Search This Blog

Saturday, December 24, 2011

Akjan himself is an illegal immigrant?

Datu Akjan’s media conference in which he said that there was never an Projek IC and the call for an Royal Commission of Inquiry (RCI) was ill-intended and can damage interracial relations was the strangest event with the most stupid statement I have ever seen in my years of political observations!

I know that in politics we may sometime meet certain characters who are extra daring and say a lot of shocking things, purposefully to agitate society for the sake of cheap publicity. But there is a limit to everything. One can overdo things and behave in a way that goes beyond what is acceptable and respectable, and this is what Akjan had done to himself.

It seems that he had not learned anything from his huge blunder in declaring himself as Sultan of Sulu on Malaysian soil. After all the nationwide ridicule and insulting remarks about him because of the declaration, and after the arrest and investigation, it seems he has not grown up enough to behave in a civil and educated manner.

Now he had taken a most ridiculous action by saying there was no such thing as a Projek IC, when in fact he himself was arrested under the ISA for his direct involvement in the project.

I fully support Datuk Wilfred Madius Tangau for pointing out to Akjan about the court ruling in the election petition for Likas, in which the judge made a ruling based on the sworn testimony if Hassnar Ibrahim about his involvement in Projek IC.

Why doesn’t Akjan make a statement to say that Hassnar Ibrahim, Jabar Khan and many others who had confessed about their involvement in the project, are liars? And why not also say the judge in the Likas election petition was unprofessional and should be defrocked and disbarred? Why not sue these people, including the judge?

And for goodness sake, how is an RCI going to cause ill-feeling between the races? Who indeed is causing ill-feeling between people and between the people of Sabah and the Federal Government? It thought it was those people who produced the false ICs. But now Akjan is saying those people who want the RCI are causing the ill-feeling. What kind of logic is this? The whole state wants and RCI except for him, why?

Obviously Akjan is trying to defend the illegal immigrants and wants the huge problems of illegals immigrants in Sabah to continue and become worse. Again, why? Is it because he himself is an illegal immigrant who managed to get a MyKad through his own Projek IC (as proven by Mutalib M.D. in his book IC Palsu)?

How come he had sued Mutalib? By his statement we are reminded that Sabahans are losing their position as masters of their own future, because now an immigrant is saying it is wrong to investigate illegals.

If Akjan really believes there is no Projek IC and no illegal immigrants, why not let this be proven with an RCI? The RCI will clear up everything, and settle the issue once and for all. There will be no ill feeling against anyone, including aliens, as long as they are legal.

What we don’t want is a lot of questions about people like Akjan claiming to have been born in Limau-Limauan Kudat but the people there swear they don’t know him, or Pakistanis holding ICs saying they are from a village in Ranau and they don’t know a word of Dusun.

Are the people of Semporna happy that they are being outnumbered by aliens by five to one?

So if Akjan is offended and believes he is right, I challenge him to go ahead and sue. By suing and the case going to trial we will be able to know the real story behind why he was arrested under the ISA for manufacturing false ICs, how many aliens benefited from his unpatriotic act, how much money those people involved managed to make to enrich themselves, and whether Akjan himself is an illegal immigrant.

He had admitted that he is not a Malaysian by declaring that he is the Sultan of Sulu. His personal history raises a lot of questions, but he has all the opportunity to prove himself by proceeding to sue on the matter.

But then again, I would also like to ask if he still considers himself a Sultan of a foreign country, in which case he has no business trying to be a Sabahan and a Malaysian or interfering in our state affairs.

DANIEL JOHN JAMBUN
Advisor, UK-based Human Rights Foundation Malaysia

83 comments:

  1. Akjan Sial! Kurang ajar punya PATI!
    Bagus kau pigi mati!

    Terang2 kau itu PATI, terlibat buat projek IC, cari pasal mahu jadi Sultan lepas tu jadi pengerusi PEKIDA sebagai topeng dia dan kuncu2nya.
    Sekarang, pandai2 mahu campur tangan hal ehwal orang Sabah.
    Pigi kau mati sana negeri kau!

