Search This Blog

Thursday, February 14, 2013

Jeffrey: Autonomy is not a matter of federal policy

His statement reflects his old Ketuanan Melayu mentality and attitude towards the East Malaysian states, says STAR chief.

KOTA KINABALU: Sabah State Reform Party (STAR) leader Jeffrey Kitingan’s advice to Anwar Ibrahim is this: Go read your history on the formation of Malaysia and the agreements made.

The maverick politician said that the Pakatan Rakyat coalition leader’s statement on autonomy for Sabah was misplaced and incorrect.

“It also shows that he doesn’t know what he was talking about or deliberately ignores the agreement, the promises and the assurances made by the Founding Fathers of Malaysia,” said Jeffrey in response to Anwar’s statement on Sabah autonomy.

He contended that the issue of autonomy for Sabah and Sarawak is “not a matter of federal policy as indicated by Anwar but a special condition agreed at the time of the formation of Malaysia and is spelt out in the 20-Points, the Inter-Governmental Committee (IGC) Report as well as under Article 8 of the Malaysia Agreement”.

“What Anwar said is totally wrong with regard to Sabah and Sarawak and reflects his old Ketuanan Melayu mentality and attitude towards the East Malaysian States,’ he said.

Anwar only interested in Putrajaya

Jeffrey said the federal government and Malayan political parties cannot decide or determine autonomy for Sabah and Sarawak as this was a condition for the formation of Malaysia.

Autonomy for Sabah and Sarawak, he said, had already been determined and decided by the Malaysia Agreement, the 20-Points and the IGC Report.

“What is required is compliance and implementation. What we in Sabah want to hear from Anwar is whether under his government, he is willing to sit down and review the Malaysia Agreement and to comply with the promises and assurances agreed to prior to Sept 16, 1963, including a new constitution of Malaysia?

“If not, then Anwar is not interested in reform but only in Putrajaya,” said Jeffrey.

Reform for Sabah, including good governance, could only be beneficial for Sabah under Sabah’s own leadership who would not repeat the mistakes of the past including being fooled by Malayan political propaganda, he added.

Queville To

87 comments:

  1. Nampaknya rakyat Malaysia harus bersiap sedia untuk menghadapi segala kemungkinan apabila Anwar Ibrahim dikhuatiri akan mengadakan demonstrasi “mega” sekiranya Pakatan Haram kalah pada PRU ke-13 ini.

    ReplyDelete
  2. Kebimbangan untuk itu telah diluahkan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, yang kenal benar dengan sikap, sifat dan kemampuan bekas timbalannya itu. Kalau Tun M meluahkan rasa bimbangnya di dalam blog, apatah lagi kita yang tak berapa kenal Anwar sepertinya.

    ReplyDelete
  3. Sebagaimana maklum, Anwar sebelum ini mengatakan bahawa dia akan mengadakan demonstrasi ala “Arab Spring” dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Australia.

    ReplyDelete
  4. Dan kita juga maklum dengan keadaan negara di Timur Tengah yang dilanda demonstrasi “Arab Spring” di mana negara-negara terbabit mengalami ketidakstabilan politik dan melumpuhkan sama sekali keadaan ekonomi di sana.

    Hasil dari tindakan tidak bertamadun itu, maka rakyat yang menjadi mangsanya, bukan?

    ReplyDelete
  5. Menyingkap kembali tirai sejarah pada tahun 1974, Anwar merupakan salah seorang ketua yang menganjurkan demonstrasi pelajar ketika itu sehingga mencetus huru-hara di ibu negara dan keadaan ketika itu sememangnya kucar-kacir.

    ReplyDelete
  6. Menurut Datuk Ibrahim Ali yang merupakan diantara ketua pelajar yang memberontak dan ditahan di dalam sel yang sama di Kamunting bersama Anwar, tiang letrik ditumbangkan para pelajar dan ada ketikanya pihak pelajar menangkap polis! Memang betul kacau-bilau…

    ReplyDelete
  7. Begitu juga kalau dirujuk kepada sejarah pemecatan Anwar dari kerajaan dulu, boleh dikatakan setiap minggu Anwar mengarahkan orang-orang kanannya menganjurkan demonstrasi di ibu negara sehingga pihak polis terpaksa bertindak tegas menyembur mereka dengan meriam air.

