Search This Blog

Wednesday, October 24, 2012

‘Nobody gives free political donations’


Teoh El Sen

Former MACC advisory panelist Robert Phang wants the government to draft a law to govern political donations to prevent corruption

PETALING JAYA: The government has been urged to draft a new law to address the issue of political donations, which according to former MACC advisory panelist Robert Phang, is tantamount to bribery.

“Nobody would give you free things or free money. And in Malaysia it must be in exchange for certain favours. Either they expect you to give them something or it has already been granted,” he said.



He said that the law must include sections that requires those who intend to give such donations to declare their objectives. The donor, he added, must also have “no interests whatsoever” in dealing with the government.

Phang said that the government’s reply on the issue so far has been shocking, and is akin to giving all political parties a “license to collect”.

“If this area is not carefully and seriously addressed, it will condone very bad practices to have political parties just simply collect [money] from anyone. The gates are left wide open and sets a dangerous precedent,” he warned.

Phang said that during the 6th International Association Of Anti-Corruption Authorities (IAAC) conference recently, he posed this question about political donations in a workshop chaired by IAAC general counsellor Bulelani Ngcuka and attended by eight international rapporteurs.

“Michael Symons, from the Anti-Corruption Consultants of Australia, replied me saying that political donations are normally accepted with conditions.

“He said that unless there is full transparency and that purpose of such donations are made known, there can be no other interpretation but for it to be a corrupt practice,” he added.

Phang urged the Attorney-General, the MACC, and the Prime Minister’s Office to study the issue and consider coming up with strict regulations on the matter.

“We just need one set of rules to cement the issue once and for all. This issue must be handled or it leave a very black mark on this country.

“I feel that the prime minister has been grossly misled and badly advised on this when he said that it was okay to receive political donations,” he said.

‘No element of corruption’

On Oct 11, parliament was told that MACC had cleared Sabah Chief Minister Musa Aman of graft and money-laundering allegations after finding that the over S$16 million (RM40 million) was not meant for the latter’s personal use but for for Sabah Umno.

The minister had also said that the Attorney-General’s Chambers had shelved the matter after finding “no element of corruption” in the case.

The matter first surfaced in 2008 when businessman Michael Chia was allegedly caught red-handed at the Hong Kong International Airport with Singapore currency worth RM40 million in his luggage before he could board a flight to Kuala Lumpur. He was reportedly arrested and charged with money laundering for attempting to smuggle the amount to Malaysia.

On Monday, in a unexpected twist, Nazri told Parliament that, according to the MACC, Chia was never arrested.

Nazri had explained that the RM40 million, which was allegedly meant for Musa, was actually frozen in an investment account in Hong Kong.

Phang today said that both MACC and ICAC should independently come forward to clarify instead of having Nazri explaining the issue.

110 comments:

  1. sama macam kes Anwar kalau begini. Mana ada orang mahu pinjamkan jet peribadi kalau tidak ada makna lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang bagi pinjam jet pun Anwar tidak dedahkan. inikan pula pemberi derma politik untuk parti mereka.

      Delete
    2. bukan setakat jet peribadi.. dana soros yang masuk ke akaun pakatan rakyat juga ada maksud lain.. so Robert Phang patut juga ulas isu ini..

      Delete
    3. Pembangkang tidak nampak keburukan pemimpin sendiri tapi asyik menyalahkan kerajaan biarpun sudah terbukti tidak bersalah

      Delete
    4. Lepas tu Anwar sibuk buat cerita yang kononnya penderma itu tidak harapkan apa2 balasan. Loyar buruk habis!

      Delete
    5. Macam mana pula skandal selagor RM 1 billion sudah?

      Delete
    6. undang2 boleh diwujudkan jika pembangkang pun bersetuju...macamana PR? setuju atau tidak? kerajaan no hal...kerajaan sudah bagi green light..

      Delete
  2. Anwar punya kes itu dikatakan bantuan politik juga. Jadi? Mesti disiasat juga kalau macam itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan double standard. biar adil bagi kedua2 belah pihak.

