Search This Blog

Wednesday, November 28, 2012

Nama Musa belum dibersihkan lagi

Surat itu hanya memaklumkan bahawa berdasarkan maklumat yang diperolehi, ICAC mengambil keputusan untuk tidak meneruskan siasatan.

PETALING JAYA: PKR hari ini menegaskan surat Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah Hong Kong (ICAC) mengenai kes RM40 juta melibatkan

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman tidak membersihkan namanya dari skandal itu.

“Sebaliknya menguatkan pandangan bahawa ICAC terpaksa menghentikan siasatan kerana tidak mendapat kerjasama pihak berkuasa Malaysia,” kata Pengarah Strategi parti itu, Rafizi Ramli dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau merujuk kepada laporan berita portal semalam di bawah tajuk “Surat ICAC menunjukkan Musa Aman dibersihkan namanya dari rasuah Disember lalu”.

Laporan itu memetik kenyataan Ahli Parlimen Kota Belud Dato’ Abdul Rahman Dahlan bagi pihak Musa bahawa kes telah ditutup oleh ICAC Hong Kong berdasarkan satu surat yang dihantar secara peribadi kepada Musa.

Rafizi menegaskan surat ICAC itu sekali-kali tidak menyatakan bahawa Musa dibersihkan dari tuduhan rasuah, atau membayangkan bahawa ICAC yakin Musa bersih dari rasuah seperti yang cuba diwar-warkan oleh Umno-Barisan Nasional.

“Surat itu hanya memaklumkan bahawa berdasarkan maklumat-maklumat yang ICAC perolehi setakat itu, ICAC mengambil keputusan untuk tidak meneruskan siasatan terhadap Musa,” katanya.

Ujar beliau, “jika Musa tidak bersetuju dengan fakta-fakta ini, maka wajarlah beliau mendedahkan kandungan keseluruhan surat tersebut, bukannya menggunakan Rahman Dahlan untuk menyampaikan secara lisan sahaja kepada wartawan.”

Menurut Rafizi, keputusan ICAC untuk tidak meneruskan siasatan berdasarkan maklumat-maklumat yang mereka perolehi setakat itu menimbulkan lebih banyak persoalan.

“Ia juga menguatkan pandangan beberapa pihak bahawa ICAC tidak mendapat kerjasama sepenuhnya dari pihak berkuasa Malaysia untuk meneruskan siasatan kerana mereka tidak mempunyai kuasa menyiasat dan mengumpulkan bukti.

Oleh yang demikian, mereka bergantung sepenuhnya kepada Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mendapatkan bukti,” terang beliau.

Katanya lagi, kenyataan Ketua Pendakwaraya Hong Kong, Kevin Zevros baru-baru ini bahawa pihak berkuasa Hong Kong mengambil keputusan untuk menghentikan siasatan berdasarkan maklumat pihak berkuasa Malaysia mengesahkan bahawa tangan ICAC terikat dari meneruskan siasatan.

Menurut Rafizi, pihaknya sedang giat mengumpulkan bukti termasuk penyata-penyata kewangan dan urusniaga di Hong Kong untuk dilaporkan kepada ICAC agar siasatan baru dibuka, seperti persetujuan dengan ICAC baru-baru ini.

“Rombongan kami akan menemui ICAC pada 11 Disember 2012 dalam kunjungan yang kedua,” katanya.

370 comments:

  1. Sebelum ini, kecoh di pentas-pentas ceramah mengenai dakwaan Rafizi yang menuduh Datuk Seri Najib Tun Razak kononnya telah menyalahgunakan kuasanya dengan bertindak campur tangan di dalam kontrak lanjutan Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Ampang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam tuduhannya yang dicanang di serata ceruk negara, Najib bertanggungjawab dalam satu penyalahgunaan kuasa dengan memberikan projek berkenaan kepada Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana).

      Delete
    2. Tapi, setelah mendengar penafian tegas dari Perdana Menteri dan syarikat yang dikaitkannya itu, Rafizi terus membuat kenyataan bahawa kenyataannya itu lebih kepada sifat “bertanya” mengenai sesuatu yang berkait dengan kepentingan awam!

      Kebetulan? Kebetulan melemparkan fitnah kepada Perdana Menteri?

      Delete
    3. Rafizi perlu “tawaf” ke seluruh negara mengadakan “roadshow” untuk membersihkan nama Datuk Seri Najib yang ditohmah sesuka hatinya di pentas-pentas ceramahnya itu. Kemudian, Rafizi perlu bertaubat agar tidak melakukan dosa fitnah lagi.

      Delete
    4. Sewajarnya, sebagai seorang anak muda yang berpelajaran tinggi, Rafizi perlu berfikir secara waras tentang mentornya, Anwar Ibrahim, yang banyak mengajarnya menabur fitnah, tohmahan, persepsi kebencian dan amalan berbohong setiap hari.

      Delete
    5. Rafizi perlu belajar dengan mereka-mereka yang rapat dengan Anwar Ibrahim suatu ketika dahulu dan kini menjauhkan diri dari “Pak Syiekh temberang” itu. Pergilah jumpa Zulkifli Noordin, Ezam, Zahrain dan pengasas Keadilan yang dulu bermati-matian kerana Anwar.

      Delete
    6. Bekas Pengarah Strategi PKR ini juga perlu belajar sejarah dan latar belakang Anwar yang “gelap gelita” serta sama sekali tidak normal berbanding tabi’i fitrah kejadian manusia.

      Delete
    7. Bukan apa, usia Rafizi masih muda dan sayang sekali untuk disia-siakan dengan pembohongan mimpi “16 September” dan digula-gulakan dengan jawatan dunia. Berjuang memang bagus, namun ingatlah sama tentang perjuangan akhirat…

      Delete
    8. Ingat Rafizi! Jangan fitnah orang lagi dan periksa dulu fakta sebenar sebelum mengeluarkan kenyataan atau anda akan dituduh “syababul mufsidun” yang merosakkan pemikiran generasi akan datang.

