Search This Blog

Wednesday, February 1, 2012

Borneo Alliance steaming on?

By Datuk Dr Jeffrey Kitingan

An inaugural meeting to form a United Borneo Alliance (UBA) was held at a hotel here today between STAR, SAPP and USNO Baru. It was a successful meeting as we have agreed in principle on the concept of co-operation and alliance to face the general election.

SAPP, which was represented by one of its deputy presidents Amde Sidek, however would have to brief his party president and supreme council first for endorsement to be part of this alliance.


The meeting today was chaired by former Sorob and Kebayau (now Kadamaian) assemblyman, Datuk Ismail Gimbad, a neutral person.

UBA is an alliance or grouping of individually registered or established organisation that wishes to come together as allies or friends in the pursuit of a common cause, objectives or aims through an agreed mechanism or strategies based on agreed terms and conditions.

The common objective of UBA is to defeat the current UMNO/BN regime and, as a group, take over the government, whether State or Federal.

Membership is open to Sabah and Sarawak-based political parties, and autonomous Peninsular-based parties, while leadership is by consensus.

Our strategies are common identity, shared manifesto, sharing of seats, common campaign theme, shared programmes and a defined team structure.

There will be another meeting maybe in two weeks time.

Thank you.

97 comments:

  1. inilah yang buat orang Sabah bimgung.....agenda tidak menentu....biarpun salah....asal dapat hadiah no.1....akirnya orang sabah yg diperbodohkan....may the almighty look after sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kamu orang Sabah kah?
      Lihatlah perjuangan STAR dan USNO, agenda tegas memang demi anak Sabah.
      Dengarlah video Datu Badarudin Tun Datu Mustapha semasa Deklarasi Semporna 29 Januari 2012.
      Kalau anak Sabah tidak menyokong hak Sabah, mereka pengkhianat Sabah dan tidak berhak bertapak di Sabah.

      Delete
    2. http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

      untuk kedaulatan hak rakyat SABAH sokonglah petition ini :

      http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

      Delete
    3. sarawak ok bah.....tapi aturlah rumah sendiri. Yng bikin pening sampai ambil parti dari Sarawak...apa sudah tidak ada pati di Sabah....ahahah hadiah no 1. Saya orang sabah...tapi pening saya melihat perjuangan yang hanya timbul bila pilihanraya. Dulu PKR....apa kah perjuangan diwaktu itu?

      Delete
    4. BETUL TU ANONYMOUS USNO hanya alat saja bah....sudah registerkah USNO ITU?

      Delete
    5. apa jadi kalau Star sokong BN ingat bossnya di Sarawak dan pati tidak terpakai olih orang sarawak...back square one lagi....

      Delete
    6. AnonymousFeb 1, 2012 06:03 AM

      USNO masih belum mendapat kelulusan oleh RoS.

      Delete
    7. Buat apa ambil Parti dari Sarawak.Itu yang buat semua tertanya2.

      Delete
    8. Sabah n Sarawak menuntut hak yang hampir sama. Gabungan 2 negeri ini akan membawa kebaikan kepada dua dua pihak. STAR adalah parti yang dilahirkan di BORNEO, untuk orang borneo. kita TOLAK MALAYA PUNYA PARTY ni kali. kikis harta sabah sarawak saja tu dorang.

      Delete
    9. Ahh kau itu max, ada saja yang kau perkatakan.
      Tidak cukupkah diri kau diperbodohkan oleh Parti2 ini dengan agenda mereka yang pasti tidak kemana itu.
      Sekadar bercakap, siapa pun pun boleh.

      Delete
  2. sekurang-kurangnya himpunkanlah semua parti-parti yang berminat untuk menghalau UMNO-BN dari sabah ini.... walaupun parti kecil-kecil macam Pasok dll..... apa lagi kalau calon-calon Bebas yang winnable...fikirkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua parti BN Sabah lain, PBS, UPKO, LDP, PBRS dan SPF serta MUPP (Bersama) telah dijemput menghadiri tetapi mereka tidak hadir. Nampaknya mereka ini semua tidak berniat memperjuangkan dan mempertahankan hak-hak dan autonomi Sabah.
      Semua pengkhianat ini harus dihalau keluar dari Sabah.
      Kesian rakyat Sabah.

      Delete
    2. kami tidak jelas dengan perjuangan ini....mahu hadzir buat apa!!!!!!!!!!!

      Delete
    3. anon d atas,

      hadzirlah ba klu mau dgr dn tahu bgmana mempertahankan kedaulatan maruah mu dan harga tulang belulang nenekmuyang mu yg trkubur di tanah Sabah..understand!

