who is de facto law minister, also denied that Chia was arrested in the 2008 incident.

The Malaysian Insider today also reported that former BN MP Wilfred Bumburing claimed that the funds were remitted to a personal bank account of “an Umno leader”.

He also claimed that the Umno leader, whom he did not name, was able to withdraw the money “bit by bit”.

Aidila Razak (Msiakini)

125 comments:

  1. Lajim pura-pura tidak tahu itu atau pun Lajim tidak diharap untuk semua ini. sebab itulah kenapa lajim keluar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lajim sekarang adalah pembangkang, pasti tujuan Lajim adalah untuk menjatuhkan Musa Aman.

      Delete
    2. UNTUK JADI PEMBANGKANG, PERLU ADA MODUS OPERANDI PEMBOHONGAN

      Borneo Bullet

      Apa yang membuatkan saya begitu yakin dengan modus operandi mereka ialah apabila Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata Michael Chia tidak pernah ditangkap di Hong Kong dan ICAC juga tidak pernah tangkap Michael Chia. Berdasarkan maklumat SPRM, RM40 juta untuk Umno Sabah yang dirampas itu tidak berada dalam milikan Micheal Chia seperti yang didakwa pembangkang dan media mereka, sebaliknya dipindahkan secara elektronik.

      Jelas wujud persamaan dengan tuduhan Suaram mengenai skandal Scorpena di Perancis, dimana pendakwa Perancis sendiri telah membuat kenyataan rasmi bahawa tidak ada perbicaraan pembelian kapal selam dan mengesahkan bahawa SUARAM telah berbohong mengenainya.

      Bermakna, semua skrip tuduhan ini samada "penahanan" mahupun "perbicaraan" sengaja di reka oleh "jentera-jentera" pembangkang bagi menimbulkan gambaran kepada masyarakat seluruh dunia bahawa pemimpin-pemimpin kerajaan Malaysia terlalu "kotor".

      Delete
    3. UNTUK JADI PEMBANGKANG, PERLU ADA MODUS OPERANDI PEMBOHONGAN

      KHJ - Akronim terbaru pembangkang

      tidak lama lagi pembangkang akan popular dengan akronim KHJ mengatasi akronim NKRA najib.. nak tahu apa itu KHJ? KUTUK, HASUT & JANJI..

      Delete
    4. Lajim mengharap untuk dapat sebahagian daripada RM40 juta tu tapi tidak kena layan. Itulah frust habis.

      Delete
    5. lajim kan berdendam dengan UMNO sabah sebab tidak pernah melantik dia ke jawatan KM sabah...itulah pasal dia sekarang buat dakwaan yang tidak benar lagi...

      Delete
  2. Lajim mempunyai pengurusan yang lemah. Tambahan lagi niat Lajim yang mahukan kuasa tertinggi dalam pentadbiran dan bukan betjuang untuk penduduk Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat Sabah tahu Lajim sangat2 berminat dengan jawatan ketua menteri Sabah. sudah tentu Lajim akan berusaha mendapatkannya dengan apa cara sekali pun.

      Delete
    2. sebab itu dia tidak tahu apa2 hal dalam umno.. yang ada dalam fikiran dia hanya jawatan ketua menteri dan projek2 kerajaan..

      Delete
    3. Bukankah Lajim ada menipu kontraktor tentang satu projek sampai kontraktot tu melobi beberapa juta? Akhirnya projek yang dijanjikan habuk pun tiada.

      Delete
    4. lajim ni sudah kena reject oleh rakyat dan pengundi di beaufort..

      Delete
  3. Tidak hairalah kalau Lajim mengeluarkan kenyataan sebegini. Beginilah kalau orang ingin mencari publisiti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang semakin dekat PRU13 semakin pembangkang macam Lajim akan mendapat sebanyak mungkin publisiti untuk menaikan nama mereka.

      Delete
    2. biasa la tu kalau sudah jadi pembangkang.. semua dia mahu pusing 360 darjah..

      Delete
    3. Lajim pun sibuk kunun mahu bagi kenyataan palsu beliau. Ceh

      Delete
    4. lajim sekarang dalam keadaan tergantung...PKR pun belum menerima lajim sebab ada tentangan dalam parti...jadi untuk tutup malu dia cakap kononnya dia akan tubuh parti baru...tunggu kelulusan dari ROS saja lagi konon...

