Search This Blog

Monday, October 3, 2011

BN Sarawak tidak terima kehadiran parti Semenanjung

Kehadiran Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Senator Datuk Maglin Dennis D’Cruz ke Sarawak yang mencetuskan kontroversi telah membuatkan kompenan BN Sarawak berasa tertipu dengan mainan politik PPP. Dipastikan kehadiran Maglin Dennis D’Cruz itu diatur dan ditaja PPP Sarawak yang dipengerusikan Dr John Lau.

Semasa di Sarawak, Maglin telah melakukan lawatan di Kampung Buan, Buso di Bau dalam Parlimen Mas Gading. Dalam lawatannya itu, Maglin Dennis D’Cruz telah menyampaikan sumbangan kepada beberapa keluarga di situ dan diringi ahli-ahli PPP Sarawak. Walau bagaimanapun, tiada seorang wakil kompenan BN Sarawak yang turut serta dalam lawatan timbalan menteri itu. Ini menguatkan lagi persoalan bahawa kehadiran Maglin Dennis D’Cruz tidak disenangi BN Sarawak.

Ramai pihak melihat kehadiran Naib Presiden Kanan PPP itu ke Sarawak sebagai tidak menghormati BN Sarawak selaku parti pemerintah. Walaupun di Semenanjung, PPP merupakan sebahagian dari kompenan BN, tetapi kompenan BN Sarawak tidak melihat ke arah itu. Ini disebabkan kedatangan PPP ke Sarawak tidak mendapat restu kesemua kompenan BN Sarawak.

Terdahulu, kehadiran PPP di Sarawak amat tidak disenangi ramai pihak termasuk kompenan BN Sarawak. BN Sarawak yang disertai PBB, SUPP, PRS dan SPDP telah menjalinkan kesepakatan yang sangat dominan dan tidak memerlukan parti baru bagi memenangi pilihan raya akan datang. Kehadiran parti yang baru pada masa ini amat tidak sesuai dan berasakan PPP itu merupakan parti luar Sarawak.

Rakyat Sarawak lebih mudah menerima kehadiran parti tempatan disebabkan mereka ini amat memahami kehendak dan keperluan rakyat. Oleh yang demikian, kehadiran PPP di Sarawak sangat tidak dialu-alukan walaupun mereka dikatakan berjaya mendaftarkan pengundi baru yang berjumlah lebih 50,000 orang.

Bagi mengelak keadaan yang tidak diingini dan kesepakatan antara kompenan BN, PPP diminta memahami kehendak rakyat Sarawak dan bukannya menambahkan lagi kekusutan yang sedia ada. Ini adalah bertujuan menjamin kejayaan BN Sarawak menang dalam PRU-13 akan datang dan menjadikan Sarawak sebagai fix deposit BN untuk tempoh akan datang.  

22 comments:

  1. We from Sabah FULLY support the Sarawakians to reject all the party import from Malaya.

    Look at Sabah today being messed up by those party import from malaya to make Sabah to become the POOREST state in Malaysia with the Highest number of legalized Illegal Immigrants from Pakistan, Philipine and Indonesia.

    ReplyDelete
  2. Bravo Sarawak,Hidup Sarawak,mun kita si parai Malaya si idup.Lagi idup lagi ngalaban.


    Inilah Sarawak sejati.Sarawak untuk Sarawak.Jangan itu Malaya pandai pandai.

    Sabah pun patut belajar dari Sarawak....jangan macam kerabau kena cucuk hidung.

    ReplyDelete
  3. Sarawak orang orang nya pintar dan berakal,bukan macam orang Sabah.Sabah orangnya masih hidup atas pokok,tidak hairanlah dikasi bodoh bodoh oleh Malaya.


    Ada USNO dikasih jatuh oleh BERJAYA (atas arahan Abd Razak Hussin)Berjaya ditumbangkan PBS - bagus juga tapi lama lama Pairin abis duit terpaksa jadi hamba UMNO BN.

    Pairin kasih tipu sama Dusun dan Murut.Kamu tinguklah Murut masih mundur.Pairin kaya raya.Joseph Kurup juga jadi KORUPSI.