      Delete
    4. BUBUHA UMNO... itu cakap manis2 sja...maklumlah cri sokongan...tapi jgn salah gnerasi sekarang lebih pintar dan tahu apa jenis lakunan politik yg hypocrite.

      Delete
    5. Kalau semua parti komponen BN seperti PBS, UPKO, LDP, PBRS dan SPF mengikuti Star, tapi Star tidak menang, siapa lagi yang akan memperjuangkan hak Sabah dalam BN nanti?

      Delete
  3. Batu bersumpah@JonathanFebruary 1, 2012 at 5:07 PM

    Semangat utk berkerjasama antara STAR, SAPP dan USNO merupakan satu usaha dan tindakan yg tepat utk memastikan undi rakyat yg ingin menumbangkan UMNO-BN Sabah pada PRU13 tidak terbelah bahagi.

    Adalah menjadi satu kerugian besar kepada parti2 ini jika sesuatu kawasan itu yg sepatutnya mereka boleh menangi tetapi kalah yg hanya disebabkan undi pembangkang terbelah bahagi kerana byknya calon di situ padahal mempunyai menifesto dan perjuangan yg 80 peratus sama!

    Antara kekalahan yg selalu pembangkang hadapi dan lalui ialah gejala undi terbahagi dikalangan mereka hingga mereka semua mendapat undi yg hampir2 mengalahkan UmnoBn tetapi kerana undi tidak terfokus pada mereka maka UmnoBN jadi pemenang dgn majority yg sangat sedikit!!

    Sementara, UmnoBN pula giat dgn taktik kotor mereka dgn menaja byk calon BEBAS yg sengaja mereka adakan supaya membelah bahagikan undi pembangkang.

    Jadi usaha utk berkerjasama dan berkongsi kekuatan undi dlm sesuatu kawasan pada PRU13 diantara STAR, SAPP, USNO merupakan usaha yg tepat dan lebih meyakinkan!

    Setiap parti harus berfikir dgn mengambil tindakan yg terbaik dan sewajarnya utk memastikan supaya undi di sesuatu kawasan itu tidak terganggu dikalangan sendiri.

    Smangat utk berkerjsama penting di kalangan Sabah-based parties penting utk memastikan Umno dan kuncu2nya ditentang habis habisan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro.
      Pandangan tepat sekali.
      Kalau kita semua berfikiran yang sama, pasti Umno/BN tumbang.
      Hantar mereka balik Semenanjung.
      INI KALI LAH!

      Delete
    2. UMNO akan ketawa sampai gigipun jatuh...usaha membantu kemanangan UMNO. INi pendapat saya saja...

      Delete
    3. Baik kita tunggu macam mana usaha untuk bekerjasama ini akan menjadi nanti. Bila PRU-13, rakyat akan menentukannya.

      Delete
    4. Politicians all over the world, especially countries with democratic institutions and conventions, are the targets of criticisms - some correctly but many are mostly unfair criticisms.

      Delete
    5. pastikah ada kerjasama nanti?

      Delete
  4. Underground Movement Sabah belum kuat,memang senang kita cakap mau halau tu orang malaya semua ! tapi ingat beribu-ribu askar Melayu sudah lama bertapak di Negeri Sabah ! Orang Sabah apa yang ada ! bakakuk mana boleh lawan M16 ! minta saja bantuan daripada JK (Azahari Sabah) senjata api dia tau urus itu ! tu punya deal dulu menyebabkan JK di sumbat di Kamunting,Perak.... ndah jara-jara JK ini !
    semua perjuangan JK setengah jalan saja! kalu kita ikut-ikut mati katak saja,JK senang-senang lari ke luar negara !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon above,

      Anda antara orang yg paling malang!

      Belum berjuang sudah kata mati katak, pastinya anda seorg drp askar Malaya berada di sabah yg menakut-nakutkan org Sabah.

      Manakan sama JK dgn Azahari?
      Azahari tidak lebih drp pendakwah AJARAN SESAT IBLIS ISLAM!!!

      JK adalah pejuang tulin yg memperjuangkan maruah rakyat tulin Sabah! JK berjuang dgn kuasa dan undang2 rakyat dan negara secara benar sementara Azahari menyebarkan ajaran kepengganasan.

      Bukan M16 yg menjadi ukuran utk menang melainkan perjuangan melalui kebenaran dimana yg harus ditentangialah Umno/Bn penuh rasuah dan kejahatan.