      Delete
    5. Lajim sekarang lebih baik bersara sahaja.

      Delete
  4. Satu lagi terimalah kenyataan yang mana penduduk Sabah tidak menyokong Lajim untuk mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk kekal popular, terpaksa la si lajim menyelit2 buat kenyataan di media.. tapi sayangnya kenyataan dia kerap meludah kelangit..

      Delete
    2. Politik Lajim sudah berkubur di saat beliau tinggalkan UMNO

      Delete
  5. Isi ini telah disahkan oleh MACC dan ICAC yang mana Datuk Musa memang tidak terlibat dengan tuduah pembangkang itu. Tambahan lagi tuduah tersebut tidak benar sama sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memandangkan si Lajim cakap dia tidak tahu berkenaan dengan sumbangan rm40 juta, maka benarlah bahawa tidak ada rasuah baik di pihak musa aman mahupun umno..

      Delete
    2. Lajim ada bukti ka untuk sokong kenyataan beliau tu? Atau main cakap saja untuk publisiti?

      Delete
  6. Pembangkamg hanya mereka-reka cerita mengenai perkara tersebut. Sebenar tidak ada elemen rasuah seperti apa yang dikatakan oleh mereka itu. Semua ini cuma khanar angin untuk menjatuhkan Dayuk Musa dengan mengaitkan beliau dengan pelbagai unsur rasuah

    ReplyDelete
    Replies
    1. rekaan semata2 sebagaimana suaram mereka2 cerita berhubung dengan skandal scorpena yang kononnya melibatkan Najib..

      Delete
  7. Nasihat untuk Lajim supaya tidak menjadi "Pak Turut" dengan Anwar yang cuma mempermainkan pemimpin Pembangkang di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar dan konco2nya dari semenanjung boleh naik jet ke sabah, Lajim?? sekadar jadi boneka Anwar..

      Delete
    2. Lajim naik tongkang sajalah sambil membaca surat cinta Anwar untuk Azizah.

      Delete
    3. nasihat untuk lajim, bersara saja sekarang...duduk diam2 di rumah minum2 kupi...tidak payah lagi menyibuk sebab sendiri tahu diri sudah tidak relevan...

      Delete
  8. Perlulah sedar apa tujuan sebenar Anwar untuk mendapatkan Sabah. Anwar sendiri pun mendapat bantuan dan tajaan besar. Lajim tahu jugakah itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sudah tentu si Lajim tahu.. mungkin sebab itu dia bersekongkol dengan Anwar.. supaya Lajim juga akan dapat habuan dari dana asing Pakatan Rakyat..

      Delete
    2. Lajim tahu bahawa Anwar juga ada menerima derma tapi Lajim buat2 tak tahu.

      Delete
    3. Lajim sendiri mungkin ada menerima dari Anwar.

      Delete
  9. Tidakkan Lajim cuba membutakan mata dan menulikan teliga akan Anwar. Sedarlah Lajim..

    ReplyDelete
    Replies
    1. begitulah sifatnya bagi seekor katak yang sudah kenyang.. tinggal menunggu dibaham oleh ular saja..

      Delete
    2. Lajim ni kaki kipas kerana terdesak mahukan jawatan KM tu. Itu juga pasal beliau lompat parti pada tahun 1994.

      Delete
  10. Apa pun pengesahan telah dibuat yang mana duit itu adalah duit sumbangan dari individu yang dirahsiakan untuk UMNO Sabah. Terima Kasih dengan penjelasan yang diberikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana boleh Pakatan Rakyat saja yang terima sumbangan.. bila Anwar cakap subangan jet itu dari pihak yang perihatin terhadap perjuangan Pakatan Rakyat, boleh pula penyokong2 Pakatan terima.. walaupun selepas itu Anwar kantoi bila pemilik jet berkenaan mengatakan bahawa jet itu di sewa..

      Delete
  11. Lajim keluar BN/UMNO sebab kejar jawatan.awal2 tau tidak tercalon terus keluar parti. pasti janji jawatan Ketua Menteri tu masih segar di fikiran Lajim.sekarang dah keluar mengutuk2 pula.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tengok la nanti.. yang dikejar tak dapat, yang digendong pula berciciran.. si lajim ni ibarat sedang menuju hari2 senja ba ni..