      Delete
    9. Begitu jugalah dengan kes Musa Aman. Rafizi usahlah buang masa dengann menfitnah KM Sabah lagi.

      Delete
    10. Buang masa saja semua orang yang terbabit.

      Delete
    11. nampaknya rafizi ni memang suka main tuduh-tuduh tanpa bukti.

      Delete
    12. He was out of idea already.

      Delete
    13. He is crazy though.

      Delete
    14. Memang begini la sikap pembangkang, suka sangat publisiti murahan.

      Delete
    15. rafizi gila publisiti sudah...

      Delete
    16. rafizi ni seorang yang tiada pendirian...seorang yang gila kuasa dan tamak...tidak sesuai untuk rakyat memilih beliau sebagai wakil rakyat sekiranya dicalonkan kerana sudah pasti rakyat akan diabaikan dan dibiarkan...

      Delete
    17. Tuduhan harus ada bukti.

      Delete
    18. Rafizi is a very cunning person. He would do anything to achieve his goal. We must evaluate this matter wisely . Let us not easily get our mind brainwashed by this cunning man.

      Delete
    19. Lihatlah bertapa "nafsu politik" tidak akan pernah berubah menjadi "selera rakyat"...Namun rakyat dan perkataan rakyat tetap juga disalaguna..

      Delete
    20. Rafizi akan membuktikan bahawa tuduhan beliau juga sah.

      Delete
    21. Ini membuktikan yang mana Penduduk Sabah ini memang tahu memikirkan yang terbaik untuk masa hadapan mereka. Maka teruskan usaha yang untuk memastikan penduduk Sabah akan terus mempercayai BN.

      Delete
    22. Kerajaan BN negeri Sabah yang ditadbir oleh seorang yang berkebolehan menyebabkan PR tergugat untuk menawan Sabah.

      Delete
    23. Kenapa pelbagai isu cuba dikaitkan dengan Datuk Musa. Kerana pengaruh Datuk Musa di Sabah sangat kuat kepada penduduk Sabah.

      Delete
  2. Kes ditutup kerana tiada bukti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah macam rafizi tu, bercakap tiada bukti juga.

      Delete
    2. It's been clearly stated that the case is closed already.

      Delete
    3. tiada bukti, apa yang mahu disiasat lagi...tutup kes lah...bodohnya rafizi...

      Delete
    4. Sudah terang2 kan perkara tu sudah selesai.

      Delete
    5. Please explain the money you owe to the BN government.

      Delete
    6. Bukti baru harus dikesan jika Rafizi meminta ICAC untuk membuka balik file.

      Delete
    7. No strong evidence were found to link this case to corruption. Rafizi and the rest of the opposition members must accept the fact that musa is clean and the money is from an anonymous donor.

      Delete
    8. Ada bukti, mungkin tidak mencukupi kuat untuk dakwaan rasuah sahaja.

      Delete
  3. Sekarang terbentang di depan mata, tersurat di susuk minda; dua pilihan untuk rakyat demi menentukan yang mana hak, yang mana batil; siapa layak, siapa kecundang untuk memegang tampuk pentadbiran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semuanya terletak dalam tangan rakyat.

      Delete
    2. Antara dua pilihan masa depan, yang akan ditentukan pada piliharaya akan datang. Dan apabila kita cakap tentang pilihan, jangan tepuk dada tanya selera, itu cara lama. Kita orang bijaksana harus tepuk minda tanya hati, sebelum jari memangkah kertas undi.

      Delete
    3. Pilihan masa depan pertama tawaran pihak lawan, manisnya bukan kepalang. Janji populis puak Pakatan tak kenal sempadan. Masa depan yang berasaskan semuanya percuma – atau hampir percuma sungguh merdu di telinga, tapi hakikat nyata berbeza.

      Delete
    4. Bermula dari penurunan harga minyak sekiranya esok mereka berkuasa, penghapusan PTPTN dengan segera, pelupusan tol jalanraya tidak semena, penurunan harga kereta, hatta pendidikan pun akan diberi semua percuma.

      Delete
    5. Segalanya tampak indah bila kita hidup dalam utopia ciptaan Anwar Ibrahim. Tapi perlu diingat, tiada yang percuma dalam dunia, janji beliau bisa membankrapkan negara. Kos bagi janji mereka mencecah lebih 200 bilion ringgit dalam tahun pertama sahaja.

      Delete
    6. Untuk pembangkang, samaada negara bankrap atau tidak, samaada kewangan diurusbaik atau sebaliknya, langsung tak ambil pusing, yang penting mereka hanya mahumerampas tampuk kuasa.

      Delete
    7. Ujian pertama bagi sebarang janji adalah penghalusannya dan dalam hal ini, untuk hebahan semua, jumlah peruntukan bagi belanjawan Kerajaan Persekutuan 2012 adalah sebanyak 232.8 bilion ringgit.

      Delete
    8. Daripada jumlah tadi, janji-janji pilihanraya pembangkang sahaja, hampir mencecah 90 peratus daripada belanjawan tahunan kerajaan. Jadi jika kesemua janji mereka dipenuhi dalam tahun pertama memerintah, akibatnya, kerajaan tidak akan punya cukup wang untuk membayar gaji guru, doktor, jururawat, polis dan tentera, apatah lagi membina jalan, sekolah, hospital atau menyediakan bantuan kebajikan.