      Delete
    2. Anwar cakap sumbangan jet itu adalah dari pihak yang perihatin terhadap perjuangan Pakatan Rakyat.. jika alasan ini boleh diterima, kenapa tidak untuk sumbangan politik umno?? Pakatan Rakyat saja ka yang berhak dapat sumbangan politik? kadang2 yang buat statement ni bukan dedahkan kebijaksanaan mereka, sebaliknya mendedahkan kebengapan mereka.. macam si Robert Phang..

      Delete
    3. SPRM perlu menyiasat PR juga. Sumber kewangan pembangkang PR yang meragukan.

      Delete
    4. Itulah mengapa pembangkang ligat nak besar2 kan kes RM40 juta ni semata-mata nak alihkan perhatian ramai.

      Delete
    5. Siasat la juga, baru adil ni.

      Delete
  3. Apa-apa pun perkara ini telah disahkan yang mana Datuk musa memang terlepas daripada tuduhan rasuah. Semua ini cuma permainan pembangkang saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. si Robert Phang juga sedang dipermain2kan oleh pembangkang.. mungkin dia juga sudah mendapat $$$ dari soros untuk membantu pembangkang..

      Delete
    2. Jangan2 Robert Phang ni pun sudah dibagi komisen dari pembangkang

      Delete
    3. Musa Aman tidak terlibat pun apa2 jenayah, jangan kaitan dia dengan kes Micheal Chia lagi.

      Delete
  4. undang-undang tidak ada menyatakan yang mana mendapat bantaun politik itu satu kesalahan. Datuk Nazri Aziz mengatakan, jika pembangkang mahu boleh dibuat akan undang-undang baru untuk perkara ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau salah pasti ramai sudah yang kena tindakan sebab NGO dan pembangkang sendiri kerap menerima derma politik. saja tidak didedahkan.

      Delete
    2. jika pakatan tidak ada dana politik pun mereka tetap boleh berpolitik.. sebab khalid ibrahim boleh keluarkan dana negeri awam selangor ikut suka hati beliau pada bila2 masa.. dan PAS juga boleh memungkut derma dari rakyat2 miskin dalam setiap ceramah mereka..

      Delete
    3. Diam2 pembangkang mendapat dana dari sumber diragui. Tiada siapa mahu bising.

      Delete
    4. US pun menerima sumbangan politik cuma bezanya dengan di sini, US lebih transparent dan mendedahkan siapa penderma itu.

      Delete
  5. Yang pasti tidak ada unsur rasuah seperti apa yang didakwa oleh pembangkang. Ini cuma bantuan politik yang diberikan kepada UMMO Sabah. Cuma rekaan cerita yang dibuat oleh pembangkang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la sebagaimana NGO pro pembangkang mereka2 cerita berkenaan dengan skandal scorpena.. mereka cakap perbicaraan sedang berjalan sedangkan tidak ada pun perbicaraan di perancis mengenai skandal itu..

      Delete
    2. Bila isu ini timbul, banyak pula bekas2 UMNO muncul dengan pelbagai statement yang sengaja mahu memanaskan situasi. Masa dalam UMNO dulu senyap pula.

      Delete
    3. PR twist dan spin isu ini untuk mengelirukan rakyat dan memesong perhatian rakyat daripada skandal2 yang melibatkan PR seperti penyelewengan dana awam di selangor, jet peribadi anwar dan banyak lagi..

      Delete
  6. Kes yang dikitar semula oleh pihak yang mencari kepentingan peribadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang sudah menjadi strategi pembangkang mengitar semula isu2 lama dan yang sudah selesai.. cuma ditokok tambah sedikit bagi supaya pembohongan mereka nampak fresh dan real.. peh!

      Delete
    2. Setakat cerita2 untuk kepentingan politik semata-mata, memang tiada faedahya.

      Delete
  7. Terima kasih kepada SPRM dan ICAC atas usaha mereka mencari kebenaran dalam dakwaan yang tidak berasa ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalaulah badan pencegahan rasuah ini Pakatan yang control, ahli umno yang baru satu jam join umno pun akan disiasat..

      Delete
    2. Badan bebas SPRM dan ICAC sudah menjalankan tugas mereka dengan telus.