      Askar2 dan guru2 dr Malaya itulah anjing2 Umno/Bn, pengundi utk menangkan Umno yg sengaja Umno hantar ke Sabah sebagai alatnya utk terus menjajah Sabah.

      Delete
    2. Mulanya kita halau rakyat Sabah yang tidak mempertahankan Sabah.
      Mereka tidak berhak bertapak di Sabah.
      Kalau mau sokong Malaya, kita hantar mereka ke Malaya.
      Kalau rakyat Sabah tidak mau mempertahankan Sabah, kita tidak boleh menuduh orang Malaya menjajah kita sebab kita membiarkan mereka membuat sedemikian.
      Mempertahankan hak Sabah tidak kena-mengena dengan askar.
      Kita hanya perlu ikut pejuang tulin macam JK dan USNO.

      Delete
    3. sebelum umno dihalau....kamu dibungkus olih UMNO....bandingkan kekuatan umno dengan Star dan Usno,sapp.Saya nampak hanya SAPP mempunyai kelangkapan keperluan sprti Pejabat DAN SEKURANG2NYA ADA Jentra.... Saya penyokong UMNO berbangsa dusun, tidak akan terpegroh biarpun saya tidak suka benar dgn UMNO sebab hak saya terakis...... tapi poket saya sudah penuh mcam abangnya....mana saya ikut orang katak.

      Delete
    4. anak petagas pandai sandiwara...konon bangsa dusun tp keturunan PATAI mcm Yahya Hussin!

      Tunggu Umno jadi katak jadi jadian kau pasti mcm katak Umno Mahathir

      Delete
  5. http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

    untuk SIGN PETITION. Di sinilah perjuangan sebenar kita.....!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. perjuangan udang disebalik mee!!!!!

      Delete
    2. Mee busuk Umno/BN byk udang rakyat!!!!

      Delete
    3. bro, siapa yang bodoh menjadi udang2 umno....jangan bawa persaan...lama2 jadi udang sambal malaya...sebah kebodohan sendiri.

      Delete
    4. Wang rakyat udang umno yg byk corrupt hingga kebusukan sambal malaya terhidu kuat d Sabah!

      Delete
    5. yang hidu busuk siapa...semua orang sabah disebabkan kebodohan pemimpin kita yang gila kuasa.

      Delete
    6. saya memang sokong mana2 perjuangan untuk mempertahankan hak dan kepentingan rakyat Sabah namun untuk memilih mana satu parti yang benar2 ikhlas dalam perjuangan mereka memang sangat sukar.

      Delete
  6. The comments above....we can dethroned UMNO provided the leaders possessed the quality and principles...not rhetoric. I think we must not entrapped by the divide and rule policy. We unable to detach ourselves from politic of idolizing leaders on the basis of race. This is our biggest problem.Ignoring to the fact that all of us are Sabahans and on equal footing. We think we out of the box but actually the way we think we still inside the box; that the effect of being indoctrinated for almost a half century.

    ReplyDelete
  7. Saya tidak pernah mengaku diri saya dusun.Anon diatas yang mengutuk saya sudah buta mata dan tuli kerana siapa saja tulis sokong UMNO dia syak saya lah orang nya.Ini lah dia 'standard' penyokong pembangkang.mereka buta mata dan buta huruf kerana tidak mempunyai kewibawaan menilai satu penulisan dan membuat perbezaan diantara kaca dan permata.Tidak malu kah salah orang?

    ReplyDelete
  8. Betul ataupun tidak mereka ini mampu bekerjasama, nanti bila PRU-13 berpecah pula demi kebaikan diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya takkan bertahan lama, parti2 mereka ni hnya pentingkan diri ja.

      Delete
    2. walaupun bekerjasama saya pasti mereka masih mempunyai matlamat dan kepentingan masing2 yang ingin dikejar.

      Delete
    3. Semua ini dalah untuk kepentingan diri sendiri sahaja. Tidak tau sejauh mana Parti Star akan pergi.

      Delete
    4. itulah masalahnya..jika mereka tidak mampu bekerjasama, pasti akan berpecah juga tu.

      Delete
  9. Too much speculations going on.

    ReplyDelete
    Replies
    1. How well these parties can work together is still a mystery, anything can happen before the next GE.

      Delete
    2. dalam politik memang macam-macam spekulasi yang kita dngar.

      Delete
  10. Saya fikir STAR ni takkan pergi jauh juga pasal bukan semua orang minat pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita tunggu dan lihat kemampuan Star..

      Delete
    2. star masih baru dan pengaruhnya pun tidak kelihatan.