      Delete
    9. Jika ini berlaku kesemua perkhidmatan penting akan terhenti dan negara akan gagal berfungsi. Jika pembangkang memutuskan untuk meminjam lebih banyak wang untuk membiayai janji-janji mereka, defisit kerajaan akan membengkak, hutang pula kian mencanak.

      Delete
    10. Inilah gambaran sebenar masa depan yang dilakar oleh pembangkang – gelap dan kabur dengan bayangan janji tak bertulang.

      Delete
    11. Apa yang pasti, sekiranya mereka teruskan juga taburan janji mereka – negara akan bankrap dan lemas dalam hutang.

      Delete
    12. Atau mungkin inilah niat mereka yang sebenar,untuk menunaikan hajat Ketua Umum yang terbantut – mengemudi negara ke lembah kehancuran sebelum diselamatkan oleh gerombolan rakan-rakannya di IMF

      Delete
    13. rafizi banyak cakap, tapi semuanya kosong...

      Delete
    14. rafizi jurucakap anwar...kenapa bukan anwar sendiri yang membangkitkan isu ini? kan anwar MP...

      Delete
    15. Yes I have seen the content.Please stop to make baseless accusation.

      Delete
    16. Mesti dah dikatakan bahawa surat ini telah menjelaskan hal sebenar.

      Delete
    17. Desperation leads to disappointment.

      Delete
    18. Rasa-rasa rakyat sudah ada jawapan sendiri siapakah kerajaan yang mereka perlukan.

      Delete
    19. They have their own political interest to achieve.

      Delete
    20. Tuduhan tanpa bukti amat mengecewakan. Semoga Rafizi berjaya membukti dirinya bukan membuat fitnaan dan rekaan.

      Delete
  4. Jika kes tidak dibuka semula, Musa Aman tidak bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi tidak kisah sama ada kes dibuka semula atau tidak...yang penting bagi rafizi ialah imej dan reputasi ICAC sudah tercalar...dan ini sudah cukup untuk menimbulkan keraguan ke atas hasil siasatan ICAC sebelum ini bagi mengelirukan rakyat...rakyat harus bijak menilai dan tidak terperangkap dalam mainan politik pembangkang yang sudah ketandusan ini..

      Delete
    2. They want to see Musa is being accused again. What a waste.

      Delete
    3. Memang teruk sikap pembangkang ni.

      Delete
    4. They are nothing but losers.

      Delete
    5. ICAC akan betindak jika adanya bukti baru sahaja.

      Delete
  5. KM sudi memberi kerjasama lagi jika ICAC mahu siasat beliau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum ini pun, KM memberikan kerjasama penuh kepada ICAC...

      Delete
    2. MUsa will give very high support and cooperation for ICAC.

      Delete
    3. Musa sudah memberi kerjasama yang sepenuhnya, jika masih tiada bukti baru, terimalah keputusan ini.

      Delete
  6. nah..sekarang rafizi sudah jadi jurucakap untuk ICAC ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. rafizi ni perasaan sangat lah...dia ingat dia ni lebih bijak daripada ICAC...

      Delete
    2. rafizi memanipulasikan kenyataan dari pihak HK...apa yang berlaku ialah ICAC menutup kes ini berikutan tiada bukti yang menunjukkan kes ini adalah kes rasuah yang melibatkan KM sabah...

      Delete
    3. Sudah disahkan tiada elemen rasuah, terimalah keputusan akhir ini.

      Delete
  7. lepas ini bolehlah rafizi siasat isu bas mewah dan jet peribadi Anwar pula..hehehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu pun kalau rafizi ada kredibiliti dan ketelusan...tapi seperti yang kita nampak, rafizi ni hipokrit, double standard, berlagak, sombong dan pentingkan diri dan anwar ibrahim...

      Delete
    2. Jika Anwar benar terlibat, mustahil kerajaan BN akan melepaskan peluang untuk menjatuhkan Anwar juga.

      Delete
  8. Lantak kau orang lah. JANJI BN KO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam mimpi sajalah....BN akan kekal menjadi kerajaan...dan ini kenalah diterima oleh pembangkang...

      Delete
  9. rafizi boleh terus bermimpi...tidak akan kesampaian hasratnya untuk menjadi MP...

    ReplyDelete
  10. apa yang rafizi cakap adalah tidak penting...yang penting ialah apa yang ICAC cakap...

    ReplyDelete
  11. isu yang sudah selesai diulang2 semula...dikitar semula dan dipusing-pusing...amat jelas pembangkang sudah dalam keadaan yang terdesak dan tertekan..

    ReplyDelete
  12. This human is nothing but a loser.

    ReplyDelete
  13. Walau mcm mana pun, kita pasti siapa yang betul.

    ReplyDelete
  14. Whatever it is, we all know the government has been helping us to go through the ups and downs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada yang syukur dan juga ada komen negatif terhadap kerajaan BN juga.

      Delete
  15. Memang sudah bersih namanya pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nama Musa sudah bersih dari senarai rasuah, nyata tiada bukti untuk menjatuhkan hukuman.

      Delete
  16. Musa accused the opposition of “rehashing the same old story” and called them political bankrupts for trying to press Hong Kong to reopen a graft probe for which he said he had already been cleared.

    ReplyDelete
  17. Musa Aman gembira dengan kejayaan Kementerian Kewangan Negeri yang menerima pelbagai pengiktirafan dari dalam dan luar negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah mempunyai pengurusan kewangan wang yang terbaik.

      Delete
  18. Ini termasuk penganugerahan “Sijil Tanpa Teguran” dari Ketua Audit Negara selama 12 tahun berturut-turut, penarafan “AAA” dari RAM Rating Services Berhad dan pensijilan MS-ISO 9001:2008 oleh Moody International untuk empat tahun berturut-turut.

