Search This Blog

Tuesday, December 11, 2012

Suhakam to look into 'indecent behaviour' charge


The Malaysian Human Rights Commission (Suhakam) will investigate allegations that non-Muslims in Kelantan were issued summonses for 'indecent behaviour' by local government officers.

As in the similar case of non-Muslim Kota Bharu female hairdressers who were allegedly fined for cutting the hair of non-Muslim males, the commission said that it will consult with the local authorities as to the specifics of the case.

According to Suhakam Commissioner Mohd Sha'ani Abdullah who is in charge of the commission's complaints unit, they do not want to turn the matter into a polemic without actual specifics.

"We need to know the actual provisions that the charges were made under," he added when asked about the matter at a press conference in Kuala Lumpur today.

Until then he said that the commission will reserve its comments on the matter.

Infringing non-Muslims' rights?

He was asked to comment on media reports that several non-Muslims we issued with summonsed from a Kelantan local authority for alleged "indecent behaviour".

Two non-Muslim males were allegedly cited for indecent behaviour after reportedly being found hugging in a car while a non-Muslim teen was reportedly cited for allegedly giving his girlfriend a piggy back ride in a public park.

BN politicians have gone on record as saying that this is tantamount to the PAS-led Kelantan state government imposing Syariah law on non-Muslim, citing the recent case of the non-Muslim hairdressers as example.

PAS supporters club comprised of non-Muslims have also spoken out against the alleged issuance of the 'indecent behaviour' notices, though blamed the local government officer as 'misusing his authority' to issue the summonses.

Hazlan Zakaria

19 comments:

  1. Ketua MCA Kelantan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen berkata langkah itu adalah bukti PAS secara perlahan-lahan melaksanakan hudud untuk orang bukan Islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ini adalah satu keadaan yang menakutkan. Ia menunjukkan PAS benar-benar melaksanakan apa yang mereka katakan. Dan ia jelas menunjukkan tidak kira bagaimana pembangkang cuba untuk meyakinkan kita bahawa hudud tidak akan dilaksanakan ke atas bukan Islam, kata-kata mereka tidak mempunyai kesan," katanya.

      Delete
    2. Keputusan itu akan mencemarkan imej negara dan secara salah menggambarkan Malaysia sebagai sebuah negara pelampau.

      Delete
  2. Peraturan pengasingan jantina yang melibatkan pengusaha salun rambut di Kota Baru menimbulkan kebimbangan pengendali mungkin akan mengalami 30 peratus kerugian jika kerajaan Kelantan enggan berganjak berhubung perkara itu.

    ReplyDelete
  3. Presiden Persatuan Pengusaha Jurugaya Rambut India K. Kaviarasan menyifatkan perkara ini sebagai pemerintahan tidak adil dan berkata ia boleh merosakkan kehidupan tukang gunting dan pendandan rambut di negeri ini.

    ReplyDelete
  4. PAS memang berniat jahat untuk mengsabotaj fiesta Kelantan.


    ReplyDelete
  5. YAB. Tuan Guru Dato’ Menteri Besar Kelantan, Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat boleh selesa duduk bergoyang kaki apabila mendapat simpati daripada Pegawai Tinggi Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia di Kelantan.

    ReplyDelete
  6. Sumber dalaman SPRM Kelantan sendiri mengakui kepada Suara Rakyat bahawa Nik Aziz sepatutnya sudah didakwa berkaitan dengan dua pertuduhan yang dibuat terhadapnya

    ReplyDelete
  7. Menerima Rasuah dengan meminta tajaan Haji untuk dia dan keluarganya daripada seorang lelaki bernama Nudin Bin Awang yang berkepentingan.

    ReplyDelete
  8. Melanggar akta SPRM bila melantik menantunya Abdul Ariffahmi Bin Abdul Rahman di sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan.


    ReplyDelete
  9. Kedua-dua pertuduhan itu sudah cukup untuk membuat Menteri Besar Kelantan dari Parti PAS itu merengkok di dalam penjara.

    Sumber dalaman SPRM Kelantan juga mengakui bahawa segala maklumat dan bukti yang diserahkan kepada SPRM Kelantan telah dibocorkan kepada seorang Ahli Parlimen PAS dari Kelantan. Ahli Parlimen tersebut juga dinasihatkan oleh seorang Pegawai Tinggi SPRM Kelantan supaya menasihatkan Tuan Guru untuk memadamkan segera segala bahan-bahan bukti bagi menyelamatkan Tuan Guru Nik Aziz.

    ReplyDelete
  10. Skandal terkini di dalam SPRM Kelantan turut menyebabkan SPRM Kelantan tidak membuka kertas siasatan terhadap Nik Aziz.

    Suara Rakyat juga dimaklumkan bahawa keengganan Pegawai Tinggi SPRM menyiasat kes Nik Aziz adalah kerana bukti-bukti dan keterangan yang dikutip daripada saksi dan pemberi maklumat adalah cukup kuat dan pasti ‘melekat’ jika di dakwa.

    ReplyDelete
  11. Sebaliknya, SPRM Kelantan hanya membuka profailing terhadap kes tersebut dan bukannya kertas siasatan.

    Sumber SPRM Kelantan juga mendakwa disebabkan keengganan SPRM Kelantan menyiasat kes Nik Aziz ini, Pengarah SPRM Kelantan, Mohd Jaafar Bin Hussin telah ditukar. Namun SPRM Kelantan masih tidak bebas dari Pegawai-Pegawai yang Pro PAS.

    ReplyDelete
  12. kecewa dengan kegagalan SPRM mendakwa Nik Aziz, Suara Rakyat telah diberikan beberapa bahan bukti penting yang ada di dalam simpanan SPRM Kelantan untuk didedahkan kepada umum.

    Sebagai permulaannya, Suara Rakyat akan dedahkan minit mesyuarat asal yang bertulis tangan.


    ReplyDelete
  13. Suara Rakyat akan dedahkan lebih banyak bukti-bukti yang berada di tangan SPRM yang jelas menunjukkan ada pihak dalam SPRM tahu bahawa Kerajaan PAS Kelantan dan Menteri Besarnya boleh dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan-kesalahan salah guna kuasa dan rasuah.

    ReplyDelete
  14. Pemberontakan dalaman ini memungkin barah berlaku dalam BN, hasil ketiadaan disiplin pemimpin PAS ini, telah menyebabkan UMNO terpaksa membuka tali yg mengabungkan PAS-UMNO


    ReplyDelete
  15. Rentetan dari itu juga menyebabkan Krisis dalaman PAS yang kepada perpecahan PAS pada beberapa parti serpihan seperti Berjasa dan Hamim.

    ReplyDelete
  16. OTAK KAMU INI TIDAK BETUL,PATUT KAMU JUMPA DR PAKAR.KAMU INI PATUT DIDIAGNOSED SEBAGAI KAFIR DAN MUNAFIK,JIKA KAMU NON MUSLIMPUN KAMU PATUT JUMPA PAKAR SAKIT JIWA KERANA SAKIT BN UMNO SUDAH TERJANGKIT KAMU.

    FIKIRAN KAMU SETAKAT CUA MEROSAKAN MALAYSIA YANG AKAN JADI NEGARA BEBAS SEX.

    GONZALES
    KOTA BELUD SABAH

    ReplyDelete
  17. isu ini makin hangat.

    ReplyDelete