Search This Blog

Wednesday, January 18, 2012

‘Sabah boleh jana hasil RM5b di bawah SAPP menjelang 2015’

KOTA KINABALU: Sabah mampu memperoleh hasil bernilai RM5 bilion menjelang 2015 cli bawah Pelan Ekonomi Parti Maju Sabah (SAPP), kata penasihatnya Datuk Haji Mohammad Noor Mansur.

Bekas Menteri Kewangan negeri itu berkata, ini boleh dicapai melalui penjanaan pendapatan daripada sumber hasil yang baharu termasuk pemantauan ketat royalti terhadap minyak dan gas, meningkatkan pengeluaran minyak, cukai tanah terhadap pemasangan paip Petronas, pelelongan awam tanah komersil bandar, membolehkan pengubahan tanah kelapa sawit menjadi tanah perindustrian serta menyemak semula royalti balak konsisten dengan harga pasara.


Memberi penjelasan, beliau berkata, pada 1980-an Sabah memperoleh hasil RM1 bilion dengan hasil negeri terus meningkat dengan kepelbagaian sumber hasil kepada RM2bil pada 1990-an dan RM3bil pada 2000-an dan RM4 bilion tahun lalu.

Katanya, tambahan RM1bil setahun harus dimasukkan ke dalam Tabung Warisan Sabah (sebuah tabung simpanan negeri yang ditubuhkan  pada 1997) di mana RM100 juta akan didepositkan dalam tabung itu; Majlis Minyak Sawit Sabah (RM100 juta);  pelaburan dalam pengeluaran makanan dan keselamatan ;serta mampu diri dalam beras (RM200 juta) latihan sumber manusia untuk meningkatkan produktiviti majikan dan pekerja tempatan untuk mencapai gaji saraan - gaji minimum - dalam usahasama dengan kesatuan pekerja (RM100 juta); dan tabung disatukan (RM500 juta).

"Pelan ekonomi kita untuk Sabah mensasarkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada lima hingga 8 peratus, berbanding kadar inflasi dua peratus, berbanding KDNK sekarang 3.5 peratus dengan inflasi dua peratus. Pertumbuhan ekonomi yang lebih pesat diperlukan untuk memperluaskan kek ekonomi serta mengurangkan kemiskinan," katanya dalarn menjelaskan pelan tersebut di pelancarannya di hotel Ming Garden di sini, lsnin.

Turut termasuk dalam pelan itu ialah pemansuhan monopoli pasir dan besi skrap, menghidupkan semula dan memperkukuhkan pusat sehenti pelaburan untuk memastikan proses cekap dan mudah difahami serta mempercepatkan kelulusan permohonan pelaburan oleh pelabur tempatan/asing, pelaburan dan penambahbaikan pelabuhan laut dan pusat perdagangan tukar barang sedia ada di Tawau dan Sandakan serta pusat perdagangan tukar barang yang dicadangkan di Kudat, Semporna dan Lahad Datu, penanaman tebu yang dicadangkan di Kuala Penyu dan pengeluaran garam di Matunggong, menghidupkan semula Lembaga Padi Sabah dengan pelaburan besar dalam pengairan dan infrastruktur lain serta penanaman padi untuk menjadikan Sabah mampu diri dalam pengeluaran beras, serta mengambil semula SESB yang sekarang ini dimiliki sebahagiannya oleh Kerajaan Negeri Sabah."

"Hanya dengan dasar tenaga yang berdaya maju dan pemansuhan dasar kabotaj, pengindustrialisasian boleh maju di Sabah,” kata Mohammad Noor.

Pelan ekonomi itu dilancarkan presiden SAPP Datuk Yong Teck Lee, yang berkata, pelan itu dirangka berikutan respons orang ramai yang bertanya apa yang boleh dilakukan parti itu untuk Sabah sekiranya ia mengambil alih kerajaan Negeri.

Larry Ralon

96 comments:

  1. Mahu komen panjang pun pasal Pelan Ekonomi ini tidak juga guna pasal kita tahu SAPP akan kalah teruk dalam p/raya akan datang.Buang masa saja.Bila mahu buat Pelan Ekonomi Malaysia? Mana lah tau YTL berangan-angan jadi PM dan Matnor mansoor jadi DPM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. I wonder what YTL evil plan after winning the election.