    ReplyDelete
  19. “Dengan peranan serta komitmen yang telah dipamerkan, kita telah menerima pelbagai pengiktirafan dari dalam dan luar negara,”

    ReplyDelete
  20. Musa yang juga Menteri Kewangan Negeri mengingatkan semua warga kementerian itu agar tidak mudah berpuas hati dan berasa selesa dengan kejayaan yang dikecapi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini adalah benar. Tidak harus teramat puas dengan pencapaian, banyak lagi perlu diusahakan lagi.

      Delete
  21. From the very start, I had the greatest confidence in the integrity of the ICAC and that I would be exonerated. Now the ICAC has cleared me. That brought an end to the pain and suffering my family has to endure for the past years,”

    ReplyDelete
  22. Re-gazettement of previously logged forest (secondary forest) into Class I Protection Forest Reserve by the state forestry department recently, has swung in favour of the orang utans living within totally protected areas (TPA) in Sabah.

    ReplyDelete
  23. Pentadbiran Musa amat baik dalam membangunkan negeri Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perkembangan laur bandar harus diutamakan, banyak golongan yang masih tiada bekalan asas yang wajar.

      Delete
  24. Rafizi tidak membaca laporan portal Malaysian Insider?

    SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

    Lihat betapa terburu-burunya Rafizi membuat kenyataan melalui artikel "Nama Musa Belum Dibersihkan Lagi" seolah-olah beliau tidak membaca langsung laporan portal Malaysian Insider (disini). Samada Rafizi tidak membaca langsung atau mungkin beliau tidak tahu membaca memandangkan banyak kenyataan beliau yang sudah disangkal namun masih terus diputar-putar bagi menegakkan pembohongan beliau.

    RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

    ReplyDelete
    Replies
    1. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Dalam kenyataan tersebut, Rafizi juga mempertikaikan tindakan Datuk Rahman Dahlan yang bercakap bagi pihak Datuk Musa Aman. Namun Rafizi lupa yang beliau juga pernah bercakap dan menjawab kepada wartawan bagi pihak Anwar berhubung dengan tuduhan akaun RM3 bilion yang dikawal oleh Anwar. Malah dalam kes itu Rafizi bukan setakat menjawab, malah bertindak sebagai Penyiasat Persendirian, dan tanpa segan silu mengumumkan kononnya hasil siasatan beliau mendapati tidak ada elemen rasuah membabitkan Anwar, sebaliknya beliau menuduh Abdul Murad yang memiliki akaun tersebut.

      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    2. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Rafizi - "surat Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah Hong Kong (ICAC) mengenai kes RM40 juta melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman tidak membersihkan namanya dari skandal itu. Sebaliknya menguatkan pandangan bahawa ICAC terpaksa menghentikan siasatan kerana tidak mendapat kerjasama pihak berkuasa Malaysia."

      Laporan MI - "Penguatkuasa anti-rasuah Hong Kong menulis secara peribadi kepada Datuk Musa Aman pada Disember lepas untuk memaklumkan Ketua Menteri Sabah itu bahawa beliau tidak lagi disiasat untuk tuduhan rasuah RM40 juta"


      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    3. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Rafizi - “Surat itu hanya memaklumkan bahawa berdasarkan maklumat-maklumat yang ICAC perolehi setakat itu, ICAC mengambil keputusan untuk tidak meneruskan siasatan terhadap Musa,”

      Laporan MI - "agensi itu berkata bahawa selepas melengkapkan siasatan dan memfailkan laporan kepada Jawatankuasa Semakan Operasi (ORC), kedua-dua jawatankuasa dan Pesuruhjaya ICAC bersetuju untuk tidak meneruskan lagi penyiasatan “di atas asas fakta sudah diketahui”."


      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    4. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Rafizi - “jika Musa tidak bersetuju dengan fakta-fakta ini, maka wajarlah beliau mendedahkan kandungan keseluruhan surat tersebut, bukannya menggunakan Rahman Dahlan untuk menyampaikan secara lisan sahaja kepada wartawan.”

      Laporan MI - "Abdul Rahman menegaskan bahawa surat itu adalah peribadi dan sulit kerana ianya hanya ditujukan kepada Musa, menunjukkan bahawa agensi telah bertindak secara bebas tanpa sebarang gangguan dari pihak luar. ICAC profesional. Tiada seorang pun diberikan salinan surat tersebut. Mereka menghormati hak tertuduh untuk kerahsiaan."


      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    5. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Sudah banyak kali dijelaskan bahawa pegawai-pegawai ICAC sendiri telah datang ke Sabah untuk menjalankan siasatan terhadap pihak-pihak yang dinamakan dalam kes tersebut. ICAC adalah badan profesional yang tidak sekali-kali bergantung dengan maklumat pihak ketiga tanpa sebarang siasatan dijalankan dipihak mereka.

      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    6. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Jesteru, bagaimana Rafizi boleh berkata bahawa ICAC bergantung sepenuhnya kepada Peguam Negara dan SPRM sedangkan pegawai-pegawai mereka sendiri boleh jalankan siasatan di negeri ini tanpa sebarang sekatan? Jelas sekali Rafizi cuba menjejaskan imej ICAC dengan menimbulkan gambaran bahawa agensi itu hanya bergantung kepada laporan pihak ketiga semata-mata untuk melengkapkan siasatan.

      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
    7. SIKAP TERBURU-BURU RAFIZI DALAM MEMBUAT KENYATAAN MEMBUKTIKAN BELIAU KURANG WARAS

      Sebagai badan profesional yang diperakui integriti dan kredibilitinya di peringkat antarabangsa, ICAC tidak akan semudah itu menutup mana-mana kes rasuah jika masih banyak persoalan yang belum terjawab atau dalam kata lain "diragui".