      Delete
  8. Ini keputusan berdasarkan daripada siasatan yang dilakukan. Ini bukannya laporan suka-suka dibuat tapi ada bukti siasatam dilakukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu bro.. keputusan sprm dan icac adalah berdasarkan siasatan yang komprehensif.. bukannya berdasarkan teori politik pembangkang yang dari dulu kerjanya membangkang apa sahaja yang terlintas di kepala otak mereka..

      Delete
    2. At least sisasatan ini memang ikut prosedur dan bukan macam cerita rekaan pembangkang yang tiada bukti langsung.

      Delete
  9. Menjadi persoalan juga dengan pembangkang ini. Pembangkang sendiri pun sedar yang mana mendapat sumbangan daripada pihak luar. Kita lihat sendiri pun rasanya Pakatan juga raih sumbangan daripada pihak lain untuk tujuan politik. Memang tidak ada salah pun. Jadi apa yang BN dapat kenapa perlu mempersoalkannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Rakyat bukan setakat menerima dana dari soros, malah merompak wang rakyat menggunakan kuasa MB selangor dan merompak rakyat miskin dengan memujuk mereka supaya menderma untuk parti pakatan.. mau kata Pakatan miskin, boleh pula naik jet mewah..

      Delete
    2. Kita sendiri tidak tahu apa saluran digunakan oleh pembangkang untuk menerima dana politik selama ni. Jadi kenapa nak persoalkan dana politik untuk UMNO pula?

      Delete
  10. Kalau pembangkang berani boleh kemukakan bukti. Pembangkang tidak ada bukti yang sah akan perkara ini. SPRM dan ICAC pun telah menyiasat dan mendapati Datuk Musa memang tidak bersalah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembangkang memang tidak ada bukti.. sebab itu mereka bergantung dengan maklumat Sarawak Report yang sebelum ini pernah kantoi menggunakan dokumen SSM palsu..

      Delete
    2. Pembangkang hanya harapkan Sarawak Report sebagai 'bukti' mereka.

      Delete
    3. pembangkang bergantung kepada bukti2 ciptaan sarawak report...tiada bukti yang tulen dan sah...

      Delete
  11. Datuk Musa sememangnya bebas daripada tuduhan tersebut yang mana ada pihak yang cuba untuk mengaitkan beliau dengan kes rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah dengan tindakan suaram yang cuba mengaitkan Najib dengan skandal scorpena.. akhirnya mereka terkantoi selepas pendakwa perancis membuat penafian..

      Delete
  12. Salahkan menerima bantuan, Sumbangan dan sebagainya daripada pihak lain. Rasanya tidak salah bukan. Betul.. tidak ada undang-undang mengatakan perkara ini salah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rakyat Malaysia wajar meragui sumbangan politik pakatan yang diwar2kan datang daripada soros.. siapa yang tidak kenal dengan soros yang tugasnya menggulingkan negara, bukan kerajaan..

      Delete
  13. Tidak ada undang-undang yang melarang perkara tersebut tapi kecuali itu mengancam keamanan negara. Maka jika mengancam keamanan rasanya memang perlu ditentang dan ditangani

    ReplyDelete
    Replies
    1. terang lagi bersuluh.. yang mengancam keamanan negara ialah Anwar dan konco2nya.. suka sangat mengikut telunjuk asing.. bila kuasa asing itu arahkan anwar buat demonstrasi, maka dia buatlah demonstrasi besar2an di seluruh dunia..

      Delete
  14. Nazri Aziz dalam persidangan di Dewan Rakyat berkata, tiada masalah bagi Umno Sabah untuk menerima wang berkenaan. Itulah yang kita terima juga yang mana tidak ada kesalahan mendapat bantuan, derma, dan sumbangan sekiranya dijalan yang betul.

    ReplyDelete
    Replies
    1. senang cerita, kita minta Anwar pergi ke Hong Kong menggunakan jet peribadi beliau..

      Delete
  15. Sebenarnya apa yang berlaku sekarang ini adalah Pembangkang sudah ketandusan isu untuk memastikan sokongan kepada kerajaan BN Sabah berkurangan. Tapi akhirnya terbongkar yang mana pembangkang cuba menipu dengan isu yang tidak ada kebenaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak hairanlah dengan pembangkang yang terkenal dengan 'mengkritik' dan 'menghasut'. guna dokumen palsu pun bukannya tak pernah..

