Search This Blog

Monday, November 26, 2012

BN taking Sabah for granted in many ways

KOTA KINABALU - Sabah Progressive Party (SAPP) Secretary-General Datuk Richard Yong We Kong, today said the Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin is trying to woo Sabahans by saying that Sabah is very important to BN. This is a vast change in tone when the BN leaders once described Sabah as their 'fixed deposit'. Sabah has been taken for granted in so many ways.

"Has Sabah become important to the BN only when they needed Sabah to hold on to power?" he questioned, "Is Sabah so important because they needed Sabah for its resources to develop other States while leaving Sabah the poorest State in the nation?"

"What about the welfare of the people, the social economic problems, the illegal immigrants and backwardness in terms of development? Are these not important to the federal leaders? They have neglected all these crucial issues which are affecting the livelihood and security of Sabah people.

"Was Sabah very important only because the BN needed their political power and Sabah's natural resources ?" Richard asked.

"Leaders from peninsular Malaysia kept coming almost every week realising that Sabah is an extremely crucial factor for them to hold power to Putrajaya," Richard stressed.

"But have they shown any genuine sincerity for the past 50 years?" he further questioned, "it is only when the political tsunami struck, that they realised they need Sabah and Sarawak to cling on to power and started to treat Sabah as important to them.

He said this is a turning point of our national political situation which provides an golden opportunity for Sabah people to restore the spirit of the Malaysia Agreement which gave Sabah equal rights in the political decision-makings.

Richard called on the people to take this golden opportunity to support the local-based opposition parties to safeguard our political autonomy and ensure a fair distribution of wealth and development, responsive to the needs of the people as well as upholding the position of Sabah as a partner in Malaysia and reject being controlled and manipulated by peninsular parties.

36 comments:

  1. What is the assurance of the opposition holding on to their words and do as promised to the people?

    ReplyDelete
  2. It is totally up to the people to decide now.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undi dengan bijak, jangan sampai tersalah pilih.

      Delete
    2. let hope for the better Sabah.

      Delete
  3. rakyat akan tentukan mana parti mereka nak sokong.

    ReplyDelete
  4. teruksan usaha mendaptkan sokongan rakyat.

    ReplyDelete
  5. Rakyat harus bijak menilai demi masa depan masing-masing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mahu tentukan masa depan negeri perlulah satu hati dan bukan ikut halatuju masing2.

      Delete
  6. YTl adalah liabiliti kepada SAPP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik YTL bersara sahaja.

      Delete
    2. Tiadakah ahli2 SAPP ni yang berani bersuara menyuruh YTL segera bersara?

      Delete
  7. He said this is a turning point of our national political situation which provides an golden opportunity for Sabah people to restore the spirit of the Malaysia Agreement which gave Sabah equal rights in the political decision-makings.

    Semoga janji yang dibuat dapat ditunaikan dan bukan semata-mata untuk memancing undi sahaja.

    ReplyDelete
  8. Pentadbiran BN berbanding SAPP jauh lebih baik jika dibandingkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. BN sudah terbukti dapat membantu rakyat. SAPP belum tentu lagi.

      Delete
    2. SAPP jangan lupa bahawa mereka pun pernah jadi parti komponen BN.

      Delete
  9. Sabah tetap kubu kuat untuk BN terus memimpin.

    ReplyDelete
  10. Kalau diikutkan di Borneo segi saiz pun Sabah adalah kedua terbesar yang mempunyai banjaran Kinabalu dan Crocker. Perkara inilah yang kemungkinannya menjadi kekangan kepada pembangunan di Sabah. Namun, sungguhpun pembangunan di Sabah itu perlahan, kita tidak boleh menyalahkan kerajaan secara keseluruhannya.

    ReplyDelete
  11. Masa YTL jadi KM apa pula sumbangan beliau?

    ReplyDelete
  12. menggalakkan semua orang untuk mengundi dengan bijak

    ReplyDelete
  13. rakyat tahu apa yang terbaik bagi mereka.

