Search This Blog

Saturday, December 1, 2012

APS: Tukar kerajaan PRU-13 jalan terbaik pulihkan demokrasi sebenar


KEMABONG - Presiden Angkatan Perubahan Sabah Datuk Seri Panglima Wilfred Mojilip Bumburing menegaskan bahawa niatnya keluar daripada UPKO yang diasaskannya sendiri namun demi rakyat dan kedaulatan negara khususnya dinegeri ini beliau tiada pilihan tetapi terpaksa meninggalkan perjuangan itu.

Disebabkan itu katanya, beliau tidak ragu ragu menggalas tugas yang berat untuk memperkukuhkan kekuatan pembangkang dengan menubuhkan satu pertubuhan NGO Angkatan Perubahan Sabah (APS) dibawah Parti Keadilan Rakyat (PKR) untuk menumbangkan Barisan Nasional (BN) pada pilihanraya umum kali ke-13 (PRU-13) akan datang ini.

“Kita tidak sanggup melihat penyelewengan terus berleluasa, rasuah dan yang terbaru tuduhan RM40 juta yang turut mengaitkan Ketua Menteri Sabah manakala rakyat orang asal terus dipinggirkan dari mendapat hak tanah tanah adat NCR,” kata beliau dihadapan kira kira lebih 500 orang menghadiri pelancaran APS Kemabong di Sungai Api pada Rabu.

Turut mengiringi Bumburing dimajlis itu, Datuk Maijol Mahap, Datuk Kalakau Untol, Datuk Herman Tiongsoh, Datuk Halik Zaman (PKR) selain tuan rumah Datuk Raymond L Laikim dan Biou Suyan.

Selain itu katanya, isu kebanjiran pendatang asing tanpa izin (PATI) dan pemberian kerakyatan negara ini kepada warga asing menerusi pintu belakang termasuk pengeluaran Kad Pengenalan secara “express” masih terus menjadi jadi tanpa kawalan pihak berkuasa.
Bumburing yang juga merupakan Ahli Parlimen Tuaran menegaskan, beliau dikejutkan dalam satu kejadian ngeri pembunuhan seorang gadis bawah umur rakyat tempatan di salah sebuah kampong dalam daerah Kota Marudu dimana pelakunya adalah rakyat asing Pakistan.

“Saya baru juga melawat keluarga mangsa...keluarganya memberitahu bahawa mangsa bukan sahaja dirogol dan dibunuh tetapi mayat mangsa turut dianiaya dimana ia dicampakkan ditepi jalanraya diKota Marudu.

“Ini memperlihatkan kepada kita bahawa keselamatan rakyat dinegara kita kini semakin terancam dengan adanya kehadiran warga asing yang tidak terkawal...lebih lebih lagi pemilikan kerakyatan dan kad pengenalan boleh diperolehi dengan mudah dan cepat,” tegas Bumburing.

Manakala rakyat dikawasan luar bandar terutamanya masyarakat orang asal yang masih tinggal menetap ditanah tanah adat NCR sejak berpuluh tahun lalu harapan mereka turut musnah apabila tanah tanah NCR dibangunkan kerajaan menggunakan geran komunal sebagai tipu muslihat mereka untuk merampas kembali tanah tanah tersebut, tegasnya.

“Saya begitu hairan sekali...kerana apabila tanah tanah orang asal dirampas dan rumah rumah mereka dirobohkan, mereka dibiarkan merempat dimana mana. (tetapi) jikalau setinggan yang diwujudkan oleh PTI dipinggir pinggir kota...sebelum rumah mereka dirobohkan mereka disediakan satu kawasan penempatan sementara...apakah ini adil?

“Itu sebabnya kita memikirkan semasak masak jalan yang terbaik harus dilakukan demi menyelamatkan keadaan...dari aspek keselamatan, kedaulatan dan niat kita untuk dapatkan kembali hak kita yang semakin terhakis...maka tidak ada jalan pintas selain kita minta mandat daripada rakyat untuk menukarkan kerajaan Barisan Nasional, ” tegasnya.

401 comments:

  1. Din't this frog read the Malaysian Insider? ICAC has already issued a letter clearing the CM from that trumped up allegation. Does the toad has no internet connection under his coconut shell?

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOL! THAT'S A FUNNY WAY OF USING THE MALAY PROVERB 'KATAK DI BAWAH TEMPURUNG'!

      Delete
    2. Jangan lagi berdalil atau menidakkan pembabitan Musa dalam skandal RM40 juta...sekalipun berdalil rakyat disemua peringkat akar umbi sudah tahu puting beliung penipuan BN dan UMNO...kami rakyat asal Sabah tdk percaya UMNO/BN dan kuncu2nya...kami mahu pemimpin tempatan yg berani dan fokus membantu masalah rakyat spt Bumburing YTL dan Datuk Mohd Noor Mansoor...!

      Delete
    3. Tunjukkan bukti dulu la beb. Apa yang si Rafizi kasi tengok tu tidak boleh pakai pun. Setakat nak harapkan statement dua ekor katak sama hummer tu baik tak payah la. Terbongkar sudah tipuan si rafizi.Sudah la tidak kukuh, mengada-ada pula menghantar si Dam ketot datang cini menabur fitnah. Kalau betul lah apa dua orang munyit ini cakap, kenapa ada orang di sini buat laporan polis? Kenapa ada sudah ssi Musa mo ambil tindakan undang-undang terhadap si Rafizi?

      Delete
    4. Wow! Who would have thought there are a lot of Bumburing's BERUDUs. What a turn on! Come on Buduz BERUDUs....yeah...turn me on, bebe!

      Delete
    5. Bumburing sudah berpuluh tahun berada dalam BN.. tapi kenapa si tua bangka ini melompat ketika PRU semakin hampir, ketika RCI hendak ditubuhkan, ketika program pembasmian kemiskinan semakin membuahkan hasil, ketika bajet negeri mencipta sejarah, ketika negeri Sabah dianugerahkan Sijil Tanpa Teguran untuk 12 tahun berturut2, ketika RAM memberikan penarafan AAA kepada negeri Sabah untuk 4 tahun berturut2 dan ketika Moody International memberikan pensijilan kepada negeri sabah untuk 4 tahun berturut2??

      jika pemimpin2 Sabah rasuah sebagaimana yang diwar2kan oleh pemimpin2 pembangkang termasuk si WildFrog Bumburing, bagaimana sabah boleh memperolehi pengiktirafan dan rekod pencapaian yang cemerlang seperti diatas? Sedangkan negeri maju seperti Selangor pimpinan Pakatan Rasuah yang dipuja2 oleh WildFrog juga tidak mampu mengatasi bajet negeri Sabah.. so siapa yang rasuah? mana semua hasil negeri Selangor hingga bajet yang diumumkan hanya rm1.6 bilion berbanding dengan bajet sabah yang lebih dari rm4 bilion..