    ReplyDelete
  2. Akjan Orang gila! PATI

    Akjan jadi kaya atas bayaran memprojek IC MAHTHIR.
    Kini mahu jadi raja di negeri orang.
    Maluuuuuu!
    Pigilah kau jadi raja di negara kau, bodoh!
    Bawa semua suku sakat kamu.

    Tidak lama lagi kami orang samah likas akan bakar rumah kau di likas.

    ReplyDelete
  3. Ini cerita pasal Akjan berpusing balik-balik macam rekod rosak.Tidak ada maklumat baru yang boleh di hayati tapi hanya kritikan habis-habisan.Cerita ini sudah memuakkan dan hairan sekali penulis tidak jemu-jemu menyentuh Akjan secara peribadi.Perkara ini tidak akan membawa sebarang kesudahan hanya kebencian.

    Mesti di ingat bahawa PATI pun manusia juga dan bukan nya di layan seperti binatang.Kalau nanti jadi huruhara di Sabah yang pertama bersembunyi bawah katil adalah mereka penulis-penulis yang menanam kebencian terhadap PATI.Yang menghadapi segalanya adalah rakyat biasa.

    Pengomen pun sudah hilang akal dan siuman.Sudah mula menyumpah seperti anjing gila dan hilang segala peradaban dan tatatertib.Sungguh memalukan.Tapi mungkin inilah sifat semulajadi mereka jadi untuk memperbaiki nya sangat susah.Mereka juga menyifatkan segala teguran sebagai tentangan kerana hilang akal fikiran.Apa yang mereka boleh buat hanyalah mengeluarkan kata-kata menyumpah dan mencaci dan kalau kita baca komen mereka semua nya adalah sama iaitu memaki hamun segalanya atas nama PATI.Ianya juga datang dari pengomen yang sama.Mereka ini sudah 'mentally retarded' dan tempat yang sesuai bagi mereka adalah di hospital penyakit mental.

    Dengan tulisan saya ini saya sudah menjangka apa komen dari mereka.Kalau tidak percaya kita boleh tunggu dan lihat.Sumpahan dan cacian dari orang yang sama dan mengunakan kata-kata kesat yang sama.

    Kepada pembaca yang maseh ada akal fikiran saya minta semua nilai dengan adil isu ini dengan fikiran yang waras dan meluas.Jangan terpedaya dengan pembangkang kerana bagi mereka ini lah isu yang boleh di gempar-gempurkan untuk mendapat sokongan rakyat.

    Saya sendiri tidak suka kebencian diantara kita.PATI bukan tidak berjasa kepada Sabah.Mereka adalah juga sumbar tenaga kerja untuk pembangunan.Dengan adanya mereka Sabah tidak payah dan perlu untuk mendapat sumbar kepakaran tenaga kerja dari lain negara.

    Ada banyak juga menyatakan mereka ini punca jenayah berleluasa.Jangan lah kita menuduh membabi-buta dalam hal ini.Ya,memang ada dari kalangan mereka yang 'bad apples' sama juga seperti rakyat kita.Kita sendiri bukan lah 'perfect' dan ada juga yang tidak baik.Kita semua adalah manusia ciptaan Tuhan dan sifat manusia semua sama.Ada yang baik dan ada yang jahat tapi jangan sekali kerana 'nila setitik rosak susu sebelangga' pula.Inilah apa berlaku kerana segelintir membawa masalah kita telah merumuskan dengan cepat sekali bahawa semuanya sama.

    Tujuan saya bukan sekali mempertahankan PATI.Bagi saya yang salah itu tetap salah tapi dalam menangani perkara ini kita mesti waspada,bersopan,beradab,bertimbangrasa.berprikemanusian dan bertenang.

    ReplyDelete
  4. Biasanya kejayaan seseorang adalah atas usahanya sendiri walaupun tanpa pendidikan tinggi atau null hinggalah ke puncak kejayaan impianya.contoh-contoh pemimpin agung dunia Hitler,Mao tze tung dan lain2 di Malaya Tun Gafar Baba dn lain2,Di Sabah Tun Mustapa walaupun hanya darjah 1 selama 3bulan saja,boleh menjadi seorang Ketua Menteri Sabah! Datuk Kadoh Agundong,Datuk Lajim dan lain2 antara manusia yang luar biasa...... ha..ha..ha..ha..! Saudara,saudari,tuan,puan janganlah cemburu...! saya tidak menyebalahi mana2 pihak tapi berterima kasih ada catitan sejarah politik lucu Negeri Sabah!!

