Search This Blog

Saturday, September 10, 2011

Betulkah Tawau bebas miskin tegar ?

Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman mengumumkan Tawau diisytiharkan sebagai daerah pertama di Sabah yang bebas daripada belenggu kemiskinan tegar pada 1Ogos  2010.

Akan tetapi, apa yang kami nampak berlainan dengan apa yang dinyatakan.  Semasa rombongan SAPP Tawau melawat rakan-rakan Muslimin dan Muslimat pada Perayaan Hari Raya , kami dapati masih banyak orang Tawau yang hidup miskin tegar.

Mereka mengeluh yang kehidupan mereka sangat susah sekarang disebabkan tidak ada pekerjaan , harga barang naik ,  dan bantuan kerajaan tidak sampai kepada mereka.  Mereka bertanya apakah “e-kasih” telah menjadi “pilih-kasih” ?

Peluang mencari pekerjaan di Tawau pada masa ini memang susah . Banyak orang Tawau telah berhijrah ke semenanjung ataupun Singapore untuk mencari nasib yang lebih baik. Ada yang berjaya bila berada dirantau luar tetapi banyak juga yang terkandas sehingga mereka terpaksa melakukan jenayah disana. Berita yang buruk ini dan juga keengganan mereka berpisah dari keluarga menyebabkan banyak ibu tunggal dan pemuda pemudi menganggur di Tawau.

Bukan pekerjaan kasar sahaja yang susah didapati di Tawau, banyak juga pemuda pemudi yang mempunyai diploma, ijazah tidak dapat mencari pekerjaan di Tawau. Golongan ini merasa lebih tertekan dan susah hati kerana mereka telah meminjam PTPTN yang perlu dibayar balik.

 Apakah kerajaan BN tidak berkemampuan merancang untuk memajukan negeri Sabah supaya peluang pekerjaan bertambah ? Bukankah Sabah kaya dengan sumber hasil bumi seperti minyak, gas, kelapa sawit, hasil laut, destinasi pelancungan taraf antara bangsa, lokasi yang strategic antara 2 negara yang mempunyai pasaran besar iaitu China dan Indonesia ?  Kenapa semua hasil dan kelebihan ini tidak diurus dengan baik oleh kerajaan supaya orang Sabah tidak akan kekurangan peluang pekerjaan ? Bukankah orang Sabah memberi mandat kepada kerajaan untuk mengurus harta Sabah dengan baik untuk memajukan kehidupan mereka ?

Kerajaan patut tumpukan tenaga dan minda pada rancangan dan pelaksanaan yang efektive bukannya sibuk dengan mengeluarkan kenyataan dan slogan yang tidak bermakna. Orang Sabah sudah bosan mendengar berita kerajaan telah membelanjakan billion –billion ringgit untuk projek itu ini, tetapi orang Sabah tidak dapat menikmati kehidupan yang lebih selesa.

Photo ini menunjukkan orang miskin di Tawau masih tinggal dirumah setinggan  . Mereka begitu miskin sehingga tidak mampu membeli sebungkus plastik minyak masak berharga  RM3.00,  botol kecil kicap berharga RM3.00,  sebungkus kecil serbuk sabun cuci RM3.70, satu botol Chlorox Rm 2.70,  satu tin Milo RM5.00 ataupun kopi. Mereka hanya mampu membeli barangan ini yang sudah dipek lagi tanpa jenama dalam plastik kecil berharga 20 sen setiap bungkus .  Bahan keperluan seharian juga hanya dapat dibeli sehari demi sehari. Photo menunjukkan barangan  ini dalam bungkusan plastik berwarna warni dipaparkan dan digantung digerai itu. Bagi orang Bandar yang tidak pernah beli barangan begini akan menyangka bungkusan plastik tersebut mengandungi minuman bersirap.

Oleh : SAPP Tawau

63 comments:

  1. The only way to make sure is to go there are see for ourselves.

    ReplyDelete
  2. Hope that the E-Kasih aids will be allocated fairly to those who needed it.

    ReplyDelete
  3. Cuba check, Mungkin mereka itu PTI...