      Delete
  2. waaah....betul cakap AP ni. tak payah beri komen panjang-panjang lagi teruskan sokongan kpd. Anak Petagas....

    semua manusia ini macam pintarbodohlah, bukan apa janganlah marah dulu...kalau ketua yang dia setia mesti disokongnya habis-habisan kalau tidak, dibantainya sampai bawa orang lain membenci ada juga yang duduk atas pagar menunggu dia jatuh sebelah mana...yalah siapa yang bagi gula2 besar kita panggil dia BOSS dan jadi pengikut macai / opportunist.... (kalaulah saya ni... saya mau cari pengikut2 yang betul-betul setia yang timbultenggelam dengan saya walaupun saya berbohong, menipu, memaki, menghina, diskriminasi dan makan suap kerana saya masih ada penyokong yang agak bodoh dan tolol). kan duit itu berkuasa...siapa mahu..?? RM500 nah ambil sendiri....!! RM100 bagi budak2... laptop pun ada juga...mari-mari... nanti kamu gemok sikit baru saya potong..... mmmuuaaaahahhaahahaaaa..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. regarding the money and laptops given to the people, i say its the government job to provide those help. Even if the election is coming, it doesn't mean that the government is buying their votes. The people have their own mind to decide who to vote this coming election.

      Delete
    2. remember, no one knows who u vote for.

      Delete
  3. SAPP economic plan for Sabah is achievable and the most practical way to create a sustainable economy for Sabah.

    UMNO has failed big time in Sabah economy and make Sabah the poorest in Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi dapatkah SAPP mendapat mandat untuk menjadi kerajaan negeri seterusnya mengimplementasikan pelan ekonomi tersebut?

      Delete
  4. How to implement if people are not supporting them? 10 years ago people still support YTL but now sorry.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Then the plan will remain as a plan only.

      Delete
    2. keegoaan SAPP akan menyebabkan kejatuhan parti itu sendiri menjelang pru13..

      Delete
    3. the plan will remain as a plan without the people support. we shall have to see whether the people will support SAPP this coming election.

      Delete
  5. The most appropriate name for SAPP is SABAH PENYAMUN PARTY.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wrong! Should be SABAH PUNYA PARTY.

      Delete
  6. Cakap memang senang, tapi implementasiya belum taahu lagi samaada SAPP dapat lakukannya atau tidak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP tidak mampu melaksanakan pelan ekonomi tersebut sebab SAPP akan kalah pada pru13 nanti..disebabkan oleh perpecahan undi di kalangan undi pembangkang.

      Delete
  7. SAPP can say whatever they want just to get the people to vote them again. However I can't say the people are too keen to bring SAPP back as their government, if Batu Sapi is the indicator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Patut SAPP tidak payah bertanding kerusi Batu Sapi hari tu. Wrong move.

      Delete
    2. mana rakyat sabah mahu YTL jadi KM sabah...pasal tulah SAPP akan ditolak oleh rakyat pada PRU13 nanti..

      Delete
  8. SAPP can try all they want, use whatever tactics they like, but the people will decide it all during the next GE.

    ReplyDelete
    Replies
    1. its up to the people to vote..but i think SAPP didn't have any chances to win in the coming GE...

      Delete
  9. SAPP yakin sangatkah mereka boleh lakukan, semasa Yong jadi KM, Sabah rugi teruk olehnya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. its a lesson for the people...so i think people will rejected SAPP...they don't want YTL to be sabah CM..maybe YTL should resign and give a way to young leaders to lead SAPP..now YTL is just a liability to his own party.

      Delete
  10. tak perlulah nak terpedaya dgn kata2 SAPP.

    ReplyDelete
  11. benarkah SAPP akan menang dalam PRU-13? hanya rakyat Sabah sahaja yang dapat menentukannya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tiada keyakinan SAPP mampu menang dalam PRU-13 nanti. sekarang ni pun SAPP mahu buat kerjasama dengan PKR tapi belum jelas kerjasama yang akan mereka buat. rasanya SAPP sudah tidak mampu untuk berjuang sendirian.

      Delete
    2. SAPP tidak akan menang pada pru13...BN sabah akan terus menjadi kerajaan negeri..