    ReplyDelete
  8. Ketika itu, antara “panglima-panglima” Anwar yang berada di barisan depan demonstrasi itu adalah Ezam Mohd Noor, Chandra Muzzaffar, Ruslan Kassim, Marina Yusof, Zulkifli Noordin, Zahrain dan ramai lagi.

    ReplyDelete
  9. Tapi kini semua “panglima-panglima” itu sudah lari dari Anwar. Tak tahulah kenapa. Kata penyokong Pakatan Haram, mereka “dibeli” BN. Tapi saya lihat semuanya masih “sengkek-sengkek” belaka, tidak sekaya Azmin yang “dibeli” Anwar, kan?

    ReplyDelete
  10. Kini Anwar punya pemimpin pelapis seperti Azmin Ali, Rafizi Ramli, Chegu Bard, “Sam Ketot”, “Mak Lampir” dan anaknya, Nurul Izzah yang terpaksa mempertahankan bapanya kerana takut ibunya malu seumur hidup.

    ReplyDelete
  11. Selain itu, Anwar juga kini memiliki “keldai-keldai” tunggangan barunya dari kalangan pemimpin dan penyokong PAS yang rela tidur atas jalan tengahari buta sambil memegang bendera. Anwar nak suruh mereka panjat pagar terjun sungai Klang khabarnya pun mereka sanggup!

    ReplyDelete
  12. Kalau “negara Islam”, “hukum hudud” dan maruah parti pun PAS sanggup gadai, apalah sangat kalau tidur atas jalan tu, kan…

    ReplyDelete
  13. Persoalannya, bersediakah kita menghadapi huru-hara yang bakal dicetus Anwar selepas kekalahannya pada PRU ke-13 ini?

    ReplyDelete
  14. Anwar sudah bertegas bahawa dia akan bersara dan bertukar profesyen menjadi “guru” kalau Pakatan Haram kalah pada PRU ke-13 kali ini dan dia tak dapat jadi Perdana Menteri. Jadi, sudah tentu dia akan bermati-matian untuk mengalahkan BN nanti, kan?

    ReplyDelete
  15. Kalau kalah juga nanti, maka dia mungkin terpaksa menggunakan pilihan kedua iaitu dengan mengarahkan demonstrasi ala “Arab Spring”. Dia takkan dapat terima kekalahannya sebab dia mungkin sebenarnya tak bersedia nak jadi “cikgu”.

    ReplyDelete
  16. Atas “kegilaan” mahukan kuasa itulah maka mungkin dia bakal mencetus kacau-bilau selepas PRU ke-13 kali ini. Apa kita nak buat kalau Anwar buat perangai begitu nanti? Sumbat dia dalam penjara macam dulu? Atau buat tak tahu saja…? Apa kata anda?

    ReplyDelete
  17. KUALA LUMPUR: Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak berkata ugutan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mencetuskan demonstrasi ala 'Arab Spring' di negara ini adalah bukti yang menunjukkan Pakatan Rakyat tidak tulen mengamalkan demokrasi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menurutnya, semua pihak termasuk Umno mahu pilihan raya umum kali ini diadakan secara adil dan mengikut peraturan yang telah ditetapkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

      Delete
    2. Justeru katanya, adalah tidak menjadi keperluan Ketua Pembangkang itu untuk cuba mewujudkan sentimen kemarahan rakyat kononnya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) menggalakkan pilihan raya yang tidak sihat.

      Delete
    3. "Menghormati keputusan rakyat adalah satu prinsip yang penting dalam sistem demokrasi iaitu demokrasi berparlimen bererti kita mesti terima keputusan rakyat.

