Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

Probe RM40m scandal, PKR tells Bank Negara


G Vinod

Anti-Money Laundering Act 2001 empowers central bank to probe any transaction on a mere suspicion, says the party's strategic director Rafizi Ramli.

KUALA LUMPUR: PKR urged Bank Negara to investigate the RM40 million scandal linked to Sabah Chief Minister Musa Aman, saying the transaction breached the Anti-Money Laundering Act 2001.

PKR strategic director Rafizi Ramli said this today at a press conference at the Parliament lobby. Also present were PKR MP Saifuddin Nasution and PAS MP Dzulkefly Ahmad.

Earlier, Tuaran MP Wilfred Mojilip Bumburing said that the RM40 million “political donation” to Sabah Umno is being held in a personal account owned by an Umno leader.

The money, Wildfred told an online portal, was being taken out little by little to finance expenditures.

He, however, refused to name the leader and did not provide any evidence to back his claims.

Rafizi said that under Section 14 of Anti-Money Laundering Act, a banking institution should report to Bank Negara if they find any suspicious transactions.

“The Act gives huge powers to Bank Negara to probe any transactions on a mere suspicion,” said Rafizi.

Rafizi said that even Minister in the Prime Minister’s Department Nazri Aziz had acknowledged in Parliament that the money was initially seized by the Hong Kong authorities.

“And Section 61 (3) of Anti-Money Laundering Act requires whichever local banking institution involved in the transaction to report the matter to Bank Negara,” said Rafizi.

Umno must come clean

He added that Wilfred’s statement, alleging that the money is being held in a personal account,  instead of Sabah Umno shows the transaction was also in breach of Section 16 (3) of the act.

“The section empowers Bank Negara to probe huge amounts of funds procured by anyone not having any business, financial or industry at the place the money originated from,” said Rafizi.

He urged Umno leaders to come clean on the matter and assist Bank Negara in probing the scandal.

“I’ve been charged under the Banking and Financial Institutions Act. Neverthless, I extended full cooperation to the authorities into their investigation.

“Remember that financial players are looking at this case as it involves our country’s financial integrity, especially in dealing with money-laundering,” said Rafizi.

Saifuddin said that the government should extend the same level of investigation on the matter as they are doing in the case of Suaram.

“Don’t just think people will just accept Umno leaders’ explanations on the matter and keep quiet. If that’s what they think, they are dead wrong,” he said.

Rafizi said he will lodge with Bank Negara on the matter tomorrow.

117 comments:

  1. SPRM dan ICAC telah pun menyiasat perkara ini. Rsasanya BNM pun menghatapkan dua pihak ini juga untuk membuat siasatan. Tidak tahu apa yang Rafizi fikirkan. Memang beginilah kalau sudah ketandusan isu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasatan menunjukan tiada sebarang unsur rasuah dalam siasatan MACC dan ICAC.

      Delete
    2. Perkasa mendesak penubuhan Suruhajaya Diraja bagi menyiasat semula kenyataan bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Datuk Abdul Murad Khalid, tentang kewujudan 20 akaun individu yang dikawal oleh Ketua Umum Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, membabitkan aset, saham dan wang lebih RM3 bilion.

      Delete
    3. Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, kenyataan yang dibuat oleh Murad seperti mana yang disiarkan oleh sebuah akhbar arus perdana bertarikh 2 Jun lepas disifatkan sebagai sesuatu yang serius walaupun membabitkan pendedahan lama dan ia perlu dilihat kembali.

      Delete
    4. Abdul Murad mendakwa Anwar mengawal 20 akaun individu (akaun induk) yang diuruskan oleh kroni-kroni bernilai RM3 bilion, oleh kerana dakwaan yang dibuat begitu serius, jadi untuk menentukan kebenarannya dan bukannya fitnah terhadap Anwar ia perlu dibuat segera.