      Delete
  12. apa yang nyata, terdapat rakyat yang masih menyokong BN Sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. sokongan rakyat sabah kepada BN masih baik dan kukuh...maka BN yakin dapat mengekalkan kedudukan mereka walaupun akan ada persaingan pada pru13..namun di sabah ianya lebih kepada persaingan di antara pembangkang untuk mendapat undi sekurang2nya tidak hilang wang deposit.

      Delete
  13. kita saksikan sahaja 'perlawanan' yang hebat antara BN dan parti-parti pembangkang di musim PRU akan datang nanti!

    ReplyDelete
  14. tidak kira siapa yang akan menang, apa yang penting, negeri ini memerlukan 'pembangunan' dari semua dimensi

    ReplyDelete
  15. dan dapat mengubah kedudukan Sabah yang masih di tangga termiskin di carta negeri termiskin di Malaysia

    ReplyDelete
  16. I have read through the SAPP economy plan for Sabah which is logical, practical and achievable but not like those UMNO only good in empty promise and CORRUPTION!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Even how good or perfect the plan is, if SAPP doesn't get the support..it will be pointless.

      Delete
    2. kalau SAPP tidak dapat mandat untuk menerajui kerajaan negeri, pelan ekonomi tersebut hanya tinggal di atas kertas..

      Delete
  17. tu semua akan terlaksana sekiranya SAPP menang dan menjadi parti kerajaan Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. malangnya SAPP akan kalah pada pru13..

      Delete
  18. masa YTL jadi CM dulu prestasinya biasa saja pun.

    ReplyDelete
  19. apa pun, biarlah rakyat yang membuat penilaian mereka sendiri.

    ReplyDelete
  20. semua parti pun akan menjanjikan itu dan ini..tapi rakyat nilailah sendiri apa yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  21. Kalu Dtk YTL jadi CM pun,memo kelulusannya Tanah,Kayu balak dan Kontrak tiada harga lansung...macam dulu dia jadi CM..tiada Pegawai Kerajaan layan pun!

    ReplyDelete
  22. Undilah BN, bialah harta benda Di rampas Musang Dan Umno. Sabah masih banyak orang bodoh yang akan jaul masa depan Dan Undi nya dengan harga RM 50, 100, 500. Kemudian terus jadi miskin

    ReplyDelete
  23. Musim YTL jadi KM mungkin KO belum lahir. Itu lah dia tidak tahu YTL ia lah KM keluarkan 48,000 gelan NT kepada bumiputra. Cuba kasih tahu mana satu KM yang perihatin kepada rakyat bumi Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. keluar 48000 NT sudah kira KM prihatin kah?

      Delete
    2. itu yang dia keluarkan.. entah berapa banyak pula yang dia bagi dengan kroni2nya..

      Delete
  24. DON'T BE A LONE RANGERJanuary 19, 2012 at 9:24 PM

    YTL dan barisan SAPP harus dipuji kerana berani keluar dan menentang BNUMNGOK PEROMPAK DAN PERAMPAS SERTA PENJUAL MARUAH RAKYAT TULIN SABAH.

    SATU SAJA SYARATNYA, KERJAASAMA DGN PR STAR @ ABU!
    ITU SAJA DAN KITA PAST MENANG ATAU BOLEH KALAHKAN BNUMNO TERKUTUK.

    YANG MENGUNDI BN ITU IALAH PATAI DAN KAUM KERABAT YB2 TAMAK YANG TIADA BALABAK!

    SAYA TIDAK LUPA YTL PERNAH MENOLONG SAYA SATU KETIKA DAHULU DI MANA APABILA SAYA DATANG MINTA TOLONG SAMA YB2 BN SEMUANYA MACAM TAI! TAPI KALAU KENA SURUH KUMPUL ITU PPATI UNTUK BUAT I UNTUK MENGUNDI BNUMNO, BUKAN MAIN LGI SEBAB MEREKA DAPAT DUIT .

    MALU...MALU...BNUMNO!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak akan ada kerjasama sebab SAPP terlalu ego..SAPP sudah terang2 mahu tanding 2/3 kerusi sabah...lain2 tidak boleh kacau..

