Search This Blog

Saturday, October 15, 2011

Sabah population spiked 362 percent in 30 years

600,000 foreigners made citizens: NGO demands probe

Activists from NGO Jingga 13 have submitted a memorandum to the inspector-general of police Ismail Omar demanding an investigation into a syndicate they claim obtained citizenship for some 600,000 foreigners.

Some 12 activists from the NGO, led by its coordinator Fariz Musa, delivered the memorandum at the federal police headquarters in Bukit Aman about 3.15pm today.

The memorandum was received by an officer, DSP N Venugopal, at the entrance to Bukit Aman.

In its demands, the group wants IGP to take stern action against what it deemed has been "treacherous act" against the country.

Fariz said Jingga 13 gathered the evidence from reporting in whistleblower site Wikileaks, news portal Malaysiakini and the portal of an Indonesian television station.

Sabah population spiked 362 percent in 30 years

According to a leaked US diplomatic cable posted by Wikileaks that the group referred to, some 600,000 foreigners were granted citizenship in the 1990s in exchange for their votes.

"...(then) Prime Minister Mahathir (Mohamad) began the initiative prior to the 1994 state assembly election in order to ensure Umno's political takeover of Sabah," the cable quotes a Parti Bersatu Sabah (PBS) representative as saying.

The cable noted a finding by the Malaysian Human Rights Commission (Suhakam) that Sabah's legal population had spiked by 362 percent to 2.6 million within 30 years, as opposed to neighbouring Sarawak's, which climbed only by 135 percent.

The Sabah citizenship episode, was known as Project IC, culminated with a number of government officials, including rogue National Registration Department (NRD) staff, being detained under the Internal Security Act.

In the memorandum, Jingga 13 also called for thorough investigations into the Home Ministry, the Election Commission and the NRD over claims that there are "fake identities in the electoral roll database".

Msiakini

---------------BM------------------------


Jingga 13 bantah beri kerakyatan asing
Jamilah Kamarudin

NGO itu serah memo mengandungi tiga laporan media berbeza yang menyiarkan artikel berkaitan isu terbabit.
KUALA LUMPUR: Badan bukan kerajaan (NGO) Jingga 13 hari ini menyerahkan memorandum kepada Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar berhubung pemberian kerakyatan dan hak mengundi kepada warga asing.

Memorandum setebal 13 muka surat itu mengandungi tiga laporan media berbeza yang menyiarkan artikel berkaitan isu terbabit, selain bukti semakan senarai daftar pemilih dalam sistem Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Salah satunya ialah laporan Wikileaks bertarikh 18 Ogos lalu menyatakan wujudnya penyelewengan pemberian kerakyatan kepada 60,000 warga asing di Sabah, dan kemudiannya dilaporkan dalam portal berita MalaysiaKini pada 20 September lalu.

Laporan itu turut berkata bekas Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid mengaku pernah melakukan perbuatan sedemikian.

Selain itu, laman web rasmi stesen TV di Indonesia SCTV pada 25 Ogos 2005 bertajuk “Ribuan Nelayan Bugis Menjadi Warga Malaysia” mendakwa Umno sebagai parti politik terbesar di Malaysia memberi Mykad sekaligus hak mengundi kepada nelayan Bugis.

“Kami harap KPN siasat segera isu ini dan ambil tindakan serius terhadap Umno yang menjadi pengkhianat negara.

“Mereka (dalang) harus dihukum dan ditangkap ikut peruntukan undang-undang sedia ada,” kata Penyelaras Jingga 13 di luar perkarangan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman di sini semalam.

Fariz juga mahu polis bertindak menangani isu ini dengan adil tanpa sebarang prejudis memandangkan pihaknya sebelum ini pernah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM), serta laporan polis tetapi tidak pernah mendapat sebarang maklum balas.

“Kami juga memohon agar siasatan menyeluruh dibuat terhadap Kementerian Dalam Negeri (KDN), SPR dan JPN terhadap kewujudan identiti palsu dalam daftar pemilih SPR yang ternyata tidak wujud,” katanya.
Memorandum itu diterima oleh wakil Pegawai Penerbitan Cawangan Perhubungan Awam PDRM Timbalan Supritendan N Venugopal kira-kira 3.30 petang. Kira-kira 12 wakil Jingga 13 turut hadir ketika serahan memorandum itu dibuat.

33 comments:

  1. Dokumen terbaik untuk isu ini di Sabah ialah buku MD. Mutalib dalam bukunya, Projek IC Mahathir. Diharap kali ini Mahathir akan ditangkap sebagaimana Mahathir menangkap semasa Operasi Lalang.

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kepada kumpulan NGO dari Semenanjung yg membuat laporan polis berhubung penipuan UMNO di Sabah. Saya ingin meludah muka menteri MCA yg mengatakan bahawa tiada bukti projek IC Mahatir di Sabah. Walaupun sdh terlambat tetapi sekurang-kurangnya tercatat dalam sejarah bahawa para pemimpin KDM Sabah serta pemimpin asal PTI telah bersekongkol dengan SPR,JPN POLIS dgn arahan UMNO yg diketuai oleh Penipu nombor satu Malaysia iaitu Mahathir taik kucing.