    ReplyDelete
  5. Anak Petagas @ Anak PATI

    Tiada gunanya kita rakyat asal Sabah menghormati PATIyang tidak beradab dan hanya bertujuan untuk merampas segala peluang dan hak rakyat asal Sabah!

    Hanya Pati seperti Anak Petagas sahaja yg menghormati PATI atas alasan2 yg sudah distereotaipkan oleh BNUMNO.

    Kenapa Anak Petagas tidak dapat menerima kenyataan bahawa PATI adalah PATI! Orang Asal Sabah berhak untuk mengusir mereka dari bumi Sabah kerana PATI telah banyak mendatangkan kemudaratan kepada rakyat asal Sabah!

    Anak Petagas harus dan patut memimpin PATI untuk kembali ke negara asal kamu dan berjuang di sana untuk memartabatkan negara kamu!

    Memanglah PATI telah berjasa dengan pembangunan tapi mereka bukannya bekerja tanpa gaji! Mereka mendapat imbalan yg melimpah ruah! Mereka bebas melakukan apa saja, dari perkara sekecil2nya hingga ke perkara yg sebesar2nya. Seperti yg Akjan lakukan selama ini!

    Apakah Anak Petagas masih tidak sedar2 ini?
    Jika Anak Petagas betul2 anak tempatan, penjenayah macam Akjan dan PATIamnya kau tidak sokong mati2an.

    Ingat, hanya orang PATI sahaja yang akan menyokong PATI! Very simple.

    Kau takut pula kena sumpah tapi kau sendiripun kuat menghina orang islam macam Awang Ahmad. Tapi dengan Akjan kau sangat sayang pula!

    Ini bukti bahawa kau memang PATI atau termakan budi dgn PATI sehingga kau sanggup menjual martabat dan maruah negeri Sabah!

    Malu kau Anak Petagas, maluu! Kerana politik kau sanggup sokong PATI dan hina orang Sabah sendiri!

    Oleh itu kau hanya layak disumpah dan dikutuk kerana kau bukannya orang Sabah!

    ReplyDelete
  6. Mana tau Anak Petagas adalah Akjan sendiri dan harap mendapat simpati dari kuncu2 UMNO.

    ReplyDelete
  7. Ya, zaman dahulu memanglah terdapat juga pemimpin yg tidak berpelajaran tetapi lihatlah apa yg mereka telah lakukan. Memang bukan semuanya negatif tetapi lebih banyak yyg negatif!

    Negara akan menuju ke tahun 2020 dan PATI yang tidak berpelajaran cuba berlagak di negara orang dengan campur tangan secara terang2an seolah2 PATI amat hebat di Sabah kerana menjadi tulang belakang BNUMNO.

    Sekarang zaman, ilmu, kita tidak boleh membiarkan golongan daif cuba tunjuk lagak di negara orang dengan bertopengkan agama sebagai perisai.

    Bangsa PATI yg ada di Sabah memang terkenal dengan ekteremisnya so beware Sabahans!

    Tiada pasal2 Akjan dan Anak Petagas akan pimpin ini PATI untuk mengganas dan rampas kuasa di Sabah, lalu jadi sultan! Anak Petagas nanti jadi Panglima Tengiknya!

    Hahaha!

    ReplyDelete
  8. Ngam tul tau tu bayau!
    Anak Petagas ini aku rasa, pembantu Akjan tau!

    Sah Anak Petagas ini PATI.
    Akupun nasihatkan Anak Petagas ini supaya baliklah ke Philipin. Majukan negara kamu. Jangan buang masa dan mengacau di Sabah.

    Jika kamu bersatu di negara kamu, pasti kerajaan philipin akan memberi pertimbangan kepada kamu. Didik orang kamu supaya belajar berbaik2 jangan main kasar geng!

    Mana sudah kebijaksanaan bangsamu. Kalau kamu hanya pintar menipu di negara orang maka sampai bila kamu menumpang di negra orang.