      Delete
    6. I think this old man is jealous of something else. It is clearly shown.

      Delete
    7. Mati Akal Mati KatakDecember 1, 2012 at 10:06 PM

      Anwar and the geng sudah terdesak ni. Satu per satu penipuan mereka semakin terdedah da telah disedari. Mereka pun dah kehabisan modal mo kelentong sama rakyat. Tu la diorang tidak mo kasi lepas kes bangas ni.

      Delete
    8. Jgn la kita asyik mempertikaikan kredibilitii manusia

      Delete
    9. TIDAK CUKUP PASIR, KERAJAAN PAKATAN MUSNAHKAN PULA HUTAN

      pembalakan berhampiran Tasik Pedu yang menjadi punca air orang Kedah semakin parah! Apabila Pas Kedah tanpa bertimbang rasa dan tamak terus menerus menerjah kekawasan berkenaan dengan gelojoh dan kejamnya.

      Bila kita tanya MB awat buat macam ni, nak tau orang tua tu kata apa? Dia kata penebangan balak membabitkan kawasan seluas 400 hektar di hutan simpan Tasik Pedu, Padang Terap adalah bagi membangunkan taman agropelancongan pertama negara.

      Katanya projek itu akan tetap diteruskan sekalipun Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menolak laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

      Ini kerana katanya JAS memperuntukkan EIA bagi kawasan yang berada pada paras 240 meter dari aras laut, manakala Jabatan Perhutanan pula mensyaratkan hanya kawasan pada ketinggian 750 meter yang perlukan EIA.

      "Nak ikut yang mana...tanah telah ditolak. Peruntukan RM20 juta untuk projek ini akan dimasukkan dalam Belanjawan 2013," katanya kepada media.

      Antara lain, laporan itu memetik Timbalan Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir sebagai berkata kerajaan Kedah pimpinan PAS tidak mematuhi arahan JAS agar kerja membersih hutan di kawasan Tasik Pedu dihentikan selepas menolak laporan EIA.

      Delete
    10. There are lots of things happened lately and it is time to focus on the GE rather than speaking to nonsense people.

      Delete
    11. He has bear so much pressure of being a leader, why don't we simply understand his job scope?

      Delete
    12. If we were in his shoes, what would we do?

      Delete
    13. Desperate..they will do anything to gain peoples vote.

      Delete
    14. It is desperation.

      Delete
    15. Thinking methods should be changed

      Delete
    16. They knew the truth, they just didn't want to accept it.

      Delete
    17. The PKR is determine to believe the worst of BN, since BN is their main opponent during the next GE.

      Delete
    18. They have ran out of ideas on how to bring down the BN-UMNO government.

      Delete
    19. PKR must be desperate since the GE is always on us.

      Delete
    20. Not sure such commitment manage to attract more votes.

      Delete
  2. Janjalani Usop, Kaniogan KudatDecember 1, 2012 at 4:27 PM

    UMNO/BN...dan pencacainya adalah perompak wang rakyat sama juga dengan Musang Aman...kami tetap menolaknya pada pru13..bye bye UMNO/BN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada bukti? Buat laporan polis bah, kemukakan bukti dan bukan setakat buat gimick supaya dapat publisiti murahan. Lepas tu bawah lah pigi court! Lepas tu kita tinguk siapa yang kuyak! Tapi ko ingat: Jangan kamurang suka hati kasi tabur fitnah di alam maya. 114A ada bah. Silap hari bulan kamurang yang diheret pigi mahkamah. KOTOH!

      Delete
    2. Bro Janjalani Usop Santorian.. buka mata dan buka telinga luas2.. sikap double standard macam kau la hutan negeri Kedah habis licin dikerjakan MB kedah (pemimpin PR).. dalam setiap projek yang dilakanakan oleh kerajaan BN, pasti akan mengambilkira bantahan rakyat dan laporan EIA atau Jabatan Alam Sekitar.. tapi MB kedah dengan ego dan bongkaknya secara terang2an berkata walaupun laporan EIA tidak membenarkan penggondolan hutan dilakukan (kerana berhampiran dengan sumber air rakyat kedah), beliau tetap akan meneruskan projek tersebut.. so siapa yang rasuah?? luas sangat ka hutan Kedah hinggakan yang setompok itupun habis disapu oleh pemimpin2 yang kononnya bersih, telus dan cekap..

      ini belum termasuk kemewahan2 pemimpin2 PR yang mampu menyewa Jet peribadi, bas mewah, dua buah treler, 4wd jenis Chevrolet, ferrari, mercedez, banglo rm6 juta, dan sebagainya.. mana datangnya sumber kemewahan pemimpin2 PR hanya dalam masa 4 tahun? apa jaminan Malaysia akan bebas dari rasuah jika kerajaan alternatif seperti PR juga lagi ganas rasuahnya dari kerajaan sedia ada???

      Delete
    3. Kami pencacai ka, bukan pencacai ka, hak kami. So berpada2 la kan mau cakap busuk pasal orang lain. Sedar la diri wahai kamurang tu. Jangan ingat PR tu berkuasa sgt pasal si Anwar dtg tuari.

      Delete
    4. betulkah bilang si Nazri, duit 40 juta dari Hong kong tu untuk parti UMNO Sabah? Najib pun bilang gitu..bila masuk? atau ada boleh bagi kepastian..klu betul ini cerita mana tu duit disalurkan untuk bahagian2 UMNO di Sabah? ada ketua bahagian UMNO di sini yang boleh jawab?
      -akar umbi UMNO-

      Delete
    5. Don't you just hate it when people ask questions at the wrong places?December 2, 2012 at 12:21 AM

      Akar umbi UMNO: Rasanya awak dah salah tempat ni menanya ni. Bagus ko rujuk ketua kamu untuk mencari kepastian.

      Delete
    6. Pembangkang pun klu ditnya rakyatnya d 4 negeri,mesti xperfect juga.byk juga kes2 rasuah,penyelewengan.

      Delete
    7. I think the government has given the attention we are seeking.

      Delete
    8. Rakyat Sabah tidak akan menolak Musa Aman hanya kerana dakwaan yang tidak berasas.

      Delete
    9. Tapi rakyat Sabah bakal menolak PR kerana gigih menabur fitnah dan bohongan.

      Delete
    10. Ini menunjukkan bahawa mereka tidak boleh dipercayai kerana tiada nilai kejujuran.