    ReplyDelete
  4. Tawau kan ramai pendatang. Laporan tidak mungkin salah. Pasti ada sebab mengapa mereka masih lagi miskin sedangkan jika kita benar2 berusaha saya pasti kebaikkan akan memihak kepada kita.

    ReplyDelete
  5. CM has never mentioned that Tawau has free from poverty issue.

    ReplyDelete
  6. sudah banyak program2 yang dijalankan oleh kerajaan untuk membantu rakyat yang miskin. mungkin ada antara mereka yang masih belum dicapai dan terkena sasaran program tersebut.

    ReplyDelete
  7. harap pihak kerajaan/wakil rakyat dapat membuat tinjauan dan kajian jika perkara ini betul atau rekaan semata-mata

    ReplyDelete
  8. mmg tidak benar bahawa Tawau bebas miskin tegar..kan Sabah negeri termiskin di Malaysia.

    ReplyDelete
  9. harap program “e-kasih” dapat memainkan peranan mereka dengan lebih berkesan bukan sahaja di Tawau tetapi di seluruh Sabah

    ReplyDelete
  10. harap wakil rakyat di tempat masing2 dapat menyalurkan bantuan dalam jenis apa sekali pun kepada mereka yang sangat memerlukan

    ReplyDelete
  11. dan semoga kerajaan BN mampu merancang untuk memajukan negeri Sabah justeru peluang pekerjaan bertambah

    ReplyDelete
  12. Biar betul ni. Harap2 pihak yang berkenaan benar2 menjalankan kajian yang menunjukkan kehidupan sebanar rakyat.

    ReplyDelete
  13. Pastikan mereka tu orang Sabah tulin bukan PATI.

    ReplyDelete
  14. Program e-kasih tu harap2 berkesan untuk membantu rakyat miskin.

    ReplyDelete
  15. Jangan Salah kan satu pihak saja. Dimana ada kemahuan disitu ada jalan.

    ReplyDelete
  16. barangan dalam bungkusan berwarna-warni ini dijual oleh peniaga sebagai salah satu cara untuk mendapat keuntungan lebih...lagi pun ada permintaan..

    ReplyDelete
  17. siapa sebenarnya yang dikatakan miskin oleh SAPP? orang tempatan atau PATI yang berkeliaran di tawau? perkara ini harus dipastikan oleh SAPP.

    ReplyDelete
  18. "Mereka bertanya apakah “e-kasih” telah menjadi “pilih-kasih” ?"

    e-kasih tetap e-kasih dan bukannya pilih kasih..dan pastikan yang memerlukan telah mendaftar dalam sistem e-kasih.

    ReplyDelete
  19. kerajaan negeri sabah komited untuk membasmi kemiskinan di sabah...usaha yang berterusan dilakukan untuk menangani isu ini namun harus diingat bahawa bukan mudah untuk membasmi kemiskinan kerana kemiskinan itu sendiri berlaku dalam bentuk kitaran..yang kaya juga boleh jatuh miskin..

    ReplyDelete
  20. Jangan tunding jari saja, pastikan diri sendiri berusaha:)

    ReplyDelete
  21. Namun kerajaan pun patut lebih prihatin dalam hal sebegini.Walaupun bebas dari miskin tegar tak bermakna semuanya kaya.. Ada juga yang susah tu tapi taklah teruk tahap dewa:P

    ReplyDelete
  22. So pastikan, mana-mana pihak yang ada autoriti tampil memantau keadaan ini. At least nampak juga keprihatinan tu. hehe

    ReplyDelete
  23. Semoga hal ini dapat diperjelas bagi mengelakkan kekeliruan dan salah faham timbul.

    ReplyDelete
  24. Apapun, kita tunggu dan lihat sajalah nanti.

    ReplyDelete
  25. kalau penduduk tempatan mereka takkan miskin seperti ini, pasti mereka itu adalah PATI.

    ReplyDelete
  26. SAPP kena pastikan dahulu identiti mereka, jgn main tangkap muat sahaja.

    ReplyDelete
  27. Kenapa hanya hanya orang sokong umno yang dapat eKasih? Kenapa ramai orang miskin di tawau yang tidak sokong umno tidak dapat eKasih. Alasan mereka sokong pembangkang.