    Baguslah kamu balik ke negara kamu. kesian juga kamu dikutuk2 sampai generasi kamu yg keberapapun akan sentiasa dikutuk .

    Jadi jika ini berlaku, keamanan di Sabah tidak akan terjamin. Jadi baliklah kamu.
    Kamu nda diterima di Sabah. Cuba buat kajian, gerenti hanya pilak macam Anak Petagas saja yg sokong ini kehadiran PATI di Sabah.

    Faham Anak Ngampang?

    ReplyDelete
  9. Ya betul tau! Kenapa kita nda tefikir dari dulu lagikan! Ataupun Anak Petagas ini Ipar si Akjan bah!

    Macam terpelajar jugalah si Anak Petagas ini.
    Sah dia ini adalah sangat akrab dengan Akjan dan pastinya merekalah dalang membawa jutaan PATIpilak ke Sabah seterusnya membuka perniagaan membuat IC. sehingga mereka jadi kaya raya.

    Itulah Anak Petagas tidak mahu jawab kalu dicabar balik negeri asalnya!
    Betulkan?

    ReplyDelete
  10. Komen-komen tentang saya sungguh melucukan.Saya dan rakan-rakan saya yang sekarang ini berada di Meridien gelak ketawa hingga sakit perut.Teruskan lah komen korang.

    ReplyDelete
  11. http://estrop.blogspot.com/2011/03/why-illegal-aliens-shouldnt-be-granted_19.html

    ReplyDelete
  12. An analysis reading of John Jambuns " THE ROOT CAUSES OF POVERTY EXPOSED " , is masked with a wider range of disgruntlement than the articles caption aptly suggest .
    http://estrop.blogspot.com/2011/03/analysis-reading-of-john-jambuns-root.html

    ReplyDelete
  13. Wah Anak Petagas! Hebat kau ya! Kamu sedang buat IC di Meridien bersama rakan2 sekumpulan buat Projek ICkah? Ok, nanti kami pigi di sana ah! Tapi kalau saya yg minta buat IC free ah!

    Selain di Meridian, di mana lagi kumpulan kamu buat IC kepada pendatang?

    Kalau di semenanjungpun sekarang kawan2 kau buat di resort2 juga tu!

    Berapa ramai sudah yg kamu rekrut untuk bantu kamu buat IC bagi didaftar sebagai pengundi pada PRU13?

    Kau belum puas dgn duit kau yg kau dan Akjan sdh dpt! Kamu takut betulkah BNUMNO kalah . Sabahkan sudah jadi FIX DEPOSIT BNUMNO.

    Mudah2an kau disembar petir atas perbuatan Laknat kau bersama Akjan dan konco2 kau.

    Tuhan akan membalas segala perbuatan jahat kamu didunia dan akhirat!

    ReplyDelete
  14. Sebelum kau membetulkan orang lain kau betulkan dulu akidah kau sendiri wahai Anak Petagas @ Anak HAntu!

    Kalau akidah kau bagus, kau tidak akan menjual maruah rakyat Sabah kepada PATI, apa lagi membela PATI!

    Bodoh kau!
    Kau gila! Bagus kau pergi tembak kepala kau sendiri.

    ReplyDelete
  15. Anon dan Meluat ini orang yang sama tapi tulis dengan menyamar sebagai dua orang.Cara tulisan pun sama.Lain kali jangan lah berselindung di sebalik dua nama.Takut atau malu? Biasa nya seorang yang takut dan malu ini adalah seorang perampuan.

    Wahai puan jangan suka menyumpah orang kerana sumpahan itu boleh memakan diri sendiri.Macam sekarang ini pun nampaknya sudah di makan sumpah sendiri.Tulisan pun sudah macam orang hilang akal dan hilang siuman.Mungkin juga sumpahan puan itu sudah memakan diri sendiri.Tidak perasaan ka?

    ReplyDelete
  16. Ala,jangan pura2 berlagakbaiklah Anak Antu!

    Kau itu yag perempuan.Kauitupunapakurangnya,namapun samaranjuga.

    Jadimemang betul kau sedang buat projek IC di Meridian?

    Jangan susah,kamipun ada spyjuga,inteligent kami sebenarnya sentiasamengekori kau.