      Delete
    11. Mereka sanggup menyebar khabar angin demi kebaikan politik.

      Delete
    12. Musa membawa perkembangan yang positif di Sabah, rakyat juga akan terus memberi sokongan.

      Delete
    13. u may say u reject bn/umno but there are many supporters of BN/UMNO..

      Delete
    14. People will still support BN/UMNO because of Musa leadership and commitment to develop sabah.

      Delete
  3. Ingat!...Bumburing bukan katak sembarang katak...dia tubuh APS dengan bermaruah kerana untuk menyelamatkan Sabah daripada dirogol Malaya dan UMNO penipu itu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mentaliti katak. Menggunakan sentimen rakyat untuk kepetingan diri. Kalau betul la si katak ini memperjuangkan untujk rakyat, megapakah dia tinggalkan PBS semasa PBS menjadi parti pembangkang yang lantang menyuarakan hak orang Sabah suatu ketika dahulu? Bah, jawap lah...sekiraya itu lah pendirian si katak ini dari dulu, dia tidak akan keluar dari PBS masa tu. Ini dua kali sudah si katsk ni melompat. Tambirag saja lebih.

      Delete
    2. Aku ndak mo kena liwatDecember 1, 2012 at 9:26 PM

      Ya betul tu. Si Bumburing sekarang katak belaan si Anwar Al-Jubiri. Lepas tu Sabah kena liwat oleh si Anwar & Co

      Delete
    3. Jon Estohole.. PKR bukan parti Malaya ka?? kalau mahu meludah, meludah kebawah, bukan keatas.. untuk pengetahuan sdr, APS ditubuhkan dibawah Parti Keadilan Rakyat iaitu parti dari Malaya.. kenapa betul andaian sdr bahawa WildFrog mahu menyelelamatkan Sabah dari Malaya, kenapa pula beliau bersekongkol dengan parti dari Malaya?? tidak ada ka parti tempatan di Sabah?? atau si WildFrog ini juga telah dijanjikan sebuah Jet Peribadi macam AnuWar??

      istilah "penipu" paling sinonim dengan PR.. dalam setiap ceramah atau kempen mereka, mesti ada tabung tin milo dihulurkan untuk meminta derma dari rakyat miskin dengan alasan kononnya parti mereka miskin. Tapi yang peliknya, boleh pula Azmin bergambar dengan Ferrari? boleh pula Anwar, Tian Chua, Zuraida tersengih2 dalam Jet mewah? boleh pula Zuraida yang terkenal dengan gelaran Mak Lampir bau masam membeli kereta setiap tahun? boleh pula Khalid Ibrahim beli bas mewah khas untuk AnuWar?? kalau benar Pakatan Rakyat miskin, kenapa jentera kempen mereka begitu mewah mengalahkan pemimpin tersohor dunia?

      Delete
    4. Jangan la asyik mencari pasal

      Delete
    5. ololooo...semua pemimpin dalam parti di sabah mmg katak katak..tp itu besala tu,ada sebab atau mungkin kepentingan...kenapa parti2 di Sabah yang dulu mcm PBS, AKAR anti sama BN? skrg bukan saja dia punya orang, tapi sama-sama parti melompat dan terus melakat sama BN macam kana gam gajah. bukan katak juga ka itu namanya..jadi ada sebab sebab la ba itu..eran sia oo kamu ni..hahahah...

      Delete
    6. Jadi Kalau Parti dibubarkan dan join parti baru tu pum layak dipanggil katak ka? Hello....
      duh!

      Delete
    7. Haha, bukan sembarang katak jadi macam biawak la pula tu tau

      Delete
    8. Let them define the FROG TERM. It's all wasted in that

      Delete
    9. Malangnya APS masihb belum diluluskan oleh ROS lagi.

      Delete
    10. Bumburing tidak tahu apapa tapi memberi kenyataan macam dia tahu semua.

      Delete
    11. Hanya Rafizi Ramli saja yang percaya dengan kata-kata si Bumburing.

      Delete
    12. Bumburing pernah mengkhianati BN, beliau pasti akan mengkhianati PR satu hari nanti.

      Delete
    13. Cuma Anwar Ibrahim saja yang meletakkan keyakinan besar terhadap Lajim dan Bumburing dalam PR Sabah.

      Delete
    14. Bumbering akan membawa kesan juga selepas tinggalkan BN.

      Delete
  4. Kami rakyat Sabah sudah bosan dengan penipuan KL...tidak minat Malaya kami mahu orang sendiri/orang kita bah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian ko LU LU....Termakan propoganda pembangkang. APS tu kan sealiran sama PKR. Ni mo tanya sikit: PKR tu Pari mana? Parti Sabah kaitu? Pakai lah lojik kalau nak berhujah. Jangan terlampau emosi.

      Delete
    2. Lu Lu oh Lu Lu,

      Ko ingat siapa orang yang jadi bos si Bumburing? Ko rasa Anwat tu orang Sabah kaitu?

      Delete
    3. Lu Lu, so apa pandangan sdr bila WildFrog tubuhkan APS dibawah PKR(parti Malaya)?? kenapa WildFrog tidak bekerjasama dengan parti tempatan dan pemimpin tempatan sebagaimana yang sdr mahukan? kalau ikut komen sdr, bermakna WildFrog dan APS sudah out..

      Delete
    4. Sebastian, Anonymous.. mungkin si Lu Lu ni ingat jika PR memerintah puterajaya, si WildFrog Bumburing kali yang naik jadi Perdana Menteri..

      Delete
    5. Kalau begitu,ramai pula yang mengintai kerusi PM ni.pembangkang blm tentu menang sudah mau bercakap soal calon PM.siap berdebat2 lagi tu.jgn pula frust menonggeng nanti.

      Delete
    6. Bom-Boring? Jadi PM? Jadi CM SABAH pun belum dia rasa....
      Geleng-geleng kepala si Anwar dan Hadi karang

      Delete
    7. Bom-Boring? Jadi PM? Jadi CM SABAH pun belum dia rasa....
      Geleng-geleng kepala si Anwar dan Hadi karang

      Delete
    8. Sucks but we need to move on also BAH

      Delete
    9. Really? I never heard of it.

      Delete
    10. Let them talk whatever they want.

      Delete
    11. Nanti mulut tumbuh bisul tau.

      Delete
    12. PKR juga parti Malaya yang hanya ingin memperalat Sabah untuk kebaikan mereka.

      Delete
    13. Mereka hanya mahukan sokongan Rakyat Sabah untuk memenangi Puterajaya.

      Delete
    14. Setelah menjadi kerajaan, tiada garenti mereka akan melayan Sabah dengan baik.

