Search This Blog

Monday, February 11, 2013

Underperforming agencies should be reviewed


"We’re not hesitant to review any State Government agencies that are not performing or underperforming if SAPP formed the next State Government including MUIS (Majlis Ugama Islam Sabah)," said Hj Amde Sidik during the visit of group of mualaf representing the Perstuan Mualaf Sipitang to SAPP’s office in Mesapol, Sipitang last night. (Pic  from left - Abd Rahim Chia, Mohd Azli Lee, Hj Amde and Kamis)

Amde Sidik is Deputy President of Sabah Progressive Party said locals have the expertise in all fields including Islamic Religion and there is no need to import them.

The problem he noticed is the deployment of experts is not done based on merit but rather done arbitrarily or because of their connections and this, he said is not fair to some people who have expertise on specific fields, they can get frustrated and demotivated, thus ending up underperforming.

"The issue raised up by the Mualaf group is about welfare assistance if available to them, perhaps they must have been comparing with others, for example, why others got and they did not, again issue of fairness of distribution of assistance. Sometime ago I commented on issue of how is Baitul Mal functioning is it or is not within the ambit of MUIS but so far no one responded not even MUIS," Amde questioned.

"People do want to know, like where and how collections of Zakat Fitrah-tithes over the years have gone to.

"Nowadays people expect transparency, and nothing is wrong because Islam practices transparency to avoid suspicion.

114 comments:

  1. Pakatan Rakyat (PR) sangat yakin mereka tidak memerlukan Parti Maju Sabah (SAPP) untuk mengalahkan Barisan Nasional (BN) di Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyanyi berbangsa Dusun, Jimmy Palikat yang mempopularkan lagu etniknya, ‘Anak Kampung’ disifatkan lebih besar jasanya berbanding Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dianugerahkan gelaran Huguan Siou yang bermaksud pemimpin agung dalam kalangan etnik Kadazandusun Murut (KDM) Sabah.

      Delete
    2. Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, gelaran itu hanya khusus untuk pemimpin tertinggi KDM sahaja dan beliau secara sinis mempersoalkan bila masanya Ketua Pembangkang itu menjadi sebahagian daripada etnik terbesar di Sabah itu.

      Delete
    3. Apa jasa dan perjuangan Anwar untuk daulatkan etnik KDM di negeri ini.

      Delete
    4. Saya percaya orang KDM amat bijak untuk menilai siapa sebenarnya yang banyak membantu mereka selama ini.

      Delete
    5. “Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak lebih besar jasanya berbanding Anwar,

      Delete
    6. malah Najib bukan sahaja membela nasib KDM tetapi seluruh rakyat di Malaysia

      Delete
    7. Mengulas tindakan Parti Keadilan Rakyat Cabang Ranau semalam yang menganugerahkan gelaran Huguan Siou Malaysia kepada Anwar semasa pemimpin itu melawat Kampung Paginatan, Ranau dekat sini.

      Delete
    8. Siapa Anwar untuk mendapat gelaran tersebut? Tidak layak rasanya Anwar untuk mendapat gelaran Huguan Siou itu.

      Delete
    9. Nampak sangat yang mana semua itu cumalah untuk kepentingan politik semata-mata.

      Delete
    10. Percaya atau tidak yang pasti kerajaan BN telah pun memberikan pelbagai pembangunan dan usaha demi kepentingan rakyat. Kalau dilihat sendiri tidak besar mana pun jasa Anwar setakat ini. Tapi dengan mudah saja diberikan gelaran Huguon Siou itu.

      Delete
    11. Anwar Ibrahim tidak sesuai menggunakan gelaran Huguan Siou tersebut, beliau sepatutnya menolak perlantikan itu.

      Delete
  2. Barisan pembangkang di Sabah amat sesak, dengan tiga parti PR DAP, PKR dan PAS, sekutu baru APS dan PPPS, dan dua parti pembangkang lain SAPP dan STAR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tilikan pawang politik bahawa Pakatan Rakyat di Sabah bakal berpecah dan punah semakin menjadi realiti yang pahit bagi pembangkang.