      Delete
    5. Abdul Murad dalam kenyataannya mengakui mengurus pembayaran AS$10 juta (RM38 juta) kepada sebuah Kumpulan Pemikiran AS yang dipanggil Asia Pacific Policy Center (APPC) dan juga mengakui membayar lebih RM120 juta kepada Anwar, kroninya dan organisasi tertentu bagi menjayakan cita-cita politik Anwar yang mana berlaku sekitar tahun 1992 dan 1997.

      Delete
    6. Siasatan yang dibuat bertujuan untuk mengetahui dari mana datangnya sumber kewangan yang begitu banyak dan kita juga mahu ia dirujuk kepada Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) adakah wujud pembayaran cukai dengan betul..

      Delete
    7. Anwar sendiri tidak membuat laporan polis, kerana sepatutnya beliau buat laporan polis jika pendedahan yang dibuat adalah tidak betul bagi membolehkan pihak berkuasa mengambil tindakan ke atas Abdul Murad..

      Delete
    8. Rafizi ni berangan nak jadi pejuang keadilan bila diri sendiri terlibat dengan pelbagai skandal.

      Delete
    9. Tidak cukup laporan polis, debat lepas tu suruh lagi BNM siasat.

      Delete
    10. sebenarnya Rafizi mencari publisiti murah...sebab apabila PR kalah nanti, anwar akan bersara...jadi senang sikitlah Rafizi mahu takeover...sekarang cari publisiti dulu supaya nanti ahli akan kenal dan sokong rafizi takeover jawatan anwar dalam PKR..

      Delete
  2. PKR,
    Cuba siasat dulu kea Kapal Jet Persendirian Anwar itu? dengar-dengar mendapat tajaan yang besar..Betukah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengar2 ada 'kawan' yang sanggup bayar loan private jet yang Anwar naik tu. Baik hati 'kawan' Anwar.

      Delete
    2. harga jet tu saja sudah mencecah USD39 juta.. jauh telib tinggi dari RM40 juta.. siapa la ahli perniagaan yang bermurah hati mahu pinjamkan secara percuma kepada Anwar..

      Delete
    3. Ada maksud juga tu 'bagi pinjam' secara free.

      Delete
    4. rafizi jangan2 ada naik tu jet tapi pura2 tidak tahu...

      Delete
  3. Anwar sedang memikirkan untuk memutar belitkan cerita mengenai perkara Jet peribadi itu. Tajaan dengar lebih dari yang disangka. Perlukah di siasat juga isu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pasti pembangkang akan bela Anwar kalau MACC menyiasat mengenai jet tu

      Delete
    2. Dana politik untuk PR pun harus disiasat. Mana tahu ada unsur rasuah juga??

      Delete
    3. memang perlu disiasat.. rakyat perlu tahu dari mana sumber kewangan Anwar untuk menyewa jet ini..

      Delete
  4. Pkr tidak dapt menerima kenyataan.Memang beginilah kehidupan Pkr. Cuba memutar belitkan isu ini dengan mengaitkan lebih pihak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian betul PKR ni. Tanda2 nak kalah.

      Delete
    2. saya rasa Pakatan sengaja mensensasikan isu ini untuk menutup skandal penyelewengan mereka atau skandal dana soros mereka..

      Delete
  5. Yang pasti fakta dan buki ada dengan MACC dan ICAC? Jadi jika ada masalah dan pertanyaan maka bolehlah mendapatkan maklumat dari kedua pihak ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pembangkang saja buat2 tidak endah walhal mereka boleh saja direct tanya dengan ICAC

      Delete
    2. jika Pakatan dan pentokong2 mereka benar2 mahu menuntut kerajaan yang bersih, jujur dan telus, rujuklah terus dengan sprm atau icac..

      Delete
  6. Perdana menteri Malaysia sendiri menafikan dakwaan bahawa wujud cubaan untuk menyeludup wang berjumlah RM40juta. Itu cuma pandangan daripada pihak pembangkang. Maka sudah pasti ini cara mereka untuk mencari isu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sedangkan pembangkang2 sendiri pun gagal mengemukakan bukti2 kukuh dan terkini bagi membantu siasatan skandal hong kong ini.. yang mereka tahu, bohong, bohong dan bohong..