    Kaupun kalausiuman tidak masuk forum seperti ini,bikin kacau daun saja. Forumini bukan untuk PATI macam kau.

    ReplyDelete
  17. Kalau tidak suka tinggal sama PATI di Sabah korang boleh pergi lain negeri tinggal.Cari lah mungkin lari pergi Brunei ka,Sarawak ka atau pergi Amerika.Pergi kamu dari Sabah dan jangan tinggal di sini lagi pasal ini tempat PATI yang punya.

    Tidak tahu malu.Ingat PATI mahu lari dari Sabah.Tengok sejarah dulu siapa punya Sabah.Kamu itu yang pendatang untuk menumpang makan.Sekarang pula mahu tunjuk lawa.Bagus korang berambus pergi tinggal lain negara.Aman Sabah.

    ReplyDelete
  18. Oh ya terlupa pula kasi tahu sama kau Anak Syaitan yang saya ada di Meridien tiap-tiap hari jam 6 petang.Datang lah dan jangan lupa bawa gerombolan kamu yang semua muka macam pantat periuk nasi.Mungkin bau kamu ini lebih teruk dari najis.Muka kamu ini mungkin kulit durian lebih halus.

    ReplyDelete
  19. Akjan cannot be a Sultan Sulu and a Sabahan at the same time. He must either be Philippine or Sabahan, or else he is just another stateless immigrant.

    ReplyDelete
  20. The Sabahans are not easily fooled by any so-called Sultan Sulu, we do not acknowledge it.

    ReplyDelete
  21. Isn't he was detained by ISA because of IC Projects?

    ReplyDelete
  22. Saya rasa tahun ini isu Akjan paling popular. hahhaha

    ReplyDelete
  23. Saya sendiri hairan dengan si Akjan ni. Klaau dia mengaku Sabahan kenapa nak jadi sultan sulu pula???

    ReplyDelete
  24. Belum reda satu hal si Akjan ni timbulkan hal lain lagi. Makin lama macam makin naik kepala pula dia ni.

    ReplyDelete
  25. Si Akjan ni dulu saya dengar pernah kena tahan ISA gara2 IC palsu.. Tapi kenapa sekarang dia ni macam makin nai kepala???

    ReplyDelete
  26. Apapun, kita tunggu dan lihat sajalah apa yang berlaku nanti.

    ReplyDelete
  27. Waaaaaaaaaaah! Anak Iblis dan Hantu Jerangkung! Akhirnya maraaaah! Mula2 nampakmacam alim! Nah baru dijentik2 sikit sudah kedapatan balabaknya tersepit diantara lubang pantat yangbergiuk!

    Nanti saya suruh OCPD KK (keluargasaya) untuk siasat kegiatan kau di Hotel Meridian. Tapiyg pasti kau sedang melakukan kerja2yg terkutuk! Buat IC!kepadapendatang.

    Eleh! Macam orang tidak kenal dia!Makan wang haram. Nama juga pendatang haram!

    Kau akan ditelan oleh bumi Sabah,kerana berani2 pula mengaku Sabah ini kau punya.

    Hei! Syaitan hantu Iblis!Hanya PATI ygmenyokong PATI.

    Anak Syaitan IblisHantu! Pigi kau balik philipin! Hantu Syaitan Iblis macamkau tidak diterima dibumi Sabah.
    Baliklah kau di Zamboangakau!Tidak malu, datang dinegeri orangmacamitu anjing kurap!

    Tunggulah, nanti kami datang dengan panah beracun untuk memanahlubang kotut kau sama konco2kau! Saya mahu tengok mulut kau yang macam mulut gergasi syaitan philipin tersesat di negeri orang.

    ReplyDelete
  28. due to the increase of crimes in sabah which were done by most pati, it is important for the gov to deport those who are not contributing to sabah economy back to their own country.

    ReplyDelete
  29. Mengaku pula keluarga OCPD.Ini pembohong laknat nama nya.Mahu gertak konon tapi salah orang.

    Berambus saja kau dari Sabah Anak syaitan kerana orang Sabah tidak memerlukan kau pembohong,penipu dan penjenayah.Sekarang guna polis.Belum pun pembangkang menang sudah mahu babit polis tangkap konon orang.Muka kau macam kura-kura mana ada berkeluarga sama polis,penipu.

