Search This Blog

Sunday, September 16, 2018

Eight student activists arrested in Sabah Malaysia Day rally

Eight student activists were arrested during a Malaysia Day protest rally in Kota Kinabalu at around 10am this morning.

Suaram coordinator Amir Abdul Hadi said he was informed that police had moved in to arrest the protesters gathered in front of the Kota Kinabalu City Hall (DBKK) for the Pandang Ke Sabah (Look Towards Sabah) rally.

The protesters made 10 demands from the state and federal governments, which include the resolution of the long-standing statelessness issue in Sabah, the security of its borders, as well as the overall issue of poverty...msiakini


--------------
Lepaskan Peserta Himpunan Pandang ke Sabah Segera!

Bersih 2.0(Sabah ) menggesa supaya pihak Polis melepaskan segera peserta Himpunan Pandang ke Sabah yang telah ditangkap dan dibawa ke dalam lori Black Maria. Seramai 8 orang peserta himpunan telah ditangkap iaitu:

1.Syed Syaqir Adhli bin Syed Redzuan
2.Asrin Bin Utong
3. Mukmin Nantang
4.Mohd Rosyaidi bin Abdul Latiff
5 .Sabir Syarifuddin
6.Razdey bin Ruslin
7.Zulfian bin Ansar
8. Mohd Khairuddin bin Daud

Pihak polis tidak lagi wajar untuk menggunakan Akta Perhimpunan Aman sebagai alasan untuk menghentikan apa-apa perhimpunan rakyat sebagai menghormati Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan serta semangat Malaysia Baharu yang lebih demokratik dan berteraskan hak untuk bersuara dan berhimpun. Pihak polis tidak wajar menangkap peserta himpunan demi untuk menghentikan himpunan tersebut.

Langkah polis Kota Kinabalu menangkap mereka adalah sangat kebelakang dan menunjukkan bahawa kerajaan tidak serius untuk mengangkat suara rakyat marhaen.

Bersih Sabah menggesa agar mereka dibebaskan sekarang dan tidak ditangguhkan lagi pembebasan mereka.

No comments:

Post a Comment