      Delete
  7. Tiada bukti rasanya sia-sia saja apa yang dikatakan. Itulah yang berlaku sekarang ini dibuat oleh PKR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepanjang empat tahun kes ini disiasat oleh sprm dan icac, tidak ada pula pemimpin2 pembangkang buat pendedahan bukti.. bila sudah diputuskan tidak bersalah, baru terhegeh2 buat pertikaian..

      Delete
  8. MACC dan ICAC telah membuat keputusan berdasarkan daripada siasatan yang dibuat dengan lebih terperinci.

    ReplyDelete
    Replies
    1. siasatan sprm dan icac lebih terperinci berbanding dengan teori politik pembangkang..

      Delete
  9. Cuma yang menjadi masalah adalah pembangkang tidak dapat menerima kenyataan dalam hal ini.

    ReplyDelete
  10. Terpulang kepada PKR untuk membawa kes ini kepada BNM rasanya BNM pun tidak dapat buat apa-apa cuma boleh memberikan semua ini kepada pihak yang bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  11. Seperti yang kita tahu datuk Musa tidak bersalah pun dalam hal ini. Ini telah disahkan oleh pihak berkuasa atas siastan yang dibuat.

    ReplyDelete
  12. Balik-balik menyangkal kenyataan menteri, tapi bukti tidak ada. Jadi lebih baik pihak yang tidak berpuas hati menunjukkan bukti untuk menyokong dakwaan mereka itu.

    ReplyDelete
  13. Semua yang dibuat adalah hasil daripada siasatan penuh yang dilakukan. Ini sememangnya telah pun membersihkan nama Datuk Musa yang dikaitkan dengan isu yang tidak tepat.

    ReplyDelete
  14. Kata orang itu belajar menerima kenyataan dalam hidup ini.

    ReplyDelete
  15. Isu Micheal Chia ditangkap itu masih tidak pasti lagi. Tapi ada pihak mengatakan Micheal Chia tidak pernah ditangkap pun. Yang pasti pihak pembangkang cuba mereka-reka cerita ini yang mana mengatakan Micheal Chia ditangkap. Itu cuma cerita Pembangkang sebenarnya.

    ReplyDelete
  16. Lagi2 Rafizi.masih tidak tau malu bila kedapatan buat dokumen palsu untuk kenakan skandal NFC. semuanya sebab nak tarik perhatian rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli menuduh NFCorporation (NFCorp), tidak menghormati undang-undang dan mengkhianati amanah rakyat.

      Delete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Sebelum ni, Rafizi dah buat laporan Polis berkaitan dengan projek jajaran Ampang yang melibatkan Perdana Menteri. Rafizi tu kata, PM dengan jelas telah menyalahgunakan kuasanya dengan turut masuk campur dalam urusan penganugerahan projek tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila pihak Polis siasat perkara tu, Rafizi tu pula yang marah sebab Polis tak siasat PM. Sebaliknya, Polis siasat dia sebab dia ada dokumen kerajaan.

      Delete
    2. Tindakan Polis tu betul sebab macam mana pula dokumen tu boleh ada pada dia sedangkan dia bukannya Kakitangan Kerajaan.

      Delete
    3. Jadi, wujud kemungkinan yang ada dikalangan kroni dia yang gagal mendapatkan projek tersebut. Tak puas hati punya pasal, dia bagi dokumen tu kepada Rafizi.

      Delete
  19. Bukan itu saja..Rafizi juga pernah mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggunakan duit kerajaan dalam majlis pertunangan anak perempuannya, Nooryana Najwa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PKR mendkawa pihaknya ada bukti kerajaan telah membiayai majlis pertunangan Nooryana Najwa.

      Delete
    2. Rafizi Ramli dilaporkan membuat dakwaan itu dengan merujuk kepada satu tempahan jamuan bankuet kepada Hotel Shangri La, yang didakwa menyediakan katering untuk majlis berkenaan.

