Search This Blog

Thursday, February 7, 2013

Minister draws flak for spooking Christians


(FMT) - Bernard Dompok's bid to stoke the fears of Sabah and Sarawakian Christians over PAS' Islamic state agenda has made him look like a fool in view of the RCI testimonies, says a local politician.

Are Sabah Barisan Nasional leaders’ senses so warped that they can no longer discriminate between right and wrong?

It seems that way listening to Upko president Bernard Dompok’s reasoning for Umno-Barisan Nasional to continue its rule in Sabah, said State Reform Party (STAR) deputy chairman Daniel Jambun.

Dompok, a federal minister, had two days ago called on Christians in Sabah to reject PAS and instead continue to return “evil” Umno-led BN at the coming poll as a counterbalance against Islamic party PAS.

Lambasting Dompok’s scare tactic, Jambun said the ongoing Royal Commission of Inquiry (RCI) was providing substantive evidence why the Umno-BN rule must be ended.

“Didn’t Dompok hear the testimonies? Substantive evidence is now being exposed at the on-going investigation by the RCI.

“Whose names did the witnesses mention having led and (was) involved in the Projek IC for illegal immigrants in Sabah? Were not these leaders of BN and Umno?

“If Dompok believes that BN and Umno are different from Pakatan Rakyat or PAS, let me remind him that it was under BN rule (when Anwar Ibrahim was also deputy prime minister) that the Muslim transient population exploded out of proportion in Sabah under Umno’s dream to Islamise the whole of Sabah,” he added.

‘Inside the evil system’

Jambun pointed out that so far no leaders from PAS had been cited as being involved in the Projek IC.
“I do not want to defend PAS or Pakatan as we too believe they tend to harbour the same twisted aspirations of Umno as far as an Islamic country is concerned. Perhaps they only differ in approach and volume or velocity,” he said.

He said that if Dompok, a federal minister, was trying to scare Christians into voting for Umno and BN at the coming general election, he was being selective in his fear-mongering.

“Let me remind him that Umno and BN also have Perkasa as its extreme wing or affiliate that demanded for our Bibles to be defaced and burned.

70 comments:

  1. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    Badan Perhubungan PAS Negeri Sabah mengutuk keras kenyataan Tan Sri Bernard Dompok mengenai isu hudud. Pelbagai tomahan dilemparkan terhadap Dompok kononnya beliau anti agama, tidak menghormati perlembagaan, memecahbelahkan masyarakat dan pemikiran tidak selari dengan zaman. Sedangkan apa yang dilakukan oleh Dompok tidak lebih dari sekadar menyuarakan pandangan ikhlas mengenai sesuatu perkara yang tentunya menuntut penjelasan dari setiap pemimpin yang sedang dan bakal memerintah negara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu sudah semestinya. Sebagai negara berbilang kaum rasanya masalah agama tidak perlu dikaitkan.

      Delete
    2. Tolak mereka-mereka ini. Jangan biarkan isu agama dijadikan senjata mereka.

      Delete
    3. Kita tidak patut terpedaya dengan parti yang cuba menghuru-harakan negara dengan masalah agama.

      Delete
    4. fikirkan masa hadapan generasi kita dan negara kita. Bukan mudah kita untuk mengecapi semua apa yang ada sekarang ini.

      Delete
    5. Percayalah kepada kerajaan BN untuk terus menyatupadukan rakyat di Negara Malaysia ini. itulah yang kita dapat lihat sendiri sekarang ini. dengan adanya 1 Malaysia ini kita pasti akan terus bersatu.

      Delete
    6. Isu agama dan Politik tidak boleh di kaitkan.

      Delete
  2. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    Jika kenyataan Dompok itu dikatakan bakal memecahbelahkan masyarakat di negeri ini, bagaimana pula dengan PAS yang secara terang-terangan menggunakan nama agama untuk mendapatkan sokongan rakyat?

    ReplyDelete
  3. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    PAS atau Parti Islam Se-Malaysia tidak patut wujud dalam sebuah negara yang mana masyarakatnya terdiri dari pelbagai bangsa dan agama. Jesteru, apa motif pemimpin-pemimpin PAS menggunakan perkataan Islam dalam berpolitik? Dalam kes ini, siapa sebenarnya yang terang-terang menggunakan agama untuk kepentingan politik? Siapa sebenarnya yang memiliki pemikiran yang tidak selari dengan zaman?