      Delete
    4. "Bila dia (Anwar) kata dia percaya demokrasi dia tidak boleh mempertikaikan keputusan, kita harus menyanjung prinsip demokrasi.

      "Kita harap pembangkang terima keputusan akan datang," katanya

      Delete
  18. Jadi rakyat perlu fikir kesan percayakan manifesto puak-puak ini, dan perlu ingat satu lagi hal, PAKATAN RAKYAT TIDAK BERDAFTAR!!

    ReplyDelete
  19. Apa pun alasan kenapa tak daftar, itu tidak penting, yang penting, tidak daftarlah.

    ReplyDelete
  20. Bila tak daftar, tidak ada pertanggungjawaban untuk penuhi semua janji tersebut.

    ReplyDelete
  21. Kesan manifesto tidak bertuan ini besar. Kalau dah menang, Anwar pusing cakap macam mana? Kepada siapa rakyat nak mengadu? Nak bawak ke mahkamah, nama siapa yang nak disebut sebagai defendan? Nanti hakim tanya “siapa ini Pakatan Rakyat?”, nak tunjuk apa sebagai bukti?

    ReplyDelete
  22. Rakyat Selangor, Kelantan, Kedah dan Pulau Pinang kena dah. Yang buat janji sebelum PRU 2008 Barisan Alternatif (BA), alih-alih nama itu hilang, ganti dengan Pakatan Rakyat. Itu yang puaj-puak ini selamba beruk tidak laksanakan janji sebab depa tahu mereka tidak boleh dipertanggungjawabkan.

    ReplyDelete
  23. Jadi berjaga-jagalah kita. Tolaklah Pakatan ini sebab dia buat janji macam bela polong juga, tidak ada nama, penyudahnya nanti, jadilah polong tidak bertuan.

    ReplyDelete
  24. Manifesto KONSPIRASI PR !!! Menarik tu!!! Macamana agaknya puak puak yg berkonspirasi sesama sendiri tu buat manifesto bersama ye??? Kali ni nak buat kerajaan apa pulak ye …kerajaan kebajikan dah tak jalan …..kot nak buat kerajaan langit !!!

    ReplyDelete
  25. Kalau benarlah mereka butul-betul nak membela rakyat, aku kira ianya patut telah lama dibuat, Anwar Ibrahim, Nik Aziz, Lim Kit Siang, Hj hadi dan lain-lain pemimpin pembangkang telah hidup lebih separuh abad, dan telah menjadi pemimpin hampir separuh abad, tapi mereka lebih banyak menabur janji pada setiap pilihan raya umom, tapi tak ada bukti mereka setia pada janji mereka, rakyat macam kena bodoh saja pada setiap PRU, mereka ni bukan takut pon pada dosa menipu, asalkan hajat mereka tercapai mereka tetap akan menipu, yang macam bodoh kami rakyat yang termakan kelentong mereka, aku seru rakyat yang menerima hidayah yang baik tolak mereka agar tidak memperbodohkan kita selama-lamanya.

    ReplyDelete
  26. MANIFESTO PAKATAN HARAM….BUKAN JANJI !! SO TAK PAYAH LAH PERCAYA !!

    ReplyDelete
  27. Manifesto daripada PAS/PKR dan DAPigs adalah bukannya satu janji dan tak perlu pun ditunaikan menurut pemimpin-pemimpin Pakatan sendiri .. itulah Manifesto pakatan

    ReplyDelete
  28. Tiada tempat bagi kumpulan pembangkang untuk cuba-cuba menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti, kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman.

    ReplyDelete
  29. Rakyat negeri ini bukan sahaja sudah bijak dan matang berpolitik, tetapi mereka mampu menilai yang mana baik dan yang mana buruk."Rakyat Sabah tidak akan sampai hati terhadap kerajaan Barisan Nasional (BN) yang telah membawa pembangunan begitu banyak kepada negeri ini malahan saya yakin sokongan rakyat terus bertambah dari semasa ke semasa.

    ReplyDelete
  30. Musa Aman mengarahkan jentera Pemuda BN siap sedia dengan memastikan jentera parti sentiasa kukuh bagi menghadapi PRU-13.