      Delete
    2. Ini berikutan beberapa perkembangan terbaru berhubung kedudukan politik pembangkang di Sabah yang bercita-cita untuk menawan negeri itu pada Pilihan Raya Umum ke 13 yang bakal diadakan dalam masa terdekat.

      Delete
    3. Pertama adalah kenyataan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali yang mengesahkan Pakatan Rakyat telah menutup pintu perbincangan pengagihan kerusi dengan Parti Maju Sabah (SAPP) pimpinan bekas Ketua Menteri Yong Teck Lee.

      Delete
    4. Ini kerana Pakatan Rakyat mendakwa SAPP bersikap keras kepala untuk membolot majoriti kerusi Parlimen dan DUN dan tidak mahu bertolak ansur dengan PKR, Dap dan Pas.

      Delete
    5. Sikap parochial dan kenegerian ini menambahkan pening kepala Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim apabila pendirian ‘Sabah Untuk Sabah’ ini disokong pula oleh Parti Pembaharuan Negeri (STAR) yang diketuai oleh Dr Jeffrey Kitingan.

      Delete
    6. Dr Jeffrey yang dikenali sebagai salah satu ‘raja lompat parti’ di Sabah pernah menjadi Naib Pengerusi PKR satu ketika dulu.

      Delete
    7. Beliau meninggalkan PKR setelah bertelagah dengan Anwar yang menyisihkannya daripada jawatan Pengerusi Perhubungan PKR Sabah lalu menubuhkan STAR.

      Delete
    8. Situasi Pakatan Rakyat bertambah getir apabila Naib Ketua Wanita PKR Sabah dan beberapa pimpinan lain keluar parti minggu lalu menyebabkan Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin terpaksa mengeluarkan kenyataan untuk mententeramkan keadaan.

      Delete
    9. Jika Anwar tidak dapat menyelesaikan isu pengagihan kerusi menjelang PRU13 dalam beberapa minggu lagi, nampaknya Pakata Rakyat terpaksa berdepan dengan pertandingan 3, 4 malah 5 penjuru atau lebih di kesemua 60 kerusi DUN dan 25 kawasan Parlimen.

      Delete
    10. Bukan sahaja ia terpaksa berhadapan dengan jentera pilihan raya Barisan Nasional yang lengkap, efisien dan kuat tetapi juga terpaksa menepis cabaran daripada SAPP, STAR serta barisan calo-calon bebas.

      Delete
    11. Perlawanan banyak penjuru pasti akan berlaku tanpa kerjasama antara parti-parti pembangkang, tengoklah nanti.

      Delete
  3. Semua tujuh pergerakan politik sebelum ini mahu bersatu menentang BN tetapi kegagalan pengagihan kerusi menyebabkan pilihan raya akan datang mungkin akan menyaksikan pertandingan tiga atau empat penjuru melawan BN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Natijahnya undi pembangkang akan bercemperai di peti undi dan ini akan menjadi faktor kukuh yang menyumbang kepada kemenangan besar di Sabah.

      Delete
    2. Pilihan Raya Kecil Batu Sapi pada tahun 2010 menjadi bukti sikap rigid SAPP yang berkeras untuk bertanding dan akhirnya calon PKR kalah di tangan BN.

      Delete
    3. Nampaknya senario yang sama akan mempengaruhi keputusan PRU13 di Sabah nanti.

      Delete
    4. Faktor agama adalah penting dalam politik Sabah terutamanya ajaran Kristian.

      Delete
    5. Kedua-dua Teck Lee dan Dr Jeffrey adalah pelopor gerakan Kristian di Sabah termasuk juga dengan Wilfred Mojilip Bumburing yang kini berpihak kepada Pakatan Rakyat serta memimpin pergerakan Angkatan Perubahan Sabah (APS).