    ReplyDelete
  4. Orang pribumi Sabah perlu sedar bahawa survival mereka adalah bergantung kepada kefahaman mereka untuk bergabung dan bersaing secara sihat dan cergas.

    Bumiputera Islan dan bukan Islam (darikalangan KDM)Tionghua Kabun harus tahu mereka tiada negeri lain.

    Kamu perhatikan saja,Lahad Datu PATI sudah hampir sama bilangannya dengan Pribumi,Tawau jangan kira mereka sudah jadi BOSS,Kota Belud PATI jadi tuan tanah dan taukeh,Beaufort sudah ada kampung sendiri,Tuaran sudah suku jumlahnya,Karambunai - nak kami pigi Kg Numbak dan Gentisan,Inanam semua jual rokok dan dadah dan syabuh itu PATI.


    Lingkodou
    Bambangan Inanam

    ReplyDelete
  5. Good thing Sarawak never allow any outside party in their state. Or Sarawak will become another Sabah.

    ReplyDelete
  6. No more Peninsular based party in Sabah.

    ReplyDelete
  7. What happen to the so-called "national intergration" policy?

    ReplyDelete
  8. Sabahans should just stay united to kick all the party import from malaya be it UMNO or PR out from Sabah for good and show them the EXIT DOOR in this coming GE13.

    I believe 99% of total Sabah problems will be solved.

    ReplyDelete
  9. National integration policy? Non muslim sitting in difference table with muslim in malaya. What integration umno is talking about?

    Everyone of us from Sabah knew party malaya only using the race and religion to DIVIDE and RULE us.

    What is the purpose party malaya coming into Sabah and Sarawak? sendiri mau ingatlah

    ReplyDelete
  10. Sabah seharusnya contohi Sarawak.

    ReplyDelete
  11. sokong parti tempatan dan singkirkan parti import.

    ReplyDelete
  12. How will Sabah be if there are no parties from Malaya. Much better I guess?

    ReplyDelete
  13. Sekurang-kurangnya Sarawak tidak dibanjiri dengan PATI. Di Sabah, mahu bezakan PATI dan orang tempatan pun susah sudah.

    ReplyDelete
  14. rakyat Sarawak sudah selesa dengan parti-parti yang sedia ada di sana..

    ReplyDelete
  15. benarkah tidak suka?? Betul jga kan. Sarawak tiada banyak PATI walaupun bersempadan dengan Kalimantan.

    ReplyDelete
  16. internal problem with component BN in Sarawak.

    ReplyDelete
  17. Orang Sarawak tidak payah parti import dari malaya memerintah negeri mereka pun boleh lebih baik dari Sabah.

    Sarawak bandar2nya bersih dan takde PATI tidak semacam Sabah semua dilelong kasih PENDATANG LUAR.

    ReplyDelete
  18. di Sarawak rakyatnya menolak PATI, di Sabah rakyatnya membantu malah bekerjasama dengan PATI.. confirm la PATI suka..

    ReplyDelete
  19. Those traitors to Sabahans from UMNO can talk until the PIG can fly, the PATI issue in Sabah will never be solved at the end of the day. You know why? Party import from malaya UMNO will LEGALISE all the PATI in Sabah once and for all. This is party malaya UMNO evil intention.

    Simple solution:
    No UMNO= No PATI!

    ReplyDelete
  20. Ini cuma masalah kecil saja pun, tidak perlulah diheboh sangat.

    ReplyDelete
  21. Biarlah Sarawak dengan parti tempatan mereka. Rasanya BN yang lain tidak perlulah mengganggu ketenteraman mereka. Tapi jika just buat lawatan rasanya itu tidak salah. PPP pun berjuang untuk BN jadi BN tetap dipromosikan.

    ReplyDelete
  22. Kenapa parti import dari malaya sibuk sangat di Sabah dan Sarawak jika bukan sebab hasil bumi kita?

    Yang orang tempatan masih sokong parti malaya ini adalah pembelot kepada bangsa dan negeri kita.

    ReplyDelete