    ReplyDelete
  31. Menurutnya, ia penting bagi memastikan jentera sentiasa berada dalam keadaan aktif sekali gus tiada masalah apabila berdepan dengan mana-mana parti lawan nanti.

    ReplyDelete
  32. "Pembangkang ini tiada kerja lain asyik bercakap kosong sahaja. Mereka menjanjikan bermacam-macam. Saya berharap, rakyat tidak akan terpedaya. Sebab itu, Pemuda BN perlu juga sentiasa memantau," kata Ketua Menteri.Justeru, katanya, kerajaan BN akan memastikan golongan belia tidak akan terpinggir dari arus pembangunan perdana.

    ReplyDelete
  33. Pakatan pembangkang telah terkenal dengan janji-janji palsu mereka sebagaimana penipuan 16 September yang dicanang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan terkini mereka membawa berita kononnya Sabah akan beralih kerajaan apabila kepimpinan pembangkang akan beroleh kemenangan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

    ReplyDelete
  34. “Ini belum lagi diambil kira dengan janji-janji ketua pembangkang terhadap pemimpin tertentu. Kemudiannya Datuk Lajim Ukin yang menubuhkan parti Sabah People Front (SPF) tentunya turut mendapat janji untuk bertanding tetapi bagaimana pula dengan kepimpinan PKR sendiri yang telah lama mempelopori kepimpinan pembangkang di Sabah, tidak mungkin mereka akan mengalah begitu sahaja.”

    ReplyDelete
  35. “Kedatangan Anwar ke Sabah hanya mencetuskan kemarahan masyarakat kerana sikapnya yang sering membawa isu-isu sensitif misalnya hal-hal perkauman dan adat budaya yang sememangnya Anwar sendiri gagal selami.

    ReplyDelete
  36. “Apabila kumpulan pembangkang di Sabah menobatkan Anwar sebagai ‘Huguan Siau’ maka ini sebenarnya adalah satu penghinaan terbesar kepada orang Sabah terutamanya Kadazan, Dusun dan Murut (KDM). ‘Huguan Siau’ adalah pemimpin agung kepada masyarakat KDM dan hanya untuk etnik ini sahaja tetapi Anwar telah mencemarinya.”

    ReplyDelete
  37. Tegas beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekong, ketidakprihatinan pemimpin pakan pembangkang telah menghiris hati masyarakat malah janji-janjinya ditabur di semua tempat dengan agenda memberi jawatan dan kedudukan yang pelbagai.

    ReplyDelete
  38. “Rakyat Sabah tahu apa yang terbaik untuk masa hadapan dan sesekali tidak akan termakan dengan janji-janji pembangkang yang lebih bersifat mengapi-apikan antara satu sama lain dan mengundang kepada perpecahan,” tegasnya lagi.

    ReplyDelete
  39. WITH the 13th general election just around the corner, opposition parties in Sabah are desperately trying to work out a compromise and agree on a single candidate to take on the Barisan Nasional.

    ReplyDelete
  40. Knowing that failure to reach a compromise on a one-on-one with the BN may prove disastrous for them, the opposition parties are racing against time to agree to a seat allocation formula acceptable to all parties. There are 60 state and 25 parliamentary seats up for grabs in Sabah.

    ReplyDelete
  41. Months of negotiations appears to be heading to a futile conclusion with the peninsula and Sabah-based opposition parties each imposing themselves as more superior than the others.

    ReplyDelete
  42. The Sabah branch of the Sarawak-based State Reform Party (Star) headed by political nomad Datuk Dr Jeffrey Kitingan has declared it may go on its own, while the Sabah Progressive Party (SAPP) is openly at odds with Pakatan Rakyat’s DAP in Chinese majority seats.

    ReplyDelete
  43. Political analysts reckoned that going by the intensity of animosity between Sapp and state DAP leaders in their “tussle” for the Chinese-majority seats, it is highly unlikely they can reach a compromise.