      RAFIZI BUTA MATA, BUTA HATI DAN PEKAK BADAK TERUS MEMBOHONG DEMI ANWAR

      Delete
  25. Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali, sebelum ini pernah menyuarakan bahawa siasatan berhubung akuan berkanun bekas Penolong Gabenor Bank Negara (BNM), Datuk Abdul Murad Khalid mengenai pemilikan 20 akaun oleh Anwar dan Azmin Ali akan dijalankan, jika bukti baru yang berkaitan dikemukakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ummi Hafilda menyatakan beliau ada menyimpan bukti-bukti baru yang kukuh berhubung kes wang 20 akaun yang di songlap oleh Anwar dan abang beliau Azmin Ali dan bersedia menyerahkannya kepada agensi SPRM, sekiranya diminta berbuat demikian.

      Delete
    2. Benarkah. Jika ya, serahkan sahaja. Semua golongan bertanggung jawab untuk mencegah rasuah.

      Delete
  26. Jika Rafizi masih tidak berpuas hati dengan sumbangan rm40 juta umno, kali ini kita bongkarkan skandal Rafizi yang bukan nilainya puluhan juta, malah berbillion-billion dalam projek pembersihan dan pemulihan Sg. Kelang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dalam bahagian pertama, MyMassa dedahkan pakej rangsangan ekonomi Selangor berjumlah RM50 billion merangkumi 5 projek. Jika pakej bernilai RM50billon berapa pula kos projek pembersihan dan pemulihan Sg. Kelang. Untuk kos projek ini, terdapat beberapa sumber yang diumumkan sendiri oleh Menteri Besar Selangor.

      Delete
    2. laporan akhbar pertama:

      China Keen On Klang River Rehabilitation Project - Abdul Khalid

      SHAH ALAM, July 20 (Bernama) -- China is keen to participate in the RM10 billion Klang River rehabilitation project that will provide the impetus to stimulate economic growth in Selangor....

      Delete
    3. laporan akhbar kedua:

      South Korea keen on Klang river rehabilitation project, says Khalid
      SHAH ALAM, Nov 5 — South Korea is keen to participate in the RM20 billion Klang River rehabilitation project that will provide the impetus to stimulate economic growth in Selangor, the country’s most developed state.

      Delete
    4. laporan kahbar ketiga:

      Four firms to carry out RM50b Klang River rehabilitation project

      NST Online, March 15, 2010

      KLANG: The Selangor government has appointed four companies to carry out a RM50 billion Klang River rehabilitation project. Selangor Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim said the entire project would take 15 years to complete.

      Delete
    5. Mula-mula RM10 billion. Kemudian meningkat RM20 billion bila Korea Selatan nak join. Lepas tu naik sampai RM50 billion! Kaedah costing apa yang Tan Sri Khalid gunakan sampai nilai projek boleh naik sekelip mata?

      Delete
    6. agak pelik dalam hal ini kerana kosnya berubah-ubah mengikut masa dan situasi. Jujurkah Kerajaan Selangor untuk melaksanakan projek ini atau ianya satu helah untuk menipu rakyat? Jika Kerajaan Selangor jujur, kenapa Kelang dilanda banjir kerana parit dan sungai tidak diselenggara dengan baik?

      Delete
    7. Projek ini telah diumumkan dari tahun 2009 lagi. Sekarang dah tahun 2012. Projek ini adalah sebahagian daripada Pakej Rangsangan Ekonomi Selangor yang di bawah Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor yang mana Rafizi Ramli bekerja.

      Delete
    8. Apa yang Rafizi buat sehingga tiada perkembangan mengenai projek ini. Adakah dia sibuk mencari salah orang lain dalam kes NFC sehingga lalai menguruskan projek RM50 billion?

      Delete
    9. Oleh kerana kegagalan Rafizi memantau projek ini, Kerajaan Selangor menyalahkan Kerajaan Pusat kerana tak salurkan RM1 billion peruntukan. Tak cukup RM50 billion yang gagal diurus oleh Rafizi, mereka nak minta lagi RM1 billion.

      Delete
    10. PR mahu mereka yang menentukan segala-gala.

      Delete
    11. DSAI juga melawat Sabah. DSAI cuba menyatakan kepada rakyat Sabah dan seluruh Malaysia,Kononnya PKR Sabah tidak menghadapi krisis kepimpinan. Penyataan ini tidak lebih tidak kurang sebagai mengatakan buntut belanga itu putih atau ketam mengajar anak-anaknya berjalan lurus.

      Delete
    12. Banyak lagi scandal yang tidak diketahui. Semakin banyak akan dibongkarkan.

      Delete
  27. Pakatan rakyat mahu 1 lawan 1 sebab PR mahu jadi boss

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ke hulu ke hilir PKR sebagai kumpulan yang lantang dalam PR mahu dan mewar-warkan bahawa SATU LAWAN SATU dalam PRU13...baru PRK Batu Sapi sudah tidak boleh di atur..Nak bernafsu atur PRU13...

      Delete
    2. Anwar Ibrahim yakin dapat menyatukan semua parti utama dalam barisan pembangkang di Sabah dan Sarawak untuk meletakkan seorang calon sahaja menentang calon BN di setiap kawasan pada pilihan raya umum akan datang. Kita tengok sama pembangkang boleh menang atau tidak

      Delete
  28. Setiap pemerhati politik di Negeri ini faham dan arif; malah orang-orang PKR sendiri lebih arif; bahkan pemimpin PKR Sabah sendiri mengakui bahwa PKR Sabah menghadapi Krisis Kepimpinan. Sebab tu boneka Anwar si Rafizi tu dikhaskan untuk mengacau di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ramai yang sudah menolak istilah dan tentang kewujudan PR kerana ianya belum terdaftar secara sah.