      Delete
    2. bukan sahaja ketandusan isu, malah untuk menutup skandal penyelewengan kerajaan selangor dan juga menutup skandal dana soros pakatan Rakyat..

      Delete
    3. hasut kutuk janji -strategi pembangkang PR

      Delete
  16. Amalan mendermakan wang dengan jumlah yang besar kepada parti politik bukan satu perkara yang baru bagi parti kerajaan atau pembangkang, kata Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. “Di zaman saya sendiri, amalan ini bukan sahaja berlaku kepada parti kerajaan tetapi juga parti pembangkang kerana mereka ini mahu mendapat manfaat sekiranya pihak lawan menang pilihan raya,”kata beliau.

      Delete
    2. NED yang mempunyai kaitan rapat dengan George Soros juga telah menyalurkan dana lebih dari rm20 juta ke negara ini untuk membantu Pakatan Rakyat melancarkan misi rampasan kuasa..

      Delete
  17. Amalan mendermakan wang yang banyak untuk pilihan raya bukanlah satu perkara yang baru dan di Amerika Syarikat misalnya anda perlu menjadi seorang jutawan untuk bertanding calon Presiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. patutlah Anwar yang bergasi seringgit sebagai penasihat kewangan negeri selangor mampu memiliki banglo rm7 juta..

      Delete
    2. Anwar only receive RM1 as a financial consultant?

      Delete
    3. RM1? Aiks, biar betul ni atau sekadar perumpamaan yang dibuat sendiri. haha

      Delete
  18. Datuk Seri Nazri Aziz menggesa pemimpin PR untuk merujuk kepada agensi anti-rasuah Hong Kong sekiranya masih tidak berpuas-hati mempertikaikan sumbangan tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mereka tidak akan merujuk kepada ICAC kerana takut pembohongan mereka terbongkar.. sebaliknya PR akan memutarbelitkan isu ini sehinggalah rakyat benar2 termakan dengan pembohongan mereka..

      Delete
  19. jet peribadi anwar tu bukan tajaan percuma ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anwar cakap percuma, Nurul Izzah cakap pinjam, Tian Chua pula cakap sewa.. nampak gelabah kan cara mereka jawab soalan?

      Delete
  20. Replies
    1. maklum saja la PRU semakin hampir.. Anwar cakap kalau dia gagal merampas kerajaan kali ini dia akan bersara dari politik.. sebab itulah pemimpin2 bawahannya bermati2an memperjuangkan pembohongan mereka..

      Delete
    2. This RM40 mil case is not a recycle thingy. But the opposition just could not understand.

      Delete
    3. Ia pasti akan diulang sehinggalah PRU13 nanti. Malah mungkin after PRU13 masih lagi hal yang sama berlaku.

      Delete
  21. Nazri cadangkan mereka pergi rujuk kepada ICAC tak pula mereka pergi. kan ada tajaan jet peribadi nak pergi Hong Kong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang bengap la pemimpin2 Pakatan Rakyat jika mereka sanggup terbang ke sabah menggunakan jet hanya untuk berkempen tapi tidak sanggup terbang ke Hong Kong untuk membanteras rasuah..

      Delete
    2. Nazri has given the green light, what hinders the opposition from asking the ICAC anymore?

      Delete
  22. rujuk pada ICAC untuk dptkan kepastian.. dari asyik bising saja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tunggulah beberapa minggu akan datang samada pemimpin2 Pakatan akan terbang ke hong kong atau tidak.. kalau tidak, bermakna tujuan utama meraka bukan untuk membanteras rasuah sebaliknya untuk memperjuangkan nafsu politik mereka..

      Delete
    2. The opposition will never ask the ICAC. They only believe in SR.

      Delete
  23. tak menjadi kesalahan untuk mana2 parti menerima dana politik, tak ada undang2 menghalangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jika ada undang2 yang menghalang dana politik, sudah lama pemimpin2 Pakatan Rakyat meroyan di tengah2 jalan raya sambil memegang sepanduk minta undang2 itu dihapuskan..

      Delete
    2. To be fair and square, make a law on political donations la. The terms and conditions for it.