    ReplyDelete
  4. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    Mustahil Hj Hamzah tidak mengetahui langsung risiko dalam berpolitik.. Bantah-membantah adalah asam garam dalam berpolitik. Terpulang kepada rakyat membuat pertimbangan samada menerima atau tidak penjelasan atau pendirian mana-mana pemimpin mengenai sesuatu perkara.

    ReplyDelete
  5. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    Bukankah Hj Hamzah sendiri mengakui dalam artikel tersebut bahawa rakyat hari ini sudah berubah, tidak mudah diugut dan mementingkan kejujuran? Jadi, kenapa perlu melenting?

    ReplyDelete
  6. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    Dikalangan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat, terutamanya DAP juga tidak setuju dalam beberapa perkara mengenai agenda PAS. Kenapa Hj Hamzah tidak mengutuk SEKERAS-KERASNYA pemimpin-pemimpin yang sangat rapat dengan PAS ini?

    ReplyDelete
  7. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    "PAS Sabah mengingatkan supaya Dompok melihat kepada politik Kelantan yang sudah lebih 20 tahun dipimpin oleh PAS. Tidak ada seorang pun rakyat bukan Islam yang dinafikan hak mereka untuk beragama." - Hj Hamzah

    Mengenai politik Kelantan yang sudah lebih 20 tahun dipimpin oleh PAS, Saya lebih percaya jika penduduk Kelantan sendiri yang membuat kenyataan itu, bukannya Hj Hamzah. Manalah tahu penduduk Melayu sendiri dinafikan hak mereka sebagaimana yang berlaku di Kedah dimana kerajaan PAS Kedah telah merobohkan Madrasah Salihiyyah yang berusia lebih 100 tahun semata-mata mahu memberikan laluan kepada pembinaan bangunan kormesial yang berkemungkinan membawa pusat-pusat hiburan dan rumah-rumah urut beroperasi di bekas tapak Madrasah tersebut.

    ReplyDelete
  8. TOLAK PARTI POLITIK YANG TERANG-TERANG MENGGUNAKAN AGAMA UNTUK MENDAPATKAN SOKONGAN.. PARTI ISLAM SE-MALAYSIA TIDAK PATUT WUJUD DI NEGARA INI

    "PAS secara jelas telah melancarkan misi Negara Berkebajikan yang menjadi misi utama mewujudkan kesejahteraan rakyat." - Hj Hamzah

    Mengenai Negara Berkebajikan yang turut dikaitkan dalam kenyataan balas Hj Hamzah kepada Dompok, bagaimana pula dengan penyerahan beribu-ribu hektar tanah milik rakyat dan umat Islam Kelantan kepada syarikat-syarikat milik kroni DAP, oleh PAS Kelantan? Itukah makna Negara Berkebajikan bagi Hj Hamzah? Bagaimana pula dengan pembalakan berhampiran Tasik Pedu yang menjadi punca air orang Kedah yang didalangi oleh Menteri Besar Kedah atau lebih tepat lagi kerajaan PAS Kedah? Itukah makna Negara Berkebajikan bagi Hj Hamzah?

    ReplyDelete
  9. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menggariskan tiga prinsip penting yang mesti diamal dan dipatuhi setiap rakyat di negara ini untuk memastikan Malaysia kekal sebagai sebuah negara yang aman, stabil dan harmoni serta menjadi model keharmonian dunia.

    ReplyDelete
  10. Tiga prinsip itu ialah mengamalkan kesederhanaan, hormat menghormati antara satu sama lain dan pentingnya bersikap adil, katanya

    ReplyDelete
  11. Jelas Najib, rakyat mesti mengamalkan kesederhanaan dalam semua bentuk tindakan, keputusan, sikap dan kata-kata serta menolak segala fahaman melampau, fanatik atau keganasan kerana ini hanya akan mencetus masalah.

    ReplyDelete
  12. “Saya selalu sebut bahawa masalah antara agama bukan disebabkan oleh agama itu sendiri, sebaliknya oleh fahaman melampau, fanatik dan memilih jalan keganasan.

    ReplyDelete
  13. “Kalau mereka memilih kesederhanaan, percaya kepada dialog, rundingan, menolak estremis…saya percaya dunia akan lebih aman dan harmoni,” katanya.