      Delete
    15. Mereka orang Malaya, bukan orang Sabah. Apa yang mereka peduli dengan kita? Rakyat Sabah jangan terpedaya.

      Delete
    16. Susah dijangka sama ada pentadbiran pembangkang lebih positif atau tidak.

      Delete
  5. Fu Ci Bai...Amuno...ham karr chan!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala Yong, pandai memaki saja? Yang gitu ka kamurang kena ajar oleh pembangkang? Sia-sia mak bapa ko piarah ko selama ini.

      Delete
    2. apa boleh buat la Faizal.. semua penyokong2 PR memang begitu.. hasil didikan AnuWAR ba..

      Delete
    3. Tiada benda lain nak cakap ka?

      Delete
    4. Feels like so many hatred spinning around.

      Delete
    5. Matikan karan, karan matikan orang.

      Delete
    6. Kesian, suda mati karan pula.

      Delete
  6. Amuno mati2an pertahan Putrajaya...tiada guna dipertahan kerana rakyat sudah berada di Pakatan Rakyat untuk menubuh kerajaan baru selepas pru13!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setakat beberapa orang munyit pro pembangkang yang menyalak di sini ndak lah ku percaya PR akan take over Putrajaya. Apa lagi di Sabah?

      Delete
    2. jangan kau perasan la Kukumi.. silap2 negeri2 yang ditadbir oleh Pakatan sekarang pun akan dirampas oleh BN.. maklumlah sudah banyak skandal rasuah mereka didedahkan.. sampai Rafizi terpaksa ke Hong Kong untuk mempromosikan Pakatan...

      Delete
    3. Alahai sekadar Pakatan, apa barang oh? Jepprey pun klual sudah ma. Itu Lazim pun bukan bilang komited sama itu parti. Haiya cakap kami ini itu, tengok caramin mah

      Delete
    4. Haha I bet some of the opposition troopers are actually aiming at those who give +ve comments about the government.

      Delete
    5. Musa said opposition leaders are fickle minded, jumping from one party to another to further their personal agenda.

      Delete
    6. AnonymousDecember 1, 2012 11:12 PM
      Alahai sekadar Pakatan, apa barang oh? Jepprey pun klual sudah ma. Itu Lazim pun bukan bilang komited sama itu parti. Haiya cakap kami ini itu, tengok caramin mah

      -ALL THIS WHILE THEY (OPPOSITION) accused the status quo of Divide and conquer, yet they themselves are divided and the only thing they have they have done is handing the next mandate to BN SABAH....^_^

      Delete
    7. Belum tentu lagi PKR akan berjaya menubuhkan kerajaan baru setelah PRU13 nanti.

      Delete
    8. Setelah parti baru Lajim diluluskan oleh ROS, beliau akan keluar dari Pakatan Rakyat. PR hanya untuk tumpangan sementara untuk katak ini.

      Delete
    9. Serahkan keputusan undian kepada rakyat untuk menentukannya.

      Delete
  7. we have good government and we love them so much

    ReplyDelete
  8. we love our government and we will always do

    ReplyDelete
  9. tipu ka tidak yg penting ada pembangunan

    ReplyDelete
  10. slamat maju jaya kepada kerajaan sabah

    ReplyDelete
  11. ka c iya saja walaupun sukar bagi kita rskyat sabah

    ReplyDelete
  12. kerja adalah penting untuk kita...semoga berjaya semua

    ReplyDelete
  13. Ali Akhbar, MembakutDecember 1, 2012 at 7:53 PM

    Tiada guna sokong ini kerajaan Umno/BN kasih bodoh rakyat Sabah...Projek IC, kebanjiran PTI lebih 600 ribu diSabah dan kaut hasil mahsul Sabah adalah perbuatan zalim pemimpin2 UMNO dan Malaya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alfred Lim, SandakanDecember 1, 2012 at 10:25 PM

      Jadi apa lah PR dan pembangkang lain nak buat dengan PTI ini? Ada mereka sentuh isu ini. Pembangkang hanya pandai mewujudkan persepsi songsang tetapi sebenarnya mereka mati akal untuk memberi jalan penyelesaian kepada isu ini
      Sekurang-kurangnya ada sudah RCI, daripada langsug tiada. Jadi di sini ingin saya tanya sekali lagi: Apa jalan penyelesaian kepada isu ini yang pembangkang pernah cadangkan? Pernah kah dorang cadangkan selain memain-mainkan isu ini? Sila Jawab

      Delete
    2. Kerajaan BN harus memperbaiki lagi kelemahan agar rakyat terus memberi sokongan.

      Delete
  14. kerjaan la yg terbaik xda tandingan

    ReplyDelete
  15. Jawawi Hj Nunong, BeaufortDecember 1, 2012 at 7:55 PM

    Sudah sampai masanya kita rakyat Sabah beriltizam menumbangkan kerajaan rasuah UMNO dan BN. Selagi mereka memerintah selagi itu rakyat Sabah akan menderita dan papa kedana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam lah pembangkang tiada rasuah. Rm3 billion Si Anwar tu apa? Manang Jackpot Toto kaitu? Palui

      Delete
    2. Billion ba itu, bukan million..lagilah rasuah atau itu wang tabungan Anwar sejak kecil??

      Delete
  16. tgo brapa org yg akan ikut tukar kerjaaan....sy pasti tidsk ramaii....

    ReplyDelete
  17. kalau mau tukar kamu tukar la kami xmau tukar hahshs bodoh

    ReplyDelete
  18. Joss Andrew,KemabongDecember 1, 2012 at 7:58 PM

    Ini kerajaan Bn yg ditunjangi Umno membodohkan kita dengan pelbagai taktik tipu helah mereka...kenapa pula kita diam diri, macam takut pula kepada hantu hantu ini!

    ReplyDelete
    Replies
    1. The only Tipu that has been going on here is created by the Opposition. Obviously you bought in their con. Pity.

      Delete
    2. If this is the case, why don't you take legal action against the government ? Single mothers in Selagor are doing that against the. Selangor State governments for failig to meet their word for these brave women during the last election.

      Delete
  19. Mansor Said, Tanjung Labian L.DatuDecember 1, 2012 at 8:01 PM

    Kami tetap tukar ini kerajaan kerana kami bukan penjilat pantat org2 Umno...lihatlah buktinya semasa pru13...disana kita akan buktikan segala galanya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Satu saja yang nyata: kamurag kasi pecah belah undi jak. Free free BN menang. Buduh.

      Delete
    2. Aku ndak mo kena liwatDecember 1, 2012 at 9:44 PM

      Ya....tukar saja bah. Pastu kamu jilatlah pantat PR dan tutup mata la bila diorang liwat Sabah.