    ReplyDelete
  3. 362% itu satu angka yg terlalu besar untuk dinafikan oleh pihak berkuasa di negara yg kononnya sebuah negara yg adil . Sabah dijadikan gedung PTI khas untuk memenangkan BN. Allah maha besar! Kiranya Allah menggerakkan hati para pemimpin Sabah yg berbangsa asli tapi beragama Islam sepert Datuk Sairin Karno yg terlibat secara langsung dalam komplot ini pada tahun 1993-1994 di daerah Keningau.

    ReplyDelete
  4. Betapa mudahnya Bugis Bone di batu 2 Sandakan didatangkan khas dari Indonesia untuk menjadi pengundi dan dibayar dengan upah menjadi warganegara dengan dijadikan nelayan ekspres. Mereka sdh tiga dekad di Sabah dan anak2 mereka kebanyakannya telah menjadi pegawai2 atasan dalam sektor kerajaan. Tidak mustahil anak2 mereka inilah yg telah mempermudahkan pengeluaran IC kepada warga Indonesia pada masa kini. Pengarah Jabatan Tanah Sabah juga adalah Bugis Bone. Kebanyakan bangsa ini memegang jawatan dalam parti UMNO dan memandang rendah pada warga tempatan. Merupakan bagsa yg angkuh di Sabah kerana merasakan mereka disayangi oleh UMNO.

    ReplyDelete
  5. Saya sudah tdk menghormati sedikitpun pada para pemimpin UMNO khususnya Mahathir yg org Melayu agong2kan itu. Dia bagi saya tdak ubah sepert seorang manusia jahat yg penuh dengan tipu muslihat kerana memasukkan UMNO di Sabah dan menjadikan warga asing sebagai warga Malaysia untuk mngundi UMNO atau BN di Sabah.

    ReplyDelete
  6. Kalau boleh saya mahu jumpa Mahathir dan Harris Salleh serta ini para pemimpin PTI di Sabah . Saya mahu tumbuk dorang satu2.

    ReplyDelete
  7. Let us pray to the Almighty God, so that the Police, SPR and the relevence authorities will act seriously this time because the complainant is an NGOs. Mahathir and Harris Salleh should be punished accordingly.

    ReplyDelete
  8. Party import from malaya must be kicked out from Sabah for good. They came to Sabah only to steal and rob our natural resources.

    Party import from malaya only making used of the name of religion and race for their evil agenda to divide and rule the Sabahans.

    In this coming GE13, All Sabahans should vote all the party malaya OUT from Sabah!

    Local Sabah party can manage and govern our own state.

    No party malaya UMNO or PR = NO PATI! Sarawak is a good example!

    ReplyDelete
  9. Adalah diharapkan penyerahan memorandum kepada Ketua Polis Negara (KPN) Tan Sri Ismail Omar berhubung pemberian kerakyatan dan hak mengundi kepada warga asing bukan setekat mainan politik. Maklum sajalah, PRU13 boleh diadakan pada bila2 masa.

    Ahmad Alliuddin

    ReplyDelete
  10. Kad pengenalan diperkenalkan pada mulanya untuk membanteras ancaman komunis. Kemudian pada 13-08-1991 MAHATHIR DARI KERALA melancarkan Kad Pengenalan Bermutu Tinggi...rupanya projek KPT ini dilaksanakan untuk memudahkan pembuatan Kad Pengenalan untuk PATI di Sabah...

    Ahmad Alliuddin

    ReplyDelete
  11. Ingatkah dengan Datuk Mohd Akjan Datu Ali Muhammad, yang mengangkat diri sendiri sebagai Sultan Sulu pada bulan Februari 2011. Inilah salah satu HANTU kelahiran daripada pelancaran Kad Pengenalan Bermutu Tinggi. Bapa HANTU adalah Dr. Mahathir dari Kerala.

    Ahmad Alliuddin

    ReplyDelete
  12. Kenapa kerajaan Malaysia atau KDN tidak tangkap Mahathir yg kejam itu? Kes ini sudah lama dan banyak diperkatakan tapi tidak pernah diambil tindakan. Ini adalah bukti bahawa projek IC di Sabah benar2 wujud. Tidak payah siasat lagi lihat saja sekeliling kita. Dulu Pulau Gaya hanya dihuni oleh Bajau asli Sabah dan begitu senang dapat ikan. Tapi sekarang ia bukan sahaja dipenuhi pilak , tapi dipenuhi sampah sarap dan terumbu karangnya yg begitu indah dan kaya dgn hidupan laut kini sdh tiada. Selain itu ia juga telah menjadi pusat kegiatan jenayah. IMM13 yg dianugerahkan pada mereka telah membenarkan mereka bergerak dgn bebas sambil menikmati segala kemudahan dan keistimewaan org tempatan.