    ReplyDelete
  14. Najib berkata walaupun Islam agama rasmi persekutuan, agama lain bebas untuk dianuti dan diamal, dan ini merupakan satu pendekatan penuh kebijaksanaan yang diambil demi menjamin kehidupan yang rukun, aman dan harmoni.

    ReplyDelete
  15. “Sebab itu kita mesti kekalkan tradisi dan legasi ini, jangan tergelincir daripada landasan, jangan pilih jalan yang ekstrim atau mainkan perasaan dan emosi untuk apa-apa tujuan,” tegasnya.

    ReplyDelete
  16. Menjadikan konflik Palestin-Israel sebagai contoh, beliau berkata ia bukan tercetus akibat agama, sebaliknya disebabkan tindakan dan pendirian ekstrim serta ketiadaan sebarang langkah untuk perdamaian melalui pertimbangan yang sederhana.

    ReplyDelete
  17. “Kalau kita rampas tanah hak milik orang tidak kira apa agama, tentu orang itu akan bertindak balas. Begitu juga punca masalah di kawasan itu (Palestin), hak rakyat Palestin untuk hidup dalam sebuah negara yang bebas dan berdaulat dinafikan.

    ReplyDelete
  18. “Jika hak dinafikan, tentu sekali kawasan itu tidak akan aman dan harmoni. Inilah pengajaran kepada kita,” kata Najib.

    ReplyDelete
  19. Mengulas prinsip kedua iaitu sikap hormat menghormati, Najib berkata ini perlu diamal oleh penganut agama kerana menyakiti penganut agama atau kepercayaan lain tidak akan menjurus kepada sebarang kebaikan.

    ReplyDelete
  20. Menurutnya, tindakan segelintir pihak yang ‘bermain politik’ serta tidak menjaga sensitiviti orang Islam semata-mata untuk meraih sokongan terutama menjelang pilihan raya, membuktikan mereka bukan pemimpin yang bertanggungjawab.

    ReplyDelete
  21. “Dalam agama Islam, Nabi Muhammad SAW telah ajar kita untuk hormati mereka yang beragama lain dan kalau agama lain hormati agama Islam, tidak ada masalah akan wujud dalam negara,” katanya.

    ReplyDelete
  22. Menyentuh prinsip ketiga, beliau berkata setiap rakyat mesti bersikap adil dalam membuat pertimbangan.

    ReplyDelete
  23. Menyentuh prinsip ketiga, beliau berkata setiap rakyat mesti bersikap adil dalam membuat pertimbangan.

    ReplyDelete
  24. “BN (Barisan Nasional) akan terus mendukung dan pertahankan ketiga-tiga prinsip ini, percayalah ini janji kita kepada rakyat…janji kita janji ditepati,” kata Najib.

    ReplyDelete
  25. Kerajaan Barisan Nasional (BN) sentiasa berusaha menambah baik infrastruktur asas dan prasarana awam untuk memastikan rakyat terus terbela selaras dengan agenda utamanya ingin memakmur masyarakat majmuk di negeri ini.

    ReplyDelete
  26. perancangan secara telus ini dibuat bagi membolehkan masyarakat terutama yang menghuni kawasan perumahan dan kampung-kampung sama ada di bandar atau pun luar bandar akan menikmati program pembangunan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  27. KM mengambil contoh di Kampung Batu Putih dan Kampung Tinusa dekat sini bakal menikmati kemudahan asas lebih selesa apabila pihak kerajaan membina jambatan separa konkrit melibatkan kedua-dua perkampungan tersebut.

    ReplyDelete
  28. Hampir RM10 juta digunakan untuk pelaksanaan jambatan separa konkrit di Batu Putih bagi memastikan penduduk setempat menikmati kemudahan asas yang lebih selesa serta tidak lagi menggunakan jambatan kayu seperti sebelumnya.

    ReplyDelete
  29. Inilah kebaikan kerajaan BN yang sentiasa prihatin terhadap apa jua keperluan rakyat di mana usaha-usaha ini kita laksanakan secara berperingkat dalam mempastikan rakyat tidak terpinggir dari arus pembangunan perdana.

    ReplyDelete
  30. Sebab itu, kita minta Majlis Perbandaran Sandakan (MPS) agar menaiktaraf jambatan kayu kepada pembinaan jambatan separa konkrit di kampung ini demi kepentingan penduduk kerana inilah sebenarnya sasaran kita ingin memakmur rakyat dengan program pembangunan yang dibawa oleh BN

    ReplyDelete
  31. kerajaan BN adalah yang terbaik kerana ia sentiasa mencari kaedah baru dalam menyalur pembangunan kepada rakyat.