      Delete
  29. Jika soalan :Ada apa dengan Pakatan Rakyat?" diajukan kepada anda, jawapan paling sengkat dan mudah yang anda dapat berikan ialah ialah Pakatan Rakyat ada PAS, PKR dan DAP. Paling rengkas jawapan anda ialah "PR ada Anwar Ibrahim". Sebenarnya apa yang sering kita lupa ialah Pakatan Rakyat sendiri itu hanya wujud pada nama sedangkan "rohnya", pada hakikat yang sebenarnya, tidak wujud walaupun ada kesepakatan yang belum pasti sepakat untuk mewujudkannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAS, PKR dan DAP merupakan 3 parti sekomponen tapi mempunyai ideologi berbeza.

      Delete
  30. Seingat saya 'Pakatan Rakyat' itu sendiri belum mendapat kelulusan sebagai sebuah parti.

    ReplyDelete
  31. Nampaknya Rafizi begitu obses dengan kerja buatnya sehinggakan saban hari tidak ada perkara lain yang difikirkannya selain dari berusaha untuk mencari kesalahan UMNO dan Barisan Nasional

    ReplyDelete
  32. Rafizi mahu membuktikan bahawa kerajaan Barisan Nasional dan UMNO hari ini adalah kerajaan yang tidak baik dan merupakan kerajaan yang di penuhi dengan gejala rasuah yang harus rakyat tolak dalam pilihan raya yang akan datang.

    ReplyDelete
  33. Tetapi Rafizi sebenarnya terlupa rakyat juga sedang melihat kepada perkembangan Pakatan Haprak yang kononnya merupakan alternatif terbaik bagi menggantikan kerajaan sedia ada.

    ReplyDelete
  34. Tahukah Rafizi rakyat juga mahu mengetahui dari mana datangnya dana bagi pembelian sebuah bas mewah yang didaftarkan dibawah nama Khalid Ibrahim ? Malah kos operasi bas mewah tersebut turut menjadi persoalan dana dari pihak mana agaknya ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rafizi berdiam diri pla pasal hal ini.

      Delete
  35. Tahukah Rafizi bahawa pembelian lori sampah yang menjadi pertikaian di Selangor kini masih gagal dijawab oleh Pakatan Haprak dan hubungan pembelian tersebut dengan kewujudan bas mewah khalid Ibrahim ?

    ReplyDelete
  36. Lupakah Rafizi bagaimana rakyat mahu tahu berkenaan isu KCB ladang ternakan lembu di Papua New Guinea yang melibatkan kerajaan negeri Kedah di bawah PAS ?

    ReplyDelete
  37. Bagaimana pula agaknya dengan status tanah Taman Manggis yang kini diberitakan sudah dijual oleh kerajaan negeri Pulau Pinang kepada sebuah syarikat lain sedangkan proses pembelian tanah tersebut sedang berjalan diantara Pemuda BN dan kerajaan negeri ?

    ReplyDelete
  38. Nampak sangat tindakan terdesak juak-juak Pakatan Haprak dalam usaha mereka untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada hanyalah melalui jalan belakang.

    ReplyDelete
  39. Nampak sangat tindakan terdesak juak-juak Pakatan Haprak dalam usaha mereka untuk menjatuhkan kerajaan sedia ada hanyalah melalui jalan belakang.

    ReplyDelete
  40. Ada ketelusankah disini ? Double Standard ? atau ianya untuk kepentingan diri dan Pakatan dalam menghadapi pilihan raya semata-mata ?

    ReplyDelete
  41. Selepas empat tahun Pakatan Rakyat (PR) diberi peluang mentadbir Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, wakil rakyat mereka `tidak bersemangat’ untuk bercerita kepada rakyat mengenai pembangunan yang dicipta di negeri masing-masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk masalah timbul di negeri2 tadbiran pembangkang.

      Delete
  42. Ironinya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) dan Ahli Parlimen pembangkang cukup bertenaga untuk menabur fitnah mengenai Umno dan Barisan Nasional (BN) pada setiap ceramah sebagaimana amalan tradisi mereka sejak Malaysia menikmati kemerdekaan.

    ReplyDelete
  43. Difahamkan mereka berbuat demikian kerana isu pembangunan akan mengakibatkan rakyat hilang minat untuk terus menyokong kumpulan itu kerana laporan MIDA menyaksikan prestasi lembap di semua negeri terbabit.

    ReplyDelete
  44. Malah mereka tidak dapat menandingi kehebatan pembangunan yang dilakukan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sejak menerajui negara, Umno dan BN pada 2009. Transformasi yang dibawa amat menyeluruh dan tidak terlepas pandang mana-mana kumpulan minoriti.

    ReplyDelete
  45. Lantaran itu, pembangkang terpaksa menggunakan kempen memfitnah BN kerana beranggapan ia cara paling berkesan untuk memikat pengundi menjelang pilihan raya umum yang mungkin dijadualkan berlangsung pada Disember tahun ini.

    ReplyDelete
  46. Namun ketika menggerakkan kempen memfitnah Umno dan BN, ramai pemimpin PR terlupa atau sengaja mahu menyembunyikan fakta bahawa mereka sedang dihambat krisis perpecahan dan saling bercakaran sesama sendiri.

    ReplyDelete
  47. Sejak menandatangani persefahaman politik pada 2009, PAS dikatakan tidak senang duduk kerana parti itu tidak dibenarkan membicarakan isu penubuhan negara Islam dan hudud pada bila-bila masa samada sebelum mahupun selepas PRU13.

    ReplyDelete
  48. Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terperangkap dengan muslihat DAP yang mahu menyekat perjuangan PAS menerusi perjanjian PR.