    ReplyDelete
  14. we all know that we have experienced great change in Sabah in the past few years.

    ReplyDelete
  15. Semua ahli parti komponen BN diingatkan supaya tidak mengamalkan `politik bisik-bisik' kerana ia hanya akan mencetuskan perpecahan yang akhirnya merugikan parti.

    ReplyDelete
  16. Jangan amal politik bisik-bisik, menikam dari belakang atau seperti gunting dalam lipatan

    ReplyDelete
  17. setiap ahli BN supaya sentiasa bersikap konsisten dalam perjuangan kerana ia menentukan kredibiliti kepemimpinan mereka.

    ReplyDelete
  18. rakyat kini tahu menilai kredibiliti seseorang pemimpin.

    ReplyDelete
  19. Jangan hanya apabila kita sudah berada di luar BN barulah semua yang dibuat oleh BN itu tidak baik, sedangkan kita lupa ketika kita bersama BN kita banyak memuji mengenai kebaikan yang dibawa BN

    ReplyDelete
  20. Keupayaan Tadbir Urus BN, Dinikmati Semua Rakyat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan Barisan Nasional (BN) berjaya mentadbir urus kekayaan negara dengan baik sehingga dapat melaksanakan pelbagai program kebajikan untuk membela rakyat terutama mereka yang berpendapatan rendah dan tinggal di kawasan luar bandar

      Delete
    2. Ketua Pemuda UMNO Tenom, Jamawi Jaafar berkata proses tranformasi yang menjadi agenda utama kerajaan semakin ketara dan rakyat turut menikmati perubahan tersebut tanpa garis sempadan meskipun tinggal di kawasan Pedalaman.

      Delete
    3. “Ini semua mampu dilaksanakan disebabkan kita mempunyai kerajaan yang stabil dan diurus tadbir oleh pemimpin yang diketuai oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang berwawasan dengan meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan” katanya selepas mengatuai program ziarah Pergerakan Pemuda UMNO Tenom di Kampung Sugiang Tenga

      Delete
    4. Jamawi berkata apabila negara ditadbir oleh sebuah kerajaan yang stabil dengan hala tuju yang jelas, ia membolehkan kekayaan negara dapat dipindahkan kepada rakyat, justeru rakyat seharusnya bersyukur kerana negara ini ditadbir oleh kerajaan yang berwibawa .

      Delete
    5. Jelas beliau lagi konsep 1Malaysia yang diperkenalkan jelas mengutamakan kepentingan rakyat tanpa mengira bangsa dan agama dan kedudukan geografi termasuk di Sabah dan Sarawak

      Delete
    6. “Kita ada BR1M , Kedai 1Malaysia Klinik 1Malaysia, , Amanah Saham 1Malaysia, bonus kakitangan awam, subsidi untuk nelayan dan peruntukan pembangunan luar bandar yang besar termasuklah program program bantuan membina dan membaiki rumah rakyat” katanya.

      Delete
    7. Justeru beliau yakin lebih banyak lagi kemudahan yang akan dinikmati oleh rakyat sama ada di bandar atau luar bandar sekiranya Barisan Nasional terus diberi mandat memimpin negara ini pada PRU ke 13 akan datang dan turut mengingatkan agar rakyat khususnya di kampung tersebut tidak terpujuk dengan janji yang ditaburkan oleh pembangkang demi kepentingan surival politik mereka.

      Delete
    8. Beliau berkata, kerajaan BN sudah pasti akan meneruskan legasi pembangunan yang direncanakan kerana keperluan pembangunan sentiasa berubah mengikut keperluan dan keadaan semasa

      Delete
    9. “Bagi mempestikan proses kesinambungan pembangunan ini dapat diteruskan rakyat wajar memberikan sokongan padu kepada kerajaan yang ada pada hari ini untuk meneruskan pentadbiran negara”, ujarnya.

      Delete