      Delete
    3. Malah menurut laporan itu, Rafizi mendakwa bahawa kos berjumlah RM409,767 itu dibilkan ke atas Pejabat Perdana Menteri.

      Delete
    4. Jumlah itu mungkin hanya RM409,767, namun menurut Rafizi, ia menunjukkan sikap kerajaan yang didakwa "menggunakan wang rakyat bagi kemewahan peribadi."

      Delete
  20. pembangkang nk libatkan BNM pula dalam kes ini..

    ReplyDelete
  21. pembangkang nmpak sgt tk puas hati dan nk perbesarkan isu ini.

    ReplyDelete
  22. Nazri cadadangkan mereka pergi rujuk kepada ICAC tak pula mereka pergi. kan ada tajaan jet peribadi nak pergi Hong Kong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maybe the private jet donor already stop helping PR? Oh no...hahaa!

      Delete
  23. kes dah selesaai masih lagi nk perbesarkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa Aman is not guilty. RM40 mil is meant for UMNO Sabah. Opposition is spinning the facts.

      Delete
    2. memang ada pihak yang suka memperbesarkan pekara yang sudah selesai.

      Delete
  24. lepas BNM, mana lagi? nk bawa ke PBB ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL. Before PKR thinks want to bring this matter to PBB, why don't they ask ICAC first? Scared?

      Delete
  25. Gajah di depan mata tk nampak..kuman diseberang lg nampak..pkr..pkr

    ReplyDelete
  26. Apa yg sudah terjadi dgn penang dan selangor?maukah spt mereka?

    ReplyDelete
  27. dalam siasatan SPRM, mustahil SPRM tak ada merujuk hal ini kepada BNM, jadi rasanya tak perlu BNM nak msuk campur.

    ReplyDelete
  28. bangang ba si Rafizi ni.. patutlah keluar masuk mahkamah.. kes yang sudah disiasat oleh sprm dan icac, kini dia minta bank negara pula siasat?? dia ingat bank negara ni badan pencegahan rasuah ka?? kenapa tidak minta bank negara siasat kemewahan pemimpin2 pakatan rakyat hinggakan boleh menyewa jet peribadi untuk berkempen??

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, apa kata Rafizi minta juga pihak berkuasa siasat kemewahan pemimpin pembangkang.

      Delete
  29. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mendakwa tindakan Selangor membiayai kos guaman bekas Ketua Eksekutif Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor, Rafizi Ramli, yang berhadapan dengan tuduhan mendedahkan profil pelanggan milik sebuah bank pada Mac lalu, bercanggah dengan kepentingan awam dan satu bentuk salah guna kuasa oleh Kerajaan Negeri itu.

    ReplyDelete
  30. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Pengerusi Biro Ekonomi dan Pembangunan Usahawan (BePU), Datuk Sohaimi Shahadan berkata, Rafizi tidak boleh dianggap sebagai 'whistleblower' kerana beliau merupakan seorang individu yang melanggar undang-undang perbankan sekali gus mencabul asas industri perbankan.

    ReplyDelete
  31. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    banyak dana yang dibelanjakan oleh Selangor, namun semuanya tidak memberi manfaat kepada rakyat dan lebih kepada kepentingan parti politik.

    Sudah berapa banyak dana yang telah dibelanjakan oleh kerajaan PKR yang langsung tidak memberi sebarang manfaat kepada rakyat Selangor?

    Sebelum ini kerajaan negeri telah menggunakan wang rakyat untuk menanggung kos guaman bagi pemprotes-pemprotes perhimpunan Bersih yang tidak ada kena-mengena langsung dengan kepentingan dan kebajikan rakyat Selangor, membiayai kos guaman adun seri muda, membeli bas mewah dua tingkat dan banyak lagi..

    ReplyDelete
  32. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    dunia politik negara gempar apabila bekas Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli telah ditahan polis dan didakwa di mahkamah atas tuduhan mendedahkan dokumen kewangan NFC di khalayak ramai.