    ReplyDelete
  13. Ya betul. Bukan Pulau Gaya saja, di kawasan taman2 perairan dan kebanyakan pulau di Sabah mereka jadikan macam milik filifina. Mereka bom sana sini dan tidak heran jika kini terumbu karang tempat ikan membiak sdh hampir pupus kerana perbuatan Pilak2 ini. Mereka sesuka hati melakukan apa saja di Sabah kerana mereka ini adalah tdk menghormati undang2 Malaysia. Setinggan dipinggir2 bandar, dibandar hutan dan tepi2 pantai serta pulau2 merekalah yg menopoli. Ditambah oleh bangsa2 PTI yg lain. Ini berlaku kerana mereka diberi IC secara terancang untuk mengundi BN di Sabah.

    ReplyDelete
  14. Dalang di sebalik projek IC ni pun macam di atas undang2 sampai tiada sebarang tindakan dapat di ambil ke atas mereka.

    ReplyDelete
  15. The problem is very obvious but the authority still want to deny it. So scared to investigate who is behind this 'disaster'??

    ReplyDelete
  16. Hope that the sudden rise of populations will be investigated.

    ReplyDelete
  17. Ya, must be something happen, and we need an explanation.

    ReplyDelete
  18. We need Sabahans leader to voice it out! If only certain people then, this issue could not be solved.

    ReplyDelete
  19. mustahil penduduk sabah boleh meningkat secara mendadak dalam masa yang singkat, ini pasti kerana PATI.

    ReplyDelete
  20. hal ini kena disiasat dan jgn biarkan PATI terus berada di negara kita dgn bebas.

    ReplyDelete
  21. apa respon KPN? jangan asyik tangguh2 kemudian akhirnya tidak ada apa2 tindakan..

    ReplyDelete
  22. pekara ini harus diberikan perhatian yang sewajarnya.

    ReplyDelete
  23. pati-pati yang ada harus dihantar pulang ke negara mereka..jumlah yang terlalu ramai memberikan banyak masalah kepada kita.

    ReplyDelete
  24. bagaimana sudah pula dengan memorandum yang dihantar oleh Jeffrey G.Kitingan?

    ReplyDelete
  25. harap RCI ditubuhkan untuk mencari punca di akar umbi kebanjiran warga asing dan PATI di negara ini.

    ReplyDelete
  26. Penambahan mendadak penduduk Sabah ini patut disiasat secara lanjut.

    ReplyDelete
  27. Kerakyatan diberikan kepada rakyat asing sekiranya mereka mencukupi syarat yang telah ditetapkan.

    ReplyDelete
  28. Itu saja masalah kenapa rakyat Sabah mempunyai populasi yang tinggi secara mendadak. Harap siasatan perlu dilakukan untuk mencari punca kepada perkara ini boleh berlaku.

    ReplyDelete
  29. Bukti Terang-benderangOctober 18, 2011 at 8:43 PM

    Punca populasi yg banyak di Sabah ialah, kerana PTI dari Indon dan Filifina dijadikan warganegara ekspres secara percuma oleh kerajaan persekutuan. Tidak perlu cari lagi puncanya wahai Mencarak. Sekarang masa untuk tangkap Mahathir, Harris Salleh sera para YB2 tamak yg bekerjasama melakukan jenayah ini.Terutama YB asal PTI sepertdi Tawau, Sandakan, Lahad Datu dan Semporna.

    ReplyDelete
  30. tangkap mahathir, harris salleh dan semua yg bersekongkol..mereka layak dihukum atas kesalahan pengkhianatan kepada negara...kalau satu IC pun sudah satu kesalahan..ini pila lebuh 600,000. Pancung mereka atau biar rakyat Sabah sebat mereka 600,000 kali..

    ReplyDelete
  31. They are the traitor of the country who simply give citizenship to order for their selfishness greed. What happen if foreign worker create a chaos one day, can PDRM counter 600,000 people. Definetly answer is NO, as per recent Bersih 2.0, Goverment had deploy whole nation police force to take care 50,000 peaceful rally. They are only see for their benefit and never care what will happen in future. We Malaysian have to stand up and wake up ourself for the future generation.

    ReplyDelete
  32. Hey,you guys think this will work?Almost all the sector in this country ''own'' by umno already. Even you've proof they gonna simply deny and destroy it. Ini la nama politik bro,saya masih muda lagi tia tau apa2,but apa yang saya nampak ini la kerja politician suma,dorang terlampau lama sudah di atas so takut bila 'terturun' bawah,and they willing to do anything atas sebab mo di atas saja. Pa pun,great effor group NGO ni buat,suatu yang amat berani,i salute you guys la bro. Keep it up,harap ada perubahan sudah nanti sabah ni. Saya xmau nanti suatu hari kalau la saya sudah kahwin nanti,saya la pula yang bumiputra ni susah mau dapat beli rumah ka apa. Pa pun,good luck to this group and most luck to our political group. Sedar2 la kamu sana tu. Kamu tu bukan muda sudah. Miahaha

    ReplyDelete
  33. dulu di sebut PATI(pendatang asing tanpa izin) sekarang PATAI(pendtang asing tapi ada ic)......

    ReplyDelete