Search This Blog

Loading...

Monday, February 7, 2011

Sabah trader crowned Sultan of Sulu

Government-in-exile installs Datu Mohd Akjan as 33rd ruler in a grand ceremony.
KOTA KINABALU: A Sulu government-in-exile has installed local businessman Datu Mohd Akjan bin Datu Ali Muhammad as sultan of the Sulu Archipelago, currently part of the Philippines.

The self-styled Interim Government of the Sultanate of Sulu announced today that the installation ceremony took place last Wednesday in Kampung Likas here.

Akjan claims to be a direct descendent of the last reigning Sultan of Sulu, Paduka Mahasari Maulana al-Marhum Sultan Shariful-Hashim.

The Prime Minister of the interim government, Datu Albi Ahmad Julkarnain, said in a statement issued here that Akjan became Sulu’s 33rd sultan after taking his oath of allegiance in front of 60 witnesses, including “senior officials” of the sultanate.

Among the officials were two “assistant deputy prime ministers”, one for Tawi-Tawi and the other for West Malaysia.

During the installation ceremony, a “Pledge, Recognition, Mandate and Support” was made to Akjan by the Prime Minister, the royal houses of Maimbun and Patikul, the Council of Royal Datus, Rumah Bicara, the United Tausug People’s Leadership Consultative Assembly and the Council of Professionals.

Albi said concerns over security made it necessary for the ceremony to be held away from Jolo, Sulu’s capital city.

Akjan is now officially known as His Majesty Paduka Mahasari Maulana al-Sultan Sharif ul-Hashim II, Dr Sharif Mohammad Akjan Mu’izzuddin Waddaulah ibni al-Marhum Sultan Sharif Ali Muhammad Pulalun. The short form of the name is “Sultan Shariful-Hashim II”.

In his acceptance speech, Akjan said “hundreds of years of oppression, domination, treachery and deception” had deprived the Sultanate of Sulu and its loyal citizens “of the bounty of its natural resources” and “of peace and tranquillity”.

He added: “I accept the challenge to steer the destiny of our beloved kingdom amidst the sovereign states of the world and unleash all power at my command to ensure the survival, the wellbeing and development of the Tausug people.”

Restoring statehood



Albi said the new sultan held the key to a “platinum box” containing the ancient royal documents and paraphernalia of the past sultans that were transferred out of the Sulu palace in 1862 during the reign of Sultan Muhammad Fadzlun Pulalun and had since been “properly and secretly hidden”.

The installation brings a new twist to the history of the Tausug people in Sabah and their claim to self-determination and independence.

“We shall assert all peaceful means through both diplomacy and other processes within the framework of the United Nations and international law to restore our statehood,” Albi’s statement said. “We are now readying our legal documents to be filed with the United Nations, insha Allah.”

Albi reiterated a demand for the complete withdrawal of the Philippines and other foreign military forces and their civilian institutions from the territories claimed by the sultanate.

“We are urging the occupier exploiting our natural resources to completely return our land and leave Sulu Sultanate Darul Islam voluntarily and peacefully, as soon as possible, to avoid any further conflicts and unnecessary humiliation in the eyes of the international community,” he said.

“All inhabitants of the Sulu Archipelago, including Basilan Province, Sulu Province, Tawi-Tawi Province, Zamboanga Peninsula, Palawan, the Spratlys and part of Borneo, including part of Sabah, are Tausug people.”

This is the second time that Albi is asserting that the Sulu Sultanate was never part of the Philippines. He claimed that this could be proven by historical and legal documents now in the possession of the new sultan.

Started as a sub-contractor



He said about 10,000 Tausugs from the different municipalities of the Sulu provinces, Tawi-Tawi, Zamboanga, Palawan and Sabah took part in a four-day rally and parade around Jolo following an “Assertion of Independence” at Plaza Tulay, Jolo, last Nov 17.

Akjan was born in Jambangan, Nipah-Nipah, Sulu, on Nov 23, 1957. He is the only child of Sultan Sharif Ali Mohd Pulalun and his consort, Sharifah Sarimah ibni Datu Sharif Imam Yusof ibni Datu Sharif Salahuddin ibni Sharif Safaruddin.