    ReplyDelete
  49. Kesannya, PAS melanda dilanda krisis keyakinan paling dasyat dalam sejarah kerana sebahagian besar penyokong dan ahli parti itu menentang pendirian terbaru PAS untuk menangguhkan pembentukan negara Islam dan perlaksanaan hudud jika berjaya menawan Putrajaya pada PRU13.

    ReplyDelete
  50. Kemunculan beberapa pemimpin kanan PAS yang lebih menyebelahi PKR sejak beberapa tahun lalu juga menyebabkan parti itu sering menghadapi konflik dalaman terutama ketika menangani maksiat dan isu kristianisasi.

    ReplyDelete
  51. Contoh paling jelas, ketika bekas pemimpin PAS, Datuk Dr Hasan Ali sedang menentang golongan gereja yang memurtadkan umat Islam di Malaysia terutama di sekitar Selangor, tindakannya `disekat’ oleh PKR kerana ingin menjaga hubungan persekongkolannya dengan DAP.

    ReplyDelete
  52. Pucuk pimpinan tertinggi PAS kemudiannya mengikut telunjuk PKR supaya memecat Dr Hasan sekaligus memaksa Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengguggurkan jawatannya sebagai exco agama Islam Selangor. Insiden itu menyebabkan PAS berpecah belah sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  53. Kewibawaan PAS juga semakin diragui berikutan sikap berdolak dalik pemimpinnya yang mengatakan matlamat membina negara Islam dan melaksanakan hudud tidak perlu disegerakan kerana ada banyak faktor perlu diselesaikan terlebih dahulu seperti kemiskinan dan pengangguran.

    ReplyDelete
  54. Sebelum menandatangani kontrak dengan PKR dan DAP pada 2009, semua pemimpin PAS tidak pernah mahu berkompromi dengan sesiapa pun dengan alasan bahawa agama Islam adalah hak dan kewajipan yang perlu segera ditunaikan.

    ReplyDelete
  55. Sementara itu, PKR yang dikatakan menjuarai pakatan pembangkang juga menghadapi krisis kepimpinan yang serius berikutan pergeseran di antara Menteri Besar Selangor dengan ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    ReplyDelete
  56. Walaupun kedua-dua tokoh PKR itu tidak bergaduh secara terbuka kerana bimbang menjejaskan PRU13, namun ia dapat dilihat menerusi perletakan jawatan Rafizi Ramli sebagai CEO Pejabat Penasihat Ekonomi Selangor dan tindakan drastik itu telah menjadi tanda tanya dan mencetus pelbagai spekulasi.

    ReplyDelete
  57. Secara tiba-tiba saja Rafizi letak jawatan dengan alasan bahawa dia “letih” dan mahu berehat menjelang Ramadhan.

    ReplyDelete
  58. Khabarnya beliau adalah `adik didik’ Anwar dan tidak sehaluan dengan Faekah Husin, Setiausaha Sulit kepada Menteri Besar Selangor.

    ReplyDelete
  59. Selain itu, dikhabarkan juga bahawa sikap Faekah terhadap konco-konco Azmin telah menyebabkan Rafizi tidak bebas bergerak dan tidak dibenarkan melakukan aktiviti sesuka hati dengan menggunakan dana kerajaan Selangor.

    ReplyDelete
  60. Faekah dikatakan mengawal semua keluar masuk kewangan dari pejabat penasihat ekonomi Selangor, termasuk Rafizi dan Anwar sendiri.

    ReplyDelete
  61. Ia telah menimbulkan perasaan tidak puas hati Rafizi terhadap Faekah yang selalu mempertikaikan segala perbelanjaan yang dikendalikannya.

    ReplyDelete
  62. Dikhabarkan juga Faekah tidak pernah mempersoal segala tuntutan yang dipohon dari pasukan Menteri Besar Selangor dan pasukan Wan Wan Azizah (isteri Anwar).

    ReplyDelete
  63. Rafizi nak putar belitkan lagi isu ini.

    ReplyDelete
  64. kes ini disiasat dgn teliti oleh ICAC dan ICAC dapati wang tersbut adalah sumbangan.

    ReplyDelete
  65. Sementara itu DAP yang cukup bijak mengawal PAS dan PKR sepanjang tiga tahun lalu, kini menghadapi krisis dalamannya sendiri.

    ReplyDelete
  66. ICAC pernah datang ke Sabah dan melakukan siasatan berhubung kes ini, ICAC jg turut bertemu Musa Aman.

    ReplyDelete
  67. PKR tidak boleh menerima tindakan ICAC Hong Kong yang membersihkan Musa dalam kes RM 40 Juta.

    ReplyDelete
  68. Krisis awal timbul apabila Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh bergaduh dengan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang P Ramasamy yang juga Timbalan Pengerusi DAP negeri itu.

    ReplyDelete
  69. ini jelas membuktikan mereka sudah ketandusan idea atau bankrap.

    ReplyDelete
  70. Ini gara-gara Ramasamy pandai-pandai umum nak kemuka tiga calon pilihannya untuk PRU 13 dan juga mencalonkan diri sendiri bertanding kerusi DUN Prai dan Parlimen Batu Kawan yang dimenanginya sekarang.

    ReplyDelete
  71. Karpal yang merasakan budak junior dalam parti itu sudah berlagak dan mengingatkan Ramasamy bahawa kuasa memilih calon hanya ada pada Jawatankuasa Pusat DAP dan kedudukan samada Ramasamy bertanding semula belum dapat dipastikan lagi.

    ReplyDelete
  72. Tambah pedih lagi Karpal tegaskan bahawa parti itu tidak boleh terima `warlord’ yang pandai-pandai nak tentukan calon pilihanraya. Ini membuatkan Ramasamy balas balik kata bukan saja warlord saja patut dinyahkan tetapi juga 'godfather' dalam parti - merujuk pada Karpal.