    Jangan kasi malu sama orang Sabah dengan gaya pembohong dan penipu itu.Binatang buas,mungkin keluarga mu banyak di Sepilok bergantung atas pokok.Gaya kau pun macam Pontianak sundal malam.

    Sabah adalah negeri kami jadi kau binatang boleh cau dari sini.Gampang!

    ReplyDelete
  30. its obviously that sabahans are threaten and worried by the increase of number in pati in sabah. That is why RCI is needed to be set up in sabah so that an investigation will be done on this issue. We can't have illegal immigrants outnumbered us in our own place.

    ReplyDelete
  31. Akjan should definitely be the first one to be question when RCI is set up in sabah. We all know that akjan is hiding something. For all you know, he might be involved in this project IC. And of course we can't deny that our locals also have to do with this project IC.

    ReplyDelete
  32. I understand that the foreigners came to sabah with a hope to bring a brighter future for their family , but if they don't behave ,how is it possible for the sabahans to accept them. The gov ought to deport those who had committed crimes or cause problems in sabah. Those who didn't cause any disturbance,living peacefully among the sabahans and had work hard contributing to sabah economy should be allowed continuing staying in sabah.

    ReplyDelete
  33. Why is he so sure that there is no project IC ?

    ReplyDelete
  34. Why the people worry about him? Just go ahead if it is for the best interest of the people.

    why make him famous?

    ReplyDelete
  35. isu Akjan makin panas semula, kini dia menentang RCI, tapi majoriti penduduk Sabah akan menyokong RCI.

    ReplyDelete
  36. tindakan Akjan mengaku sebagai Sultan Sulu adalah wajarm jika benar dia adalah Sultan Sulu dia tak harus berada di sabah, tapi pasti dia bukan sultan Sulu, sebelum inipun ramai yang mengaku sebagai Sultan Sulu.

    ReplyDelete
  37. Dulu setan UMNO import PENDATANG HARAM dari philipin terutama Akjan.

    UMNO takut sultan sulu itu besar kepala, UMNO terus import bugis dari Indonesia dan menyebabkan Sabah jadi tempat untuk BANGSA SAMPAH SARAP dari seberang!

    Bangun dan sedarlah orang kita dari mimpi! Allahku tahu kerja jahanam UMNO.

    ReplyDelete
  38. Dari Pilipin dan Indonesia tidak boleh datang.Yang boleh PATI dari Brunei saja yang semua mengaku ada kaitan atau sukusakat Sultan Brunei.Mereka yang paling temberang di Sabah.

    ReplyDelete
  39. sebab itu Akjan bantah penubuhan RCI.. sebab dia sendiri pun guna projek IC..

    ReplyDelete
  40. kalau RCI ditubuhkan nanti, orang pertama yang disiasat mesti si Akjan..

    ReplyDelete
  41. Akjan ni hanya menimbulkan kotroversi saja.

    ReplyDelete
  42. harap RCI akan ditubuhkan untuk menyelesaikan masalah pati.

    ReplyDelete
  43. RCI juga periksa semua keturunan orang Sabah datang dari mana.Interview semua rakyat dan tanya dari mana bapa dan moyang mereka datang.

    ReplyDelete
  44. @Anak Petagas
    In BC form ini hinang ha supaya kamu makatabang ha pagcampaign sin Tausug Citizenship. Hawnu-hawnu na kamu hula' luun kamu sin form ini ha supaya kamu makatabang hapagpalanyut sin Sultanate of Sulu Darul Islam >http://www.emailmeform.com/builder/form/zcec9dp41afC4c42268

    ReplyDelete
  45. Biarlah RCI membuat siasatan dan menjawab sama ada Akjan pendatang haram.

    ReplyDelete
  46. Akjan harus dikenakan hukuman undang-undang jika disabit salah dari sisi undang-undang.

    ReplyDelete
  47. Adakah Akjan salah mengaku diri sebagai Sultan Sulu?

    ReplyDelete
  48. Isu PATI belum selesai, tambahan pula Akjan. Tibanya masa PRU, kesemua masalah timbul.