      Delete
    2. Masalahnya, layakkah Lajim ni jadi KM Sabah? Bagus bersara sajalah

      Delete
  12. Kenapa Lajim meninggalkan UMNO? Sebab Anwar menjanjikan jawatan ketua menteri kepada beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. agaknya itulah perjanjian antara mereka.. sebelum Lajim keluar, Anwar ada berjumpa dengan beliau secara sembunyi2.. skop perbincangan waktu itu mestilah yang ada sangkut paut dengan tawar menawar..

      Delete
  13. Inikah pemimpin yang kita inginkan. Sanggup meninggalkan kawan demi mengejar cita-cita menjadi Ketua Menteri Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 18 tahun dia berada dalam BN.. entah berapa banyak $$$ yang berjaya dia kumpul.. bila dia gagal membangunkan kawasan dia, boleh pula dia salahkan parti.. macam la parti yang bekerja untuk rakyat..

      Delete
    2. Dan akhirnya tersungkur sendiri kerana ketamakan beliau. Anwar takkan penuhi janji beliau kepada Lajim.

      Delete
  14. 18 tahun Lajim dalam UMNO, apa sumbangan yang beliau telah berikan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sumbangan dia tidak ada memandangkan sehingga hari ini kemudahan prasarana di kawasan beliau Beaufort masih mundur.. entah mana perginya semua peruntukkan2 kerajaan..

      Delete
  15. Seperti kacang lupakan kulit..begitulah yang boleh diibaratkan dengan pemimpin seperti dia ni.sekarang semuanya nampak buruk. tidak lama lagi kalau dia lompat parti lagi tidak mustahil dia nak buruk2kan parti dia sekarang ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. selepas PRU 2008, bukan main lagi Lajim memuji2 kepimpinan KM sabah.. bila dekat2 pilihanraya umum, bila dia tahu namanya tidak tercalon, sepantas kilat dia ubah pendirian.. nampak sangat sikap tamak beliau..

      Delete
  16. Gajah depan mata tak nampak. apa yang pembangkang buat semuanya betul bagi pandangan Lajim sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu pun dia pernah kutuk pembangkang.. sekarang, parti yang dulu dia kutuk dan maki hamun itu juga jadi platform dia untuk meneruskan karier politik..

      Delete
  17. poin Lajim 'mempopularkan' diri. hati2 dengan pemimpin seperti ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. disaat2 akhir sebelum Lajim keluar meninggalkan umno pun, sempat juga dia minta simpati konon minta dipecat.. nasib baik permintaanya tidak kena layan..

      Delete
  18. Kita patut mencontohi Datuk Musa dengan perjuangan beliau. Sebagai seorang pemimpin yang benar-benar berjuang walaupun pelbagai fitnah dilemparkan namun beliau tetap maju kehadapan tanpa mundur.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya hanya orang yang tidak bersalah sahaja yang tidak akan gentar dengan apa sahaja bentuk tuduhan atau fitnah..

      Delete
    2. Pencapaian yang kita boleh lihat di Sabah sekarang semuanya atas kepimpinan Musa. pengurusan kewangan dan hutan yang baik, pelabur2 pun makin ramai yang memilih Sabah.

      Delete
    3. biarpun musa telah dilemparkan pelbagai fitnah, beliau tetap kuat

      Delete
  19. Bukannya seperti Lajim yang cepat berputus asa dengan perjuangan. Tewas lagi dengan dugaan mengejar jawatan tertinggi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lajim bukan putus asa.. sebaliknya nafsu politik dia lebih tinggi dari pemimpin2 lain.. dan mungkin setaraf dengan nafsu politik Anwar..

      Delete
    2. sebab tidak tercalon, Lajim sanggup keluar parti. kepimpinan beliau diragui.

      Delete
  20. Memang tidak patut kita percaya dengan pemimpin Seperti Lajim Ukin ini yang mana pemimpin yang lemah dan tidak ada pendirian langsung. Jadi apa yang dikatakan oleh beliau cumalah cakap kosong untuk menarik sokongan daripada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak dari dulu, Lajim hanya pentingkan diri sendiri.. sebab itu dia gagal memajukan daerah Beaufort..