      Delete
    6. SAPP dan PKR sukar berunding kerana permintaan SAPP yang tidak munasabah, begitu kata Azmin Ali.

      Delete
  4. Ketua APS Datuk Seri Wilfred Mojilip Bumburing berkata, keengganan SAPP untuk mengalah dari permintaan yang “tamak” untuk bertanding sekurang-kurangnya lebih separuh darpada 60 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) menyebabkan rundingan kerusi mereka dengan PR mengalami kebuntuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP dan STAR mahu mewujudkan satu blok yang terdiri daripada ahli-ahli Parlimen dan DUN yang beragama Kristian bagi menjayakan agenda kristianisasi di Sabah.

      Delete
    2. Anwar tahu undi Melayu tidak akan membawanya kepada impian ke Putrajaya dan kerana itu beliau rela sanggup bersekongkol dengan parti-parti Kristian untuk mendapat sokongan.

      Delete
    3. Pendirian PKR yang pro-Kristian di sabah sudah tentunya akan menimbulkan rasa tidak senang dan ancaman kepada Pas.

      Delete
    4. Pas kini berlaga angin dengan PKR dan Dap dalam isu kalimah ALLAH dan isu kristianisasi di Sabah turut akan menaikkan suhu politik dengan sekutu politiknya.

      Delete
    5. Apa hal sekali pun Dap akan tetap bersama PKR yang mempunyai dasar terbuka terhadap agama yang lambat laun akan meletakkan Pas dalam keadaan seperti melukut di tepi gantang.

      Delete
    6. SAPP terlalu tamak, Pakatan sanggup memberikan 10 kerusi kepada SAPP tapi mereka mahukan 40.

      Delete
  5. Beliau memanggil ketua SAPP sebagai “anggur masam” kerana memulakan peperangan mulut terhadap dirinya dan seorang lagi sekutu baru PR Sabah, Ketua PPPS Datuk Seri Lajim Ukin, selepas menyedari permintaan kerusi parti mereka akan ditolak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika Pakatan Rakyat berkeras mahu bertanding di semua kerusi DUN dan Parlimen ia bakal ditolak oleh pengundi Sabah sendiri yang sentiasa merasa parti-parti Semenanjung seperti PKR, Pas dan Dap terlalu bersikap angkuh.

      Delete
    2. Anwar beranggapan rakyat sabah mudah digula-gulakan dengan pelbagai dakyah dan isu yang ditimbulkan terhadap BN.

      Delete
    3. Pembangkang gagal melihat realiti bahawa negeri itu mempunyaim keinginan serta harapan yang tinggi untuk sama-sama maju setaraf dengan negeri-negeri di Semenanjung.

      Delete
    4. Pembangkang hanya bermodalkan air liur dan jentera fitnah yang sentiasa bergerak meracuni fikiran rakyat.

      Delete
    5. Betul gelaran anggur masam yang diberikan kepada SAPP kerana mereka sememangnya anggur masam.

      Delete
  6. Datuk Yong Teck Lee menyamakan kedua-dua lelaki itu sebagai kerbau yang dicucuk hidung, mengatakan kedua-duanya terpaksa tunduk kepada pemimpin-pemimpin PR di Semenanjung untuk melobi kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tetapi gagal untuk menunjukkan kemampuan mentadbir atau membela nasib rakyat.

      Delete
    2. Tidak perlu lagi menipu rakyat Sabah atau Sarawak dengan manifesto yang mengandungi kata-kata kosong yang tidak bernilai dan membawa apa-apa erti.

      Delete
    3. Apa pun yang pasti sekarang ini. BN masih lagi pilihan yang terbaik oleh rakyat Sabah.

      Delete
    4. Semua adalah hasil daripada kejayaan yang telah dilakukan oleh Kerajaan BN sendiri untuk memastikan rakyat dapat menikmati akan perubahan diberikan.