    Tepuk dada tanya selera, kenapa hal2 ini berlaku? Kamu kaki pengampu umno tunggu sajalah kebangkitan ALLAHKU tahu niat jahat kamurang.

    Sifar kemiskinan di Tawau? Mimpikah atau untuk siok sendiri musang bin tidak aman? Allahku bukan bodoh dan macam kamu yang kuat tipu.

    ReplyDelete
  28. Yang kaki pengampu umno diatas tuduh orang miskin itu ialah PATI, apa yang mereka akun UMNO tiada guna, sampai PATI berlalat dan membanjiri di bandar tawau.

    Rakyat Sabah akan tolak semua parti dari malaya balik ke malaya dalam PRU akan datang.

    ReplyDelete
  29. mungkin juga mereka itu pati...

    ReplyDelete
  30. daripada asyik menyalahkan..lebih baik jika semua bekerjasama untuk mengatasi setiap masalah yang ada.

    ReplyDelete
  31. Banteras kemiskinan memerlukan kerjasama bersama.

    ReplyDelete
  32. Harap E-Kasih ini dapat sampai kepada mereka yang betul-betul memerlukannya.

    ReplyDelete
  33. Jika kawan saya seorang murut yang miskin dari tawau digelar PTI, apa lagi dengan ketua menteri Sabah seorang pakistan? Ini bukan pilih kasih apa lagi?

    Jahanam betul kaki pengampu umno.

    ReplyDelete
  34. Mungkin yang SAPP tanyakan itu Pendatang mungkin.

    ReplyDelete
  35. aku seorang bajau dari tawau. gaji aku baru RM500 sebulan. Kenapa umno tolak permohonan eKasih aku? eKasih untuk orang UMNO saja kah?

    ReplyDelete
  36. That's why leaders need to turun padang to see the progress.

    ReplyDelete
  37. Betul itu. Tawau merupakan antara kawasan kehadiran PATI yang teramai di Sabah. Jadi tidak mustahil kemiskinan tegar disebabkan oleh PATI ini.

    ReplyDelete
  38. Anonymous said... September 13, 2011 11:31 AM,

    Gaji ko RM500 Sebulan? Tapi mampu pula ko mengonline sana tawau aa.. betul-betul tidak logik apa yang ko cakap ini. Mungkin ko memang tidak layak untuk mendapatkannya.

    ReplyDelete
  39. Mungkin Tawau antara Daerah yang lebih nampak pembangunannya dan maju. Jadi mungkin benar kadar kemiskinan berkurangan di Tawau berbanding dengan daerah-daerah yang lain di Sabah.

    ReplyDelete
  40. Aku dulu undi umno tetapi kali ini aku tidak mahu undi umno lagi sebab anjing dia Hosie Masie kata aku tidak layak dapat eKasih sebab gaji saya hanya RM500.

    ReplyDelete
  41. Tawau adalah tempat masuk untuk PENDATANG HARAM dari Indonesia. Lepas itu mereka boleh dapat MYKAD terus jadi bumiputra Islam Sabah.

    Inilah kerja jahanam umno. Kamu tunggu saja katulahan dari ALLAH!

    ReplyDelete
  42. Mereka mengeluh yang kehidupan mereka sangat susah sekarang disebabkan tidak ada pekerjaan , harga barang naik , dan bantuan kerajaan tidak sampai kepada mereka. Mereka bertanya apakah “e-kasih” telah menjadi “pilih-kasih” ?

    Perlu disiasat punca-punca kemiskinan tersebut. Adakah program membasmi kemiskinan tidak sampai ke tangan mereka?

    ReplyDelete
  43. "apa yang kami nampak berlainan dengan apa yang dinyatakan. Semasa rombongan SAPP Tawau melawat rakan-rakan Muslimin dan Muslimat pada Perayaan Hari Raya , kami dapati masih banyak orang Tawau yang hidup miskin tegar."

    Apakah definasi "miskin"? Ramai yang berpendapatan RM2000 tetapi masih kata dirinya miskin.

    ReplyDelete
  44. Semoga program e-kasih memberi bantuan kepada golongan yang betul-betul memerlukannya. Harap tiada golongan yang diabaikan.