      Delete
    2. Tindakan si Lajim ini hanya meyakinkan rakyat dia tak layak disokong.

      Delete
  21. lajim kan dah keluar umno, pasti dia pura2 tk tau.. takkan dia nk katakan sesuatu yg memberi mannfaat kepada UMNO?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab itu kenyataan dia ringkas seperti diatas.. dia sebenarnya takut mengulas lebih lanjut kerana takut tembelangnya didedahkan..

      Delete
    2. can we even trust lajim the frog?

      Delete
  22. dalam kes ini dah didapati musa tk terlibat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika lajim rasa ada sesuatu yang tidak kena dalam kes ini, buat la laporan sprm atau ICAC.. dan dedahkan bukti2 yang kukuh dan "fresh"..

      Delete
    2. the case is close but if lajim insist to have this case reopen he needs to provide proofs.

      Delete
    3. Walaupun Musa sudah dibuktikan tak terlibat dengan rasuah namun masih ramai lagi yang akan berusaha untuk menjatuhkannya.

      Delete
  23. Lajim Ukin adalah antara politikus yang memiliki sifat dan sikap yang tidak pernah puas dengan nikmat yang dikecapi dan acapkali terlebih ukur baju di badan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau si Lajim bertanding pilihanraya kali ini, confirm dia akan tewas..

      Delete
  24. Rakyat Sabah sendiripun sudah lama sedia maklum dengan impiannya yang membuak-buak begitu berkeinginan sekali untuk menjadi Ketua Menteri malah pernah satu ketika diugutnya PM supaya Ketua Menteri sekarang dilucutkan jawatan dan diganti pula dengan dirinya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PM pun tidak layan permintaan beliau sebab PM Najib yakin dengan pentadbiran datuk Musa Aman.. bukan macam lajim yang suka memperjuangkan kepentingan sendiri..

      Delete
    2. Lajim akan terus berusaha untuk jadi CM, tak percaya tengok sajlaah nanti.

      Delete
  25. Lajim pun tahu untuk naik ke tangga atas dengan menggunakan kemampuannya agak sukar untuknya menandingi kewibawaan dan pengaruh Musa Aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lajim tu tengah buat publisiti untuk diri sendiri. PRU13 semakin hampir.

      Delete
    2. majoriti pemimpin2 BN sabah menyokong penuh kepimpinan Datuk Musa Aman.. hanya Lajim dan beberapa pemimpin yang tamak saja yang menentang beliau..

      Delete
  26. Jika dia bijak mengukur kemampuan diri dan pandai memakai baju yang sesuai mengikut saiz, selayaknya Lajim patut bersyukur kerana berpeluang juga merasai nikmat duduk di kerusi empuk Timbalan Menteri di peringkat Pusat.
    Tapi dek kerana nafsu membuak mahu mengutamakan cita-cita peribadi, politik ugut pula yang jadi galang ganti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika si Lajim bijak, sudah lama masalah2 prasarana di Beauform berjaya diatasi..

      Delete
  27. Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh... ini la terjadi kpd sbah apabila org yg
    Sepatutnya diberi kepercayaan mengkhianati..cman mau maju kalau msg2 mau kuasa bukn pla kpntingn rkyt tpi utk diri dn kluarga sndiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. syukurlah si lajim sudah keluar dari umno.. kalau tidak, sudah tentu BN akan tewas pada PRU nanti kerana parasit ini bakal membuka ruang kepada pakatan rakyat untuk menumbangkan kerajaan BN Sabah..

      Delete
    2. Semuanya terletak pada keyakinan rakyat. Jika rakyat mahukan umnobn menang mereka pasti akan mengundi parti ini

      Delete
  28. Sgala pngthuan dan kebijakan yg Lajim perolehi dpd kjan BN beliau gunakan utk mjatuhkan BN pla.. drimana kewangn yg beliau gunakan kalau bukn dr kjan..tp, skrg sebaliknya pla yg tjadi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lajim beli surat cinta Anwar semasa di penjara, beribu-ribu harganya. Banyak duit Lajim.

      Delete
    2. selepas ini giliran si Anwar pula geleng kepala kerana memiliki pemimpin berstatus katak yang agak sukar untuk di"kenyangkan"..