      Delete
  7. Bumburing dalam perbualan telefon bersama The Malaysian Insider berkata, “Beliau (YTL) hanyalah anggur masam. Mengetahui peluangnya dengan PR hampir gagal, beliau cuba untuk mengeluarkan kata-kata mengarut untuk merendahkan kami.”

    ReplyDelete
  8. “Beliau (YTL) hanya mahu menyertai perjuangan dengan cara ini kerana mahu menjadi ketua menteri sekali lagi ... ia hanya kepentingan peribadi beliau. Jadi beliau begitu terdesak untuk mempunyai cara beliau ... ini adalah peluang terakhir untuk beliau menjadi ketua menteri,” tegas Bumburing.

    ReplyDelete
  9. “SAPP dan STAR hanya bermain politik di celah-celah ... mereka akan kekal hilang di tengah-tengah,” kata Bumburing.

    ReplyDelete
  10. “Kami sentiasa berminat dalam berkongsi kerusi dengan SAPP tetapi malangnya, mereka tidak dapat menyertai kami. Jadi sekarang, kita tidak mempunyai pilihan tetapi untuk bergerak ke hadapan antara PR, APS dan PPPS,”

    ReplyDelete
  11. Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali mengatakan SAPP telah secara rasmi dikeluarkan dari rundingan kerusi bersama PR, oleh kerana parti berasaskan Sabah itu enggan mengalah dari menuntut sekurang-kurangnya separuh daripada 60 kerusi DUN Sabah.

    ReplyDelete
  12. Hujah Yong adalah kuasa pentadbiran Sabah untuk kekal di tangan rakyat Sabah, hanya parti berasaskan negeri perlu bertanding sejumlah besar daripada 60 kerusi.

    ReplyDelete
  13. Berbelit-belit lidah Datuk Yong Teck Lee bila menyedari partinya semakin dipinggirkan bukan sahaja oleh rakyat Sabah malah oleh parti pembangkang terbesar negara ini.

    ReplyDelete
  14. Menurut Azmin Ali, hasil rundingan sebelum ini (antara PR dan SAPP), PR bersetuju memberikan SAPP 10 kerusi. Namun sebagai pemimpin yang sinonim dengan gelaran tamak, hipokrit dan opportunist, Datuk Yong Teck Lee tidak bersetuju dengan jumlah kerusi itu memandangkan bagi beliau SAPP adalah parti yang paling KUAT dan BERPENGARUH di Sabah dan layak bertanding di 40 kerusi.

    ReplyDelete
  15. Datuk Yong Teck Lee sepatutnya tidak mempunyai masalah mengkaji semula populariti parti beliau kerana keputusan PRK Batu Sapi telahpun memberikan jawapan bahawa SAPP bukan pilihan rakyat di negeri ini. Bertitik tolak dari situ, SAPP sepatutnya lebih akur dengan kehendak PR, bukan PR yang perlu akur dengan kehendak Datuk Yong Teck Lee yang beriya-iya mahu merampas jawatan ketua menteri Sabah .

    ReplyDelete
  16. Mungkin Datuk Yong Teck Lee agak tertekan apabila semua pihak cuba menuding jari kepada beliau ekoran kegagalan rundingan pembangkang Sabah bagi mengadakan satu lawan satu menentang BN, maka Datuk Yong Teck Lee terpaksa membuat kenyataan yang bersifat memohon simpati kononnya beliau sanggup bertanding dibawah tiket PKR jika Anwar bersetuju memberikan kuasa autonomi kepada Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Kami boleh berunding tentang pengagehan kerusi, tapi autonomi Sabah tidak boleh dirunding. Malah, saya, Yong Teck Lee, sanggup bertanding atas tiket PKR sekiranya Anwar berjanji akan memberi autonomi kepada Sabah,” bohong beliau

      Delete
  17. Jika benar Datuk Yong Teck Lee lebih concern dengan autonomi Sabah, kenapa rundingan sejak 6 bulan lalu antara SAPP dan PR hanya menjurus kepada pengagihan kerusi? Dan, kenapa Datuk Yong Teck Lee menuntut 40 kerusi dari PR sedangkan beliau bersedia bertanding dibawah tiket PKR? Bukankah ini jelas menunjukkan bahawa Datuk Yong Teck Lee sekadar mahu memanipulasikan keadaan yang semakin TIDAK memihak kepada beliau?

