Search This Blog

Sunday, February 17, 2013

Malaysians overseas have until Parliament dissolves to apply for postal vote


KUALA LUMPUR: Registered Malaysian voters living abroad have until the dissolution of Parliament to apply for postal voting for the upcoming general election.

Election Commission (EC) deputy chairman Datuk Wan Ahmad Wan Omar said applications through the 1B Form received after midnight on the day of dissolution would not be processed.

Since Jan 21, the EC has received 2,485 applications from Malaysians living overseas.

Besides them, 2,651 Malaysian students, civil servants and their spouses registered for postal voting for the coming elections.

He said Malaysian citizens could refer to the guidelines for filling up the 1B Form on the EC website to ensure it is done properly.

Completed forms must be sent to the EC's Overseas Postal Vote Management Unit in Putrajaya by e-mail (upup@spr.gov.my). - Bernama

11 comments:

  1. PRIME MINISTER Datuk Seri Najib Tun Razak today met with the Sabah UMNO and BN component members, with whom he discussed at length their readiness for the upcoming 13th General Election.

    ReplyDelete
  2. Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini dalam proses persediaan untuk memuktamadkan senarai pengundi pos warga Malaysia di 105 tempat seluruh negara bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

    ReplyDelete
  3. Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, CD dan buku panduan mengenai proses pengundian akan dihantar ke tempat-tempat berkenaan tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  4. “Wisma Putra juga telah memberikan jaminan kepada SPR bahawa pegawai-pegawai dan kakitangan di kedutaan kita mampu untuk menjalankan proses pengundian,” katanya.

    ReplyDelete
  5. Sehingga pukul 4 petang Rabu minggu lalu, seramai 2,169 rakyat Malaysia di luar negara memohon untuk menjadi pengundi pos.

    ReplyDelete
  6. Kebanyakan mereka berada di Australia (500), Britain (410), Amerika Syarikat (173), Qatar (103) dan Emiriah Arab Bersatu (94).

    ReplyDelete
  7. Sementara itu kawasan Parlimen dengan bilangan pengundi luar negara paling ramai ialah Petaling Jaya Utara (124), Kelana Jaya (110), Segambut (95), Subang (82) dan Gombak (65).

    ReplyDelete
  8. Usaha memperluas pengundian pos bagi rakyat Malaysia di luar negara merupakan salah satu syor yang diterima oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai feformasi pilihan raya pada April tahun lalu.

    ReplyDelete
  9. Sebelum ini hanya pelajar sepenuh masa, kakitangan awam dan isteri-isteri mereka yang tinggal di luar negara dibenarkan untuk membuang undi mereka melalui pos.

    ReplyDelete
  10. Bagaimanapun rakyat Malaysia yang tinggal di selatan Thailand, Singapura, Brunei dan Kalimantan tidak layak untuk menjadi pengundi pos dan mesti kembali ke negara ini untuk membuang undi mereka.

    ReplyDelete
  11. Harap2 semua yang layak mengundi akan laksanakan tanggungjawab mereka.

    ReplyDelete