      Delete
    3. MANSOR, JADI KAU PENJILAT PANTAT ANWAR LA KAN? JANGAN KAU MIMPI LA.. CUBA KAU JELASKAN DULU JET ANWAR, BAS KHALID, MERCEDEZ ZURAIDA, FERRARI AZMIN, CHEVROLET YANG DIGUNAKAN SAM KETOT DI SABAH, RM3 BILLION, SKANDAL PEMBALAKAN DI KEDAH, DAN BANYAK LAGI..

      Delete
  20. Ini lagi satu usaha Umno membodoh bodohkan orang Islam Sabah...kami adalah penyokong tegar USNO yang dipimpin Allahyarham Tun Mustapha. Apabila Umno suruh bubar dgn janji janji manis pemimpin KL..USNO dibubar tapi bila sudah bubar Tun Mustapha dipinggirkan malah bila Tun Mustapha kembali ke Rahmatullah...tiada seorang pun pemimpin UMNO KL datang memberi penghormatan terakhir kpd Allahyarham Tun..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok....nampak sangat sikap dan metaliti katak. Ptui!

      Delete
    2. Apparently now you have switched side over a new promise made by the opposition. But let me assure you that their promise will remain only as a promise and it will not be translate into a reality. Selangor is a clear example. Even Single Mothers are taking legal actions against the present Selangor State Government for failing to honour their promise in the last election

      Delete
    3. ALA BRO.. JANGAN BOHONG LA.. USNO DIBUBARKAN OLEH PEMIMPIN SENDIRI BUKANNYA DISURUH OLEH UMNO.. CUKUP2 LA MEMBOHONG.. TIDAK BERKAT PERJUANGAN TU..

      Delete
    4. UMNO SURUH USNO BUBAR DENGAN JANJI2 APA?? JAWATAN KABINET?? WANG RINGGIT??

      Delete
  21. RCI ditubuhkan dalam keadaan terpaksa sebab takut kalah dalam pru13...tapi di Semenanjong pun UMNO dan BN sudah hancur berkecai tinggal gertak dan tembirangnya saja yang ada...pasti Najib jadi Ketua Pembang kang selepas PRU13!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala...tu cerita dalam portal berita Pro Pembangkang saja tu. Bukan boleh percaya pun. Skandal
      Melibatkan orang-orang PR bukan diorang buat liputan pun

      Delete
    2. They ( the pro opposition media) claimed that thay are unbiased, yet their style of writing as well as their agendas too are heaviily slanted to one side.

      Delete
    3. NAJIB BARU 4 TAHUN MEMERINTAH NEGARA.. TAPI BELIAU BERJAYA MELAKUKAN PERUBAHAN BESAR SEPERTI PEMANSUHAN ISA, PENGGUNAAN DAKWAT KEKAL, PENUBUHAN RCI, PENUBUHAN PSC UNTUK MEMBERSIHKAN PILIHANRAYA, DAN BANYAK LAGI.. ITU BARU 4 TAHUN, BELUM 10 TAHUN ATAU 20 TAHUN..

      Delete
    4. PAKATAN RAKYAT YANG TERDESAK SEKARANG NI SELEPAS PELBAGAI SKANDAL RASUAH MEREKA TERBONGKAR.. AHLI PARLIMEN AMPANG BOLEH BELI 4 BIJI KERETA DALAM MASA 4 TAHUN?? ANWAR PINJAM JET SAMA MACAM DIA PINJAM JAKET??

      Delete
  22. Wahai orang-orang tempatan Sabah...hentikanlah persengketaan kita, janganlah bergaduh lagi, kita juga yg akan rugi nanti...maka bersatulah dalam satu pertubuhan parti yang lebih ketara,menonjol dan boleh diharap lagi dipercayai untuk memerintah negeri kita secara telus,mengutamakan kepentingan dan kebajikan rakyat lebih dari kepentingan peribadi dan kroni. Mempunyai idea, tindakan cekap dalam menyelesaikan isu2 besar negeri, mampu mengendalikan ekonomi dan memulangkan hasil sumber negeri kepada rakyat dengan mencurah-curah...sama rata memajukan daerah2 jauh dsb. Ayoh...rakyat Sabah. pakat-pakat kita berubah. 49 tahun diperintah tapi negeri masih jauh ketinggalan. Periksa balik tempat masing2. Inilah hasil pengurusan negeri yang tidak cekap dan berat sebelah.Selalulah mengembara ke daerah2 lain.Saksikan sendiri.Moga beri kesedaran kpd kita utk membuat peubahan untuk negeri sabah yang sgt kita cintai dlm PRU 13 tahun hadapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh ya ka? Tak sangka-sangka 49 tahun yang lepas kita ada Pusat Pengajian Tinggi tempatan, Pengurusan Kewangan Kerajaan Negeri yang cekap yang diiktiraf oleh RAM sehingga menjadi sebut-sebutan di peringkat antarabangsa. Kerajaa negeri yang telah mengenal pasti pendidikan sebagai jalan keluar daripada kanca kemiskinan. Projek pembagunan sentiasa berjalan dan kini memberi tumpuan kepada pembangunan kepada Kenigau, Malalap, Kudat dan Kota Marudu. Jangan termakan dengan Janji-janji pembangkang. Lihat saja negeri yang diperintah mereka. Apa pencapaian mereka? Fikir-fikir lah. Jangam termakan dengan janji bintang dan bulan serta maina sentimen mereka hanya untuk memenuhi cita-cita politik mereka

      Delete
    2. Bagus Tuan..pembuktian yang tidak buleh lagi dipertikaikan...mmg kerajaan negeri sedang berusaha untuk meningkatkan pengurusan ekonomi, pengurusan kewangan dsb. Syabas dan terima kasih.

      Delete
    3. Bagi pendapat saya, 49 tahun yg lepas telah diperintah oleh orang yang tak tau memerintah dan mengurus hasil bumi Sabah. Sekarang orang itu telah berada di dalam parti pemerintah sekarang sebagai parti komponen. Dia sudah senyap tidak mengaum lagi untuk ingin membela rakyat Sabah. Hanya bilang Yes bos yes bos...sedangkan dpn matanya kawasan parlimen di bawahnya mundur. Patut dulu masa hasil bumi masih banyak, Sabah jadi negeri kaya raya di Malaysia. Orang begini patut dibuang, jgn jadi calon lagi la nanti. Ganti org saja..parti jangan. sbb parti mmg sebuah parti..klu pembangkang pun yg memerintah tp orang di dlmnya tidak bijak dan hanya mau kayakan diri dan kroni, orangnya pun 'engine lama'...apa keuntungan kita dapat?