    ReplyDelete
  73. Tujuan pembangkang berbuat demikian adalah untuk meraih simpati rakyat demi mendapatkan sokongan

    ReplyDelete
  74. pembangkang masuk kampung keluar kampung hanya untuk bercakap bohong dan menabur janji kosong, manipulasikan pelbagai isu.

    ReplyDelete
  75. Terbaru, Naib Presiden DAP Tunku Abdul Aziz Tunku Ibrahim pula `dipaksa’ meletakkan jawatan kerana tidak sehaluan pandangan dengan pucuk pimpinan parti itu

    ReplyDelete
  76. Oleh kerana beliau mengkritik Bersih 3.0 secara terbuka, DAP menunjukkan indikasi untuk tidak menyambung tempoh senatornya dan sebelum hal itu berlaku Tunku Aziz sudah mengistiyharkan diri meletakkan semua jawatan dalam parti.

    ReplyDelete
  77. Krisis kepimpinan DAP semakin meruncing apabila ramai pemimpin berebut jawatan dan projek di beberapa negeri jajahan mereka, sekaligus menyebabkan orang ramai hilang kepercayaan terhadap parti itu.

    ReplyDelete
  78. baik pembangkang hentikan fitnah dan putar belit mereka. terimalah kenyataan.

    ReplyDelete
  79. Kewibawaan PR terus merudum apabila mereka terbutkti gagal menunaikan janji mereka terhadap rakyat. Situasi itu memberi keselesaan kepada BN untuk memenangi PRU 13. Angin perubahan sokongan itu terhasil apabila BN membuktikan sentiasa mengotakan semua janji menerusi pelbagai program transformasi kerajaan.

    ReplyDelete
  80. Trust and honesty are the important elements for a good management to succeed in business.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman said this in his address at the Sabah Bumiputera Chamber of Commerce (SBCC) appreciation dinner held last weekend.

      Delete
    2. “Do not abuse your positions, especially the trust placed on you as head of the business entity… do not overspend and be prudent in managing the financial affairs of the company,” he advised members of the chamber.

      Delete
    3. He praised SBCC for being one of the best managed chambers in terms of financial standing with its strong and good investments.

      Delete
    4. “I would like to see SBCC continue to be on the right track and its members succeed in their business understandings,” he stated.

      Delete
    5. Recalling his days as head of SBCC, Musa said, he was very concerned on the financial management of the chamber and when he passed over the torch to his successor, he vividly reminded him not to abuse the money as well as assets of the chamber.

      Delete
    6. On the present scenario, the Chief Minister said there are numerous business opportunities for local entrepreneurs and businessmen in all sectors.

      Delete
    7. “There are ample opportunities in the oil & gas industry, agriculture and tourism sector. Go out and look for the opportunity,” he asserted.

      Delete
    8. The Barisan Nasional government, he added, has provided all kinds of financial funding, assistances for our local businessmen and it is up to them to take up the challenge.

      Delete
    9. Musa lamented that not many Bumiputera entrepreneurs are taking this opportunities offered by the government.

      Delete
    10. “I have always asked the Federal government to give our local businessmen the opportunity to be involved in the mainstream development activities, so it is now up to them to grab what is available,” he said.

      Delete
    11. As an example, he cited the various entrepreneur-oriented exhibitions and expositions being held in the State that are providing the opportunities for the Bumiputera entrepreneurs to develop their business.

      Delete
    12. “These exhibitions and expositions are being held in the State by both Federal and State agencies to assist our Bumiputera businessmen but very few of them would visit these events,” Musa noted.

      Delete
    13. He urged the local Bumiputera entrepreneurs to change their mindset and try to attend events like this which is offering various financial assistance programmes.

      Delete
    14. Musa also wants to see more Sabahan Bumiputera businessmen participating in the public-private financing (PPF) programme for business partnership so as to be able to utilise fully the financial assistance provided by the government.

      Delete
    15. Under this PPF programme, a successful applicant will get 10 per cent of the total cost of project in financial aid from the Federal government upon completion of the project, he added.

      Delete
    16. “This is part of the BN government under Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak’s efforts to boost the country’s economy as well as to assist the business fraternity to develop and expand their business,” Musa said.

      Delete
    17. Present were Deputy Chief Ministers Datuk Seri Yahya Hussin and Datuk Yee Moh Chai, Sedco chairman Datuk Mohd Ariffin Mohd Arif ,SBCC president Datuk Mohd Hasnol Datuk Ayub and SBCCmembers.

      Delete
  81. Ketua Menteri sekali lagi mengulangi keyakinannya bahawa sokongan padu rakyat terhadap parti BN akan membolehkan negara ini khususnya negeri akan bertambah maju seiring dengan kemajuan negeri-negeri lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini katanya, kerajaan sedia ada dibawah pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, adalah merupakan sebuah kerajaan yang ikhlas serta amat menitikberatkan kepentingan semua kaum.

      Delete
    2. “Percayalah bahawasanya … kerajaan kita adalah kerajaan baik dan ikhlas sama rakyat jelata. Wawasannya sangat jauh iaitu mahu membina sebuah bangsa Malaysia yang bersatu padu dan berjaya dalam setiap bidang.

      Delete
    3. “Oleh itu, kita mesti mensyukuri nikmat keharmonian yang merupakan hasil keringat dan kebijaksanaan pemimpin terdahulu dalam memastikan keamanan ini terus kekal.

      Delete
    4. “Kesinambungan itu apabila semua daripada kita dapat menjalani kehidupan yang tenteram dan buktinya menerusi amalan kunjung-mengunjungi setiap kali tibanya sesuatu perayaan ianya telah menjadi satu kemestian dan budaya berterusan,” tambah beliau.

      Delete