    ReplyDelete
  44. Hoping to cash in on its so-called “Borneo Agenda” which entails greater autonomy for Sabah, both Star and Sapp are said to be eyeing as many seats as possible to achieve its objectives.

    ReplyDelete
  45. However, the loose opposition pact of Pakatan Rakyat are adamant on contesting the bulk of the seats, leaving only a handful of seats for the two Sabah-based opposition parties.

    ReplyDelete
  46. Disappointed with the PR stance, Star, judging from statements issued by its leaders, is almost certain to go it alone, while SAPP is hoping against hope of reaching a compromise with the PR.

    ReplyDelete
  47. On the contrary, the state BN has declared that it is fully prepared and geared up for the election, with the allocation of seats among the component parties and its list of candidates more or less finalised.

    ReplyDelete
  48. The only bone of contention is which among the state BN parties will get to contest the four state and two parliamentary seats won by SAPP which ditched the ruling coalition soon after the 2008 election.

    ReplyDelete
  49. The BN will also have to deal with the issue of which party should contest the Karamunting state as its assemblyman, Datuk Peter Pang, who won it on a Liberal Democratic Party (LDP) ticket in 2008 is now with Parti Gerakan.

    ReplyDelete
  50. For the BN, it does not matter whether or not the opposition parties can agree on a single candidate, as it focuses on addressing issues close to the hearts of Sabahans, especially the illegal immigrants problem and land customary rights ownership.

    ReplyDelete
  51. The BN government’s seriousness and sincerity to solve the perennial illegal immigrant issue through the formation of a Royal Commission of Inquiry to investigate and recommend remedial measures has boosted support for the ruling coalition.

    ReplyDelete
  52. On the land issue, the state government has introduced the issuance of communal titles and is also in the process of identifying new measures to effectively deal with the problem.

    ReplyDelete
  53. Addressing the two issues is crucial for the BN to further improve support from young voters because the problem, if they remain unresolved, could affect their future

    ReplyDelete
  54. Such concerns among the young voters is evident with many of them raising the matter through social media.

    ReplyDelete
  55. Described as the BN’s “fixed deposit” after the ruling party nearly made a clean sweep of the seats up for grabs in Sabah in the 2008 election, losing just one state and parliamentary seats, Sabah will certainly be a focal point in the coming election.

    ReplyDelete
  56. Janji serta laungan pembangkang untuk memberikan kuasa autonomi kepada
    Sabah sekiranya mereka menawan Putrajaya hanyalah sekadar satu fantasi
    selain ianya satu tindakan bermain api.

    ReplyDelete
  57. Ahli Parlimen Kota Belud, Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata taktik
    berkenaan cukup bahaya kerana ianya menaikkan semangat kenegerian dan
    akan menyebabkan negeri bersengketa dengan kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
  58. Taktik ini pada saya cukup bahaya menaikkan semangat kenegerian, bukan
    sahaja untuk negeri Sabah, kenegerian Kelantan, Sarawak, Johor dan ini
    semua kalau diapi-apikan akan menyebabkan negeri ini bersengketa dengan
    kerajaan persekutuan.

    ReplyDelete
  59. Rahman seterusnya mempersoalkan apakah bentuk autonomi yang ingin diberikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Sabah.

    ReplyDelete
  60. Anwar ingin berikan autonomi kepada Sabah… dalam bentuk apa?

    ReplyDelete
  61. Apakah kalau PKR akan bertanding di kerusi yang lebih besar di Sabah,
    apabila mereka menang apakah beliau tidak akan menentukan siapa Ketua
    Menteri Sabah.

    ReplyDelete
  62. Katalah pembangkang menang dan katalah PKR mempunyai kerusi yang
    terbanyak di Sabah, saya nak tanya Anwar apakah beliau tidak akan masuk
    campur sekalipun untuk menentukan siapa Ketua Menteri di kalangan wakil
    rakyat PKR.

    ReplyDelete
  63. kalau PKR menang Anwar berjanji tidak akan mempegaruhi siapa Ketua Menteri….Saya kira beliau tidak akan berjanji begitu.