On Nov 11, 1962, his uncle Hasirin bin Sumabud took him to Camp Sibaud, Sandakan, for security reasons. He became a Malaysian citizen when Sabah joined the Federation of Malaysia.

He started his business career as a sub-contractor in the construction of 400 units of low-cost houses in Sandakan in 1978. He subsequently made forays into barter trading and the construction, transportation and motor oil production and distribution industries.

He heads several companies, including Tanah Teguh Sdn Bhd, Konsortium Khazanah Watan, Malaysian Maestro (M) Sdn Bhd, Interpise Capital Sdn Bhd, Nautica Technologies Sdn Bhd, Bestcom System Sdn Bhd and Plus Million Synergy Sdn Bhd.

He is also active in Pekida, the Islamic welfare and missionary organisation. He heads its International Affairs Unit and is chairman of its Sabah division.

He has three wives and 28 children aged between one and 34 years. A fourth wife is deceased. By Queville To

12 comments:

  1. Umno member, projek IC involvement...detained by ISA for short stint. Crook

    ReplyDelete
  2. How come a crook become a sultan? utterly crap!

    ReplyDelete
  3. sultan sulu hanya ujud dalam sejarah sulu, tetapi apa bila di kaitkan dgn sabah ia hanya satu cerita dongeng legenda raja-raja, bercerita tentang sabah yang ada dahulunya DATU PADUKA MATSALLEH, selepasnya dan sampai bila-bila hanya yang ada dalam sejarah perjuangan negeri sabah ialah TUN DATU HJ MUSTAPHA sahaja, tiadapun nama raja kiram dan raja-raja yang lain-lain.siapa ka yang berhak bercerita tentang hak dantuntuttan ke atas negeri sabah? Di mana ka pewaris-pewaris raja-raja pada ketika DATU PADUKA dan TUN MUSTAPHA berjuang memerdekakan sabah? Di mana sanak saudara terdekat BAPA TUN kenapa berdiam diri? kamula yang ber hak ke atas negeri SABAH yang cuba di polopori oleh orang luar yang langsung tiada sejarah perjuangan kemerdekaan negeri SABAH TERCINTA ini?????????

    ReplyDelete
  4. Hak keturunan Kesultanan Sulu ke atas Sabah memang ada kebenarannya, tetapi si Akjan ni bukan keturunan Datu, maupun Sharif...tiada darah Bangsawan langsung. Bertaubat la AKJAN, membohong dan menipu itu satu Dosa.......

    ReplyDelete
  5. hai saudara bukan main sedapnya mulut bercakap ikut suka hati. tahu benarkah tentang keturunan si akjan itu? Bodoh sangatlah wakil-wakil dari kesultanan dan rumah-rumah bicara dari Sulu melantik orang yang tidak mempunyai darah keturunan seperti akjan. saya rasa kalaulah benar apa yang saudara katakan tentang akjan bererti salah pilihlah wakil-wakil dari sulu itu. sebenarnya menurut kenyataan akjan dia telah menolak sebanyak tiga kali sebab akjan tahu yang mungkin berhak menjadi Sultan adalah saudara. belum lagi terlembat saudara untuk saudara bertindak mengeluarkan kebenaran saudara sebagai pewaris kesultanan Sulu, silalah tunjukkan muka saudara macam akjan buat kalaulah dakwaan saudara ada kebenaran! kalau saudara tidak berani buat tampil kehadapan bererti saudara hanya cakap-cakap kosong yang berunsurkan 'FITNAH' maka yang HARUS BERTAUBAT ADALAH SAUDARA BUKANNYA AKJAN.Tak baiklah memfitnah saudara ' Hukum memfitnah lebih besar daripada membunuh'. Tobatlah !!! kes saudara ini macam ada bunyi 'KES MERAH MATA', HAHAHA.

