Search This Blog

Thursday, August 13, 2020

Yong: Ekonomi merosot perlukan solusi, bukan alasan | Solutions, not excuses, needed to slump

Oleh Datuk Yong Teck Lee, Bekas Ketua Menteri, Presiden SAPP

Kota Kinabalu, Khamis, 13 Ogos 2020

Kerajaan Sabah harus mencari penyelesaian segera dan berkesan untuk menangani kemerosotan ekonomi yang dihadapi Sabah dan bukannya hanya menyalahkan Covid-19 dan politik. Covid-19 muncul hanya pada bulan Februari tahun ini sedangkan ekonomi Sabah mula merosot pada tahun 2018 apabila kerajaan Sabah yang baru  mengganggu produksi dan aktiviti ekonomi yang sedang berjalan di Sabah. Keyakinan perniagaan goyah ketika Kerajaan Sabah dilihat tidak menghormati kedaulatan undang-undang dan kesucian kontrak undang-undang.

Alasan yang lemah bahawa kemerosotan di Sabah yang dimulakan sebelumnya adalah palsu kerana tahun 2017 menyaksikan pertumbuhan KDNK yang tinggi sebanyak 8.2%. Pada tahun 2018, KDNK turun hanya 1.5%, salah satu yang terendah di negara ini. Tahun lalu 2019, KDNK adalah 0.5%  yang bermaksud tidak berkembang. Apa yang ada pada tahun 2020 dan 2021? Kedai-kedai ditutup, orang kehilangan pekerjaan, aktiviti ekonomi berhenti.

Demi rakyat Sabah

Pada ketika Sabah memerlukan semua bantuan persekutuan yang kita boleh perolehi, ketua menteri Sabah kita pula memilih untuk melobi ke jawatan Perdana Menteri. Seolah-olah tidak cukup kepintaran dengan menyalahgunakan aset kerajaan Sabah untuk merancang penggulingan Perdana Menteri, Ketua Menteri kita seolah mabuk asmara  pada fantasi untuk membayangkan bahawa Dato Seri Anwar Ibrahim, ketua pembangkang di Parlimen, sebagai Timbalan Perdana Menteri beliau. Demi kepentingan rakyat, Parti Warisan harus meninggalkan kebodohan untuk terlibat dalam komplot  menjatuhkan Perdana Menteri.

Ekonomi Sabah kini berhenti

Selaku salah seorang ahli pengasas Institut Kajian Pembangunan (IDS), sebuah badan pemikir Kerajaan yang terkenal itu, saya menghadiri mesyuarat  pada tahun lalu, saya begitu terkejut apabila mengetahui bahawa ekonomi Sabah telah terhenti. Pengerusi IDS ketika itu, Tan Sri Simon Sipaun, yang terkenal dan sangat dihormati, dan pihak pengurusannya telah menganjurkan taklimat oleh Bank Dunia pada awal tahun ini. Sudah jelas bahawa Malaysia, bahkan sebelum Covid-19 muncul, menghadapi angin kencang. Laporan itu mengingatkan saya kepada Krisis Kewangan Asia 1997/98 ketika pasaran saham Asia runtuh dan banyak bank terpaksa ditutup.

Sekarang apabila seorang pemimpin Warisan, Datuk Darell Leiking, telah mengambil alih jawatan sebagai Ketua IDS, saya berharap pihak pengurusan IDS akan terus memaklumkan kepada Ketua Menteri dan kabinetnya bahawa pandangan mereka tentang gambaran Sabah yang cerah di bawah Warisan hanyalah khayalan.

Khayalan diri dari pengumuman berbilion-bilion

Kerajaan Sabah ini telah memperoleh nama yang meragukan kerana membuat pengumuman berbilion-bilion Ringgit.

Selepas perjalanannya ke China pada bulan April 2019, Ketua Menteri telah mendakwa berjaya mendapatkan pelaburan bernilai RM20 bilion.  Pelaburan kimia petrol bernilai RM13 bilion lagi oleh syarikat Belanda (Burel) di Lahad Datu Palm Oil Industrial Cluster (POIC) diumumkan Menteri Industri Sabah.

Pelaburan Langsung Asing (FDI) bernilai RM6 bilion diumumkan oleh menteri Perdagangan Antarabangsa (ketika itu), Datuk Darell Leiking, selepas lawatannya ke Amerika Syarikat.

Pengumuman lain oleh menteri menteri termasuk Tan Chong Motors RM600 juta, KK City Resort RM5 bilion, KK ke Kudat landasan kereta api (RM5.2 bilion), Lok Kawi Resort (RM 7 bilion), Papar Dam (RM3 bilion).

Pengumuman berjumlah lebih daripada RM70 bilion. Tetapi di mana wangnya?

Pengumuman menarik yang semua orang tahu tidak akan pergi ke mana-mana adalah "pelabuhan laut dalam Kudat berbilion-bilion", yang pada akhirnya hanya dapat bersaing dengan pelabuhan Sepanggar.

Ketua Menteri juga membanggakan IKEA datang ke Sabah apabila eksport kayu balak dilarang. Sebenarnya, apa yang diperlukan adalah dengan melibatkan Persatuan Industri Kayu Sabah mengenai masalah utama mereka seperti kebolehcapaian pasaran, tarif elektrik, kualiti tenaga kerja, pelabuhan dan pengangkutan dan penyediaan bahan mentah.


No comments:

Post a Comment