      Delete
    4. Sampai bila juga kita nak harapkan hasil bumi? Sampai semua hutan balak botak habis ditebang? Apa yang kurang disedari ialah jumlah pelaburan luar masuk ke dalam negari kita? Apakah signifikasinya? Senang sahaja jawapanya. Pelabura n luar negara inilah yang menjadi sumber pendapatan negeri kita. Lihatlah Singapura. Adakah ianya maju dengan sumber bumi? Singapura ada sumber bumi kah?

      Untuk menyatakan kerajaan negeri tidak cekap adalah tidak tepat sekali. Sekiranya tidak cekap, mustahil pelabur luar negara nak melabur di negeri tercinta ini serta mendapat pengiktirafan sebagai negeri yang mempunyai pengurusan Kewangan yang terbaik, baik dalam negara dan di peringkat antarabangsa.

      Dari pandangan saya: Kita tidak boleh terlalu mengharapkan sumber bumi. Baru-baru ini banyak kawasan hutan telah dikasifikasikan sebagai kawasan terlindung dan petrolium yang berada di dasar laut tidak akan berkekalan selama-lamanya. Kerajaan harus memberi tumpuan sumber pelaburan luar yang masuk ke Sabah. Syabas buat Kerajaan Negeri Sabah.

      Delete
    5. butul itu bos..hasil bumi tidak boleh diharap lagi..mungkin itu kwn kita mao kasitau yg dulu masa hasil bumi byk tp habis hasil masuk poket sendiri dan keluarga lebih byk dari dibelanjakan utk pmbangunan daerah2 di parlimen masing2 khususnya dan negeri amnya. skrg baru la mcm terjatuh dari katil dan sedaar slps mimpi indah yg sabah sudah tidak ada hasil bumi. tp bos..hasil bumi sabah sbnrnya masih byk, lebih dari 10 jenis klu dikira..jgn ko pikir balak dan hasil hutan saja, itu mmg sudah licin tiada..hutan tebal mcm di keningau, tenom, pensiangan mmg belukar saja. ada ko pernah tinguk sana dgn matamu sendiri? naa aku ada masuk sana tinguk..di luar saja tebal tp dalam sudah gundul...poko kicik sajayg tumbuh.
      pelaburan mmg pilihan utama skrg..tp sbbkan keadaan fasiliti utama ke daerah2 di sbh tidak bagus, jalan rayanya berlobang-lobang..mana da pelabur mau..paling2 pun diKK saja dorang mau.
      Pelancongan, perikanan dan byk lg tu boleh diatur bagus2 tp kerajaan kita mcm slow sj..mau diketuk oleh rakyat atau parti lain baru bilang dia mau buat, dialah yg terbaik itu dan inilah..oo bos..kita ada telaga petrolium pun sana laut dari dulu,negeri nda kaya jg, bilang ada lg dkt kwsn laut dkt Kudat sana, ntahla bole kaya ka nanti daerah Kudat sana atau mcm di takuk lama jg..tembaga kuprum di mamut yg dulu pun, patut ranau daearh terkaya dan maju tp mcm gitu jg smpi skrg, bkin kesian bah smpi karing sdh tembaga.
      So bg sia, kita mau pemimpin yg tidak lg pikir dia punya kekayaan tp sebaliknya sekurang2 nya 95% mau rakyat sbh senang lenang mcm org di Brunei.
      Singapore maju sbb pemimpin nya tidak rasuah dan pandai urus negara dgn baik dan berkualiti.
      Sekian.

      Delete
    6. Betul ka ni atau kamu setakat kelentong? Ada bukti ka masuk poket? Kalau setakat menfitnah tu main jauh-jauh lah.

      Luas baitu hutan. Mangkali ko nampak yang di siring-siring saja. Kalau benar lah yang ko nampak tu dan bukan rekasaya Sarawak Report, macam mana Pengurusan Hutan Negeri Sabah dapat pegiktirafan di perigkat antarabangsa? Ko ingat si kate dan will saja-saja makan angin di Sabah ka baru-baru ni? Apa pula pandangan anda dengan Initiative Heart of Bornoe, HoB?

      Kalau macam tu lah keadaan pemimpin Singapura, mengapa ada tsunami politik di Singapura baru-baru ini?

      Delete
    7. AnonymousDecember 2, 2012 12:30 AM

      - Yeah right. And I have been to the moon and back.

      Delete
    8. BALING – Kerajaan PAS Negeri Kedah dituntut memperjelaskan kedudukan projek Ladang Sejahtera di kawasan Hutan Simpan Gunung Inas di Mukim Kupang di sini ekoran projek berkenaan didakwa belum diberikan kelulusan dari Jabatan Alam Sekitar.

      Menurut sumber dari Jabatan Perhutanan Negeri Kedah, permohonan bagi kelulusan EIA (Environmental Impact Assessment) masih lagi di proses bagi penebangan balak di kawasan 15,000 hektar di seluruh Kedah.

      Delete
    9. Pengarah Jabatan Alam Sekitar Kedah, Mohamad Sayuti Sepeai yang ditemui di sini menafikan ada menerima sebarang permohonan kelulusan EIA dari pihak MBIK atau Kerajaan PAS Negeri Kedah berhubung aktiviti pembalakan di kawasan hutan simpan kekal itu.

      Bagaimanapun menurut tinjauan dikawasan tersebut yang dibongkarkan oleh beberapa pemilik blog, The Duke’s Blog, Kedah Ke KL, Media Kedah dan Kamera Kupang, aktiviti pembalakan di kawasan tersebut telah beroperasi di kawasan berkenaan sejak dua tahun lalu .

      Menurut pemilik-pemilik blog tersebut, para penduduk di kaki gunung tersebut tidak tahu untuk mengadu kepada siapa lagi setelah beberapa aduan mereka kepada Kerajaan PAS Negeri Kedah dan Exconya dipandang sepi dan diremehkan begitu saja.

      Delete
    10. kesan dari aktiviti pembalakan tidak terancang itu telah menyebabkan air terjun Lata Celak yang menjadi sumber air bersih bagi penduduk Kampung Iboi, Kampung Bukit Iboi, Kampung Padang Hang, Kampung Bokbak dan Kampung Masjid Iboi itu tercemar dan keruh.

      Ekoran itu, penduduk kampung berkenaan terpaksa menggunakan air berlumpur sebagai sumber air minuman, memasak, mandi dan membasuh.

      “Ada yang dapat penyakit kulit, memasak dengan air keruh macam teh tarik, baju sekolah anak-anak kami semuanya tak putih dah…semuanya kuning dan perang,” keluh Pak Tam pula.