    ReplyDelete
  49. Akjan haruslah orang pertama disiasat.

    ReplyDelete
  50. Kalau ada pelaksanaan RCI ni isu boleh la disiasat.

    ReplyDelete
  51. pendatang2 asing tanpa izin perlu ditangkap dan dikeluar semula dari Negara terutamanya Sabah. Tersangat ramai sudah tu durang.

    ReplyDelete
  52. Simple Solution:

    No UMNO = No Illegal Immigrant in Sabah

    Good example: Sarawak

    ReplyDelete
  53. Bantah sangat banyak terhadap akjan atas apa yang dikatakannya. Yang mana membantah penubuhan RCI untuk Sabah.

    ReplyDelete
  54. Harap teruskan memperjuangkan RCI untuk menyiasat mengenai projek IC kepada PATI.

    ReplyDelete
  55. Akjan sebenarnya yang perlu disiasat mengenai perkara ini. Sudah semestinya ada sebab kenapa beliau membantah penubuhan SSD ini. Kalau tidak kenapa beliau membantahnya.

    ReplyDelete
  56. siasat dulu Akjan ni samada betul ka tidak dia dulunya PATI tapi dapat IC melalui IC Projek..

    ReplyDelete
  57. Jika Akjan diberi kepercayaan semula terlibat dalam politik dan bebas ke sana sini sepatutnya dia sedarlah. sudah banyak jenayah yang dia buat tapi masih diberi beberapa kali peluang. janganlah lagi ambil kesempatan.

    ReplyDelete
  58. Parti UMNO = Parti Pendatang Haram.

    Sedarlah!

    ReplyDelete
  59. Akjan=Anak Petagas!=PATI = Pengurus Projek IC Mahathir!

    Supermoron! Just like the babarians people of Zamboanga!

    Stupid! Crook,pirate n thief!

    ReplyDelete
  60. Anak Petagas
    Pogidu mantad hiti id Sabah tu ia nopo om turunan ko dot panagkusan. Napalid ko hiti id Sabah dahai!

    Pogidu oi tasu om gobuk! Wogok philipin

    ReplyDelete
  61. Ka masaga kai ra Pati=Anak Patagas@ AKjan!
    Minomonsoi ra IC projek rahitu, PATI philipin gitu!

    ReplyDelete
  62. Amu ikoi mumang di Anak Petagas do miyon hiti id pogun Sabah do minomorojek ih paman dot IC Mahathir!

    Bansi oku toku kadayan maa di Anak Petagas! Nakansau ilo hiti id Sabah.

    Pogidu boh Anak Petagas!

    ReplyDelete
  63. Anak Petagas,
    Nah, terimalah kutukan dari orang asal Sabah , padan muka kau yang macam muka dinding tandas itu!.

    Kau berlagak lagi buat IC di sana Hotel Meridian?
    Pengkhianat punya Anak syaitan,hantu pucung, pondan gay jembalang jerangkung!

    ReplyDelete
  64. Hahaha! Kalau cemburu hati kerana saya berada di tempat yang korang tidak dapat pergi cakap saja lah.

    Saya boleh bayangkan macam mana berboya-boya mulut dan air liur korang kerana bersungguh-sungguh untuk menyumpah saya tapi malang dan gagal.Sekejap lagi saya mahu pergi dinner di Japanese Restaurant makan sushi.Tidak berkesan pun sumpah korang.Saya makin sehat walafiat.

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. UMNO = Parti untuk pendatang haram = bangsa sampah sarap!

    ReplyDelete
  67. Uinah! Gilaa sudah ini Anak Hantu syaitan Jerangkung! Ya kau senang2lah pigi makan sushi guna duit haram bayaran kau buat Projek IC?

    Siapa yang sumpah kau? Mudah2an wang haram yang kau bikin bayar sushi kau itu jadi bom diperut kau dan meletup bila kau ke hotel Meridian buat IC Projek.

    Anak Petagas=Hantu jembalang syaitan Iblis jerangkung.

    ReplyDelete
  68. Anak Petagas membela Akjan PATI kerana dia sendiri adalah keturunan PATI.