    Bekas pelajar Leeds Universiti itu dituduh melalui BAIFA yang melarang sama sekali akaun kewangan bank mana-mana syarikat untuk didedahkan sewenang-wenangnya.

    Lebih menarik ialah kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang menyatakan bahawa Kerajaan Negeri Selangor akan memperuntukkan satu dana khas bagi membantu Rafizi membiayai kos guaman pendakwaan tersebut!

    ReplyDelete
  33. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    penangkapan Rafizi memang sudah dapat dijangka lebih awal memandangkan dia terbukti mendedahkan dokumen terlarang NFC kepada media tidak lama dulu. Media yang membuat liputan mengenai berita itu punya bukti kukuh menunjukkan perlakuan Rafizi itu.

    Agak menghairankan apabili seorang yang terpelajar tidak tahu mengenai BAIFA yang melarang tindakan tersebut dan selamba mengaku tidak bersalah di kandang tertuduh?

    Namun apakan daya, mungkin atas dasar mahu naik cepat dengan mengejar publisiti murahan di dalam dunia politik, Rafizi mengenepikan undang-undang itu demi melonjakkan namanya.

    ReplyDelete
  34. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Apa yang menghairankan saya di sini ialah mengenai Khalid Ibrahim yang tiba-tiba menyatakan di dalam laman sosial twitternya bahawa kos guaman Rafizi bagi kes itu akan dibantu oleh Kerajaan Pakatan Haram Negeri Selangor.

    Apa yang “istimewa”nya ialah kenyataan Khalid itu mendedahkan bahawa dana bantuan kos guaman tersebut adalah bersumberkan dari Kerajaan Negeri Selangor!

    Bila melibatkan sejumlah peruntukan kewangan dari Kerajaan Negeri Selangor, maka tentulah ia bakal melibatkan wang rakyat Selangor.

    ReplyDelete
  35. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Persoalannya, apakah rakyat Selangor berikan wang mereka kepada Kerajaan Negeri untuk tujuan membantu pemimpin politik Pakatan Haram yang didakwa di mahkamah? Apakah rakyat Selangor menghalalkan wang mereka digunakan untuk tujuan itu?

    Saya tertanya-tanya, sejak bila Kerajaan Negeri Selangor menyediakan dana khas untuk membantu kos guaman bagi kes individu-individu di mahkamah?

    ReplyDelete
  36. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Jelaslah bahawa di sini kita dapat melihat bagaimana Pakatan Haram tidak telus di dalam menjaga amanah wang rakyat Selangor. Wang rakyat digunakan begitu saja untuk menyelamatkan pemimpin PKR di mahkamah.

    Saya percaya, mungkin bukan Rafizi saja yang mendapat bantuan kos guaman dari Kerajaan Negeri Selangor. Sebelum ini, berkemungkinan besar ramai lagi pemimpin Pakatan Haram yang menggunakan dana rakyat untuk kepentingan peribadi mereka.

    ReplyDelete
  37. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Justeru itu, penyelewengan wang rakyat Selangor itu perlu disiasat sedalam-dalamnya oleh pihak berwajib dan memandangkan SELCAT seolah-olah tidak berfungsi di dalam menjaga ketelusan perbelanjaan wang rakyat oleh Kerajaan Pakatan Haram Selangor, maka ia wajar dibubarkan.

    Lagipun, sudah banyak kali SELCAT “tutup mata” bila didedahkan mengenai penyelewengan yang berlaku di dalam Kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim dan elaun yang diterima anggota panel SELCAT pun bukannya sedikit, bukan?

    ReplyDelete
  38. TOLONG SIASAT PENYALAHGUNAAN DANA AWAM OLEH KERAJAAN NEGERI SELANGOR

    Justeru itu, rakyat Selangor wajar “membuka mata” mereka melihat kepincangan dan penyelewengan wang mereka yang diuruskan pihak yang tidak bertanggungjawab ini. Saya percaya, majoriti rakyat Selangor “tidak buta”, bukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. people in Selangor should reject PKR

      Delete
    2. Enough being blinded by PKR. Change to BN!