    ReplyDelete
  32. kerajaan telah membelanjakan kira-kira RM23 juta bagi penyediaan kemudahan tersebut di Batu Putih dan Tinusa.

    ReplyDelete
  33. Adun Sungai Sibuga dan Ketua Umno Bahagian Libaran itu mahu rakyat dan pemimpin akar umbi di setiap kawasan meningkatkan kerjasama dalam memantapkan kestabilan politik di kawasan masing-masing.

    ReplyDelete
  34. pihak swasta dan badan bukan kerajaan (NGO) di negeri ini agar turut sama menjalankan tanggungjawab sosial

    ReplyDelete
  35. Ia sebagai usaha membantu masyarakat setempat selain dapat mengurangkan beban ibubapa.

    ReplyDelete
  36. Cara pengurusan kewangan kerajaan Sabah dan dasar perhutanan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dianggap sebagai yang terbaik di Malaysia

    ReplyDelete
  37. Musa, yang mentadbir urus kerajaan negeri sejak sembilan tahun lalu, bukan sahaja dapat memastikan Sabah terus maju, tetapi juga membawa lebih kestabilan politik, kemakmuran dan pembangunan pembangunan infrastruktur di negeri ini.

    ReplyDelete
  38. Sabah di bawah beliau (Musa) pastinya kini sedang pesat membangun," kata Luping kepada Bernama, di sini.

    ReplyDelete
  39. Semasa Musa mengambil alih jawatan, beliau memperkenal pelan rangka tindakan strategi pembangunan negeri yang dinamakan 'Halatuju', dan memberi fokus terhadap usaha agresif meraih hasil daripada potensi bidang pelancongan, pertanian dan perkilangan negeri ini

    ReplyDelete
  40. Multiple posting can also be used as a method of TROLLING or SPREADING SPAM. A user may also send the same post to several forums, which is termed crossposting. So please stop shaming yourself.

    I get it, you love BN. But I will still vote for SAPP. Good day sir.

    ReplyDelete
  41. YES THIS CARLOS ,WINCHESTER,HARRYZAN HAMDAN ARE BUT THE SAME PENCACAI UMNO.........WHO UNTILL DEATH WILL SUPPORT THE DEVIL.......FOR TO HELL THE WOULD ENDUP.........SO BE IT.. FOR US WE ARE ORANG ASAL SABAH WILL VOTE FOR SABAH PARTIES ONLY SO BYE BYE MALAYAN AND YOUR C.....K LICKING SABAH
    DOGS

    ReplyDelete
  42. “Have you ever delved into the mysteries of Eastern religion?” one California weirdo asked another in the comic strip Shoe. “Yes,” came the reply. “I was once a Methodist in Philadelphia.”

    ReplyDelete
    Replies
    1. For a long time that was about the extent of Americans’ exposure to the varieties of religious experience. As the scholar Diana Eck reminds us, for most of our history our religious discourse was dominated by a culturally conservative European heritage—people like me.

      Delete
    2. Alternative visions of faith rarely reached the mainstream. That has changed markedly as we steam deeper into the twenty-first century. Almost 80 percent of Americans still identify themselves as Christians, but they are a far more motley lot than the mainstream media understand or report. Other faiths are now making their presence felt, and our religious landscape is being re-created right before our eyes.

      Delete
    3. Travel the country as I do as a journalist and you see an America dotted with mosques—in places like Toledo, Phoenix, and Atlanta. There are Hindu temples in Pittsburgh, Albany, and California’s Silicon Valley.

      Delete
    4. You can visit Sikh communities in Stockton and Queens, New York, and Buddhist retreat centers in the mountains of Vermont and West Virginia. By one estimate, there are 335,000 religious congregations of one kind or another across the country, and that roughly 118 million people attend worship services regularly.

      Delete
    5. Furthermore, over 16 percent of Americans are “unaffiliated” and, according to a Gallup Poll, 7 percent of our population say they do not “believe in God.”