    Sdra maranya kebanyakan kerjanya menjual syabu dan ikan bom di Kinarut!

    ReplyDelete
  69. ANak Petagas=Stupid!

    ReplyDelete
  70. Sedap betul makan sushi tadi.Keluarga saya semua memang suka dan kami enjoy makan.Tahun Baru untuk menyambut 2012 kami akan mengadakan barbeque dan saya sudah suruh orang saya cari lembu dan kambing untuk tetamu saya.

    Korang makan air liur saja ok.Macam tidak mengena sumpah kamu itu pada saya.Mungkin sumpah itu sudah makan diri kamu sendiri itulah anak-beranak macam sudah gila.

    ReplyDelete
  71. Akjan bukan orang Sabah dan tidak mempunyai hak untuk menyuarakan pendapatnya dalam hal ini.

    ReplyDelete
  72. Biar RCI ditubuhkan untuk membuktikan segala-galanya.

    ReplyDelete
  73. Anak Petagas,

    Kalau betul kau sedang buat IC kepada PATI, maka tidak heran kau senang lenang makan duit haram pendapatan kau.
    Dalam Islam wang haram itu sama seperti wang yang kau dapat daripada aktiviti pelacuran.

    Mungkin juga kau menjalankan bisness sampingan kau iaitu bisness "Prostitution! Itulah banyak duit kau bikin beli lembu dan kambing!

    Bagus kau beli babilah Anak Gobuk!

    ReplyDelete
  74. hai akjan banyak juga kau buat..orang pilipia tidak terima kau kerana kau kurang ajar macam bapa kau..kau di sabah pun kurang ajar juga dan kurang ajar mu kau ajar lagi pada anak cucu cicit mu...keturunan mu kurang ajar..konon sultan lepas itu presiden lepas itu pekida...hai akjan islam ajar kau kebaikan tapi kau belajar pula dari hantu babi.. tidak takut nerakakah umur manusia bukan lama,,ikutilah ajaran islam sebenar akjan iblis...

    ReplyDelete
  75. Betul tu Anon! Inisi Akjan punya suku sakat sudah melimpah ruah di seluruh Sabah dan Sabah ini sudah jadi macam dorang punya kampung halaman. Mereka melakukan apa saja perkara yang haram sebab mereka ini pendatang haram.

    Malangnya ada juga orang yang mati2an membela si Akjan, iaitu si Anak Petagas. Tapi itu mungkin si Akjan sendirilah itu.

    PATI mendapat layanan terbaikdi Sabah kerana mereka jadi pengundi BNUMNO dan bertopengkan agama islam!

    ReplyDelete
  76. Haha! Terima kaseh kepada semua atas komen korang pada tahun 2011.Saya sehat dan berehat kerana terlalu penat melayan penghunjung tahun baru.

    ReplyDelete
  77. INGAT KAU ANAK PETAGAS! ALLAH MAHA BESAR DAN MAHAKUASA. SETIAP PERBUATAN UMATNYA DENGAN NIAT YG TIDAK BETUL AKAN DINILAI OLEH ALLAH S.W.

    TUNGGU SAJALAH, MASANYA AKAN TIBA JUGA BILA MASA ALLAH AKAN MENUNJUKKAN KUASANYA KE ATAS SEGALA PERBUATAN BAIK MAHUPUN DI SEBALIKNYA KE ATAS SEMUA UMATNYA. INSYALLAH!

    ReplyDelete
  78. KALAULAH SI ANAK PETAGAS INI YB, MAKA TIDAK HERANLAH DIA MEMBELA INI PATI SEBAB DIA MENANG ATAS UNDI PATI!

    MALULAH KAU ANAK PETAGAS. MAKAN DUIT HARAM, KENAPA TAK JAWAB!

    ReplyDelete
  79. We will wait and see the effect afterwards.

    ReplyDelete
  80. Whatever the case may be he knows the truth to himself.

    ReplyDelete
  81. Whoever is not contributing to the economy should be looked into by the government.

    ReplyDelete
  82. Let the government scrutinize the issues concerning illegal immigrants in Sabah.

    ReplyDelete
  83. RCI should be setup in Sabah for proper investigation regarding the illegal immigrants.

    ReplyDelete