      Delete
    3. banyak isu yang melibatkan kerajaan negeri Selangor sekarang ini.

      Delete
  39. Kerajaan negeri telah menerima sebanyak RM13.7 bilion pelaburan asing dan tempatan pada tahun lalu, iaitu tahun pertama Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK-10).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman berkata, daripada jumlah itu sebanyak RM6.247 bilion merupakan pelaburan asing yang melibatkan sektor perlombongan, pertanian, perkilangan dan perkhidmatan.

      Delete
    2. "Jumlah pelaburan pada suku pertama tahun ini adalah sebanyak RM10.2 bilion merangkumi RM5.3 bilion daripada sektor perkhidmatan, sektor perkilangan (RM4.8 bilion) dan RM170 juta daripada sektor perlombongan dan pertanian,"

      Delete
    3. The opposition states manage to get these all? I don't think so. Their financial state management is bad.

      Delete
  40. Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohd Rafizi Ramli didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam pada Rabu kerana mendedahkan butiran perbankan berkaitan dengan skandal National Fidlot Corporation (NFCorp).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Rafizi didakwa di Mahkamah Shah Alam di bawah Akta Institusi Perbankan dan Kewangan 1989 (Bafia).

      Delete
    2. Rafizi didakwa mendedahkan maklumat sulit dan rahsia perbankan NFCorp milik pengerusinya, Datuk Seri Dr Mohamad Salleh Ismail.

      Delete
    3. Muka pun memang muka pecah amanah.

      Delete
    4. Rafizi sebagai akauntan bertauliah seharusnya peka dengan T&C maklumat perbankan dan bukan suka hati nak dedahkannya.

      Delete
    5. Apa motif Rafizi meletak jawatan sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kerajaan Selangor?

      Delete
    6. Rafizi is desperate for attention. Lame.

      Delete
  41. Chief Minister Datuk Musa Aman has unveiled a RM4.09bil budget aimed at continuing Sabah's development programmes and boosting the economic wellbeing of the people.

    The amount represented a RM40mil increase over last year's budget of some RM4.05bil.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musa said the expenditure was aimed at eradicating poverty and improving the quality of life of the people.

      He said the other thrusts of the budget were to strengthen Sabah's financial position, improving basic infrastructure and public amenities while developing high quality youth and human capital.

      Delete
    2. In this regard, Musa said more than 85% of the development expenditure or RM2.07bil would go towards the economic sector.

      Of this, nearly half or RM988.23mil had been earmarked for public utilities, including water supply, rural electrification and sewerage projects.

      Delete
    3. Musa said nearly RM764mil would be spent on infrastructure including the construction of roads and bridges as well as ports and harbours and the upgrading of Borneo's only rail service, Sabah Railways.

      Delete
    4. Musa also announced a special RM1mil allocation and the RM500,000 sentuhan kasih (touch of compassion) funding for each state constituency be continued next year.

      Delete
    5. The state expenditure for next would be funded in part from the sales tax of crude palm oil that was expected to generate some RM1.05bil.

      Delete
    6. Another RM1bil each would come from petroleum royalties and interests and proceeds from investments.

      Delete
    7. The budget will be more effective if being managed well. Kudos to Musa!

      Delete
  42. I think Rafizi better stop make statement on this case. He just looking for publicity only.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi is digging his own political grave.

      Delete
    2. Saja lah tu mahu popular. Sayangnya strateginya tu hanya akan menyebabkannya dibenci ramai. hehe

      Delete
  43. Whan Nazri Aziz recently made an announcement in Parliament reflecting on the decision ofthe Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) and Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption (ICAC) in clearing Musa Aman of the alleged corruption charges, cynical smile cracked my face: the opposition must be finding themselves in a very awkward position now

    ReplyDelete
  44. While previously they have had a field day attacking Musa’s alleged abuse of power and corruption, the same announcement has coerced them into changing their ‘attack-with-extreme-prejudice’ strategy.