      Delete
  11. It's just an inagural meeting. I wonder if DAP is keen to have that.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun tertanya2 adakah DAP berminat untuk menjadi sebahagian daripada keluarga itu.

      Delete
    2. I hope everything just fall into place.

      Delete
    3. jika DAP turut sertai, itu bukan Borneo Alliance lagi.

      Delete
    4. waktu SAPP bercadang mahu bekerjasama dengan PR pun, DAP yang nampak sangat tidak menyukai SAPP. rasanya DAP ni lebih suka kalau kemenangan diperolehi atas nama parti mereka sendiri saja.

      Delete
    5. DAP dan SAPP mmg tidak sepakat, mereka tak boleh bekerjsama.

      Delete
    6. Can you trust Sabah DAP?

      Delete
    7. DAP parti malaya lah...mana JK mahu parti malaya masuk UBA..kalau ada parti malaya masuk UBA, maka JK kena jilat ludah dia balik lah..

      Delete
    8. DAP Sabah memang tidak boleh di percayai. hanya pandai bercakap kosong sahaja.

      Delete
    9. dap dan Sapp selalunya tidak ngam, jadi susah mau bekerjasama.

      Delete
  12. saya tidak mampu berpolitik tapi saya cuba untuk berjuang demi generasi rakyat Sabah sekarang dan di masa akan datang.

    sekurang-kurangnya rakyat sabah yang tulin menyokong keadilan (bukan PKR)untuk SABAH tanah air tercinta ini.

    jangan cakap kenapa bukan dari dulu, 'kenapa dekat PRU13 baru mahu berjuang' kesedaran itu penting bah....

    tanpa SEDAR saya pun terikut-ikut BN kerana konon poket akan penuh tapi itu semua bikin buta mata bah.

    dalam PRU12 2008, saya ikut politik (bukan berpolitik)tapi untuk cari sesuap nasi yakni ikut makan free di mana-mana ada ceramah parti-parti politik. tapi saya rugi juga sebab ada rokok saya tidak pula merokok, ada beer tapi saya tidak pula minum beer. masa aramaitii hanya ada 10 hari saja sebelum buang undi. bila kerajaan di bentuk saya tak dapat makan free lagi.

    sampai bila orang sabah hidup begini...???

    saya sudah join dalam SIGN PETITION - kamu bila lagi???

    website di sini :

    ( http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saying is one thing, while doing it is another....Don't be fooled by mere rhetoric.

      Delete
    2. There are still questionable motives regarding the pact formed between STAR, SAPP and USNO Baru.

      Having said that: Hopefully the voters will make the right choice what they consider is the best choice for Sabah.

      Delete
    3. baguslah ko sudah sedar...harap akan lebih banyak orang akan sedar..

      Delete
  13. Jeffrey Kitingan had the chance to exact change when he was in the Government in the past but instead he did nothing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JK was one of the leaders in the 1980s who had held positions in the Government for about 16 years but did nothing to change problems he said was plaguing Sabah at the moment.

      Delete
    2. Which Government ? BN ?

      In 1980s BN, if you go against your KL master, you will end up losing your job or worst end up in jail.

      Now how can you fix problems if you lose your job or you are in jail ?

      Delete
  14. I'll pray and do my best in ways I know how ..

    ReplyDelete
  15. To gain the support, they need to convince the people 1st.

    ReplyDelete
  16. May the best party wins. All the best to all. We want to see positive outcomes for Sabah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dan penentunya sudah pastilah rakyat. So rakyat kena buat pilihan yang terbaik.

      Delete
  17. So, there's a greater team co-operated to fight BN now..hope this will be a fair war.

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum pun tentu UBA ini akan terbentuk...SAPP masih mahu pikir2 lagi sebab kalau join UBA maksudnya Yong tidak akan jadi KM sabah kalau menang..

      Delete
  18. this will be interesting..

    ReplyDelete
  19. more and more parties are getting aggressive during the time of election.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tunjuk hebatlah katakan.. hehehe... Pandai-pandailah rakyat buat penilaian. Kalau salah nilai, bah terimalah padahnya nanti.

      Delete
  20. SAYA TAK BERPARTI TAPI SAYA MAHU KEADILAN BUKAN KERANA ADA PILIHANRAYA.

    APAKAH PERJUANGAN SAYA?...?...?

    SILA PERGI KE WEBSITE INI....

    ---->http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights

    Sila tandatangan Petition untuk menyelamatkan SABAH dan SARAWAK.