    ReplyDelete
  6. huy akjan bim paspasan mundu tawi2 kaw bukan datu akjan bin datu ali mohammad datin jaliha yang 2long buat ic kamutu kaw tu tukang kabun hamid biguh di sandakan apa yang kaw iklan buat housing d sandakan tidah betul kaw 2 tipu orang suluk jual ic orang suluk kepada pakistan d kl jual pekida palsu jual rela palsu samua suda di takappun oleh police untuk mendapat bukti di makamah

    ReplyDelete
  7. jgn lah marah2 kita semua ni pasti mati ingat tuhan n buat baik mau islam bukan islam n apa agama tuhan suruh kita jaga mulut ingat mati

    ReplyDelete
  8. Aik, senyap sudah ni issue..itu saja..Akjan kena tendang dari parti UMNO..habislah cerita..IC dia btul kah tidak..dia ni lahir di Malaysia kah di Philipine kah..orang bukan kisah...pandai diorang kasi tutup ni cerita...nda apalah..orang Sabah ni baik-baik belaka...Mau kasi tau semua orang yang dapat IC dari pintu belakang atau Bumiputra baru..masuk lah kamu di sabah..ambil apa yang kamu mau..macam cerita P.Ramlee..kami original orang sabah nda boleh marah nanti kena jual...hihihi..

    ReplyDelete
  9. Hoi dengar kamu sini... orang pilipin datang sini di tangkap.. tapi orang sini mengakun sultan sulu tu apa mimpinya? janganlah sibuk2 pasal hal kuasa di dunia.. lebih baik beramal sembahayang dan jauhkan diri dari bermusuh sesama orang islam.. kau tu akjan hoi janganlah paksa diri jadi sultan kalau x ada keturuunan...nauzubilla...
    Sesiapa di antara kamu x tahu hak sultan sulu di sabah..lebih baik baca sejarah.. baru kamu tahu.. kalau jugak bukan orang suluk yang tolong sabah... suma kita sudah kena pancong jepun.. janganlah mengejek orang pandatang sebab.. doarng pun saudara kita islam gak... wassalam

    ReplyDelete
  10. orang umno suruh sulu sultan pigilah mampus dari sabah.

    Masa jipun di Sabah, orang sulu yang tolong jipun bohong orang sabah. orang sulu keturunan lanun!

    ReplyDelete
  11. Assalammualaikum wbt... saudara dan sahabat seagama sekalian. Rasulullah saw mengajar Islam kepada para sahabat tabi'in dan tabiut tabi'in bukan dengan memaki hamun, bukan dengan menyebar fitnah, bukan juga mengaibkan saudara seagamanya. Tapi percayalah Rasulullah saw membawa agama yang murni dengan satu tujuan iaitu tauhid "Laa ilah haillallah" (tiada yang berhak diibadahi dengan benar kecuali Allah). makanya, jangan sampai kemurniaan agama ini kita cemari sendiri atas kejahilan kita. bagaimana kita hendak berdepan dengan Allah swt di akhirat kelak kalau di dunia kita banyak melakukan dosa sedangkan amal kita sangat sedikit? justeru kembalikanlah diri kita kepada Al-Quran dan As-Sunnah agar setiap apa yang kita pertuturkan dan perjelaskan kepada umat ini berdasarkan ilmu yang datangnya dari Allah dan Rasulnya. takutlah akan azab Allah swt dan peliharalah hatimu, lidah dan perut dari perkara2 yang subhat lagi haram. Ayu saudara kita menuntut ilmu agama, banyak lagi ilmu yang belum kita pelajari.. salam.

    ReplyDelete
  12. Ini kesultanan poyo's keturunan yang kurang pandai sehingga negara boleh tergadai..lepas tu mengada-ngada nak naikkan diri jadi sultan...Hakk tuii !!! siap bagi pingat kt orang ramai..negara takde,kerajaan takde yang ada angan2 dan gila kuasa dan kepada mereka yang dah terima pingat kebesaran tu buang je lah lu punya pangkat Dato'seri,Tan Sri, Dato'nenek tah apa-apa pangkat tu sumer dlm longkang buat busuk je...kepada Sultan yang takde negeri dan negara tu elok bukak kelab atau persatuan bintang malap, sebab takde rakyat sabah pun nak mengaku atau iktiraf keturunan sultan ni, pergi la bertaubat lebih mulia cari keredhaan ALLAH s.w.t daripada gila pangkat dunia ni..

    ReplyDelete