      Delete
    11. Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak sebelum ini memberi komen kepada media berhubung kualiti di kawasan air terjun Lata Celak dengan memberi alasan bahawa airnya bertukar air menjadi keruh hanya ketika hujan lebat di situ.

      Bagaimanapun, ia disangkal oleh para penduduk tempatan yang tinggal di sekitar sumber air itu dengan menegaskan bahawa air di Lata Celak tetap keruh meskipun hujan tidak turun di kawasan berkenaan dalam tempoh dua minggu.

      “Mana ada..! Tak hujan dua minggu pun kat sini, air tetap keruh jugak..Cuma kalau masa hujan tu dah tentulah airnya bertambah keruh…kalau tak hujan air teh tarik…kalau hujan jadi air nescafe tarik!,” tegas para penduduk kampung tersebut.

      Delete
    12. sebelum aktiviti pembalakan beroperasi kira-kira dua tahun lalu, kawasan air terjun Lata Celak telah diiktiraf oleh kajian dari Universiti Sains Malaysia (USM) sebagai sumber air mineral yang paling bersih di Kedah.

      Dia turut menjelaskan bahawa kawasan air terjun itu juga dikunjungi oleh ribuan pelancong luar pada setiap bulan di mana ia berpotensi menjana ekonomi para penduduk kampung di sini.

      Melihat kepada potensi tersebut, mereka sepakat untuk menubuhkan sebuah koperasi yang telah didaftarkan kepada Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) bagi membangunkan eko-pelancongan di Lata Celak itu.

      Namun kerana kerakusan MBIK mengejar keuntungan dari aktiviti pembalakan telah menyebabkan kawasan air terjun yang jernih dingin itu tercemar teruk dan tidak lagi dikunjungi pelancong sejak itu.

      Delete
    13. sebelum rakyat Sabah menerima bala yang sama sebagaimana yang dialami oleh rakyat Kedah, FIKIR2KAN LAH sebelum terlambat.. mana pejuang2 isu rasuah Pakatan Rakyat? mana penyokong2 Pakatan Rakyat?? kenapa tidak anjurkan demonstrasi jalanan di Kedah untuk membantu rakyat kedah dari terus ditindas oleh kerajaan PAS??

      Delete
  23. iya baa..silap silap aaa, kwn atau sodara sendiri ba yang kamu kutuk dalam mengasi pendapat tu..pasal lain lain ideologi politik dan kecacatan dalam mengurus negeri kita saling kutuk mengutuk, dari saya kalau pemimpin kita skrg ini tidak buat perubahan dengan mendengar rintihan dan kesusahan rakyat seharian dan membuat sesuatu penerangan dan tindakan pantas dalam masa terdekat ini jadi kita boleh baa ikut saluran demokrasi mengundi parti yang diyakini boleh buat perubahan drastik untuk rakyat Sabah keseluruhan dan negeri...ada ba juga tu parti yang boleh diharap..dia punya pemimpin tidak mengutamakan kekayaan tapi bole kerja dengan jujur untuk membela rakyat...kita sama sama boleh kaji dan selidik mana parti tu..undi nanti di PRU...jadi stop bergaduh..rakyat Sabah semua bersaudara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau betul lah kerajaan tidak prihatin, negeri kita aka lebih mundur daripada 49 tahun yag lepas. Perasaan tak sejak kebelakangan ini, jumlah pelaburan dari luar negara ke Sabah telah menigkat? Kalau setakat nak putar belitkan fakta dan membuat tuduhan yang tidak berasas demi memajukan cita-cita politik, di mana kah kepentingan rakyat? Kalau sekadar mangapi-apikan isu tanpa memberi jalan penyelesaian , di mana ka kepentingan rakyat? Jangam saja laungkan INI KALI LAH tapi FIKIR LAH. Fikir dengan rasional da bukan terburu-buru dengan emosi.

      Delete
    2. andaikata menteri2 tidak mempunyai kuasa meluluskan projek atau peruntukkan, saya yakin pembangkang tidak akan wujud..

      Delete
  24. Don't care la those who say us, it just mean that we are ahead of them

    ReplyDelete
  25. Musa contended that BN is a party with the best track record in the world

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pakatan with the best corruption record in only four years..

      Delete
    2. Pencapaian Musa di Sabah amat baik, lihat perkembangan dan projek yang dilaksanakan adalah amat positif.

      Delete
  26. the state government welcomed genuine investments that create quality and meaningful employment opportunities for locals, while helping boost economic growth.

    ReplyDelete
    Replies
    1. and opposition welcomed street demonstration to scare investors..

      Delete
  27. In fact the government has given so much benefit for us.

    ReplyDelete
    Replies
    1. unlike opposition Pakatan Rakyat, they give so much benefit to its leaders only..

      Delete
  28. Hate and like, let them.

    ReplyDelete
  29. Cat and dog fights.

    ReplyDelete
  30. Alahai, memang apa pun pandangan kita terhadap kerajaan, pasti ada yang inginkan kita bercakap negatif.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang negatif itu semua dari pembangkang.. mereka ajar rakyat berdemo, mereka ajar rakyat memberontak, mereka ajar rakyat membuat ancaman bunuh, mereka ajar rakyat buka seluar dan tunjuk punggung, mereka ajar rakyat bertarung dengan polis dan banyak lagi.. semua dilakukan hanya untuk memperjuangkan kepentingan AnuWar..

      Delete
  31. Being an observer in the political scene for couple of years, I was amazed on how the political scene has changed Sabahans a lot. In fact, if we compare the way back then, we hardly see any youths speaking about political agendas

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebab belia sabah mahu selamatkan sabah dari tangan2 perompak Pakatan Rakyat..

      Delete
  32. Emosi suda kama pembangkang tu, silap2 ari bulan lain cara diorang tatak kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. We shall see their true colours once the opposition loose the pending general election

      Delete
    2. pembangkang semakin emosi sebab sikap tamak tu semakin menebal.. semakin dekat PRU semakin mewah pemimpin2 Pakatan.. kenapa ya? Pakatan mahu kebas wang rakyat banyak2 sebelum mereka ditendang oleh rakyat?

      Delete
  33. Lantak la, diorang suka main api saya main lagi hangat

    ReplyDelete
  34. It's too much to label your leader like that.

    ReplyDelete
  35. nampak gayanya pembangkang sudah tidak releven di sabah.. mati2 durang mau bangkitkan isu itu ini tapi last2 kena juga muka sendiri.. kalau betul ikhlas mau berjuang untuk rakyat, turun padang la selesaikan masalah rakyat.. bukannya tabur fitnah, pembohongan dan putar belit di media..