      Delete
  29. Kenapa Lajim tidak tahu mengenai hal ini? pasti beliau tidur semasa hal ini diberitahu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama juga ketika pembentangan bajet 2013.. boleh pula si Lajim sebut dua perkara saja sedangkan terdapat banyak point2 lain yang ditekankan dalam bajet itu khas untuk sabah..

      Delete
  30. The State Government has provided, across the board, an upswing of development allocations for the year 2013 as compared to the 2012 Budget. The expenditure for the year 2013 is the biggest in the State’s budget financial history totaling RM4.088 billion, as against RM4.048 billion in the 2012 Budget..

    ReplyDelete
    Replies
    1. A total of RM1,087.93 million is proposed for recurrent expenditures for 2013. This represents a reduction by RM32.92 million or 2.94 percent as compared to RM1,120.85 million for year 2012. Musa said the reduction is due to prudent spending and efficient expenditure management.

      Delete
    2. For special expenditures, a total of RM2,337.38 million is proposed in 2013, an increase of RM33.61 million or 1.46 percent compared to RM2,303.77 million for 2012. The increase among others is due to increase in contribution to development fund from RM500 million in 2012 to RM800 million in 2013. This is the largest contribution ever made by the State Government.

      Delete
    3. For the year 2013, a total of RM2.42 billion is provided for development expenditures. These estimates involved State Fund amounting to RM 1 billion, and RM1.42 billion contribution from the Federal Government. This is a significant increase on the State Budget of 2012 that voted for a sum of RM881.87 million for development expenditure.

      Delete
    4. "While sustaining the State development momentum, we must at the same time also strive to intensify it," Musa said to explain the increase during the unveiling of the 2013 State Budget. Musa also expressed his gratitude to the Federal Government for its contribution.

      Delete
    5. It is clear from the size of the development allocations that the 2013 Budget is intended to continue to provide a large allocation for improvement of basic infrastructures and public utilities that will support the agriculture, tourism and manufacturing programmes, as well as the rural development programmes that focuses on the eradication of poverty, human capital development and general welfare programmes.

      Delete
    6. There are obvious improvements in the new Budget as compared to the previous one. Some increases are significant. For instance, an allocation of RM1.412 billion is provided for the infrastructure and public amenities development next year, which is an increase from the allocated sum of RM1.285 billion this year.

      Delete
    7. Allocation for other sectors have also been increased. Agriculture sector development allocation has been increased from RM335.95 million this year to RM375.58 million next year; tourism sector development from RM158.84 million this year to RM159.13 million next year. The allocation to uplift the standard of living of the rural households and eradication of hardcore poverty has likewise spiked from RM168.95 million to RM209.62 million.

      Delete
    8. The Government has also increased funding for human capital development. Next year's allocation has been increased from RM204 million to RM261.27 million . A sum of RM73.49 million will be allocated for ICT development in 2013, compred to the allocation of RM71.71 million this year

      Delete
  31. Emoluments estimates proposed for the year 2013 is RM663.17 million, an increase of RM39.51 million or 6.34 percent, compared to RM623.66 million in 2012. The increase is attributed to the adjustments of State’s civil servants salary implemented in 2012.

    ReplyDelete
  32. selama 18 tahun dalam kerajaan dia tidak tahu apa2. yang dia tahu hanya bertapa untuk jadi katak. Niatnya untuk merebut jawatan KM Sabah pasti mahu melihat Musa Aman kecundang di Sabah. Penipu si lajim tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhaa, si Lajim hanya bagi jawapan untuk pastikan karier politiknya tak terganggu tu.

      Delete
    2. biarlah rakyat sendiri yang menilai si Lajim ni.

      Delete
  33. When Datuk Seri Nazri Aziz recently made an announcement in Parliament on the decision of the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption (ICAC) in clearing Datuk Seri Musa Haji Aman of alleged corruption charges, opposition finding themselves in a very awkward position.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Previously they have had a field day attacking Musa’s alleged abuse of power and corruption, the same announcement has coerced them into changing their ‘attack-with-extreme-prejudice’ strategy.

      Delete
    2. A few days after the announcement, the opposition conveniently shifted the attack from Musa to political funding for Umno.

      Delete
    3. Source of the condemnation – this time around – includes calls that such funding is preposterous, labelling such funding as unacceptable and that the RCI must be called in instantly.