    ReplyDelete
  18. Apa-apapun, bersedialah menerima kekalahan selepas PRU-13 nanti. Rakyat Sabah tentunya akan menolak mana-mana parti yang sikap tamak pemimpin-pemimpinnya lebih dulu tersembul keluar berbanding dengan keikhlasan mereka membantu rakyat.

    ReplyDelete
  19. --sepatutnya ayat Datuk Yong Teck Lee berbunyi macam ni, "Kami boleh berunding tentang pengagehan kerusi, tetapi tidak untuk jawatan Ketua Menteri"--

    ReplyDelete
  20. Kerajaan menjanjikan lebih banyak bantuan kepada rakyat seperti BRIM jika ia mendapat mandat untuk meneruskan program transformasi ekonomi

    ReplyDelete
  21. pelaksanaan pelbagai program transformasi ekonomi itu bukan sahaja telah berjaya meningkatkan pertumbuhan ekonomi semasa tetapi turut menambah pendapatan negara.

    ReplyDelete
  22. Dengan pendapatan yang bertambah, hasilnya kerajaan akan pulangkan semula kepada rakyat seperti yang kita lakukan menerusi BR1M 1, BR1M2.0 dan BR1M 3.0

    ReplyDelete
  23. jika mahukan agenda transformasi ekonomi negara yang memberi pelbagai manafaat kepada rakyat itu diteruskan, maka kerajaan BN perlu diberikan mandat untuk terus memerintah negara ini.

    ReplyDelete
  24. Jikalau mandat itu diberikan kepada kerajaan BN untuk membentuk sebuah kerajaan yang kuat, Malaysia akan mempunyai masa depan yang cukup hebat dan cemerlang

    ReplyDelete
  25. kerajaan menerusi program transformasi ekonomi telah berjaya meningkatkan pendapatan per kapita rakyat Malaysia daripada US$6,700 (RM20,759) pada penghujung 2009 kepada US$9,750 (RM30,210) pada penghujung 2011.

    ReplyDelete
  26. Perkara itu adalah bertepatan ke arah usaha kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

    ReplyDelete
  27. Najib berkata kejayaan program transformasi ekonomi yang membawa pertumbuhan ekonomi dan peningkatan pendapatan negara turut diperakui sendiri oleh Pengarah Urusan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) Christine Lagarde.

    ReplyDelete
  28. kejayaan pengurusan ekonomi negara itu turut menyakinkan agensi pelaburan Qatar untuk membuat pelaburan bagi membina Hotel Harrods yang pertama di dunia di Kuala Lumpur.

    ReplyDelete
  29. pelabur yang berkeyakinan terhadap program transformasi ekonomi Malaysia turut akan melabur berbilion ringgit bagi membina Hotel Four Seasons setinggi 65 tingkat di ibu negara.

    ReplyDelete
  30. Program transformasi ekonomi negara sedang berjalan dengan pantas dan rakyat telah pun menerima faedah serta manfaatnya.

    ReplyDelete
  31. Bukti kejayaan program transformasi itu boleh dilihat di sekeliling kita

    ReplyDelete
  32. Sarawak has been allocated RM78 million by Election Commission (EC) to prepare for the upcoming 13th general election.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Its chairman Tan Sri Datuk Seri Abdul Aziz Mohd Yusof said that Sarawak was given the highest compared to the other states in the country due to its vast and difficult terrains.

      Delete
    2. “The allocation will be used to pay for all the logistic necessities comprising 4,819 four-wheel drive vehicles, 780 boats, 56 speed boats, 27 helicopters and two fixed-wing aircraft in addition to staff allowance and food,” he told a press conference after the presentation of appointment letters to eight NGOs which have been appointed as election observers here yesterday.