      Delete
  25. hahahhaha, saya terhibur pula membaca... Tapi takpalah mana lah tau jadi kenyataan:P

    ReplyDelete
  26. Cuma harus diingat, cakap tu memang senang tapi utk merealisasikannya susah. So jangan terlalu bagi harapan pada rakyat.

    ReplyDelete
  27. Jadi terpulanglah pada rakyat utk buat keputusan. Nilai dulu baru undi k.

    ReplyDelete
  28. Siapapun pilihan rakyat saya pasti itu adalah pilihan yang terbaik. So kalau nak sokong sapp pun takda yang larang juga.

    ReplyDelete
  29. Cuma saya harap setiap parti bersaing dengan adil dan bukannya asyik memburukkan antara satu sama lain demi tujuan mengelirukan rakyat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat juga harus pandai menilai agar tidak dikaburi dengan kata2 manis parti yang sekadar ingin memancing undi.

      Delete
  30. If it can really happen, then thank God.

    ReplyDelete
  31. apa maksud kenyataan SAPP ni? mahu memerintah Sabah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya lah..SAPP angan2 mahu jadi kerajaan negeri bah..sedangkan belum tentu SAPP akan dapat sokongan disebabkan perpecahan undi pembangkang dan YTL yang dilihat sebagai liabiliti dalam parti.

      Delete
  32. Susahlah jika hanya cakap, hak ini tidak pun berada dalam tangan mereka.

    ReplyDelete
  33. Everyone knows it's not easy to reach that target, don't put in too much hope.

    ReplyDelete
  34. RM5 B? It's easy to say, hard to do. I think they only want to get people's confidence, don't be fooled.

    ReplyDelete
    Replies
    1. its hard to achieve the target..SAPP should be more realistic...

      Delete
  35. Yah bah orang Sabah tidak boleh, biarlah orang Malaya tadbir Sabah Dan rampas semua harta benda dari Sabah pun tidak apalah. Orang Sabah semua palui .

    ReplyDelete
  36. Stop bluffing, SAPP. Even the leaders can't manage it, how can you be sure your team can do it?

    ReplyDelete
  37. Sabahans has no confidence in themselves but love to be raped by Parti Malaya?

    ReplyDelete
  38. Kalau cakap senanglah..mau buat..belum tau lagi.

    ReplyDelete
  39. Susah untuk percaya...time mau dekat PRu gini la ni..mcm2 janji di buat.

    ReplyDelete
  40. Tidak yakin la dengan SAPP ni..nanti lain jadinya pula..bukan miskin lagi negeri sabah.

    ReplyDelete
  41. Ekonomi Di sabah semakin baik..banyak pembangunan yang telah di buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau SAPP ambil alih, ekonomi sabah akan jatuh..

      Delete
  42. RM5B dibawah SAPP? Seperti SAPP cuba memberikan harapan yang kabur kepada penduduk Sabah. Janganlah terlalu memberikan janji yang tidak logik nanti tidak tercapai mahu salahkan siapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pelan ekonomi SAPP adalah tidak realistik..

      Delete
    2. siapa cakap tidak realistik,contohnya cuba tanya kerajaan negeri berapa felda,sime darby,melaka plantation bayar cukai kepada pejabat daerah Nabawan dan tenom,sedang kan tanah tersebut dibawah kuasa pejabat daerah masing-masing..hasil juta-juta tapi hasilnegeri ciput..ini lah sebabnya rakyaat sabah patut tukar BN dan ganti dengan kerajaan baru dan kalau syarikat ini tidak bayar cukai yang sepatutnya sita saja ladang mereka baru padan muka ceo syarikat tersebut..baru lah buku bertemu ruas....

      Delete
  43. SAPP Boleh! Tapi Ingat konsep kerjasama. Itu saja.

    ABU!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. mana SAPP mahu kerjasama...2/3 sudah SAPP mahu sendiri..

      Delete
  44. YG komen negatif pada SAPP atau Pembangkang itu ialah, PATI atau keturunan PATAI.
    Bikin malu. You all better go back to INdon atau Pelipin kamu. Suka sangat dgn BNUMNO yang perompak dan perasuah itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg menolak RCI barulah PATI dan rakyat projek IC...komen negatif SAPP tidak menunjukkan PATI atau bukan..