      Delete
    4. It is not illegal for any Malaysian to give money to a political party of his or her choice – or to anybody for that matter. Should the donor wish to remain under the cloak of anonymity, the request should be respected as long as the donation stays within the confines of the law.

      Delete
    5. But the opposition’s world thrives on the axis of inequality and double standards. When the donation falls into UMNO’s coffer, the source must be revealed immediately. But have you heard the opposition declaring the sources of donation they have received so far?

      Delete
    6. For instance, take the spanking new multi-million ringgit DAPheadquarters in Penang, which DAP decided to acquire within two years after assuming office in Penang.

      Delete
    7. The DAP Penang Headquarters building is reported to have cost about RM3.5 million. According to Penang DAP chairman, the money was collected through donations. Apparently millions have been collected to date.

      Delete
    8. It is interesting to note that when individuals give money to DAP, it is called “sincere donation” but when the same treatment is accorded to Umno, the opposition cries “Foul!” and accuses Umno of cronyism, corruption and abuse of power.

      Delete
    9. Ironically, while Musa is accused by the opposition of looting and pillaging Sabah’s rich timber areas, it was his incessant drive to protect the timber and the forest from being plundered by irresponsible few that made him the darling of environmental groups from around the world.

      Delete
  34. RM1billion scandal involving Pakatan Rakyat – ‘champion of transparency’

    ReplyDelete
  35. PETALING JAYA, Malaysia – An alleged RM1bil (S$401 million) scandal involving the Selangor Pakatan Rakyat government, a public-listed company and abuse of public funds is set to explode.

    ReplyDelete
  36. MCA Young Professionals Bureau chief Datuk Chua Tee Yong sent out several tweets on the potential controversy yesterday, saying he would expose a “scandal involving RM1bil worth of wheeling and dealing”

    ReplyDelete
  37. Chua said he had received information on the deals that were kept concealed through complicated transactions.

    He said the deals were related to asset transfers, restructuring tactics and corporate exercises, among others.

    “As Pakatan Rakyat claims to champion transparency, I challenge them to disclose details of the transactions,” said Chua, who is also the Deputy Agriculture and Agro-based Industry Minister.

    ReplyDelete
  38. Chua, who is an accountant and former chief financial officer of a government-linked company, said: “I will disclose more details so that the rakyat can judge if Pakatan Rakyat walks the talk, or merely makes empty promises.”

    Selangor Barisan Nasional coordinator Datuk Seri Mohd Zin Mohamed said Pakatan should explain to the people why assets belonging to government-linked companies had shrunk.

    “Reveal transaction records involving properties belonging to government-linked companies such as KDEB (Kumpulan Darul Ehsan Bhd) and PKNS (Selangor Development Corporation),” he said.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya yakin, rakyat pasti semakin bijak dalam menilai sesuatu pekara.

      Delete
  39. Meanwhile Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) president Hamizun Kamaruddin said he would also reveal hanky-panky involving the state government from time to time.

    He said the alleged dubious deals included the transfers of PKNS assets to PKNS Holding to facilitate sales transactions and joint venture agreements.

    Hamizun also questioned the de-listing of Worldwide Holdings Bhd, a real estate company in which the state government had the majority stake, two years ago.

    He also called for thorough investigations into the sale of assets belonging to Yayasan Selangor, PKNS, Permodalan Negri Selangor Bhd and KDEB. – Asia One

    ReplyDelete
  40. Pokoknya, jangan mudah percaya cakap pembangkang. kerana setiap di balik perkataan mereka ada niat yg tak baik

    ReplyDelete
    Replies
    1. im sure the people are not easily being influence by the opposition. They have their own mind to evaluate.

      Delete
  41. jika dibandingkan antara lajim dan datuk musa, ibarat langit dan bumi...musa jauh lebih baik daripada lajim..

    ReplyDelete
  42. nampaknya Lajim pun mahu turut serta untuk mengulas isu ini.

    ReplyDelete
  43. pasti Lajim mengeluarkan kenyataan yang menyebelahi pembangkang kerana dia bersama pembangkang sekarang ini.

    ReplyDelete
  44. bagus, tunggu saja pilihan raya, masa itu pilihlah siapa yang mahu dipilih.

    ReplyDelete