      Delete
  24. yang pnting dana tersebut bukan bertujuan tidak baik dan boleh menggugat keselamatan dan ketemteraman negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan Rakyat, belum pun merampas Puterajaya sudah beberapa kali pemimpin2 mereka cuba menggugat keselamatan negara..

      Delete
    2. Contribution for UMNO is different if compared with contributions for SUARAM.

      Delete
    3. Dana tersebut hanya untuk kegunaan parti politik Umno Sabah

      Delete
  25. y pasti dalam kes ini, tiada unsur rasuah dikesan dan kes ini telah ditutup. jgn perbesarkanya lg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Some people are so keen to exaggerate this issue, aren't they?

      Delete
    2. isu jet peribadi, bas dua tingkat, treler jelajah merdeka dan banglo mewah lebih layak diperbesarkan..

      Delete
    3. Siasatan MACC dan ICAC menyatakan dalam hasil siatan kedua-duanya tiada unsur rasuah.

      Delete
    4. terdesak sudah pembangkang bila keputusan tidak memihak pada mereka.

      Delete
  26. bermakna Robert Phang juga bersetuju bahawa tidak ada yang percuma termasuk jet peribadi Anwar dan dana soros yang digunakan oleh NGO dan Media pro Pakatan Rakyat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. "I scratch your back, you scratch mine".

      Delete
    2. maksudnya pihak yang menaja jet peribadi Anwar tu pun ada agenda mereka jugalah tu.

      Delete
  27. Anwar linked with Soros. but opposition just keep quite. Nobody among opposition want to talk about it.

    ReplyDelete
  28. The Finance Ministry attributes the success behind Sabah’s Unqualified Certificate for 12 years running to the dynamic leadership of Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assistant Minister of Finance Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan said the achievement would not have been possible if not for his vision and the ability to think wisely and act promptly.

      Delete
    2. “Congratulations and kudos to Datuk Seri Musa Haji Aman who is also the Minister of Finance for having successfully guided and steered this State towards success and excellence,” said Tawfiq at the State Assembly sitting here yesterday.

      Delete
    3. He was speaking in response to Sulabayan Assemblyman Datuk Harman Mohammad who asked the secret or approach to boost the financial standing of Sabah which gave the State an Unqualified Certificate from the Auditor-General of Malaysia.

      Delete
    4. Tawfiq added that the financial statement of the State government was regularly maintained in an orderly and proper manner based on the Financial Procedure Act 1957 (Amendment 1972) to provide a true and fair picture of the State’s financial position.

      Delete
    5. “There are also efforts to improve the accounting system so that it is compatible with the current developments in information technology and the Public Sector Accounting Standard,” he said.

      Delete
    6. Meanwhile, Tawfiq also strongly rejected claims from the opposition that the Barisan Nasional government in Sabah failed to manage the State’s finances efficiently.

      Delete
    7. He said the Auditor-General Tan Sri Ambrin Buang himself admitted that the financial management of Sabah over the last several years was one of the best in Malaysia.

      Delete
    8. Sabah mendapat pengiktirafan cemerlang iaitu Sijil Tanpa Teguran selama 12 tahun berturut-turut sejak tahun 2000 menerusi Laporan Audit Negara.--satu lagi kebanggaan buat Sabah. mudah2an Sabah akan lebih berkembang maju.

      Delete
  29. tidak perlu dilayan karenah PR yang kebudak-budakan ini...makin dilayan makin menjadi-jadi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya, rasanya itu salah satu cara yang baik untuk menanggani perkara ini.

      Delete
    2. sebaiknya biar saja pembangkang ini. tidak perlu dilayan sangat.

      Delete
  30. Jika hal ini terus diperktakan, takut nanti hal yang lebih penting terlepas pandang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak pekara lain yang lagi penting, tapi isu ini juga yang asyik dimainkan.

      Delete
  31. Sendiri mahu ingatlah apa yang patut dibuat OK.

    ReplyDelete
  32. pembangkang akan terus mainkan isu ini untuuk jejaskan imej Musa.

    ReplyDelete
  33. apa pun, isu ini sudah selesai dan semua pun tahu mengenai itu.

    ReplyDelete