      Delete
  45. sesiapa pun boleh bercakap atau menjanjikan itu dan ini, tapi yang penting perlaksanaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. its unsure yet whether YTL would really implement his so-call plan if he happens to win.

      Delete
  46. apa pun, biar saja rakyat yang tentukan pilihan mereka sendiri.

    ReplyDelete
  47. Macam mana SAPP boleh menang pasal cina hanya 9% dan bukan semua sokong SAPP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. SAPP dengan ego cakap mahu tanding 2/3 kerusi sabah...macamana dia yakin boleh menang? sedangkan perpecahan undi pembangkang pasti akan berlaku kerana tiada ada persepakatan antara pembangkang..

      Delete
  48. Biasa pembangkang sentiasa yakin boleh...hehe

    ReplyDelete
  49. In your dream YTL. This plan will never be implemented if the votes are split. COnfirm UMNO/BN will again win.

    ReplyDelete
  50. Whatever promises that were given to the people should not be easily trusted. We had many experience where by leaders made promises during election, but when they win, they seem to forget about those promises.

    ReplyDelete
  51. Pembangunan Sabah harus berterusan agar kemiskinan dapat diperbaiki.

    ReplyDelete
  52. SAPP hrus membuktikan kebolehannya. Imej YTL kurang baik masa menjadi CM dulu.

    ReplyDelete
  53. Parti mana yang menang sebenarnya tiada meza, yang membezakan adakah parti yang menang betul-betul merealisasikan tanggung jawab dan janji-janjinya?

    ReplyDelete
  54. Kalau betul SAPP berjaya menjana hasil yang lumayan, ini memang memanfaatkan semua orang Sabahan.

    ReplyDelete
  55. penjanaan pendapatan daripada sumber hasil yang baharu termasuk pemantauan ketat royalti terhadap minyak dan gas, meningkatkan pengeluaran minyak, cukai tanah terhadap pemasangan paip Petronas, pelelongan awam tanah komersil bandar, membolehkan pengubahan tanah kelapa sawit menjadi tanah perindustrian serta menyemak semula royalti balak konsisten dengan harga pasara.

    Harap pembangunan ini berjaya meningkatkan ekonomi Sabah ynag berterusan. Usaha kerajaan dan rakyat amat diperlukan.

    ReplyDelete
  56. Jika ini menjadi kenyataan, memang satu pencapaian yang amat dibanggakan.

    ReplyDelete
  57. Dengan sumber alam semulajadi yang begitu lumayan, bukan tidak mungkin untuk menjana pendapatan yang dijangkakan.

    ReplyDelete
  58. Konsep ini membawa perkembangan yang berterusan, teruskan usaha untuk membuktikan misi SAPP tercapai dan bukan sekadar cakap sahaja.

    ReplyDelete
  59. Perjuangan SAPP masih giat dan menhadapi cabaran dari semua pihak dan rakyat, bukan senang untuk SAPP mencapai hasratnya.

    ReplyDelete
  60. Perkembangan industri harus mengikut arus yang betul.

    ReplyDelete
  61. Saya sokong SAPP kerana dia diterajui oleh pelbagai keturunan local yg berpengalaman dan jujur. Perancangan yg SAPP buat amat hebat dan kalaupun tidak 100% terapai, Pernah buat kesilapan tapi tidak diteruskan. Bukan maam BNUMNO yg tutup mata dan telinga tentang masalah yg Sabah hadapi demi wang.

    Peranca

    ReplyDelete
  62. BNUMNO berjanji untuk hapuskan rasuah dan salahkuasa tapi apa yang dilakukan adalah di sebaliknya.

    Jadi janji SAPP ini lebih relevan kerana jika mereka memerintah para penyangak BNUMNO sdh tidak berkuasa lagi untuk mengacau.

    SAPP Boleh!

    ReplyDelete
  63. mestilah SAPP cekap mentadbir.. sebab tidak pernah buat silap.. kalau ada silappun, dia tuding saja jari mana2 pihak kemudian semua penyokong2nya ikut sama menuding.. tidak payah risaulah.. kalau negeri ini dan rakyat Sabahan bankrap sekalipun, cuma perlu tuding jari saja..

    ReplyDelete