    ReplyDelete
  21. Bagus bah perjuangan dorang ni, cuma ada kah yang mahu percaya...hhmmm, tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  22. Ini kali lah... hehehhee

    ReplyDelete
  23. Hanya parti terbaik saja yang akan menang. So kita tunggu dan lihat apa kata rakyat next GE nanti.

    ReplyDelete
  24. Kalau kita lihat pun UBA tidak dapat menarik penyokong dikalangan orang muda.

    ReplyDelete
  25. Kalau benar UBA ini mampu mengubah pemikiran rakyat kita tunggu saja apa kata rakyat pada PRU13 akan datang nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kita lihat jika UBA ada pengaruhnya sendiri yang boleh mendapatkan sokongan rakyat.

      Delete
  26. since you agree in principle on the concept of co-operation among opposition parties in this state, then I assume that you are ready to have one on one fight against BN.. let see whether you concept will work or not..

    ReplyDelete
    Replies
    1. belum tentu akan ada 1 lawan 1...ini kerana belum ada persepakatan antara parti pembangkang terutama sekali pembahagian kerusi..terdapat parti pembangkang yang begitu ego seperti SAPP yang mahu sapu bersih semua kerusi tanpa kompromi kepada parti pembangkang lain..jadi akan wujud pertandingan 3 atau 4 penjuru nanti yang mana memberi kelebihan kepada BN sabah.

      Delete
  27. sharing of seats? tu SAPP sudah terang2 cakap mahu contest 2/3 kerusi sabah...apa Star dapat?

    ReplyDelete
  28. rasanya SAPP tidak akan menyertai UBA..ini kerana jika SAPP join UBA, Yong terpaksa melupakan hasratnya menjadi KM sabah sebab sudah tentu jika UBA menang, JK yang akan dinaikkan menjadi KM sabah..

    ReplyDelete
  29. Semua terletak di tangan rakyat untuk memilih.

    ReplyDelete
  30. Masing2 dengan kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  31. tunggu dan lihat sajalah..politk sukar diramal kerana masing-masing ada kepentingan sendiri.

    ReplyDelete
  32. Let see what UBF can do to affect people mind.

    ReplyDelete
  33. STAR masih baru dan belum tahu kebolehannya. Seharus STAR membuktikan keupayaan untuk bersuara dan berjuang yang terbaik untuk rakyat di Sabah.

    ReplyDelete
  34. sukar nak pastikan samada parti STAR akan mendapat sambutan hangat dari rakyat Sabah

    ReplyDelete
  35. spekulasi mengatakan parti baru STAR di Sabah telah mendapat sokongan ramai, samada benar atau tidak, tunggu sahaja keputusan PRU-13

    ReplyDelete
  36. walau bagaimanapun, semuanya di tangan rakyat Sabah untuk menentukan nasib BN dan parti2 pembangkang

    ReplyDelete
  37. apa yang penting ialah tanpa janji kerajaan harus terus komited untuk merancang dan melaksanakan pelbagai program untuk menjaga kepentingan seluruh rakyat negari ini.

    ReplyDelete
  38. Let’s all rise and infuse ourselves with the sense of awareness

    ReplyDelete
  39. BORNEO atau pun Sabah n Sarawak menuntut hak yang hampir hampir sama. Tidak salah kalau dua negeri kaya ini bergabung bah kan. daripada MALAYA yang kawal kita, bagus BORNEO JAGA/PIMPIN BORNEO.

    ReplyDelete
  40. Perjuangan tai kambing. Tai kambing pun ok lg, sebab konsisten. Sentiasa bulat.

    Kalau ini Star sekejap bulat, sekejap empat segi.

    Memperjuangkan hak rakyat Sabah konon. Ptuih!

    Tunjukkan dulu sumbangan kau, jangan hanya menggunakan mulut. Pergi kau bantu masyarakat-masyarkat di kampung-kampung.

    Berikan mereka bantuan kewangan, bukan bantuan 'kata-kata' yang kononya 'akan' membantu mereka tapi hanya untuk 'Brainwash' masyarakat kampung ini.

    Tidakkah kamu rasa seperti dipergunakan oleh keparat ini.

    Apa sumbangan mereka?

    Mempertahankan hak rakyat Sabah? Membela nasib rakyat Sabah?

    Bagaimana? Dengan membuat propaganda, menyebarkan agenda?

    Hai la badan, hai la nyawa. Tidak ku sangka ada juga manusia yang masih percaya dengan mainan politik begini.

    Woi bangunla rakyat Sabah. Jangan diperbodohkan dengan agenda mereka ini..

    ReplyDelete