    A few days after the announcement, the opposition conveniently shifted the attack from Musa to political funding for Umno. Source of the condemnation – this time around – includes calls that such funding is preposterous, labeling such funding as unacceptable and that the RCI must be called in instantly.

    ReplyDelete
  45. While I leave the opposition to their agenda, let’s peel some underlying truth within the fabric of Malaysian politics. It is not illegal for any Malaysian to give money to a political party of his or her choice – or to anybody for that matter. Should the donor wish to remain under the cloak of anonymity, the request should be respected as long as the donation stays within the confines of the law.

    But the opposition’s world thrives on the axis of inequality and double standards. Allow me to illustrate my point. When the donation falls into Umno’s coffer, the source must be revealed immediately. But have you heard the opposition declaring the sources of donation they have received so far? We all know that the opposition, too, receives political donations from all and sundry. How ironic!

    ReplyDelete
  46. For instance, take the spanking new multi-million ringgit DAP headquarters in Penang, which DAP decided to acquire within two years after assuming office in Penang. The DAP Penang headquarters building is reported to have cost about RM3.5 million. According to Penang DAP’s chairman, the money was collected through donations. Apparently millions have been collected to date.

    ReplyDelete
  47. When I asked a senior DAP leader on Twitter who financed the building, he replied in no uncertain terms that the millions collected were from DAP’s well-wishers and loyal supporters. It is interesting to note that when individuals give money to DAP, it is called “sincere donation” but when the same treatment is accorded to Umno, the opposition cries “Foul!” and accuses Umno of cronyism, corruption and abuse of power

    ReplyDelete
  48. Ironically, while Musa is accused by the opposition of looting and pillaging Sabah’s rich timber areas, it was his incessant drive to protect the timber and the forest from being plundered by irresponsible few that made him the darling of environmental groups from around the world. These organisations consistently heap praises on Musa’s forest conservation programs. Forest areas are being replanted at record pace under Musa’s watch, making hundreds of thousands of previously logged areas green again within 30 years time.

    In fact, during his tenure as Chief Minister, Musa gazetted more forest areas with lucrative timber profits and placed them under the protection of the State Assembly to ensure that no Chief Minister – including himself – could unilaterally give permission to log the protected areas without express approval from the State Assembly!

    ReplyDelete
  49. The same fervor is seen in Musa’s handling of the state’s huge reserves of minerals such as coal, silica, gold and limestone which, if mined, is potentially worth billions to the state’s coffer.

    When asked why he does not utilise these resources, which could potentially increase the state’s revenue instead of spending effort and money on his conservation agenda, Musa frankly replied, “Sabah at the moment is already blessed with oil money, so let’s keep the forest and minerals for our children’s and grandchildren’s future.”

    ReplyDelete
  50. PKR pula yang tertekan dalam isu ini...apa pasal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahhahaa... Tercabar kali sebab rakyat akan terus mempercayai Musa memandangkan dia tak terlibat dengan rasuah.

      Delete
  51. siasatan ICAC sudah membersihkan nama musa aman daripada isu tersebut..kes sudah pun selesai...

    ReplyDelete
  52. Saya hairan dengan segelintir pihak yang masih tak puas hati sedangkan terang-terang tidak ada bukti yang mampu menyabitkan Musa bersalah.

    ReplyDelete
  53. Jadi sesiapa yang rasa Musa tu rasuah, bagi bukti dulu supaya apa yang dicakap tu bukan cakap kosong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, tunjuk bukti dan bukannya main tuduh saja.

      Delete
  54. Entah bila PRU13, tapi bila masanya tiba kita harus mengundi yang terbaik.

    ReplyDelete
  55. bagaimana dengan isu Azmin Ali? PKR tidak mahu desak apa-apakah?

    ReplyDelete