    ReplyDelete
  36. Bumburing keluar BN kerana beliau tahu yang beliau tidak akan dicalonkan pada PRU-13, meskipun beliau adalah Timbalan Presiden UPKO, kerana perjanjian dengan Madius Tangau-mantan MP Tuaran, bahawa hanya sepenggal sahaja peluang diberikan kepada Bumburing untuk bertanding di Parlimen Tuaran...

    ReplyDelete
  37. sabahan, now we know how Umngok cybertroopers operate....see their comments, complimenting each other..prtending to be sabahan, or idiot sabahn recruited by umno..dont be intimidated...we must change government ths PRU13!..no more this S***! of BN..

    ReplyDelete
  38. Isu Lajim Ukim sebenarnya sudah lama diperkatakan

    ReplyDelete
  39. Isu dia bermain politik tarik tali, jual tanah laut dan RM8 juta juga sudah banyak diperkatakan.

    ReplyDelete
  40. Lajim Ukim meletakkan semua jawatannya dalam UMNO dan Barisan Nasional Sabah, ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan.

    ReplyDelete
  41. Lajim Ukim memang sudah diketahui menyiapsediakan sebuah parti politik baru iaitu Sabah People's Front (SPF) bagi membuktikan kepada Musa Aman yang dia adalah seorang yang hebat, berpengaruh dan tidak boleh dipandang ringan.

    ReplyDelete
  42. semua orang di Sabah amat mengetahui tentang cita-citanya untuk menjadi Ketua Menteri Sabah walaupun pada Lajim Ukim, terdapat terlalu banyak kekurangan untuk bergelar orang nombor satu Sabah.

    ReplyDelete
  43. Wilfred Bumburing telah mengisytiharkan keluar dari Barisan Nasional.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia telah keluar dari UPKO yang merupakan salah satu daripada rakan komponen Barisan Nasional Sabah.

      Delete
  44. tidak mengejutkan kerana Bumburing yang dikhabarkan akan diketepikan pada PRU13, masih beranggapan, dia boleh menang dan mahu terus bertanding sebagai wakil rakyat.

    ReplyDelete
  45. Bumburing dan Lajim Ukim dijadikan sebagai kayu pengukur kekuatan UMNO dan Barisan Nasional, sebenarnya Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim yang sangat terdesak

    ReplyDelete
  46. sama seperti mereka berbohong tentang janji-janji yang ditabur dan harapan 16 September yang telah hancur berkecai!!!

    ReplyDelete
  47. we all know that state government has developed Sabah compared to the previous years.

    ReplyDelete
  48. pembangkang suka sangat buat spekulasi yang hanya membuatkan rakyat keliru

    ReplyDelete
  49. CM has truely worked hard for the people of Sabah

    ReplyDelete
  50. biarlah rakyat yang menentukan siapakah yang mereka mahu untuk menjadi pemimpin mereka di PRU akan datang nanti

    ReplyDelete
  51. Yeah I was shocked to hear such thing happened.

    ReplyDelete
  52. And you think the opposition is so independent though?

    ReplyDelete
  53. Yes keep being fabricated by the so called keadilan, duh!

    ReplyDelete
  54. We are living in the world of justice.

    ReplyDelete
  55. And nobody will take over from God.

    ReplyDelete
  56. There always a time to reveal the truth.

    ReplyDelete
  57. And it will go to the right people.

    ReplyDelete
  58. And it is proven to be lip service.

    ReplyDelete
  59. Dont worry, the main culprit will show its tail.

    ReplyDelete
  60. Ah huh yes. They never stop simply because they are simply jealous. Simply.

    ReplyDelete
  61. Don't they get tired of it? I was wondering though.

    ReplyDelete
  62. There are lots of times we were questioning ourselves. Accusing someone else to fulfill our desire, is that fine?

    ReplyDelete
  63. As Obama said, there must be a change. Well, let me see what kind of change are you looking for.

    ReplyDelete
  64. There is no point to sound like a politician if you haven't been there and done that.

    ReplyDelete
  65. When there is a will, there is a way.

    ReplyDelete
  66. Education is essential for the growth of the nation and to ensure schools are able to produce quality human capital. We must do what we can to support kindergartens, and primary and secondary schools.

    ReplyDelete
  67. The BN government will continue to focus on education development at all levels

    ReplyDelete
  68. Bagi saya untuk memulihkan suasana, kerajaan harus ada mekanisme penting.

    ReplyDelete
  69. To change to the oppositions? Hell no.

    ReplyDelete
    Replies
    1. The opposition may even be much worser than the current government.

      Delete
  70. Jangan sembarang membuat penilaian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Most importantly people must make a wise judgement. Don't easily believe whatever you heard.

      Delete
  71. Kecenderungan pembangkang untuk memutarbelitkan fakta dengan mendakwa bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) di Sabah tidak banyak membawa pembangunan di negeri ini hanya mencerminkan gaya matang politik mereka, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beliau kesal bahawa walaupun BN telah jelas menjalankan banyak usaha untuk merangsang pembangunan di Sabah, pembangkang terus menafikannya demi memancing undi rakyat.

      Delete
    2. Menyifatkan perbuatan mereka sebagai menipu, beliau berkata mereka lebih rela berjanji untuk memberi rakyat bulan dan bintang walaupun ia hanya gimik politik berdasarkan janji-janji kosong. Janji-janji PRU12 di negeri pentadbiran pembangkang pun tidak ditunaikan sehingga kini.

      Delete
    3. "Mereka masuk dan keluar kampung mendakwa bahawa kita tidak melakukan apa-apa. Apakah semua ini? Adakah mereka tidak sedar, atau berpura-pura tidak melihat projek-projek pembangunan di bandar dan kawasan luar bandar telah membawa perubahan yang besar kepada yang lebih baik?

      Delete
    4. "Apa yang mereka lakukan adalah melemparkan tuduhan terhadap kerajaan sehingga boleh menghasut dan menaikkan kemarahan rakyat kerana walhal niat mereka adalah untuk mendapatkan sokongan murah," katanya.

      Delete
    5. Beliau menasihatkan ahli-ahli Umno tidak termakan dengan tipu helah pembangkang dan berkata mereka perlu belajar daripada negeri-negeri yang diperintah pembangkang di semenanjung yang mana rakyat di situ tidak berpuas hati.

      Delete
    6. Tanpa menamakan negeri ini, beliau berkata pembangunan di negeri itu merosot sejak ia berada di bawah pemerintahan pembangkang. Keadaan ini jauh berbeza semasa ia diperintah oleh BN.

      Delete