Search This Blog

Tuesday, August 11, 2020

Jannie diminta Berhenti menyangkal apa yang tidak boleh dinafikan lagi

Oleh: Edward Dagul, Timbalan Presiden SAPP

Kota Kinabalu, 11 Ogos 2020: Kerajaan Warisan harus menghentikan rancangan mereka untuk membina Empangan Papar, kata Edward Dagul.

Edward, yang merupakan Timbalan Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP) mengatakan Warisan dan sekutu mereka harus memenuhi janji pilihan raya mereka untuk menghentikan projek Empangan Papar, yang sebelumnya disebut Empangan Kaiduan.

"Ini bukan masalah bahawa projek Empangan Papar sudah atau belum dianugerahkan. Tetapi Niat untuk melaksanakannya sudah ujud. Ketua Menteri  telah mengumumkan bahawa Empangan Papar WAJIB dibina. Surat tunjuk niat dikeluarkan kepada Wira Syukur (M) Sdn Bhd yang berpusat di Selangor, sebuah syarikat yang berkaitan dengan projek Terowong bawah laut Pulau Pinang yang kontroversial, oleh Pengarah Air pada 10 Oktober 2019 setelah mendapat persetujuan Kabinet dan Menteri Kewangan Sabah iaitu Ketua Menteri sendiri, kata Edward merujuk kepada komen Jannie Lasimbang melaporkan baru-baru ini bahawa projek Papar Dam yang dimaksudkan masih belum berjaya.


"Hanya ketika mereka menghadapi masalah tertentu dalam permohonan peruntukan kewangan dari kerajaan pusat (PH ketika itu) dan ketiadaan laporan EIA, mereka menyedari bahawa projek itu harus ditangguhkan.

Bekas menteri Persekutuan Xavier Jayakumar telah mendedahkan di Dewan Negara bahawa kerana kerajaan negeri Sabah telah melantik Wira Syukur Sdn Bhd (untuk melakukan projek Dam Papar), sebelum persetujuan Persekutuan diberikan, oleh itu kerajaan negeri mesti menanggung kos pelaksanaan Projek RM3 bilion di bawah Private Finance Initiative (PFI) atau konsep Pembiayaan Kewangan Swasta.


Petikan dari jawapan menteri persekutuan pada bulan Disember 2019 sebagai berikut: "Namun begitu, Kerajaan Negeri telah bersetuju untuk melaksanakan projek Pembinaan Empangan Papar melalui konsep" Pembiayaan Kewangan Swasta (PFI) dengan syarikat dari Negara China. Oleh kerana lantikan syarikat tersebut telah dibuat sebelum kelulusan projek diberikan, maka pelaksanaan projek perlu ditanggung sendiri oleh Kerajaan Negeri dan cadangan kajian yang disyorkan dalam permohonan RP4 2020 dibatalkan "

Beberapa wakil rakyat Parti Warisan Sabah dan Pakatan telah berjanji untuk membatalkan projek itu sekiranya mereka berkuasa sebelum pilihan raya PRU14 yang lalu tetapi tidak lama selepas pilihan raya, Ketua Menteri dan menterinya, Datuk Peter Anthony mengingkari janji tersebut.

Berdasarkan pernyataan akhbar oleh Ketua Menteri bertarikh 20 Mac 2019, dia (Shafie) telah mendesak agar Projek empangan tersebut disegerakan dan kemudian pada 27 Jun 2019 CM mempertahankan keputusannya untuk meneruskan projek empangan itu di tengah-tengah kritikan mengengkari janji pilihanraya oleh Warisan/PH.

Menteri Infrastrukturnya, Datuk Peter Anthony juga dengan rasa bangga mengumumkan pada 24 Mac 2019 bahawa empangan Papar bernilai RM2 bilion akan dimulakan pada tahun berikutnya. Pada 26 Jun 2019 Peter mengulangi bahawa Sabah akan meneruskan projek empangan Papar (sekarang RM3 bilion) dan pada 9 Julai tahun yang sama, dia mengatakan bahawa kerajaan bertegas dengan keputusannya untuk membina empangan Papar.

"Warisan telah terlibat dalam masalah ini selama dua tahun, mereka terus mendorong projek itu namun terus menafikan yang mereka telah mengelirukan rakyat. Sudah tiba masanya untuk menghentikan perkara mengarut ini, "kata Edward.

No comments:

Post a Comment