      Delete
    3. “The overall allocation for the 13th GE is estimated to be around RM400 million,” he added.

      Delete
    4. Abdul Aziz went on to say that up till Sept last year, the number of registered voters in Sarawak was around 1.1 million and this figure was expected to increase to 1.2 million if registration of voters for the fourth quarter (October to December 2012) was included.

      Delete
    5. “The number of registered voters throughout the country up till September last year is 13.1 million. This is expected to increase to 13.3 million if registration of voters up till Dec 2012 is included.

      Delete
    6. “For those who have not registered, they can do so but whether they qualify to vote in the upcoming polls depends on the date of the dissolution of Parliament,” he said.

      Delete
    7. On postal voter registration for Malaysians living abroad who are not full-time students or civil servants, Abdul Aziz said 1,419 of them had so far applied.

      Delete
    8. “The most number of application is received from Australia followed by United Kingdom, Qatar and the United States,” he said.

      Delete
    9. He also reminded registered voters to check the voter registration list early to check on their details such as polling station and so on.

      Delete
  33. These are the kind of very confusing, conflicting messages that we get from various Pakatan leaders and PKR. That makes life very difficult in our planning for the election.

    ReplyDelete
  34. Our door is always open, only that we already have three senior leaders from Pakatan including APS president Datuk Seri Panglima Wilfred Bumburing saying that the door is closed, Azmin saying that PKR no more negotiating with SAPP and from Tian Chua that they are not worried about SAPP because SAPP will not be taking away votes from PKR.

    ReplyDelete
  35. Anwar in April last year did say that the majority of Sabah state seats could be contested by Sabah state parties and he also mentioned SAPP.

    ReplyDelete
  36. Yong disclosed that SAPP’s first meeting with PKR was with Azmin Ali and Ansari in June 2009, when Azmin was appointed Sabah chairman, he was also the party national vice-chairman.

    ReplyDelete
  37. On the possibility of SAPP working with Sabah STAR should the deal with Pakatan Rakyat not work out, Yong said the party’s discussion with Pakatan and PKR is concurrent with its discussion with Sabah STAR.

    ReplyDelete
  38. Yong was of the opinion that the whole formula with regards to the two NGOs headed by Bumburing and Datuk Seri Lajim Ukin was “very confusing”.

    ReplyDelete
  39. That formula about NGOs masquerading as political parties and therefore contesting under the PKR symbol, how it works has never been explained.

    ReplyDelete
  40. He also disclosed that in a meeting with Thamrin last year, SAPP was first offered six state seats and four parliamentary seats.

    ReplyDelete
  41. Tidak kisahlah apa pembangkang nak buat, yang penting bersainglah secara adil dan biar rakyat buat pilihan.

    ReplyDelete
  42. Kerajaan BN pasti akan dapat undi rakyat juga memandangkan usaha BN yang tak putus-putus membangunkan Malaysia dan juga beri bantuan kepada rakyat yang serba kekurangan.

    ReplyDelete
  43. Malah Najib juga rajin turun padang mendekati rakyat, Musa pun sama. Malah jentera BN juga diseru agar sentiasa turun padan mendengar denyut nadi rakyat.

    ReplyDelete
  44. Bukankah ini membutikan kerajaan komited dalam menjaga kebajikan rakyat dan merealisasikan 1Malaysia: rakyat didahulakn, pencapaian diutamakan:)

    ReplyDelete
  45. Namun semuanya terletak pada rakyat, buat keputusan yang matang, warasa dan tidak dipengaruhi emosi semata-mata:)

    ReplyDelete
  46. PARTI Sabah Progressive Parti (SAPP) yang dipimpin Yong Teck Lee telah disingkirkan Anwar Ibrahim dari menjadi sekutu Pakatan haram di Sabah dalam pilihanraya akan datang.

