Search This Blog

Saturday, October 26, 2013

Yong: Budget 2014 is bad news for business and consumers in Sabah

KOTA KINABALU - There’s no good news for Sabah in the 2014 Budget and in fact, it is bad news for businesses and consumers in Sabah, said Datuk Yong Teck Lee (photo), president of Sabah Progressive Party (SAPP).

The former chief minister of Sabah also opined that the “good news” for Sabah is way below the expectations generated by the Prime Minister during his visit to Sabah last week.

“The budget for the Kimanis gas project, the Sipitang SAMUR (Ammonia Urea Project) and the Lahad Datu regasification project are all recycled news. Even the Sandakan airport upgrading was first announced in 2010. There is no good news for Sabah in the budget. This is the price that Sabahans and other Malaysians pay for voting this BN government,” he said.

Yong said the people will suffer from the inevitable rise in prices of food and beverage caused by the hike in sugar prices.

Sugar prices had gone up four times before today; with 20 sen per kilo in January 2010, 25 sen in July 2010, another 20 sen in December 2010 and 20 sen in May 2011.

“Compounded by rising fuel prices and the sudden hike of 34 sen in sugar prices, the much dreaded GST will send the prices of goods and services into another round of spiralling inflation. This will hurt the economy, weaken the Ringgit and dampen consumer demand,” he said.

Yong also claimed that the reason behind the decision to impose the Goods and Services Tax (GST) at such a high rate of 6% and the rise in fuel and sugar prices is because the government is close to bankruptcy.

“The government is turning businesses into tax collection agents for the government via the GST. In fact, the only commodity that is keeping the federal government afloat is the oil and gas from Sabah and Sarawak,” he said.

By Victor Ma

18 comments:

  1. kalau tanya dengan pembangkang, semuapun BAD, mana pernah GOOD.. kalau Anwar meliwat, barulah GOOD..

    ReplyDelete
  2. sedar dirilah wahai bekas ketua menteri.. siapa yang hampir membankrapkan sabah?

    ReplyDelete
  3. Selepas kerajaan BN pembentangan Bajet 2014, GST telah dijadikan topik hangat Pakatan Pembangkang dalam usaha menjadi hero kepada rakyat biarpun menyedari pelaksanaan GST itu akan membolehkan rakyat kurang membayar cukai daripada 10% kepada 6% sahaja.

    ReplyDelete
  4. Namun, kerajaan pastinya akan menjelaskan kepada rakyat dengan ulasan yang bersahaja dan mudah difahami bagi memberikan pemahaman yang betul kepada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini sekali gus menidakkan fitnah dan kenyataan bersifat negatif Pakatan Pembangkang terhadap GST.

      Delete
  5. Jika Pakatan Pembangkang melihat Bajet 2014 BN dikatakan bersifat menindas rakyat, Bajet Alternatif milik Pakatan Pembangkang mempunyai ceritanya tersendiri.

    ReplyDelete
  6. Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Chua Tee Yong menyifatkan bahawa Bajet Alternatif Pakatan Pembangkang sebagai bajet yang mengaburi mata rakyat.

    ReplyDelete
  7. Dengan cara membandingkan Bajet Alternatif Pakatan Pembangkang dengan kandungan manifesto Pakatan Pembangkang PRU-13 pada 5 Mei yang lalu, jelas menunjukkan Pakatan Pembangkang sebenranya mungkir janji.

    ReplyDelete
  8. "Pada PRU-13 5 Mei, Pakatan Pembangkang lancarkan manifesto mereka yang mengatakan kalau mereka jadi kerajaan mereka akan melaksanakan pelbagai janji.

    "... tetapi kalau kita buat perbandingan antara Bajet Alternatif yang dikeluarkan oleh Pakatan Pembangkang ia jelas menunjukkan bahawa manifesto mereka hanya untuk mengaburi mata rakyat dan semata-mata untuk meraih undi.

    ReplyDelete
  9. Antara alasan yang boleh menyokong bahawa Bajet Alternatif Pakatan Pembangkang itu mungkir janji ialah mereka mengatakan hendak mansuh tol, mengurangkan harga kereta, turun harga minyak, mereka akan bagi RM1000,00 kepada semua warga emas dan telah menjanjikan kepada Sabah dan Sarawak untuk menaikkan royalti minyak dari 5 peratus kepada 20 peratus.

    ReplyDelete
  10. Bagaimanapun semua janji Pakatan Pembangkang dalam PRU-13 lepas satu pun tidak ada dalam kandungan Bajet Alternatif Pakatan Pembangkang.Perbandingan ini menampakkan bahawa Bajet Alternatif dan Janji-Janji PRU-13 Pakatan Pembangkang hanya untuk meraih undi dan bukannya membantu rakyat.

    ReplyDelete
  11. Menteri Sumber Manusia, Dato’ Sri Richard Riot Jaem mengingatkan pemimpin kesatuan sekerja di seluruh negara mentransformasikan corak kepimpinan yang sedia ada dalam menghadapi perubahan zaman yang sentiasa mencabar ini.

    ReplyDelete
  12. hal ini kerana corak kepimpinan kesatuan sekerja pada hari ini perlu dilihat sebagai penyokong, rakan kongsi dan pembekal antara majikan dan pekerja.

    ReplyDelete
  13. Persepsi negatif terhadap pemimpin kesatuan sekerja yang kerap dilabelkan sebagai puak pendesak juga harus diubah.

    ReplyDelete
  14. Kementerian Sumber Manusia (KSM) sendiri sentiasa menyediakan program transformasi dan pembangunan dalam usaha memajukan amalan perhubungan perusahaan yang harmoni dan kondusif demi membangunkan sumber manusia yang produktif.

    ReplyDelete
  15. kerjasama ketiga-tiga pihak perlu sentiasa diterapkan melalui perbincangan dan rundingan yang diadakan dari masa ke semasa terutama dalam usaha memperbaharui atau meminda undang-undang dan dasar yang sedia ada

    ReplyDelete
  16. Program RTW ini memberi jaminan sosial dan membaik pulih para pekerja yang kehilangan upaya secara tiba-tiba akibat kemalangan di mana mereka yang kehilangan punca pendapatan harus kembali berkerja dan ditempatkan dalam pekerjaan yang sesuai dengan keupayaan yang ada

    ReplyDelete
  17. Kerajaan sentiasa menggalakkan para majikan untuk mengambil golongan ini bekerja dalam sebarang bidang yang sesuai dengan kemampuan mereka.

    ReplyDelete