    ReplyDelete
  45. Kepada mereka yang berkeupayaan untuk bekerja, seharus mengguna cara sendiri untuk mencari nafsu sendiri dan bukannya menunggu nasib dan pertolongan dari kerajaan sahaja.

    ReplyDelete
  46. Bukan pekerjaan kasar sahaja yang susah didapati di Tawau, banyak juga pemuda pemudi yang mempunyai diploma, ijazah tidak dapat mencari pekerjaan di Tawau. Golongan ini merasa lebih tertekan dan susah hati kerana mereka telah meminjam PTPTN yang perlu dibayar balik.

    Situasi seperti ini bukannya berlaku di Tawau sahaja, tetapi seluruh Malaysia atau dunia yang mengalami keadaan dimana ijazah tidak dapat kerja. Ini tidak boleh menyalahkan kerajaan sebab ini merupakan ekonomi sedunia yang menyebabkan ekonomi merosot.

    ReplyDelete
  47. Zero poverty in Tawau declared by Musang bin tidak aman? My foot!

    ReplyDelete
  48. This Musang bin tidak aman must be kicked out and send him to MCCA for investigation and then put him into jail.

    ReplyDelete
  49. Maka anda harus rajin memantau.

    ReplyDelete
  50. How come Tawau can suddenly be out of poverty?

    ReplyDelete
  51. Masih jauh lagi perjalanan kerana PTI masih bermaharajalela.

    ReplyDelete
  52. kerajaan suda cukup banyak membantu membasmi kemiskinan di negeri kita... selebih nya kita harus lah berusaha sendiri... tanpa usaha..duit tidask akan datang bergolek..

    ReplyDelete
  53. kerajaan sentiasa membantu rakyat..rakyat tidak akan di pinggirkan.. kebanyakan PATI yg banyak memburuk kn keadaan di sabah

    ReplyDelete
  54. Jika UMNO Sabah dapat RM100, dia bagi RM5 untuk rakyat, yang RM95 itu masuk pocket.

    Siapa tidak tahu umno kuat RASUAH? Siapa tidak tahu orang umno bodoh dan sombong? Siapa tidak tahu UMNO kasih masuk PENDATANG HARAM untuk melebihi penduduk tempatan asli di Sabah. Jahanam!

    ReplyDelete
  55. dimana peruntukan bejuta2 untuk membasmi PATI dulu?? sampai skg PATI masih bermaharajalela,dari sektor pekerjaan sedangkan org sabah mati kelaparan... selain itu PATI juga banyak melakukan jenayah...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  56. ba sokong la SAPP.. kalau SAPP dapat rampas ini kerajaan negeri, saya pun mahu berhenti kerja.. setiap bulan tunggu bantuan dari SAPP.. sebab kerja bertahun2 pun tidak boleh kaya.. kalau SAPP boleh kasi kaya orang Sabah, bagus tunggu bantuan saja dari kerajaan SAPP..

    ReplyDelete
  57. Really Tawau out from poverty? We should be proud for these and we predicted soon more state will result the same like Tawau.

    ReplyDelete
  58. Rakyat tidak seharus terlalu bergantung kepada kerajaan terutama dari segi bantuan kewangan. Perlu juga kami berkeupayaan menghadapi masalah dan mencari rezeki sendiri.

    ReplyDelete
  59. Semoga program "e-kasih" dapat berfungsi dan memberi bantuan kepada mereka yang betul-betul memerlukannya.

    ReplyDelete
  60. We hope our leading government would be able to come with more and continue projects and programs that could help to improve local economy, standard of livinge etc. More people gain benefit with such improvement and projects.

    ReplyDelete
  61. "Mereka mengeluh yang kehidupan mereka sangat susah sekarang disebabkan tidak ada pekerjaan , harga barang naik , dan bantuan kerajaan tidak sampai kepada mereka."

    Identify who are those people? Understand their problems and resolve it. Government should oftenly visit the people to understand more about their needs and concern.

    ReplyDelete
  62. Could it be possible that SAPP interviewed the wrong group of people. instead of locals, they are PATI.

    ReplyDelete
  63. I don't think PATI is included in the list to be given help from e-Kasih.

    ReplyDelete