    ReplyDelete
  47. Pening dengan tuntutan melampau SAPP yang meminta 40 kerusi DUN, Anwar bertekad untuk hanya memberi tumpuan kepada dua pertubuhan politik ad-hoc Sabah iaitu Angkatan Perubahan Sabah (APS) dan Pertubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPPS) yang masing-masing dipimpin 2 bekas ahli Parlimen BN iaitu Lajim Ukin dan Wilfred Bumburing.

    ReplyDelete
  48. Walhal, kedua-dua pertubuhan politik tersebut masih setahun jagung umurnya, ditubuhkan pulak oleh bekas pemimpin UMNO dan UPKO tanpa matlamat yang jelas. Keluar UMNO dan UPKO pun sebab tuntutan peribadi masing-masing tidak dipenuhi. Berbanding dengan SAPP yang lebih lama dan matang dengan politik Sabah.

    ReplyDelete
  49. Tapi tidak mengapalah kata Anwar, APS ke, PPPS ke atau GPS sekalipun, bertanding nanti tetap guna lambang PKR. Hujung pangkalnya, tetap PKR juga yang untung.

    ReplyDelete
  50. Bagaimanapun, Anwar terlupa, bila dia gagal menyelesaikan masalah pembahagian kerusi di Sabah ini, ia juga menunjukkan Anwar seorang pemimpin yang gagal juga. Walaupun urusan di Sabah ini diserahkan kepada blue eyes boynya, si Azmin Ali, tapi sebagai mastermind kepada segala pergolakan politik di Sabah, Anwar memikul tanggungjawab penuh atas kegagalan ini.

    ReplyDelete
  51. Disamping itu, membuktikan juga taktik Anwar menjanjikan satu jawatan kepada banyak orang, sudah mula makan diri. Dulu, dia janji jawatan Ketua Menteri Sabah pada Yong Teck Lee, bila Lajim dan Bumburing melompat keluar dari Bn, jawatan itu dijanjikan pula kepada kedua mereka (secara giliran).

    ReplyDelete
  52. Sekarang bila Teck Lee tuntut janji, Anwar dah pening, penyudahnya Teck Lee diketepikan.

    ReplyDelete
  53. Nasib sama akan melanda PAS dan DAP di Semenanjung ini juga. DAP mungkin kurang impak kerana parti itu kurang nak berkompromi, paling teruk PASlah. Kerusi majoriti Melayu, jangan mimpilah PAS nak bertanding, PKR akan utamakan calonnya dulu.

    ReplyDelete
  54. Macam biasalah PAS, pergi mana-mana pun memang ditakdirkan untuk jadi bodoh dan diperbodohkan sahaja.

    ReplyDelete
  55. Jadi benarlah kata Perdana Menteri semalam, kalau Pakatan ini kalah nanti, jangan cuba nak sembunyikan kelemahan dengan menimbulkan huru hara ya. Pasal PM pun tau, dari data dan perkembangan semasa, puak-puak ini akan tewas dalam pilihanraya akan datang kerana sibuk berebut sama sendiri.

    ReplyDelete
  56. Paling tidak 5 kawasan parlimen di seluruh negara akan menyaksikan PAS bertanding menentang PKR dan PKR bertanding menentang DAP. Kita ada semua maklumat ini, tunggu masa sesuai nak dedah saja. Mungkin lepas 22hb inilah kot!!! Opppss…..

    ReplyDelete
  57. Parti-parti pembangkang di negeri ini bakal berdepan tamparan hebat jika tidak bersatu sebaliknya bercakaran sesama sendiri dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang akan diadakan tidak lama lagi,

    ReplyDelete
  58. parti-parti pembangkang akan menghadapi kesukaran untuk menyaingi Barisan Nasional (BN) pada PRU ke-13 sekiranya tidak bersatu dengan membentuk satu barisan pembangkang di Sabah.

    ReplyDelete
  59. Pembangkang di negeri ini akan menghadapi cabaran getir sekiranya tidak bersatu sebagai satu pasukan untuk bertanding satu lawan satu dengan BN

    ReplyDelete