      Delete
    6. Their numbers are growing as America increasingly becomes a secular society, making publicly religious conversation more “delicate and dangerous,” in the words of Thomas Land of Emory University’s Candler School of Theology. Atheists, as well as agnostics, skeptics, and humanists, have a huge stake in how religion plays out in our democracy and are making their voices heard—“smashing idols in the sanctuary,” as Land writes in Christian Century.

      Delete
    7. Religiously, then, the “melting pot” is clearly not melting, and shouldn’t; instead, it bubbles and boils with ferment, conviction, diversity, and, yes, theological competition to shape the public sphere and government. The religious scholar Elaine Pagels once told me, “There’s practically no religion I know of that sees other people in a way that affirms the other’s choice.” Or its politics.

      Delete
    8. It is important, therefore, to keep reminding ourselves that in the Abrahamic tradition the first murder arose out of a religious act. Adam and Eve have two sons. Both brothers are rivals for God’s favor, so both bring God an offering. Cain, a farmer, offers the first fruits of the soil. Abel, a shepherd, offers the first lamb from the flock. Two generous gifts.

      Delete
    9. But in the story God plays favorites, chooses Abel’s offering over Cain’s, and the elevation of the younger leads to the humiliation of the elder. Cain is so jealous that their rivalry leads to violence and ends in death.

      Delete
    10. Once this pattern is established, it’s played out in the story of Isaac and Ishmael, Jacob and Esau, Joseph and his brothers, and down through the centuries in generation after generation of conflict between Muslims and Jews, Jews and Christians, Christians and Muslims, so that the red thread of religiously spilled blood runs to every place where religious folk turn from compassion to competition.

      Delete
    11. Religion has a healing side; we know this. But it also has a killing side. In the words of Pennsylvania’s founder, William Penn, “To be furious in religion is to be furiously irreligious.”

      Delete
  43. tak perlu nak mainkan isu agama.

    ReplyDelete
  44. Peranan golongan ilmuan agama amat diperlukan dalam mempengaruhi sikap pemimpin negara bagi mengelak berlakunya konflik terutama membabitkan isu-isu keagamaan dan kemanusiaan.

    ReplyDelete
  45. Exco Kerajaan Negeri, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi berkata, sebahagian besar konflik yang berlaku berpunca daripada pemimpin politik, dan untuk menyeimbangi konflik, perlu ada campur tangan golongan ilmuan agama.

    ReplyDelete
  46. “Konflik yang berlaku di mana-mana negara termasuk Malaysia, lebih diterajui oleh ahli politik bukan ahli agama. Ini kerana ahli politik perlukan sokongan rakyat hingga kadang-kadang mereka lupa etika kepimpinan kerana mengejar kepentingan politik dan pengaruh,” katanya.

    ReplyDelete
  47. Phahrolrazi berkata, tercetusnya konflik termasuk peperangan adalah hasil keputusan ahli-ahli politik dalam kepimpinan mereka, oleh itu, pemimpin yang memiliki pegangan agama yang baik diyakini mampu mengelak tercetusnya konflik.

    ReplyDelete
  48. “Jika pemimpin politik itu dapat menjiwai kepelbagaian dalam negara termasuk kebebasan beragama dan hak asasi rakyat, pasti suasana harmoni dapat dikekalkan. Kita bertuah di rantau Asia Tenggara tidak berlaku konflik seperti di Timur Tengah, Pakistan, India atau United Kingdom. Inilah keberkatan kefahaman, saling menghormati dan kerjasama sesama pemimpin,” katanya.

    ReplyDelete
  49. Menurutnya, semua pihak perlu menjalin kerjasama mengelak tercetusnya konflik di rantau ini kerana ianya hanya akan merugikan semua pihak.

    ReplyDelete
  50. “Konflik yang babitkan isu agama perlu diberi tumpuan khusus. Saya juga percaya suasana harmoni dapat dipertahan melalui sistem demokrasi terbuka yang boleh menjamin kehidupan rakyat yang lebih baik, walau konteks agama kita berbeza pandangan,” katanya.

    ReplyDelete
  51. Dr Mujahid Yusuf Rawa serta delegasi pertubuhan agama dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) dari Indonesia dan Thailand berkata, Asean Forum For Inter Religious Dialogue For Peace adalah usaha untuk mempromosi hubungan harmoni dan kedamaian antara agama di negara Asean.

    ReplyDelete
  52. Menurutnya, dialog antara agama perlu dipromosi dalam usaha melahirkan keamanan antara kaum.

    ReplyDelete