    ReplyDelete
  64. Sudah tentu sebagai Ketua Umum kepada PKR dia akan tentukan siapa Ketua Menteri Sabah pada waktu itu.

    ReplyDelete
  65. Rahman seterusnya menambah memang tidak dapat dinafikan Sabah mempunyai autonominya sendiri.

    ReplyDelete
  66. Undang-undang imigresen kita ialah sesiapa pun yang datang dariapda luar hak adalah terletak ditangan Ketua Menteri Sabah.

    ReplyDelete
  67. itu autonomi yang cukup besar. Kalau kita boleh mempunyai kuasa untuk
    tahan PM, itu adalah satu autonomi yang sudah termaktub di dalam
    Perlembagaan

    ReplyDelete
  68. contoh lain yang mana dari segi percukaian, sistem kabinet yang tersendiri serta pelbagai aspek lain.

    ReplyDelete
  69. Dari segi percukaian pula kita mempunyai percukaian yang kita ambil eksais, duti dan sebagainya.

    ReplyDelete
  70. Ini adalah kelebihan-kelebihan pungutan cukai yang diberikan kepada Sabah yang tidak ada pada negeri lain.

    ReplyDelete
  71. kita mempunyai sistem kabinet berbanding dengan kawan-kawan kita di
    Semenanjung yang mempunyai jawatankuasa mesyuarat (Exco).. Sabah dan
    Sarawak oleh kerana kita bentuk Malaysia bersama kita kekalkan sistem
    kabinet.

    ReplyDelete
  72. . Di semenanjung tidak ada menteri di negeri-negeri walaupun di Melaka
    walaupun adanya Ketua Menteri, di bawahnya itu adalah Exco.

    ReplyDelete
  73. mengulas isu Borneonisasi yang diperkatakan oleh sesetengah pihak yang mana bagi beliau telah berjalan dengan baik.

    ReplyDelete
  74. Isu ini sedang berjalan dan kita telahpun mendapati bahawa rakyat Sabah
    telah dilantik untuk jawatan-jawaan tertentu seperti jabatan persekutuan
    yang saya anggap paling penting.

    ReplyDelete
  75. Kita ada rakyat Sabah yang memegang jawatan penting di jabatan
    imigresen, pendidikan, pendaftaran, Naib Canselor UMS orang Sabah, Ketua
    Pengarah Kesihatan orang Sabah, Audit, Pegawai Kewangan Persekutuan,
    Pengarah jabatan Pembangunan Sabah pun orang Sabah…ini tidak masuk lagi
    GLC

    ReplyDelete
  76. Jadi tidak ada sebab untuk rakyat Sabah ingin atau dipengaruhi oleh hujah Anwar ini

    ReplyDelete
  77. Mungkin beliau tidak tahu kebanyakannya sudah diberi kepada rakyat Sabah

    ReplyDelete
  78. Walaupun tarikhnya belum diketahui tetapi ternyata semua pihak yang berkepentingan sedang member sepenuh tumpuan kepada Pilihan Raya Umum ke 13 yang dijangka tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  79. BN sibuk melancarkan projek demi projek dan program demi program, begitu juga tidak ketinggalan pihak PR melalui kerajaan negeri-negeri yang ia kuasai.

    ReplyDelete
  80. Apa pun sekarang ini adalah masanya bagi rakyat meneliti dan mengamati kad laporan atau “report card” wakil rakyat masing-masing. Tak kiralah dari BN atau PR.

    ReplyDelete
  81. Rakyat dewasa ini tidak perlukan wakil yang sekadar retorik, penuh dengan janji dan kata kosong.

    ReplyDelete
  82. Pemimpin bn semua kaya belaka.perintah skejap aje dah kaya.itu belum lgleskandal dgn artis

    ReplyDelete
  83. Pemimpin bn semua kaya.perintah skjap aj rumah beso gila.itu belun skndal dgn artis lg

    ReplyDelete